Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2004, 17:10
Mu
Avatar van Mu
Mu is offline
Ok, om het om Kantine-niveau te houden, luchtig en simpel...

hoe vinden jullie dat we normen en waarden moeten bepalen? ieder mens vindt andere dingen "goed" en "slecht", ieder mens heeft een andere mening over dingen. Telt het recht van de sterkste? Telt de mening van de meesten? Moeten normen en waarden worden bepaald aan de hand van een geschrift, zoals de Bijbel of de Koran? Moeten er überhaupt normen, waarden en wetten zijn?

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2004, 17:11
Dark Psycho
Avatar van Dark Psycho
Dark Psycho is offline
uh mjaaa zoiets wel ja..hehe..eh
__________________
No fear is my weakness I hear when faith has been denied
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 17:16
sn0w
Avatar van sn0w
sn0w is offline
ik vind niet dat het bepaald moet worden door n soort bijbel of koran want daar word misbruik van gemaakt
ik vind gewoon dat iedereen aardig en lief voor elkaar moet zijn
__________________
Take a walk on the wild side
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 17:16
Silver rain
Avatar van Silver rain
Silver rain is offline
"Doe wat je wilt, zolang je er niemand en niets kwaad mee doet". Hier zou eigenlijk alle wetten op gebaseerd moeten zijn. Wetten zijn wel nodig om de orde te bewaren.
Helaas telt het recht van de meesten en sterksten wel hier in de wereld. Zij bepalen de regels en wetten, hoe erg je er ook tegen bent.
Ik vind dus dat er wel wetten moeten zijn. Die moeten voor iedereen gelijk zijn en beoordeeld worden op welke wetten het beste zullen werken, en niet "omdat de meerderheid het wil, gebeurt het"
__________________
Bescherm de dieren tegen de beesten | Bundel die krachten als positief verenigen. Koppel gedachten in plaats van die te stenigen | DK |
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 17:19
Verwijderd
Normen en waarden zijn niet te bepalen. Het is een gevoelsmatige aanwezigheid.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 17:19
Verwijderd
Waarden zijn voor iedereen anders, dus daar valt niet over te discussiëren en ze zijn niet op te leggen, iedereen bepaalt zelf waar hij zijn waarden op baseert. Normen daarentegen worden in mijn ogen gevormd door de waarden van de meeste mensen.

Ik ben het eigenlijk helemaal met Kant eens. Als ik dus heel oppervlakkig iets zou moeten schetsen, zou ik voor de bijbel kiezen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 17:27
Sponstanietje
Avatar van Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Normen en waarden zijn relatief.
__________________
Koffie
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 17:53
wissie
wissie is offline
Normen en waarden worden individueel bepaald, dus je kunt niet stellen dat ze voortaan op een bepaalde manier bepaald zullen moeten worden, dat gebeurd vanzelf en je hebt er geen controle over. Als er gezegd wordt dat men voortaan normen en waarden zou moeten hebben die in overeenstemming zijn met de bijbel, wil dat niet zeggen dat dit ook werkelijk zo zal zijn. Waarden zijn persoonlijke overtuigingen en normen de regels die daaruit voortvloeien, zo subjectief als het maar kan dus.

Oh ja, sommigen zeggen normen en waarden, anderen waarden en normen, dat schijnt ook nog wat uit te maken voor de mierenneukers onder ons
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 17:54
Verwijderd
ik houd het nog steeds bij : Enorme Waarden
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 17:59
Verwijderd
Wat zijn normen en waarden nou? Als er iets relatief is is het dat wel.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 18:03
Silver rain
Avatar van Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
Mu schreef op 06-05-2004 @ 18:10 :

hoe vinden jullie dat we normen en waarden moeten bepalen?
oh, we hadden het over normen en waarden, niet over wetten dus
__________________
Bescherm de dieren tegen de beesten | Bundel die krachten als positief verenigen. Koppel gedachten in plaats van die te stenigen | DK |
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 18:05
Verwijderd
Citaat:
Silver rain schreef op 06-05-2004 @ 19:03 :
oh, we hadden het over normen en waarden, niet over wetten dus
Enorme Waarden
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 18:18
Metallinos
Metallinos is offline
Het valt me op hoe veel mensen tegenwoordig over 'normen en waarden' praten en hoe weinig mensen ook weten wat deze twee begrippen inhouden. Vele mensen zien het zelfs als 1 begrip, terwijl er toch een duidelijk verschil is tussen een norm en een waarde. Perseus zei het al zo'n beetje.

Een norm wordt door de hele samenleving bepaald, een waarde is individueel. Een voorbeeld van een norm is bijvoorbeeld dat je niet door rood mag rijden. Een voorbeeld van een waarde is dat je vindt dat je door rood mag rijden als er geen verkeer aankomt. De normen zijn dan ook vaak in regels en wetten vastgelegd, de waarden niet.

Ik vind het ook zo stom als mensen zeggen dat er geen 'normen en waarden meer zijn.' Iedereen heeft waarden en een norm kan je niet 'hebben', die is er gewoon. Waarden bepaalt iedereen dus gewoon voor zichzelf. Hoe de normen bepaald moeten worden weet ik niet, dat vind ik een te lastig onderwerp. Als men gewoon simpel het laat afhangen van de waarden van de meeste mensen kan het een puinhoop worden. Als men het laat afhangen van een select groepje, dan krijg je dat de meerderheid er niet tevreden mee is..
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 20:02
zwoesj
zwoesj is offline
Citaat:
perseus schreef op 06-05-2004 @ 18:19 :
Waarden zijn voor iedereen anders, dus daar valt niet over te discussiëren en ze zijn niet op te leggen, iedereen bepaalt zelf waar hij zijn waarden op baseert. Normen daarentegen worden in mijn ogen gevormd door de waarden van de meeste mensen.

Ik ben het eigenlijk helemaal met Kant eens. Als ik dus heel oppervlakkig iets zou moeten schetsen, zou ik voor de bijbel kiezen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 20:36
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Je lijkt J.P. Bak-Ellende wel
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 20:38
meisje
meisje is offline
normen en waarden dat is zoooooooooooooo gisteren
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 20:59
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
perseus schreef op 06-05-2004 @ 18:19 :
Ik ben het eigenlijk helemaal met Kant eens
'Kritiek van de praktische rede' gelezen?
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 21:05
Milos
Avatar van Milos
Milos is offline
Tsja die zijn wel nodig, maar ik denk niet dat je ze vast kunt stellen. Wetten natuurlijk wel, maar normen en 3waarden zijn voor iedereen verschillend ja.
__________________
I am a princess in nothing more than a fantasy world
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-05-2004, 21:06
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 06-05-2004 @ 21:38 :
normen en waarden dat is zoooooooooooooo gisteren
Sluit ik me bij aan
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 21:15
Verwijderd
ik vind waarden en normen veel logischer, want je bepaalt eerst de waarde en stelt dan pas de norm.

Maargoed, waarden bepaalt iedereen voor zichzelf, en in een groep mensen zal er ook een norm gesteld worden aan de hand van de meerderheid van die waarden. Ongeacht of ze er moeten zijn kun je er dus niet omheen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 22:37
Metallinos
Metallinos is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 06-05-2004 @ 22:15 :
ik vind waarden en normen veel logischer, want je bepaalt eerst de waarde en stelt dan pas de norm.

Maargoed, waarden bepaalt iedereen voor zichzelf, en in een groep mensen zal er ook een norm gesteld worden aan de hand van de meerderheid van die waarden. Ongeacht of ze er moeten zijn kun je er dus niet omheen.
Als je bijvoorbeeld in een streng christelijke gemeenschap bent opgegroeid, dan komen waarschijnlijk je waarden vrij veel overeen met de normen die daar zijn. Volgens mij kan je niet zeggen dat een waarde voor een norm komt. Je waarden worden net zo goed beïnvloed door de normen.

Dat de norm aan de meerderheid van de waarden moet worden afgeleid ben ik ook niet helemaal mee eens. Als de meerderheid bijvoorbeeld de mening heeft dat joden vergast moeten worden, dan is het niet ethisch juist om dat de norm te maken lijkt me toch?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 07:46
Mu
Avatar van Mu
Mu is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-05-2004 @ 22:06 :
Sluit ik me bij aan
Uiteraard is dat hele gedoe eromheen zoooo van gisteren maar juist tegen de achtergrond van die hele discussie (discussie?) vraag ik mij dus af wie dan wel niet kan bepalen welke normen en waarden juist zijn. Waarom mag je niemand doden? Waarom mag je niet stelen? Omdat het in de Bijbel staat? Is vrijheid het hoogste goed? Omdat de meeste mensen dat onjuist vinden?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 09:05
Lionheart
Is heel moeilijk te bepalen, vooral gevoelsmatig. En we kunnen niet zonder iig.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 10:02
Mu
Avatar van Mu
Mu is offline
Citaat:
Lionheart schreef op 07-05-2004 @ 10:05 :
Is heel moeilijk te bepalen, vooral gevoelsmatig. En we kunnen niet zonder iig.
Waarom niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Discussies voeren over ethiek.
Stomme Klont
23 28-04-2013 13:47
Levensbeschouwing & Filosofie Ethiek: absoluut?
Verwijderd
24 24-06-2005 09:31
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie ethiek- vragen
Dave Rhubarb
6 27-03-2005 14:55
Psychologie verschillen in ethiek.
CoveredEyes
6 27-10-2003 16:35
Levensbeschouwing & Filosofie Ethiek
Hannibal
12 27-09-2003 21:06
Algemene schoolzaken wie weet wat normatieve ethiek is?
Günther
1 14-03-2002 12:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:42.