Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Wanneer studeer je nu eigenlijk volgens jou?
Als je op een universiteit zit? WO 73 51.41%
Als je op een hogeschool zit? HBO 55 38.73%
Als je op een roc zit? MBO 6 4.23%
Anders? 8 5.63%
Aantal stemmers: 142. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-07-2005, 19:13
DP17
DP17 is offline
Wanneer vindt jij nu eigenlijk dat je student bent? Doe mee met de poll! En geef je mening!

Laatst gewijzigd op 31-07-2005 om 19:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-07-2005, 19:19
fractuur
fractuur is offline
Meerkeuze opties graag. Volgens mij als je op het HBO zit, of op het WO.. MBO is een beroepsopleiding. Maar wat boeit het eigenlijk?
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 19:30
DP17
DP17 is offline
Citaat:
fractuur schreef op 31-07-2005 @ 20:19 :
Meerkeuze opties graag. Volgens mij als je op het HBO zit, of op het WO.. MBO is een beroepsopleiding. Maar wat boeit het eigenlijk?
Ik ben gewoon nieuwschierig wanneer jullie vinden waneer je studeert.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 19:38
Verwijderd
Ik heb op "Als je op een universiteit zit? WO" gestemd.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 20:15
fractuur
fractuur is offline
Wacht even, een HBO is natuurlijk ook een beroepsopleiding. Waar wel weer bij komt dat je redelijk makkelijk doorkan naar de uni. Ik houd me bij mijn eerste reactie..
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 20:45
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Toch lastig aangezien ik niet alles op HBO niveau studeren vind ik eigenlijk. Pabo vind ik nou niet echt studeren en iets als civiele techniek bijvoorbeeld wel.
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 20:45
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Hm... eigenlijk moest je bij de poll meerdere dingen kunnen aanklikken.
In mijn ogen studeer je als je een vervolgopleiding doet op je middelbare school, dus MBO, HBO of WO. Alle drie dus.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 20:55
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Mja ik vind dat je studeert als onderwijs hebt op een "hoog" niveau. Aangezien dat in nederland onderverdeeld is onder HBO en universiteit. Vind ik dat je vanaf HBO studeert.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 21:15
Verwijderd
Het interesseert me eigenlijk vrij weinig. In principe verstaan we onder 'hoger onderwijs' zowel het HBO als het WO, en hanteert ook het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de term 'student' voor het hoger onderwijs.

Dat het vroeger slechts gold voor het WO doet er niet toe. In het verleden behouden titelatuur biedt geen garantie voor de toekomst.

Maar ach, zolang ik het maar ben.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 21:24
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Ik volg een MBO-opleiding, maar ik zit niet op het roc.

Verder boeit het me niet. Zolang ik maar de zelfde voordelen krijg als een HBO-er, vind ik het best.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 22:48
Freestyler*
Freestyler* is offline
slechte poll
Ik heb gestemd alleen WO. Maar ik vind zowel HBO als WO ook best aanvaardbaar.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 22:59
Verwijderd
Officieel ben je student als je HBO doet of Universiteit. Moeilijke kwestie maar ik denk dat ik het er wel ongeveer mee eens ben.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 23:36
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Gezien het feit dat HBO opleidingen op een (Hoge)school worden gegeven volg je er lessen en leer je er.
Studeren/student zijn is dus voorbehouden aan mensen die op universiteiten zitten (WO), hoewel enkele opleiding ook op universiteiten het niveau van een cursus niet ontstijgt.

Wel besef ik dat de regering je als student ziet als je en HBO opleiding volgt. Verder respecteer ik overigens HBO'ers wel heel erg voor wat ze doen enzo, net zoals ik eigenlijk bij iedereen doe. Maar er moet nou eenmaal een lijn worden getrokken.
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 00:00
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
alsje meer dan 1500 euro collegegeld betaalt benje student.
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 00:13
Pinksterhaas
Avatar van Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
stu·de·ren2 (ov.ww., ook abs.)
1 (een studie) volgen aan een universiteit of hbo-instelling
2 zich praktisch in de muziek oefenen

Het maakt mij trouwens niets uit. Het is alleen maar vorm. Het gaat er om wat je doet. Als je op de universiteit zit, mag je misschien zeggen dat je studeert, maar als je dat niet doet schiet je er niets mee op.
__________________
Lees ook eens Bob den Uyl
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 10:48
Verwijderd
Citaat:
bamiPoep schreef op 01-08-2005 @ 01:00 :
alsje meer dan 1500 euro collegegeld betaalt benje student.
Ja dat is een goeie!
Met name omdat het officiele collegegeld nog niet aan de 1500 euro komt.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 11:05
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
vervolgonderwijs, na t voortgezet onderwijs, is studeren. maar dat is mijn mening, en die kun je nie aanklikken, dus klik ik niks aan.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 11:12
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb gestemd op HBO maar ik vind HBO en uni dat je dan studeert. Ik vind het een beetje flauw als je vind dat mensen op het HBO niet studeren. Ik heb afgelopen jaar uni gedaan maar dat lag me gewoon niet zo en dat ging ook niet goed vandaar dat ik komend jaar HBO ga doen maar ik heb dan niet echt het idee dat ik iets minders ga doen ofzo. Ik ga iets anders doen dat wel.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-08-2005, 11:26
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 01-08-2005 @ 12:12 :
Ik heb gestemd op HBO maar ik vind HBO en uni dat je dan studeert. Ik vind het een beetje flauw als je vind dat mensen op het HBO niet studeren. Ik heb afgelopen jaar uni gedaan maar dat lag me gewoon niet zo en dat ging ook niet goed vandaar dat ik komend jaar HBO ga doen maar ik heb dan niet echt het idee dat ik iets minders ga doen ofzo. Ik ga iets anders doen dat wel.
studeren betekent ook niet per se dat je iets beters doet. Alleen iets anders
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 12:09
Dhr P.
Dhr P. is offline
Ik heb de eerste optie gekozen. Allereerst: hoewel ik vind dat je alleen op WO student bent, wil dat niet zeggen dat ik vind dat je dan ook "beter" bent of zoiets, maar het gaat om wat je doet. Op MBO en de meeste HBO opleidingen, leer je een bepaald vak, het is niet voor niets Beroepsonderwijs. Op de Uni bestudeer je bepaalde onderwerpen. En aangezien je een beroep nou eenmaal leert een niet bestudeert ben je alleen op de Uni student. HBO's worden niet voor niets ook hoge scholen genoemd, en op scholen zitten scholieren. Overigens ga ik zelf aan de TU studeren en vind ik daar wel wat grensgevallen tussenzitten wat studies betreft, omdat je daar toch iets gerichter naar een beroep toewerkt, maar wel weer op een typische Uni manier. Dat geldt wat mij betreft ook en zeker voor de studie rechten, en in mindere mate geneeskunde en psychologie.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 15:13
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
fractuur schreef op 31-07-2005 @ 20:19 :
Meerkeuze opties graag. Volgens mij als je op het HBO zit, of op het WO.. MBO is een beroepsopleiding. Maar wat boeit het eigenlijk?
Eh, hbo is óók een beroepsopleiding. What's in a name?
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 16:23
rubenrtv
Avatar van rubenrtv
rubenrtv is offline
Meurkeuze zou handig zijn
__________________
Arguing online is just like the paralympics; even if you win, you're still retarded
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 16:58
Verwijderd
't Kan me weinig schelen. Zat mensen op 't HBO werken had en zitten boven de boeken, zat mensen op 't WO doen geen zak. Mensen die iets léren door het te bestuderen (bv. door boeken te lezen of een soort onderzoek(je) te doen) studeren imo. En dat is niet gebonden aan een opleidingsniveau. (Maar op 't WO is het waarschijnlijk meer de bedoeling dan op 't HBO en op het HBO ook weer meer de bedoeling dan op 't MBO.)
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 10:04
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
rubenrtv schreef op 01-08-2005 @ 17:23 :
Meurkeuze zou handig zijn
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 10:05
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
WO & HBO= student
MBO= deelnemer
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2005, 10:36
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 01-08-2005 @ 17:58 :
't Kan me weinig schelen. Zat mensen op 't HBO werken had en zitten boven de boeken, zat mensen op 't WO doen geen zak. Mensen die iets léren door het te bestuderen (bv. door boeken te lezen of een soort onderzoek(je) te doen) studeren imo. En dat is niet gebonden aan een opleidingsniveau. (Maar op 't WO is het waarschijnlijk meer de bedoeling dan op 't HBO en op het HBO ook weer meer de bedoeling dan op 't MBO.)
ja.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 10:41
swie
swie is offline
In vlaanderen ben je student als je op een unversiteit of hogeschool zit (toch volgens de meeste vlamingen). Persoonlijk vind ik dat je je pas student mag noemen als je in een tweede jaar zit.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 10:47
Verwijderd
Ik ben best bereid HBO als studeren te zien, wanneer het gaat om kwalitatief hoogstaande opleidingen die een fikse dosis inzet en intelligentie van de HBO-student vragen. Er schijnen zeer pittige technische HBO's van vijf jaar te zijn. Dat vind ik wel studeren omdat daar ook een flinke component eigen onderzoek in zit.

Maar de meeste van de veertienhonderd (!!) HBO-opleidingen in Nederland zijn de benaming studie niet waard, gewoon op inhoudelijke gronden. Flutmanagement dit, communicatieshit dat. Dat is geen studeren, dat is een cursusje om je tijd mee te verdrijven. Geldt ook voor veel WO-opleidingen trouwens.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 11:55
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 02-08-2005 @ 11:05 :
WO & HBO= student
MBO= deelnemer
Ja, en jij doet zeker HBO, grapjas.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 13:22
one.
one. is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 31-07-2005 @ 23:48 :
Ik heb gestemd alleen WO. Maar ik vind zowel HBO als WO ook best aanvaardbaar.
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 13:36
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Dhr P. schreef op 01-08-2005 @ 13:09 :
Dat geldt wat mij betreft ook en zeker voor de studie rechten, en in mindere mate geneeskunde en psychologie.
over rechten zouden we het kunnen hebben (hoewel ik ook daar mijn twijfels bij heb) , maar geneeskunde en psychologie duidelijk niet. DAt zijn bij uitstek twee studies waarbij van je wordt gevraagd zelf na te denken en bij te dragen aan de wetenschappelijke kennis. Het is niet zo dat je na het behalen van je Master in psychologie een eigen praktijk kunt beginnen, daar is echt nog heel wat meer voor nodig.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 13:57
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 02-08-2005 @ 14:36 :
Dat zijn bij uitstek twee studies waarbij van je wordt gevraagd zelf na te denken en bij te dragen aan de wetenschappelijke kennis.
Dat geldt voor rechten ook, mits je het niet in Leiden, Amsterdam of Utrecht doet. Daar is het inderdaad een studie die het niveau van een matige HBO niet ontstijgt.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 14:16
-SoloWolf-
Avatar van -SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
mij lijkt als je beroepsmatig bezig bent, en dus vanaf MBO studeren...
__________________
|| Heaven won't let me in, Hell's afraid that I take over ||
[QUOTE=Ellesdee;26151717]hahaha, je bent wel lief <3[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 14:18
Verwijderd
MBO/HBO is middelbaar en hoger beroepsonderwijs, dus waar leidt dat criterium toe?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 14:20
Verwijderd
Lekker boeiend ook echt. Dit topic leidt nooit tot consensus. WO'ers vinden slechts WO studeren, HBO'ers HBO en de meeste MBO'ers hebben geen mening omdat ze niet weten waar het over gaat.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 14:53
Verwijderd
Haha, ja. Ook opvallend dat het vooral HBO'ers zijn die bij hoog en bij laag volhouden dat HBO toch ook echt studeren is, terwijl mensen die zijn doorgestroomd van HBO naar WO juist beamen dat HBO zo ontzettend schools en kinderlijk is vergeleken met de uni
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-08-2005, 14:59
Dhr P.
Dhr P. is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 02-08-2005 @ 14:36 :
over rechten zouden we het kunnen hebben (hoewel ik ook daar mijn twijfels bij heb) , maar geneeskunde en psychologie duidelijk niet. DAt zijn bij uitstek twee studies waarbij van je wordt gevraagd zelf na te denken en bij te dragen aan de wetenschappelijke kennis. Het is niet zo dat je na het behalen van je Master in psychologie een eigen praktijk kunt beginnen, daar is echt nog heel wat meer voor nodig.
Heb je zeker gelijk in, maar waar het mij omgaat bij die studies, is dat ze wel voor een beroep opleiden, natuurlijk wel op een hoog niveau en idd mede door het vergaren van wetenschappelijke kennis. Overigens vind ik (natuurlijk) wel dat geneeskundestudenten e.d. zich student mogen noemen, maar wat ik ook wil aangeven is de lastige scheidingslijn die er bestaat.

Mijn mening blijft zoals ie is: WO wel student, HBO=hogeSCHOOL=scholier=geen student
over MBO hoeven we het al helemaal niet te hebben, zonder dat ik een waardeoordeel hecht aan het soort opleiding dat je doet. Maar je studeert nou eenmaal niet voor loodgieter.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 15:03
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 02-08-2005 @ 15:53 :
Haha, ja. Ook opvallend dat het vooral HBO'ers zijn die bij hoog en bij laag volhouden dat HBO toch ook echt studeren is, terwijl mensen die zijn doorgestroomd van HBO naar WO juist beamen dat HBO zo ontzettend schools en kinderlijk is vergeleken met de uni
Ik studeer dan nu nog niet ( ) maar ik weet wel dat mijn HBO opleiding erg schools was en gewoon erg makkelijk. Dus dat klopt zeker. Ik heb er wel voor moeten leren, af en toe, maar nooit echt super veel moeite voor hoeven doen. Maar in mijn klas zaten ook mensen die het écht zwaar vonden en er echt véél moeite voor moesten doen; die zaten elke avond boven de boeken om die 10 kanji per week in hun hoofd te krijgen. Imo studeerde ik niet op die opleiding, omdat 't mij nauwelijks tot geen moeite kostte om de stof binnen te krijgen, maar enkele klasgenoten studeerden wél, gewoon omdat... het op hun niveau nodig was er zoveel moeite in te steken dat het studeren mag heten.
Studeren is imo dus kennis op doen door goed en hard te leren. Iemand met een IQ van 70 kan studeren, maar nooit op het niveau van iemand met een IQ van 120.

En ja, zoals ik al zei; op het WO is het meer de bedoeling te studeren dan op het HBO, en zo verder. 't Niveau van studeren verandert alleen. (Niemand kan ontkennen dat het WO gewoon een hoger niveau is dan het HBO; dat betekent natuurlijk automatisch dat het studeren op beide niveaus gewoon verschilt.)
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 15:06
Verwijderd
Citaat:
Dhr P. schreef op 02-08-2005 @ 15:59 :
Heb je zeker gelijk in, maar waar het mij omgaat bij die studies, is dat ze wel voor een beroep opleiden, natuurlijk wel op een hoog niveau en idd mede door het vergaren van wetenschappelijke kennis.
Sinds wanneer leidt rechten op voor een beroep? Na vier jaar ben je alleen algemeen geschoold 'jurist', je bent verder helemaal niets. Het zou wel juist zijn om te zeggen dat je de opleiding van de Nederlandse orde van advocaten een beroepsopleiding is, want die leidt op tot het beroep van advocaat. De academische juridische opleiding doet dat niet. Zelfde geldt voor geneeskunde. Dat leidt ook niet op voor een bepaald beroep. Met beide studies kun je evengoed de praktijk is als wetenschappelijk onderzoeker worden.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 15:25
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-08-2005 @ 16:06 :
Sinds wanneer leidt rechten op voor een beroep? Na vier jaar ben je alleen algemeen geschoold 'jurist', je bent verder helemaal niets. Het zou wel juist zijn om te zeggen dat je de opleiding van de Nederlandse orde van advocaten een beroepsopleiding is, want die leidt op tot het beroep van advocaat. De academische juridische opleiding doet dat niet. Zelfde geldt voor geneeskunde. Dat leidt ook niet op voor een bepaald beroep. Met beide studies kun je evengoed de praktijk is als wetenschappelijk onderzoeker worden.
Zal ik dan de laatste aanvullen?

Psychologie leidt op tot algemeen psycholoog. Daarna moet je nog allerlei vervolgopleidingen en/of -cursussen doen om er ook daadwerkelijk je beroep van te kunnen maken. Als je wilt aangeven dat er een onduidelijke scheidslijn in zit haal dan studies als Tandheelkunde aan. Dat is namelijk wel een universitaire studie (of is dit nou weer een pleonasme? ) die heel gericht opleidt tot een beroep.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 16:03
swie
swie is offline
Vraagje in Nederland moeten daar ook de hogescholen met een universiteit samen werken in de vorm van een associaties. want in vlaanderen kan dat wel eens betekenen dat de hogescholen verdwijnen en de opleiding worden gegeven door een universiteit. Trouwens leg mij als vlaming eens uit hoe een hbo werkt.waarom is het schools? Hoe verzamel je je credits (toetsen examens?) hoeveel uur les? en de moeilijkgraads van de lessen en labo's oefeningen ..


ps wij kennen dat probleem niet omdat iedereen naar de unif kan na het middelbaar TSO(HAVO),ASO (VWO) en BSO(MBO). Het (TSO) havo is wel een 6 jarige opleiding en bso duurt 7 jaar voor je naar het hogeronderwijs kunt. Want het lijkt hier meer opeen discusie soms van wij mogen naar de universiteit en julie niet.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 16:20
Verwijderd
Citaat:
swie schreef op 02-08-2005 @ 17:03 :
Vraagje in Nederland moeten daar ook de hogescholen met een universiteit samen werken in de vorm van een associaties. want in vlaanderen kan dat wel eens betekenen dat de hogescholen verdwijnen en de opleiding worden gegeven door een universiteit. Trouwens leg mij als vlaming eens uit hoe een hbo werkt.waarom is het schools? Hoe verzamel je je credits (toetsen examens?) hoeveel uur les? en de moeilijkgraads van de lessen en labo's oefeningen ..
Nee, een dergelijke verplichting bestaat hier niet. Universiteiten zijn hetzij particulier (bijvoorbeeld de katholieke universiteit van Nijmegen) met overheidssteun, hetzij echt door de overheid opgezet (de zgn. Rijksuniversiteiten, zoals Groningen en Maastricht). Er zijn wel wat samenwerkingsverbanden tussen universiteiten en hogescholen, zo biedt geloof ik de technische universiteit van Twente (in Enschede) ook enkele opleidingen aan in Leeuwarden in samenwerking met een hogeschool daar en zijn er ook plannen van de Universiteit Utrecht op een dependance in Zeeland op te zetten. Maar zoals jij het nu schrijft kennen wij het helemaal niet.

De (typisch Nederlandse) scheidslijn tussen HBO en universiteit is eigenlijk terug te voeren op de praktijkgerichtheid van het onderwijs. Vandaar ook dat HBO staat voor hoger beroepsonderwijs en WO voor wetenschappelijk onderwijs. Tegenwoordig houdt HBO vooral in dat het schoolser is, dus je werkt vaak met een vaste klas, er wordt nog echt gekeken of je huiswerk en opdrachten maakt, er is vaak aanwezigheidsplicht, et cetera. Ook wordt het onderwijs vaak in de vorm van werkgroepjes en projectgroepjes gegeven, waarbij een docent dus vrij weinig doet. Ook wordt veel gebruik gemaakt van de presentatie als onderwijsvorm: eerst werk je met een aantal mensen ergens aan en vervolgens moet je het resultaat presenteren, waarvoor je ook weer een cijfer krijgt.

Op de universiteit is in de regel geen aanwezigheidsplicht, heb je geen vaste klas (onderwijs wordt gewoon gegeven en als je erheen wilt, dan ga je erheen). Het draait niet om het werken in groepjes, maar om het zelfstandig doorwerken van wetenschappelijke stof, dat wil zeggen niet alleen weten hóe, maar ook waarom, tot op het diepste niveau. Dat wordt meestal getoetst in de vorm van individuele schriftelijke tentamens of een kleine scriptie (~10 pagina's). Uiteindelijk is het de bedoeling dat je in een pagina of 50 een kort wetenschappelijk onderzoek zelfstandig bedenkt, opzet en uitvoert en daar verslag van doet.

HBO pretendeert ook direct tot een beroep op te leiden. Iemand die PABO doet, is leraar. Iemand die HBO bank- en verzekeringswezen doet kan bij een bank of verzekeraar aan de slag, et cetera. De meeste wetenschappelijke opleidingen verschaffen alleen de basis (en daar hebben ze vier of vijf jaar voor nodig) waarna een beroepsvereniging nog nadere opleidingen verplicht stelt, zoals voor advocaat, registeraccountant, huisarts, rechter, et cetera. Je bent er met een WO-opleiding dus nog niet, dat is echt alleen de hoogst nodige kennis van de grondslagen van dat gebied.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 16:30
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-08-2005 @ 15:53 :
Haha, ja. Ook opvallend dat het vooral HBO'ers zijn die bij hoog en bij laag volhouden dat HBO toch ook echt studeren is, terwijl mensen die zijn doorgestroomd van HBO naar WO juist beamen dat HBO zo ontzettend schools en kinderlijk is vergeleken met de uni
Omdat ze dan bij de "echte" studenten horen.
Overgens heb ik soms het idee dat de meeste HBO'ers liever worden vergeleken met studenten, omdat MBO voor hen te laag is. Volgens mij kunnen de meeste het echt niet hebben dat zowel MBO als HBO een beroepsopleiding is en dus gewoon leerling zijn.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 17:48
PV
PV is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 31-07-2005 @ 21:45 :
Hm... eigenlijk moest je bij de poll meerdere dingen kunnen aanklikken.
In mijn ogen studeer je als je een vervolgopleiding doet op je middelbare school, dus MBO, HBO of WO. Alle drie dus.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 02-08-2005 @ 17:30 :
Omdat ze dan bij de "echte" studenten horen.
Overgens heb ik soms het idee dat de meeste HBO'ers liever worden vergeleken met studenten, omdat MBO voor hen te laag is. Volgens mij kunnen de meeste het echt niet hebben dat zowel MBO als HBO een beroepsopleiding is en dus gewoon leerling zijn.
Ja, natuurlijk. HBO'ers vallen er tussenin, ze weten dat er nog een 'hoger' niveau boven ze zit maar ze willen niet geassocieërd worden met het 'lage' MBO onder hen. Dus roepen ze maar dat ze student zijn. Het mooiste zijn mensen die met dingen aankomen als: 'kijk, ik krijg STUDIEfinanciering' of 'ik heb een OV-STUDENTENkaart' dus ik ben student.

De hele discussie is trouwens volslagen loos.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 18:01
Dhr P.
Dhr P. is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-08-2005 @ 16:06 :
Sinds wanneer leidt rechten op voor een beroep? Na vier jaar ben je alleen algemeen geschoold 'jurist', je bent verder helemaal niets. Het zou wel juist zijn om te zeggen dat je de opleiding van de Nederlandse orde van advocaten een beroepsopleiding is, want die leidt op tot het beroep van advocaat. De academische juridische opleiding doet dat niet. Zelfde geldt voor geneeskunde. Dat leidt ook niet op voor een bepaald beroep. Met beide studies kun je evengoed de praktijk is als wetenschappelijk onderzoeker worden.
Ik heb me denk ik niet helemaal juist uitgedrukt. Wat ik duidelijk wil maken is het volgende: Een student studeert, een scholier leert een beroep. Ik maak daar de kanttekening bij dat die grens wel vaag kan zijn; en hoewel je zoals je zegt nog helemaal niets bent (qua beroep dan) na een academische rechtenstudie, is de opleiding rechten toch echt meer gericht op een bepaald beroep/beroepsrichting dan zeg een studie natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 18:23
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
ik vind het moeilijk om te kiezen
toen ik hbo deed heb ik ook altijd gezegd dat ik "studeerde", maar nu ik naar het wo ga, zie ik dat nu toch anders.

ik ben nu een "echte" (ja sorry voor de hbo-ers) student en ik vind ook dat de term student meer bij de universiteit hoort dan bij de hogeschool.
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 19:14
Sime
Avatar van Sime
Sime is offline
lekkere domme vraag, vind je het een eer om de titel student te mogen dragen dan ofzo.
Je bent student als je STUDEERT (voltijd) !
__________________
All i ever wanted was everything
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 19:31
Verwijderd
Citaat:
pyres schreef op 02-08-2005 @ 19:23 :
ik vind het moeilijk om te kiezen
toen ik hbo deed heb ik ook altijd gezegd dat ik "studeerde", maar nu ik naar het wo ga, zie ik dat nu toch anders.

ik ben nu een "echte" (ja sorry voor de hbo-ers) student en ik vind ook dat de term student meer bij de universiteit hoort dan bij de hogeschool.
Zelfde. Als ik nu terugkijk op het hbo vraag ik me echt af wat me bezielde om daar zolang rond te hangen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 19:34
Verwijderd
Citaat:
Sime schreef op 02-08-2005 @ 20:14 :
lekkere domme vraag, vind je het een eer om de titel student te mogen dragen dan ofzo.
Je bent student als je STUDEERT (voltijd) !
Combineer dat eens met de topictitel?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Phoebe is een saaie westerling en haar moed... nee, zulke grapjes maak ik niet. #1548
The Larch
500 07-11-2011 15:23
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp voor zwervers.
hawleri_diva
57 02-11-2008 20:06
Algemene schoolzaken Geen zin meer in je opleiding?
Verwijderd
50 16-01-2005 10:23
Algemene schoolzaken propedeuse
Car000
15 16-10-2003 07:17
ARTistiek T begin hebbik hier wel es neergezet
Eend
48 18-05-2002 18:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.