Oud 08-05-2001, 16:08
Upior
Upior is offline
Hoe kun je natriumchloride scheiden zodat je natrium en chloride apart overhoud (juist, deze vraag is gesteld door een leek ja)?
__________________
http://www.intestterror.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2001, 17:53
Pyro
Pyro is offline
Uhm..
lol
Je kunt dmv elektrolyse NaCl scheiden, zodat je chloorgas krijgt en Natrium. Dan moet je eerst zout smelten, dat is ongeveer (ff binas) 1074 Kelvin, dus ongeveer 800 graden Celcius.
Dan doe je er elektroden in, het liefst van platina omdat dat het minst reageert. Gewoon koolstof kan ook wel denk. Als je er dan stroom doorheen laat gaan, gaan de elektronen van de elektrische stroom als het ware aan de ionen zitten waardoor het de stof wordt, ipv het ion, en dan heb je dus Natrium en Chloor, dat chloor verdampt meteen, en het natrium hou je als het goed is over.

Je kunt in principe ook oplossen in water, en dan elektrolyseren, maar dan heb je het chloor wel, maar het natrium reageert meteen met water. Het beste zou zijn een oplosmiddel waar natrium niet meer reageert, maar waar keukenzout wel in oplost.

[edit]
Hmm ik realiseer me nu dat elektrolyseren ook problemen kan opleveren, namelijk op 800 graden dan reageert natrium ook meteen met lucht. Dus je moet het in een ruimte doen zonder zuurstof, denk ik. En zonder water. Het beste zou zijn iets van helium of zo, dat reageert amper ergens mee. Vacuum zal het ook wel doen.
[/edit]

[Dit bericht is aangepast door Pyro (08-05-2001).]

[Dit bericht is aangepast door Pyro (08-05-2001).]

[Dit bericht is aangepast door Pyro (08-05-2001).]

[Dit bericht is aangepast door Pyro (08-05-2001).]

[Dit bericht is aangepast door Pyro (08-05-2001).]
__________________
Amd K7 700 | AMD 750 | 128 133 Mhz RAM | GeForce DDR | Quantum 20,5 gb 7200 | 10,1 WD | live 1024 | fps1000
Met citaat reageren
Oud 08-05-2001, 20:01
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
er is wel een stof die met chloride een neerslag veroorzaat (ik weetff niet welke)...

misschien wwn REDOX-reactie?
ff Binas checken


[Dit bericht is aangepast door Tampert (09-05-2001).]
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 08-05-2001, 20:07
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
er is wel een stof die met chloride een neerslag veroorzaat (ik weetff niet welke)...

misschien wwn REDOX-reactie?
ff Binas checken..

als je er nu eens calcium in gooit dan zal de Na+ tot Na verworden volgens de reactie:

RED:Ca(s) => Ca(2+) + 2e-
OX: Na+(aq) + e- => Na(s) (x2)
--------------------------
2Na+ + Ca(s) => 2Na(s) + Ca(2+)

Maar Ca(s) is een erg sterke reductor, die kan ook een reactie aangaan met het water dus ik denk dat je er niet ver mee komt eigenlijk...
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 08-05-2001, 22:23
Pyro
Pyro is offline
Maar dan moet je wel ionen hebben, en moet het dus opgelost zijn. Nou nog een oplossing vinden die geen reactie met natrium aangaat.

En hoe werkt die oxidator reductor reactie eigenlijk?
__________________
Amd K7 700 | AMD 750 | 128 133 Mhz RAM | GeForce DDR | Quantum 20,5 gb 7200 | 10,1 WD | live 1024 | fps1000
Met citaat reageren
Oud 09-05-2001, 11:43
messias
messias is offline
he eikels!!

waarom zijn jullie zo zielig om die klotevakken te kiezen. Ga toch putjes scheppen net als jullie grote messias.

Dank voor jullie aandacht

Messias
__________________
sweepjes!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2001, 14:19
Pyro
Pyro is offline
Citaat:
messias schreef:
he eikels!!

waarom zijn jullie zo zielig om die klotevakken te kiezen. Ga toch putjes scheppen net als jullie grote messias.

Dank voor jullie aandacht

Messias
Nee jij ben stoer. We zouden er een voorbeeld aan moeten nemen. Dank je wel dat je onze ogen hebt geopend. Wat stel je eigenlijk voor? Franse tolk worden of zo voor een paar miljoen cultuur hap toeristen in de dordonge? Of stel je voor dat we reclame gaan maken voor elke mogelijke combinatie van 7 letterige woorden die zichzelf "Bedrijf" noemen?
Nou ja. Volgens mij heb je vast wel genoeg goede ideeen. Neem het me niet kwalijk dat ik niet zo als jou ben aub, ik kan er niks aan doen.
__________________
Amd K7 700 | AMD 750 | 128 133 Mhz RAM | GeForce DDR | Quantum 20,5 gb 7200 | 10,1 WD | live 1024 | fps1000
Met citaat reageren
Oud 09-05-2001, 15:45
ginger
ginger is offline
he messias bemoei je er niet mee joh. ze proberen alleen maar iemand te helpen. en dat jij nou niet goed in die vakken bent daar kunnen wij ook niks aan doen!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 11-05-2001, 13:56
Dexter 0000
Dexter 0000 is offline
Hoi,

Het schijnt ook te kunnen door Natriumhydroxide te elektrolyseren maar dan moet je wel alles van platina hebben. (Nikkel kan dat ook???)
__________________
Ik ben geen man maar een jongen
Met citaat reageren
Oud 11-05-2001, 15:47
Upior
Upior is offline
Ok bedankt voor de reacties allemaal!
__________________
http://www.intestterror.nl
Met citaat reageren
Oud 13-05-2001, 21:14
Verwijderd
Zeg Pyro waarom moet je het in hemelsnaam tot tig graden verhitten??
Oplossen in water kan toch ook?
dan heb je ook ionen en kan je gewoon elektrolyseren..
Met citaat reageren
Oud 13-05-2001, 23:21
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
*E.T.* schreef:
Zeg Pyro waarom moet je het in hemelsnaam tot tig graden verhitten??
Oplossen in water kan toch ook?
dan heb je ook ionen en kan je gewoon elektrolyseren..

nee want vast natrium gaat een reactie aan met water.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 14-05-2001, 19:35
Verwijderd
Citaat:
messias schreef:
he eikels!!

waarom zijn jullie zo zielig om die klotevakken te kiezen. Ga toch putjes scheppen net als jullie grote messias.

Dank voor jullie aandacht

Messias
houd je bek...scheikunde is onwijs leuk...
dat jij er nou geen reet aan vindt is je eigen mening...maar daarom kunnen anderen het nog wel leuk vinden. wat doe je dan eigenlijk op dit forum??

Alicia
Met citaat reageren
Oud 15-05-2001, 16:37
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
houd je bek...scheikunde is onwijs leuk...
dat jij er nou geen reet aan vindt is je eigen mening...maar daarom kunnen anderen het nog wel leuk vinden. wat doe je dan eigenlijk op dit forum??

Alicia
KILL and Attack
maar je hebt wel gelijk
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 20-05-2001, 21:33
suzanned
suzanned is offline
Citaat:
Tampert schreef:
er is wel een stof die met chloride een neerslag veroorzaat (ik weetff niet welke)...

misschien wwn REDOX-reactie?
ff Binas checken..

als je er nu eens calcium in gooit dan zal de Na+ tot Na verworden volgens de reactie:

RED:Ca(s) => Ca(2+) + 2e-
OX: Na+(aq) + e- => Na(s) (x2)
\
ehm, dan vindt er toch alleen elektronenoverdracht plaats en geen scheiding? Door simpel oplossen splitst NaCl (keukenzout!!) in ionen en door het maken van een elektrochemische cel kan je ze scheiden.

__________________
doe wat je wilt...gekletst wordt er toch
Met citaat reageren
Oud 23-05-2001, 22:06
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef:

nee want vast natrium gaat een reactie aan met water.


ja, maar we hebben het hier over natriumchloride en dat is volgens mij toch echt keukenzout en je gaat me niet vertellen dat als ik dat in water gooi er iets mega-heftigs gaat gebeuren???
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken scheikunde PO
Rodegier
5 20-11-2003 13:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.