Oud 13-12-2013, 17:11
maandag2010
maandag2010 is offline
Vorige jaar november werd de 19-jarige scholier geschorst omdat hij Turks sprak op school . Hiervoor eiste de Advocate Mehtap Cölgecen een rectificatie en smartengeld Cosmicus Montessori Lyceum (CML) in Amsterdam

Volgens de rechter heeft Cosmicus Montessori Lyceum de 19 jarige leerling terecht verboden omdat hij niet Nederlands maar Turks sprak tijdens schooltijd. Dit is volgens gedragsregels niet in strijd met het discriminatieverbod zo oordeelt de rechter. Tevens heeft de rechter alle andere aanklachten die tegen de school was aangediend van de leerling tegen onterecht beschouw

http://nieuws.turkije.net/4819/schoo...rks-te-praten/
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2013, 17:12
maandag2010
maandag2010 is offline
ONZIN !!!!!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2013, 17:22
Verwijderd
Het lijkt me heel normaal dat de leerlingen worden aangespoord (lees: verplicht) om Nederlands te praten. Een schorsing lijkt me dan weer een enorm strenge straf ervoor.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2013, 17:30
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik ben wel voor minder geschorst en het is nou eenmaal onbeleefd als de tering, dus prima.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2013, 17:36
Verwijderd
Ik durf zomaar aan te nemen dat het niet een éénmalige uitflappen van wat woorden was en dat ze heus niet zomaar overgaan tot schorsing omdat hij hier en daar een buitenlands woordje laat vallen.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2013, 17:41
Verwijderd
Citaat:
Ik ben wel voor minder geschorst en het is nou eenmaal onbeleefd als de tering, dus prima.
Jij nu ook
Met citaat reageren
Oud 13-12-2013, 18:42
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Jij nu ook
Hoezo? Turks lullen vind ik prima, lekker doen, maar het is gewoon beleefd om het niet te doen als er mensen bij zijn die je niet begrijpen. Op mijn school mocht het ook niet en daar hield iedereen zich altijd prima aan.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2013, 18:45
Verwijderd
Was maar een grapje hoor. Ik ben het verder helemaal met je eens
Met citaat reageren
Oud 13-12-2013, 19:08
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik wou al zeggen, wtf heb ik nou weer gedaan
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2013, 19:28
Verwijderd
Citaat:
Ik ben wel voor minder geschorst en het is nou eenmaal onbeleefd als de tering, dus prima.
Wat dan?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2013, 19:58
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Wat dan?
Is dat echt relevant?
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2013, 19:59
Verwijderd
Citaat:
Is dat echt relevant?
Het is alleszins interessant
Met citaat reageren
Oud 13-12-2013, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Is dat echt relevant?
Ja vind ik wel, ik ben benieuwd wat je minder vindt.

Op mijn scholen werd ook geen Nederlands gesproken buiten de les door docent en de directe reactie van leerlingen. Ik vind het verbieden van een taal belachelijk. Als een leerling niet op een normale manier reageert op een docent, is dat een ander verhaal. Maar dan ligt het aan algehele sabotage, die ook kan plaatsvinden via zwijgen/negeren of expres extreem dom spelen of schelden. Dan gaat het niet om Turks spreken, maar om ongehoorzaamheid.

Bemoeienis met taal buiten die 'officiële' communicatie is echt te belachelijk voor woorden.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2013, 13:09
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Volgens de tekst in de uitspraak was de reden van de 5-daagse schorsing in 2012 (!)

(2.18) De redenen voor de externe schorsing zijn ongewenst gedrag, vermijding van onderwijs, het niet houden aan afspraken en weigering je te houden aan de schoolregel om respectvol met elkaar om te gaan.

Er speelt dus meer dan "alleen Turks praten".
Met citaat reageren
Oud 14-12-2013, 13:15
Verwijderd
Dan is de discussie inderdaad doelloos, thank god dat niemand wordt geschorst voor het spreken van een taal :')
Met citaat reageren
Oud 14-12-2013, 13:42
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Ik vind dat een leerling wel aangesproken zou mogen worden als die bijna altijd een andere taal spreekt (een taal die veel mensen hier niet verstaan) maar schorsing gaat wel ver. Ik had al het idee dat er meer moest spelen dan alleen turks praten.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2013, 22:09
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Als die leerlingen gewoon goed Nederlands spreken, vind ik het onzin om het bezigen van andere talen te verbieden. Slecht, zelfs. Veeltaligheid is een mooi ding, dat zou aangespoord moeten worden.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!

Laatst gewijzigd op 15-12-2013 om 15:35. Reden: Excuses, verkeerde knop; nieuw als FB..
Met citaat reageren
Oud 15-12-2013, 15:35
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Als die leerlingen gewoon goed Nederlands spreken, vind ik het onzin om het bezigen van andere talen te verbieden. Slecht, zelfs. Veeltaligheid is een mooi ding, dat zou aangespoord moeten worden.
Ja en nee; Veeltaligheid is inderdaad prima, maar hoe moeten Nederlandse kinderen even Turks/Marokkaans leren om bij het "clubje" op het schoolplein aan te sluiten?
Je krijgt dus segregatie.

De vraag is; mag een school ergens op het schoolterrein en/of op een bepaald tijdstip leerlingen verbieden hun moeder's taal te spreken? Ik vind van wel, net zoals een leraar tijdens een les in het geheel leerlingen mag verbieden om te praten (of zingen, fluiten, trommelen, sms-en), in elke taal.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-12-2013, 16:20
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Ja en nee; Veeltaligheid is inderdaad prima, maar hoe moeten Nederlandse kinderen even Turks/Marokkaans leren om bij het "clubje" op het schoolplein aan te sluiten?
Je hoeft toch niet met iedereen om te gaan?

Citaat:
Je krijgt dus segregatie.
Dat krijg je sowieso. Ik wist in de brugklas ook niet wat tantoe en fatoe betekenden, en trok in die tijd niet veel op met mensen die die woorden bezigden.

Middelbarescholieren plaatsen zichzelf doorgaans graag in groepjes die onder meer door taalgebruik gedefinieerd worden. Soms door een taal die voor anderen niet verstaanbaar is. Als ze de vragen van de leraar in keurig Nederlands kunnen beantwoorden, zie ik niet in wat daar mis mee is. Wie of wat wordt er schade toegebracht?
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2013, 17:32
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Als ze de vragen van de leraar in keurig Nederlands kunnen beantwoorden, zie ik niet in wat daar mis mee is. Wie of wat wordt er schade toegebracht?
Ik denk dat het hier mis ging met de relatie leraar/leerling. Ik kan me zo'n situatie voorstellen dat de leerling tijdens de les in z'n eigen taal een "gevatte" opmerking over de leraar maakte en alle Turkse medeleerlingen in de lach schoten. Toen de leraar hier iets over zei de situatie escaleerde, de jongen de klas uit moest en deze vervolgens alle lessen van de betreffende leraar ontweek. Maar dat is natuurlijk maar een aanname...
Heeft verder weinig met Turks praten op school te maken, maar dat klinkt niet zo lekker in de media.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2013, 19:16
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Ik denk dat het hier mis ging met de relatie leraar/leerling. Ik kan me zo'n situatie voorstellen dat de leerling tijdens de les in z'n eigen taal een "gevatte" opmerking over de leraar maakte en alle Turkse medeleerlingen in de lach schoten. Toen de leraar hier iets over zei de situatie escaleerde, de jongen de klas uit moest en deze vervolgens alle lessen van de betreffende leraar ontweek. Maar dat is natuurlijk maar een aanname...
Heeft verder weinig met Turks praten op school te maken, maar dat klinkt niet zo lekker in de media.
Mja, dat gaat dan over dit specifieke geval, daar weet ik niets van. Ik heb het meer over de regel in 't algemeen.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2013, 22:14
Verwijderd
In het algemeen maakt het natuurlijk niemand een fuck uit als je eens wat buitenlands eruit floept.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2013, 13:41
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik denk dat het hier mis ging met de relatie leraar/leerling. Ik kan me zo'n situatie voorstellen dat de leerling tijdens de les in z'n eigen taal een "gevatte" opmerking over de leraar maakte en alle Turkse medeleerlingen in de lach schoten. Toen de leraar hier iets over zei de situatie escaleerde, de jongen de klas uit moest en deze vervolgens alle lessen van de betreffende leraar ontweek. Maar dat is natuurlijk maar een aanname...
Heeft verder weinig met Turks praten op school te maken, maar dat klinkt niet zo lekker in de media.
Ik denk dat de docent een racist is die thuis in de kelder swastika's heeft hangen. Maar hey, ook dat is maar een aanname die verder totaal nergens op gebaseerd is.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2013, 16:31
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ja, dat kan ook.
Ik neem voor het gemak ook maar even aan dat jij nog niet de moeite hebt genomen de uitspraak te lezen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2013, 17:09
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ja, dat kan ook.
Ik neem voor het gemak ook maar even aan dat jij nog niet de moeite hebt genomen de uitspraak te lezen.
Jazeker, hilarisch om als limburger te lezen. Daar zullen binnenkort wel hele scholen gesloten worden omdat niemand nederlands kan praten.

Grootste probleem in dat voorbeeld van jou is dat de docent geen turks spreekt.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2013, 17:13
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Op jouw verzoek bevestig ik schriftelijk dat wij ons voornemen je met onmiddelijke ingang van school te verwijderen hebben ingetrokken. Je hebt je beroepen op jouw onbekendheid met de regel dat er in school geen andere taal dan het Nederlands gebruikt mag worden. Het klopt dat de regel niet gepubliceerd was in voor jou beschikbare documenten. Je bent echter wel op deze regel aangesproken.
Citaat:
De onderwijsdirecteur heeft meerdere gesprekken met je gehad over je weigering om op school uitsluitend Nederlands te spreken. De afspraak die we hebben gemaakt om ook buiten de lessen in het schoolgebouw Nederlands te spreken vinden we belangrijk omdat niemand zich buitengesloten mag voelen. Dit staat in verband met de schoolregel respectvol met elkaar om te gaan. […] Je hebt je niet aan de afspraken gehouden.
Lijkt me een duidelijk voorbeeld van racisme. Of zoals meneer het zegt:

Citaat:
Al eerder werd ik op [school] door docenten aangesproken en gewaarschuwd omdat ik op school ‘Turks’ sprak en zal blijven spreken in mijn prive tijd. Omdat mijn moedertaal wordt verboden en omdat ik word aangesproken door het spreken van mijn moedertaal buiten de lestijd […] voel ik me heel erg gekwetst, beledigd, onderdrukt en gediscrimineerd op een racistische wijze. […] Ik wordt beschuldigd met overtredingen die niet in de schoolregels staan en nergens worden aangegeven. […]
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2013, 17:22
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Ik vind dat geen racisme. Als hij geschorst zou worden omdat hij van turkse afkomst was, dan is dat racistisch. Het is wel een probleem als een niet bekende regel wordt aangehaald, maar de leerling is voor zover ik begrijp al meerdere malen aangesproken over dat hij Nederlands moet praten.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2013, 17:39
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik vind dat geen racisme. Als hij geschorst zou worden omdat hij van turkse afkomst was, dan is dat racistisch. Het is wel een probleem als een niet bekende regel wordt aangehaald, maar de leerling is voor zover ik begrijp al meerdere malen aangesproken over dat hij Nederlands moet praten.
Maar waarom is het dan niet gewoon een regel? Dan kun je gewoon zeggen dat iedereen zich aan de regels moet houden.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2013, 18:34
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Citaat:
Maar waarom is het dan niet gewoon een regel? Dan kun je gewoon zeggen dat iedereen zich aan de regels moet houden.
Dat moet je niet aan mij vragen. Regels moeten wel duidelijk zijn, en als alleen de leraren van een regel afweten zorgt het alleen voor meer vaagheden.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2013, 20:30
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Maar waarom is het dan niet gewoon een regel? Dan kun je gewoon zeggen dat iedereen zich aan de regels moet houden.
Is het niet voldoende als een leraar zegt dat het een regel is? Dat is meerdere keren gebeurd. Hoe zit het met de autoriteit van een leraar/directeur t.o.v. leerlingen?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2013, 09:34
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Is het niet voldoende als een leraar zegt dat het een regel is? Dat is meerdere keren gebeurd. Hoe zit het met de autoriteit van een leraar/directeur t.o.v. leerlingen?
Eh, niet als het een racist is die het alleen zegt omdat iemand Turks praat. Dan kun je de autoriteit hebbne om een keer te verlangen dat hij overschakelt naar Nederlands, maar eisen dat hij uitsluitend Nederlands spreekt, ook in de wandelgangen met zijn vrienden, zonder dat het in de regels staat vind ik ook vreemd en dan kan die knul het best op racisme gooien.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2013, 14:47
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
.. maar eisen dat hij uitsluitend Nederlands spreekt, ook in de wandelgangen met zijn vrienden, zonder dat het in de regels staat vind ik ook vreemd en dan kan die knul het best op racisme gooien.
Dat vind ik zelf ook nogal ver gaan. Racisme krijg je niet voor elkaar (helaas, u ontvangt geen €178.600), tenzij
het verbieden van vloeken op school ook als racistisch gezien kan worden.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2013, 23:27
Verwijderd
oke dus hij werd geschorst ivm meerdere absenties, niet houden aan regels, afspraken, etc en er werd duidelijk gezegd dat door zijn gedrag leerlingen zich buitengesloten voelen en dat als dit gedrag niet verandert het niet getolereerd wordt.. ik denk dat die jongen blind is ofzo.. doof.. whatever.
Lekker, ook nog 8,000 euro process kosten, XD
Met citaat reageren
Oud 19-12-2013, 12:46
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Dus één of andere schrale klapjosti met gevoel voor melodrama vindt dat het allemaal raciscriminatie is. Je verwacht het niet! :')

Ben wel benieuwd hoe die leraar zou reageren als er iemand in het Elvish zou beginnen te babbelen.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2014, 09:32
Ganzenveer
Ganzenveer is offline
Ik vind het ergens wel terecht,
je woont/leeft in Nederland dus is het meer dan normaal dat je in de Nederlandse taal communiceert.
De leerling zou in het Turks de docent kunnen beledigen, de docent weet niet wat er gezegd wordt en dat kan als erg storend ervaren worden.
Ik spreek uit ervaring, ik ben bevriend met een Bosnische en als zij met haar ouders in het Bosnisch praat heb ik geen idee wat er gezegd word en of het wel of niet over mij gaat. Ze zouden mij zonder dat ik er bewust van ben kunnen beledigen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2014, 09:39
beterlock
Avatar van beterlock
beterlock is offline
Ohnoes. En dat doen ze denk je niet nadat je weg bent achter je rug om?
__________________
Beterlock, interwebsdetective, can I take a look around? oh what a fool I am to ask, of course I can!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-01-2014, 10:23
mercurius70707
mercurius70707 is offline
Uhm, niet om het een of ander, maar waarom zou je geen turks mogen praten op school? Ik snap dat het storend kan zijn voor anderen, maar kom op zeg, Als wij in het buitenland zijn, spreken wij toch ook gewoon Nederlands onder elkaar?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2014, 13:36
Verwijderd
Citaat:
Uhm, niet om het een of ander, maar waarom zou je geen turks mogen praten op school? Ik snap dat het storend kan zijn voor anderen, maar kom op zeg, Als wij in het buitenland zijn, spreken wij toch ook gewoon Nederlands onder elkaar?
Onder elkaar is dan ook wat anders dan op school, vandaar de verwarring.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2014, 17:38
AVblog
AVblog is offline
Ja die kut turken/negers moeten masr nederlands praten en geen hoof doeken dragen of anders opzouten.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2014, 18:11
Verwijderd
Het zou natuurlijk handig zijn als je dan zelf het goede voorbeeld geeft wat betreft Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2014, 18:20
Vesta
Avatar van Vesta
Vesta is offline
Citaat:
Ik vind het ergens wel terecht,
je woont/leeft in Nederland dus is het meer dan normaal dat je in de Nederlandse taal communiceert.
De leerling zou in het Turks de docent kunnen beledigen, de docent weet niet wat er gezegd wordt en dat kan als erg storend ervaren worden.
Ik spreek uit ervaring, ik ben bevriend met een Bosnische en als zij met haar ouders in het Bosnisch praat heb ik geen idee wat er gezegd word en of het wel of niet over mij gaat. Ze zouden mij zonder dat ik er bewust van ben kunnen beledigen.
Nederlands praten omdat mensen in je omgeving zo nodig moeten begrijpen wat je zegt? Als mensen zachtjes met elkaar praten en jij kan het toevallig niet horen, vraag je ze toch ook niet om harder te praten? Zelf vind ik deze discussie vrij nutteloos als je niet weet wat de omstandigheden waren.
__________________
Contrasting the snow, for the argony.
I'd rather know.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2014, 21:28
NadeHAVO
Avatar van NadeHAVO
NadeHAVO is offline
Dit gaat echt nergens over!

Als ik Fries of Duits of Frans zou spreken onder schooltijd,
dan zou ik daar nooit voor geschorst worden lijkt mij?

En stel ik zo Turks spreken, dan wel?
Dat kan toch niet?
Ik vind dit weer heel apart...

En dan moet je nagaan, dat ik normaal gesproken iemand ben die ook nog wel eens een discrimenerd grapje maak! Het is alleen zo, dat ik er op mijn werk ook op werd aangesproken werd dat het verboden was op Fries te praten. Terwijl ik een baas heb die Chinees is, die zelf ook gewoon Chinees praat tijdens werktijd. Dat mag toch ook? Is zo'n Chinees dan juist niet discriminerend tegen mij als gewone Nederlander, die Fries praat met een klant die ook wenst Fries te praten? Wat is er gebeurd met het verhaal, klant is koning? En wordt ik dan niet gewoon gediscrimineerd op de werkvloer door mijn Chinese baas? Ik ben gewoon Nederlandse? En wat is er dan mis met Fries praten, of in het geval van dit topic Turks praten?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2014, 21:53
Verwijderd
Citaat:
Dit gaat echt nergens over!

Als ik Fries of Duits of Frans zou spreken onder schooltijd,
dan zou ik daar nooit voor geschorst worden lijkt mij?

En stel ik zo Turks spreken, dan wel?
Dat kan toch niet?
Ik vind dit weer heel apart...
Nee, dat zou je niet. Ook niet als je af en toe wat turks brabbelt. Echter, zoals ik al eerder uitwees, zal het knaapje in kwestie heus niet toevallig op de gang wat turks aan het praten geweest zijn met zijn vriendjes toen een leraar hem hoorde en aan zijn oren naar buiten sleepte. Hier is heus wel wat meer aan de hand dan toevallig een buitenlands woordje laten vallen.

Zelfs de meeste bittere pijpzeiker-docent zal het niet wagen om zijn vingers te branden aan zoiets onbenulligs. Maargoed, speculatie.
Citaat:
En dan moet je nagaan, dat ik normaal gesproken iemand ben die ook nog wel eens een discrimenerd grapje maak!
Hoe durf je!
Citaat:
Het is alleen zo, dat ik er op mijn werk ook op werd aangesproken werd dat het verboden was op Fries te praten. Terwijl ik een baas heb die Chinees is, die zelf ook gewoon Chinees praat tijdens werktijd.
Praat hij Chinees tegen jou?
Citaat:
Dat mag toch ook? Is zo'n Chinees dan juist niet discriminerend tegen mij als gewone Nederlander, die Fries praat met een klant die ook wenst Fries te praten?
Dat heeft niet zoveel te maken met discriminatie, maar eerder met een weinig-praktische baas.
Citaat:
Wat is er gebeurd met het verhaal, klant is koning? En wordt ik dan niet gewoon gediscrimineerd op de werkvloer door mijn Chinese baas? Ik ben gewoon Nederlandse?
Ik zie daar geen discriminatie in, nee. Eerder onbenullig gedrag. Maargoed, het is je baas. Als je het er niet mee eens bent moet je ergens anders gaan werken. Als hij als voorwaarde stelt dat iedereen alleen maar Frans spreekt dan is dat zijn goed recht. Het verwachten dat je werknemers aan bepaalde eisen voldoen heeft in deze niets te maken met je afkomst of nationaliteit.
Citaat:
En wat is er dan mis met Fries praten, of in het geval van dit topic Turks praten?
Niets.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2014, 17:49
Verwijderd
Die vwo-kutjes wat denken dat ze Engels kunnen praten in de pauze en op de gang, als een Britt, moet dan ook verboden worden. De voertaal is Nederlands!!
Met citaat reageren
Oud 06-02-2014, 20:41
Verwijderd
Weet je zeker dat dat niet gewoon Engelsen zijn? Of mensen die oefenen voor hun mondeling examen oid? Kan niet echt een andere reden waarom je anders onderling Engels zou spreken.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2014, 22:25
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Ik zie een verschil tussen Turks en Engels in het opzicht dat in principe iedereen Engels op z'n minst kan volgen, waar Turks toch een vreemde taal is die door maar een kleine groep Nederlands gesproken wordt.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 07-02-2014, 10:06
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik zie een verschil tussen Turks en Engels in het opzicht dat in principe iedereen Engels op z'n minst kan volgen, waar Turks toch een vreemde taal is die door maar een kleine groep Nederlands gesproken wordt.
En mogen twee limburgers op school in de randstad dan dialect praten volgens die logica?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2014, 10:23
Verwijderd
Is het Limburgs dialect niet officieel een onderdeel van de nederlandse taal?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2014, 16:29
beterlock
Avatar van beterlock
beterlock is offline
Nee.
__________________
Beterlock, interwebsdetective, can I take a look around? oh what a fool I am to ask, of course I can!
Met citaat reageren
Oud 08-02-2014, 16:33
Verwijderd
Citaat:
Weet je zeker dat dat niet gewoon Engelsen zijn? Of mensen die oefenen voor hun mondeling examen oid? Kan niet echt een andere reden waarom je anders onderling Engels zou spreken.
Hahha nee, sommigen willen stoer doen daarmee. Met 2 van hen was ik zelfs opgegroeid gedeeltelijk. En de uitspraak was te vernederlandst.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap JLH:op scholen mag je niet in een buitenlandse taal praten, ook niet in de pauze.
Isa
33 24-01-2003 23:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.