Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2005, 12:26
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
ik heb een trompet van iemand geleend (die het zelf nog minder goed kan dan ik, dus hem kan ik het niet vragen) maar ik zit nu met een paar vragen

als ik aan het spelen ben dan gaan soms de ventielen niet met snel omhoog als ik ze loslaat... dit gebeurt alleen als ik erop blaas.. speel ik nu verkeerd op dat ding? of moet ik hem olieën o.i.d.? of is er iets mis met de trompet?

verder vraag ik me af wanneer je je 3e ventiel gebruikt, en wanneer je 1e en 2e ventiel samen... als ik bijvoorbeeld een D wil spelen, moet ik dan de 1e en 2e samen indrukken? of alleen de 3e?

mijn laatste vraag: er zitten drie verschuifbare stukken op de trompet.. voor een grote en een kleine, en achter nog een kleintje.. waar dienen ze voor? en waar stem ik em mee?
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2005, 13:20
SOM
SOM is offline
als de ventielen niet goed omhooggaan, moet je ze idd olieën.

het derde ventiel gebruik je niet veel. meestal alleen de 1e en 2e samen. soms is het in snelle loopjes handiger om het 3e te gebruiken. verder gebruik je die alleen als het bijvoorbeeld niet stemt met de 1e en 2e. bij het spelen van de D gebruik je alleen de 1e en 3e. ik denk dat je een E bedoelt? daar gebruik je normaal idd 1e en 2e. als het niet stemt (als je bijvoorbeeld in een duet/groep/orkest speelt, wordt het 3e nog wel eens gebruikt. namelijk; de E met het 3e is iets lager in stemming dan de 1e en 2e.

de schuifjes; de grote is je stembuis. door deze uit of in te schiuven kun je stemmen. het kleintje voor zit waarschijnlijk aan je 1e ventiel? deze gebruik je eigenlijk niet (alleen bij schoonmaken). het kleintje achter dit waarschijnlijk aan je 3e ventiel? deze gebruik je bij bijvoorbeeld de D; 1e +3e ventiel. deze wil nog wel eens niet stemmen, daarvoor zit die schuif, kun je hem nog stemmend krijgen als het goed is zit bij dit schuifje een ring, waar je je vinger doorheen kunt doen tijdens het spelen om tijdens het spelen te stemmen (indien nodig). dit leer je vanzelf als je wat langer speelt (ik weet niet hoe lang je speelt?).
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 13:34
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Citaat:
SOM schreef op 01-03-2005 @ 14:20 :
als de ventielen niet goed omhooggaan, moet je ze idd olieën.

het derde ventiel gebruik je niet veel. meestal alleen de 1e en 2e samen. soms is het in snelle loopjes handiger om het 3e te gebruiken. verder gebruik je die alleen als het bijvoorbeeld niet stemt met de 1e en 2e. bij het spelen van de D gebruik je alleen de 1e en 3e. ik denk dat je een E bedoelt? daar gebruik je normaal idd 1e en 2e. als het niet stemt (als je bijvoorbeeld in een duet/groep/orkest speelt, wordt het 3e nog wel eens gebruikt. namelijk; de E met het 3e is iets lager in stemming dan de 1e en 2e.

de schuifjes; de grote is je stembuis. door deze uit of in te schiuven kun je stemmen. het kleintje voor zit waarschijnlijk aan je 1e ventiel? deze gebruik je eigenlijk niet (alleen bij schoonmaken). het kleintje achter dit waarschijnlijk aan je 3e ventiel? deze gebruik je bij bijvoorbeeld de D; 1e +3e ventiel. deze wil nog wel eens niet stemmen, daarvoor zit die schuif, kun je hem nog stemmend krijgen als het goed is zit bij dit schuifje een ring, waar je je vinger doorheen kunt doen tijdens het spelen om tijdens het spelen te stemmen (indien nodig). dit leer je vanzelf als je wat langer speelt (ik weet niet hoe lang je speelt?).
ah okay bedankt!

maareuh hoe zit dat dan ook alweer bij een trompet? worden de noten daar ook weer anders genoemd als bij een trombone/gitaar/piano/etc.? bij een trombone is de eerste positie (als in geen verlaging) een F of een Bes ofzo, maar dat heet op trompet dus ook G en C? ik speel nu ongeveer een halve dag, dus het is nog ff wennen maar ik speel ook een beetje trombone dus dat is een heel groot voordeel
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 13:44
Verwijderd
Een trompet staat in Bb.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 13:46
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 01-03-2005 @ 14:44 :
Een trompet staat in Bb.
ja maar heet dat voor trompet ook Bb?
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 13:59
Verwijderd
Citaat:
McMotion schreef op 01-03-2005 @ 14:46 :
ja maar heet dat voor trompet ook Bb?
iets klopt niet aan die vraag.
Dat een trompet in Bb staat, betekent dus dat een Bb op een trompet een klinkende C is.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 17:32
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 01-03-2005 @ 14:59 :
iets klopt niet aan die vraag.
Dat een trompet in Bb staat, betekent dus dat een Bb op een trompet een klinkende C is.
nee want een trombone staat ook in Bb

[edit]of hoe noem je dat dan ook alweer.. als de grond natuurtoon zeg maar een Bb is[/edit]
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan

Laatst gewijzigd op 01-03-2005 om 17:50.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:17
Verwijderd
Een piano staat in C, een trompet in Bb. Hoe moeilijk kan het zijn?

Speel je een 'piano'-C op een piano, je hoort een klinkende C, speel je op een trompet wat daar een Bb is, je hoort een klinkende C.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:47
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 01-03-2005 @ 19:17 :
Een piano staat in C, een trompet in Bb. Hoe moeilijk kan het zijn?

Speel je een 'piano'-C op een piano, je hoort een klinkende C, speel je op een trompet wat daar een Bb is, je hoort een klinkende C.
zie edit
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 19:29
Verwijderd
Citaat:
McMotion schreef op 01-03-2005 @ 19:47 :
zie edit
Ja, heb ik gezien. Snap alleen niet wat je met een ´natuurtoon´ bedoelt.

edit / wat het ook is, waarom snap je het nu nog niet? Mijn laatste post is toch duidelijk ?!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 00:38
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 01-03-2005 @ 20:29 :
edit / wat het ook is, waarom snap je het nu nog niet? Mijn laatste post is toch duidelijk ?!
ik snap het wel, jij snapt niet wat ik bedoel het gaat trouwens alleen om een definitie, dus lekker boeiend eigenlijk

een natuurtoon is de toon die je krijgt als je enkele/dubbele/driedubbele/vierdubbele/etc. golf in de buis van je trompet hebt... hetzelfde principe bij flagioletten op een gitaarsnaar.. je E snaar "staat in" E zoals een trombone een Bb maakt bij een enkele trilling
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 22:53
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 01-03-2005 @ 19:17 :
Een piano staat in C, een trompet in Bb. Hoe moeilijk kan het zijn?

Speel je een 'piano'-C op een piano, je hoort een klinkende C, speel je op een trompet wat daar een Bb is, je hoort een klinkende C.
dit is onzin, een trompet in bes, staat een hele toon lager als de piano, of welke andere instrumenten in c. Dus als je een klinkende c wil spelen op een bes trompet, moet je voor een bes trompet een d spelen. Dus alles een toon omhoog.

Ventielen die blijven hangen: ventielen en onderdoppen verwijderen, goed schoonmaken, met een zachte doek, en dan wat ventielolie, en ook echt alleen ventiel olie erover.

De pompen: bijna alle ventiel combinatie van 1 en 3 en 1, 2 en 3 zijn onzuiver, te hoog. Op het moment dat je die speelt, moet je dus de schuif van het derde ventiel ( of van het eerste, afhankelijk van wat handig of makkelijk is ) uitduwen, om dat te compenseren.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 10:43
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Maak ook de ventielen droog voordat je er nieuwe olie op aanbrengt (dat doe ik altijd) verwijder evt. vuiligheid en andere zaken. Doe er dan ventielolie op (idd niks anders). Doe de vntielen dan terug in het ventielhuis.
Zorg wel dat je de ventielen in precies dezelfde ' stand' terugzet in de ventielhuizen anders kan het voorkomen dat je er helemaal geen lucht doorheen krijgt. En natuurlijk hetzelfde ventiel terug in hetzelfde ventielhuis. Succes!

Trompet is het mooiste wat bestaat op aarde (na vrouwen dan)
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 13:01
Verwijderd
Citaat:
trumpetlover schreef op 02-03-2005 @ 23:53 :
dit is onzin, een trompet in bes, staat een hele toon lager als de piano, of welke andere instrumenten in c. Dus als je een klinkende c wil spelen op een bes trompet, moet je voor een bes trompet een d spelen. Dus alles een toon omhoog.
o ja, dan denk ik weer eens andersom. Ik weet het heus wel, aangezien ik een tenorsax heb die ook in Bb staat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Columnwedstrijd] Stemtopic
flyaway
38 30-12-2010 18:31
Levensbeschouwing & Filosofie Bijbelboek:Openbaringen van Johannes
Vishnu
20 13-08-2004 01:32
Verhalen & Gedichten Wilt u dit even keuren
lestat080
14 29-03-2004 21:30
Verhalen & Gedichten Geef je mening over deze tekst
lestat080
31 29-03-2004 16:23
Muziek Apocalyptica bij Kopspijkers
misantrophia
68 05-06-2003 22:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:38.