Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2002, 20:41
anonymous girl
anonymous girl is offline
Kan iemand me nu eindelijk een keer het verschil uit leggen?
__________________
everybody risk it's life, but it takes a hero to risk it's heart
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2002, 20:51
Miess
Miess is offline
VWO= Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs, school die je voorbereid op de universiteit.
Gymnasium= VWO-opleiding waarbij men naast de 'normale vakken' ook nog Latijn en/of Grieks volgt. Om een gymnasium diploma te krijgen, moet je één jaar latijn én grieks hebben gevolgd én eindexamen hebben gedaan in één van de twee.
Atheneum= VWO-opleiding waarbij men of in helemaal geen klassieke taal eindexamen doet, of waarbij men wél in één van de twee klassieke talen eindexamen doet maar waarbij men NIET één jaar beide klassieke talen heeft gevolgd.
Het VWO omvat dus het gymnasium én het atheneum. Een gymnasiumdiploma heeft misschien wel wat meer status, maar er zijn maar twee studies waarvoor zowel Grieks als Latijn vereisd zijn, namelijk: Theologie (godgeleerdheid) en Griekse en Latijnse taal en letterkunde. Het is dus niet zo, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, dat een gymnasiumdiploma verplicht is om te beginnen aan de studie geneeskunde (medicijnen) en rechten. Dit was in de jaren zeventig zo. Kennis van het Latijn kan bij een studie geneeskunde soms wel van pas komen, maar het gaat hierbij dan slechts om de woordenschat. De kennis van de grammatica en van de mythologie is bij een studie geneeskunde of rechten dan ook helemaal niet van belang.
Zelf heb ik een gymnasiumdiploma, ik heb in de derde en vierde van het VWO Latijn en Grieks gedaan, maar heb alleen eindexamen in Latijn gedaan.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2002, 21:22
Verwijderd
Ik sluit mij volledig aan bij Miess
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 15:13
Verwijderd
ik ook!

want je kunt tegenwoordig met een HBO propedeuse Rechten en Geneeskunde studeren, tenminste dat staat in het boekje dat ik heb van de Rijks universiteit Groningen.

lexus656
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 15:39
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik wist heel niet dat d'r verschil is tussen atheneum en vwo!
Kzeg meestal dat ik vwo doe, maar eigenlijk heet dat dus atheneum?

Wel grappig
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 15:48
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
Kzeg meestal dat ik vwo doe, maar eigenlijk heet dat dus atheneum?
Je doet wel vwo, iemand die gymnasium doet, doet ook vwo.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 15:53
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
Ik wist heel niet dat d'r verschil is tussen atheneum en vwo!
Kzeg meestal dat ik vwo doe, maar eigenlijk heet dat dus atheneum?

Wel grappig
Ff heel kort: Vwo is gewoon Vwo. Alleen heeft Vwo dus 2 onderdelen: Atheneum en gymnasium. Je mag dus zeggen dat je Vwo doet, als je hegt precies wilt zeggen zeg je Atheneum.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 17:33
Sommetje
Sommetje is offline
Nog één keertje:

Het vwo is onder te verdelen in het gymnasium en het atheneum.Dit betekent dus dat gymnasium ook gewoon VWO is, want dat schijnt niet iedereen te weten.
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 18:26
Lindansje
Avatar van Lindansje
Lindansje is offline
Citaat:
Miess schreef:
Het VWO omvat dus het gymnasium én het atheneum. Een gymnasiumdiploma heeft misschien wel wat meer status, maar er zijn maar twee studies waarvoor zowel Grieks als Latijn vereisd zijn, namelijk: Theologie (godgeleerdheid) en Griekse en Latijnse taal en letterkunde.
Mag ik hier even aan toevoegen dat dit niet voor ieder gymnasium telt? Veel zelfstandige gymnasia kiezen ervoor om dieper op de stof in te gaan dan op het atheneum gebeurt. Officieel is het extraatje alleen de oude taal, maar in praktijk is het gymnasium vaak een stuk(je) moeilijker dan het atheneum.
__________________
No sig today.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 18:28
Verwijderd
Citaat:
Lindansje schreef:
Mag ik hier even aan toevoegen dat dit niet voor ieder gymnasium telt? Veel zelfstandige gymnasia kiezen ervoor om dieper op de stof in te gaan dan op het atheneum gebeurt. Officieel is het extraatje alleen de oude taal, maar in praktijk is het gymnasium vaak een stuk(je) moeilijker dan het atheneum.
Het categoraal gymnasium ja
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 18:38
Miess
Miess is offline
Citaat:
Lindansje schreef:
Mag ik hier even aan toevoegen dat dit niet voor ieder gymnasium telt? Veel zelfstandige gymnasia kiezen ervoor om dieper op de stof in te gaan dan op het atheneum gebeurt. Officieel is het extraatje alleen de oude taal, maar in praktijk is het gymnasium vaak een stuk(je) moeilijker dan het atheneum.
Ik vind het dus onzin dat het gymnasium moeilijker zou zijn dan het atheneum. Gymnasium is slechts 1 of twee talen meer, maar die kan in principe iedereen leren! Het is pure mierenneukerij.
Mijn ervaring is bovendien met mijn ex-klasgenoten (mij erbuiten gelaten natuurlijk) en met mijn leerlingen (ik geef gemengd les aan atheneum en gymnasium leerlingen) dat gymnasiumleerlingen vaak voor andere vakken onder de maat presteren. Is het gemiddelde van de klas een 7, dan hebben 2 van de 3 gymnasiasten een 4.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 20:16
LB06
LB06 is offline
En het lyceum dan? Of bestaat dat niet en is het een synoniem voor een vd 3 of betekent het iets anders?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Miess schreef:
Ik vind het dus onzin dat het gymnasium moeilijker zou zijn dan het atheneum. Gymnasium is slechts 1 of twee talen meer, maar die kan in principe iedereen leren! Het is pure mierenneukerij.
Mijn ervaring is bovendien met mijn ex-klasgenoten (mij erbuiten gelaten natuurlijk) en met mijn leerlingen (ik geef gemengd les aan atheneum en gymnasium leerlingen) dat gymnasiumleerlingen vaak voor andere vakken onder de maat presteren. Is het gemiddelde van de klas een 7, dan hebben 2 van de 3 gymnasiasten een 4.
Right... een 4
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 20:45
Miess
Miess is offline
Citaat:
LB06 schreef:
En het lyceum dan? Of bestaat dat niet en is het een synoniem voor een vd 3 of betekent het iets anders?
Lyceum was vroeger een school die bestond naast de categorale gymnasia en de categorale athenea. Op de lycea mocht men zelf weten of men al of niet Latijn dan wel Grieks volgde. Maar deze onderwijsvorm is echter geheel verdwenen. Tegenwoordig wordt het woord lyceum vaak gebruikt voor een school waar uitsluitend HAVO en VWO onderwijs wordt gegeven.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2002, 07:41
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Lindansje schreef:
Mag ik hier even aan toevoegen dat dit niet voor ieder gymnasium telt? Veel zelfstandige gymnasia kiezen ervoor om dieper op de stof in te gaan dan op het atheneum gebeurt. Officieel is het extraatje alleen de oude taal, maar in praktijk is het gymnasium vaak een stuk(je) moeilijker dan het atheneum.
Bij ons op school zitten de Atheneum en Gymnasium leerlingen gewoon gemengt, dus we krijgen exact hetzelfde. Het enige verschil is is dat ze op dit moment meestal 1 klasieke taal hebben (ze hebben ze in de 4e allebij gehad en sommigen hebben er nu ook nog 2)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2002, 07:50
Lindansje
Avatar van Lindansje
Lindansje is offline
Citaat:
ieke schreef:
Bij ons op school zitten de Atheneum en Gymnasium leerlingen gewoon gemengt, dus we krijgen exact hetzelfde. Het enige verschil is is dat ze op dit moment meestal 1 klasieke taal hebben (ze hebben ze in de 4e allebij gehad en sommigen hebben er nu ook nog 2)
Citaat:
Veel zelfstandige gymnasia
__________________
No sig today.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2002, 22:44
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
Om een gymnasium diploma te krijgen, moet je één jaar latijn én grieks hebben gevolgd én eindexamen hebben gedaan in één van de twee.
dat wist ik niet, ik vroeg het me al af, omdat veel mensen het verschil tussen in een of in beide klassieke talen afdoen met vwo+ en gymnasium, maar dat is dus het verschil...
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 08:37
Verwijderd
Citaat:
xcorienx schreef:
dat wist ik niet, ik vroeg het me al af, omdat veel mensen het verschil tussen in een of in beide klassieke talen afdoen met vwo+ en gymnasium, maar dat is dus het verschil...
volgens mij hoef je bij vwo+ helemaal geen klassieke taal te hebben, het verschilt per school wat je extra programma is.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-12-2002, 12:15
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
perseus schreef:
Ff heel kort: Vwo is gewoon Vwo. Alleen heeft Vwo dus 2 onderdelen: Atheneum en gymnasium. Je mag dus zeggen dat je Vwo doet, als je hegt precies wilt zeggen zeg je Atheneum.
oke, sorry. Niet zo snel van begrip
Dus gymnasium en atheneum vallen beiden onder het vwo.

Maar hoe zit het dan als je helemaal geen klassieke talen hebt gehad? Is dat dan enkel vwo?
Of als je d'r maar één gehad hebt en er geen examen in doet... Is dat dan nog atheneum (en daarmee dus ook vwo) of alleen vwo?

(ja, nou wil ik het ook precies weten ook )
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 13:30
Miess
Miess is offline
VWO+= je hebt eindexamen gedaan in één van de twee klassieke talen en je hebt geen enkel jaar beide klassieke talen gedaan.
Als je beide klassieke talen hebt gedaan, krijg je dus een gymnasium diploma.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 12:42
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Miess schreef:
Ik vind het dus onzin dat het gymnasium moeilijker zou zijn dan het atheneum. Gymnasium is slechts 1 of twee talen meer, maar die kan in principe iedereen leren! Het is pure mierenneukerij. .
Sjongejonge lees dan eens goed, einstein.
Er staat dat op veel zelfstandige gymnasia, de leerlingen EXTRA stof krijgen, en dieper op de stof ingaan.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 13:17
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Roos schreef:
Sjongejonge lees dan eens goed, einstein.
Er staat dat op veel zelfstandige gymnasia, de leerlingen EXTRA stof krijgen, en dieper op de stof ingaan.
Dat maakt het nog niet meer. Ze krijgen geen moeilijker examen, en daar is het diploma voor. Dat ze er meer omheen krijgen is leuk, maar dat maakt het echt niet moeilijker. Vaak kan wat extra onderwijs in zaken die niet direct noodzakelijk zijn zelfs leiden tot betere resultaten in andere vakken die wel noodzakelijk zijn, of sneller begrip.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 15:18
de abt van sion
de abt van sion is offline
Gymnasium en atheneum zijn allebei inderdaad VWO. Het verschil tussen de beide schooltypen zit hem in de klassieke talen. Gymnasium is moeilijker dan atheneum. Dit niet alleen vanwege die (niet voor iedereeen even gemakkelijke) klassieke talen, maar vooral ook vanwege de uren die door die vakken in beslag worden genomen.
Als gymnasiast heb je dus a) Grieks en/of Latijn, en b) voor een aantal vakken minder uren, omdat die uren Grieks en/of Latijn moeten worden ingeroosterd. Die vakken waarvoor je minder uren krijgt, moet je dus in minder tijd doen, en met minder begeleiding. De VWO-examens zijn uiteindelijk dezelfde, maar het voortraject van het gymnasium is compacter. En juist dat maakt het moeilijker dan atheneum.
Atheneum met Latijn lijkt sterk op het gymnasium zonder Grieks en levert een min of meer gelijkwaardig diploma op.
Klassieke talen heb je op papier slechts nodig voor de studie klassieke talen, maar ze zijn meer dan handig met het oog op allerlei andere studies.

Tot slot (en dit is nieuw): je kunt vanaf nu ook klassieke talen gaan studeren met slechts een klassieke taal in je pakket. In tegenstelling met voorheen, hoef je je deficientie niet meer op eigen gelegenheid op te lossen. Je leert de andere klassieke taal dan op de universiteit, en je krijgt er ook studiepunten voor.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 16:10
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Dat maakt het nog niet meer. Ze krijgen geen moeilijker examen, en daar is het diploma voor.
Niet geheel waar. Als je het gymnasium hebt afgelegd komt dat op je c.v. toch beter over dan een atheneum met Latijn. Ook al is het diploma gelijk. In de praktijk zul je er dus (marginaal) profijt van hebben.
Citaat:
Dat ze er meer omheen krijgen is leuk, maar dat maakt het echt niet moeilijker.
Maar het is wel feit dat je door de andere vakken en kennis minder tijd overhoudt voor de 'normale' vakken. Dat maakt het lastiger, zoals eerder ook al aangegeven.
Citaat:
Vaak kan wat extra onderwijs in zaken die niet direct noodzakelijk zijn zelfs leiden tot betere resultaten in andere vakken die wel noodzakelijk zijn, of sneller begrip.
Nu zeg je dat het neutraal of positief is, terwijl je het net over geen meerwaarde had ivm het examen?
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 18:20
de abt van sion
de abt van sion is offline
De meerwaarde van het gymnasium en het atheneum met Latijn ligt nog steeds in de klassieke talen/taal en het daarmee in verband staande Klassieke Culturele Vorming (KCV).
Als een school de zaken rond Klassieke talen en KCV goed voor elkaar heeft, leidt dat al snel tot een (door velen nog steeds gevoelde) meerwaarde ten opzichte van andere scholen, ondanks de geringe nationale waardering voor de klassieke talen (en andere vakken die niet meteen geld opleveren).
Het nut van het gymnasium en het atheneum met Latijn ligt juist in de wil van de leerlingen om - zonder dat het direct iets oplevert - toch iets meer te willen doen om hun blik te verbreden en hun algemene ontwikkeling te doen toenemen. Je zou van een vooruitziende blik kunnen spreken, van investeren, van 'wie zaait, zal oogsten'...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2002, 18:21
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Roos schreef:
Er staat dat op veel zelfstandige gymnasia, de leerlingen EXTRA stof krijgen, en dieper op de stof ingaan.
Daar geloof ik niet in.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 20:32
Lindansje
Avatar van Lindansje
Lindansje is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Daar geloof ik niet in.
Dat is dan heel jammer, meneer-die-ooit-nog-eens-een-artikel-over-ons-ging-schrijven-alleen-waar-blijft-dat-ding-toch. Ik heb op een zelfstandige gymnasium gezeten en ik zit nu op het atheneum. En ik kan je zeggen: er is wel degelijk verschil, zoals ik halverwege dit topic heb verteld.
__________________
No sig today.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 21:12
Miess
Miess is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Dat maakt het nog niet meer. Ze krijgen geen moeilijker examen, en daar is het diploma voor. Dat ze er meer omheen krijgen is leuk, maar dat maakt het echt niet moeilijker. Vaak kan wat extra onderwijs in zaken die niet direct noodzakelijk zijn zelfs leiden tot betere resultaten in andere vakken die wel noodzakelijk zijn, of sneller begrip.
precies
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 12:57
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Niet geheel waar. Als je het gymnasium hebt afgelegd komt dat op je c.v. toch beter over dan een atheneum met Latijn. Ook al is het diploma gelijk. In de praktijk zul je er dus (marginaal) profijt van hebben.
Ik zei dat die stof die je meer hebt gehad in andere vakken het diploma niet meer waard maakt. Ook denk ik niet dat een gymnasium diploma op de arbeidsmarkt veel waard is. Er zijn ook zelfs mensen waarbij het verkeerd valt :/

Citaat:
Unexplained schreef:
Maar het is wel feit dat je door de andere vakken en kennis minder tijd overhoudt voor de 'normale' vakken. Dat maakt het lastiger, zoals eerder ook al aangegeven.
Het examen word niet moeilijker, dat is gelijk. Bovendien zijn Latijn en of Grieks gewoon examenvakken, en hoef je dan minder andere vakken te doen. Dus dat minder tijd vind ik nonsens.

Citaat:
Unexplained schreef:
Nu zeg je dat het neutraal of positief is, terwijl je het net over geen meerwaarde had ivm het examen?
Het kan nuttig zijn, als je daardoor je andere talen bijvoorbeeld beter beheerst. Of bijvoorbeeld discipline leert, ik noem maar wat dingen. Wat ik alleen wil stellen is dat er zowel voor als nadelen aan zitten, en dat het meer nog minder is dan gewoon atheneum, je hebt slechts andere vakken
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 13:20
the Soulfly
the Soulfly is offline
Citaat:
linda85 schreef:
Ik wist heel niet dat d'r verschil is tussen atheneum en vwo!
Kzeg meestal dat ik vwo doe, maar eigenlijk heet dat dus atheneum?

Wel grappig
sorry hoor, maar als je zelf atheneum doet en je weet niet eens dat het ook vwo is, vind ik echt dom.........
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 14:59
Verwijderd
Waarom zijn de talen Griek en Latijn alleen te leren op het VWO, en niet op de Havo? Mensen die Havo doen kunnen toch ook wel Frans en Duits leren. Waarom dan geen Grieks en Latijn? Het is natuurlijk van een ander niveau, maar naar mijn mening moet het mogelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 16:05
Verwijderd
Citaat:
La Chupacabra schreef:
Waarom zijn de talen Griek en Latijn alleen te leren op het VWO, en niet op de Havo? Mensen die Havo doen kunnen toch ook wel Frans en Duits leren. Waarom dan geen Grieks en Latijn? Het is natuurlijk van een ander niveau, maar naar mijn mening moet het mogelijk zijn.
Ik denk dat dat komt doordat het niveau een beetje hoog moet blijven (je hebt slimme havo-ers en domme havo-ers, als er slechte havo-ers Latijn of Grieks gaan doen...), alsmede door schoolorganisatorische redenen.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 16:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
the Soulfly schreef:
sorry hoor, maar als je zelf atheneum doet en je weet niet eens dat het ook vwo is, vind ik echt dom.........

dank u
als het nooit uitgelegd wordt ofzo is het idd heel stom dat je dat niet weet

Bovendien weet de school dat blijkbaar niet eens, want van de 1e tot en met de 4e heette onze klas nog atheneum en het 5e jaar vwo, terwijl ik het eerste jaar nog in een gymnasium klas zat, en het tweede t/m het vijfde jaar in een atheneumklas...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 19:20
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
Lindansje schreef:
Veel zelfstandige gymnasia kiezen ervoor om dieper op de stof in te gaan dan op het atheneum gebeurt.
huh? wat voor vergelijking is dit?
overigens geloof ik niet in zelfstandige gymnasia (dat ze 'beter' zouden zijn dan een 'gemengd' VWO.
Citaat:
waaromniet? schreef:
Het examen word niet moeilijker, dat is gelijk. Bovendien zijn Latijn en of Grieks gewoon examenvakken, en hoef je dan minder andere vakken te doen. Dus dat minder tijd vind ik nonsens.
ik moest mn vrije ruimte net als iedereen invullen en daar bovenop kwamen nog eens klassieke talen (roostertechnisch gezien onmogelijk, maar ze vonden dat het wel kon)
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 19:41
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
xcorienx schreef:

1) huh? wat voor vergelijking is dit?
2) overigens geloof ik niet in zelfstandige gymnasia (dat ze 'beter' zouden zijn dan een 'gemengd' VWO.
3) ik moest mn vrije ruimte net als iedereen invullen en daar bovenop kwamen nog eens klassieke talen (roostertechnisch gezien onmogelijk, maar ze vonden dat het wel kon)
1) Dat is geen vergelijking.
2) Dat zijn ze ook niet, om verschillende redenen.
3) Verdwijnt op het gymnasium niet een klassieke taal in een profiel?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 21:31
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
3) Verdwijnt op het gymnasium niet een klassieke taal in een profiel?
hangt van je profiel af. wanneer je cultuur en maatschappij hebt gekozen verdwijnt het inderdaad in het profiel, maar bij bijvoorbeeld natuur en gezondheid (in mijn geval) hoorde het bij mijn vrije deel.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-12-2002, 06:39
the Soulfly
the Soulfly is offline
Citaat:
linda85 schreef:
dank u
als het nooit uitgelegd wordt ofzo is het idd heel stom dat je dat niet weet
dit lijkt me toch meer algemene informatie, dus eigenlijk wel logisch dat je het moet weten......
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 10:53
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
xcorienx schreef:
hangt van je profiel af. wanneer je cultuur en maatschappij hebt gekozen verdwijnt het inderdaad in het profiel, maar bij bijvoorbeeld natuur en gezondheid (in mijn geval) hoorde het bij mijn vrije deel.
Alle scholen die ik ken is Grieks of Latijn gewoon een vak dat je in het vrije deel kan kiezen, of zoals je zegt, bij C&M...

Zal wel aan jouw school liggen dan...
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 14:32
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef:
Alle scholen die ik ken is Grieks of Latijn gewoon een vak dat je in het vrije deel kan kiezen, of zoals je zegt, bij C&M...

Zal wel aan jouw school liggen dan...
Bij mij mag je 1 klassieke taal bovenop je vrije ruimte doen. Ik heb geloof ik als ik gymnaisum ga doen 280 uur meer dan de gemiddelde atheneumleerling.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 17:47
DJ_Geo
DJ_Geo is offline
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 18:48
Verwijderd
Citaat:
La Chupacabra schreef:
Waarom zijn de talen Griek en Latijn alleen te leren op het VWO, en niet op de Havo? Mensen die Havo doen kunnen toch ook wel Frans en Duits leren. Waarom dan geen Grieks en Latijn? Het is natuurlijk van een ander niveau, maar naar mijn mening moet het mogelijk zijn.
duits en frans worden nu nog gesproken en latijn en grieks (nieuw grieks=anders) niet. dus zul je er in het dagelijks leven minder aan hebben. maar als je bv. dokter wilt worden heb je veel aan latijn en grieks. en het maakt andere talen makkelijker. misschien zouden ze het als keuze vak bij de havo moeten invoeren. want ik ben het met je eens dat het te mogelijk moet zijn. en ik kan me goed voorstellen dat mensen op de havo latijn/grieks zouden willen leren.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 19:22
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Ah, weer zon orginele discussie

ik denk dat ik enkel dit kan zeggen: Hoe ver jij het wilt "schoppen" (doelen in je leven bereiken) hangt niet van je diploma af, wel van jezelf
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 20:16
Verwijderd
Citaat:
InsaneBarbie schreef:
duits en frans worden nu nog gesproken en latijn en grieks (nieuw grieks=anders) niet. dus zul je er in het dagelijks leven minder aan hebben. maar als je bv. dokter wilt worden heb je veel aan latijn en grieks. en het maakt andere talen makkelijker. misschien zouden ze het als keuze vak bij de havo moeten invoeren. want ik ben het met je eens dat het te mogelijk moet zijn. en ik kan me goed voorstellen dat mensen op de havo latijn/grieks zouden willen leren.
Maar havo is vooral praktisch, vwo is (zoals de naam het al zegt) meer wetenschappelijk. Het lijkt me dan ook logisch dat, net wat jij zegt, de 'dode'' talen niet op de havo worden gegeven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Gymnasium vs. Atheneum
FastJapie
238 24-04-2012 19:07
Algemene schoolzaken Nederlands schoolsysteem
Apomes
30 10-05-2009 19:13
Algemene schoolzaken Combiklas Havo/Vwo op Vwo niveau?
lohe
39 04-02-2007 18:14
Algemene schoolzaken Overstap van bassisschool naar VO
Swlabr
69 29-04-2006 20:19
Algemene schoolzaken gymnasium of atheneum?
Couscousje
52 29-01-2006 15:20
Huiswerkvragen: Exacte vakken Ozonlaag
Verwijderd
20 10-02-2003 16:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38.