Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2011, 12:31
Pani
Pani is offline
Hoi,

Ik zit met een "probleem". HBO lukt me niet (gaat te snel, i.v.m. ziekte, qua niveau moet ik het kunnen in theorie) en MBO heb ik geen zin in; duurt te lang en is onder mijn niveau.

Nu zat ik eraan te denken om top-VWO te doen op de VAVO. Ik heb 1,5 jaar geleden mijn HAVO-NT-diploma behaald (nieuwe tweede fase). Helaas is heel wat kennis inmiddels weggezakt. Toch lijkt me VWO een betere basis, ook omdat ik nog aan het oriënteren ben. Heb een heel brede interesse en ben leergierig.

Vraag me af welk profiel ik zou gaan doen. Geschiedenis ligt me niet zo, maar de technische vakken zijn ook wel erg moeilijk. Wil sowieso wiskunde A, dat wel. Verder heb ik op de HAVO Duits gehad, geen Frans gekozen omdat de leraren Frans op mijn school zo slecht waren. Zou opzich ook wel beide vakken willen doen, maar dat kan teveel van 't goede worden.

Eind van 't jaar word ik 21 dus een colloquium doctum zou ook nog kunnen, maar een diploma is natuurlijk mooier. Buiten dat moet ik dan alsnog 1,5 jaar overbruggen... en dat doe ik liever nuttig.

Verder ben ik nog benieuwd of iemand wat van het financiële aspect af weet. Ik ben uitwonend en moet dus mijn woning financieren. Inmiddels heb ik 1 jaar van mijn stufi verspeeld, komt daar nog een jaar bij als ik op de VAVO les ga krijgen? Of staat dat los van elkaar omdat het geen stufi is maar een tegemoetkoming scholieren?

Kortom: brand maar los met ideeën en ervaringen. Ben erg benieuwd!

Alvast dank
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2011, 15:14
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Ik kan wel antwoord geven op het financiele.
Je krijgt tegemoetkoming scholieren voor de vavo. Je verspeelt dus geen stufi. Je krijgt ook geen ov. De tegemoetkoming is een stuk minder dan de stufi is. En als je alle vakken nog moet doen, heb je dus gewoon volle lesdagen. Dus echt veel werken gaat ook niet.

Verder heb ik ook vwo sprint gedaan, maar dan wel gelijk na de havo. Ik moest toen ook nog beginnen aan frans. Dat heb ik nog gehaald met een 6. (was wel oude fase en toen was frans1 alleen lezen).
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 18:31
Pani
Pani is offline
Oke dank je wel voor de informatie!

VAVO is toch veel te duur, was ik inmiddels achter gekomen. En dan kan ik inderdaad niet werken, dus is sowieso niet handig. Dus kwam ik op het idee om gewoon VWO te doen in 2 jaar, op de middelbare school dus. De goedkoopste oplossing tot nu toe. Ben dan wel wat oud, maar ach.

Alleen dan zit ik nog steeds met de financiën. Je krijgt inderdaad veel minder financiering van de DUO, én je kunt er niet bij lenen... Dus dan moet ik dubbel zo hard werken, en dat zit er ook niet in helaas.

Dus eigenlijk heb ik geen opties meer over...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 19:35
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
De vavo is toch net zo duur als een gewone middelbare school? Als je ouders een 'laag' inkomen hebben wordt het lesgeld volledig vergoedt. En anders zou je op een gewone middelbare school ook lesgeld moeten betalen.
Dan heb je alleen de boeken nog. Als je dat allemaal 2e hands zoekt, kost het ongeveer 250 euro in het totaal.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 21:30
Pani
Pani is offline
Nee ik heb al een HAVO-diploma, dan kun je niet meer worden "uitbesteed" door een middelbare school, daarom betaal je 7000 euro.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 23:07
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Raar..
Ik deed vorig jaar vwo, en het jaar daarvoor havo. Beide jaren was ik niet uitbesteed. (Ik kwam van het mbo af) diegene die wel uitbesteed waren kregen hun boeken wel gratis, die moest ik wel zelf betalen, maar het lesgeld van beide jaren gewoon rond de 1000 euro. en die kreeg ik ook op vwo nog gewoon terug. (toen had ik dus ook al havo).
Misschien dat het dan dit jaar veranderd is..
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 12:45
Pani
Pani is offline
Oh apart... Je moet gewoon voor alle vakken betalen waar je examen voor wil afleggen, in mijn geval dus alle vakken. Dat komt uit op 7000 euro. En er was niks veranderd werd me verteld.

Nou ja buiten dat om kan ik dat waarschijnlijk toch niet aan (ivm ziekte). Gaat te snel en om die reden ben ik ook met het HBO gestopt. Dus daarom lijkt me gewoon VWO een handigere keuze.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Sprint-VWO / VWO-Snel / VWO in 1 jaar / ...
Maistro
3 24-06-2009 15:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.