Oud 23-03-2004, 12:48
bayirgul
Avatar van bayirgul
bayirgul is offline
Hallo

Ik moet volgende week een betoog houden voor Nederlands over sluierverbod. En heb wel een paar argumenten voor en tegen maar ik denk dat het niet genoeg is. Zijn er nog mensen die van dit onderwerp nog iets afweten.
En weten jullie ook de argumenten voor en tegen

groetjes nina
__________________
where are you firuze

Laatst gewijzigd op 23-03-2004 om 16:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2004, 17:27
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
*ik heb er niks tegen als die vrouwen het uit vrije wil dragen, dus niet omdat ze verplicht worden door hun man of vader.
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 18:51
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Liesjeuh schreef op 23-03-2004 @ 17:27:
*ik heb er niks tegen als die vrouwen het uit vrije wil dragen, dus niet omdat ze verplicht worden door hun man of vader.
* ik heb er iets tegen als ze het uit vrij wil dragen maar door de overheid verplicht worden het af te doen
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 20:46
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
een hoofddoek kan deel uitmaken van je persoonlijkheid, net zoals sommmigen erg gehecht zijn aan het dragen van een pet. maar een pet moet je op bepaalde momenten ook afzetten (vb. in de kerk, of op officiële zaken,...), dus een hoofddoek dan ook wsl.
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 08:39
bayirgul
Avatar van bayirgul
bayirgul is offline
Citaat:
Liesjeuh schreef op 23-03-2004 @ 20:46:
een hoofddoek kan deel uitmaken van je persoonlijkheid, net zoals sommmigen erg gehecht zijn aan het dragen van een pet. maar een pet moet je op bepaalde momenten ook afzetten (vb. in de kerk, of op officiële zaken,...), dus een hoofddoek dan ook wsl.
ik heb het niet over een hoofdoek maar over een sluier
__________________
where are you firuze
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 12:02
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
[afbeelding]

Heb je het over een burka dan?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 13:04
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
aaaaaaaaaaaaaah, owkee, srry, da had ik nie door...
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 09:14
bayirgul
Avatar van bayirgul
bayirgul is offline
Citaat:
phensicske schreef op 24-03-2004 @ 12:02:
[afbeelding]

Heb je het over een burka dan?
ja dat hoor ook bij een sluier en trouwens een mooie afbeelding die kan ik wel gebruiken

groetjes nina
__________________
where are you firuze
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 19:21
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
bayirgul schreef op 25-03-2004 @ 09:14:
ja dat hoor ook bij een sluier en trouwens een mooie afbeelding die kan ik wel gebruiken

groetjes nina


Ik vind dat sluiers/burkas nogal vrijheidbeperkend zijn, maar ik zie de kwestie dan ook vanuit Westerse ogen. Zij vinden net dat ze door die sluier respect tonen aan hun religie.
Toch vind ik het maar weinig respectvol voor de vrouwen.
Het is dan ook niet praktisch om met een burka rond te lopen.

Ik vind dat het vooral je eigenheid afneemt (uniform) en dat dit in de moderne maatschappij niet meer zou mogen zijn.
Maar in hun geloof is dit een teken van respect...

Ik zag ook een reportage overlaatst over die sluiers en die vrouwen (die nu in België wonen) droegen soms nog maar sinds hun aankomst hier een sluier, terwijl ze dit in hun eigen land niet deden. Net omdat ze in getto's leven hier (nuja, niet zo extreem, maar toch iets gelijkaardigs ~ 'trappes' in Brussel) en de groepsdruk te groot was.

Sluiers beperken de werkmogelijkheden doordat er veel vooroordelen mee samenhangen en dit kan niet ten gunste van de integratie zijn.

Maar dan nog vind ik sluiers een betere optie dan burka's, want dat gaat me wat te extreem.

Voor zover mijn mening.

M.a.w. hier hou ik het voorlopig bij.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 19:47
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
Ik woon in amsterdam west en heb hier nog nooit iemand met een burqa zien lopen, dat is iets typisch afghaans en al zouden er 1 of 2 rond lopen in het hele land, denk ik niet dat we daar een wet voor moeten maken.
Wel zie ik af en toe dames met een niqaab lopen, de gezichtssluier dus. Ik heb er geen problemen mee en hou er niet van om andermans vrijheden in te perken omdat bepaalde mensen zich snel storen aan opvallend andere uiterlijkheden.
Het is inderdaad nogal een extreme vorm van sluierdracht maar zolang het geen praktisch probleem veroorzaakt, vind ik een verbod een overbeudige inbreuk op de vrijheid van mensen.
Dat het op bepaalde werkplekken niet is toegestaan om te dragen is begrijpelijk maar het argument dat het de communicatie zou verstoren vind ik onzin. Ik zou studentes dan ook niet belasten met deze maatregel want zo weerhoudt je ze van hun opleiding die met sluier ook prima kunnen volgen.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 08:49
bayirgul
Avatar van bayirgul
bayirgul is offline
Citaat:
Chandis schreef op 25-03-2004 @ 21:33:
Hoi

Ik heb aan het begin van dit jaar een betoog moeten schrijven voor mijn SE. Ik deed het over kledingverbod. Je mag mijn documentatie wel hebben. Ik weet geen andere manier dus ik kopieer het hierin. Je moet maar even zien of je er wat aan hebt.

Documentatiemap schrijfopdracht klas 6.


Onderwerp: Kledingvoorschriften op scholen.
Stelling: Kledingvoorschriften op scholen moeten bij wet verboden worden.
Hoofdvraag: Moeten kledingvoorschriften op scholen bij wet verboden worden?
Deelvragen:
1. Wat zijn kledingvoorschriften?
2. Wat is de huidige situatie wat betreft kledingvoorschriften?
3. Wat is de huidige situatie in het buitenland wat betreft kledingvoorschriften?
4. Wat staat er in de wet over kledingvoorschriften?
5. Wat zijn de voordelen van kledingvoorschriften?
6. Wat zijn de nadelen van kledingvoorschriften?
7. Hoe zit het met de kleding van leraren?

Inhoudsopgave:

1. M. Bauwer en T. Klooster, Kleding leraar beïnvloedt leerlingen. Op: http://www.ocnv.nl/publicaties/algem....xml?id=15898.
2. W. Bloom, Minister regelt schoolkleding. In: Algemeen Dagblad 11-6-2003.
3. I. Hemels, Ik ben er voor, ik ben er tegen! Kledingverbod op school. In: School en Medezeggenschap 5, mei 2003.
4. Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, Leidraad kleding op school. Op: http://www.minocw.nl/onderwijs/downl...draad2003.pdf.
5. Redactie Onderwijs, School mag kleding verbieden. In: NRC Handelsblad 11-6-2003.
6. CDA wil verbod op gezichtssluiers. Op: http://www.katholieknederland.nl/nie...ri_15905.html.
7. Mailwisseling over kledingvoorschriften in Europese landen. Aukje Hilderink, september 2003.
8. School policies denying civil rights. Op: http://www.ussonline.net/newsdetails.cfm?id=56.
9. Sexist uniform policies. Op: http://www.ussonline.net/newsdetails.cfm?id=69.
10. Universiteiten verbieden sluiers. In: Trouw 9-9-2003.

Informatieschema Nederlands Schrijfopdracht klas 6

Onderwerp: Kledingvoorschriften op scholen
Hoofdvraag: Moeten kledingvoorschriften op scholen bij wet verboden worden?
Stelling: Kledingvoorschriften voor scholen moeten bij wet verboden worden.

Deelvragen:
1. Wat zijn kledingvoorschriften?
Voorwaarden kleding, netjes, niet aanstootgevend (3), uniformen (8) hoofddoek verbieden (2,6)

2. Wat is de huidige situatie wat betreft kledingvoorschriften?
Leidraad, kledingverbod mag, geen discriminatie, bijzonder onderwijs wel/openbaar onderwijs niet (2)

3. Wat is de huidige situatie in het buitenland wat betreft kledingvoorschriften?
Ierland, protest, sexistisch, uniform, (8,9) UK uniform, slovenie geen verbod, veiligheidsregels. Finland: meisjes niet te bloot, racistische kleding verboden. (7)

4. Wat staat er in de wet over kledingvoorschriften?
Vrijheid van godsdient, meningsuiting, algemene wet gelijke behandeling (2)

5. Wat zijn de voordelen van kledingvoorschriften?
Verbod gezichtssluier: betere communicatie (6, 10), leerlingen onveilig (3) wanordelijkheid voorkomen (2)

6. Wat zijn de nadelen van kledingvoorschriften?
Tegenstrijd meningsuiting/godsdienst, juridisch niet mogelijk. (2)

7. Hoe zit het met de kleding van leraren?
Zelf kiezen, netjes, leeraar/leerling eerling behandelen. (1)




Citaten:
1. “Soms laten mensen met hun kleding zien dat zij zich identificeren met bepaalde (politieke) ideeën. Een bomberjack bijvoorbeeld, gecombineerd met een zwarte trui van een bepaald merk (..., ND) wordt (ND) geassocieerd met extreemrechtse opvattingen. Het verbieden van zulke kleding kan de in de Grondwet gewaarborgde vrijheid van meningsuiting aantasten. Een school mag daarom dergelijke kleding niet verbieden vanwege de inhoud van zulke ideeën.” (4)
2. “Kijk, jij en ik herkennen een Lonsdale trui en bedenken daar dan iets bij. Iemand die zo’n trui niet herkent, zal er niet eens op reageren en er dus zeker geen aanstoot aan nemen. Daar komt nog bij dat iemand zo’n trui ook kan dragen omdat hij ‘m gewoon mooi vind.” (3)
3. “ ‘Daar (kledingvoorschriften voor docenten, red.) ben ik ook geen voorstander van, omdat dat een aantasting van het individu is,’(ND) zegt conrector Gerrit van Pelt. ‘Ik denk dat een leraar vooral zichzelf moet zijn. (…, ND) Maar ik heb een leraar nog nooit aangesproken op zijn kleding.”(1)
4. “Schools refuse to allow female students to wear trousers. The USS maintain that this is a violation of our rights as members of the Irish society. It is illegal for an employer to implement policies that demand differential treatment in the work place between male and females. Similar actions should be taken to ensure these laws apply to everyone in the country.” (8) (USS = Union of Secondary Students, Ierse scholierenorganisatie)
5. “Deze kleding (bomberjacks, Lonsdale kleding en legerkistjes, red.) wordt door andere leerlingen als kwetsend of onveilig ervaren door erbij behorend gedrag. Het gaat om de uitstraling die deze kleding heeft, die vinden we niet in orde.” (3)


Bibliografie:

1. M. Bauwer en T. Klooster, Kleding leraar beïnvloedt leerlingen. Op: http://www.ocnv.nl/publicaties/algem....xml?id=15898.
2. W. Bloom, Minister regelt schoolkleding. In: Algemeen Dagblad 11-6-2003.
3. I. Hemels, Ik ben er voor, ik ben er tegen! Kledingverbod op school. In: School en Medezeggenschap 5, mei 2003.
4. Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, Leidraad kleding op school. Op: http://www.minocw.nl/onderwijs/downl...draad2003.pdf.
5. Redactie Onderwijs, School mag kleding verbieden. In: NRC Handelsblad 11-6-2003.
6. CDA wil verbod op gezichtssluiers. Op: http://www.katholieknederland.nl/nie...ri_15905.html.
7. Mailwisseling over kledingvoorschriften in Europese landen. Aukje Hilderink, september 2003.
8. School policies denying civil rights. Op: http://www.ussonline.net/newsdetails.cfm?id=56.
9. Sexist uniform policies. Op: http://www.ussonline.net/newsdetails.cfm?id=69.
10. Universiteiten verbieden sluiers. In: Trouw 9-9-2003.


Datum: 11-06-2003 Pagina: 1 Sectie: Voorpagina



School mag kleding verbieden
Door onze redactie onderwijs



ROTTERDAM, 11 JUNI.Scholen mogen kleding van leerlingen verbieden als zij daarin consequent zijn. Zo mag een katholieke of protestants-christelijke school leerlingen verbieden een islamitische hoofddoek te dragen, als de school aannemelijk kan maken dat zo'n hoofddoek verwezenlijking van de grondslag van de school in de weg staat. Openbare scholen mogen een hoofddoek niet verbieden. Dat staat in de `Leidraad kleding op scholen', die minister Van der Hoeven (Onderwijs, CDA) naar scholen en de Tweede Kamer heeft gestuurd. De leidraad gaat over de juridische haalbaarheid van kledingvoorschriften, en met name over de omstandigheden waaronder scholen kledingvoorschriften kunnen opleggen.Deze voorschriften kunnen strijdig zijn met de vrijheid van godsdienst of meningsuiting, maar onder bepaalde voorwaarden zijn uitzonderingen op het discriminatieverbod mogelijk. Kleding die met extreemrechts wordt geassocieerd mag niet verboden worden wegens de politieke ideeën, maar wel als het nodig is om wanordelijkheden te voorkomen.Kledingvoorschriften moeten ondubbelzinnig zijn, voor iedereen gelden en bij iedereen bekend zijn. De minister had de leidraad toegezegd naar aanleiding van de ophef die begin dit jaar ontstond toen het ROC van Amsterdam een islamitische gezichtssluier (niqaab) verbood. [Vervolg KLEDING: pagina 3]KLEDINGOok regels voor 'extreemrechts'[Vervolg van pagina 1] De richtlijn van Van der Hoeven is gebaseerd op een niet-bindende uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling. Op 20 maart 2003 oordeelde de commissie dat het verbod van gezichtssluiers is toegestaan, omdat de school geen onderscheid maakt op grond van godsdienst. Het ROC hanteert drie praktische argumenten om de sluier te verbieden.De nadruk ligt daarom op het spanningsveld tussen kledingeisen en de vrijheid van godsdienst. Veel minder aandacht is er in de leidraad voor een kwestie die op veel middelbare scholen speelt, en die al tot een rechterlijke uitspraak heeft geleid. De combinatie van met extreem rechts geassocieerde kleding, zoals bomberjacks, en intimiderend gedrag jegens allochtone leerlingen stelt veel scholen voor problemen, zo bleek vorige week op een studiedag van het Landelijk Bureau ter Bestrijding van Rassendiscriminatie.Na ordeproblemen met een groep van acht jongens besloot scholengemeenschap Thamen in Uithoorn begin dit jaar tot een kledingverbod, dat door de vader van een van de leerlingen werd betwist in een kort geding. In maart oordeelde de rechter in Haarlem dat een kledingverbod is toegestaan, mits dit geldt voor alle leerlingen en niet voor een bepaalde groep. Bij de school in Uithoorn ging het nadrukkelijk om de combinatie van bepaalde kleding en provocerend, discriminerend gedrag. De leidraad van Van der Hoeven gaat een stap verder, en noemt kleding voldoende reden voor een verbod.

Foto-onderschrift: Van der Hoeven over de niqaab: ,,De school heeft volgens de Commissie Gelijke Behandeling aannemelijk gemaakt dat een verbod op gezichtsbedekkende kleding noodzakelijk is om goed onderwijs te kunnen geven.'' (Foto NRC Handelsblad, Maurice Boyer)De hoofddoek is bijna overal geaccepteerd, maar, zegt minister Van der Hoeven, een verbod mag ,,als er een consequent aannamebeleid wordt gevoerd in het licht van de grondslag van de school, en als het kledingvoorschriftenbeleid consequent wordt gehandhaafd.''Het merk Londsdale is populair bij extreem rechtse jongeren (en sommige zwarte jongeren). Minister Van der Hoeven zegt hierover : ,,Beperkingen aan zulke kleding stellen mag (..) als het nodig is om wanordelijkheden te voorkomen.''
Trefwoord: Islam; Onderwijs; Kleding en mode; Consumentenzaken; Levensbeschouwing; Religie
Geografie: nederland; europa; west europa

Op dit artikel rust copyright © 2003 PCM Uitgevers bv, resp. de oorspronkelijke uitgever en/of de auteurs.



Datum: 11-06-2003 Pagina: 3 Sectie: Binnenland



Minister regelt schoolkleding
Door Wilco Boom



Den Haag -Katholieke en protestants-christelijke scholen hebben de vrijheid hoofddoekjes en andere religieuze kledingstukken te verbieden. Openbare scholen mogen dat in beginsel niet. Kleding die met extremistische politieke ideeën in verband worden gebracht, zoals bomberjacks en legerkistjes, kunnen niet om die reden worden verboden. Wel om bijvoorbeeld wanordelijkheden op school tegen te gaan. Datzelfde geldt voor baseball-caps en naveltruitjes.Dat staat in de `Leidraad kleding op scholen' die minister Van der Hoeven (Onderwijs) heeft opgesteld. Het is voor het eerst dat de minister van Onderwijs kledingregels uitwerkt die scholen kunnen gebruiken.In het algemeen geldt volgens Van der Hoeven weliswaar dat scholen kledingvoorschriften mogen uitvaardigen, mits deze niet discriminerend zijn. Een verbod van hoofddoekjes, keppeltjes en tulbanden is volgens de bewindsvrouw in strijd met de vrijheid van godsdienst.Het bijzonder onderwijs (waarbij overigens tweederde van alle scholen hoort) mag zulke kledingstukken wel buiten de deur houden, omdat ze niet kunnen passen bij de godsdienstige grondslag van de school.Openbare scholen mogen zulke kleding in beginsel niet verbieden, omdat ze juist voor iedereen toegankelijk zijn. Een uitzondering geldt volgens de minister voor gezichtssluiers, omdat die de communicatie tussen docenten en leerlingen belemmeren, en omdat scholen daardoor de identiteit van de jongeren in het gebouw niet meer kunnen vaststellen.Verder bemoeilijken de sluiers het vinden van een stageplek en dat is volgens de minister ook reden een verbod te billijken. De bewindsvrouw schaart zich daarmee achter het beleid van het ROC in Amsterdam - en de uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling hierover - dat eerder drie meisjes met gezichtssluiers de toegang tot de school ontzegde.Het is volgens de bewindsvrouw juridisch niet mogelijk kleding te verbieden die in verband wordt gebracht met (extremistische) politieke opvattingen. Zo'n verbod zou in strijd zijn met de vrijheid van meningsuiting. Maar bijvoorbeeld het voorkomen van wanordelijkheden, kan een handvat bieden bomberjacks, Londsdale-truien en dergelijke toch te weren. Op baseball-caps en naveltruitjes (`die ook niet door iedereen worden gewaardeerd' volgens de minister) is hetzelfde van toepassing.Altijd geldt volgens haar dat scholen hun kledingvoorschriften goed moeten vastleggen in hun reglementen en leerlingenstatuut en ook consequent moeten handhaven. Dat betekent onder andere dat ook leraren geen baseball-caps of naveltruitjes mogen dragen, als de leerlingen dat is verboden. Anders komt de juridische houdbaarheid in het gedrang.

Foto-onderschrift: Van der Hoeven
Trefwoord: Kleding en mode; Religie; Onderwijs; Levensbeschouwing; Consumentenzaken
Persoon: Maria van der Hoeven

Op dit artikel rust copyright © 2003 PCM Uitgevers bv, resp. de oorspronkelijke uitgever en/of de auteurs.



Datum: 09-09-2003 Pagina: 3 Sectie: Nederland



Universiteiten verbieden sluiers
Niet gesigneerd



UTRECHT - Studentes mogen aan universiteiten geen gezichtssluiers meer dragen. De Nederlandse universiteiten hebben dat afgesproken. Volgens de VSNU, de Vereniging van Universiteiten in Nederland, moeten de studenten goed zichtbaar zijn. Sluiers staan een goede communicatie tijdens werkgroepen in de weg. De VSNU stelt met nadruk dat de afspraken niet bindend zijn, afzonderlijke universiteiten hebben het recht hun eigen beleid te voeren.De VSNU volgt het voorbeeld van de Universiteit Leiden, die vorige week al tot een verbod besloot. Eerder dit jaar liet minister Van der Hoeven van onderwijs in een leidraad al weten dat onderwijsinstellingen leerlingen mogen verbieden een sluier te dragen.

Trefwoord: Hoger onderwijs; Islam; Kleding en mode; Consumentenzaken; Levensbeschouwing; Religie; Onderwijs
Geografie: nederland; europa; west europa
Organisatie: VSNU

Op dit artikel rust copyright © 2003 PCM Uitgevers bv, resp. de oorspronkelijke uitgever en/of de auteurs.



Kleding leraar beïnvloedt leerlingen

De leraar staat niet meer op een voetstuk. De status van en het respect voor de leerkracht lijken soms ver te zoeken.Zou een docent in het voortgezet onderwijs zich misschien anders moeten presenteren met behulp van formelere kleding? Davis, docent geschiedenis op Christelijk College De Populier, is van mening dat een leraar kan dragen wat hij wil, ‘zolang hij er maar verzorgd uitziet’.

Hans Davis (62) werkt al sinds 1970 op de Haagse scholengemeenschap. Gekleed in een rode blouse met een Chinese draak, een moderne werkbroek met een vakje voor een duimstok, jungleschoenen en een oorring in, ziet Davis er tijdens het interview uit als een hypermoderne leraar. Hij draagt nooit een pak en heeft iedere dag iets anders aan. ‘Ik vind het belangrijk een eigen stijl te hebben en mezelf te zijn. Mode vind ik magnifiek.’ Davis heeft veertig kleurige shirts uit verschillende landen, zeventig overhemden, 54 kettingen, twintig horloges waaronder een furbyhorloge, diverse buttons met literaire teksten van Amnesty International en milieuorganisaties. ‘Met mijn kleding probeer ik een discussie uit te lokken met de leerlingen. Dat gebeurt ook door mijn buttons en ze zeggen vaak: "Wat een mooi shirt heeft u aan, waar komt het vandaan?". Of mijn kledingstijl iets te maken heeft met mijn positie ten opzichte van de leerling? Ik denk het niet. Een leerling moet kloppen voordat hij in mijn lokaal komt, en leerlingen spreken mij aan met u en bij mijn achternaam. Er is toch enige afstand tussen mij en de leerlingen. Dat is bij formeel geklede collega’s niet anders.’
StatusverlagendDe 13-jarige Kimberley vindt dat Davis leuk gekleed is. Toch vindt ze het niet erg belangrijk wat een leraar draagt. ‘Als hij maar geen veren op zijn hoofd heeft. Een leraar mag ook best een tatoeage hebben, dat maakt hem nog niet tot hooligan. Ik heb respect voor een leraar als hij aardig is en goed les kan geven.’ Ook de evenoude Rachel heeft ontzag voor leraren die op een originele manier lesgeven. Toch keek ze eerst wel anders aan tegen een leraar die altijd in pak gekleed is. ‘Ik dacht dat hij heel streng was, maar dat valt achteraf gezien wel mee.’ Risto van Peursen (35), docent klassieke talen heeft regelmatig een colbertjasje aan of een stropdas om. ‘Ik vind het gepast redelijk formeel voor de klas te staan. Maar ik wil ook weer niet teveel afstand creëren tussen mij en mijn leerlingen en draag daarom geen driedelig pak. Mijn kleding en het vak dat ik geef kunnen elkaar versterken. Als een leraar erg informeel en onverzorgd gekleed gaat kan dat naar mijn mening onbewust wel statusverlagend werken.’ Op de Haagse scholengemeenschap gelden geen kledingvoorschriften voor docenten. ‘Daar ben ik ook geen voorstander van, omdat dat een aantasting van het individu is’, zegt conrector Gerrit van Pelt. ‘Ik denk dat een leraar vooral zichzelf moet zijn. Wel moet hij beseffen dat hij toch de school vertegenwoordigt. Maar ik heb een leraar nog nooit aangesproken op zijn kleding.’
AfstandJeroen den Hartog (40), docent klassieke talen op de Katholieke Scholengemeenschap De Grundel in Hengelo, vindt dat docenten correct gekleed moeten gaan. ‘Niet iedereen hoeft strak in het pak. Voor mezelf vindt ik het prettig toch enigszins formeel gekleed te gaan en een zekere afstand tot de leerlingen te bewaren. Als je in je dagelijkse gang van zaken duidelijke grenzen aangeeft, voelt iedereen zich daar prettig bij en is dat een stimulans voor een vertrouwelijke omgang met elkaar. Zo moet je elkaar niet aanraken en ga je fatsoenlijk met elkaar om. Leerlingen letten wel op kleding. Ik draag consequent een das en als ik een nieuwe om heb, maken ze daar direct een opmerking over.’
UitstralingHet is druk in het kleine winkeltje in de Jan Luijkenstraat in Amsterdam-Zuid. Modeontwerper Frans Molenaar draait onrustig in zijn stoel na de vraag of hij ideeën heeft over de kleding voor de leraar. Daar moet hij over nadenken. Naast hem zit Natascha Hoogendijk, vrouw van oud Elsevier-hoofdredacteur en LPF-kamerlid Ferry Hoogendijk. Ze werkte vijf jaar als lerares Nederlands op een middelbare school in Huizen en is een trouwe klant van Molenaar. Ze is van mening dat een docent er verzorgd uit moet zien. Maar dat betekent niet beslist dat die kleding bij een bekende modeontwerper moet worden gekocht, vindt Hoogendijk. ‘Een leraar heeft een voorbeeldfunctie en mag niet vloeken, geen rare woorden gebruiken en daar hoort een verzorgd uiterlijk ook bij. Het merendeel van de leraren loopt er sjofeltjes bij. Je moet natuurlijk wel kleding dragen waar je je prettig in voelt. Je moet als docent niet vergeten dat er dertig jonge mensen voor je zitten, die niet altijd bij de les zijn en naar jou kijken. Ze zien direct wanneer een leraar er slordig bijloopt.’ Ze denkt niet dat een docent meer respect krijgt als hij bijvoorbeeld lesgeeft in een net pak. ‘Respect moet hij afdwingen met meerdere eigenschappen, niet alleen met kleding. Als je het daarvan laat afhangen, kun je het wel schudden voor de klas. Maar kleding draagt zeker bij aan de uitstraling van een leraar.’
Ongeschoren typeFrans Molenaar vindt ook dat het belangrijk is dat een leraar er verzorgd uit ziet. ‘Toen ik op school zat, gaven leraren les in pak. Dat hoeft van mij niet terug te komen. Een leraar mag best een leuke polo op een broek dragen. Als hij maar geen ongeschoren type is.’ Molenaar heeft kleding ontworpen voor verschillende beroepsgroepen, maar ziet het niet zitten om kleding voor leraren te ontwerpen. ‘Ik ken een leraar die op een basisschool werkt en er hartstikke leuk bijloopt. Als hij in een pak zou lopen, zouden de kinderen behoorlijk schrikken. Iedereen is verschillend. Ik zou me ook niet alles laten voorschrijven. Het zou best kunnen dat een leraar meer respect afdwingt in bepaalde kleding. Maar dat kan ik moeilijk beoordelen, want ik ben in geen honderd jaar op een school geweest. Ik denk dat een docent vooral respect moet afdwingen met zijn verhaal.’
Levende pispaalModeontwerper Paul Schulten heeft zijn winkel even verderop. Ook hij is ervan overtuigd dat een docent niet alleen respect af kan dwingen met zijn kleding, maar hij vindt kleding van een leraar wel een belangrijk aspect. Schulten: ‘Ik denk dat de algehele presentatie van de leraar vaak onderschat wordt. Kinderen zijn keihard, een leraar wordt vaak afgemaakt op hoe hij of zij eruit ziet. Daar zijn veel leraren blind voor. Ik had een lerares geschiedenis op de middelbare school. Ze was goed in haar vak, maar zag er altijd slonzig uit. En ze had een verkeerd kapsel. Ze werd verschrikkelijk gepest. Als leraar sta je vijftig minuten voor de klas. Al die tijd moeten leerlingen naar je kijken en luisteren. Je moet er dus voor zorgen dat je er verzorgd uitziet.’ Schulten vindt wel dat een leraar gewoon in kleding moet lopen waarin hij zich goed voelt. ‘Als je iets aantrekt waarbij je je niet prettig voelt, zien leerlingen dat ook. Je kunt op allerlei manieren autoriteit uitstralen. Het is maar net hoe iemand in elkaar zit. Als je een sportieve leraar een pak aantrekt, ligt de klas ook onder de tafel van het lachen. Maar er zijn dingen die iets verder gaan, zoals leraren die stinken of vet haar hebben. Zij worden daar genadeloos op afgerekend. Ik praat dat niet goed, maar het is wel mensen eigen. Van mij mogen mannen best in korte broek en vrouwen in korte rok lesgeven. Maar het hangt er wel vanaf hoe je het brengt. Als je witte spillebenen of maatje 44 hebt, moet je het niet doen. Dan word je een levende pispaal. En daarnaast ontlok je reacties met je korte rok. Je kunt als leraar het beste dichtbij je vak blijven.’
ZedigheidEr zijn dus verschillende opvattingen over kleding. Bepaalde scholen binnen het reformatorisch onderwijs nemen in dit verhaal een specifieke positie in. Koos Boeve, directeur van Scholengemeenschap Pieter Zandt in Kampen vindt dat een leraar representatief moet zijn. ‘In het onderwijs voed je op. Je vormt leerlingen en moet dus het goede voorbeeld geven. Een leraar moet er netjes bijlopen, zich positief opstellen als opvoeder. Nette kleding geeft een goede uitstraling. Veel moderne kleding doet echter een appèl op seksuele gevoelens. Dat is een minder fijne kant van uitstraling. Zeker als je daar als leerling tegenaan kijkt. Ik vind dat je er ook in zedelijk opzicht netjes bij moet lopen.’ De directie van de scholengemeenschap heeft bepaalde grenzen gesteld aan de kleding van docenten en leerlingen. ‘Kleding dient te passen bij je geslacht. Bij mannen geven we de voorkeur aan een lange broek en bij vrouwen aan een rok of een jurk. Daarnaast moet het accent op de zedigheid liggen.’ Dries de Bruin is plaatsvervangend locatiedirecteur van het Van Lodensteincollege in Amersfoort: ‘Kleding is een weerspiegeling van het innerlijk. In de bijbel staat dat de man en de vrouw verschillend zijn en dat verschil mag ook duidelijk zijn. We streven de bijbelse richtlijnen na.’ Ook op deze school geldt de regel dat mannen in een broek en vrouwen in een rok of jurk gekleed gaan. ‘Maar ik denk niet dat een docent alleen met bepaalde kleding iets af kan dwingen. Leerlingen kijken ook naar leeftijd, gewoonten en trends. Uitstraling stopt niet bij kleding. Maar hangt ook samen met je houding en wat je zegt.’
SlobbertruiOok de 23-jarige Renate Plantinga vindt dat een docent netjes gekleed moet gaan. Ze is net begonnen als lerares Aardrijkskunde op het openbare Reitdiep College in Groningen. Plantinga vindt het te ver gaan om leraren voor te schrijven wat zij moeten dragen. ‘Je moet leerlingen klaarstomen voor de maatschappij. Als leraressen alleen in rokken mogen lopen, krijgen leerlingen zo’n beperkt beeld. Wanneer ze dan van school afgaan of na school naar huis gaan, zien ze iets heel anders. Dat klopt niet. Daarnaast vind ik ook dat je de docent vrij moet laten om te dragen wat hij wil. Kledingvoorschriften zullen geen respect afdwingen bij leerlingen. Je moet kleding dragen waarin je je goed voelt, maar ik vind een diep decolleté of korte rokjes niet gepast. Toen ik stage liep, zei mijn begeleider tegen me dat ik beter een mantelpakje kon dragen. Daar ben ik het niet mee eens. Als je je lekker voelt in een slobbertrui, straal je dat uit.’Bron: Schooljournaal 31 Tessa Klooster*Miriam Bauwer*



Hello!

In Slovenia we do not have any special rules regarding clothes on national level. However schools are able to regulate clothes during practical work beacause of security reasons, but we do not have any special information regarding clothes regulations at schools.

I'm interested if you at OBESSU have any information regarding food and transport cost subsidy to secondary school students in English.


Have a nice day,
BLAZ

--

Hello!

In Finland school uniforms aren't used, altough it is forbidden to wear racist badges or other paraphenalia promoting hatered towards a certain group of people in public. In some lower secondary schools and primary schools students (mostly girls) aren't allowed to wear certain kinds of chlotes. This mainly concerns hotpants, boobtubes and such on 13 year olds

However, i reckon that a student wouldn't be allowed to wear anything that could be seen as dangerous... whatever that means

Hope this helps, Georg


--


Hi!

I still don't understand(maybe I don't even want to) why can't pupils wear clothes they like, what presents their individuality. How can a clothing be offensive or dangerous? O.K. I understand that some girls show their underwear or a bit too much decolte, but what about b-boys and b-girls, wearing their large trousers with their seats hanging to their knees. In our schools more and more boys are being not allowed to wear these clothes. The same problem is with rasta-hair. Is that right, do they have the right to forbid it to us? I don't think so. I still believe everybody has the right to present their personality by wearing clothes they like. They grow up, start wearing other clothes, find another stile for thmeselves. I believe these problems aren't so wide in Estonia, at least I haven't heard about pupils being terrorized by teachers telling them what to wear and what not. But still, the problem is there and it's growing even in Estonia.


Kairit Tuka
Estoninan School Student Council's Union
Member of the board
kairit@escu.ee

--


Hi.
I don't have any articles on the topic, but in the UK all students at secondary school (ages 11-16) must wear school uniform. This is to prevent bullying over the way people look and so that pupils are easily recogniseable. After secondary school most 6th form colleges allow people to wear what they like within reason. Most collegers expect their students to look respectable, so no mini skirts, or ripped jeans. Some colleges do insist on smart clothing, such as suits for the boys. It varies, and is up to the college in question.
Students are expected to dress sensibly and inoffensively, if they don't then they are generally snet home.

hope that helps

Sarah Fuller- MYP Southend


--

In Ireland we have school uniforms which really suck. The USS is currently campagning against them see www.ussonline.net news section for recent press releases. Male students are also not allowed to wear piercings or have long hair. Students cant dye their hair either so it really sucks.

Kind Regards,

Daire Hickey

--

-----Original Message-----
From: obessu-info-bounces@listi.jpberlin.de [mailtobessu-info-bounces@listi.jpberlin.de]On Behalf Of Sinziana
Sent: maandag 22 september 2003 14:57
To: OBESSU 2INFO
Subject: [Obessu-info] FW: clothes


Hello everybody,
In Holland, it happens more and more that schools forbid students to wear certain clothes, because they say they are either dangerous or offensive (other students might feel threatened).
I was really wondering what that's like in different countries. Do you have these kind of rules? Or do you have something like school uniforms? Could you find me some articles about it, written in English (of French or German)?
I really hope you can help me out! I want to talk about it in the next General Assembly, and at school I have to write something about it....
Thanks!
Aukje
LAKS


Sexist Uniform Policies
Monday 12 May 2003
The Union of Secondary Students (USS) in a bid to fight sexist uniform policies is launching a protest tomorrow. Male members of the union which represents the 354,000 second level students will meet tomorrow, wearing skirts instead of the usual trousers. The USS hopes that this will draw attention to sexist uniform policy in schools across the country. Uniform policy sees many students suspended each week over trivial matters including: male students being suspended for wearing an earring or even having their hair longer than desired. “We feel that issues like these are far too trivial to be denying students their rights” says Daire Hickey, USS president. The union has been fighting the cases of many students across the country. “It’s hard to believe that in this day and age students are being reprimanded for wearing coats, or fleeces cold classrooms,” Mr. Hickey continued. The USS has talked to the Minister for education on this issue which he believes is an issue for individual schools. The minister has said that the department is not willing to intervene in any such matters. The USS has researched the Equality Acts and has found that in many cases students do not have the rights that many employees would in their situation. Members of the USS will be available tomorrow from 4:30pm onwards on Grafton St. Dublin. Emer Ní Chúagáin (087 7421425) media@ussonline.net is available to take all enquires, interview requests etc… The USS is also holding its first GM of the Year on Wednesday May 14th in Liberty Hall at 7pm all welcome.



School policies denying civil rights
Sunday 26 January 2003
In recent times civil and equality laws have been ignored in schools all over Ireland. Students are being discriminated against and their education is suffering. The USS are outraged by unfair policy in hundreds of Irish schools. Sexual discrimination is wide spread in this country when it comes to second level students. In Ireland we operate on the basis that we are all equal and obtain equal rights despite gender, sexual preference, religion, physical appearance or political belief. Schools are not practising these rights however, and students are being failed educationally because of this. Schools refuse to allow female students to wear trousers. The USS maintain that this is a violation of our rights as members of the Irish society. It is illegal for an employer to implement policies that demand differential treatment in the work place between male and females. Similar actions should be taken to ensure these laws apply to everyone in the country. Students are forced to conform with sexist ‘school policy’ that makes a mockery out of Irelands attempts to ensure that women and men are treated as equals. Students who choose to practise their right as an equal by wearing trousers/skirts have been refused their right to an education. A different set of rules have been implemented between genders. Male students have been told that long hair was forbidden but perfectly acceptable on females. Similar happenings in relation to ear piercing constantly occur. What message are schools sending to students? The USS are furious because, students rights are being overtly ignored. Students are being excluded by school staff because of their physical appearance. This is a blatant violation of civil and equality laws. The USS refuse to allow further discrimination to continue. It is essential that students rights in such matters are clarified to school management and students alike to prevent disruption in the future. The USS maintain that the concept of school is to prepare young people for work and life when they enter employment. Schools should incorporate all aspects of schooling, not just the work and exams! The USS understand the need for equal protocol in schools to ensure sexist practise is left in the past - where it belongs. Please contact Emer on 0877421425 for any information in regards to this press release. Comhaontais na Mhic Leinn Iar-bhunscoile: Coiste/committee: President; Daire Hickey: Vice-president; Barry Hickey Secretary: Stephen Kelly: PRO; Emer Ni Chuagain Treasurer: Olivia Lee: Fund-raiser; Jon Lavelle. Ar son na Daltai. Go Deo!


1
LEIDRAAD KLEDING OP SCHOLEN
Inleiding
De laatste tijd is er veel publiciteit geweest rond scholen die hun leerlingen verboden
gezichtsbedekkende kleding of een hoofddoek te dragen. Uit de discussies die daarop
volgden, bleek dat veel scholen niet weten welke eisen ze aan kleding mogen stellen.
Mag een school zomaar hoofddoekjes verbieden? En hoe zit het met andere min of meer
omstreden kledingstukken als naveltruitjes of bomberjacks? Hoe moet een school
kledingvoorschriften vastleggen? En op welke manieren kan een school ervoor zorgen dat
leerlingen zich aan kledingvoorschriften houden?
In deze leidraad wordt uitgelegd welke eisen een school aan kleding mag stellen, welke
grenzen wet- en regelgeving hieraan stelt, hoe deze voorschriften kunnen worden vastgelegd
en hoe ze kunnen worden gehandhaafd. Het advies van de Commissie Gelijke Behandeling
over gezichtssluiers en hoofddoeken op scholen van 16 april 2003 is hierbij als richtlijn
gebruikt.

Kledingvoorschriften
Een school is in principe vrij om kledingvoorschriften voor te schrijven. Er zijn wel
voorwaarden waar deze voorschriften aan moeten voldoen:

· de voorschriften mogen niet discriminerend zijn;
· de voorschriften mogen de vrijheid van meningsuiting niet aantasten;
· de voorschriften moeten worden opgenomen in de schoolgids, het leerlingenstatuut,
het studentenstatuut, de algemene bepalingen van een onderwijsovereenkomst of in de
arbeidsvoorwaarden;
· de maatregel op het overtreden van een kledingvoorschrift mag niet onevenredig
zwaar zijn.

Deze voorwaarden worden hieronder punt voor punt toegelicht. Daarbij wordt vooral
aandacht besteed aan de voorwaarde dat kledingeisen niet discriminerend mogen zijn, omdat
die in de praktijk de meeste problemen oplevert.

Kledingvoorschriften mogen niet discriminerend zijn
Kledingvoorschriften kunnen, meestal onbedoeld, discriminerend zijn. Van discriminatie is
volgens de Algemene wet gelijke behandeling sprake als er onderscheid wordt gemaakt wordt
op grond van:
· godsdienst of levensovertuiging,
· politieke gezindheid,
· ras,
· geslacht,
· nationaliteit,
· seksuele geaardheid of
· burgerlijke staat.
Het maken van onderscheid op een van deze gronden is in de regel altijd verboden. De wet
maakt echter voor sommige scholen en voor sommige situaties uitzonderingen. Hieronder
wordt uitgelegd welke uitzonderingen dat zijn. Daarbij is het spanningsveld tussen
kledingeisen en de vrijheid van godsdienst als voorbeeld genomen om concreet toe te lichten
wat wel en niet mag.

Kledingvoorschriften die de vrijheid van godsdienst raken
Sommige godsdiensten hebben kledingvoorschriften. Dat kan gaan om hoofddoeken,
gezichtsbedekkende kleding en om het dragen van een keppeltje of van een tulband. Het
verbieden van dergelijke kleding is in strijd met de gelijke behandelingswetgeving. Zo’n
verbod maakt namelijk onderscheid op grond van godsdienst: alleen de aanhangers van deze
godsdienst worden door het verbod getroffen. Dat niet iedere gelovige deze
kledingvoorschriften als verplichtend ziet, maakt daarbij niets uit. Er zijn wel uitzonderingen
op deze regel.

Uitzondering: bijzonder onderwijs
Een bijzondere school mag eisen stellen aan leerlingen en personeel die nodig zijn voor de
verwezenlijking van zijn grondslag. Een katholieke of protestants-christelijke school mag
leerlingen of docenten daarom ook verbieden een hoofddoek of gezichtsbedekkende sluier te
dragen, als de school aannemelijk kan maken dat zulke geloofsuitingen het onmogelijk maken
de grondslag van de school te verwezenlijken. Zo’n verbod mag alleen worden toegepast als
er een consequent aannamebeleid wordt gevoerd in het licht van de grondslag van de school,
en als het kledingvoorschriftenbeleid consequent wordt gehandhaafd.
Het openbaar onderwijs mag zulke eisen niet stellen. Openbare scholen mogen docenten en
leerlingen dus niet verbieden een hoofddoek te dragen (tenzij er sprake is van een objectieve
rechtvaardiging). Zij mogen wel eisen dat een docent voor de klas de neutraliteit uitdraagt die
bij het openbare karakter past. De Commissie Gelijke Behandeling heeft bepaald dat een
hoofddoek niet uitsluit dat een docent in staat is les te geven in overeenstemming met het
openbare karakter van de school.

Uitzondering: objectieve rechtvaardiging
Ook een schijnbaar neutrale regel kan discriminerend zijn1, bijvoorbeeld de regel dat alle
kleding die het hoofd bedekt verboden is. In de praktijk komt dit erop neer dat vooral
aanhangers van een bepaalde godsdienst hierdoor worden getroffen, namelijk islamitische
meisjes die een hoofddoek dragen.
Zo’n eis stellen is verboden, tenzij er een objectieve rechtvaardigingsgrond voor is. De
Commissie Gelijke Behandeling en de rechter stellen zware eisen aan deze objectieve
rechtvaardiging. Argumenten als “we willen niet dat mensen op demonstratieve wijze hun
geloofsopvatting uitdragen” worden bijvoorbeeld niet geaccepteerd. Er zijn drie strikte criteria
waaraan de rechtvaardiging moet voldoen. Deze criteria worden hieronder toegelicht aan de
hand van het oordeel 2003-40 van de Commissie Gelijke Behandeling over het verbieden van
gezichtsbedekkende kleding:

1. Er moet een legitiem doel zijn.
Het doel van de regeling moet zwaarwegend zijn. Bovendien mag het doel niet
discriminerend zijn.

Toelichting:
Het ROC gaf drie redenen voor het verbod op gezichtsbedekkende kleding. De sluiers
belemmeren de onderlinge communicatie, maken het onmogelijk voor de school om de
identiteit vast te stellen van personen die zich in de school bevinden en maken het
bijvoorbeeld voor leerlingen moeilijker de stage te doorlopen die noodzakelijk is om een
diploma te behalen.
1 Het gaat hier om indirect onderscheid in de zin van de Algemene wet gelijke behandeling.

De Commissie Gelijke Behandeling vindt dat deze doelen voldoende legitiem zijn om het
verbod te handhaven. Een goede communicatie tussen docenten en deelnemers is van
essentieel belang in het leerproces. Voor een school is het bovendien noodzakelijk om vast te
kunnen stellen wie zich in het gebouw bevindt. Tenslotte is een school verplicht ervoor te
zorgen dat leerlingen een stage kunnen doorlopen. Bovendien, oordeelt de Commissie, zijn
deze doelen niet discriminerend.
2. Er moet een passend middel worden toegepast.
Gebruik van het middel (de regeling) moet ertoe leiden dat het doel wordt bereikt.

Toelichting:
De Commissie Gelijke Behandeling vindt dat het verbod op gezichtsbedekkende kleding een
passend middel is. Het verbod leidt ertoe dat tijdens de communicatie de gezichtsuitdrukking
en de articulatie van betrokkenen kan worden waargenomen. Ook is het gevolg van het
verbod dat effectief en zonder grote moeite kan worden gecontroleerd wie zich in het
schoolgebouw bevinden. Het dragen van gezichtsbedekkende kleding kan de kansen op het
vinden van een stageplaats verminderen.
3. Het middel moet noodzakelijk zijn om het doel te bereiken.
Als het niet mogelijk is een ander middel te gebruiken dat geen of een minder vergaand
onderscheid maakt en het middel in een redelijke verhouding staat tot het doel, is het ingezette
middel noodzakelijk.

Toelichting:
De school heeft volgens de Commissie Gelijke Behandeling aannemelijk gemaakt dat een
verbod op gezichtsbedekkende kleding noodzakelijk is om goed onderwijs te kunnen geven.
Zonder zo’n verbod is het niet mogelijk om de communicatie, een essentieel onderdeel van
het leerproces, goed te laten verlopen. Een verbod op gezichtsbedekkende kleding is voor de
school ook noodzakelijk omdat de school verantwoordelijk is voor de veiligheid in het
gebouw. Daarvoor is het nodig dat leerlingen kunnen worden geïdentificeerd. Bovendien
houdt de taak van de school niet op buiten het klaslokaal. De school is ook verantwoordelijk
voor de mogelijkheden van leerlingen om te leren op hun stageplek. Die mogelijkheden
worden beperkt als leerlingen gezichtsbedekkende kleding dragen.
De Commissie vindt dat de school de drie doelen niet kan bereiken als leerlingen alleen
tijdens de les hun gezichtsbedekkende kleding afdoen. Dan blijft het probleem van de stages
bestaan en kan de school ook niet controleren of zich onbevoegden in de school bevinden.
De Commissie komt daarom tot de conclusie dat het middel, het verbieden van
gezichtsbedekkende kleding op het gehele schoolcomplex, in evenredige verhouding staat tot
het beoogde doel. Het verbod is dus proportioneel. Bovendien stelt de Commissie dat de
school dit doel niet op een andere manier kan bereiken. Daarmee voldoet het verbod aan alle
criteria van de objectieve rechtvaardiging.

Kledingvoorschriften die de vrijheid van meningsuiting raken
Soms laten mensen met hun kleding zien dat zij zich identificeren met bepaalde (politieke)
ideeën. Een bomberjack bijvoorbeeld, gecombineerd met een zwarte trui van een bepaald
merk en zwarte legerschoenen en gemillimeterd haar worden geassocieerd met
extreemrechtse opvattingen.
Het verbieden van zulke kleding kan de in de Grondwet gewaarborgde vrijheid van
meningsuiting aantasten. Een school mag daarom dergelijke kleding niet verbieden vanwege
de inhoud van zulke ideeën. Beperkingen aan zulke kleding stellen mag wel om andere
redenen, bijvoorbeeld als het nodig is om wanordelijkheden te voorkomen.

Kledingvoorschriften die niet de vrijheid van godsdienst of meningsuiting raken
Niet alleen religieus of politiek geïnspireerde kleding kan tot weerstand leiden. Baseballpetjes
of naveltruitjes worden ook niet door iedereen gewaardeerd. Voor kleding die geen uiting is
van een godsdienst of een mening, kan een school kledingvoorschriften opstellen. Er gelden
daarbij wel procedurele eisen, die overigens voor alle kledingvoorschriften gelden.

Procedurele eisen
Het is belangrijk dat kledingvoorschriften op school op een goede en duidelijke manier
worden opgesteld. Dit voorkomt onbegrip en problemen met de interpretatie van de
voorschriften. De voorschriften moeten ondubbelzinnig zijn. Een voorschrift mag niet voor
meer dan één uitleg vatbaar zijn. De voorschriften moeten voor alle leerlingen gelden en ze
moeten bij iedereen bekend zijn, bijvoorbeeld door publicatie op internet.
Een school kan niet zomaar kledingvoorschriften instellen. De voorschriften moeten worden
vastgelegd in schoolgids of leerlingen- of studentenstatuut, afhankelijk van de sector, en
daarvoor is toestemming nodig van de medezeggenschapsraad of universiteitsraad. Hieronder
staat per sector in welk document de voorschriften moeten worden vastgelegd:
· primair onderwijs: schoolgids
· voortgezet onderwijs: leerlingenstatuut
· beroepsonderwijs en educatie: algemene bepalingen van de onderwijsovereenkomst
· hoger onderwijs: studentenstatuut
Voor personeel moeten de voorschriften worden vastgelegd in arbeidsvoorwaarden.

Handhaven kledingvoorschriften
Als er problemen zijn bij het handhaven van kledingvoorschriften is het vanzelfsprekend aan
te raden om problemen eerst in overleg op te lossen. Als het niet lukt om een oplossing te
vinden, kan een school een maatregel treffen vanwege het niet naleven van de
kledingvoorschriften, zoals schorsen. De maatregel moet wel in verhouding staan met de
overtreding.

Meer informatie
Voor meer informatie over het advies van de Commissie Gelijke Behandeling over
gezichtssluiers en hoofddoeken en voor andere oordelen: www.cgb.nl.
Verder kan een school de Commissie Gelijke Behandeling vragen om hun
kledingvoorschriften te bekijken, ook als zich (nog) geen conflict heeft voorgedaan.



CDA wil verbod gezichtssluier op Nederlandse scholen


Hilversum (Van onze redactie/ANP) 4 februari 2003 - Minister Van der Hoeven (Onderwijs) overlegt met de Commissie Gelijke Behandeling hoe scholen met het dragen van een gezichtsbedekkende sluier kunnen omgaan. Dat heeft een woordvoerster van de minister maandag bevestigd. Het CDA wil scholen in Nederland oproepen om een verbod op een dergelijke sluier in hun gedragsregels op te nemen. Als dat niet lukt dan wil de partij het landelijk regelen in een wet, aldus CDA-Kamerlid Sterk in het programma Twee Vandaag. Bestuurslid Naas van de Stichting Islamitisch Voortgezet Onderwijs stelde dat er weinig verschil is tussen een gewone hoofddoek en een gezichtssluier. Volgens hem zou een verbod op de gezichtssluier net als bij het hoofddoekje in strijd zijn met de vrijheid van godsdienst. In de verkiezingsstrijd verklaarde Van der Hoeven dat scholen in overleg met de medezeggenschapsraad een verbod op hoofddoekjes in het reglement op moeten kunnen nemen. De Commissie Gelijke Behandeling was het daar niet mee eens. Volgens een woordvoerster is een verbod op hoofddoekjes in strijd met de godsdienstvrijheid en dus in strijd met de gelijke behandeling. Bij gezichtsbedekkende sluiers is dat anders. Die zouden verboden kunnen worden omdat ze gevaarlijk kunnen zijn of de communicatie kunnen belemmeren. Volgens het Landelijk Bureau ter Bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) is een verbod op die sluiers juridisch mogelijk, zolang er functionele gronden voor zijn en het goed gemotiveerd wordt vastgelegd. Het LBR stelde onlangs dat een legitiem argument kan zijn dat docenten, ander personeel en medescholieren moeten kunnen zien met wie ze te maken hebben, omdat directe herkenning het pedagogisch, didactisch en sociaal klimaat ten goede komt. Het is volgens het LBR voor docenten belangrijk om gezichten van leerlingen te zien, opdat duidelijk wordt of de boodschap overkomt, de leerling het nog volgt of begrijpt wat gezegd wordt. Daarvoor is non-verbale communicatie essentieel. Dergelijke argumenten zijn niet op te voeren voor hoofddoekjes, aldus het LBR. Die religieuze dracht kan volgens het LBR niet verboden worden.

He erg bedankt voor je werkstuk ik had zo iets echt nodig.
__________________
where are you firuze
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 10:03
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
zie ook deze link http://home.wanadoo.nl/nr9/lezing.html
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 11:59
bayirgul
Avatar van bayirgul
bayirgul is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 26-03-2004 @ 10:03:
zie ook deze link http://home.wanadoo.nl/nr9/lezing.html
He erg bedankt want ik heb er veel informatie van kunnen krijgen

groetjes nina
__________________
where are you firuze
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.