Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2003, 11:18
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Dat vraag ik me af. Ik zou graag willen weten of de VWO'ers onder jullie, die C&M doen, verplicht Wiskunde A1 volgen of niet.

Ook vraag ik me af of je, als je Wiskunde A1 op de HAVO al hebt afgesloten (zoals ik), er vrijstelling voor zou kunnen krijgen (wettelijk gezien). Ik ben totaal slecht in Wiskunde, en dreig het jaar hierdoor niet te halen - daarom wil ik dit allemaal graag weten.

Ik doe 5 & 6 VWO in 1 jaar en wil straks graag naar de universiteit van Utrecht (Taal & Cultuurstudies), maar ik dreig mijn diploma niet te halen vanwege Wiskunde A1 (ik haal er een 3 ofzo voor). Terwijl ik voor alle andere vakken wel voldoende sta. Helaas nemen ze je op de Uni ook bij een alfastudie niet aan zonder diploma, ook al heb je certificaten voor alle andere vakken behalve Wiskunde (en damnit, voor Taal & Cultuurstudies heb je helemaal geen Wiskunde nodig ook nog!).

Dus tja, wil iemand me even zijn/haar ervaringen vertellen wat betreft Wiskunde A1 bij C&M op het VWO?

Alvast hartelijk bedankt,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2003, 11:21
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
ik doe geen c&m maar ik kan je wel zeggen dat wiskunde A1 inderdaad verplicht is.

maar moet je voor ál je vakken een voldoende halen dan
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 11:29
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
*RainBow* schreef op 11-12-2003 @ 12:21:
maar moet je voor ál je vakken een voldoende halen dan
Nee, maar ik haal waarschijnlijk een 3 voor Wiskunde, en je mag geen 3 als cijfer hebben, bij welk vak dan ook. Je moet minimaal een 4 halen (dus eigenlijk minimaal een 3,5), maar die haal ik waarschijnlijk niet.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 12:14
Angel
Avatar van Angel
Angel is offline
Op het vwo en de havo is wiskunde verplicht. Op het vwo heb je bij c&m automatisch A1 alle 3 de jaren in de bovenbouw en je sluit het af met een centraal examen. Op de havo heb je als je daar c&m volgt ook verplicht wiskunde A1, maar dat sluit je al in de 4e af met wat schoolexamens, je doet dus geen centraal examen wiskunde dan.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 12:17
Verwijderd
Citaat:
Ripper schreef op 11-12-2003 @ 12:18:
Ook vraag ik me af of je, als je Wiskunde A1 op de HAVO al hebt afgesloten (zoals ik), er vrijstelling voor zou kunnen krijgen (wettelijk gezien). (...)
Hoe het in de tweede fase zit weet ik niet precies, maar onder het oude regime was het zo dat je geen vrijstelling voor wiskunde kon krijgen. Logisch ook. Wiskunde A op de HAVO verschilde enorm veel van wiskunde A op het VWO. Bovendien zou je dan een VWO-diploma kunnen verkrijgen terwijl je vakkennis van wiskunde onder dat niveau zit (namelijk HAVO-niveau). Het lijkt me dus heel sterk dat het kan, maar misschien kan iemand me verbeteren.

Citaat:
Helaas nemen ze je op de Uni ook bij een alfastudie niet aan zonder diploma, ook al heb je certificaten voor alle andere vakken behalve Wiskunde (en damnit, voor Taal & Cultuurstudies heb je helemaal geen Wiskunde nodig ook nog!).
Hele grote misvatting. Je hebt bij alle sociale wetenschappen wiskunde nodig, omdat bij alle sociale wetenschappen veel (beschrijvende) statistiek komt kijken.,
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 13:05
A loved one
Avatar van A loved one
A loved one is offline
Je hebt inderdaad zeker wiskunde nodig voor die studie... Voor sommige sociale studies moet je zelfs nog Wiskunde A2 doen maar ik geloof niet dat dat ook voor jouw studie geldt.
Heb je geen studiebegeleider oid? Die kan je daar misschien mee helpen... Of anders contact opnemen met de universiteit in Utrecht, als laatste hoop? Aangezien je je havo-diploma al hebt...

Ik ben zelf altijd hopeloos in wiskunde geweest, maar nu ik in de bovenbouw zit is het allemaal stukken makkelijker (zit nu in 5VWO). Het draait echt meer om praktische wiskunde, die je ook nog echt toe kan passen, en dat maakt voor mij het verschil (dat abstracte gebrabbel is niets voor mij).
Is er echt geen mogelijkheid om het te halen? Ook niet als je je er helemaal op stort?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 13:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik doe C&M met Wia1,2 maar er zijn ook mensen in m'n klas die alleen Wia1 hebben. Het is verplicht om wiskunde in je pakket te hebben en voor elke soort van wiskunde moet je CE doen (op 't vwo).
Iemand uit mijn klas komt van de havo, maar heeft geen vrijstelling.
Logisch ook, want wia1 op het vwo kun je (qua moeilijkheid) vergelijken met wia1,2 op de havo.
Niet echt goed nieuws voor jou dus
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 17:27
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Wat jammer, wat jammer. *zucht*

En nee, bij Taal & Cultuurstudies zal ik geen Wiskunde nodig hebben, want ik wil in de richting van Filmgeschiedenis of Engels gaan. Het lijkt me sterk dat ik bij een taal- of geschiedenisvak Wiskunde nodig heb (een sociale studie, zoals antropologie, wil ik helemaal niet doen en interesseert me ook geen bal).

Maar ja, blijkbaar ontsnap ik niet aan de hel die Wiskunde is.

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 17:34
Verwijderd
Citaat:
Ripper schreef op 11-12-2003 @ 12:29:
Nee, maar ik haal waarschijnlijk een 3 voor Wiskunde, en je mag geen 3 als cijfer hebben, bij welk vak dan ook. Je moet minimaal een 4 halen (dus eigenlijk minimaal een 3,5), maar die haal ik waarschijnlijk niet.
Een 3,5 wordt niet naar boven afgerond en helemaal niet bij het examen. Tenminste, bij mij op school niet.
Ooit gedacht aan bijles?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 17:42
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Ripper schreef op 11-12-2003 @ 18:27:
Maar ja, blijkbaar ontsnap ik niet aan de hel die Wiskunde is.

Ripper
Zelfde probleem hier...

Ik wil geneeskunde gaan doen, dus ik doe NG.
Daarbij is wiskunde B1 verplicht.

Idioot, want de enige wiskundige kennis die je daarvoor nodig hebt is statistiek.
Onder de oude stijl waren alleen natuurkunde en scheikunde verplicht. En nu wiskunde. Niet zomaar wiskunde, je moet zelfs wiskunde B doen.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 17:43
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
Jadie schreef op 11-12-2003 @ 18:34:
Een 3,5 wordt niet naar boven afgerond en helemaal niet bij het examen. Tenminste, bij mij op school niet.
Ooit gedacht aan bijles?
Als het gaat om het aantal onvoldoendes dat je hebt, wordt een 3,5 wel naar boven afgerond. Er staat dan wel een 3,5 op het diploma.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 17:47
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 11-12-2003 @ 18:42:
Zelfde probleem hier...

Ik wil geneeskunde gaan doen, dus ik doe NG.
Daarbij is wiskunde B1 verplicht.

Idioot, want de enige wiskundige kennis die je daarvoor nodig hebt is statistiek.
Onder de oude stijl waren alleen natuurkunde en scheikunde verplicht. En nu wiskunde. Niet zomaar wiskunde, je moet zelfs wiskunde B doen.
Voor scheikunde en natuurkunde heb je wiskunde B nodig, scheikunde en natuurkunde heb je voor geneeskunde nodig. En dit was met de oude stijl geloof ik ook al zo.

Het profiel NG is niet alleen bedoeld voor mensen die geneeskunde willen gaan doen, maar ook voor mensen die bv. een natuurstudie willen gaan doen. Daar heb je wel vaak wiskunde B voor nodig.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 17:48
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-12-2003 @ 13:17:
Hele grote misvatting. Je hebt bij alle sociale wetenschappen wiskunde nodig, omdat bij alle sociale wetenschappen veel (beschrijvende) statistiek komt kijken.,
Bij sociale studies wel ja, maar het gaat hier over taal & cultuurstudies.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 18:00
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Jadie schreef op 11-12-2003 @ 18:34:
Ooit gedacht aan bijles?
Dat heb ik jarenlang gehad, maar dat haalde geen sodemieter uit.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 18:31
Verwijderd
op de mavo haalde ik 4tjes en 5jes, op havo heb ik een 9,4 op mijn eerste wiskunde rapport.
ondanks dat het A1 is, is het nog steeds hoger dan MAVO, best knap van mezelf

ik sta dan weer heel slecht voor economie (4.2)
en ik lig in de clinch met mijn ckv leraar, en dat is zo'n type die je gewoon laat bakken als die je niet mag.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 19:32
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Wiskunde A1: Ja

Vrijstelling: Nee
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 20:07
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
MoonMonkey schreef op 11-12-2003 @ 18:47:
Voor scheikunde en natuurkunde heb je wiskunde B nodig, scheikunde en natuurkunde heb je voor geneeskunde nodig. En dit was met de oude stijl geloof ik ook al zo.

Het profiel NG is niet alleen bedoeld voor mensen die geneeskunde willen gaan doen, maar ook voor mensen die bv. een natuurstudie willen gaan doen. Daar heb je wel vaak wiskunde B voor nodig.
Nee, voor sk/na heb je A1 nodig, dat is genoeg.

Vroeger was dat ook niet zo. Scheikunde en natuurkunde verplicht, meer niet.
Zelfs biologie was niet verplicht voor geneeskunde.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 11-12-2003 @ 21:07:
Nee, voor sk/na heb je A1 nodig, dat is genoeg.

Vroeger was dat ook niet zo. Scheikunde en natuurkunde verplicht, meer niet.
Zelfs biologie was niet verplicht voor geneeskunde.
Ik heb zelf vwo N&G gedaan en alle mensen zonder wiskunde B zijn bij natuur- en scheikunde afgehaakt. Je hebt de stof van wiskunde B wel degelijk nodig voor berekeningen en grafieken voor natuur- en scheikunde.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-12-2003, 20:15
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 11-12-2003 @ 21:07:
Nee, voor sk/na heb je A1 nodig, dat is genoeg.

Vroeger was dat ook niet zo. Scheikunde en natuurkunde verplicht, meer niet.
Zelfs biologie was niet verplicht voor geneeskunde.
Na/sk heb je echt wis b1 nodig. Zeker voor na, sk misschien niet. Biologie was niet verplicht. Wiskunde echt wel.
En over statistiek, de statistiek die je met geneeskunde krijgt -medische statistiek- is qua moeilijkheid meer te vergelijken met wisb1 dan met de statistiek van wisA, heb ik mij laten zeggen, dus ik denk toch echt dat je het nodig hebt.
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 21:05
Verwijderd
Het is bij ons verplicht wiskunde A1 te hebben als je C&M hebt. Ik heb het ook. Je kunt het alleen wel inruilen: zo zijn er een aantal mensen met C&M die in plaats van A1 wiskunde B1 doen.

Dit geldt dan ook nog voor E&M: daar kun je bij ons je A1,2 inruilen voor wiskunde B1,2 (ik geloof ook voor B1)
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 22:04
Crotchshot
Crotchshot is offline
Met oude stijl diploma is enkel verplicht voor geneeskunde: sk en na
Dus géen wiskunde en biologie! Het werd wel aangeraden.
En de wiskunde die bij na en sk komt kijken, daar heb je echt geen wiskunde b1 voor nodig. Het zijn meer basis dingen die je allemaal in de vierde klas al krijgt, zoals het werken met vergelijkingen, breuken, raaklijnen e.d. Ook staat er in de boeken van sk en na over het algemeen (methodes die ik ken) goed uitgelegd hoe je dat beetje wiskundig rekenwerk moet doen.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 09:19
Verwijderd
Citaat:
Ripper schreef op 11-12-2003 @ 18:27:
Maar ja, blijkbaar ontsnap ik niet aan de hel die Wiskunde is.
Dat klopt. Er is geen ontkomen aan.
Wiskunde A1 zul je gewoon examen in moeten doen, net als ik. En het is niet eerlijk en heel gemeen, maar goed... je zult het toch wel moeten.

Maak je altijd al je huiswerk? Want dat helpt echt! Ik ben ook een ramp in wiskunde, maar ik sta er nu wel een zeven voor.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 20:29
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 12-12-2003 @ 10:19:
Dat klopt. Er is geen ontkomen aan.
Wiskunde A1 zul je gewoon examen in moeten doen, net als ik. En het is niet eerlijk en heel gemeen, maar goed... je zult het toch wel moeten.
Ze hebben van wiskunde niet voor niks een verplicht profielvak gemaakt: voor bijna alle studies heb je het nodig. Mensen zonder wiskunde in de oude stijl hadden vaak problemen met wiskunde bij vervolgstudies.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 21:53
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
Citaat:
Crotchshot schreef op 11-12-2003 @ 23:04:
Met oude stijl diploma is enkel verplicht voor geneeskunde: sk en na
Dus géen wiskunde en biologie! Het werd wel aangeraden.
En de wiskunde die bij na en sk komt kijken, daar heb je echt geen wiskunde b1 voor nodig. Het zijn meer basis dingen die je allemaal in de vierde klas al krijgt, zoals het werken met vergelijkingen, breuken, raaklijnen e.d. Ook staat er in de boeken van sk en na over het algemeen (methodes die ik ken) goed uitgelegd hoe je dat beetje wiskundig rekenwerk moet doen.
Toen ik wisb1 had kon ik de wiskunde in mijn natuurkunde amper bijhouden, en het werd niet of nauwelijks uitgelegd. Nu is het wel makkelijk te volgen (heb nu wisb12), zonder b2 was het na een half jaar ook wel te volgen, maar met natuurkunde begonnen ze al meteen over sinusoiden en dergelijke, en die kreeg ik pas begin dit jaar met wisb1
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 21:58
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Crotchshot schreef op 11-12-2003 @ 23:04:
Met oude stijl diploma is enkel verplicht voor geneeskunde: sk en na
Dus géen wiskunde en biologie! Het werd wel aangeraden.
En de wiskunde die bij na en sk komt kijken, daar heb je echt geen wiskunde b1 voor nodig. Het zijn meer basis dingen die je allemaal in de vierde klas al krijgt, zoals het werken met vergelijkingen, breuken, raaklijnen e.d. Ook staat er in de boeken van sk en na over het algemeen (methodes die ik ken) goed uitgelegd hoe je dat beetje wiskundig rekenwerk moet doen.
Juist.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-12-2003, 22:00
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Nolita schreef op 11-12-2003 @ 21:15:
Biologie was niet verplicht. Wiskunde echt wel.
De toelatingseisen zijn in Nijmegen natuurlijk gelijk aan de landelijke eisen:
- oud VWO diploma met Natuur- en Scheikunde (geldig tot sept. 2005)


Zie.

Van http://wenen.hosting.kun.nl/gaanstud...skunde&s=intro (bij formaliteiten)
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 05:38
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-12-2003 @ 23:00:
De toelatingseisen zijn in Nijmegen natuurlijk gelijk aan de landelijke eisen:
- oud VWO diploma met Natuur- en Scheikunde (geldig tot sept. 2005)


Zie.

Van http://wenen.hosting.kun.nl/gaanstud...skunde&s=intro (bij formaliteiten)
een gemiddeld persoon met natuur en scheikunde heeft ook WB1(2)

of je moet zo'n malloot zijn die het leuk vindt om zijn of haar rooster vol te plannen.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 17:13
Verwijderd
Citaat:
MoonMonkey schreef op 11-12-2003 @ 18:43:
Als het gaat om het aantal onvoldoendes dat je hebt, wordt een 3,5 wel naar boven afgerond. Er staat dan wel een 3,5 op het diploma.
Wij moesten minstens een 4 hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 21:23
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Jadie schreef op 14-12-2003 @ 18:13:
Wij moesten minstens een 4 hebben.
lijkt me een beetje vreemd... misschien voor je rapporten ofzo, maar voor het landelijke examen is dat ook landelijk bepaald lijkt me.

je mag alleen geen 4 in je profiel, dus volgens mij moet je minstens een 4,5.... of ze moeten dat weer veranderd hebben in de afgelopen jaren
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 10:54
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
helaas is het verplicht ja. Ik vind het vrij logisch dat je geen vrijstelling voor wiskunde A1 krijgt voor vwo als je op de havo het vak ook alleen in A1-vorm hebt gehad, eigenlijk.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 17:38
KleinMeissiej
KleinMeissiej is offline
biologie is toch wel verplicht voor geneeskunde
Of zit ik er weer lekker naast

Bij ons op school is namelijk verteld dat we weer de klos zijn
met ons n&g profiel

Natuurkunde zou er misschien uitgeflikkerd worden
En nu heeft bio uren in geleverd

Dit zou misschien komen OMDAT.. (nu komt het =] ) te weinig mensen die geneeskunde willen studeren het n&g profiel halen op basis van t irritante vak natuurkunde.

Maar wiskunde a1 is dus verplicht in c&m
Ligt ammal aan je profiel
Ik wou ook dak een ander profiel kon doen
Heb wiskunde b1 en dat is al himmal kut

Misschien gedacht aan bijles buiten school??
1 uurtje per week of sow?

*kusje*
__________________
Tjus
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 18:02
NN
NN is offline
Voor zover mij bekend zit je altijd wel vast aan een beetje wiskunde.

Maar A1 stelt niet zo veel voor, ik als halve wiskunde-analfabeet kon nog door A1-2 heen komen dus...
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 19:18
netwerkdemon
Avatar van netwerkdemon
netwerkdemon is offline
voor zover ik het tot nu toe begrepen heb, kun je op de universiteit ook toegelaten worden ZONDER Vwo diploma, maar dan moet je een soort toelatingsexamen doen, vraag dat maar eens na bij de universiteit waar je naartoe wilt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.