Oud 05-10-2018, 17:35
anne803
anne803 is offline
De laatste tijd zie ik steeds meer opdrachten voor een cijfer voorbij komen die in groepsverband zijn. Super onhandig als je bijvoorbeeld geen leuke klas hebt en je dus tegen je zin in een groepje moet vormen. Het is al helemaal vervelend als je als laatste overblijft en je in een willekeurig groepje wordt gestopt. Dit soort verhalen hoor ik steeds vaker vanuit verschillende hoeken. In een groepje werken kan soms ook heel gezellig zijn, maar als het om een cijfer draait vind ik dat opdrachten individueel gedaan moeten worden. Daarom ben ik van mening dat groepsopdrachten voor een cijfer afgeschaft moeten worden.


Hoe denken jullie hierover?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2018, 19:09
roos106499
roos106499 is offline
hoi, ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat je juist veel leert van groepsopdrachten. Je leert om samen te werken en je kan ook nieuwe vrienden maken. Natuurlijk is het individueel werken handiger maar dit is toch niet altijd het makkelijkst. Je moet veel meer doen en je hebt maar één iemand die kijk heeft op het onderwerp. Hoe meer mensen, hoe meer meningen en hoe makkelijker de opdracht.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 19:21
Mini1
Mini1 is offline
Ik ben het met je eens dat groepsopdrachten afgeschaft moeten worden, omdat je soms bij luie klasgenoten in zit die niks doen, waardoor je ze de hele tijd achter de broek aan moet zitten, of erger: je moet bijna alles zelf doen.

Maar aan de andere kant vind ik groepsopdrachten goed, omdat je er van leert samenwerken. Je leert om taken te verdelen, overleggen en sociaal met elkaar om te gaan
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 19:23
Mini1
Mini1 is offline
En je hebt ook dat je allemaal hetzelfde cijfer krijgt. Als je bv een 8 krijgt, is die voor ieder lid van het groepje, ook voor degenen die vrij weinig hebben gedaan.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 19:42
anne803
anne803 is offline
Citaat:
hoi, ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat je juist veel leert van groepsopdrachten. Je leert om samen te werken en je kan ook nieuwe vrienden maken. Natuurlijk is het individueel werken handiger maar dit is toch niet altijd het makkelijkst. Je moet veel meer doen en je hebt maar één iemand die kijk heeft op het onderwerp. Hoe meer mensen, hoe meer meningen en hoe makkelijker de opdracht.
Ik ben het ermee eens dat je leert om goed samen te werken tijdens een groepsopdracht, maar in verschillende opzichten is het soms echt heel onhandig. 'Hoe meer meningen, hoe makkelijker de opdracht' stel jij. Hier ben ik het niet mee eens. Meerdere meningen kunnen leiden tot verschillende discussies over hoe een opdracht aangepakt kan worden. Als je dan ook nog eens mensen in je groepje hebt die altijd hun zin willen hebben is dit echt niet fijn en absoluut niet makkelijk. Een opdracht kan zo veel langer duren. Stel die opdracht is dan ook nog eens voor een cijfer en je hebt die mensen hun zin gegeven, dan zit jij met de gebakken peren: Het is voor een cijfer, maar je staat zelf niet achter het eindresultaat ook al komt het wel op je cijferlijst te staan.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 19:46
anne803
anne803 is offline
Citaat:
Ik ben het met je eens dat groepsopdrachten afgeschaft moeten worden, omdat je soms bij luie klasgenoten in zit die niks doen, waardoor je ze de hele tijd achter de broek aan moet zitten, of erger: je moet bijna alles zelf doen.

Maar aan de andere kant vind ik groepsopdrachten goed, omdat je er van leert samenwerken. Je leert om taken te verdelen, overleggen en sociaal met elkaar om te gaan

Precies! Die luie klasgenoten voeren niks uit, waar jijzelf de dupe van wordt. Jij moet alles doen, terwijl het eigenlijk wel een groepsopdracht is. Als je van jezelf erg ijverig bent en alles altijd goed af wil hebben dan gaan die luie klasgenoten ook nog eens meeliften met je cijfer. Echt niet tof gewoon.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 19:50
anne803
anne803 is offline
Citaat:
En je hebt ook dat je allemaal hetzelfde cijfer krijgt. Als je bv een 8 krijgt, is die voor ieder lid van het groepje, ook voor degenen die vrij weinig hebben gedaan.
Dit is inderdaad het grootste nadeel van groepsopdrachten! Je kunt ook moeilijk aangeven bij de leraar dat die ene persoon bijna niks heeft gedaan, omdat je dan gelijk als verklikker wordt bestempeld...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 19:52
roos106499
roos106499 is offline
Het maakt de opdracht wel makkelijker. Je bent met een groepje, je kan hierdoor goed de opdrachten verdelen en je mening kun je altijd geven. Als je vervelende mensen hebt in je groepje moet je voor jezelf opkomen. Ik vind het juist een hele goeie mogelijkheid om nieuwe vrienden te maken.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:03
anne803
anne803 is offline
Citaat:
Het maakt de opdracht wel makkelijker. Je bent met een groepje, je kan hierdoor goed de opdrachten verdelen en je mening kun je altijd geven. Als je vervelende mensen hebt in je groepje moet je voor jezelf opkomen. Ik vind het juist een hele goeie mogelijkheid om nieuwe vrienden te maken.
Vrienden maken kan ook buiten een groepsopdracht om in het klaslokaal of buiten de lessen om. Zo'n groepsopdracht kan gewoon ten koste gaan van je cijfers en ik vind dat dit niet mag kunnen. Het kan inderdaad wel een mooie gelegenheid zijn om te leren om voor jezelf op te komen, maar dan moet dit maar tijdens een normale groepsopdracht zonder cijfer.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:04
Mini1
Mini1 is offline
Ik ben het met Roos eens dat je de taken beter kunt verdelen en de opdracht sneller afhebt. Maar als je een lui groepje hebt moet je ze achter de broek aan zitten wat ook veel tijd kost.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:04
roos106499
roos106499 is offline
Citaat:
Dit is inderdaad het grootste nadeel van groepsopdrachten! Je kunt ook moeilijk aangeven bij de leraar dat die ene persoon bijna niks heeft gedaan, omdat je dan gelijk als verklikker wordt bestempeld...
Ja dat klopt anne. Het is wel heel moeilijk om aan te geven of iemand iets heeft gedaan of niet. Je wil diegene natuurlijk ook niet verklikken. Het is eigenlijk een best moeilijke situatie. Moet je het nou eerlijk vertellen? Of diegene erop aanspreken? of het er gewoon bij laten? Ik vind wel dat dit je wel leert hoe je met mensen om moet gaan en hoe je moet omgaan met dit soort situaties.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:04
anne803
anne803 is offline
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen groepsopdrachten zelf, maar tegen groepsopdrachten die om een cijfer draaien
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:06
anne803
anne803 is offline
Citaat:
Ja dat klopt anne. Het is wel heel moeilijk om aan te geven of iemand iets heeft gedaan of niet. Je wil diegene natuurlijk ook niet verklikken. Het is eigenlijk een best moeilijke situatie. Moet je het nou eerlijk vertellen? Of diegene erop aanspreken? of het er gewoon bij laten? Ik vind wel dat dit je wel leert hoe je met mensen om moet gaan en hoe je moet omgaan met dit soort situaties.
Daar ben ik het wel mee eens. Groepsopdrachten geven je inderdaad meer mensenkennis en leert je ook weer iets over normen en waarden binnen groepsverband.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:06
roos106499
roos106499 is offline
Citaat:
Vrienden maken kan ook buiten een groepsopdracht om in het klaslokaal of buiten de lessen om. Zo'n groepsopdracht kan gewoon ten koste gaan van je cijfers en ik vind dat dit niet mag kunnen. Het kan inderdaad wel een mooie gelegenheid zijn om te leren om voor jezelf op te komen, maar dan moet dit maar tijdens een normale groepsopdracht zonder cijfer.
Ik vind dat niet heel eerlijk wat je nu zegt. Natuurlijk moet je juist vrienden maken ook al is het voor een cijfer. Als je vrienden bent met diegene en hem leert kennen kun je juist beter met elkaar bespreken. Je kan wat meer jezelf zijn en wat meer van je af bijten. Maar zorg er dan wel voor dat jullie hard blijven werken.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:06
Mini1
Mini1 is offline
Klopt Anne, het cijfer is wel belangrijk voor je rapport en soms zelfs voor je SE. Als je een laag cijfer haalt door klasgenoten die niks doen, dan zit je met een slecht cijfer terwijl jij misschien hard gewerkt hebt en er zoveel mogelijk uit gehaald heeft.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:07
Verwijderd
De tering wat een circlejerk....

Groepsopdrachten moeten niet alleen niet afgeschaft worden, er zouden er meer moeten zijn. In het grotemensenleven werk je bijna alleen maar in groepen en dat is precies waar deze opdrachten je op voorbereiden. En ook in het grotemensenleven heb je groepsmensen die hun aandeel niet nemen en daar moet je ook mee kunnen omgaan.

Dus: Stop met zagen, neem een wat assertievere houding ten opzichte van groepsgenoten die niets doen en ga naar je docent. Als je altijd degene bent die als laatste gekozen wordt dan twijfel ik aan jouw capaciteiten en niet aan die van je groepsgenoten; Werk harder en beter.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:07
Mini1
Mini1 is offline
Door groepsopdrachten leer je wel nieuwe mensen kennen, maar misschien zijn ze helemaal niet aardig en sluiten ze je buiten.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:07
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Klopt Anne, het cijfer is wel belangrijk voor je rapport en soms zelfs voor je SE. Als je een laag cijfer haalt door klasgenoten die niks doen, dan zit je met een slecht cijfer terwijl jij misschien hard gewerkt hebt en er zoveel mogelijk uit gehaald heeft.
Als het heel scheef is, dan grijpt een docent vaak wel in. Ik heb vaak genoeg mee gemaakt dat niet het hele groepje hetzelfde cijfer kreeg, omdat er duidelijk was dat sommige mensen een stuk meer gedaan hadden dan anderen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-10-2018, 20:08
Mini1
Mini1 is offline
Het is idd wel zo dat je later op je werk ook veel moet samenwerken, het is handig als je daar ervaring mee hebt.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:10
Mini1
Mini1 is offline
Het is lastig om aan te tonen wie wat heeft gedaan en of iedereen wel evenveel heeft gedaan.
En je durft soms ook niet naar de docent te gaan omdat je bang bent dat ze je niet meer mogen
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:13
Mini1
Mini1 is offline
Citaat:
De tering wat een circlejerk....

Groepsopdrachten moeten niet alleen niet afgeschaft worden, er zouden er meer moeten zijn. In het grotemensenleven werk je bijna alleen maar in groepen en dat is precies waar deze opdrachten je op voorbereiden. En ook in het grotemensenleven heb je groepsmensen die hun aandeel niet nemen en daar moet je ook mee kunnen omgaan.

Dus: Stop met zagen, neem een wat assertievere houding ten opzichte van groepsgenoten die niets doen en ga naar je docent. Als je altijd degene bent die als laatste gekozen wordt dan twijfel ik aan jouw capaciteiten en niet aan die van je groepsgenoten; Werk harder en beter.
Anne zegt niet dat ze als laatste overblijft. Ze zegt alleen dag het steeds vaker voorkomt.
En ook blijf je soms over omdat vrienden bij elkaar in het groepje gaan, als je geen vrienden hebt blijf je over
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:15
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Het is lastig om aan te tonen wie wat heeft gedaan en of iedereen wel evenveel heeft gedaan.
En je durft soms ook niet naar de docent te gaan omdat je bang bent dat ze je niet meer mogen
Goede training voor later, dan kom je ook wel eens in situaties waar je last heb van slecht werk door een collega, en je dit op moet lossen. Direct met die collega, of via je leidinggevende.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:16
anne803
anne803 is offline
Citaat:
De tering wat een circlejerk....

Groepsopdrachten moeten niet alleen niet afgeschaft worden, er zouden er meer moeten zijn. In het grotemensenleven werk je bijna alleen maar in groepen en dat is precies waar deze opdrachten je op voorbereiden. En ook in het grotemensenleven heb je groepsmensen die hun aandeel niet nemen en daar moet je ook mee kunnen omgaan.

Dus: Stop met zagen, neem een wat assertievere houding ten opzichte van groepsgenoten die niets doen en ga naar je docent. Als je altijd degene bent die als laatste gekozen wordt dan twijfel ik aan jouw capaciteiten en niet aan die van je groepsgenoten; Werk harder en beter.
De een is nu eenmaal op sociaal vlak wat handiger dan de ander, dus ik vind niet dat als je altijd als laatste wordt gekozen direct moet twijfelen aan de capaciteiten van die persoon. En harder en beter werken helpt daarentegen al helemaal niet in deze maatschappij tegenwoordig. Je wordt dan al zo snel als een nerd bestempeld waardoor je al helemaal buitenboord staat.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:16
roos106499
roos106499 is offline
Citaat:
De tering wat een circlejerk....

Groepsopdrachten moeten niet alleen niet afgeschaft worden, er zouden er meer moeten zijn. In het grotemensenleven werk je bijna alleen maar in groepen en dat is precies waar deze opdrachten je op voorbereiden. En ook in het grotemensenleven heb je groepsmensen die hun aandeel niet nemen en daar moet je ook mee kunnen omgaan.

Dus: Stop met zagen, neem een wat assertievere houding ten opzichte van groepsgenoten die niets doen en ga naar je docent. Als je altijd degene bent die als laatste gekozen wordt dan twijfel ik aan jouw capaciteiten en niet aan die van je groepsgenoten; Werk harder en beter.
Goed verhaal. Ik ben het ermee eens. Je leert van dit soort groepsopdrachten. Je leert om met een groep een opdracht uit te voeren en om goed samen te werken. Je bent inderdaad ook niet afhankelijk van andere mensen want als je gewoon aangeeft dat hun bijvoorbeeld niks doen dan is dat opgelost.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:24
Verwijderd
Citaat:
De een is nu eenmaal op sociaal vlak wat handiger dan de ander, dus ik vind niet dat als je altijd als laatste wordt gekozen direct moet twijfelen aan de capaciteiten van die persoon. En harder en beter werken helpt daarentegen al helemaal niet in deze maatschappij tegenwoordig. Je wordt dan al zo snel als een nerd bestempeld waardoor je al helemaal buitenboord staat.
Als je de capaciteiten niet hebt, dan zorg je er maar voor dat je die krijgt. Verdorie zeg, zelfs van automonteurs wordt verwacht dat er een bepaald niveau van samenwerking is, laat staan op HAVO of VWO-niveau, dan is letterlijk alles wat je doet een groepsopdracht zo'n beetje. Zelfs als je het grootste gedeelte in je eentje zou moeten doen dan zit je nog steeds met opdrachtgevers, interacties, al die dingen.

Als je die skills niet hebt of niet bereid bent om te trainen, dan hoor je simpelweg niet op dat niveau. En ik ben een hele oude man met veel ervaring en ooit dacht ik er net zo over als jij, maar met jouw mentaliteit kom je echt helemaal nergens, geloof me.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2018, 20:28
roos106499
roos106499 is offline
Citaat:
De een is nu eenmaal op sociaal vlak wat handiger dan de ander, dus ik vind niet dat als je altijd als laatste wordt gekozen direct moet twijfelen aan de capaciteiten van die persoon. En harder en beter werken helpt daarentegen al helemaal niet in deze maatschappij tegenwoordig. Je wordt dan al zo snel als een nerd bestempeld waardoor je al helemaal buitenboord staat.
Dat vind ik niet kloppen. Ik heb nooit gehoord dat je een nerd wordt genoemd omdat je goede capaciteiten hebt. Als je goede capaciteiten hebt wordt je juist gerespecteerd en vinden ze het knap dat je zo ver bent gekomen. Het gaat niet altijd om je diploma maar hoe ervaren je bent en hoe goed je je best doet. Dus ik vind niet dat deze uitspraak klopt.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:31
Verwijderd
Daarnaast moet je nerd als geuzennaam dragen.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:43
anne803
anne803 is offline
Citaat:
Als je de capaciteiten niet hebt, dan zorg je er maar voor dat je die krijgt. Verdorie zeg, zelfs van automonteurs wordt verwacht dat er een bepaald niveau van samenwerking is, laat staan op HAVO of VWO-niveau, dan is letterlijk alles wat je doet een groepsopdracht zo'n beetje. Zelfs als je het grootste gedeelte in je eentje zou moeten doen dan zit je nog steeds met opdrachtgevers, interacties, al die dingen.

Als je die skills niet hebt of niet bereid bent om te trainen, dan hoor je simpelweg niet op dat niveau. En ik ben een hele oude man met veel ervaring en ooit dacht ik er net zo over als jij, maar met jouw mentaliteit kom je echt helemaal nergens, geloof me.
Wie zegt dat ik niet bereid ben om te trainen? Ik ben een persoon die altijd overal heel erg zijn best voor doet, dus ook voor groepsopdrachten. Een vorm van samenwerking is er letterlijk elke keer in de groepsopdrachten die wij op dit moment doen. Ik ben het met je eens dat je tijdens groepsopdrachten dingen leert die belangrijk zijn in je verdere levensloop. Een groepsopdracht heeft ook zo zijn voordelen, maar er hangen nou ook eenmaal nadelen aan.

En mijn mentaliteit is perfect, geloof me.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:46
Mini1
Mini1 is offline
Citaat:
Als je de capaciteiten niet hebt, dan zorg je er maar voor dat je die krijgt. Verdorie zeg, zelfs van automonteurs wordt verwacht dat er een bepaald niveau van samenwerking is, laat staan op HAVO of VWO-niveau, dan is letterlijk alles wat je doet een groepsopdracht zo'n beetje. Zelfs als je het grootste gedeelte in je eentje zou moeten doen dan zit je nog steeds met opdrachtgevers, interacties, al die dingen.

Als je die skills niet hebt of niet bereid bent om te trainen, dan hoor je simpelweg niet op dat niveau. En ik ben een hele oude man met veel ervaring en ooit dacht ik er net zo over als jij, maar met jouw mentaliteit kom je echt helemaal nergens, geloof me.
Je kunt wel heel intelligent zijn, maar als je niet zo sociaal bent zijn groepsopdrachten niet leuk.
En als je niet sociaal bent wil niet direct zeggen dat je niet op dat niveau thuis hoort.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 20:59
anne803
anne803 is offline
Citaat:
Je kunt wel heel intelligent zijn, maar als je niet zo sociaal bent zijn groepsopdrachten niet leuk.
En als je niet sociaal bent wil niet direct zeggen dat je niet op dat niveau thuis hoort.
Je leercapaciteiten kunnen inderdaad groter zijn dan je sociale capaciteiten. Ik ben het dus met Mini1 eens dat je sociale capaciteiten niet moet gaan vergelijken met het leerniveau
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 21:01
roos106499
roos106499 is offline
Citaat:
Je kunt wel heel intelligent zijn, maar als je niet zo sociaal bent zijn groepsopdrachten niet leuk.
En als je niet sociaal bent wil niet direct zeggen dat je niet op dat niveau thuis hoort.
Ik vind dat wel zo ja. Als je niet sociaal bent is het moeilijk om in een groepje te werken. Je kan wel heel goed weten wat je doet, maar als je jezelf niet kan verdedigen heb je er niks aan. Je moet voor jezelf opkomen en laten zien dat je het kan. Ook moet je wel geluk hebben met de mensen die in je groepje zitten.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 21:03
jsano
jsano is offline
ik vind het ergens wel belangrijk dat je groepsopdrachten doet, omdat samenwerken steeds belangrijker wordt. Ik vind dat je zelf individueel eigenlijk cijfers moet krijgen voor opdrachten of je kan voor groepen cijfers geven, maar als jij al het werk moet doen dan, dan vind ik dat je dat moet kunnen melden bij een leraar en dat je dan bij een ander groepje kan.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 21:43
Verwijderd
Citaat:
Je kunt wel heel intelligent zijn, maar als je niet zo sociaal bent zijn groepsopdrachten niet leuk.
En als je niet sociaal bent wil niet direct zeggen dat je niet op dat niveau thuis hoort.
Dan word je socialer! Het is geen raketwetenschap. Of ben je er zo eentje die vindt dat je van water dik kan worden?

En jawel, want bij dat niveau hoort niet alleen je capaciteiten om getraind te worden om toetsen succesvol te kunnen maken, maar ook om dit soort skills. School gaat echt niet alleen over leerstof in boeken....
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 21:47
jsano
jsano is offline
Citaat:
Dan word je socialer! Het is geen raketwetenschap. Of ben je er zo eentje die vindt dat je van water dik kan worden?

En jawel, want bij dat niveau hoort niet alleen je capaciteiten om getraind te worden om toetsen succesvol te kunnen maken, maar ook om dit soort skills. School gaat echt niet alleen over leerstof in boeken....
dat iemand socialer moet worden is niet makkelijk hoor. Je zou daar wel rekening mee moeten houden
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 22:06
Verwijderd
Citaat:
dat iemand socialer moet worden is niet makkelijk hoor. Je zou daar wel rekening mee moeten houden
Daar wordt op school ook echt wel rekening mee gehouden maar het is zó vaak gewoon dwarsigheid.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 22:17
jsano
jsano is offline
Citaat:
Daar wordt op school ook echt wel rekening mee gehouden maar het is zó vaak gewoon dwarsigheid.
nou mensen zijn niet altijd de aardigste die je begrijpen en rekening met je houden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-10-2018, 08:31
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
nou mensen zijn niet altijd de aardigste die je begrijpen en rekening met je houden.
Welcome to the real world
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 13:28
Verwijderd
Binnen groepsopdrachten is het belangrijk dat je goede afspraken maakt met je groepsgenoten en dat je deze documenteert. Als iemand zich er niet aan houdt heb je een stok achter de deur im diegene daar op aan te spreken of in het ergste geval de docent in te schakelen. Al zal dat minder snel nodig zijn doordat iedereen dan weet wat er van hem of haar verwacht wordt; je geeft iedereen verantwoordelijkheid.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Kunstacademie Info (VRAAG MAAR RAAK)
aquafemme
67 13-02-2007 07:24
Studeren sociale geografie en planologie
Verwijderd
83 03-11-2006 20:54
Studeren IBL, Hogeschool Rotterdam
Flowtje
132 08-03-2005 15:50
Algemene schoolzaken Intake hotelschool
Sharona1988
9 01-03-2005 17:55
Psychologie Creatieve therapie
girlsetsfire!
4 06-02-2005 19:21
Algemene schoolzaken Ik zoek maar weer eens een andere opleiding (poging 80)
AJMouse
52 16-10-2004 18:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.