Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2004, 01:57
juliettebinoche
Avatar van juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Het Engels zelf is niet zo slecht, maar ik vind het inderdaad wel een kwalijke zaak dat op bepaalde gebieden onze eigen taal verwaarloosd wordt, waardoor er straks nóg minder mensen ABN beheersen. Kennis van Talen is fijn, maar daarvoor hoef je per se allerlei soorten onderwijs in het Engels te volgen, net als dat Twee Talig Onderwijs bij ons op school, het is hét stokpaardje en o-zo-hip. Maar ondertussen.
Stoorfactor is (zoals iemand al zei) dat je als Nederlander (of Belg ) Engels krijgt van een non-native, zodat je er niet altijd echt iets zinnigs van meekrijgt. Je moet die leraren bij mij eens horen! Ik own hen echt met Engels, ze weten niet wat een 'lark' of 'gargoyle' is en kunnen 'Renaissance' niet uitspreken!
Eerst goed onderwijs in éigen taal. Engels kan je er nog wel bijdoen voor je lol.

Offtopic: niet dat het voor mij iets uitmaakt, ik ga zelfs Engels studeren
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2004, 10:04
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het feit dat het Nederlands zeer slecht beheerst wordt, vind ik al genoeg reden om te zeggen dat het een verloren zaak is. Verloederen van de Nederlandse taal vind ik bovendien een onzinargument, want je Nederlands leer je hopelijk toch in je eerste 18 levensjaren en niet daarna.

Ik vind dat als jullie je zo druk maken om de slechte beheersing van de Nederlandse taal, je in groep 5 bijvoorbeeld weer zo'n norse oude man voor de klas neerzet die echt ALLE taalfouten van z'n leerlingen verbetert. Zo een had ik er namelijk en onze hele klas beheerste de Nederlandse taal ruim voldoende.

Als het goed is, maakt het dan niet meer uit in wat voor taal de academische opleidingen worden uitgevoerd, want de Nederlandse taal beheers je in elk geval.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 18:19
nienie
Avatar van nienie
nienie is offline
Ik dacht dat dat al langer zo was, zeker bij exacte opleidingen. Mijn boeken zijn volgend jaar ook bijna allemaal in het Engels (studie sterrenkunde) en in de Masterfase zullen de colleges ook in het Engels zijn. Wat is het probleem? Op internationaal niveau is de taal gewoon Engels! Dat heeft helemaal niets met taalverloedering te maken, je hebt al 18 jaar lang Nederlands kunnen leren, dat moet toch voldoende zijn. Bovendien praat je in je vrije tijd nog gewoon Nederlands...

Maar het belangrijkste argument vóór, heb ik hier geloof ik nog niet gelezen. Het BaMa-systeem is internationaal, het is ingevoerd zodat het gemakkelijker is om op een buitenlandse universiteit een deel van je studie te doen! Er zitten dan ook veel buitenlandse studenten in de Master-jaren van een studie in Nederland. Als onze studies alleen in het Nederlands zouden worden gegeven, waren er voor hen geen mogelijkheden hier!

Dat België dat niet doet, zegt dan idd meer over hun niveau van internationale betrekkingen..
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 18:28
Verwijderd
Citaat:
nienie schreef op 04-04-2004 @ 19:19 :
Maar het belangrijkste argument vóór, heb ik hier geloof ik nog niet gelezen. Het BaMa-systeem is internationaal, het is ingevoerd zodat het gemakkelijker is om op een buitenlandse universiteit een deel van je studie te doen! Er zitten dan ook veel buitenlandse studenten in de Master-jaren van een studie in Nederland. Als onze studies alleen in het Nederlands zouden worden gegeven, waren er voor hen geen mogelijkheden hier!
Dat vind ik geen argument, althans een ondeugdelijk argument. De bachelor-masterstructuur verandert namelijk inhoudelijk niets aan de studie, maakt het dus niet makkelijker of moeilijker om op een buitenlandse universiteit te studeren. Ik ken genoeg mensen die in het buitenland studeren en hebben gestudeerd, allemaal van vóór de bama-structuur. Geen enkel probleem gehad met toelating, geen enkel probleem gehad met erkenning van diploma's. De écht goede universiteiten en opleidingen hadden toch allang overeenkomsten gesloten waarmee ze studenten uitwisselden.

Andersom geldt het inderdaad wel, dat buitenlandse studenten makkelijker op een Nederlandse universiteit kunnen studeren. Maar ik denk niet dat er veel buitenlanders zijn die in Nederland willen studeren, want zo geweldig is de kwaliteit van het wetenschappelijk onderwijs hier echt niet.

Citaat:
Dat België dat niet doet, zegt dan idd meer over hun niveau van internationale betrekkingen..
Precies.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 19:44
MickeyV
MickeyV is offline
Misschien kunnen de voor- en tegenstanders elkaar vinden in het compromis, om Latijn weer in ere te herstellen. Ik stem voor.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 20:12
Delpaulo
Delpaulo is offline
Voor mijn part wordt engels de verplichtte hoofdtaal in elk land. DIe tijd komt vats ooit nog wel
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 20:20
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Delpaulo schreef op 04-04-2004 @ 21:12 :
Voor mijn part wordt engels de verplichtte hoofdtaal in elk land. DIe tijd komt vats ooit nog wel
Dat zou voor jou, denk ik, wel een oplossing zijn.

__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 21:51
Verwijderd


Overigens, Mickey, denk ik dat het zwaarder aanzetten van het Latijn in de universitaire juridische opleiding weinig nut heeft. Mensen leren het niet meer op school en bovendien worden veel adagia vervangen door Engelse.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 12:17
Verwijderd
Wat men ook over het hoofd ziet, is dat als je internationalisering nastreeft, je in Nederland beter in het Duits colleges kan gaan geven. Dat is immers veruit de grootste handelspartner van ons landje.


(En gelukkig rukt Spaans op ten koste van het Engels, stukken beter)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 16:08
Verwijderd
Lul nou niet zo slap man, nu gaat het ineens over handelspartners? Ten eerste is het handelsverkeer in Duitsland net zo goed in het Engels en ten tweede moeten ook Duitse marketing- en international business-studenten hun stof gewoon in het Engels voorbereiden. Verder pin je jezelf met Duits alleen op Duitsland vast, terwijl onze markt écht wel door meer landen wordt bediend en wij meer landen bedienen dan alleen Duitsland.

Verder hebben we het hier niet over handelspartners maar over masters, wetenschappelijk onderwijs dus, het gaat niet over flitsende marketing-hbo's. Wetenschappelijk onderzoek is in het Engels, ook in Duitsland, en als ze zich in Duitsland of België of whatever niet willen aanpassen aan het Duits, zal ook hun academisch onderwijs op losse schroeven komen te staan.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 16:14
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Is het trouwens daadwerkelijk iets nieuws? Volgens mij was al een groot deel in Engels... Maar dat weet ik niet zeker.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 05-04-2004 @ 17:14 :
Is het trouwens daadwerkelijk iets nieuws? Volgens mij was al een groot deel in Engels... Maar dat weet ik niet zeker.
Ik studeer zelf Nederlands recht, dus mijn boeken en colleges zijn vanzelfsprekend in het Nederlands. Het recht is ook iets van nationale aard. Maar zo ongeveer alle technische en wiskundige studies, geneeskunde en dergelijke zijn altijd al in het Engels geweest.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 16:24
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-04-2004 @ 17:16 :
Ik studeer zelf Nederlands recht, dus mijn boeken en colleges zijn vanzelfsprekend in het Nederlands. Het recht is ook iets van nationale aard. Maar zo ongeveer alle technische en wiskundige studies, geneeskunde en dergelijke zijn altijd al in het Engels geweest.
en alle sociale wetenschappen, een uizondering daargelaten
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 18:33
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-04-2004 @ 17:16 :
Ik studeer zelf Nederlands recht, dus mijn boeken en colleges zijn vanzelfsprekend in het Nederlands. Het recht is ook iets van nationale aard. Maar zo ongeveer alle technische en wiskundige studies, geneeskunde en dergelijke zijn altijd al in het Engels geweest.
Is 'jouw master' (of meervoud) ook voortaan in Engels dan? Zo niet, dan lijkt het er meer op dat er gewoon drukte wordt gemaakt om niks, alleen nu noemen ze het beestje bij zijn naam.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 19:45
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 05-04-2004 @ 19:33 :
Is 'jouw master' (of meervoud) ook voortaan in Engels dan? Zo niet, dan lijkt het er meer op dat er gewoon drukte wordt gemaakt om niks, alleen nu noemen ze het beestje bij zijn naam.
Nee, het gaat er juist om dat de boeken uit bezuinigend oogpunt niet vertaald worden. Waarom zou je ze dan wel vertalen naar het Engels?

Het is altijd al zo geweest, volgens mij, alleen sommige opleidingen gaan nu officieel helemaal over op het engels.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 05-04-2004 @ 20:45 :
Nee, het gaat er juist om dat de boeken uit bezuinigend oogpunt niet vertaald worden. Waarom zou je ze dan wel vertalen naar het Engels?

Het is altijd al zo geweest, volgens mij, alleen sommige opleidingen gaan nu officieel helemaal over op het engels.
Nederlanders hebben ook helemaal geen respect voor hun eigen cultuur, blijkt weer eens
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren University College #8
MizZoo
500 21-03-2011 22:50
Studeren Studeren in Zweden
Ninayara
6 13-01-2011 14:04
Studeren University college #2
planckton
500 12-08-2006 19:22
Algemene schoolzaken De vermeende gelijkwaardigheid van WO-opleidingen.
Verwijderd
85 26-10-2005 10:06
Studeren International Economic Studies vs. International Business
-::SyrinX-NL::-
27 12-10-2004 17:31
Algemene schoolzaken Vragen over de studies Biomedische Wetenschappen/Chemie/Geneeskunde
Creamcracker
20 14-08-2004 17:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28.