Oud 01-07-2003, 17:40
debotjuh
Avatar van debotjuh
debotjuh is offline
Hoe ga je om met het feit dat we in een wereld leven waarin 'gewoon leven' al link is, laat staan het uitgaansleven? Blijf je thuis vanwege dit soort dingen? Uit angst of uit protest om niet mee te gaan in de rottigheid van het uitgaansleven? Of ga je juist wel stappen? En waarom dan? Wat is er nou zo leuk aan? Mis je echt wat als je niet uitgaat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-07-2003, 17:42
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Een christen kan maar beter gewoon alles met liefde doen.
Wat is sterker, niet naar verleiding toegaan of jezelf erin onderdompelen zonder eraan toe te geven? uitgaan op zich is niet slecht.

Jezus ging om met zondaren.
Mag ik je MSN of wil je jezelf toevoegen aan mijn MSN btw?


zie signature.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 18:43
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Natuurlijk. Je gaat toch uit voor de gezelligheid en om nieuwe mensen te leren kennen. Om de drukte van doordeweeks even los te laten en om vrienden te ontmoeten, te dansen en een drankje te nemen.

Maar ikk heb een vreemd vermoeden dat ik hier als niet-christen hier niet echt over mee mag praten...
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 18:55
*carmen*
Avatar van *carmen*
*carmen* is offline
Wat heeft het woord christen in deze zin te maken met de vraag die eigenlijk gesteld word.

Waarom zou een christen thuis moeten blijven van het 'linke' leven, maar een atheist (bij wijze van spreken) zich wel in het linke leven kunnen begeven.
Ik vind het een domme redenering dat jij niet uitgaat omdat je christen bent en dat er teveel rottigheid bij komt kijken.
Ik ga ook niet vaak uit naar discotheken, puur omdat ik niet van de muziek houd. Dit heeft niets te maken met rottigheid ofzo.

Als jij niet uit wilt gaan, dan doe je dat niet. Als je wel uit wilt gaan dan doe je dat wel!
Ik vind niet dat je je geloof overal bij kan en mag betrekken, sommige dingen doe je los van je geloof. Daarom mag het wel altijd in je hoofd zitten, maar niet alles moet je vanuit je geloofsovertuiging doen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 19:36
Verwijderd
Citaat:
debotjuh schreef op 01-07-2003 @ 18:40:
Hoe ga je om met het feit dat we in een wereld leven waarin 'gewoon leven' al link is, laat staan het uitgaansleven? Blijf je thuis vanwege dit soort dingen? Uit angst of uit protest om niet mee te gaan in de rottigheid van het uitgaansleven? Of ga je juist wel stappen? En waarom dan? Wat is er nou zo leuk aan? Mis je echt wat als je niet uitgaat?
Ik snap het verband tussen christen-zijn en uitgaan (zoals hierboven ook al staat) niet echt...Wat heeft het wel of niet geloven ermee te maken?

Hoe ga ik ermee om? Ach, ik heb er zelf nauwelijks last van bij het uitgaan. Wel vind ik het jammer dat er mensen zijn die het voor anderen verpesten door lomp/agressief gedrag.

Ik blijf er niet thuis voor. Als ik thuisblijf heeft dat meer te maken met de uitgaansgelegenheden hier

Als ik wel uitga doe ik dat vanwege het sociale ervan; het is eens wat anders dan de dagelijkse sleur, je ziet mensen, er is muziek, etc. Het is voor de gezelligheid.

Of je wat mist als je niet uitgaat verschilt per persoon. De een heeft er geen behoefte aan en mist dus niks, de ander mist het wel maar kan niet uit, dat hangt er van af...Sowieso mis je sociaal contact.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 20:39
Verwijderd
Ik ben geen christen, maak ik kan het uitgaansleven best rijmen met bepaalde waarden uit het Christendom. Er staat nergens dat je geen plezier mag beleven met je leeftijdsgenoten en gezellig mag ontspannen van de week. Niet elke uitgaangsgelegenheid is een bron van verderf en zonde.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 08:52
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-07-2003 @ 21:39:
gezellig mag ontspannen van de week.
Zeker, sterker nog:
4.Onderhoud de sabbatdag, dat gij die heiligt.
alzoo spreekt de heere uwen god.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 10:16
debotjuh
Avatar van debotjuh
debotjuh is offline
mischien mag je wel uit maar je moet niet met de dingen mee doen , zoals zuipen flirten
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 10:22
Einherjar
Avatar van Einherjar
Einherjar is offline
Citaat:
*greliz* schreef op 01-07-2003 @ 19:55:
Wat heeft het woord christen in deze zin te maken met de vraag die eigenlijk gesteld word.
Citaat:
N00dles schreef op 01-07-2003 @ 20:36:
Ik snap het verband tussen christen-zijn en uitgaan (zoals hierboven ook al staat) niet echt...Wat heeft het wel of niet geloven ermee te maken?
Twee keer dezelfde vraag, dat vraagt om een antwoord.

In de bijbel wordt verscheidene keren opgeroepen dat we als christenen niet van deze wereld zijn, of gelijkvormig aan de wereld moeten zijn. Dit houdt in dat er keuzes moeten worden gemaakt tussen de wereld en God.

En zo zijn er op het gebied van uitgaan nog een aantal andere redenen vanuit de bijbel te noemen om niet uit te gaan.

Wat hieronder staat is een antwoord op een vraag over discobezoek, wat ik op internet tegenkwam. Ik weet niet wat die Ronduit Helpdesk is, ook niet vanuit welke geloofsovertuiging het opereert. In ieder geval geldt dit stuk m.i. ook voor andere vormen van uitgaan.

Citaat:

Het antwoord van de Ronduit Helpdesk

'Oei ... over uitgaan, met name in een discotheek, wordt nogal verschillend gedacht in 'de christelijke kringen'.
Sommige mensen vinden dat uitgaan sowieso voor een christen uit de boze is, anderen vinden dat je best uit kunt gaan, maar dan voornamelijk in christelijke gelegenheden, weer anderen vinden een café prima kunnen, maar een discotheek is uit de boze. Weer anderen vinden dat alles kan, zolang je motivatie maar in orde is. Je schrijft dat je voornamelijk uit wilt gaan vanwege de gezelligheid. En natuurlijk is het ook ontzettend leuk om ergens met je vrienden bij te kletsen onder het genot van een drankje, en zelfs een paar danspasjes te maken.

Misschien is het handig als je jezelf een aantal vragen stelt.

1. Is een discotheek de juiste plek om alleen voor de gezelligheid uit te gaan? Doordat de muziek nogal hard staat en het nogal donker is, zal er van communicatie niet zoveel sprake zijn.

2. Welke muziek wordt in de discotheek gedraaid? Kun je daar als christen achter staan?

3. En hoe denk je om te gaan met de 'versierdersmentaliteit' in een discotheek? Denk je je daarin staande te kunnen houden?

4. Wat betekent voor jou 'niet te veel drinken', en wat betekent dat voor je vrienden?

5. Hebben jullie als christen ongeveer dezelfde gedachten over wat een avondje stappen inhoudt? Als je naar een discotheek bent geweest, heb je dan achteraf het gevoel dat de band met je vrienden door dit uitstapje hechter is geworden?

6. Heb je tijdens je discotheekbezoek veel plezier gehad op een manier waarvan je denkt dat God erachter staat?

Een behoorlijke vragenlijst, zoals je ziet, om zelf eerlijk mee aan de slag te gaan ... '
__________________
De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, deze is tot een hoeksteen geworden.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 10:29
Upke
Upke is offline
Een christenen kan beter niet uitgaan omdat het gevaarlijk is? En waarom mogen ongelovige dan wel uitgaan, omdat ze toch niet geloven maakt het zeker niet uit dat ze bij het uitgaan worden overvallen door een bende?????
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 10:34
debotjuh
Avatar van debotjuh
debotjuh is offline
Citaat:
debotjuh schreef op 02-07-2003 @ 11:16:
mischien mag je wel uit maar je moet niet met de dingen mee doen , zoals zuipen flirten
zoals k het lees van de ronduit vind ik het wel een mooie teskt
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 11:16
Einherjar
Avatar van Einherjar
Einherjar is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 02-07-2003 @ 11:29:
Een christenen kan beter niet uitgaan omdat het gevaarlijk is? En waarom mogen ongelovige dan wel uitgaan, omdat ze toch niet geloven maakt het zeker niet uit dat ze bij het uitgaan worden overvallen door een bende?????
Nooit geweten dat er onder ongelovigen ook vraag is naar een verbod op uitgaan.
__________________
De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, deze is tot een hoeksteen geworden.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 11:22
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Het gaat er om waar je uitgaat, de muziek (dat begrijpen waarschijnlijk alleen de Christenen), met wie, hoeveel je drinkt etc etc. Op zich vind ik dat ik als Christen VRIJ ben om alles te doen, maar niet overal aan mee te doen !!!
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 11:40
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 02-07-2003 @ 12:22:
Het gaat er om waar je uitgaat, de muziek , met wie, hoeveel je drinkt etc etc.
Dat zijn voor mij ook criteria hoor om te beslissen of ik al dan niet uit ga. Precies aan deze dingen kan je zien hoeveel plezier je gaat hebben. Het lijkt mij ook niet bijster fijn om als trance-liefhebber in je eentje naar een rave te gaan van Hell's Angels...
Uitgaan is echt geen synoniem voor decadent gedrag. Ik denk ook dat in trance raken tijdens het dansen voor christenen een spirituele kant heeft, omdat je in een trance je dagelijkse aardse leven van je af zet.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 11:51
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
Nouja, ik denk dat een Christen beter niet naar een optreden van de band Rotting Christ kan gaan, maar een appellesapje drinken onder het genot van een vrolijk deuntje en wat vredelievende wezens eromheen zou toch geen probleem zijn?
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 15:28
Verwijderd
Citaat:
leonkorn schreef op 02-07-2003 @ 12:22:
Op zich vind ik dat ik als Christen VRIJ ben om alles te doen, maar niet overal aan mee te doen !!!
Dat geldt voor niet-gelovigen net zo hard. Ik ben niet gelovig, maar dat wil niet zeggen dat ik in het uitgaansleven maar een slaaf ben van alle aardse wellusten en verlangens. Je kiest er zelf voor wat je wilt doen in die disco, of je nu gelooft of niet.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 16:05
debotjuh
Avatar van debotjuh
debotjuh is offline
wat mischien een optie is dat je met andere christen een keer uitgaat ofzo
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 16:19
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Ik denk niet dat echte Christenen zich prettig zullen voelen in de gangbare sfeer van het uitgaansleven nee. Maar de EO-Jongerendag is wel een optie.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-07-2003, 16:39
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Ik snap de vraagstelling wel, omdat ik zelf christen en nogal crue opvattingen en uiteenlatingen heb gehoord van medechristenen over uitgaan.
Aangezien de stelling is: een christen kan beter niet uitgaan, zal ik het gewoon behandelen vanuit mijn christelijk perspectief en als doelgroep een medechristen.

Er staat nergens, en dan ook helemaal nergens in de Bijbel dat uitgaan, drinken of dansen slecht is. Sterker nog: Jezus heeft zelf een bruiloft gevierd, ik geloof zelfs alle zeven dagen lang, en Hij veranderde water in wijn omdat er anders een wijntekort kwam. Denk daar eerst maar eens over na.
Alcohol drinken mag dus, zolang je durft in te staan voor je eigen daden. (Dwz dat als je de volgende dag niet meer weet wat je de avond ervoor gedaan hebt, en je hoort dat je allerlei stomme dingen hebt zitten doen, je de volgende keer maar beter niet zoveel kunt drinken.) Aangeschoten en dronken zijn is ook niet per se slecht, zolang je dus maar in kan blijven staan voor je eigen daden. Paulus waarschuwt alleen voor dronkaards, alcoholisten dus. Die mensen zijn verslaafd aan de drank, en het enige waar je verslaaf van mag zijn is God en Zijn liefde. Als je aan iets anders verslaafd bent, dan is dat zogezegd een afgod geworden, en dat gaat tegen het tweede gebod in.
Dansen en feesten mag ook, dat raadt de Bijbel zelfs diverse keren aan, omdat je er vrolijk van wordt en zo God kan eren voor zijn werk en Hem danken voor alle goede dingen die Hij geeft.
Muziek luisteren en maken mag natuurlijk al helemaal, zie bijv. bovengenoemde reden over dansen en feesten. En muziek maken is zeker goed, omdat je zo je eigen talenten ontwikkeld, en God dat van je vraagt. Maar, muziek luisteren en maken vindt God alleen goed als je het ter ere van Hem doet. Muziek die blasfemisch is, godslasterlijk of anti-christelijk kan je dus sowieso niet luisteren (en dat kan dus een reden zijn om niet naar een bepaald discofeest oid te gaan). Muziek die 'neutraal' is (dat kan eigenlijk niet, het is voor of tegen God, maar ik bedoel daar mee dat er niet expliciet tegen God in wordt gegaan), kan je best luisteren.
Dit alles geeft dus geen reden (behalve de 'duivelse' muziek) om niet uit te gaan. Er is echter nog wel één reden, namelijk het normale gedrag op discofeesten e.d. Soms (ik denk zelfs vaak) heerst er een mentaliteit van scoren, chickies verzamelen, zoveel mogelijk meisjes zoenen, jongens verleiden om ze vervolgens te dumpen, enz. Dat kan een goeie reden zijn om niet naar zo'n feest te gaan, als je weet dat je daardoor beinvloedt zal worden, of dat het een groot obstakel zal zijn om te kunnen genieten van een feest.
Verder zie ik eigenlijk nauwelijks redenen om niet uit te gaan.

__________________
...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 17:14
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 02-07-2003 @ 17:39:
Ik snap de vraagstelling wel, omdat ik zelf christen en nogal crue opvattingen en uiteenlatingen heb gehoord van medechristenen over uitgaan.
Aangezien de stelling is: een christen kan beter niet uitgaan, zal ik het gewoon behandelen vanuit mijn christelijk perspectief en als doelgroep een medechristen.

Er staat nergens, en dan ook helemaal nergens in de Bijbel dat uitgaan, drinken of dansen slecht is. Sterker nog: Jezus heeft zelf een bruiloft gevierd, ik geloof zelfs alle zeven dagen lang, en Hij veranderde water in wijn omdat er anders een wijntekort kwam. Denk daar eerst maar eens over na.

gedaan. conclusiemdat er toch genoeg liefde was daar was alcohol toegestaan, want alcohol maakt niet slecht zoals jezus zei de onreinheid komt uit het hart. is die er op zo'n vrolijke gebeurtenis?
Citaat:

Alcohol drinken mag dus, zolang je durft in te staan voor je eigen daden. (Dwz dat als je de volgende dag niet meer weet wat je de avond ervoor gedaan hebt, en je hoort dat je allerlei stomme dingen hebt zitten doen, je de volgende keer maar beter niet zoveel kunt drinken.)
wat is stom? schaam je niet voor vrolijkhied alleen voor liefdeloze dingen. lach verder erom.
Citaat:

Aangeschoten en dronken zijn is ook niet per se slecht, zolang je dus maar in kan blijven staan voor je eigen daden.
als je maar aardig kan blijven.
Citaat:

Paulus waarschuwt alleen voor dronkaards, alcoholisten dus. Die mensen zijn verslaafd aan de drank, en het enige waar je verslaaf van mag zijn is God en Zijn liefde.
neeeeeeee, wat een onbegrip weer, het gaat om het hart ook alcoholverslaafden kunnen een goed hart hebben dan zullen ze hier zwervers worden maar dat maakt ze niet slecht, hoe denk jij te weten wat gods wegen zijn voor die persoon?
het zit trouwens in de genen en we weten dat God de zondes van de vader wreekt in de kinderen.
Citaat:

Als je aan iets anders verslaafd bent, dan is dat zogezegd een afgod geworden, en dat gaat tegen het tweede gebod in.
je kan best gelovig zijn en liefde zien ook al ben je alcoholverslaafd of misschien juist dan omdat dat gods wil kan zijn.
Citaat:

Dansen en feesten mag ook, dat raadt de Bijbel zelfs diverse keren aan, omdat je er vrolijk van wordt en zo God kan eren voor zijn werk en Hem danken voor alle goede dingen die Hij geeft.
juist.
Citaat:

Muziek luisteren en maken mag natuurlijk al helemaal, zie bijv. bovengenoemde reden over dansen en feesten. En muziek maken is zeker goed, omdat je zo je eigen talenten ontwikkeld, en God dat van je vraagt.
zekers, De Koran is 1 groot muziekstuk geschreven voor de zoon des gods. Leuk om te lezen, hoofdstuk 1 gaat over god zelf en reflecteert de rest want de andere soeras zijn gods wegen.
Citaat:

Maar, muziek luisteren en maken vindt God alleen goed als je het ter ere van Hem doet. Muziek die blasfemisch is, godslasterlijk of anti-christelijk kan je dus sowieso niet luisteren (en dat kan dus een reden zijn om niet naar een bepaald discofeest oid te gaan).
wanneer is iets blasfemisch?
en antichristelijke en antichristenDOM zijn 2 verschillende dingen.
Citaat:

Muziek die 'neutraal' is (dat kan eigenlijk niet, het is voor of tegen God, maar ik bedoel daar mee dat er niet expliciet tegen God in wordt gegaan), kan je best luisteren.
ik denk dat alles wat wezenlijk mooi is gods wil is en hij luistert met plezier en liefde als degene die luistert dat ook met plezier en liefde doet.
Citaat:

Dit alles geeft dus geen reden (behalve de 'duivelse' muziek) om niet uit te gaan. Er is echter nog wel één reden, namelijk het normale gedrag op discofeesten e.d. Soms (ik denk zelfs vaak) heerst er een mentaliteit van scoren, chickies verzamelen, zoveel mogelijk meisjes zoenen, jongens verleiden om ze vervolgens te dumpen, enz. Dat kan een goeie reden zijn om niet naar zo'n feest te gaan, als je weet dat je daardoor beinvloedt zal worden, of dat het een groot obstakel zal zijn om te kunnen genieten van een feest.
Verder zie ik eigenlijk nauwelijks redenen om niet uit te gaan.

De reden om net uit te gaan is zoals je zegt die mentaliteit en uitstraling van de mensen daar. Tenzij je wilt bekeren zoals Jezus Christus door liefde te zijn of een ander doel hebt hoor je aangetrokken te worden door liefderijke omgevingen.
Die vind je niet in een eerste de beste stamp-disco.
maar dat is geen verbod. het betekent alleen dat die dingen je in ellendige omgevingen zal brengen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 18:13
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 02-07-2003 @ 18:14:

gedaan. conclusie: omdat er toch genoeg liefde was daar was alcohol toegestaan, want alcohol maakt niet slecht zoals jezus zei de onreinheid komt uit het hart. is die er op zo'n vrolijke gebeurtenis?
[/B]
Maar alcohol kan je wel misleiden en zo onreinheid in je leven brengen. Dwz: als je dronken bent en je weet niet meer wat je doet, kan je dingen doen die verkeerd zijn, bijv. alles kapot slaan (zo je wilt: liefdeloze dingen). Dus je moet wel oppassen dat je niet ver gaat met alcohol, blijf binnen je grenzen. Alcohol drinken is dus niet per definitie slecht, maar kan je wel aanzetten tot slechte dingen.
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 02-07-2003 @ 18:14:

wat is stom? schaam je niet voor vrolijkhied alleen voor liefdeloze dingen. lach verder erom.
[/B]
Maar God heeft de mens controle en verantwoordelijkheid gegeven over zijn daden. Als hij die verantwoordelijkheid niet meer kan afleggen over bepaalde dingen, zit hij fout. (Uiteraard niet als hij of zij er niet zelf voor gekozen heeft om die controle te verliezen.)
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 02-07-2003 @ 18:14:

als je maar aardig kan blijven.
[/B]
Precies.
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 02-07-2003 @ 18:14:

neeeeeeee, wat een onbegrip weer, het gaat om het hart ook alcoholverslaafden kunnen een goed hart hebben dan zullen ze hier zwervers worden maar dat maakt ze niet slecht, hoe denk jij te weten wat gods wegen zijn voor die persoon?
het zit trouwens in de genen en we weten dat God de zondes van de vader wreekt in de kinderen.
[/B]
Ik zeg toch niet dat alcoholisten geen christenen kunnen/mogen zijn? Ik wil alleen zeggen dat -net zoals Paulus zegt- verslaafd zijn aan de drank niet is wat God wilt. Net zoals verslaving aan sex, geld, gokken, geweld, tv-kijken, enz. niet goed is. Maar ieder mens is zondig, en ieder mens verdient het niet om een kind van God te zijn. Maar Jezus is voor ons gestorven en heeft voor ons de hel doorstaan, waardoor Hij onze plaats vervangen heeft. Als we dat willen, neemt God ons aan als Zijn Kinderen. Dus als een alcoholist zegt dat hij spijt heeft van zijn zonden, en dat hij Jezus aanneemt als plaatsvervanger, sluit God hem net zo lief in de armen als Hij mij en jou doet. Wij zijn net zo goed zondig.
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 02-07-2003 @ 18:14:

je kan best gelovig zijn en liefde zien ook al ben je alcoholverslaafd of misschien juist dan omdat dat gods wil kan zijn.
[/B]
Zie boven.
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 02-07-2003 @ 18:14:

zekers, De Koran is 1 groot muziekstuk geschreven voor de zoon des gods. Leuk om te lezen, hoofdstuk 1 gaat over god zelf en reflecteert de rest want de andere soeras zijn gods wegen.
[/B]
Maar de koran is niet nodig voor de redding van de mens. God heeft de Bijbel gegeven, en gezegd: "Dit is Mijn Woord. Luister ernaar en leef ernaar, en je zult gered worden," en "Wie maar één tittel of jota toevoegt of weghaalt van deze woorden, zal verdoemd worden." Tis niet letterlijk, maar je herkent het vast wel. In de koran staan ook tegenstrijdige dingen, en al helemaal dingen die tegenstrijdig zijn met wat de Bijbel zegt, en dus God. Maar goed, dat is eigenlijk een hele andere discussie.
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 02-07-2003 @ 18:14:

wanneer is iets blasfemisch?
en antichristelijke en antichristenDOM zijn 2 verschillende dingen.
[/B]
Iets is blasfemisch als het spot met God en zijn wezen. Voorbeeldje: de avatar van McLaren.
En ja ik weet dat anti-christelijk en anti-christendom twee verschillende dingen zijn, daarom noemde ik ook alleen de eerste.
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 02-07-2003 @ 18:14:

ik denk dat alles wat wezenlijk mooi is gods wil is en hij luistert met plezier en liefde als degene die luistert dat ook met plezier en liefde doet.
[/B]
Maar dat is niet in overeenstemming met wat God zelf heeft gezegd, nl. dat ieder die God niet eert met zijn of haar werk, tegen God is.
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 02-07-2003 @ 18:14:

De reden om net uit te gaan is zoals je zegt die mentaliteit en uitstraling van de mensen daar. Tenzij je wilt bekeren zoals Jezus Christus door liefde te zijn of een ander doel hebt hoor je aangetrokken te worden door liefderijke omgevingen.
Die vind je niet in een eerste de beste stamp-disco.
maar dat is geen verbod. het betekent alleen dat die dingen je in ellendige omgevingen zal brengen. [/B]
Nogmaals: een disco is niet van zichzelf slecht of liefdeloos. Het zijn de mensen die het liefdeloos maken. En als er bijna alleen maar mensen zijn die dingen doen die tegenstrijdig zijn met wat God gebiedt, dan is het misschien verstandig om zo'n feest uit de weg te gaan.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 20:13
*Burning water*
*Burning water* is offline
Het ligt er maar net aan welk doel een christen zich stelt als gelovige. Sommige christenen zullen uitgaan kunnen rijmen met het christendom, anderen niet. Het is goed als ze daar zelf over nadenken.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 12:19
Iqra
Iqra is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 02-07-2003 @ 19:13:
God heeft de Bijbel gegeven, en gezegd: "Dit is Mijn Woord. Luister ernaar en leef ernaar, en je zult gered worden," en "Wie maar één tittel of jota toevoegt of weghaalt van deze woorden, zal verdoemd worden." Tis niet letterlijk, maar je herkent het vast wel.
Mag ik hier even op ingaan? Vast wel...:

Inderdaad niet al te letterlijk maar ik neem aan dat we het erover eens zijn dat er al genoeg gejotaat is met de Bijbel, dus wat moet je nou wel/niet naleven om gered te worden???


Citaat:
GeritoDM schreef op 02-07-2003 @ 19:13:

In de koran staan ook tegenstrijdige dingen, en al helemaal dingen die tegenstrijdig zijn met wat de Bijbel zegt, en dus God. Maar goed, dat is eigenlijk een hele andere discussie.
Om die discussie dan toch maar even aan te gaan: laat eens een paar van die tegenstrijdigheden in de Koran zien. En zitten er volgens jou tegenstrijdigheden in de Bijbel?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 12:24
Iqra
Iqra is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 02-07-2003 @ 19:13:
Nogmaals: een disco is niet van zichzelf slecht of liefdeloos. Het zijn de mensen die het liefdeloos maken. En als er bijna alleen maar mensen zijn die dingen doen die tegenstrijdig zijn met wat God gebiedt, dan is het misschien verstandig om zo'n feest uit de weg te gaan.
De mens is te zwak om het uitgaansleven "liefdevol" te houden...
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 16:08
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 02-07-2003 @ 19:13:
Maar alcohol kan je wel misleiden en zo onreinheid in je leven brengen. Dwz: als je dronken bent en je weet niet meer wat je doet, kan je dingen doen die verkeerd zijn, bijv. alles kapot slaan (zo je wilt: liefdeloze dingen). Dus je moet wel oppassen dat je niet ver gaat met alcohol, blijf binnen je grenzen. Alcohol drinken is dus niet per definitie slecht, maar kan je wel aanzetten tot slechte dingen.
Alcohol zet je aan tot slechte dingen als je eigen hart slecht is.
in zeker zin maakt alcohol je eerlijker.
Citaat:

Maar God heeft de mens controle en verantwoordelijkheid gegeven over zijn daden. Als hij die verantwoordelijkheid niet meer kan afleggen over bepaalde dingen, zit hij fout. (Uiteraard niet als hij of zij er niet zelf voor gekozen heeft om die controle te verliezen.)
juist.
Citaat:

Precies.

Ik zeg toch niet dat alcoholisten geen christenen kunnen/mogen zijn? Ik wil alleen zeggen dat -net zoals Paulus zegt- verslaafd zijn aan de drank niet is wat God wilt. Net zoals verslaving aan sex, geld, gokken, geweld, tv-kijken, enz. niet goed is. Maar ieder mens is zondig, en ieder mens verdient het niet om een kind van God te zijn.
hoe weet je wat gods wil is? misschien zorgt hij er wel voor dat iemand alcoholist word zodat die persoon vervolgens op straat beland waar hij een ander mens tegenkomt dat medelijden heeft en zo heeft de alcoholist onbewust iets goeds veroorzaakt.
Citaat:

Maar Jezus is voor ons gestorven en heeft voor ons de hel doorstaan, waardoor Hij onze plaats vervangen heeft.
ja maar zie daarvoor mijn topic over het kruis en lijden van christus
Lijden van Christus te klein?
Citaat:

Als we dat willen, neemt God ons aan als Zijn Kinderen. Dus als een alcoholist zegt dat hij spijt heeft van zijn zonden, en dat hij Jezus aanneemt als plaatsvervanger, sluit God hem net zo lief in de armen als Hij mij en jou doet. Wij zijn net zo goed zondig.
alcohol drinken is geen zonde. gedrag dat eruit voortkomt is dat wel. en bovendien is het genetisch soms. (god wreekt de zondes der vadren in de kiddos tot 4de generatie weetjewel. )

Citaat:

Zie boven.
Maar de koran is niet nodig voor de redding van de mens. God heeft de Bijbel gegeven, en gezegd: "Dit is Mijn Woord. Luister ernaar en leef ernaar, en je zult gered worden,"
en als je ernaar leeft zie je dat deKroan een schitterend muziekstuk is.
God heeft dat trouwens nooit gezegd en is sowieso onwaar, daar de bijbel een collectie is van boeken geschreven door mensen. soms gaat dat over getuigenissen, soms zijn het brieven en kronieken.
Citaat:

en "Wie maar één tittel of jota toevoegt of weghaalt van deze woorden, zal verdoemd worden." Tis niet letterlijk, maar je herkent het vast wel. In de koran staan ook tegenstrijdige dingen, en al helemaal dingen die tegenstrijdig zijn met wat de Bijbel zegt, en dus God. Maar goed, dat is eigenlijk een hele andere discussie.
ik zie die tegenstrijdigheden helemaal niet.
o maar die andere discussie wil ik wel op doorgaan is erg interresant en fascinerend.

Citaat:

Iets is blasfemisch als het spot met God en zijn wezen. Voorbeeldje: de avatar van McLaren.
En ja ik weet dat anti-christelijk en anti-christendom twee verschillende dingen zijn, daarom noemde ik ook alleen de eerste.

Maar dat is niet in overeenstemming met wat God zelf heeft gezegd, nl. dat ieder die God niet eert met zijn of haar werk, tegen God is.
Waarom is dat niet in overeenstemming? Als je het uit liefde doet is het altijd in overeenstemming.
Citaat:

Nogmaals: een disco is niet van zichzelf slecht of liefdeloos. Het zijn de mensen die het liefdeloos maken. En als er bijna alleen maar mensen zijn die dingen doen die tegenstrijdig zijn met wat God gebiedt, dan is het misschien verstandig om zo'n feest uit de weg te gaan.
ik moet gaan eten maar ik ben het ermee eens met dien verstande dat bekering geen zonde is, je mag best juist daar komen om zelf het juiste voorbeeld te geven. liefde.

groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2003, 16:38
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik ben christen en ik ga gewoon uit, ik drink ook alcohol. Je moet jezelf gewoon kunnen beheersen en als je écht wilt, ga je ook niet zomaar met de massa mee. Bovendien kun je als christen ook hulp van God daarin verwachten. Ik vind het zinloos om niet uit te gaan omdat mensen daar slechte dingen doen, je moet niet net doen of er geen slechte dingen gebeuren in deze wereld en ervoor wegrennen.
Het ligt trouwens ook niet aan de disco's maar aan de mensen, ik kom er zo vaak en ik drink nooit te veel en heb nooit ruzie daar..
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 18:41
Verwijderd
Citaat:
debotjuh schreef op 02-07-2003 @ 11:16:
mischien mag je wel uit maar je moet niet met de dingen mee doen , zoals zuipen flirten
lees de bijbel nog eens.... en maar wijn drinken...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom bestaat er geen god?
wolle19
500 23-03-2011 22:30
Levensbeschouwing & Filosofie Geloof - vervolg op 'De ontkrachting van het christendom'
Verwijderd
233 14-06-2010 22:20
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 06:32
Levensbeschouwing & Filosofie Jehova's getuigen
indie-gurl
348 10-04-2007 14:28
Levensbeschouwing & Filosofie islam `
=zwart wit=
193 25-02-2005 20:37
Levensbeschouwing & Filosofie Christelijke Leugens [Deel II]
Sweet_Hadar
4 14-03-2004 21:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:06.