Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2002, 15:37
mallemischa
Avatar van mallemischa
mallemischa is offline
Dit zal ongetwijfeld vaak naar boven komen in dit forum, maar ik filosofeer hier al een hele tijd over en ik wil graag weten of jullie hetzelfde denken.

Waarom gelooft een mens in iets hogers?
__________________
As long as life is, the shorter it gets
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2002, 15:49
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
mallemischa schreef:
Dit zal ongetwijfeld vaak naar boven komen in dit forum, maar ik filosofeer hier al een hele tijd over en ik wil graag weten of jullie hetzelfde denken.

Waarom gelooft een mens in iets hogers?
Tsjah, interessante vraag. Ik geloof in iets hogers, of sterker nog in God, omdat ik gevoeld heb dat hij bestaat, en dat lees ik in de bijbel. Maar dit verschilt denk ik per persoon.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 16:01
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
Zijn wij niet bang/moe/geiriteerd van deze wereld? En hopen wij dat er iets anders is? (natuurlijk hopen wij dat) en door deze hoop gaan wij geloven in dingen?

Je gelooft omdat er onverklaarbare dingen zijn, omdat de mens vragen heeft. 'Waarom leven wij?' is de meest simpele vraag die ons tot een geloof leid. Daar zijn honderden verschillende antwoorden op te bednken. Maar bedenk wel dat ook in "nix" geloven een soort geloof is. Je gelooft dan dat er nix anders is dan deze aarde waar wij op leven. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat dat het enige is wat je gelooft.

dit klinkt echt allemaal heel vaag, het is ook een ontzettende moeilijke vraag.

mijn conclusie is: "Wij geloven in dingen omdat wij vragen hebben"

verder kan ik er ook nix bij bednken

~
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 16:02
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Joris-Den-2e schreef:
mijn conclusie is: "Wij geloven in dingen omdat wij vragen hebben"
Inderdaad. Als je alles kan verklaren is God een overbodige luxe.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 16:03
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
Citaat:
rene-gn schreef:


Tsjah, interessante vraag. Ik geloof in iets hogers, of sterker nog in God, omdat ik gevoeld heb dat hij bestaat, en dat lees ik in de bijbel. Maar dit verschilt denk ik per persoon.
trug op de topic, ik had niet de hele post gelezen... ik dacht dat het ging over geloven in het algemeen...

ik denk dat geloven in iets hogers een houwvast is aan datgene, je kunt ermee je onzekerheden kwijtraken, je angsten kwijtraken of jezelf vertellen dat je tegen die angsten beschermd bent) en het meest belangrijke, je kunt je je zonden kwijtraken.

ik geloof niet in iets "hogers" als een god of een godin, ik geloof in andere dingen, maar daar gaat het hier niet over
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 17:49
mallemischa
Avatar van mallemischa
mallemischa is offline
Ik denk dat mensen geloven omdat ze houvast nodig hebben & omdat ze lang niet alles kunnen verklaren.

Als een mens iets fouts ziet is het erg gemakkelijk om de schuld door te schuiven aan een slechte kracht (zoals de duivel) En is het nog gemakkelijker te geloven dat een goede kracht (een god van het een of ander) het wel weer goed maakt.
Ook de zin van het leven zal ze inderdaad drijven tot het geloven in grotere dingen; "Er moet toch een doel zijn? Ik bedoel, waarom leven we anders?"
__________________
As long as life is, the shorter it gets
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 21:18
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
wij?
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 21:27
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
Citaat:
damaetas schreef:
wij?
ja, jij leeft inderdaad OOK!!!!

(schokkende ontdekking komt nu)

en iedereen gelooft, ook al geloof je in niets, dan heb je nog een bepaalde levensvisie... een geloof dus.
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 08:46
Verwijderd
Typisch antwoord: geloof is een verklaring voor het onverklaarbare.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 08:47
Verwijderd
Citaat:
Joris-Den-2e schreef:
en iedereen gelooft, ook al geloof je in niets, dan heb je nog een bepaalde levensvisie... een geloof dus.
Al onze kennis is gebaseerd op aannames We geloven in feite dat we iets weten
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 08:57
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
Ik denk dat we meer hopen iets te weten, want zeker weten doen we nooit eigenlijk.
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 09:00
Verwijderd
Citaat:
Joris-Den-2e schreef:
Ik denk dat we meer hopen iets te weten, want zeker weten doen we nooit eigenlijk.
Hoop is geloof in het waarschijnlijke.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 14:23
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
Ik kan niet zeggen dat een god 'het waarschijnlijke' is, niks toont namelijk aan dat het ook maar KAN zijn zo. Maar hetzelfde geld ook voor andere soort geloven zonder god natuurlijk.

Hoop in een god (kneem dit voorbeeld eventjes) kan zeker niet komen omdat het waarschijnlijk is dat we zoiets hebben. Je kunt daarbij wel geloven door de hoop... maar dat staat niet gelijk aan het waarschijnlijke
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 18:08
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Geloof is een keuze uit verschillende, even goed mogelijke alternatieven voor de waarheid, en daar aan vast blijven houden. Dit doen wij omdat de mens slecht tegen onzekerheid kan, en daardoor een onderbewust instinct heeft om in ieder geval één van de mogelijkheden te aanvaarden, liever dan geen.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 20:46
Revelation15
Avatar van Revelation15
Revelation15 is offline
Geloof is natuurlijk een erg breed begrip, maar geloven moet omdat je kan denken. Dan heb ik het niet over keuze van religie maar over geloven in de breedste zin van het woord. Maargoed ik neem aan dat in dit topic vooral geloven in een religie als bijvoorbeeld christendom bedoeld word. Nou, ik denk dat menselijk geloof oorspronkelijk onstaan is om onverklaarbare dingen te verklaren, zoals zon, maan, sterren (egyptische religie), en bijvoorbeeld dingen als regen, zon, wind, (veel griekse goden enzo).. Of bijvoorbeeld germaanse goden van bliksem..

Rationaliseren van het onverklaarbare door verzinsels die alom worden geloofd

Om het maar even erg plat en eenzijdig te zeggen.
__________________
To fall in hell or soar angellic, you need a pinch of psychedelic
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 20:58
queue
queue is offline
Geloof is weten, alleen kunnen we de aard ervan niet verklaren.
Het weten is de waarheid. De waarheid wordt door iedereen anders ervaren. Alles is daarom uiteindelijk een geloof en/of de waarheid, gebaseerd op de wetenschap.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 21:48
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Joris-Den-2e schreef:


ja, jij leeft inderdaad OOK!!!!

(schokkende ontdekking komt nu)

en iedereen gelooft, ook al geloof je in niets, dan heb je nog een bepaalde levensvisie... een geloof dus.
maar geen geloof in iets hogers. daar doelde ik op

(hey ik leef? meen je dat nou? )
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 22:00
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
M.i. geloven mensen in een God wanneer er iets gebeurt of er iets is wat ze niet kunnen bevatten of de oorzaak niet van weten. Dan roept men een bovennatuurlijk iets in het leven, om die dingen mee te kunnen verklaren. Een soort houvast in moeilijke tijden, iets waar ze hun belangen tegen kunnen uitroepen waar ze zelf geen invloed op hebben.

Dit geldt natuurlijk tegenwoordig niet meer. Dit geldt meer voor de tijd wanneer de geloven zijn ontstaan, en een hele tijd daarna.

In de moderne samenleving is dit in veel mindere mate nodig. Waarom mensen nu nog geloven... ? Ik denk gewoonte, opvoeding e.d.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-07-2002, 22:06
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
p-chez schreef:
M.i. geloven mensen in een God wanneer er iets gebeurt of er iets is wat ze niet kunnen bevatten of de oorzaak niet van weten. Dan roept men een bovennatuurlijk iets in het leven, om die dingen mee te kunnen verklaren. Een soort houvast in moeilijke tijden, iets waar ze hun belangen tegen kunnen uitroepen waar ze zelf geen invloed op hebben.

Dit geldt natuurlijk tegenwoordig niet meer. Dit geldt meer voor de tijd wanneer de geloven zijn ontstaan, en een hele tijd daarna.

In de moderne samenleving is dit in veel mindere mate nodig. Waarom mensen nu nog geloven... ? Ik denk gewoonte, opvoeding e.d.
Ha jij hebt een standaardantwoord dat je bij ieder topic over geloof plakt? moet ik ook eens gaan doen
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 23:03
Rrr.
Avatar van Rrr.
Rrr. is offline
omdat je niet alles kunt verklaren... en dus toch een verklaring zoekt en het bij het hogere neerlegt...
__________________
Ooh-la-la.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom leven we?
Anony
15 10-11-2016 12:34
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Enquête geloof onder jongeren
bokbier
27 20-04-2011 15:10
Levensbeschouwing & Filosofie Geloof bestaat uit minstens twee aannames
poepdrol
19 21-08-2005 17:18
Verhalen & Gedichten Waarom? (bescheiden column)
Raakvlak
16 24-08-2004 07:39
Psychologie Waarom...?
Blues
3 31-03-2004 20:26
Levensbeschouwing & Filosofie Het jodendom
Greenpeacegirl
314 10-09-2003 14:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:05.