Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2003, 08:04
load_harmony
load_harmony is offline
ik had even een vraagje, wat zijn nou typische symptonen van een depressie, en wat voor symptonen hebben jullie (voor de gene die depressief zijn).
__________________
just call it music
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2003, 08:52
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
dood willen
je meestal kut voelen
geen zin meer hebben in het leven
soms automutileren
verder zelfde verschijnselen als bij een dipje alleen een depressie duurt veel langer.. dipje is een paar dagen/weken.. een depressie enkele maanden asl het al neit meer is
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 09:07
Verwijderd
De typische symptomen zijn [heb even op inet gezocht]:
- slaapstoornissen
- verandering van eetpatroon of van het gewicht
- traagheid of lichamelijke onrust
- gebrek aan energie
- schuldgevoelens, waardeloosheid
- concentratieproblemen, besluiteloosheid
- herhaalde gedachten over dood of zelfmoord

Waar ik vooral last van heb is:
-slapeloosheid
-erg geemotioneerd [kan overal om huilen]
-automutilatie
-voel me leeg
-problemen met eten
-heel erge woedeaanvallen
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 09:12
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Xantophylle schreef op 11-03-2003 @ 10:07:
De typische symptomen zijn [heb even op inet gezocht]:
- slaapstoornissen
- verandering van eetpatroon of van het gewicht
- traagheid of lichamelijke onrust
- gebrek aan energie
- schuldgevoelens, waardeloosheid
- concentratieproblemen, besluiteloosheid
- herhaalde gedachten over dood of zelfmoord

huh volgens dit ding van jou heb ikheel veel symptomen

- slaapstoornissen
- verandering van eetpatroon of van het gewicht
- traagheid of lichamelijke onrust
- gebrek aan energie
- concentratieproblemen, besluiteloosheid

terwijl ik helemaal niet depressief ofzo ben.. alleen vermoeid en hallucinaties (dat zijn voor mij dus deels de slaapstoornissen)
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 09:25
Verwijderd
Citaat:
dyfusica schreef op 11-03-2003 @ 10:12:
huh volgens dit ding van jou heb ikheel veel symptonen

- slaapstoornissen
- verandering van eetpatroon of van het gewicht
- traagheid of lichamelijke onrust
- gebrek aan energie
- concentratieproblemen, besluiteloosheid

terwijl ik helemaal niet depressief ofzo ben.. alleen vermoeid en hallucinaties (dat zijn voor mij dus deels de slaapstoornissen)

Hmm vaag, maar der zullen vast wel veel meer symptonen zijn..maar dit stond iig op een of andere website. Ach en je zal niet meteen depressief zijn als je dezelfde symptonen hebt.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 09:33
Miss Helena
Avatar van Miss Helena
Miss Helena is offline
Citaat:
Xantophylle schreef op 11-03-2003 @ 10:07:
De typische symptomen zijn [heb even op inet gezocht]:
- slaapstoornissen
- verandering van eetpatroon of van het gewicht
- traagheid of lichamelijke onrust
- gebrek aan energie
- schuldgevoelens, waardeloosheid
- concentratieproblemen, besluiteloosheid
- herhaalde gedachten over dood of zelfmoord
Heb al deze symptomen gehad... Sommige zijn er nu nog steeds, maar depressief, nee
__________________
We'll meet again... Love you
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 09:52
Verwijderd
Ik geloof ook niet dat als je meerdere van die symptonen hebt, je meteen depressief verklaard moet worden. Het is een bepaald gevoel dat je hebt als je depressief bent.

Even offtopic; wat is precies het verschil tussen depressie en borderline?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 09:56
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Xantophylle schreef op 11-03-2003 @ 10:52:
Ik geloof ook niet dat als je meerdere van die symptonen hebt, je meteen depressief verklaard moet worden. Het is een bepaald gevoel dat je hebt als je depressief bent.

Even offtopic; wat is precies het verschil tussen depressie en borderline?
borderline:
http://www.similes.org/nl/Borderline.php

-Impulsiviteit
-Stemmingswisselingen
-Zwart-wit denken
Extreme angst om verlaten te worden
Opzettelijke zelfverwonding (automutilatie)
Identiteitsproblemen
Dissociatieve verschijnselen
Psychotische verschijnselen

en nog meest belangrijke: borderline is een ziekte die niet overgaat. dperessiie wel

lijkt me duidelijk
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 10:13
Verwijderd
Ik ben ook depressief geweest, wilde een eind aan mijn leven maken, maar gelukkig is het niet gelukt, want ik ben nu erg gelukkig en ik hou van mijn leven!

waar ik nog wel een beetje last van heb:
slaapstoornissen
lichamelijke onrust
schuldgevoelens
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 10:44
Verwijderd
mijn moeder is ook depressief, maar zij heeft nooit gedachten gehad over zelfmoord ofzo hoor.. en nog steeds niet. wel woedeaanvallen enzo en met dingen willen gooien etc.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 11:03
Verwijderd
Citaat:
dyfusica schreef op 11-03-2003 @ 10:56:
borderline:
http://www.similes.org/nl/Borderline.php

-Impulsiviteit
-Stemmingswisselingen
-Zwart-wit denken
Extreme angst om verlaten te worden
Opzettelijke zelfverwonding (automutilatie)
Identiteitsproblemen
Dissociatieve verschijnselen
Psychotische verschijnselen

en nog meest belangrijke: borderline is een ziekte die niet overgaat. dperessiie wel

lijkt me duidelijk
Okee bedankt..Maar ik heb gehoord dat depressie niet overgaat en bordeline juist wel [dat het beter gaat met de borderliners tegen het 40ste jaar].
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 11:06
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Xantophylle schreef op 11-03-2003 @ 12:03:
Okee bedankt..Maar ik heb gehoord dat depressie niet overgaat en bordeline juist wel [dat het beter gaat met de borderliners tegen het 40ste jaar].
nou das dus echt neit waar.. depressie gaat over tja.. kan na paar maanden al, kan paar jaar duren.. het zou toch wat zijn als je de rest van je leven depressief zou blijven

en met borderliners gaat het nooit echt goed. ja het gaat beter en als je je leven goed inricht zal je dr wel niet zo heel veel last van hebben, maar echt overgaan denk ik niet
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 11:09
Verwijderd
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Van het ene uiterste in het andere


Een leven waarin alles van een leien dakje gaat, is eerder uitzondering dan regel. Iedereen krijgt te maken met tegenslagen: zakken voor een examen of afgewezen worden voor een baan. Ook heeft elk mens weleens een fikse ruzie met een vriend, vriendin of collega.
Maar bij sommige mensen zijn veranderingen, mislukkingen en heftige conflicten eerder regel dan uitzondering. Ze beginnen impulsief en vol enthousiasme aan een nieuwe opleiding of vertellen dolgelukkig over hun nieuwe grote liefde. Vaak is de situatie een paar maanden later helemaal veranderd: ze zijn gestopt met de opleiding omdat die niets opleverde, de vriend bleek bij nader inzien een waardeloze kerel. Mensen die dit vaak overkomt en steeds opnieuw vastlopen in hun chaotische leven, hebben mogelijk een borderline persoonlijkheidsstoornis, meestal kortweg borderline genoemd.


De verschijnselen van borderline
Oorzaken
Links
De verschijnselen van borderline

Borderline kenmerkt zich door instabiliteit en veel en abrupte veranderingen in gevoelens, stemmingen, relaties, zelfbeeld en gedrag.
Mensen die last hebben van meerdere van de onderstaande verschijnselen, kunnen een borderline stoornis hebben.

Impulsiviteit
Iemand met borderline kan zich halsoverkop in een nieuwe relatie storten of na het lezen van een interessante vacature plotseling van baan veranderen, zonder goed na te denken over de gevolgen van zo’n beslissing. Geen maat kunnen houden hoort bij die impulsiviteit. Dat kan tot uiting komen in smijten met geld, zich te buiten gaan aan alcohol of drugs, eetstoornissen en snel wisselende seksuele contacten. Ook woede-uitbarstingen kunnen erbij horen.

Stemmingswisselingen
Borderline kenmerkt zich voorts door snelle stemmingsveranderingen. De stemming kan gemakkelijk omslaan van somberheid en angst in gespannen opwinding of andersom. Iemand met borderline lijkt ‘overgevoelig’ te reageren op gebeurtenissen en uitspraken. Een ogenschijnlijk onschuldige opmerking kan tot een woede-uitbarsting leiden, korte tijd later gevolgd door een vrolijke bui, alsof er niets gebeurd is.

Zwart-wit denken
Bij borderline wordt de wereld opgedeeld in uitersten: zwart en wit, goed en slecht, mooi en lelijk, alles of niets. Er bestaan geen grijstinten. Iemand is of fantastisch leuk of onuitstaanbaar. De mening over één en dezelfde persoon kan in korte tijd helemaal omslaan.

Extreme angst om verlaten te worden
Mensen met een borderline stoornis hebben een grote behoefte aan intieme relaties, maar zijn daar tegelijkertijd bang voor. Ze zijn extreem bang om in de steek gelaten te worden. Ze stellen mensen daarom voortdurend op de proef. Zo testen ze als het ware of en wanneer iemand hen in de steek laat. Op zich neutrale uitspraken of acties leggen ze al snel uit als een persoonlijke afwijzing. Mensen met borderline leggen vaak makkelijk contacten. Maar hun verwachtingen zijn zo hooggespannen dat niemand eraan kan beantwoorden. Alleen zijn vinden ze vaak erg moeilijk en kan hen in grote paniek brengen. Ze eisen daarom iemands aandacht en liefde volledig op. Hun relaties zijn vaak heftig, maar kort.

Opzettelijke zelfverwonding (automutilatie)
Veel mensen met borderline krassen zichzelf met scherpe voorwerpen of branden zich met een sigaret. Ook gedachten over of pogingen tot zelfdoding komen veel voor.

Identiteitsproblemen
Mensen met borderline hebben meestal weinig zelfvertrouwen en een negatief zelfbeeld en zijn buitengewoon gevoelig voor opmerkingen die ze als kritiek ervaren. Ze twijfelen constant over wat ze zullen aanpakken en wat ze met hun leven willen.

Dissociatieve verschijnselen
Mensen met borderline kunnen momenten van vervreemding hebben, het gevoel ‘er niet echt te zijn’ of een sterk en beangstigend gevoel van innerlijke leegte. Soms weten ze even echt niet wat ze gedaan hebben of hoe ze ergens zijn gekomen.

Psychotische verschijnselen
Soms krijgen mensen met borderline last van psychotische verschijnselen, zoals in de war of achterdochtig zijn en stemmen horen. Deze verschijnselen kunnen enkele uren of dagen duren.
Oorzaken
De oorzaken van de borderline persoonlijkheidsstoornis zijn niet goed bekend. Bijna altijd gaat het om een combinatie van factoren, waarbij elke factor een bijdrage kan leveren aan het ontstaan van de stoornis:

aanleg
impulsiviteit en stemmingslabiliteit zijn mogelijk in aanleg al aanwezig.
psychologische factoren
in de levensgeschiedenis van veel borderlinepatiënten komen ingrijpende ervaringen voor, bijvoorbeeld een instabiele ouderlijke gezinssituatie, emotionele verwaarlozing, agressie, sexueel misbruik. Mede hierdoor hebben veel patiënten moeite met het aangaan van een (langdurige) band met andere mensen. Er is aan de ene kant een sterke behoefte aan contact met anderen, maar tegelijk bestaat hiervoor veel angst: die ander kan je in de steek laten of het vertrouwen schaden
maatschappelijke omstandigheden
sommige deskundigen menen dat het wegvallen van maatschappelijke zekerheden ( familie-, buurt-en kerkleven) van belang is. Mensen voelen zich eenzaam, meer op zichzelf teruggeworpen en minder veilig.
Niet één factor leidt tot het ontstaan van de borderlinestoornis,
er is sprake van meerdere op elkaar in werkende oorzaken.

Omdat er in de levensloop en levensomstandigheden zoveel instabiliteit te vinden is, is één van de hoofddoelen in de behandeling het vinden van stabiliteit.
Het beloop
De borderline persoonlijkheidsstoornis kenmerkt zich door een uiterst grillig beloop met pieken en dalen, ups en downs. Een aantal patiënten komt vroegtijdig te overlijden door zelfdoding. Het is echter ook zo dat het na het dertigste á veertigste levensjaar met ongeveer de helft van de patiënten veel beter gaat. Het is alsof de stoornis uitdooft.

De behandeling
In de meeste gevallen geldt dat de behandeling het beste poliklinisch kan plaats vinden. Soms loopt de spanning echter zo hoog op dat een -liefst kortdurende- opname nuttig kan zijn als een 'time-out', een rustpauze.
Het streven is meer evenwicht te krijgen in de gehele levenssituatie. Het gaat om orde op zaken te stellen en evenwicht te vinden in het dagelijkse doen en laten. Met name het verbeteren of herstellen van de relatie met anderen is van belang.

Zoals bij de meeste stoornissen in de psychiatrie wordt een combinatie van praten,
oefenen (psychotherapie) en medicijnen (farmaco-therapie)aanbevolen

Psychotherapie
Bij psychotherapie worden de problemen op systematische manier besproken en worden wegen gezocht om er op een andere manier mee om te gaan. Daarbij komt bijvoorbeeld ter sprake hoe gevoelens, gedachten en gedrag met elkaar in verband staan. Zo kunnen bepaalde gebeurtenissen -of opmerkingen van anderen- leiden tot vaak optredende gevoelens ('Ik voel me niet serieus genomen') of zich herhalende gedachten ('Ik word nooit serieus genomen'). Deze geven vervolgens spanningen. Deze spanningen kunnen leiden tot minder gewenst gedrag: impulsiviteit, zelfbeschadiging, woede-uitbarstingen.
Er kan nagegaan worden welke gebeurtenissen tot sterke gevoelens leiden of welke -vaak negatieve- gedachten zich telkens voordoen. Door middel van lang en intensief oefenen in het anders omgaan met bepaalde gebeurtenissen komt er meer controle over het gevoelsleven, waardoor spanningen minder hoog oplopen.

In elke behandelvorm zal de relatie patiënt-therapeut onder spanning komen te staan. De borderlinepatiënt heeft immers moeite een band met iemand aan te gaan en is geneigd in uitersten te denken: de ene keer is de therapeut fantastisch, de volgende keer voelt de patiënt zich onbegrepen en afgewezen. Ook is niet iedere therapeut opgewassen tegen het wispelturige gedrag van borderlinepatiënten. Patiënt én therapeut zullen hun uiterste best moeten doen om tot een goede samenwerking te komen. Dit vraagt om geduld en tijd.

Het is in elke behandeling tevens belangrijk veel aandacht te schenken aan de relaties van de patiënt met anderen in zijn of haar omgeving. Deze zijn in de loop van de tijd meestal fors onder druk komen te staan. Er worden vaak verwijten over en weer gemaakt en er wordt op een overgevoelige, stereotype manier op elkaar gereageerd. Het is nuttig om belangrijke anderen uit de omgeving van de patiënt -met toestemming van de patiënt- uit te nodigen. Dan kan informatie over de stoornis worden verschaft en begrip worden getoond voor de moeilijkheden die door alle betrokkenen worden ondervonden. Indien alle partijen dat willen, kunnen ook adviezen worden gegeven over hoe beter met elkaar om te gaan.

Als de situatie van de patiënt het toelaat, kan een vorm van verwerkingstherapie van eventuele ingrijpende ervaringen uit het verleden plaats vinden. Het gaat niet alleen om het bespreekbaar maken van deze ervaringen en de bijbehorende emotionele reacties, maar ook om het voelen van de vaak diep weggestopte emoties.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 11:10
Verwijderd
3. Kun je van een borderline stoornis afkomen?_

Het is inderdaad vaak moeilijk om van een borderline stoornis af te komen, maar niet onmogelijk.
Het beloop van behandelde cliënten met een bps is namelijk zeer wisselend. Op jonge leeftijd kunnen de klachten heel heftig zijn en is er soms weinig_of geen controle over emoties en gedrag. In die periode zijn er vaak veel opnames of suďcidepogingen (het suďciderisico is ongeveer 9%). Op latere leeftijd hebben veel mensen meer stabiliteit bereikt in hun sociaal leven en hun werk. Uit een groot lange termijn onderzoek blijkt dat ongeveer 1/3 van de behandelde borderline patienten bij follow up 'hersteld' waren (een stabieler gevoel van identiteit en geen zelfdestructief gedrag meer). Uit een ander onderzoek (waarin ze mensen die opgenomen zijn geweest met een bps 10 tot 15 jaar na de opname geinterviewd hebben) bleek 50-75% weer aan_het werk te zijn en 25- 50% had een stabiele relatie.

http://http://www.moeilijkemensen.nl/vb/Vbps.html
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 11:25
//ItsJustMe\\
Avatar van //ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
dyfusica schreef op 11-03-2003 @ 10:56:
borderline:
http://www.similes.org/nl/Borderline.php
Is wel een duidelijke site. Wel leerzaam. Ook de andere ziektebeelden die met depressie te maken hebben
__________________
Mag ik een samenvatting van de werking van de wereld aub?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 11:34
//ItsJustMe\\
Avatar van //ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
Xantophylle schreef op 11-03-2003 @ 12:10:
3. Kun je van een borderline stoornis afkomen?_

http://http://www.moeilijkemensen.nl/vb/Vbps.html
http://www.moeilijkemensen.nl/vb/Vbps.html
(deze werkt denk ik beter )
Waarneer kan je zeggen dat je er "vanaf" ben ?
Dat is bij borderline denk ik heel moeilijk.
Ik vraag me meer af hoe je het krijgt?
Levensgeschiedenis schijnt het belangrijkste te zijn,
"impulsiviteit en stemmingslabiliteit" word je mee geboren?
...
__________________
Mag ik een samenvatting van de werking van de wereld aub?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 11:38
Verwijderd
[QUOTE]//ItsJustMe\\ schreef op 11-03-2003 @ 12:34:
[B]http://www.moeilijkemensen.nl/vb/Vbps.html
(deze werkt denk ik beter )

Hehe, dankje..moet ook geen 4 dingen tegelijk doen.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 11:39
Ciskaatje
Avatar van Ciskaatje
Ciskaatje is offline
borderline staat er al wel heel uitgebreid
over depressie kan je hier meer vinden *klik*

heel veel mensen hebben wel symptonen daarvan denk ik
maar het gaat ook om de mate waarin je ze hebt
__________________
~*knuff* voor jessiej, mijn niet-vriendin ~
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-03-2003, 12:34
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Hele belangrijke:

Zwart wit denken

Het is juist goed of het is juist slecht, maar daar tussen in ken je niet. Er is geen van: Die film is niet leuk maar laat ik toch maar mee kijken met mijn vrienden.
Nee, het is: Die film is niet leuk en ik heb geen zin om naar die film te kijken met mn vrienden, want er is toch nisk aan.

__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 13:23
load_harmony
load_harmony is offline
okeej, je bent erachter dat je depressief bent, en dan...????
__________________
just call it music
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 13:29
Orsino*
Orsino* is offline
Citaat:
load_harmony schreef op 11-03-2003 @ 14:23:
okeej, je bent erachter dat je depressief bent, en dan...????
Dan ga je proffesionele hulp zoeken.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 13:48
Verwijderd
Citaat:
Orsino* schreef op 11-03-2003 @ 14:29:
Dan ga je proffesionele hulp zoeken.
Of niet, dat je denkt van: ik kom er zelf wel uit. En dan raak je steeds dieper in je depressie totdat je er niet meer zelf uitkomt.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 13:57
Ciskaatje
Avatar van Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
Xantophylle schreef op 11-03-2003 @ 14:48:
Of niet, dat je denkt van: ik kom er zelf wel uit. En dan raak je steeds dieper in je depressie totdat je er niet meer zelf uitkomt.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn
Het kan ja, maar dat is persoonsgebonden denk ik
Het ligt ook aan de ernst vd depressie en aan of de persoon geholpen wíl worden
__________________
~*knuff* voor jessiej, mijn niet-vriendin ~
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Ciskaatje schreef op 11-03-2003 @ 14:57:
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn
Het kan ja, maar dat is persoonsgebonden denk ik
Het ligt ook aan de ernst vd depressie en aan of de persoon geholpen wíl worden
Ik zei ook niet dat het zo gaat, maar je kan op 2 manieren reageren
1 je zoekt hulp
2 je probeert er zelf uit te komen [en meestal gaat dat niet goed, soms ook wel hoor, maar meestal niet]
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 14:17
Orsino*
Orsino* is offline
Citaat:
Xantophylle schreef op 11-03-2003 @ 15:00:
Ik zei ook niet dat het zo gaat, maar je kan op 2 manieren reageren
1 je zoekt hulp
2 je probeert er zelf uit te komen [en meestal gaat dat niet goed, soms ook wel hoor, maar meestal niet]
Ach daar kun je nog wel dingen aan toe voegen... zoals er niet eens zelf proberen uit te komen.
Maar de beste oplossing is gewoon naar de dokter stappen, hoe lastig dat ook is. Anders is het de hele tijd een kringetje.
Goed, maar dit spreekt wel voor zich eigenlijk..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2003, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Orsino* schreef op 11-03-2003 @ 15:17:
Ach daar kun je nog wel dingen aan toe voegen... zoals er niet eens zelf proberen uit te komen.
Maar de beste oplossing is gewoon naar de dokter stappen, hoe lastig dat ook is. Anders is het de hele tijd een kringetje.
Goed, maar dit spreekt wel voor zich eigenlijk..
Maar dat is meestal het grote probleem, toegeven dat er iets mis is en proberen hulp te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 14:23
Orsino*
Orsino* is offline
Citaat:
Xantophylle schreef op 11-03-2003 @ 15:19:
Maar dat is meestal het grote probleem, toegeven dat er iets mis is en proberen hulp te zoeken.
Inderdaad, maar (meestal) moet het toch wil je er weer boven op komen.
Eigenlijk denk ik niet zozeer dat het probleem toegeven dat er wat mis is, is. Dat er iets mis is weet een depressief/borderline persoon al een tijd denk ik. Het is meer dat je met je depressie naar buiten moet komen, jezelf moet uiten, dat is misschien heel confronterend, anstig en schaamtelijk.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 14:29
Verwijderd
Citaat:
Orsino* schreef op 11-03-2003 @ 15:23:
Inderdaad, maar (meestal) moet het toch wil je er weer boven op komen.
Eigenlijk denk ik niet zozeer dat het probleem toegeven dat er wat mis is, is. Dat er iets mis is weet een depressief/borderline persoon al een tijd denk ik. Het is meer dat je met je depressie naar buiten moet komen, jezelf moet uiten, dat is misschien heel confronterend, anstig en schaamtelijk.
Daar heb je gelijk in, je weet niet hoe mensen reageren, OF ze het geloven of denken dat je je aanstelt. Naja als mensen weten van de depressie/borderline is de stap naar hulp [denk ik] niet zo groot meer. Maar natuurlijk verschilt dat ook per persoon.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 15:56
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
heliosuperjos schreef op 11-03-2003 @ 16:24:
ikke? ja jij wilt jezus soms wel eens zien jah.

let´s stop this fight okey????
tis misschien beter om dit ergens anders uit te vechten ja

Maare ontopic: Ik denk dat het verschil tussen wel/niet depressief is (als je wel alle symptomen hebt) in hoeverre het jou leven beheerst. Stoort het je echt de hele dag continu, sta je er mee op, ga je ermee naar bed. Of is het alleen soms.
Iedereen voelt zich wel eens niet zo lekker, maar zodra je er echt last van gaat krijgen en het gewoon chronisch wordt is het denk ik pas een depressie
okay, ik ben hier niet helemaal zeker van, dusse correct me if i'm wrong
__________________
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 18:09
KissMyJackass
Avatar van KissMyJackass
KissMyJackass is offline
Je kan er indd wel zelf uitkomen, nouja niet iedereen en niet altijd, maar soms wel.
En aangezien je meestal niet precies weet of je eruit kan komen, en sowieso eruit komen met hulp veel makkelijker is, kan je imo het beste hulp zoeken
Uiteindelijk doe je toch het meeste zelf, alleen met hulp word je meer op de goede weg gebracht ofzo...
__________________
*It's better to be hated for what you are than to be loved for what you are not*
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 18:19
Wasteland
Avatar van Wasteland
Wasteland is offline
Citaat:
load_harmony schreef op 11-03-2003 @ 09:04:
ik had even een vraagje, wat zijn nou typische symptonen van een depressie, en wat voor symptonen hebben jullie (voor de gene die depressief zijn).
- Slapeloosheid
- Geen zin meer in de dingen waar men voorheen wel plezier aan beleefde.
- Geen levenslust meer.
- Zich afsluiten van de buitenwereld.
- Niet in staat om besluiten te nemen.
- Ieder probleem zien als een onbeklimbare berg.

etc. etc.

Mag ik vragen waarom je dit wil weten?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 07:36
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
buiten dit zijn er ook nog lichaamlijke klachten die kunnen optreden.

- "lamme armen"
- hoofdpijn
- steken in je borst

ligt er natuurlijk ook aan in welke mate je het hebt en tevens welke oorzaak het ontstaan van een depressie is.

en daarbij is het ook nog een karakter gebonden.
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 09:32
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Ik heb alle offtopic replys verwijderd en hoop dat we ons nu weer gewoon normaal kunnen gedragen.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:58.