Oud 13-09-2005, 13:43
elledc
elledc is offline
Ik ga direct met de deur in huis vallen... Het wordt een lang verhaal maar hopelijk heb je even de tijd...
Mijn vriend is eind augustus vertrokken naar Spanje om er te werken in een 5 sterren de luxe hotel als hulpkok. Hij werd opgebeld via de hotelschool.
Voordat hij er is beginnen werken, had hij (en ik was meegegaan) in het hotel een afspraak met de directeur om het contract te regelen en om over de keuken en zijn prestaties te babbelen.
Alles ging schitterend, we kregen er een immense suite om te overnachten, we konden zwemmen en sauna nemen... we mochten er ontbijten en ik avondeten terwijl mijn vriend een proef moest doen in de keuken.
Zo ging het verder, en hij besliste het contract te tekenen, voor minimum 6 maanden proefdienst.

Nu, 2 weken verder, gaat het er slecht aan toe...
De grote chefkok die er werkt is alcoholist (hij stinkt naar alcohol, drinkt van de flessen die voor de klanten zijn, dat weet het personeel maar niet de directeur. en wie dit weet moet doen alsof er niks aan de hand is en moet zwijgen), hij is onverzorgd en brutaal. Hij laat zijn keuken onproper achter en in de frigo waren schimmels te zien. Mijn vriend heeft alles willen opkuisen.
Spanjaarden zijn heel jaloers en roddelen ook heel erg veel, met het gevolg dat het daar een hele rotzooi wordt.
Dat is niet het ergste. De kamer die hij kreeg om te overnachten, was ontzettend vuil en in de handdoeken zaten luizen.

Dit gaat dus over een 5 sterren hotel deluxe.
Mijn vriend houdt van vernieuwing en houdt werken met verse producten zoals verse vis en vers vlees maar het ergste is, alles is diepgevroren, behalve groenten en fruit.
Dus zijn voorstel was om vlees en vis om de 2 dagen aan zee te gaan kopen. Maar geen enkel voorstel van hem wordt aangenomen, er mag niets veranderen... Alles moet gaan volgens de regels van de "grote chef".
En dat terwijl het hem in het begin allemaal anders werd verteld.

Met andere woorden... hij zit vast voor 6 maanden. En zoals afgesproken met de directeur staat deze erop dat hij er enkele jaren zou werken, anders had hij geen contract laten tekenen.

Maar... wat zijn dan zijn rechten? Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
Jullie biezen pakken en vertrekken? Aangezien de directeur toch ook wel gelogen heeft over 'de schoonheid van het hotel en 'de netheid in de keuken'.
Of verderdoen, afwachten, meer eisen proberen stellen, en toch de touwtjes in handen proberen nemen en hopen dat die chef betrapt wordt en eruit vliegt...
maar toch zo simpel is het niet...

Ik zou ook naar Spanje gaan om er werk te zoeken (omdat hij er werkt) om er te verhuizen samen met hem en een huisje te zoeken. We hadden dit allemaal gepland toen we nog dachten dat het goed zou gaan met z'n werk.
En nu dit...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2005, 13:51
Verwijderd
Proeftijd?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 13:55
elledc
elledc is offline
Citaat:
perseus schreef op 13-09-2005 @ 14:51 :
Proeftijd?
Proefdienst betekent dat het loon lager ligt, het is een proef om te zien hoe hij werkt. Bij tevredenheid na de proefperiode verhoogt het loon naargelang uren en prestaties.
Ik weet ook niet goed hoe 't precies zit daar in Spanje.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 14:04
Verwijderd
Ik zou iig het contract goed doorlezen...misschien dat daar iets in staat wat niet zo is (bv. goede huisvesting ofzo), misschien dat je daar dan iets mee kan.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 14:04
Southraider
Southraider is offline
En dit had je vriend niet gezien toen hij ging proefdraaien?
Citaat:
De grote chefkok die er werkt is alcoholist (hij stinkt naar alcohol, drinkt van de flessen die voor de klanten zijn, dat weet het personeel maar niet de directeur. en wie dit weet moet doen alsof er niks aan de hand is en moet zwijgen), hij is onverzorgd en brutaal. Hij laat zijn keuken onproper achter en in de frigo waren schimmels te zien
Citaat:
alles is diepgevroren, behalve groenten en fruit.
Verder zal je vriend waarschijnlijk zijn contract uit moeten dienen of proberen tot een oplossing te komen met zijn baas.
__________________
Bits and pieces from your star, rain upon me as they fall melt into my skin and I feel warm.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 14:17
ganralph
ganralph is offline
tja wie weet hoe dit in Spanje precies werkt?

in Nederland zou ik gewoon ontslag nemen. daar heb je volgens mij ten alle tijden recht op (het is geen dwangarbeid neem ik aan?). briefje naar de werkgever en netjes de boel afronden.
(een halfjaarcontract verplicht je niet om een half jaar te blijven werken)

mocht de werkgever dwars gaan liggen, dan zou ik (ruimschoots na je vertrek) eens een keer de Keuringsdienst van Waren op hem afsturen. ook zou ik de Hotelschool inlichten (aangezien die toch een soort van bemiddelaar was tussen je vriend en het hotel?)

succes
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 15:00
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
je kan in elk land dat zich aan de mensenrechten houdt, op elk willekeurig moment ontslag nemen.

in het geval van je vriend zou ik overigens, als je niet gewoon ontslag kan nemen (als dat niet geaccepteerd wordt), gewoon naar nederland teruggaan. wel zeggen dat je ontslag neemt. maar elk arbeidscontract kan verbroken worden, en dat is voor de werknemer makkelijker dan voor de werkgever.(zijn gewoon EU-regels voor dacht ik.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 15:09
elledc
elledc is offline
Citaat:
Southraider schreef op 13-09-2005 @ 15:04 :
En dit had je vriend niet gezien toen hij ging proefdraaien?

Nee niet dat ik weet. Die chef had toen net niets gedronken en ik had hem toen ook gezien, hij was vriendelijk en enthousiast over de nieuwe medewerker. En die schimmels in de frigo waren niet onmiddellijk zichtbaar, echter wel achteraan zichtbaar. Daarbij was er in de 'jamon de iberico' (zeer dure hesp) een mierennest, stel je voor.
De kamer die hij gekregen heeft was bezet bij zijn eerste bezoek dus kon hij ook niet weten hoe die eruit zag.
En nog zoveel meer.
Schone schijn, maar andere realiteit achter de schermen.
Citaat:
ganralph schreef op 13-09-2005 @ 15:17 :
tja wie weet hoe dit in Spanje precies werkt?

in Nederland zou ik gewoon ontslag nemen. daar heb je volgens mij ten alle tijden recht op (het is geen dwangarbeid neem ik aan?). briefje naar de werkgever en netjes de boel afronden.
(een halfjaarcontract verplicht je niet om een half jaar te blijven werken)

mocht de werkgever dwars gaan liggen, dan zou ik (ruimschoots na je vertrek) eens een keer de Keuringsdienst van Waren op hem afsturen. ook zou ik de Hotelschool inlichten (aangezien die toch een soort van bemiddelaar was tussen je vriend en het hotel?)

succes
Inderdaad, heb je gelijk in.
Hij wacht af en als het blijft zoals het er nu aan toegaat, zal ie hoop ik wel opstappen.
Ik heb hem even gehoord aan de telefoon, ze gaan zijn kamer volledig desinfecteren zeggen ze.
Maar ze zeggen veel... hij heeft geen warm water in de douche er daarvoor ging iemand komen, hij ging televisie-aansluiting krijgen maar ook dat is niet in orde.
Het is nu afwachten...
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 15:52
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Logisch dat hij niks mag, dat is overal, aangezien de CHEF de baas is, alles moet eigenlijk ook gecontroleerd worden door hem, de Chef is verantwoordelijk voor de rest van de keuken, en ook zijn team en zijn gerechten.

Al kan het een 5 sterren hotel zijn, dat wil helemaal niks over de keuken zeggen.

Ik zou als ik hem was gewoon mooi ergens anders iets zoeken, een beetje hoog in de markt, mooi en creatief met verse producten.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 17:29
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vind het geen verrassing dat je vriend niet in die geweldige suite mag verblijven. Personeel heeft heel vaak slechte kamers, ook in 5-sterren hotels. Wat ik me alleen afvraag, is of zoiets dan niet al in z'n contract stond.

En met die keer proefdraaien had ie toch kunnen zien dat er niet met verse waren gewerkt werd?

Volgens mij zijn dat slechts teleurstellingen van verwachtingen die hij zelf, onterecht, had gemaakt.

Wat betreft de schimmels in de keuken en het dronken zijn van de chef: dat is natuurlijk iets wat niet goed is en waarvan ik me heel goed kan voorstellen dat dat flink tegenvalt en dat ie daarmee niet wil werken. Als ik hem was zou ik dat toch bespreekbaar maken; het ergste dat kan gebeuren is dat ie ontslagen wordt en hij wil er toch niet langer werken op deze manier!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 17:41
elledc
elledc is offline
Citaat:
Balance schreef op 13-09-2005 @ 18:29 :
Ik vind het geen verrassing dat je vriend niet in die geweldige suite mag verblijven. Personeel heeft heel vaak slechte kamers, ook in 5-sterren hotels. Wat ik me alleen afvraag, is of zoiets dan niet al in z'n contract stond.

En met die keer proefdraaien had ie toch kunnen zien dat er niet met verse waren gewerkt werd?

Volgens mij zijn dat slechts teleurstellingen van verwachtingen die hij zelf, onterecht, had gemaakt.
Je begrijpt me verkeerd, het is inderdaad logisch dat hij geen suite krijgt, dat wisten we uiteraard op voorhand en hij had ook niet veel verwachtingen. Maar als je dan binnenkomt in die kamer en je ziet dat de wc in weken niet is doorgespoeld en dat de douche in weken niet gekuist is en met haren verstopt.
Dat de spoelbak van de keuken vettig en vuil is, de asbakken niet geledigd en dat de lege frigo stinkt.
Dat de grond in maanden niet gekuist is en de matrassen vuil zijn.
En nog zoveel meer.

Soms, heel soms, misschien 1 x in de 2 weken is er verse vis en op zijn proefdag was er verse vis.

Zijn contract is slechts een klein velletje papier waar enkele formaliteiten opstaan maar niet hoe zijn kamer eruit moet zien en hoe de keuken is en de chef is.
Als je ergens gaat werken en je kan er een verblijfplaats krijgen, dan ga je er toch tenminste vanuit dat die kamer in orde en proper is! Je kan toch niet àlles controleren en elk detail bekijken voordat je een contract tekent, dat kan niet.

Laatst gewijzigd op 13-09-2005 om 17:45.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 18:16
Verwijderd
Je zult dan echt een hoop dingen moeten uitzoeken/bevestigen. In elk geval of en tussen wie er een overeenkomst van huur is met betrekking tot die kamer. Of is er een overeenkomst tussen jouw vriends opleiding en dat hotel, waarin dat geregeld is? Voor wie werkt hij eigenlijk, met andere woorden, met wie heeft hij een arbeidsovereenkomst, wie zijn de partijen bij dat contract? Zijn er toezeggingen gedaan over de kwaliteit van de kamer, over het soort werk dat hij zou doen, et cetera et cetera, en zoja, zijn die toezeggingen ergens op schrift gesteld? Heeft zijn opleiding hem misschien toezeggingen gedaan, een promotiepakket of brochure ofzoiets?

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat moet je allemaal uitzoeken en scherp krijgen voor je überhaupt kunt gaan denken over het materiële (inhoudelijke) Spaanse recht op dat punt, bijv. ontslagregelingen, opzegtermijnen en dergelijke.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 13:33
elledc
elledc is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-09-2005 @ 19:16 :
Je zult dan echt een hoop dingen moeten uitzoeken/bevestigen. In elk geval of en tussen wie er een overeenkomst van huur is met betrekking tot die kamer. Of is er een overeenkomst tussen jouw vriends opleiding en dat hotel, waarin dat geregeld is? Voor wie werkt hij eigenlijk, met andere woorden, met wie heeft hij een arbeidsovereenkomst, wie zijn de partijen bij dat contract? Zijn er toezeggingen gedaan over de kwaliteit van de kamer, over het soort werk dat hij zou doen, et cetera et cetera, en zoja, zijn die toezeggingen ergens op schrift gesteld? Heeft zijn opleiding hem misschien toezeggingen gedaan, een promotiepakket of brochure ofzoiets?

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat moet je allemaal uitzoeken en scherp krijgen voor je überhaupt kunt gaan denken over het materiële (inhoudelijke) Spaanse recht op dat punt, bijv. ontslagregelingen, opzegtermijnen en dergelijke.
Het is er allemaal niet zo ingewikkeld aan toe gegaan. De baas van het hotel had vele dingen zeer mooi voorgesteld, en mijn vriend had er alle vertrouwen in. We zijn allen samen iets gaan eten die dag en hebben gebabbeld over de formaliteiten en de aanpassing in Spanje, wat betreft rijbewijs, verzekering etc.

Maar zijn besluit staat vast, hij stopt ermee... Hoe jammer ik het ook vind, hij zegt dat het elke dag erger wordt en dat hij niet kan werken met de chef in de keuken. Die chef is niet alleen arrogant maar liegt over vele zaken.


Nu, hij heeft er wel 10 dagen gewerkt, en als hij terugkomt zal z'n terugreis hem wat geld kosten... maar als hij zelf ontslag neemt, heeft hij waarschijnlijk geen recht op uitbetaling van die 10 dagen?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 13:42
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Als je chef al liegt is het al een reden om er te blijven
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 13:56
Verwijderd
Citaat:
utopia5 schreef op 14-09-2005 @ 14:33 :
Nu, hij heeft er wel 10 dagen gewerkt, en als hij terugkomt zal z'n terugreis hem wat geld kosten... maar als hij zelf ontslag neemt, heeft hij waarschijnlijk geen recht op uitbetaling van die 10 dagen?
Ik moet een slag om de arm houden omdat ik geen kennis heb van Spaans arbeidsrecht, maar ik kan me niet voorstellen dat de regel 'arbeid is loon' daar niet geldt. Met andere woorden, ook al neem je op een lullige manier ontslag en heb je er nog maar heel kort gewerkt, je hebt er gewerkt, dus heb je recht op de vergoeding voor dat werk: je loon.

Het is alleen even de vraag hoe je dat loon gaat krijgen, want als die gasten het niet uitbetalen dan kun je verder weinig, tenzij je zin hebt om voor een paar honderd euro in Spanje te gaan procederen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 15:40
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie nergens staan dat je vriend al eens met die directeur heeft gepraat? Ik zou dat ook niet snel doen, zeker niet als het nogal een roddel-cultuur is, maar als je toch van plan bent om ontslag te nemen zou ik dat wel eerst proberen. Mocht dat op niks uitdraaien kun je altijd nog je spullen pakken.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 18:16
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
ik heb geen spaans recht gedaan, maar ik wed dat als hij tegen dat hotel zegt: ja later met jullie, ik ga lekker terug naar belgië, dat zij geen procedure tegen m gaan beginnen. verder geloof ik dat ik in een ander topic van je iets had gezegd over emigreren en onverstandig enzo

ik zou me niet zo heel druk maken over die 10 dagen, je hebt er waarschijnlijk wel recht op (wat nare zegt), alleen om daar nou voor te gaan procederen (wat dan waarschijnlijk zal moeten) lijkt me wat veel moeite. wel jammer
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 21:19
elledc
elledc is offline
Ach ja, hij heeft z'n spullen gepakt, heeft gevraagd of ie kon betaald worden voor die 10 dagen, en is ervan door gegaan.
Nu verblijft hij bij z'n neef in Spanje en dan komt ie terug.
Vreemd toch, het leek allemaal zo mooi, in een luxe hotel gaan werken, allemaal mooie beloftes maar de realiteit is zoveel anders.
Hij zal niet snel nog naar Spanje terugkeren. En ze zijn daar zoooo traag en voor vreemdelingen doen ze bijna geen moeite.
Hij moest tanken en die vent daar giet diesel in de plaats van superbenzine, zijn motor kapot maar gelukkig hersteld. 40 euro enkel voor de herstelling, en 100 euro takeldienst
Ach ja hij komt terug, eind goed al goed.

Laatst gewijzigd op 18-09-2005 om 21:24.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-09-2005, 18:54
MB
Avatar van MB
MB is offline
ehm... Als d edirecteur niet wist dat het zo slecht is met de chef kok, dan is het misschien een ideetje het hem te vertellen... De directeur wil namelijk ook gewoon goede kwaliteit eten en een nette keuken

Ehm... En Spanjaarden zijn juist vrij behulpzame mensen... Veel behulpzamer dat Nederlanders
__________________
As finishing touch, God created the dutch

Laatst gewijzigd op 19-09-2005 om 18:56.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 17:03
elledc
elledc is offline
Citaat:
MB schreef op 19-09-2005 @ 19:54 :
ehm... Als d edirecteur niet wist dat het zo slecht is met de chef kok, dan is het misschien een ideetje het hem te vertellen... De directeur wil namelijk ook gewoon goede kwaliteit eten en een nette keuken

Ehm... En Spanjaarden zijn juist vrij behulpzame mensen... Veel behulpzamer dat Nederlanders
Hij heeft alles verteld aan de baas, tot in de details. Ik weet zelf niet hoe zijn reactie was maar het kwam er wel op neer dat ze die chef kok niet kunnen ontslaan, omwille van contractuele redenen en gesjoemel langs alle kanten.
Aan de problemen inzake hygiene zullen ze wel iets moeten doen, of ze mogen rekenen op een sluiting van het hotel als inspectie langs komt.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 21:31
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Leuke ervaring dus
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 11:33
*~Angel~*
Avatar van *~Angel~*
*~Angel~* is offline
Je kan toch ook mensen bellen, weet ff de naam niet, (inspectie)zodat ze daar gaan kijken hoe het in zijn werk gaat. Of alles schoon is, niet bedorven is etc. Dan wordt er wat aan gedaan.. en vooral in zo'n 5 sterren restaurant
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Atlantis
Roos17
73 22-10-2004 21:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:43.