Oud 06-05-2003, 02:28
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Volgend jaar begin ik met mn studie in Groningen en ik wil dan ook zeker lid worden van een studentenvereginng. Ik heb me al wat verdiept in het Groningse verenigingsleven; een aantal verenigingen heb ik sowieso al weggestreept en tussen enkele twijfel ik nog (bijv albertus/ dizkartes). In de introductie zal ik vast wel een beter beeld krijgen omtrent de belangrijkste verschillen, maar in deze oriëntatiefase zijn er misschien wat mede-forummers die meer duidelijkheid kunnen geven over de verschillen tussen corpora en andere studentenverenigingen.

Ik vraag me bijvoorbeeld af wat voor mensen er allemaal lid zijn van corpora. Uiteraard de bekende, 'veelbesproken' corballen, maar hoe groot is het percentage echte ballen nou bij benadering? Volgens mij zijn er namelijk ook wel lui lid van Vindicat die niet op hockey zitten, geen ouders hebben die een eigen bedrijf hebben en in een bmw rijden en niet altijd in ralph laurens lopen, maar het bij het corps gewoon lijper vinden dan bij een andere vereniging. Zelf ben ik ook niet zo'n hockey-mannetje, de mensen waarmee ik nu bevriend ben, zijn voor het overgrote deel ook geen ballen, maar wat betreft politieke ideeën en studie (economie) zou ik er, in het corps, waarschijnlijk wel tussen passen.

Wat zijn nou verder grote verschillen tussen de manier waarop het er aan toe gaat?

Tot slot vraag ik me nou af wat het verschil is tussen de twee corpora in Groningen: Vindicat (de bekendste) en Albertus Magnus. De laatste is van oorsprong katholiek, maar volgens mij heeft dat tegenwoordig niet meer zo veel invloed.

Nare Man, aangezien jij al langere tijd Carolus-lid bent (komt nogal eens naar voren in je posts ), heb ik vast wel wat aan jouw reply ;-).

P.S. Ik hoop dat ik de goede meervoudsvorm heb gebruikt van 'corps'. In het geval dit niet zo is: sorry voor de mensen die daardoor gekwetst zijn .
Advertentie
Oud 06-05-2003, 03:32
Tóney
Tóney is offline
Het corps is nu eenmaal veel traditioneler dan andere studentenvereniging. Veel dingen zijn aan traditie en mores gebonden en zijn niet voor iedereen. Naarmate je langer lid bent, mag je meer. Als je net lid bent mag je bijvoorbeeld maar aan een klein deel van de bar drinken bestellen en moet je bijvoorbeeld voor ouderejaars leden drinken halen.
Ook is de ontgroening, of kennismakingstijd, bij het corps vaak vele malen zwaarder dan bij andere niet-traditionele verenigingen. Het idee van de ontgroening, het leren kennen van de de leden en de vereniging, verdwijnt soms een beetje uit beeld.

Verder klopt het dat het corps echt niet alleen is voor ballen met veel geld en rijke ouder.
Ook 'normale' mensen zijn lid omdat de vereniging hen aanspreekt, de leden, of de manier van omgaan met elkaar. Toch blijft het zo dat het corps over het algemeen voornamelijk bestaat uit de zogenoemde 'corpsballen'.

Het corps is over het algemeen veel groter dan andere verenigingen, met meer leden, een grotere sociëteit, een eigen mensa, soms een eigen discotheek, meerde bars in de sociëteit, meer en grotere activiteiten enzovoort.
__________________
Carpe Noctem
Oud 07-05-2003, 17:31
Verwijderd
Nou, ik zit niet meer bij Carolus: ik ben ermee gestopt omdat het me tegenstond. Maar dat is iets waar ik je wel over zal mailen omdat het niet passend is dat in het openbaar te behandelen, tenminste het is voor dit topic niet relevant. C.M. is trouwens geen corps maar gewoon AHC-vereniging.

Eerst even een misverstandje uit de weg helpen: Albertus Magnus is geen corps. Het corps in Nederland is een verbond van protestante verenigingen in de volgende steden: Groningen, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Delft, Wageningen en Leiden. De homepage is te vinden op http://www.corps.nl/ Overigens zijn het Rotterdamsch Studenten Corps en het Utrechtsch Studenten Corps ongemengd (in die steden hebben de dames zich verenigd in de Rotterdamsche en Utrechtsche Vrouwen Studenten Vereeniging - RVSV en UVSV, wat ook formeel deel van het corps is).

Het Allerheiligen Convent (AHC) is een verbond van katholieke verenigingen met leden in alle universiteitssteden met uitzondering van Enschede, Maastricht en Eindhoven. Albertus Magnus is bij het AHC aangesloten: Vindicat is bij het corps aangesloten. Het AHC vind je op http://ahc.studenten.net

Het verschil komt er, behalve de genoemde geloofsachtergrond, op neer dat het corps in elke stad de oudste vereniging is met vaak de zwaarste introductie (hoewel een vereniging als C.S. Veritas qua introductie zeker kan wedijveren met het Utrechtsch Studenten Corps). Verder zijn er wat organisatorische verschillen, zo heeft het corps een senaat als bestuur en heet de voorzitter rector, terwijl bij AHC-verenigingen van oudsher het bestuur gewoon bestuur heet en de voorzitter praeses.

Vanwege de tradities en de ouderdom kijken corpsleden nogal eens neer op leden van AHC-verenigingen. Het bekende gebaar met twee vingers in de neus en het scheldwoord knor komt van varken: zo werden vroeger niet-corpsstudenten genoemd omdat ze niet van adel waren. Veel corpsleden vinden ook tegenwoordig nog niet-corpsleden maar knorren en maken daar ook geen geheim van.

Over corpsleden: natuurlijk zitten er ballen tussen. De meeste corpsleden doen dan ook studies als geneeskunde, tandheelkunde of rechten. Vaak zijn het studenten wiens ouders ook corpslid zijn geweest. Er heerst zeker een bepaalde sfeer die je moet aanstaan. Zo zijn de regels op corpssociëteiten vaak veel strenger dan op kroegen van AHC-verenigingen en is de hiërarchie veel strikter.

Of je 'corps of niet' kunt vatten in termen van politiek links of rechts durf ik niet zo te zeggen. Veel corpsleden zijn niet geïnteresseerd in politiek: ze stemmen eenvoudigweg VVD omdat hun familie dat van oudsher doet. Wat wel te zeggen valt, is dat het lidmaatschap van het corps veel meer inhoudt dan zomaar gezelligheid. Als je nieuw komt studeren in een stad meld je je niet zomaar aan bij het corps omdat het je leuk lijkt. Dan ga je bij Albertus o.i.d. Het idee lid te worden van het corps is vaak het gevolg van een bepaalde maatschappelijke positie (en niet alleen omdat het lidmaatschap naast de officiële contributie enorm duur is).

Samenvattend zijn corpsleden niet zelden decadent, rijk, rechts en inderdaad ballerig, maar er zijn uitzonderingen. Zo laat het Amsterdamsch Studenten Corps zich van oudsher voorstaan op zijn ruimdenkendheid, ook voortkomend natuurlijk uit de voorbeeldfunctie die veel corpsleden zichzelf vinden hebben, zeker in de hoofdstad. Maar bijvoorbeeld het Leidse corps, Minerva, staat bekend om z'n vechtlustige leden.

Kortom, het corps is iets waar je heel welbewust voor kiest. Denk na voor je je inschrijft, bedenk wat je in die vereniging zoekt en of je er tussen past. Hopelijk heb je iets aan dit (uitgebreide) stukje.
Oud 08-05-2003, 01:51
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-05-2003 @ 17:31:
Nou, ik zit niet meer bij Carolus: ik ben ermee gestopt omdat het me tegenstond. Maar dat is iets waar ik je wel over zal mailen omdat het niet passend is dat in het openbaar te behandelen, tenminste het is voor dit topic niet relevant. C.M. is trouwens geen corps maar gewoon AHC-vereniging.

Eerst even een misverstandje uit de weg helpen: Albertus Magnus is geen corps. Het corps in Nederland is een verbond van protestante verenigingen in de volgende steden: Groningen, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Delft, Wageningen en Leiden. De homepage is te vinden op http://www.corps.nl/ Overigens zijn het Rotterdamsch Studenten Corps en het Utrechtsch Studenten Corps ongemengd (in die steden hebben de dames zich verenigd in de Rotterdamsche en Utrechtsche Vrouwen Studenten Vereeniging - RVSV en UVSV, wat ook formeel deel van het corps is).

Het Allerheiligen Convent (AHC) is een verbond van katholieke verenigingen met leden in alle universiteitssteden met uitzondering van Enschede, Maastricht en Eindhoven. Albertus Magnus is bij het AHC aangesloten: Vindicat is bij het corps aangesloten. Het AHC vind je op http://ahc.studenten.net

Het verschil komt er, behalve de genoemde geloofsachtergrond, op neer dat het corps in elke stad de oudste vereniging is met vaak de zwaarste introductie (hoewel een vereniging als C.S. Veritas qua introductie zeker kan wedijveren met het Utrechtsch Studenten Corps). Verder zijn er wat organisatorische verschillen, zo heeft het corps een senaat als bestuur en heet de voorzitter rector, terwijl bij AHC-verenigingen van oudsher het bestuur gewoon bestuur heet en de voorzitter praeses.

Vanwege de tradities en de ouderdom kijken corpsleden nogal eens neer op leden van AHC-verenigingen. Het bekende gebaar met twee vingers in de neus en het scheldwoord knor komt van varken: zo werden vroeger niet-corpsstudenten genoemd omdat ze niet van adel waren. Veel corpsleden vinden ook tegenwoordig nog niet-corpsleden maar knorren en maken daar ook geen geheim van.

Over corpsleden: natuurlijk zitten er ballen tussen. De meeste corpsleden doen dan ook studies als geneeskunde, tandheelkunde of rechten. Vaak zijn het studenten wiens ouders ook corpslid zijn geweest. Er heerst zeker een bepaalde sfeer die je moet aanstaan. Zo zijn de regels op corpssociëteiten vaak veel strenger dan op kroegen van AHC-verenigingen en is de hiërarchie veel strikter.

Of je 'corps of niet' kunt vatten in termen van politiek links of rechts durf ik niet zo te zeggen. Veel corpsleden zijn niet geïnteresseerd in politiek: ze stemmen eenvoudigweg VVD omdat hun familie dat van oudsher doet. Wat wel te zeggen valt, is dat het lidmaatschap van het corps veel meer inhoudt dan zomaar gezelligheid. Als je nieuw komt studeren in een stad meld je je niet zomaar aan bij het corps omdat het je leuk lijkt. Dan ga je bij Albertus o.i.d. Het idee lid te worden van het corps is vaak het gevolg van een bepaalde maatschappelijke positie (en niet alleen omdat het lidmaatschap naast de officiële contributie enorm duur is).

Samenvattend zijn corpsleden niet zelden decadent, rijk, rechts en inderdaad ballerig, maar er zijn uitzonderingen. Zo laat het Amsterdamsch Studenten Corps zich van oudsher voorstaan op zijn ruimdenkendheid, ook voortkomend natuurlijk uit de voorbeeldfunctie die veel corpsleden zichzelf vinden hebben, zeker in de hoofdstad. Maar bijvoorbeeld het Leidse corps, Minerva, staat bekend om z'n vechtlustige leden.

Kortom, het corps is iets waar je heel welbewust voor kiest. Denk na voor je je inschrijft, bedenk wat je in die vereniging zoekt en of je er tussen past. Hopelijk heb je iets aan dit (uitgebreide) stukje.
Tóney en Nare Man, bedankt voor jullie reacties. Vooral de laatste reactie was erg handig - de eerste ook wel, maar de laatste is nou eenmaal wat langer en er staat nog meer in . Al het andere op internet is steeds vanuit hetzelfde oogpunt geschreven, dus heel veel heb je er niet aan.

Interessant, wist ik inderdaad niet, dat verschil tussen de corpora en 'Het Allerheiligen Convent '-convent. Toch lopen de twee volgens mij wel wat door elkaar: sommige van de verenigingen, aangesloten bij het AHC noemen zichzelf corps op hun website, terwijl ze dus officieel niet bij het verbond van protestantse verenigingen horen.

Vindicat lijkt me toch iets te veel van het goede. Als Albertus net iets minder traditioneel is en net iets minder gebonden aan regels e.d., is dat misschien voor mij een geschiktere vereniging. De 'echte sfeer' kan ik natuurlijk alleen proeven als ik in de introductie bij de verenigingen ga kijken. Het moet inderdaad wel zo zijn dat er ook een heleboel 'normale' mensen lid zijn, Vindicat heeft geloof ik zo'n 2000 leden en Albertus ook bijna zoiets. Zoveel echte ballen lopen er volgens mij niet eens rond in Groningen.

Ik zal zeker goed nadenken bij het kiezen van mn vereniging volgend jaar; als het goed is kom ik er immers gedurende mijn hele studententijd een aantal keer per week. Nogmaals bedankt voor je reactie.
Oud 08-05-2003, 10:41
Verwijderd
Citaat:
Blisss schreef op 08-05-2003 @ 01:51:
Interessant, wist ik inderdaad niet, dat verschil tussen de corpora en 'Het Allerheiligen Convent '-convent. Toch lopen de twee volgens mij wel wat door elkaar: sommige van de verenigingen, aangesloten bij het AHC noemen zichzelf corps op hun website, terwijl ze dus officieel niet bij het verbond van protestantse verenigingen horen.
Het Tilburgse Sint Olof (AHC) noemt zichzelf 'Tilburgs Studenten Corps' en het Enschedese Audentis et Virtutis (helemaal nergens bij aangesloten) zegt van zichzelf ook een senaat en een rector te hebben. Daar zijn ze op zich vrij in, natuurlijk, maar door dat soort dingen krijgen corpsleden dus een hekel aan 'knorren'. Het lijkt er namelijk op dat die verenigingen iets proberen te zijn wat ze nooit zúllen zijn. Iedereen herinnert zich de vrachtwagen luiers die bij Audentis in de tuin werd gedumpt in reactie op hun verzoek aangesloten te mogen worden bij het corps.

Citaat:
Zoveel echte ballen lopen er volgens mij niet eens rond in Groningen.
Denk dat maar.
Oud 11-05-2003, 21:12
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-05-2003 @ 10:41:


Denk dat maar.
Haha, ja inderdaad
__________________
As if!
Oud 11-05-2003, 23:14
Thomas
Thomas is offline
Ik moet zeggen dat ik dit een zeer interessant topic vind, want ik heb toch wel het een en ander geleerd.
Oud 12-05-2003, 08:38
checko
Avatar van checko
checko is offline
zeker niet naar het corps!!!!!!!!!!
tenzij je een langharige bral bent die niks liever doet dan opscheppen over hoe rijk je pappie wel niet is en je houdt van sadistische spellen..
ben je echter normaal dan ga je naar een andere vereniging...gemengde verenigingen zijn veeeeeel gezelliger..
maar je moet zelf weten natuurlijk....
Oud 12-05-2003, 09:20
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
checko schreef op 12-05-2003 @ 08:38:

tenzij je een langharige bral bent
Is dat geen contradictio in terminis?
__________________
plop
Oud 12-05-2003, 10:41
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij een studentenvereniging? Wat doen ze, wat gebeurt er? En wat is het nut van lid worden? Zijn het politiek gekleurde organisaties?
Is het not done om wel te studeren, maar niet lid te zijn van een studentenvereniging?

T zijn wat veel vragen in 1 keer, maar ik hoop dat iemand me kan helpen, ik heb totaal geen idee wat te verwachten volgend jaar. (ik ga trouwens ook naar Groningen, Psychologie)
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 12-05-2003, 10:59
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 12-05-2003 @ 10:41:
Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij een studentenvereniging? Wat doen ze, wat gebeurt er? En wat is het nut van lid worden? Zijn het politiek gekleurde organisaties?
Is het not done om wel te studeren, maar niet lid te zijn van een studentenvereniging?

T zijn wat veel vragen in 1 keer, maar ik hoop dat iemand me kan helpen, ik heb totaal geen idee wat te verwachten volgend jaar. (ik ga trouwens ook naar Groningen, Psychologie)
Als je van veel en goedkoop bier houdt, moet je naar een studentenvereniging gaan. Hou er wel rekening mee dat je studie ongeveer 2x zo lang duurt, en je stembanden naar de klote gaan omdat je teveel met een R gaat praten.
__________________
Geiz ist Geil!
Oud 12-05-2003, 11:11
Tóney
Tóney is offline
kijk hier maar eens ff: http://www.audentis.nl/FAQs/index.php
Audentis is een vrij traditionele vereniging in Enschede, maar de faq beantwoord wel wat van je vragen.
Het is totaal niet not done om wel te studeren maar niet lid te zijn van een studentenvereniging. Er zijn meer studenten niet lid dan wel lid volgens mij.
Er zijn verenigingen in allerlei soorten en maten. Het aantal leden verschilt vaak zeer per vereniging. Je hebt christelijke verenigingen, internationaal ingestelde verenigingen (Aegee), algemene verenigingen, traditionele verenigingen, het corps, enz.
Tijdens de intro van de universiteit waar je heen gaat, leer je de verschillende verenigingen waarschijnlijk wel aardig kennen, krijg je een beeld van wat je wel of niet wat lijkt en kan je besluiten om lid te worden.
Een studentenvereniging bestaat uit meer dan alleen bier zuipen.
Je kan een jaarclub vormen, je kan lid worden van een dispuut, je kan in een verenigingshuis terecht komen, lid worden van commissies, genootschappen en je onderneemt allerlei activiteiten met de vereniging. Ook hebben verenigingen soms eigen sportteams (bijvoorbeeld voetbal of hockey).
__________________
Carpe Noctem
Oud 12-05-2003, 11:11
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 12-05-2003 @ 10:41:
Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij een studentenvereniging? Wat doen ze, wat gebeurt er? En wat is het nut van lid worden? Zijn het politiek gekleurde organisaties?
Is het not done om wel te studeren, maar niet lid te zijn van een studentenvereniging?
Wat je je bij een traditionele vereniging moet voorstellen is vooral veel bier drinken, een strikte hiërarchie tussen eerste- en ouderejaars, veel aanwezigheid op de kroeg, saamhorigheid, feesten, brallen, om maar even een paar steekwoorden te noemen. Die verenigingen ontplooien allerlei activeiten: van sportwedstrijden tot een zangfestival, van lezingen tot bierestafettes. Alles wat onder de noemer 'gezelligheid' valt. Het juiste woord voor dat soort verenigingen is dan ook gezelligheidsvereniging.

Politiek gekleurd valt over het algemeen redelijk mee, zie mijn stukje hierboven.

Studeren zonder lid te zijn is absoluut níet not done. Het kan natuurlijk best dat jij je niet thuis voelt bij één van de grotere verenigingen of dat je je zelfs helemaal niet thuis voelt bij welke vereniging dan ook. In Groningen hebben de drie grootste verenigingen, Vindicat, Albertus Magnus en Unitas, samen ongeveer 4700 leden. Dat is dus nog geen derde van alle studenten in Groningen.

Overigens valt onder de noemer studentenvereniging alles van gezelligheidsvereniging tot studentenfanfare.

Citaat:
T zijn wat veel vragen in 1 keer, maar ik hoop dat iemand me kan helpen, ik heb totaal geen idee wat te verwachten volgend jaar. (ik ga trouwens ook naar Groningen, Psychologie)
Wat te verwachten? Uit mijn bovenstaande stukje kun je denk ik wel een beetje afleiden wat je bij het corps kunt verwachten. Je gaat er nooit zomaar bij: je moet al weten wat je ongeveer kunt verwachten voor je lid wordt. Heb je geen flauw idee wat het lidmaatscshap van het corps inhoudt dan kun je je beter niet aanmelden.

Een vereniging als Albertus Magnus is best leuk om bij te gaan: ze hebben een introductie (in de volksmond ontgroening) van uit m'n hoofd drie weken, maar die valt reuze goed te doen (een vriendin van me zit er nu twee jaar bij). Ook voor Albertus geldt echter dat je er een type voor moet zijn. Je meldt je ook bij een AHC-vereniging niet aan als je een rebelse hippie bent, of een type wat normaal gesproken in spijkerbroekjes, witte sportsokken en sportschoenen loopt (tenzij je bereid bent honderdtachtig graden te draaien natuurlijk).

Ik zou zeggen oriënteer je een beetje, bezoek verschillende open dagen bij verenigingen, laat je voorlichten maar nooit overhalen tegen je wil. Als ik jou via dit forum een beetje ken, denk ik dat Vindicat of Albertus niks voor jou zouden zijn.
Oud 12-05-2003, 11:12
Verwijderd
Citaat:
Tóney schreef op 12-05-2003 @ 11:11:
kijk hier maar eens ff: http://www.audentis.nl/FAQs/index.php
Audentis is een vrij traditionele vereniging in Enschede, maar de faq beantwoord wel wat van je vragen.
OMFG

Die FAQ is ook nét zo enorm gepikt van de Tien Vooroordelen over St. Olof, kijk maar op hun website http://www.olof.nl
Oud 12-05-2003, 11:16
Tóney
Tóney is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-05-2003 @ 11:12:
OMFG

Die FAQ is ook nét zo enorm gepikt van de Tien Vooroordelen over St. Olof, kijk maar op hun website http://www.olof.nl
tsja, Audentis is ook niet mijn vereniging hoor....
gelukkig niet
__________________
Carpe Noctem
Oud 12-05-2003, 11:21
Verwijderd
Citaat:
Tóney schreef op 12-05-2003 @ 11:16:
tsja, Audentis is ook niet mijn vereniging hoor....
gelukkig niet
Nee, het was ook niet neerbuigend bedoeld, noch tegen jou noch tegen Audentis. Het viel me gewoon op, omdat Olof precies zo'n FAQje heeft met vragen als 'Zitten er bij vereniging x alleen maar ballen' en 'Is vereniging x echt alleen maar zuipen'.

Audentis is best een leuke vereniging denk ik, alleen ze moeten af van de pretentie corps of traditioneel te zijn. Dat zou hun oprechtheid en geloofwaardigheid een stuk ten goede komen. Tradities, kom op! De complete UTwente bestaat nog niet eens vijftig jaar.
Oud 12-05-2003, 17:49
NN
NN is offline
Ik studeer Rechten in Groningen en weet wel iets over de studentenverenigingen hier.

Groningen heeft veel verenigingen, elk met een andere achtergrond en visie etc. (zie KEI-agenda die je al hebt / nog krijgt).

Vindicat is als oudste corps de club van de rijkeluiszoontjes en de mensen die dat graag willen zijn. Albertus is meer voor de gewone student, minder kak. Beide zijn bierzuipende ons-kent-ons-kliekjes.

Mijn studie kent wel veel Vindi's en Albertianen en die vallen altijd op in de collegebankjes door hun lawaai over 'Zuipen&Zexen'. Als je met ze in gesprek gaat over studiepunten zijn ze vaak snel stil. Ga er dus maar vanuit dat als je lid van één van deze twee wordt je niet (veel) aan je studie toekomt.

(Zelf ben ik principiëel niet lid van een studentenvereniging omdat ik geen liefhebber ben van het leven dat daar bij hoort. Vandaar mijn negatieve gekleurde opvatting.)
Oud 12-05-2003, 19:08
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Tóney schreef op 12-05-2003 @ 11:11:
(..)
Een studentenvereniging bestaat uit meer dan alleen bier zuipen.
Je kan een jaarclub vormen, je kan lid worden van een dispuut, je kan in een verenigingshuis terecht komen, lid worden van commissies, genootschappen en je onderneemt allerlei activiteiten met de vereniging. Ook hebben verenigingen soms eigen sportteams (bijvoorbeeld voetbal of hockey).
Misschien is het verstandig om uit te leggen wat wat een beetje is, zodat zo'n lekker algemeen studentenverenigingentopic wordt, wie weet wel zonder al te negatieve aandacht (mbt ontgroeningen enz).

Laat ik beginnen met de jaarclub. De jaarclub ben jij, met een stel vrienden. Dat is het eigenlijk. Het is per vereniging verschillend hoe je je gedraagt als jaarclub, maar bij de meeste draag je jaarclubkleding (allemaal een polo/rugbytrui/overhemd/gothicjurk, al heb ik die laatste nooit gezien, maar dat zou wel een stunt zijn ) en heb je een bierplankje oid. 't Is gewoon een vriendengroep. Je richt deze in de meeste gevallen zelf op. Bij de twee verenigingen die ik vrij goed ken, is bijna iedereen lid van een jaarclub.

Een dispuut is meestal pas van toepassing in het tweede jaar. Een dispuut is een verticaal, dwz er zijn mensen van verschillende jaren lid, dit in tegenstelling tot je jaarclub, die uit mensen die in hetzelfde jaar als jij lid zijn geworden. Een dispuut heeft vaak wat meer een ideologie (al is dit woord niet helemaal lekker gekozen, maar ik weet niks beters). Voor een dispuut moet je in de regel gevraagd worden.

Een verenigingshuis is een huis met mensen die allemaal lid zijn van een vereniging. Per huis is verschillend wat dat inhoudt, dus daar kan ik niet zoveel over vertellen.

Een commissie doet iets. Niet meer en niet minder. Je kiest er meestal zelf voor, al zijn er wel commissies waar je als beloning voor je verdiensten voor de vereniging in kan komen. Er zijn tientallen commissies te bedenken, van de introductiecommisie tot de biercommissie, van de barcommissie tot de activiteitencommissie. Het in een commissie zitten is een van de nuttiger dingen binnen een vereniging. Een commissie is ook een verticaal, dus met leden uit verschillende jaren.

Een genootschap heeft een gezamelijk iets. Een passie. Bijvoorbeeld sigaren roken of foto's maken. In de regel is dit ook een verticaal en kan iedereen er lid van worden.

De sportteams zijn over het algemeen echte bierteams. Daar hoef ik verder niet zoveel over te zeggen.

Ik heb deze info vooral uit de verenigingen die ik vrij goed ken, Audentis en Taste uit Enschede, maar ik denk dat het wel redelijk voor het gros van de verenigingen geldt. Maar aanvullingen en verbeteringen zijn natuurlijk altijd welkom.

Ik denk dat over het nut van verenigingen al vrij veel gezegd is, dus daar ga ik nu niet dieper op in. En vergeet niet, een vereniging heeft natuurlijk nadelen. Je drinkt meer bier, dus je wordt wat dikker.

Verder is het bijna nergens ècht nodig om bij een vereniging te gaan. Althans, niet bij een gezelligheidsvereniging. Maar om iets te doen naast je studie is nooit verkeerd. Zo blijf je in ieder geval sociale contacten houden, en ook sportclubs ed hebben commissies en besturen, waarin je ervaring op kan doen. De meeste sportverenigingen hebben echter geen alumni-verenigingen, wat gezelligheidsverenigingen vaak wel hebben.
__________________
Geiz ist Geil!
Ads door Google
Oud 13-05-2003, 11:47
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Super, al die reacties! Tot nu toe waren het er steeds 4, maar bij even een keer checken of er nog gereageerd was, zag ik dat het er opeens 17 waren! Erg handig al die info. 'NN', jij zegt dat je in Groningen studeert. Ken je misschien ook mensen die lid zijn van Dizkartes ? Lijkt me namelijk ook wel een leuke vereniging. Lijkt dat een beetje op het Albertus-publiek, maar dan minder ballerig, en wat "normaler" ? Verschillen tussen de verenigingen heb ik al op de website gelezen; Dizkartes is vrijblijvender, leden zijn gelijkwaardiger e.d.: wat minder hiërarchisch. Structuur is volgens mij wel ongeveer gelijk (jaarclubs, disputen, genootschappen, huizen e.d.).

Als tweede: heeft iemand voor mij het adres van de website van Unitas?? Ben ik namelijk nog nergens tegengekomen, en als die vereniging ook tot de grootste van Groningen behoort, zou ik er wel wat meer van willen weten .
Oud 13-05-2003, 13:05
Dwarfie
Dwarfie is offline
http://www.unitassg.nl/

Hier staan veel meer websites van verenigingen in Groningen (ook voor andere steden):
http://www.universiteit.info/verenig...rland/rug.html
__________________
ok
Oud 21-05-2003, 19:56
pinokio
pinokio is offline
Iemand bekend met ODIN in Tilburg? (zit onder OLOF geloof ik)
__________________
My fragile dreams would be broken... for you
Oud 29-10-2005, 00:25
Supreme Dutch
Beetje heel ernstige up.. maar Odin heeft tegenwoordig geen huis.. Wel leuke club..
Oud 29-10-2005, 01:45
Verwijderd
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 29-10-2005 @ 00:25 :
Beetje heel ernstige up..
Joh.
Oud 29-10-2005, 11:12
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Blisss schreef op 13-05-2003 @ 11:47 :
Lijkt me namelijk ook wel een leuke vereniging. Lijkt dat een beetje op het Albertus-publiek, maar dan minder ballerig, en wat "normaler" ? Verschillen tussen de verenigingen heb ik al op de website gelezen; Dizkartes is vrijblijvender, leden zijn gelijkwaardiger e.d.: wat minder hiërarchisch. Structuur is volgens mij wel ongeveer gelijk (jaarclubs, disputen, genootschappen, huizen e.d.).

Als tweede: heeft iemand voor mij het adres van de website van Unitas?? Ben ik namelijk nog nergens tegengekomen, en als die vereniging ook tot de grootste van Groningen behoort, zou ik er wel wat meer van willen weten .
Jemig, wat een oud topic dit

In tegenstelling tot wat nare man eerder zei behoort Unitas niet tot de grootste drie verenigingen van groningen. Vindicat (ruim 2000 leden), Albertus (rond de 1500, meen ik) en Dizkartes (± 800) zijn de grootste gezelligheidsverenigingen (je hebt nog een aantal sportverenigingen die ook bijna gezelligheidsvereniging zijn, gyas/aegir ed). Unitas zit meen ik rond de 300. Unitas profileert zichzelf als een traditionele vereniging op basis van gelijkwaardigheid. De sfeer zal dus grotendeels overeenkomen met Vindicat/Albertus, maar ze hebben geen ontgroening en er bestaat niet echt een verschil tussen eerste- en ouderejaars.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 29-10-2005, 11:51
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 29-10-2005 @ 00:25 :
Beetje heel ernstige up.. maar Odin heeft tegenwoordig geen huis.. Wel leuke club..
En? Dit is wel een beetje te oud om te uppen voor zoiets.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken ASC/AVSV Amsterdam (studentencorps)
Ef
5 02-06-2007 20:05
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Ozzy A
157 22-06-2006 04:00
Lifestyle Verenigingen en lifestyle
merels
131 30-11-2005 16:46
Algemene schoolzaken ontgroening....
sjoeltie
157 12-11-2004 09:19
Algemene schoolzaken bij studentenvereniging ook in een studentenhuis?
snoopy17
29 18-07-2004 23:58
Algemene schoolzaken Studentenvereniging
student UvT
90 04-09-2003 01:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:20.