Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2004, 09:54
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Sinds een tijdje merk ik dat ik minder goed zie. Ik moet me veel meer inspannen om dingen goed te kunnen zien en ik merk ook wel dat ik moeie ogen heb (kan ook zijn doordat ik vaak laat naar bed ga). Ik ben bij de opticien geweest en heb daar mn ogen laten meten. Mijn rechteroog was -1 en mijn linkeroog -0,75.
Maar nu vraag ik me dus af vanaf wanneer je nou een bril neemt? In mijn geval al of niet? En verslechteren mijn ogen als ik het niet doe? En hoe kies je nou echt een leuke bril uit, want er zijn zoveel soorten.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 10:10
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Ik heb ongeveer dezelfde sterkte als jij. Op zich zie je dus goed maar op bepaalde momenten is het fijner om een bril of lenzen te dragen. Toen ik lenzen had droeg ik die de hele dag (duh) maar kreeg daar op een gegeven moment last van. Een hele dag een bril op kan ik gewoon niet, dus nu zet ik hem alleen op als ik 's avonds moet autorijden of bijvoorbeeld als ik naar het theater ga en ik zit ver van het toneel af. In ieder geval als ik dingen veraf wat scherper en eerder wil zien.
Het ligt dus een beetje aan jezelf.

Verslechteren doen je ogen er trouwens niet van omdat je geen bril draagt, het is wel vermoeiender omdat je je extra moet inspannen.
Een montuur uitkiezen vind ik zelf best moeilijk, je hebt inderdaad heel veel keus. Vooraf bepaal je een bepaalde prijs (er zitten namelijk best dure monturen bij). Dan ga je naar de opticien, je vraagt welke monturen ongeveer in jouw prijsklasse zitten en kiest daar wat je leuk lijkt. Dan ga je ze opzetten en je ziet ongeveer wel waar je je happy mee voelt. Het is in ieder geval handig om iemand mee te nemen voor als je twijfelt.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...

Laatst gewijzigd op 19-02-2004 om 10:14.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 12:56
Verwijderd
Ik denk dat ook bij jouw sterkte het wel handig is om een bril te kopen, bijvoorbeeld idd voor tijdens het fietsen en autorijden of om fijner naar de tv te kunnen kijken enzo. Je hoeft 'm dan natuurlijk niet continu te dragen .

en een leuke bril kies je denk ik het best uit door éérst te bedenken wat voor doort bril je wil, en hoe duur het mag zijn, en dan naar een opticien van die prijsklasse gaan en vertellen aan iemanddie daar werkt wat voor bril je leuk vindt. Dan komen ze vanzelf wel monturen aandragen, en die 'pas' je dan om te kijken of ze mooi staan . Vaak kun je wel een paar monturen 'lenen', dan kan je ook advies vragen aan mensen die je kent enzo, en er aan wennen. Dan ga je gewoon later terug om te vertellen welke je uiteindelijk wil .
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 13:34
Verwijderd
Ik heb zelf ook sinds een aantal maanden een bril, maar ik had gelijk -1,75 en -2. Ik had al wel gemerkt dat m'n ogen slechter werden, maar zo heel erg had ik niet verwacht. Ze waren bij de opticiën dus ook verbaasd dat ik het niet eerder gemerkt had. Toen hoorde ik dat het meestal vanaf -1,5 wordt aangeraden een bril te nemen.
Ik zou je aanraden een bril te nemen als je er last van hebt. Omdat je niet zo'n hele hoge sterkte nodig hebt, kun je 'm eventueel afzetten als je geen zin hebt om 'm te dragen en het niet nodig hebt.
Een montuur moet je gewoon in de winkel uitzoeken: gewoon alles passen wat je tegenkomt. Heb ik ook gedaan, omdat geen enkele bril me stond. Heb ongeveer een halve winkelvoorraad op m'n neus gehad voor ik eentje vond die ik wel leuk vond
Over het verslechteren van je ogen is ook weinig te zeggen. Tegen mij is gezegd dat mijn sterkte waarschijnlijk weinig zal veranderen, omdat ik pas op latere leeftijd een bril kreeg. Ik weet ook niet wat de gevolgen zijn als je gewoon geen bril neemt. Maar vraag het gewoon daar
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 14:30
D-sire
Avatar van D-sire
D-sire is offline
Ik heb de laatste tijd ook erg veel last van mijn ogen als ik dingen van veraf moet kunnen lezen/zien. Ga denk ik ook binnenkort maar eens naar de opticien. Zou het wel erg vinden als ik continu een bril zou moeten want ik heb het idee dat mij dat absoluut niet staat Maar goed, zo ver is het nog niet en in dat laatste geval is lenzen nemen natuurlijk ook nog een optie. Over het veranderen van sterktes ed heb ik weinig verstand, maar ik denk dat de opticien of oogarts daar meer van afweet. Succes!
__________________
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 15:10
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ja, ik heb ook het idee dat mn ogen slechter worden. Moet me soms ook best inspannen om iets van een afstand te lenzen. En als ik heel moe ben kijk ik met hele kleine oogjes.
Volgens mij staat een bril mij niet , dus als ik een bril moet neem ik lenzen.
Over die sterktes heb ik geen verstand, maar als je er last van hebt (hoofdpijn krijgt ofzo) noemt je misschien wel een bril nemen. Voor tv kijken of achter de computer zitten, enz.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 17:12
fib
Avatar van fib
fib is offline
Citaat:
xStefjuhx schreef op 19-02-2004 @ 10:54:
Mijn rechteroog was -1 en mijn linkeroog -0,75.
Maar nu vraag ik me dus af vanaf wanneer je nou een bril neemt? In mijn geval al of niet? En verslechteren mijn ogen als ik het niet doe?
Jah tuurlijk zou ik een bril nemen, je ogen zijn hele belangrijke zintuigen, wel handig als ze goed werken.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 18:25
Erbenda
Avatar van Erbenda
Erbenda is offline
Ik zou wel een bril komen ja. Dat heb ik ook gedaan toen ik dezelfde sterktes nodig had als jij. Je hebt die bril alleen dan nog niet altijd nodig. Je hebt 'm waarschijnlijk alleen nodig met telvisie kijken, in het verkeer. En idd je ogen kunnen verslechteren als je dit niet doet. Al moet je die bril waarschijnlijk ook niet te vaak op zetten (als je eigenlijk nog niet echt nodig hebt) want anders 'verwen' je je ogen weer teveel.

En tja een bril uitzoeken kan best lastig zijn. Maar je kunt bijv. van tevoren al bedenken wat voor een montuur je wilt: hip, klassiek, van plastic of metaal enz enz. Het is misschien handig om zoveel mogelijk mensen mee te nemen (vrienden, familie) want dan kunnen zij ook meteen hun mening geven. En verder gewoon zoveel mogelijk monturen opzetten en met elkaar vergelijken.

Suc6!!
__________________
Kun je het lezen???
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 18:31
Verwijderd
Ja, natuurlijk moet je een bril of lenzen aanschaffen. Met jou sterkte zou ik een bril aanraden omdat je alleen je bril nodig hebt als je die ook echt nodig hebt. -1 en - 0.75 is op zich niet zo veel nee. Maar je hebt toch minder zicht dus ja...

En overal die brilmonturen: dat valt best mee hoor. Er zijn genoeg leuke dingen die bij je staan. En het is leuk als je iemand mee neemt voor reactie's!

Succes
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 19:33
Verwijderd
*grinnikt* allemaal mensen hier, ja ik heb eigenlijk ook last van mn ogen, en met kijken op afstand. En ja, ik hoor daar ook bij .
Ik heb mn ogen al 2 keer laten testen, en er kwam steeds niets uit. Nu merk ik gewoon dat ik dingen op het bord écht niet meer kan lezen en in de verte gewoon dingen onscherp zie. Ik moet toch nog maar even een keer mn ogen laten testen.

Mjahgoed, er zijn al zat tips gegeven over een montuur van een bril, en lenzen zijn ook altijd een optie. Ik hou eigenlijk ook niet zo van brillen, voor mezelf dan, ik denk niet dat het me staat, maargoed. Ik zou zeker met jou sterkte, toch maar een bril nemen. Gewoon gaan informeren bij opticien
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 20:48
W1A
Avatar van W1A
W1A is offline
Ik heb ongeveer dezelfde sterkte en ik heb wel een bril. Ik kan zonder bril ook niet op het bord kijken en ik merk dat ik ook minder moe ben als ik tv kijk of naar de bios ga.
Ik heb geen lenzen, omdat ik maar aan één oog -1 heb en aan het andere oog maar -0.25, dus het heeft niet echt veel nut om lenzen te nemen.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 20:53
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
xStefjuhx schreef op 19-02-2004 @ 10:54:
Sinds een tijdje merk ik dat ik minder goed zie. Ik moet me veel meer inspannen om dingen goed te kunnen zien en ik merk ook wel dat ik moeie ogen heb (kan ook zijn doordat ik vaak laat naar bed ga). Ik ben bij de opticien geweest en heb daar mn ogen laten meten. Mijn rechteroog was -1 en mijn linkeroog -0,75.
Maar nu vraag ik me dus af vanaf wanneer je nou een bril neemt? In mijn geval al of niet? En verslechteren mijn ogen als ik het niet doe? En hoe kies je nou echt een leuke bril uit, want er zijn zoveel soorten.
met jouw ogen zou ik toch wel een bril nemen. Al die inspanning is slecht voor je ogen, en je kan er op den duur behoorlijke hoofdpijn van krijgen. Er zijn tegenwoordig veel leuke brillen en het went erg snel... Ik merk zelf vaak niet eens dat ik 'm op heb (behalve dat ik beter zie natuurlijk )
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 21:00
Nuck
Nuck is offline
Mijn opticien heeft eigenlijk alleen maar brillen laten zien die ook daadwerkelijk zouden staan bij mijn gezicht. Scheelt een hoop moeite. En nu heb ik natuurlijk een onwijs stoere bril .

Als ik jou was, zou ik dus wel een bril nemen. Je ogen zijn vrij belangrijke zintuigen en het is een beetje jammer om die te laten verslechteren (oke, met bril verslechteren ze ook, maar in veel mindere mate).
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 22:11
miss Elise
Avatar van miss Elise
miss Elise is offline
ikke kreeg ook n bril met jou sterkte ongeveer. toen ik er een ging uitzoeken werd ik geholpen door een vriendin en iemand uit de winkel. die zei dat je vooral naar je huidskleur in combinatie met je bril moet kijken.

mijn ogen gingen wel achteruit, maar ikke droeg mijn bril nooit. dus denk nie dat t aan die bril lag. heb nu lenzen, dat vind ikke eigenlij kwel veel relaxter

veel succes dr meej!
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 09:34
Verwijderd
Citaat:
Moonshine schreef op 19-02-2004 @ 14:34:
Ze waren bij de opticiën dus ook verbaasd dat ik het niet eerder gemerkt had.
Was bij mij ook zo. Ik had ook -1,75 oid aan beide ogen oid.

Ik zou wel een bril nemen, het maakt gewoon zo'n verschrikkelijk verschil met hoe je dingen ziet...ik had echt zo iets van 'krijg nou wat, je kan vanaf hier zien dat er een groentenboer aan de overkant zit?!', ik wist niet beter dan dat je dat pas kon zien als je d'r vlakbij stond. Als je hoofdpijn hebt (weet niet of je dat hebt) kan een bril ook veel schelen als je ogen niet helemaal goed zijn. En verder kun je hem idd afdoen als je hem niet per se op hoeft en dan op doen met dingen als tv-kijken, autorijden of fietsen, op school als je bv. naar het bord moet kijken, als je naar de film gaat of naar een wedstrijd ofzo (ik vond eerst weinig aan voetbal in een stadion, want dan kon je de bal niet zien, mjah, tuurlijk ).
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 07:46
hallootjuus
hallootjuus is offline
Ik zou met jou sterkte wel een bril nemen. Ik heb self de sterkte -1.00 en -1.75 ik heb een bril, maar nooit opgezet. Ik merk wel dat ik heel veel moeite moet doen om alles in de verte te kunnen zien. Als ik me bril op heb heb ik dan nergens last van. Ga anders nog een keer naar de opticien en vraag daar of zij vinden dat je een bril nodig hebt, Meestal seggen se dat dan wel tegen je. Me sussie heeft dat oowk gevraagt. Nou veel sterkte met je bril als je die wel neemt!!
__________________
Liefde kent geen schuld gevoel, anders is het geen echte liefde!!
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 20-02-2004 @ 10:34:
Was bij mij ook zo. Ik had ook -1,75 oid aan beide ogen oid.
Toen ik mijn eerste brilletje kreeg zat ik al op -2.5 en -2.75 .
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 13:32
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
ik ben ook begonnen met -0.15 en -1.0
Nu zit ongeveer bij de -4 ofzo. Ik had mijn bril vanaf het begin al de hele dag op, vond het gewoon fijner. Als je hoofdpijn krijgt van een bril heb je volgens mij niet de goede hoor. Dat je ff een weekje ofzo moet wennen is logisch maar daarna moet je hem wel zonder problemen kunnen dragen.

nog 1 tip voor de monturen. Neem een montuur met vering (dwz dat je pootjes ook een beetje naar buiten kunt buigen)
Die zijn veel sterker en zitten ook beter
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 12:36
ninatje
ninatje is offline
hoi
ja ik had toen ik een bril kreeg ook dezelfde sterkte en ja ik zou dus een bil nemen je kan die bril of als je lenzen wil ook in het begin alleen opzetten of indoen als je ze nodig hebt bijvoorbeeld kweet niet hoe oud je bent in de klas om op het boord te kunnen kijken of als je gewoon iets van veraf moetlezen
veel succes ermee
__________________
NeveR HatE ThE OnE You'vE LoveD
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 20:41
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Ik draag lenzen, want een bril kan nogal vervelend zijn omdat die glazen dan vuil worden (weersomstandigheden of gewoon).
Maar met jouw sterkte zou het idd beter zijn een bril te nemen.
Als ik jou was zou ik een zo licht mogelijk brilletje nemen (mijne weegt zowat niets) en één die wat flexibel is.
De glazen van mijn bril zijn ook krasvrij, maar 'k weet niet hoe ze dat dan noemen, is wel handig als je hem laat vallen en hij sleept over de grond of zoiets. Ze breken ook bijna onmogelijk.

Nuja, succes ermee en neem je tijd bij het kiezen.

(klant is koning en het is een duurzame koop)


Edit: Ik draag overdag lenzen en voor het slapengaan doe ik mijn bril op, want het is nogal vermoeiend voor de ogen als je je lenzen te lang in hebt.

Toen ik in het tweede middelbaar zat (13jaar) moest ik een bril op. De sterkte was toen 1.5 aan beide ogen. Nu heb ik sterkte 2.75 denk ik. Dus zoveel verslechterd is het niet.

Misschien dat ik binnen een aantal jaar mijn ogen wel laat lazeren. Of van die nachtlenzen probeer.

Laatst gewijzigd op 27-02-2004 om 20:45.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Een bril bij kinderen
DEKNIPOOGJES
0 16-03-2015 20:30
Lichaam & Gezondheid [ogen] Bril nodig?
Severus
16 21-10-2006 14:14
Lichaam & Gezondheid Bril nodig
WärteR
36 06-10-2006 12:37
Lichaam & Gezondheid Last van ogen, bril?
Verwijderd
7 24-09-2006 20:01
Lichaam & Gezondheid Bril
Regen
17 26-04-2004 20:05
De Kantine Groot Moppentopic [1]
Negrotiator
82 16-01-2004 07:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32.