Oud 09-10-2002, 19:35
Type
Avatar van Type
Type is offline
Hoofdstuk 1 van een boek waar ik ooit aan begonnen ben.
Heb nu ergens 2 of 3 hoofdstukken af, maar die staan nog niet op de computer... Weet zelfs momenteel niet waar ze zijn...
Moet ik toch weer eens gaan zoeken.

Anyway: have fun, misschien...

Voetnoot: geschreven toen ik nog jong was, denk 14 of net 15, en er kan dus redelijk wat "ff" en "nix" bijv in voorkomen... Dat moet nog een keer goed gezet worden. Vergeef me aub ook de ongetwijfeld vele taal-, grammatica- en typfouten, ik vind dat een verhaal lekker weg moet lezen, ongeacht de consequenties. (spellcheck?)



"NEE!" schreeuwde Constance keihard naar beneden.
Ze stond zelf bovenaan de trap en had ruzie met haar moeder. Ze moest meer naar een of andere stomme bijeenkomst, of in ieder geval, zo was de ruzie begonnen.

Constance had het niet meer. Ze sjokte naar haar bed en plofte neer.
Waarom waren ouders ook altijd zo... zo...
Aaargh! ze kon niet op het woord komen! Niet op het nederlandse woord in ieder geval. En daar had ze een GRUWELIJKE hekel aan.

Ze greep naar de telefoon. Als meisje van vijftien had ze nou eenmaal contacten te onderhouden, en de telefoonrekening ging toch naar haar ouders...

Even wachten tot ze de deur uit waren trouwens, anders zou het zeker weer tot een ruzie komen.
De stereotoren ging dan maar aan, met de favoriete cd van Constance in de lade.

"Constance! Constance! Wij zijn dan nu even weg! Rond half zeven zijn we terug, en dan gaan we ook meteen eten! Zorg jij dat de tafel gedekt is?!" het klonk meer als een bevel dan als een vraag. "Dag schat, veel plezier nog" riep haar moeder, en Constance hoorde dat ze haar best deed het vriendelijk te laten klinken.
"Bye honey!" riep haar vader er zo zonnig mogelijk achteraan.
"Bye dad! And mum!" Riep ze naar beneden.

Haar vader was Australier van oorsprong, en had daardoor soms nog moeite haar naam uit te spreken, haar roepnaam was dan ook door haar moeder gekozen. Voluit heette ze 'Constance Jane Stringer' maar haar vader zei altijd honey of noemde haar gewoon CJ.
Haar vader was cool, ook volgens haar vrienden en vriendinnen. Als er bijvoorbeeld iemand thuis was en haar vader kwam binnen ging het gewoon "hey gals, what's up?"
Een redelijk jonge man dus, ondanks zijn veertig jaren alweer...
De moeder van Constance was gewoon Nederlandse, en een stuk strenger dan haar vader. Ze was wel aardig, daar niet van, maar je hoefde maar iets te doen dat haar niet zinde en je kreeg de wind van voren.

Maar goed, haar ouders waren weg, even woede afreageren. Ze greep naar de telefoon.
Maar wie moest ze bellen? Niemand die thuis was... Iedereen was op vakantie... Dan maar...
De telefoon ging. "Dan maar kijken wie mijn gedachten kan lezen" zei Constance hardop.
Het was Tim, haar vriendje. Toch al weer, hmm, dik een jaar dat ze iets met hem had. En nog steeds geen spijt ervan. Zoals het hoort.
"Hey schat"
"Hoi"
"Oei, dat klonk boos. Is er iets aan de hand?"
"nee, is niks."
"Ok, dat klonk niet overtuigend genoeg" zei Tim met een stem a la Steven Spielberg, "nu nog een keer, maar met een beetje minder drama in je stem. ok, 3...2...1...ACTIE!"
Constance lachte even. Tim ook altijd met zijn eeuwige humor.

"Tim? Vertel eens, waarom heb jij iets met mij?"
"Moet ik dat nou nog een keer uitleggen??" zei hij lacherig, "Zit er Alzheimer in dat koppie van je? PUUR om de sex."
Een glimlachje aan de kant van Constance.
"Kom op Tim, even serieus"
"Oei, dat wordt moeilijk." zei hij nog een beetje lachend, en toen ineens serieus: "Kom op Stance, dat weet je toch wel? Je bent aardig, heel aardig zelfs, mooi, ontzettend lief en zorgzaam, en je bent al heel lang een goede vriendin van mij geweest dus ik ben blij dat dat meer dan vriendschap is kunnen worden"
"Dank je, dat had ik even nodig", zei Constance met een zucht, "vertel dat nu maar aan mijn moeder"
"En je zuigt als een vietnamees tippel-hoertje!" grapte Tim
"Zeg dat maar niet" plaagde ze terug.

"Hee Stance, ik moet gaan, ik wou gewoon nog even je stem horen voor ik naar basketbal ging"
"Veel succes dan, en ik ben je straks nog wel even"
"Ja, sgoed! Kus!"
Constance maakte een kussend geluid naar de hoorn.
"Je hoeft die telefoon niet op te eten hoor!" plaagde hij.
"Ga jij nou maar voor ik een moord bega!" zei Constance zogenaamd beledigd.
"Wens me succes."
"Heb ik al gedaan, ik was je dus alweer voor he!" plaagde ze.
"Jaja, ben je toch altijd, eh, maar tot straks dan!"
"Slijmbal! maar tot straks dan, en nog succes!!"
*klik*
Dag verbinding, succes Tim..." dacht Constance nog.

Nu maar even tafel dekken, dan kon ze nog even relaxen voor haar ouders thuis kwamen.


Bij het eten gebeurde niet veel bijzonders, er werd alleen niet veel gezegd.
"nog iemand gebeld?" informeerde haar moeder kortaf.
"ja, maar was voor mij, was Tim, ik zou straks nog even terug bellen"
"oh, ok"
En dat was alles, verder alleen stil gelepel. Niet dat het Constance iets uitmaakte, ze was veel te ver weg met haar gedachten, in dromenland.

Na het eten ging Constance meteen naar boven. Ze plofte neer op haar bed en keek de kleurige kamer zo eens rond.
Een redecoratie zou wel op zijn plaats zijn een dezer dagen, dacht ze nog bij zichzelf.
Die stoel daar... en als ik nou dat bureau zo draai, dan...

Half in slaap gedoezeld, had ze niet gemerkt dat de deurbel was gegaan, dat Tim voor de deur stond, en dat haar moeder haar al drie keer had geroepen.

"Kijk, zo heb ik het nu het liefst" zei Tim, "en mooie dame languit op een bed"
Constance schrok ervan, ze had hem helemaal niet horen of zien aankomen.
"O, liet ik je schrikken? Verdomme, ik wist dat ik wat meer tijd aan mijn haar had moeten besteden!" zei Tim met een ondeugende blik.
"Waar dacht je aan?" vroeg hij.
"Ik dacht dat het wel leuk zou zijn weer eens een keer mijn kamer opnieuw in te richten" zei Constance
"JA! moet je doen! en dan meteen muren schilderen, nieuwe kleren kopen, tas in dezelfde kleur, je haar verven, nagellak, nieuwe fiets en je msn-naam veranderen! O, en niet te vergeten, nieuwe oorbellen erbij!" Zei hij en stak zijn tong uit.
"Dit keer niet ok? Dit keer kleed ik alleen jou anders aan" plaagde ze terug.
"Zolang het maar minimaal is wat Tarzan altijd aan heeft"
"Wat jammer, ik zat eigenlijk te denken je in een leren tanga te sjorren, leek me wel lachen, Tanga Tim" plaagde ze.
"En dan stripper worden zeker?!" zei Tim terwijl hij sexy dansend zijn shirt uittrok
"Oh yeah baby! We want more!" riep Constance lachend.
"Kom hier dan! O, en fooi gaat in de onderbroek... Uuuhm, sorry, Tanga" zei Tim lachend en hij kuste haar.

"Je ruikt lekker trouwens" zei Constance.
"NEE! FOEI! Dat moet ik zeggen, als man! Je doorbreekt het rollenpatroon!"
"Ik ben geemancipeerd"
"Oei, moeilijk woord, niet meer dan drie lettergrepen graag, ik ben blond, weet je wel.
Maar even terug op de deo, da's Impuls Ico van mijn zusje, ik kon zo snel niks anders vinden"
"Hmmm," zei Constance op een Sherlock-Holmes achtig toontje "Na alle bewijsstukken nog een keer onderzocht te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat het ergens tussen die rotzooi op je kamer moet liggen"
"Niet mijn spullen beledigen he! Ik heb hier een kussen, laat me het niet gebruiken!"
Constance pakte een ander kussen en sloeg Tim ermee tegen zijn hoofd.
"Oorlog!" riep Tim en hij sloeg terug.
En zo liepen ze van kamer naar kamer, slaand met kussens, lachend, tot Tim zich ineens in de badkamer in mekaar liet zakken en riep "Stop! Stop! Ik geef me over, je hebt gewonnen, tegen je rubber badeendje kan ik niet op!"
"Watje" zei Constance lachend en kuste hem.

"Kan je misschien vanavond naar mij komen? Huren we filmpje, slaan we wat eten in, gaan we bij mij op de kamer filmpje liggen kijken, gezellig met z'n tweetjes"
"Even aan mijn pa vragen dan, zal denk ik geen probleem zijn." zei Constance en liep naar beneden.

"Dad?"
"What's up hon?"
"Could I go over to Tim's place and watch a movie or something?"
"Fine with me, what time'll you be home?"
"Don't know, but if it gets too late, I can always sleep over. I got stuff there, so..."
"Ok doll, as long as you sleep, no fiddling, you're only..."
"Fifteen years old, I know dad, but it's ok then?"
"Have fun CJ!" riep haar vader nog toen Constance alweer naar boven rende.

"Is ok, ik mag zelfs blijven slapen"
"Cool, moet je nog iets meenemen dan?"
"uuhm..."
"Oh ja, je hebt spullen bij mij liggen... domdomdom"
"nogal ja, maarruh, zal ik maar een film van hier meenemen? dan hoeven we niet helemaal naar de videotheek"
"K is goed, zullen we gaan dan?"
"Race ya!"
Even later stonden ze allebei hijgend beneden.
"Toch nog een hele klim vanaf die zolder"
"En ik was alweer sneller he! Slimmer EN sneller, en dat voor een meisje! You lose!" plaagde Constance.
"Ach hou op jij! ik weet al dat ik minder ben, O koningin!" grapte Tim.


De volgende ochtend was Constance redelijk vroeg wakker. Vreemd, aangezien het weekend was, en ze het afgelopen avond... of ja, nacht eigenlijk, best laat hadden gemaakt.

Ze had twee films meegenomen van thuis, een nieuwe, en een die ze al een keer gezien had, en bij die film was van kijken dan ook niet veel terecht gekomen.

Constance draaide zich nog eens om en keek recht in het lachende gezicht van Tim.
"Hij ook. Zelfs in zijn slaap lacht'ie nog" dacht Constance glimlachend.
Ze deed haar ogen dicht, en toen ze wakker werd lag Tim haar aan te kijken.

"Goedemorgen slaapkoppie van me" zei hij vrolijk en kuste haar op haar voorhoofd.
"Alleen het hoofd, of de rest ook?" vroeg Constance met een glimlach.
"De rest nog meer eigenlijk, waarom denk je dat ik bij je ben?"
"O Quizmaster!! die weet ik! PUUR om de sex" lachte ze en tikte hem met haar vinger op zijn neus.
Tim hapte naar de vinger.

"Moet jij vandaag nog ergens naartoe, of blijven we de hele dag zo liggen?" vroeg Constance naar het plafond starend.
"Ik heb afgesproken met Sander dat ik nog even langs zou komen ergens in de middag, hij wou me iets laten zien ofzo"
"Da's toch die jongen die altijd met zijn skateboard bezig is?""
"En zijn drumstel"
"O ja, z'n drumstel vergeten. En hoe laat is dat?"
"Ik wou om half drie of zo vertrekken, ben ik daar om kwart voor, dat zal wel goed zijn"
"En hoe laat is het nu?"
"Uuuhm" zei Tim en hij keek op de wekker naast hem "er staat 11:23, dus ik gok ergens rond tien voor half twaalf" lachte hij.
"Zullen we gaan ontbijten dan? of lunchen we meteen?" lachte Constance terug.

"Ik heb een beter idee" zei Tim "we gaan brunchen!"
"Ok dan, waar?" zei Constance quasi-plagerig
"Een viersterren brunch restaurantje niet ver hier vandaan, met een chefkok die expert is in eieren bakken en meloen snijden"
"En waar mag dat dan wel niet zijn?"
"Bij ons in de keuken. Ik ben toevallig wel meester-chef in het ommeletten bakken hooor!"
"Nou, ik zal eens kijken of het te eten valt" plaagde Constance

Toen ze beneden waren zei Tim "Ga jij maar even op de bank zitten of zo, ik roep wel wanneer alles klaar is."
En toen ze even later aan tafel zaten kon Constance haar ogen niet geloven. Alles zag er perfect uit. Tim had zelfs een kaarsje aangestoken, servetten gevouwen, alles!
"Ok, smakelijk dan maar" zei Tim met een blik van 'op hoop van zegen dan maar'
"Dat hoop ik" grapte Constance.


"Dat was heerlijk" zei Constance toen ze klaar waren met eten "alleen jammer van de..."
"Uh, stil!" zei Tim zogenaamd boos. "En dank u voor het comliment, ik zal het doorgeven aan de kok" kwam erachteraan op Tim's altijd lacherige manier, terwijl hij een handdoek als een ober over zijn arm gooide.


"Hoi jongen!" riep Tim's moeder toen ze thuiskwam "Hee, heb jij nog nagedacht over hoe je dat maandag gaat doen met... o hoi Constance"
"Hoi!" riep Constance vrolijk terug.
"Wat ruik ik nu? Heeft er iets in de brand gestaan?" vroeg Tim's moeder terwijl ze in de lucht snoof.
Constance schaterde het uit.
"Euh, we hebben gebrunched mam" zei Tim zachtjes terwijl hij zich achter zijn oor krabde.
"Jongen, blijf dan ook van die eieren af" zei Tim's moeder lachend, met een knipoog naar Constance.

"Dag Tim! En veel plezier bij Sander en zo!" riep Constance naar Tim toen ze wegfietste naar huis.
"Als je niks weet te zeggen kan je dat ook gewoon zeggen hoor, heb je meteen weer wat te zeggen!" riep Tim haar nog na, glimlachend.

"Hey dad!" riep Constance toen ze thuiskwam tegen haar vader.
"Hello, had fun at Tim's?" informeerde haar vader
"Was great dad, thanks for letting me sleep over"
"No problem CJ, I think I can trust you" zei haar vader zacht
"Sure, you know that! I'm gonna head upstairs!" zei Constance terwijl ze naar haar kamer liep.

En tot zover. Ik hoor graag kritische reacties. Daar leer ik ook weer van...

Zouden eventuele 15 jarige meisjes me trouwens feedback kunnen geven over het gedrag van Constance?
Is het lifelike, of is het totale incorrecte bullshit, iets dat een meisje nooit zou denken? Dat is nml het enige dat ik me al tijden afvraag over dit verhaal...
__________________
I'd like to meet the man who invented SEX and see what he's working on now

Laatst gewijzigd op 09-10-2002 om 19:38.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-10-2002, 20:55
Verwijderd
Hallo,

Ik heb je verhaal gelezen en zal mijn bescheiden mening te kennen geven.

Het is ongeveer 'een dag uit het leven van...', maar dan in dit geval weinig spectaculair. We krijgen een nogal houterige introductie van bepaalde personen, hun relaties en hun omgeving en hier en daar gebeurt wat, maar verder is er weinig dat de lezer boeit of aangreept. Na het lezen van die hoofdstuk zit ik niet met brandende vragen waardoor ik de volgende hoofdstukken zou willen lezen.

Als verzachtende omstandigheid kan je je beroepen op het feit dat het het begin van een boek is, maar ik denk dat je met een eerste hoofdstuk als dit niet veel lezers zal hebben die doorgaan. Maak het interessanter, aangrijpender, boeiender enz.

Dan de stijl. Ik ben daar ook niet al te gelukkig mee. Een hoop dingen verhaal je op een manier alsof jij als schrijver de lezer toespreekt. Dat ligt er niet aan wat je zegt, maar vooral aan het hoe. Dit helpt niet mee aan het inlevingsgebeuren. Het creëert een afstand.

Ook wil je nog wel eens dingen vertellen die tot nog toe overbodig lijken. Ik weet niet of er later in het boek nog spannende dingen tijdens een maaltijd of iets dergelijks gaan gebeuren, maar als dat niet zo is, snap ik niet waarom je een maaltijd, waarvan je zelf toegeeft dat er weinig gebeurd, toch weergeeft met zes regels. Het is maar een voorbeeld, er zitten zo meer dingen in. Vooral omdat ik geen rode draad kan ontdekken, zijn er veel passages die mij als nogal onzinnig voorkomen. Sfeerschepping misschien, maar sfeer schep je door details en niet door uitgebreide uiteenzettingen. Daar schrik je de lezer mee af.

Ik had een hele hoop fouten er uitgehaald, maar toen drukte ik op de verkeerde knop, waardoor ik alles dus weer kwijt was. Ik heb niet erg veel zin om ze na te zoeken, dus ik houd het bij wat algemene opmerkingen.

-In zinnen die gesproken worden, moet je ook interpunctie gebruiken.
-Schrijf getallen voluit.
-Gedachten die expliciet als zodanig benoemd worden, hoeven geen aanhalingstekens.
-Lees de tekst nog eens goed na op spel- en schrijffouten. De meeste zal je er uit kunnen halen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik vraag me trouwens af hoe hard mijn vriendin mij in elkaar zou schoppen als ik die eerste twee grappen van Tim probeerde te herhalen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 21:32
Type
Avatar van Type
Type is offline
Dank je. Als eerste tegensputtering wil ik dan even zeggen dat dit al een oude tekst is, vandaar het niet uitschrijven van getallen, " om gedachten heen etc.

De 'scene' aan tafel is om even aan te geven dat de spanning tussen haar en haar moeder nog niet helemaal weg is, vandaar dat er stil gelepeld wordt. Hier gaat later wel iets mee gebeuren, dus niet totaal overbodig. Verder heb je gelijk, dit had in een iets spannendere setting ingebouwd kunnen worden...

Dank je iig, ik heb veel aan je reply (gehad) en ga ook deels mijn verhaal herschrijven, als ik het ooit nog afschrijf...
__________________
I'd like to meet the man who invented SEX and see what he's working on now
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 23:26
LiNiaaL
Avatar van LiNiaaL
LiNiaaL is offline
Citaat:
Type schreef:
Zouden eventuele 15 jarige meisjes me trouwens feedback kunnen geven over het gedrag van Constance?
Is het lifelike, of is het totale incorrecte bullshit, iets dat een meisje nooit zou denken? Dat is nml het enige dat ik me al tijden afvraag over dit verhaal...
zie ik hier een slinkse move om 'de vrouw te begrijpen', oftewel the holy f*ckin grale?

sorry voor de bullshit reply.

wat zal ik er van zeggen, ik vind die lil yestadayz beter... comment zal daar beschikbaar zijn
__________________
would it not be madness to fight_
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.