Oud 22-05-2009, 22:49
L_biemans
L_biemans is offline
Hello there!

Ik ga binnenkort op mezelf wonen (appartement samen met nog 2 andere meiden) en dan ga ik me natuurlijk inschrijven bij de gemeente op mijn nieuwe adres. Nou wil ik echter ook mijn vriend inschrijven opdiezelfde kamer omdat hij daar ten eerste: ook veel zal zijn, en ten tweede: dan ook meer stuffi krijgt & dus de huur mee kan betalen.
Nou is de vraag echter: krijgt een huisbaas bericht als er iemand zich inschrijft bij de gemeente op het adres van zijn huis?

Ik ben erg benieuwd hoe dit werkt! Hopelijk kan iemand helpen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2009, 11:28
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Je mag niet iemand inschrijven op een adres zonder dat diegene er ook woont (en huur betaalt). De huisbaas moet dit natuurlijk wel weten en pas na zijn toestemming zou hij zich daar in kunnen schrijven, maar ik geef je erg weinig kans dat dit zal lukken.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2009, 11:31
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
In principe mag dat niet. Ik heb het toevallig laatst gevraagd bij ons in de gemeente omdat mijn broer tijdelijk bij ons gewoond heeft en zich toen uiteindelijk ook heeft ingeschreven, alleen nadat hij zich had ingeschreven had hij binnen 1 dag een andere woning. Leek mij toen dus een beetje onzinning om dit nog te melden bij de woningbouwvereniging, en na een belletje bleek dat zij dit soort info niet doorkrijgen van de gemeente.

Overigens is het wel netjes om het wel te melden bij je huisbaas, als hij erachter komt dat er een extra iemand in zit zonder dat hij het weet, kan hij wellicht je vriend (en eventueel ook jou) eruit zetten. Denk bijvoorbeeld aan brandveiligheid (is jullie huis geschikt voor nog een persoon extra), maar ook aan de servicekosten. Als jullie daar normaal met zijn 3-en wonen, dan betalen jullie waarschijnlijk alledrie een even groot deel aan water/elektriciteit/gas. Als je vriend bij jou komt inwonen gaan jij en je vriend uiteraard hiervan meer gebruiken. Beetje lullig als de totale servicekosten dan nog steeds door 3en gedeeld worden.

Kortom, ik zou het dus gewoon even melden.

Overigens zijn er gemeenten die deze informatie ook wel geven, maar dat mag officieel dus niet!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2009, 11:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Overigens zijn er gemeenten die deze informatie ook wel geven, maar dat mag officieel dus niet!
Waarom zou dat niet mogen? Gewoon een stukje bestrijding van fraude en huisjesmelkerij. Als er geen fraude wordt gepleegd, vertellen ze de huisbaas daarmee trouwens helemaal niets wat hij nog niet wist, als je daar komt huren moet hij immers ook weten wie je bent. De gemeente verstrekt hem daarmee feitelijk helemaal geen informatie.

Waarschijnlijk hebben alle studentensteden en grote verhuurders van studentenkamers het wat dat betreft al lang op een akkoordje gegooid.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-05-2009, 17:49
ganralph
ganralph is offline
of de huisbaas bericht krijgt of niet: je bent de boel serieus aan het oplichten en als dat uitkomt zijn de gevolgen voor jou.

Ik weet niet in welke gemeente je woont, maar in Amsterdam wordt een bevestiging van inschrijving naar het adres gestuurd waar je je inschrijft. (jullie studentenhuis dus.) Dit om te voorkomen dat mensen zich ongemerkt op een adres inschrijven voor bijv. uitkeringen oid. De eigenaar van het pand krijgt voor zover ik weet hier geen bericht van.

Ik weet het niet zeker, maar het kan zijn dat je in sommige gemeenten ook een huurcontract moet kunnen laten zien bij inschrijving...
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2009, 21:53
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In Rotterdam moet de verhuurder een verhuurdersverklaring ondertekenen dat hij/zij akkoord gaat met het feit dat je je inschrijft bij de gemeente. Zonder die verklaring kun je je niet inschrijven. Volgens mij is dat niet alleen in Rotterdam zo maar ook in andere gemeenten. Als er al mensen staan ingeschreven op het adres moet je van hun vaak ook toestemming krijgen om je in te schrijven.

Verder kan je je ook niet met een ongelimiteerd aantal mensen inschrijven op een adres. Daar zit een maximum aan (vaak het aantal mensen dat er in de woning kan/mag wonen) dus best kans dat je hem niet eens extra in kan schrijven.

Edit: als je je inschrijft moet je ook altijd je huurcontract laten zien dus als hij dat niet heeft kan het sowieso niet.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 11:16
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Waarom zou dat niet mogen? Gewoon een stukje bestrijding van fraude en huisjesmelkerij.
Dat ben ik wel met je eens hoor, maar dit soort informatie mag de gemeente niet aan derden geven. Dat het wel gebeurt ben ik van overtuigd, maar de moeder van mijn vriend werkt bij de gemeente en zij vertelde dat dit niet mag, en dat door deze informatie te geven een van haar collega's een keer op non-actief gesteld is.

Hier in Helmond doet de woningbouwvereniging/gemeente dat dus niet, er wordt hier wel samengewerkt met telefoonproviders/banken. De woningen waarvan ze denken dat er meer mensen wonen dan bekend worden door een computerprogramma gehaald, waarmee ze kunnen achterhalen of er ook persoonlijke post komt voor mensen die niet op dat adres zijn ingeschreven. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar er heeft laatst een heel stuk over in het krantje gestaan waarin ze uitlegden dat een vrij nieuwe manier van aanpak van illegaal inwonen was.

Citaat:
Edit: als je je inschrijft moet je ook altijd je huurcontract laten zien dus als hij dat niet heeft kan het sowieso niet.
Nee hoor, dat is niet altijd zo. Toen mijn broer zich hier ging inschrijven was een schriftelijke verklaring van mij en mijn vriend dat mijn broer hier ging inwonen voldoende.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 12:11
L_biemans
L_biemans is offline
Thanks voor de reacties! Ik woon in Tilburg, dus vandaar.

Na wat navraag hier & daar, lijkt het idd handiger het aan de huisbaas te vragen of dit mag. Het huis is namelijk groot genoeg voor 4 personen. Mijn vriend gaat ook niet fulltime bij ons wonen, gewoon af&toe dus ik denk dat het wat betreft de service kosten wel mee zal vallen. Mn huisgenootjes vonden het iig geen probleem.
Punt was alleen dat als ik het nu eerlijk vraag aan de huisbaas en die zegt "nee" dan zouden we het daarna niet meer achter zijn rug om kunnen proberen.. maar daar is nu weinig kans toe dus.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 12:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat ben ik wel met je eens hoor, maar dit soort informatie mag de gemeente niet aan derden geven.
En waarom zou dat precies niet mogen? Als er geen fraude gepleegd wordt, dan wisten ze er al van en vertel je hen dus niets nieuws. En niet mogen omdat anders fraude opgespoord wordt, is uiteraard een onverdedigbaar standpunt.

Als ze daarvoor mensen op non-actief stellen is dat dus puur tegenhouden van de opsporing.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 13:05
Verwijderd
Toen er in ons oude appartementencomplex een nieuwe bewoner werd ingeschreven, kreeg onze huisbaas (als eigenaar van het pand) altijd een brief van de gemeente met daarin de mededeling dat iemand zich op dat adres had ingeschreven. Op ons huidige adres kregen wij ook zo'n brief - van onze eigen inschrijving op dit adres. Volgens mij is het heel normaal om de eigenaar van een woning zo'n brief te sturen, anders kan iedereen zich wel overal inschrijven zonder er daadwerkelijk ook te wonen (of uberhaupt toestemming van de eigenaar te hebben). In de brieven werden trouwens ook namen genoemd en er stond bij hoe je bezwaar kon aantekenen tegen die inschrijven (als eigenaar van die woning dus).
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 13:20
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Thanks voor de reacties! Ik woon in Tilburg, dus vandaar.

Na wat navraag hier & daar, lijkt het idd handiger het aan de huisbaas te vragen of dit mag. Het huis is namelijk groot genoeg voor 4 personen. Mijn vriend gaat ook niet fulltime bij ons wonen, gewoon af&toe dus ik denk dat het wat betreft de service kosten wel mee zal vallen. Mn huisgenootjes vonden het iig geen probleem.
Punt was alleen dat als ik het nu eerlijk vraag aan de huisbaas en die zegt "nee" dan zouden we het daarna niet meer achter zijn rug om kunnen proberen.. maar daar is nu weinig kans toe dus.
Als je het achter zijn rug om doet, dus geen toestemming hebt, is er sprake van illegale onderhuur. Best kans dat hij dan ook vaker komt controleren of alles nog wel loopt zoals is afgesproken.

Als de verhuurder het er niet mee eens is, zou ik het niet doen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 21:17
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
En waarom zou dat precies niet mogen?
Tja...eh, dat weet ik ook niet precies, ik weet alleen van iemand bij de gemeente dat het niet mag. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat dit niet mag omdat een woningbouwvereniging geen opsporingsinstantie is. De gemeente kan er immers nooit zeker van zijn dat deze informatie nergens anders voor gebruikt moet worden. De precieze motivatie moet ik je dus schuldig blijven.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 22:10
L_biemans
L_biemans is offline
Jaa we gaan nu ook gewoon met t verhaal naar de huisbaas & hopen dat hij ons wil matsen


Citaat:
Als je het achter zijn rug om doet, dus geen toestemming hebt, is er sprake van illegale onderhuur. Best kans dat hij dan ook vaker komt controleren of alles nog wel loopt zoals is afgesproken.

Als de verhuurder het er niet mee eens is, zou ik het niet doen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 20:20
ginger90
ginger90 is offline
natuurlijk gaat je huisbaas dit teweten komen. hij krijgt namelijk alle info over zijn pand.

maar even heel iets anders, via wat heb je dit geregeld ik probeer namelijk al tijden aan een appartement voor mij en 2 vrinedinnen te komen maar we blijven zegmaar haken!!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 00:15
Rebecca-Sophia
Rebecca-Sophia is offline
Hier in Zwanenburg moet je een kopie van het legetimatie van de hoofdbewoner (huisbaas) en een brief waarin schriftelijk toestemming wordt gegeven menemen naar de gemeente voor inschrijving mogelijk is
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.