Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2005, 13:36
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik heb ook wel eens bloed moeten tappen en toen werd ik zo misselijk dat ik moest overgeven daar in die kamer
Ach, mijn pakkie aan niet. Zij willen mijn bloed, dus dragen ze ook de gevolgen

Maar het was wel ranzig

Uit mijn arm mochten ze genoeg bloed halen, maar toen ze uit mijn vinger met hele dunne buisjes spul gingen halen, werd ik dus misselijk.

Maar wat is er nou anders aan het bloed dat in je vinger zit en het bloed dat in je arm zit? Het is toch hetzelfde?
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 16:12
Verwijderd
Ik vraag me af met wat voor naald ze je prikken als je bloeddonor bent. Eenzelfde naald als gewoon bloedprikken of dikker?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 16:38
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik geloof een iets dikkere naald met een haakje er aan. Heel eng
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 16:49
netram
Avatar van netram
netram is offline
wat gebeurt er eigenlijk als je insuline intraveneus spuit?
__________________
3l$ i$z Mii Du$|-|y // "Lekker oeverloos graaien in een natte doos" © Hecatomb // Igor is mijn kebatsje
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 01:56
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Cat schreef op 03-02-2005 @ 13:51 :
Niet iedereen heeft even veel ervaring en iedereen moet leren é. Of de patiënt al dan niet makkelijk te prikken is speelt ook een rol.

Maar als het na 2 keer proberen nog niet gelukt is kan je best even iemand anders laten prikken.
Nee ok, dat is ook wel zo. Die moeten 't ook leren. Maar 't is ook wel wat om zo'n lerend persoon dan maar gewoon lekker mensen zo ongeveer beurs te laten prikken. In plaats van dat een ervaren persoon het overneemt.
Het is dat het mij niks doet, maar zoals gezegd kan ik het me voorstellen dat mensen die er echt bang voor zijn het niet echt fijn vinden dat ze dan ook nog meermalig geprikt moeten worden omdat er een incompetent figuur bezig is.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 07:21
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Waarom was die prikjesmevrouw toen ik mijn eerste bloedprik kreeg en 8 was en bang was zo'n trut om bloed te halen uit mijn VINGER i.p.v mijn arm en me zo een trauma te prikken?!
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 08:41
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
Citaat:
bugge schreef op 04-02-2005 @ 17:12 :
Ik vraag me af met wat voor naald ze je prikken als je bloeddonor bent. Eenzelfde naald als gewoon bloedprikken of dikker?
dat is een dikkere naald inderdaad. Maar het doet allemaal maar weinig pijn

Citaat:
netram schreef op 04-02-2005 @ 17:49 :
wat gebeurt er eigenlijk als je insuline intraveneus spuit?
Ligt er een beetje aan hoeveel je IV inspuit. Maar je krijgt (waarschijnlijk, ik weet het niet zeker, maar nadenkend over mechanismen zou dit eruit komen) bij genoeg insuline een acute hypoglykemie met alle gevolgen van dien.
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 08:42
Souris
Avatar van Souris
Souris is offline
Citaat:
bugge schreef op 04-02-2005 @ 17:12 :
Ik vraag me af met wat voor naald ze je prikken als je bloeddonor bent. Eenzelfde naald als gewoon bloedprikken of dikker?
dikkere naald
was bloeddonor
__________________
Wat voelt een vlinder in zn buik als hij verliefd is?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 13:27
Verwijderd
Citaat:
Joris schreef op 05-02-2005 @ 09:41 :
dat is een dikkere naald inderdaad. Maar het doet allemaal maar weinig pijn
Serieus weinig pijn?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 15:00
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
Citaat:
bugge schreef op 05-02-2005 @ 14:27 :
Serieus weinig pijn?
Als het ding er eenmaal goed inzit, voel je er bijna niks van. Echtwaar. Ik doe dan plasma geven, wat ongeveer hetzelfde is, alleen langere zit, en het is voorgekomen dat ik in slaap ben gevallen.... Alleen het aanprikken voel je en het eruithalen. Maar er tussendoor, en daarna, voel je er vrij weinig van .

ga ook bleod geven
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Joris schreef op 05-02-2005 @ 16:00 :
Als het ding er eenmaal goed inzit, voel je er bijna niks van. Echtwaar. Ik doe dan plasma geven, wat ongeveer hetzelfde is, alleen langere zit, en het is voorgekomen dat ik in slaap ben gevallen.... Alleen het aanprikken voel je en het eruithalen. Maar er tussendoor, en daarna, voel je er vrij weinig van .

ga ook bleod geven
Jaa, ben ik ook van plan. Maar ik wil altijd overal meer van weten voor ik eraan begin
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 22:17
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Citaat:
netram schreef op 04-02-2005 @ 17:49 :
wat gebeurt er eigenlijk als je insuline intraveneus spuit?
Hangt af van de hoeveelheden maar insuline wordt in bepaalde gevallen iv toegediend.
__________________
Take a look @ http://users.belgacom.net/inge.kusse.be/
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 22:25
nl2suzy
Avatar van nl2suzy
nl2suzy is offline
Citaat:
Cat schreef op 06-02-2005 @ 23:17 :
Hangt af van de hoeveelheden maar insuline wordt in bepaalde gevallen iv toegediend.
maar hoezo insuline intraveneus spuiten dan??..
Ik heb het nog nooit meegemaakt..
__________________
Wat doe je als de enige persoon die je kan laten stoppen met huilen de persoon is die je heeft laten huilen?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 22:28
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
nl2suzy schreef op 06-02-2005 @ 23:25 :
maar hoezo insuline intraveneus spuiten dan??..
Ik heb het nog nooit meegemaakt..
Denk dat dat alleen gebeurt als iemand zijn suikerspiegel echt heel dringend omlaag gebracht moet worden en niet gewacht kan worden tot de insuline viavia in het bloed is opgenomen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 08:52
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 05-02-2005 @ 14:27 :
Serieus weinig pijn?
Nou ja z'n naald is best wel dik. Als je die ziet denk je wel een beetje van Hmm moet dat.
Het aanprikken voel je wel, en het eruit halen ook. En zoals Joris zegt tussentijds voel je er niet echt veel van. Nou ja je voelt natuurlijk wel dat er iets in je arm zit, en prettig is anders, maar ach...

Waarom prikken sommige mensen zo lomp dat je daarna een blauwe plek krijgt? Die kunnen gewoon niet prikken of wat? En hoe snel gebeurt zoiets?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 09:11
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Citaat:
nl2suzy schreef op 06-02-2005 @ 23:25 :
maar hoezo insuline intraveneus spuiten dan??..
Ik heb het nog nooit meegemaakt..
Bijvoorbeeld bij patiënten waarbij pas diabetes is vastgesteld, of diabetspatiënten die ontregeld zijn en terug op punt moeten worden gezet,...

Citaat:
MevrouwM schreef op 07-02-2005 @ 09:52 :
Waarom prikken sommige mensen zo lomp dat je daarna een blauwe plek krijgt? Die kunnen gewoon niet prikken of wat? En hoe snel gebeurt zoiets?
Soms gebeurt het dat je met de naald het bloedvat perforeert, maw je prikt er langs de ene kant in en prikt erdoor de andere kant weer uit.
Maar het kan ook gebeuren dat een bloedvat springt bij het aanprikken, dan krijg je ook een blauwe plek.
__________________
Take a look @ http://users.belgacom.net/inge.kusse.be/

Laatst gewijzigd op 07-02-2005 om 09:15.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 09:59
Verwijderd
Citaat:
Cat schreef op 07-02-2005 @ 10:11 :
Soms gebeurt het dat je met de naald het bloedvat perforeert, maw je prikt er langs de ene kant in en prikt erdoor de andere kant weer uit.
Maar het kan ook gebeuren dat een bloedvat springt bij het aanprikken, dan krijg je ook een blauwe plek.
Ja dat wist ik, alleen ik vroeg me meer af waarom dat soms wel gebeurt en een andere keer niet. Het heeft dus gewoon te maken met mis/ verkeerd prikken? Of kan dat ook een andere oorzaak hebben zoals dunne bloedvaten ofzo?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 11:53
nl2suzy
Avatar van nl2suzy
nl2suzy is offline
[QUOTE]Cat schreef op 07-02-2005 @ 10:11 :
[B]Bijvoorbeeld bij patiënten waarbij pas diabetes is vastgesteld, of diabetspatiënten die ontregeld zijn en terug op punt moeten worden gezet,...

Uhmm ik heb diabetes .. maakt verder niet uit hoor.. maar ik heb het nog nooit meegemaakt.. zeker niet met die pompjes van tegenwoordig.. maar goed, het is natuurlijk bij iedereen anders..
__________________
Wat doe je als de enige persoon die je kan laten stoppen met huilen de persoon is die je heeft laten huilen?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 13:25
FrantiC
Avatar van FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Cat schreef op 07-02-2005 @ 17:11 :

Soms gebeurt het dat je met de naald het bloedvat perforeert, maw je prikt er langs de ene kant in en prikt erdoor de andere kant weer uit.
Maar het kan ook gebeuren dat een bloedvat springt bij het aanprikken, dan krijg je ook een blauwe plek.
kan het niet ook gewoon komen doordat het watje / gaasje er na die tijd niet strak genoeg op gedrukt wordt, waardoor er wat bloed uit de ader onder de huis gaat zitten?
__________________
FrantiCticktickticktickticktock...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 13:38
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Ik moest vandaag weer eens bloedprikken, het was de allereerste keer dat ik maar één buisje hoefde. Gemiddeld altijd een stuk of tien.

Ik moest toevallig tegelijk met een oppaskindje van mn beste vriendin, dus heb tegen die mevrouw die met mijn watje bezig was enzo gezegd dat ze dat kindje (3 jaar) eerst maar moest helpen, die meoder helemaal blij, want ze moest huilen joh.. En dat watje aandrukken kan ik zelf ook wel .

Ik ben inderdaad erg benieuwd waarom kinderen zo snel misselijk worden na het prikken.
En ik vraag me af hoeveel bloed er af mag worden genomen bij iemand in één keer?
__________________
Keep on rockin'

Laatst gewijzigd op 07-02-2005 om 13:40.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 16:49
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Konijn schreef op 07-02-2005 @ 14:38 :
Ik ben inderdaad erg benieuwd waarom kinderen zo snel misselijk worden na het prikken.
En ik vraag me af hoeveel bloed er af mag worden genomen bij iemand in één keer?
Denk dat kinderen sneller misselijk zijn doordat die minder bloed hebben en het dus een grotere belasting is om wat te missen.

Bij bloedgeven geef je een halve liter per keer, denk dat dat ook wel ongeveer het maximum is.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 21:31
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Citaat:
nl2suzy schreef op 07-02-2005 @ 12:53 :
Uhmm ik heb diabetes .. maakt verder niet uit hoor.. maar ik heb het nog nooit meegemaakt.. zeker niet met die pompjes van tegenwoordig.. maar goed, het is natuurlijk bij iedereen anders..
Als je goed geregeld bent gaat het meestal wel goed
Maar dat lukt niet altijd bij iedereen, afhankelijk van de persoon.
Een pompje is ook niet geschikt voor iedereen.

Citaat:
FrantiC schreef op 07-02-2005 @ 14:25 :
kan het niet ook gewoon komen doordat het watje / gaasje er na die tijd niet strak genoeg op gedrukt wordt, waardoor er wat bloed uit de ader onder de huis gaat zitten?
Ja, dan kan je ook een blauwe plek krijgen. Sommige mensen sneller dan anderen. Bij het prikken maak je uiteindelijk een klein wondje in het bloedvat, dat natuurlijk snel dicht gaat, maar tot het zover is kan er nog bloed uit het bloedvat sijpelen als men niet genoeg afduwt.

Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-02-2005 @ 17:49 :
Denk dat kinderen sneller misselijk zijn doordat die minder bloed hebben en het dus een grotere belasting is om wat te missen.

Bij bloedgeven geef je een halve liter per keer, denk dat dat ook wel ongeveer het maximum is.
Wanneer kinderen sneller misselijk worden dan heeft dat meer te maken met het feit dat ze erg bang zijn en zich erg gaan opspannen, stresseren,...
__________________
Take a look @ http://users.belgacom.net/inge.kusse.be/
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal)
Verwijderd
226 27-11-2005 11:00
Verhalen & Gedichten [Verhaal] R de piratenhond
Verwijderd
23 12-11-2004 10:49
Verhalen & Gedichten [verhaal] Fleur & Meike
Anneee
110 08-09-2004 13:23
De Kantine Groot Moppentopic [1]
Negrotiator
82 16-01-2004 07:44
Verhalen & Gedichten [kort verhaal] Busreis
rwin
4 06-10-2003 20:20
Algemene schoolzaken Leraar-anekdotes-citaten
ArieP
37 29-07-2003 22:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:40.