Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2010, 13:08
Verwijderd
Beste mensen,

Ik zit nu sinds begin november in de ziektewet.
Ik werk via een uitzendbureau bij een callcenter.
Nu is het zo dat ik redelijk wat mentale problemen heb.
ADHD, Persoonlijkheidsstoornis, Depressie, Verlatingsangst.

Hierdoor heb ik eigenlijk heel mijn leven al problemen gehad om normaal te kunnen functioneren. heb ook een paar jaar in klinieken etc gewoond.

Loop nu bij een psychiater.
heb tevens pillen voor de ADHD en de Depressie, maar dezen helpen niet echt. we zijn nog steeds bezig de goede dosis te vinden.

Nu is het zo dat ik een Wajong uitkering heb aangevraagd, maar hier gaat waarschijnlijk nog wel even overheen.

Het uitzendbureau belde mij vandaag, dat ze een gesprek met mij en mijn teamleider in het callcenter willen.
Waarschijnlijk willen ze dat ik weer asap aan het werk ga, maar aangezien het tot nu toe bij elke baan na een korte tijd al mis is gegaan door mijn problemen, zie ik dit niet zo goed gaan eigenlijk.

Nu denk ik dat ze mij uit dienst willen gaan melden, maar ik ben bang dat ik dan mijn inkomen verlies.
Ik woon samen, en heb redelijk wat schulden e.d. open staan, zijn hiervoor ook bezig met de standsbank, maar dat terzijde.
Dus eigenlijk kan ik mijn inkomen niet verliezen.

Ik zit momenteel echt zwaar in de stress en heb geen flauw idee meer wat ik nu het beste kan doen.

Wie o wie weet wat ik nu moet doen?

Patrick
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2010, 19:39
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Ik weet weinig van wajon uitkeringen. Je werkgever zal je wel conform wettelijke regels blijven door betalen, maar ga er niet vanuit dat ze weer iemand een contract aanbieden als persoon in kwestie er nooit is. Ze zijn veel kosten aan zo iemand kwijt, enerzijds de kosten die ze jou moeten betalen, en anderzijds de kosten van de persoon die jou extra uren dient op te vangen.

Dit lijkt me meer een inkomsten-vraag stuk dan werk gerelateerd. Je hebt wel werk nodig wat je goed kan blijven doen; maar hoe dan ook, je inkomsten zijn blijkbaar lager dan je dacht, of hoopt. Hoe je dat ook went of keert, je zit met je inkomen X en deze lijkt niet echt omhoog te gaan. Enige wat je op dat gebied kan doen is zorgen dat je uitgaven Y omlaag gaan.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2010, 09:26
Vanilia
Avatar van Vanilia
Vanilia is offline
Wacht gewoon het gesprek af, indien jij ziek uit dienst gaat krijg je een ziektewet uitkering. Dit kan overlappen tot aan je wajong uitkering als ik het goed heb. Een bedrijf kan jou niet zo maar uit dienst zetten indien jij ziek bent.
__________________
Fe este dia que hora
Met citaat reageren
Oud 16-11-2010, 19:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Een bedrijf kan jou niet zo maar uit dienst zetten indien jij ziek bent.
Dat klopt. Je moet een bepaalde tijd in de ziektewet zitten voordat ziekte een geldige reden voor ontslag vormt, ik geloof minstens een jaar.

Maar dit gaat over uitzendwerk, dus het zou best kunnen dat die voorwaarden anders liggen. Zonder contract kun je het toch nooit tegenhouden dat ze de opdracht opzeggen en iemand inhuren die wel werkt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-11-2010, 19:52
Vanilia
Avatar van Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
Dat klopt. Je moet een bepaalde tijd in de ziektewet zitten voordat ziekte een geldige reden voor ontslag vormt, ik geloof minstens een jaar.

Maar dit gaat over uitzendwerk, dus het zou best kunnen dat die voorwaarden anders liggen. Zonder contract kun je het toch nooit tegenhouden dat ze de opdracht opzeggen en iemand inhuren die wel werkt.
Klopt uitzendwerk. Als ik de ABU cao erbij pak staat daar dat je dan automatisch in de ziektewet uitkering valt omdat je contract automatisch afloopt.

Uitzendovereenkomst met uitzendbeding
2. De uitzendovereenkomst met uitzendbeding eindigt bij het intreden van arbeidsongeschiktheid op grond van artikel 14 lid 4 van de CAO. Indien hiervan sprake is en de uitzendkracht recht heeft op een uitkering op grond van de Ziektewet, vult de uitzendonderneming deze uitkering als volgt aan:
␣ gedurende de eerste 52 weken van arbeidsongeschiktheid tot 91 procent van het uitkeringsdagloon;
␣ gedurende de 53ste t/m de 104e week tot 80 procent van het uitkeringsdagloon. De uitkering en de aanvulling zijn gezamenlijk ten minste gelijk aan het minimumloon en bedragen ten hoogste het maximumdagloon conform de Wet financiering sociale verzekeringen.
3. De eerste twee dagen van arbeidsongeschiktheid gelden als wachtdag op grond van de Ziektewet, waarover de uitzendkracht geen recht op een uitkering heeft.
4. Van de twee wachtdagen wordt één wachtdag gecompenseerd. Deze compensatie vindt plaats door een opslag op het loon. De hoogte van deze opslag is opgenomen in artikel 41 lid 6 van de CAO.
5. Voor de in lid 2 bedoelde aanvullingen op de uitkering ingevolge de Ziektewet kan de uitzendonderneming een verzekering afsluiten, of anderszins een voorziening treffen. Ter dekking van deze verzekering of voorziening mag een percentage worden ingehouden op het loon van de uitzendkracht. Dit percentage is bepaald in artikel 41 lid 5 van de CAO.

Bij een Fase B of Fase C contract ligt dit anders en is de werkgever wel verantwoordelijk en mag je niet ontslaan.
__________________
Fe este dia que hora
Met citaat reageren
Oud 16-11-2010, 20:52
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Dat klopt. Je moet een bepaalde tijd in de ziektewet zitten voordat ziekte een geldige reden voor ontslag vormt, ik geloof minstens een jaar.
104 weken, dus twee jaar. Ben je dan nog steeds ziek, dan ga je door voor de WIA (door het UWV). Word je niet meer ziek bevonden (of minder dan 35%, toelatingseis van de WIA), dan ga je door voor de WW.

Word je eerder beter tijdens je ZW, dan moet je dit bespreken met de arbo-arts en een plan van aanpak met de werkgever opstellen voor werkhervatting. Kan ook met aangepast werk.

Maar hoe dat weer zit bij uitzendwerk, weet ik eerlijk gezegd ook niet goed..
Met citaat reageren
Oud 17-11-2010, 06:14
Verwijderd
voor adhd is als het goed is een nieuw medicijn op de markt gekomen sindskort, heb je die al geprobeerd??
anders wil ik wel ff bij mn ouders vissen hoe dat het heet
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 15:01
uwv_webcare
Avatar van uwv_webcare
uwv_webcare is offline
Beste Patrick,


Je geeft aan dat je momenteel een Ziektewet-uitkering ontvangt. Daarnaast heb je een Wajong-uitkering aangevraagd. De beslissing over je Wajong-aanvraag ontvang je binnen 14 weken nadat het UWV de aanvraag heeft ontvangen. Ik begrijp dat je wilt weten wat je in jouw situatie kunt doen.

Als je nog ziek bent en je dienstverband eindigt, ga je ziek uit dienst. Je werkgever moet je dan ziek uit dienst melden bij het UWV. In de meeste gevallen heb je vervolgens recht op een ziektewetuitkering van UWV.

Actuele informatie vindt je hier.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 23:36
Verwijderd
Citaat:
voor adhd is als het goed is een nieuw medicijn op de markt gekomen sindskort, heb je die al geprobeerd??
anders wil ik wel ff bij mn ouders vissen hoe dat het heet
Kzit nu net aan de methylfenidaat, daar kan ik niet zomaar mee stoppen ws.
maar kzou wel eens willen weten wat je bedoelt.


OT: Ben inderdaad ziek uit dienst gemeld, uitkering loopt door, iets minder stress, gelukkig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 00:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Armen in Amerika net zo slecht af als in Zweden
Verwijderd
39 13-09-2006 19:14
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 13:50
Beleidszaken scholieren is de best
ignatius
235 10-10-2004 21:31
Levensbeschouwing & Filosofie Literatuurbesprekingen
Verwijderd
17 15-07-2004 15:06
Films, TV & Radio ER Forum-versie
Keyser Saus
500 29-12-2003 11:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26.