Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2008, 21:01
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
hallo,

Ik zit met een probleem. Ik zou wel wat menigen willen horen over wat jullie hiervan vinden.

Ik zit nu in mijn examenjaar en moet een praktische opdracht maken voor het vak maatschappijleer 2. Dit moet een tijdschrift worden, wat mij een leuke opdracht leek omdat ik het een jaar ervoor ook al had gedaan en het mij goed beviel. We moesten ook allemaal 3 opdrachten van te voren maken die later van alle vier bij het tijdschrift gevoegd moesten worden.

Als snel ging iedereen groepen maken en waren we al gauw met zijn vieren. We gingen een taakverdeling maken en iedereen zou zijn eigen taak thuis uitvoeren. De 1 maakte de artikelen, de ander verzorgde een voorkant. Zo kwam het dus dat een studie genoot ( laten we zeggen Khalid.) zijn taak niet uitvoerde en gedurende de kerstvakantie ook niets van zich liet horen. Ik en de 2 anderen hadden de opdrachten geruime tijd af en wilden het inleveren. Eenmaal op school terug na de vakantie had Khalid dus nog niets gedaan. Wij besloten hem uit de groep te zetten omdat hij iederee keer geen ene fuck uitvoerde en vervolgens werd hij boos op ons. We hadden het al tegen de leraar gezegd, en die had met hem gesproken, wat niets uithaalde.

Na een paar dagen kwam hij op zijn knietjes voor een 2e kans en lieten wij hem dan maar het werkstuk uitprinten. Op de definitieve dag zelf, was het allemaal uitgeprint en moest het ingeleverd worden. alle vier hadden we onze eerste drie voorafgaande opdrachten bij ons om bij te voegen,
Maaarrr... Het zag er niet uit! De inkt was half op leek het wel en de strepen zaten overal. Dit was niet alleen kut, maar ook nog eens akelig omdat hij beloofde het dezelfde middag goed te doen maar het dus niet deed. 2 Dagen later had hij het ingeleverd en kreeg ik een brief thuisgestuurd met de informatie dat we 2 volle punten aftrek hadden gekregen doordat het te laat ingeleverd was. Ik was boos en sprak hem aan. Hij vond het nog grappig ook. Toen ik mijn cijfer ging ophalen dacht ik alleen aan de twee punten aftrek en verwachtte ik dat ik de drie voorafgaande opdrachten nog kon inleveren, maar dit was dus niet zo.
Het tijdschrift was een 8, - 2 punten dus een zes. Khalid had wel zijn andere opdrachten erbij gedaan maar nooit naar die van mij gevraagd omdat ik niet wist wanneer hij het ingeleverd had. Hij had dus wel een 6 maar ik een 1.9 Ik werd boos op hem samen met de anderen omdat zij in hetzelfde parket zitten.

Hij lachtte ons uit en we werden uitgemaakt voor kankermongolen. Ik hield me in ( het kan nadat je naar de leraar bent gestapt tegen je gebruikt worden.) en ging naar de schoolleider. Die was van mening dat ik een broefje moet schrijven naar de secretaris van het eindexamen bij mij op school. Dit heb ik al gedaan en ik moet nog wachten op antwoord.

Is dit eerlijk? dat ik een 1.9 krijg door hem, ze verwijten me misschien dat ik in een groep zit en dat we zelf schuld hebben. Alle tips en raad zijn welkom!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2008, 21:08
Verwijderd
Natuurlijk is het niet helemaal eerlijk, daarom heb je dat briefje ook geschreven, toch? Aan de andere kant is het van jou natuurlijk niet zo slim om die drie opdrachten niet toch in te leveren op de dag dat het ingeleverd moest worden of daar zelf achteraan te gaan... Hopelijk is de secretaris van het eindexamen je goed gezind. Zo niet, dan zou ik je ouders het nog eens laten proberen (soms zijn scholen daar wel gevoelig voor).
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 21:09
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Situatie uitleggen, differentieel cijfer voor alle groepsleden vragen, volgende keer beter opletten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 21:18
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
Citaat:
Natuurlijk is het niet helemaal eerlijk, daarom heb je dat briefje ook geschreven, toch? Aan de andere kant is het van jou natuurlijk niet zo slim om die drie opdrachten niet toch in te leveren op de dag dat het ingeleverd moest worden of daar zelf achteraan te gaan... Hopelijk is de secretaris van het eindexamen je goed gezind. Zo niet, dan zou ik je ouders het nog eens laten proberen (soms zijn scholen daar wel gevoelig voor).

Klopt, ik vind het ook niet eerlijk, vandaar dat briefje ja Ik wist dus niet dat hij het al ingeleverd had die dag en dat was dus eergisteren. De leraar wilde het al niet meer hebben en zei dat ik het maar bij de schoolleider moest gaan proberen.

Mijn ouders die waren niet tervreden omdat zo een klapoloper het voor een groep verpest. Ik wilde hem het liefst ook 10 meter de grond in stampen, maar uiteindelijk schiet je daar ook niks mee op. Mijn vader had de school gebeld omdat hij het belachelijk vond. Ze zouden terugbellen, maar ik heb niets meer vernomen
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 21:25
Verwijderd
Je had het ook gewoon dezelfde dag in kunnen leveren met de mededeling dat hij de rest later inlevert omdat hij er een zooitje van had gemaakt.

Als ze je vader niet terugbellen, zou ik hem aanraden nog eens te bellen; ik zou me niet zomaar laten afschepen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 21:33
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
Dat is het punt, hij wilde alles in 1 keer hebben en dat kon dus niet doordat het gelijk door naar de schoolleider stuurde omdat hij het niet meer wilde door het 'te laat' geval.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 22:15
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat is het punt, hij wilde alles in 1 keer hebben en dat kon dus niet doordat het gelijk door naar de schoolleider stuurde omdat hij het niet meer wilde door het 'te laat' geval.
Dat had je dan toch moeten doen. Dat dat niet voldeed aan de eis van alles in een keer was dan de schuld van die ander geweest, jij was dan slechts met rugdekking bezig geweest.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 09:37
Gunkan
Gunkan is offline
Wat tips voor die brief:

Schrijf alles objectief. Zeg niet steeds "Khalid deed dit" en "hij deed dat". Probeer niet steeds schuld te beleggen, maar beschrijf wat er is gebeurd op een onpartijdige manier. Da's natuurlijk lastig, want jij wilt je eigen gelijk krijgen. Het vervelende is dat, als je het niet zo doet, het lijkt alsof je alle schuld bij de anderen wilt leggen.

Maak desnoods een nette tabel, met chronologie. Beschrijf in het kort wat er op welke dagen/weken is gebeurd.

Neem zelf schuld, waar de schuld bij jou ligt. Jij hebt je eigen opdrachten te laat ingeleverd, dat is niet Khalid's schuld.

Stel geen eisen, maar dien alleen verzoeken in. Het is niet jou recht om een herkansing te krijgen, maar je vraagt er vriendelijk naar. Het engelse spreekwoord zegt niet voor niets dat je met stroop meer vliegen vangt, dan met azijn.

Zet in die brief tevens iets over hoe je dit soort dingen in de toekomst gaat voorkomen. Let daarbij op punten voor zowel het groepswerk, als voor je eigen werk. Dit bewijst dat je iets hebt geleerd van de situatie en dat je in de toekomst je best doet om dit soort nare situaties te vermijden.

Succes!


EDIT:
Let ook goed op je zinsbouw! Die derde post die je in deze thread hebt gemaakt lijkt nergens op. Ik zou de brief al half afschrijven als ie in deze stijl was geschreven. Het lijkt nu alsof je heel snel en warrig praat, wat daarna op papier is gezet.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 18:10
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
Citaat:
Wat tips voor die brief:

Schrijf alles objectief. Zeg niet steeds "Khalid deed dit" en "hij deed dat". Probeer niet steeds schuld te beleggen, maar beschrijf wat er is gebeurd op een onpartijdige manier. Da's natuurlijk lastig, want jij wilt je eigen gelijk krijgen. Het vervelende is dat, als je het niet zo doet, het lijkt alsof je alle schuld bij de anderen wilt leggen.

Maak desnoods een nette tabel, met chronologie. Beschrijf in het kort wat er op welke dagen/weken is gebeurd.

Neem zelf schuld, waar de schuld bij jou ligt. Jij hebt je eigen opdrachten te laat ingeleverd, dat is niet Khalid's schuld.

Stel geen eisen, maar dien alleen verzoeken in. Het is niet jou recht om een herkansing te krijgen, maar je vraagt er vriendelijk naar. Het engelse spreekwoord zegt niet voor niets dat je met stroop meer vliegen vangt, dan met azijn.

Zet in die brief tevens iets over hoe je dit soort dingen in de toekomst gaat voorkomen. Let daarbij op punten voor zowel het groepswerk, als voor je eigen werk. Dit bewijst dat je iets hebt geleerd van de situatie en dat je in de toekomst je best doet om dit soort nare situaties te vermijden.

Succes!


EDIT:
Let ook goed op je zinsbouw! Die derde post die je in deze thread hebt gemaakt lijkt nergens op. Ik zou de brief al half afschrijven als ie in deze stijl was geschreven. Het lijkt nu alsof je heel snel en warrig praat, wat daarna op papier is gezet.


Zijn schuld is het wel degelijk, het is gewoon puur meeliften voor een cijfer. Ik kon het niet weten. E dat heb ik gister ook al gepost. Hij heeft me er gewoon voor gebruikt, wat de 'rugdekking' betreft die hierboven gepost is. Wat dat betreft zijn we alle drie de sjaak door hem. Toch bedankt voor de tips

Ik ben naar de leraar toegegeaan die de brief zou lezen. Hij heeft het niet gedaan, en lachtte vervolgens dat hij helemaal niet hoeft terug te bellen, terwijl dat gewoon afgesproken was. Ik heb tegen hem gezegd dat ik het belangrijk vind, en zo snel mogelijk een gesprek wil. Hij moest lachen en liep gewoon weg. Khalid schold als gebruikelijk weer verder en ik had gezegd dat ik hem te grazen neem, mits er wat gebeurd. Schiet je natuurlijk niets mee op, maar toen mijn vader dit in een telfoongesprek vandaag tegen mijn schoolleider zei, mochten we morgen meteen een gesprek. Misschien niet netjes, maar hij is er. Ik wacht het tot morgen af.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 18:34
Gunkan
Gunkan is offline
Misschien heb ik je eerste post niet goed gelezen dan, maar:

> Zijn schuld is het wel degelijk, het is gewoon puur meeliften voor een cijfer.

Tja... Zijn werk was blijkbaar wel genoeg voor een zes. Anders had ie wel minder gekregen.


> Ik kon het niet weten.

Heeft de docent je niet verteld wanneer je je spullen in moest leveren dan?


/me leest het hele bericht nog eens opnieuw...


Wacht ff. Wou je zeggen dat het zo is gegaan?

* Jullie groep verdeelt het werk.
* Iedereen maakt zijn werk af, behalve K.
* K wordt uit de groep gezet.
* K komt weer bij de groep en maakt zijn werk.
* K print alles uit, inclusief jullie werk, om in te leveren. Het is alleen lelijk.
* K print alleen zijn werk uit en levert het in. Jullie werk levert hij niet in.

Da's aan de ene kant heel lullig van hem natuurlijk, omdat hij zijn afspraken niet na komt. Aan de andere kant is het van jullie niet slim geweest om er op te vertrouwen dat K, die duidelijk NIET betrouwbaar is, zich aan zijn afspraak zou houden. Jullie hebben daarbij je werk in zijn handen gelegd.

Heel erg lullig van hem. En inderdaad: ik snap je verontwaardiging maar al te goed. Waarom je steeds hamert op "meeliften" snap ik nu ook.

Ik zou tijdens het gesprek heel -rustig- (niet zo boos en schreeuwerig als je nu doet) uitleggen wat er is gebeurd. Maak in hemelsnaam zo'n lijstje als hierboven, met de chronologie van hoe alles is gegaan. Met wat geluk kom je dan goed door het gesprek.

Eerlijk gezegd snap ik overigens niet waarom die docent zo reageert. Dat is wel een vreemde reactie.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 18:38
Gunkan
Gunkan is offline
Overigens:

Citaat:
Khalid schold als gebruikelijk weer verder en ik had gezegd dat ik hem te grazen neem, mits er wat gebeurd. Schiet je natuurlijk niets mee op, maar toen mijn vader dit in een telfoongesprek vandaag tegen mijn schoolleider zei, mochten we morgen meteen een gesprek.
Ja, vindt je het gek? Als de schoolleiding hoort van dreigend geweld, dan willen ze inderdaad wel even spreken met de persoon die zo dreigt. Niet handig van jou om dat te roepen, want:
* Geweld is gewoon een kut-oplossing. Je maakt dingen alleen maar erger.
* Je snijdt er nu mee in je eigen vingers. De schoolleiding zal je minder serieus nemen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 23:19
Verwijderd
Vervelend natuurlijk, maar in elk geval een les voor de toekomst. De volgende keer dat je zoiets hebt, doe je het volgende: maak gewoon met de overige leden van het groepje de opdracht en vermeld daarin duidelijk dat de Khalid in kwestie niets heeft uitgevoerd. Gevolg: een 1 voor de Khalid van het groepje, en een goed punt voor de rest, zij het met wat meer werk.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2008, 06:06
Gunkan
Gunkan is offline
Niet helemaal waar Kazet. Want bij groepswerk wordt er van je verwacht dat je als groep werkt. Als een persoon niet mee werkt wordt er van je verwacht dat je dat binnen de groep oplost en niet dat je die persoon er meteen uit kickt. Je moet bewijzen dat je het in elk geval hebt geprobeerd.

In het "echt" kan je namelijk ook niet zomaar uit een project gooien.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2008, 16:46
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
hmm, een gesprek gehad vandaag
Bedankt voor de tips, want het heeft me wel wat opgeleverd!

Na een gesprek erkende Khalid zijn fouten en wij hebben elkaar verontschuldigingen aangeboden. Dat was 1 ding wat opgelost is. Nu zei de schoolleider dat ik niet mocht schelden, terwijl mij toegeroepen is dat ik maar kanker kan krijgen, ik vroeg of hij wist wat Khalid gezegd had, toen zei hij: 'Nee'. Ik zei hem dat hij dan niet over mij mocht oordelen en dat ik mijn fouten erkend had. Na dit opgelost te hebben ging hij kijken wat hij voor mij kon doen en ging het uitzoeken als ik de rest nog inleverde. Dit heb ik ook gedaan en hij begreep mijn frustratie en ging er achteraan. Ik heb hem daar dan ook voor bedankt.

Ik ben beniewd,
Met citaat reageren
Oud 31-01-2008, 19:01
Gunkan
Gunkan is offline
Klinkt als een aardige aanpak.

Ik ben ook erg benieuwd! Houd ons alsjeblieft op de hoogte
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Undercover Weerwolfspel #1
Vowel
220 30-11-2011 21:15
De Kantine Weerwolfspel #66 lid 2
Verwijderd
500 18-02-2010 19:24
Algemene schoolzaken Arrest 13 mrt 1987
synclinorium
6 07-11-2005 17:14
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 08:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:39.