Oud 18-06-2009, 17:00
sneakergeval
sneakergeval is offline
Hooii..

Ik heb een probleem.
Ik doe nu havo 3.
En ik heb best slechte cijfers.
Mijn mentrix zegt dat ik nog kans heb om over te gaan.
Maar zelf denk ik dat het niet gaat gebeuren. (ik heb de moed nog niet opgegeven hoor)

Mijn ouders zeggen dat ik anders maar naar tl 4 moet gaan.
Ik heb hier zelf ook al aan gedacht maar, ik wil opzich havo 3 dan ook wel over doen.
Maar dan heb ik wel weer natuur- en scheikunde en frans..
Wanneer ik tl ga doen niet meer.
Maar wanneer ik tl ga doen, dan hoef ik amper wat te doen, is te makkelijk voor mij zeggen de leraren.
School adviseert havo 3.
Maar mijn ouders hebben liever tl 4.

Ik heb zelf geen flauw idee wat ik hier mee aan moet!
De meningen van vrienden verschillen ook weer!

Hebben jullie tips of iets dergelijks?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2009, 09:53
Verwijderd
Ik denk dat je moet doen wat jij graag wil en dat dit niet af moet hangen van je ouders. Waardoor komt het dat je slechte cijfers hebt? Niet hard genoeg gewerkt of was het te moeilijk? Dat kan helpen bij het nemen van een besluit.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2009, 13:16
Allure
Allure is offline
Als je naar tl 4 gaat en daarna alsnog havo gaat doen, ben je evenveel tijd kwijt als wanneer je blijft zitten in havo 3, met het verschil dat je in het eerste geval al eerder een diploma op zak hebt en de keuze hebt om in plaats van naar de havo, naar het mbo te gaan.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2009, 17:26
sneakergeval
sneakergeval is offline

Reactie op Evaatjuh:
De eerste en tweede klas van de havo kwam ik heel makkelijk door. Ik leerde gewoon, niet heel veel.. Maar ik haalde wel gewoon voldoendes. In de derde klas deed ik dat ook, in het begin van het jaar. Ik haalde toen eerst slechte cijfers maar, school zei dat het kwam omdat het begin van het 3e jaar was. Toen ik mijn rapport kreeg viel dat heel erg tegen. Dus ik maar wat meer leren, en toen werd het wel beter maar het werd ook moeilijker en zo werden sommige onvoldoendes weer voldoendes maar, sommige voldoendes weer onvoldoendes. En zo is het hele jaar door gegaan. Wiskunde, natuur- en scheikunde en frans vind ik al zo moeilijk. En dat kan je ook zien aan mijn cijferlijst.

Reactie op Allure:
Maar als ik inderdaad tl ga doen, en ik haal mijn examen dan heb ik in ieder geval al een diploma. En dan loop ik bij wijze van spreken ook op schema met mijn leeftijd. ( niet dat ik daarmee de keuze moet maken )
Maar dan ben ik inderdaad net zo veel tijd kwijt dan wanneer ik havo 3 over moet doen. En heb ik dan de kans dat ik weer slecht kom te staat op die moeilijke vakken. Alhoewel ik dan in het begin van het jaar heel hard ga leren en er dan al wel aan gewend ben, wat ik dit jaar dus niet was.

Maar, een leraar bij mij op school zegt wanneer ik tl ga doen, dat ik dan makkelijk het examen kan halen. En dan heb ik die moeilijke vakken niet, want dan kan ik profiel kiezen.

Dus, dat zijn allemaal plus- en minpunten van die 2 oplossingen.
Maar ik ben er nu nog niet helemaal uit!

Maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Met citaat reageren
Oud 30-06-2009, 22:39
SKraaij
SKraaij is offline
Als jij gewoon zorgt dat je over bent naar Havo4, is er niets aan de hand. De overgang van 3/4 havo staat namelijk gelijk aan een vmbo-diploma. Met die overgang ben je tevens toelaatbaar op het MBO.

Ik zou zeggen: gewoon Havo proberen af te maken. Haal je dit jaar niet, lekker overdoen. Haal je dit jaar wel, Havo afmaken.

Wanneer je nu een jaar vmbo gaat doen, doe je jezelf alleen maar te kort. De kennis van Havo zul je erna toch weer nodig hebben, als je verder gaat. Dan kun je het beste gewoon op niveau blijven.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 23:09
sneakergeval
sneakergeval is offline
Ja inderdaad.
Je hebt gelijk Skraaij.
Ik heb ook de keuze gemaakt om gewoon dit jaar over te doen.
School vond het ook een beter plan.
Na hun uitleg heb ik het er met mijn ouders over gehad en die zeiden dat havo 3 over doen misschien toch beter was.
Daarbij zei school ook dat ik zelfs vwo zou kunnen, dus dat tl dan echt te laag voor mij was!
Dus, ook door die reden heb ik er voor gekozen om havo 3 over te doen. ;D
Ik hoop dat het komende jaar me wel gaat lukken!
De school heefter volle vertrouwen in.

Groetjes..
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 23:31
Alyssia
Alyssia is offline
Ik denk dat je de juist keuze hebt gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 10:41
sneakergeval
sneakergeval is offline
Dankje!

Ik hoop dat je gelijk hebt!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 17:04
rewien
rewien is offline
en stel dat het dit jaar ook niet lukt...en weer bijft zitten...dan wordt je van school gestuurd...want 2 keer blijven zitten kan niet....kijk...als je toch naar 4 havo gaat, dat zou mooi zijn, maar ga aub dit jaar niet overdoen....dan kan je beter naar 4 vmbo gaan, diploma halen, en dan zie je wel weer verder...maar dat ben je dus ''safe''

natuurlijk is vmbo makkelijker....dus dan slaag je gewoon...toch...ik zou gewoon naar 4vmbo gaan als ik zou blijven zitten in 3 havo....aan jou de keus... ;-)
Met citaat reageren
Oud 30-07-2009, 00:19
sneakergeval
sneakergeval is offline
Tja, zo zat ik ook al te denken rewien.
Maar school stopte dat idee meteen in een hoekje.
En aangezien ik eigenlijk vwo-leerling ben, leek het hun nogal idioot en dom om vmbo te gaan doen.
Het was eerst ook mijn plan, maar school en mijn vrienden en mijn ouders en zus hebben me overtuigd om toch havo 3 over te doen.
En ik heb mijn keuze al gemaakt, en kan hem waarschijnlijk niet meer ongedaan maken.
Groetjes!
Met citaat reageren
Oud 30-07-2009, 10:11
Pater Noster
Avatar van Pater Noster
Pater Noster is offline
Je kan in oktober/november altijd nog kijken hoe het gaat en dan alsnog overstappen. Midden in het jaar overstappen hoeft niet altijd een probleem te zijn. Zelf ben ik destijds in december overgestapt van 5 vwo naar 4 havo, dit was geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2009, 16:54
sneakergeval
sneakergeval is offline
Citaat:
Je kan in oktober/november altijd nog kijken hoe het gaat en dan alsnog overstappen. Midden in het jaar overstappen hoeft niet altijd een probleem te zijn. Zelf ben ik destijds in december overgestapt van 5 vwo naar 4 havo, dit was geen probleem.
Ja? Kan dat?
Want ik zat ook al te denken, wat nou als een verkeerde keuze gemaakt heb?
Kan ik dan nog, als ik het optijd meldt bij school, naar tl4 (examenjaar)? Of moet ik dan naar tl3?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2009, 20:01
dreamday
dreamday is offline
Sneakergeval,

Als ik jou was zou ik ervoor zorgen niet op't vmbo terecht te komen. Ik heb ooit bij gebrek aan motivatie en discipline de overstap van havo naar vmbo gemaakt. Het hield in dat ik helemaal niets meer hoefde te doen voor school en wel makkelijk mn diploma haalde.. echter toen ik aan m'n mbo opleiding begon had ik (zonder overdrijven) na dag 1 al spijt dat ik mn havo niet heb afgemaakt. Ik weet niet wat je wilt worden als je later groot en sterk bent maar ik begin nu in mn laatste jaar en heb tot nu toe barweinig geleerd..

Dat wou ik je even zeggen
Met citaat reageren
Oud 04-08-2009, 10:58
sneakergeval
sneakergeval is offline
Citaat:
Sneakergeval,

Als ik jou was zou ik ervoor zorgen niet op't vmbo terecht te komen. Ik heb ooit bij gebrek aan motivatie en discipline de overstap van havo naar vmbo gemaakt. Het hield in dat ik helemaal niets meer hoefde te doen voor school en wel makkelijk mn diploma haalde.. echter toen ik aan m'n mbo opleiding begon had ik (zonder overdrijven) na dag 1 al spijt dat ik mn havo niet heb afgemaakt. Ik weet niet wat je wilt worden als je later groot en sterk bent maar ik begin nu in mn laatste jaar en heb tot nu toe barweinig geleerd..

Dat wou ik je even zeggen
Okee, zoiets zeiden ze op school ook al.
Dat ik dan niets meer hoefde te doen.
Maar school wou mij perse op de havo houden, dus wist ook niet precies wat ik allemaal aan hun adviesen had.

En later wil ik graag in een winkel, het liefst een eigen winkel..
En het liefst iets met sport dan.

Maar als ik naar joun post lees, is mijn keuze om havo 3 over te doen dus goed geweest?

Dankje voor je reactie.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2009, 23:45
dreamday
dreamday is offline
heel slim ja good luck!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2009, 14:17
sneakergeval
sneakergeval is offline
Mooi zo.
Dankjewel!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2021, 18:41
Tyrone Tyty
Tyrone Tyty is offline
Citaat:
Sneakergeval,

Als ik jou was zou ik ervoor zorgen niet op't vmbo terecht te komen. Ik heb ooit bij gebrek aan motivatie en discipline de overstap van havo naar vmbo gemaakt. Het hield in dat ik helemaal niets meer hoefde te doen voor school en wel makkelijk mn diploma haalde.. echter toen ik aan m'n mbo opleiding begon had ik (zonder overdrijven) na dag 1 al spijt dat ik mn havo niet heb afgemaakt. Ik weet niet wat je wilt worden als je later groot en sterk bent maar ik begin nu in mn laatste jaar en heb tot nu toe barweinig geleerd..

Dat wou ik je even zeggen
waarom had je er gelijk spijt van?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken mbo of havo?
marjaveening
1 24-11-2015 23:31
Studeren Staatsexamen MAVO of HAVO?
prinsesBrabant
6 17-10-2014 22:53
Algemene schoolzaken Opstromen van TL 3 naar 4 HAVO
123abc456
2 16-02-2014 23:19
Algemene schoolzaken van vmbo/t naar havo
Winstanley
3 15-05-2011 09:44
Studeren vmbo-tl 4 naar havo 4 zit in vmbo 3
XxyarellxX
11 22-09-2010 19:22
Algemene schoolzaken Havo 4 ?
gigigirl
28 03-03-2002 21:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:00.