Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2003, 07:39
Verwijderd
Daar heb ik veel last van

Nu is het toch zo, dat wanneer ik een knal krijg van de auto, de deurklink, <vul hier maar iets met metaal in> dat eigenlijk het object zelf statische electriciteit bevat en zich via mij ontlaadt naar de grond (stroom zoekt altijd de snelste weg van de minste weerstand?).

Wat ik nu niet begrijp. Bij ons op kantoor, in de schaduw, bij deze kou, hebben we dus aan de parkeerzijde een deur. No way dat daar statische electriciteit op staat, maar toch heeft het ding het blijkbaar op mij gemunt

Nu begrijp ik dat wanneer ik uit de auto stap, er sprake is van wrijving tussen 2 oppervlakken, namelijk mijn broek en de zitstoel. Dit zou betekenen dat ik mogelijk statisch ben. Raak ik nu echter die deur aan, krijg ik een stroomstoot!

Mijn vader redeneert dan zo: jij bent de drager van de statische electriciteit en jij ontlaadt je via de deur, dus mag jij eigenlijk niks voelen. Het is altijd de laatste in de ketting die de stroomstoot krijgt (zo redeneert hij op basis van een experiment wat hij en z'n maatjes vroeger deden op de fabriek: 5 man hand in hand en dan stroom er doorheen, alleen de laatste was de klos).

Hoe komt het nu dat ik die stroomstoot krijg?

*wil alles van statische eletriciteit weten*

Laatst gewijzigd op 19-02-2003 om 07:41.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2003, 09:15
Verwijderd
Als een voorwerp elektronen opneemt wordt het daarbij negatief geladen. Als een voorwerp elektronen afstaat wordt het daarbij positief geladen.
De aarde is altijd negatief geladen, dus heeft het altijd elektronen te weinig.
Als jij contact maakt met die deur, gaat er een stroom lopen. Dat kan op twee manieren. Ik ervan uit ga dat die deur in direct contact staat met de aarde, jij bent dan negatief geladen en wordt jij dus ontladen door middel van die deur. (je 'maakt aarde' met die deur)
Het kan ook zijn dat die deur altijd negatief is geladen, en als jij dan contact maakt ontlaadt die deur zich via jou. Je zegt dat je zeker weet dat die deur niet geladen is, maar dat kun je voor de zekerheid meten.
Aangezien jij er vaker last van hebt (met auto's ed.) is het dus niet de schuld van de deur, maar jij bent vaak geladen. Dat kan aan de kleding liggen (fleece of wol) of aan de vloerbedekking in het kantoor.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 14:20
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Bij toneel, als je een bepaalde afvoerbuis en een radiator aan raakt krijg je me toch een opdonder!

dat experiment van je vader:
De mensen die in het midden staan, geven alleen electronen door, en krijgen ze er een zooitje bij. Stroomgeleiden doet geen pijn, teminste bij lage spanningen enzo.
Die gast die een shok krijgt ontlaat alles op 1 plek, en daar voelt hij zijn zenuwen te keer gaan.

zo iets is het, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 14:46
Verwijderd
Dus omdat de deur of elk ander object de eletriciteit zodanig snel geleidt via een kleine oppervlakte, voel ik de stroomstoot? Maakt niet uit in welke richting de stroom gaat (of het voorwerp zich ontlaadt, of ik) *?*
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 16:03
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
******** schreef:
Dus omdat de deur of elk ander object de eletriciteit zodanig snel geleidt via een kleine oppervlakte, voel ik de stroomstoot? Maakt niet uit in welke richting de stroom gaat (of het voorwerp zich ontlaadt, of ik) *?*
zo is het, denk ik
en het is oermoeilijk om de garagedeur in een keer zo snel aan te raken dat de spanning over een groot oppervlak word verdeelt, dus helaas geen oplossing
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 16:44
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Dus omdat de deur of elk ander object de eletriciteit zodanig snel geleidt via een kleine oppervlakte, voel ik de stroomstoot? Maakt niet uit in welke richting de stroom gaat (of het voorwerp zich ontlaadt, of ik) *?*
Dat klopt, want in beide gevallen ontstaat er een potentiaalverschil tussen jou en het geleidende voorwerp, met gevolg dat er een stroom gaat lopen. dat voel je dan.

Evilsmiley: De spanning maakt niet zoveel uit. Het gaat om de stroomsterkte. In normaal schrikdraad kan de spanning oplopen tot enkele duizenden volts. Als de stroomsterkte dan niet zo hoog is, is er niet zo veel aan de hand.

Een mogelijke verklaring voor dat experiment: dat de laatste een schok krijgt, komt niet doordat hij alles op 1 plek ontlaadt, maar doordat hij de enige is met een potentiaalverschil. De rest krijgt bijvoorbeeld links evenveel binnen als er rechts uitgaat. Bij de laatste kan de stroom niet verder, dus krijgt hij de spanning van de gehele ketting over zich heen. Bij spanning gaat het om het begin- en eindpunt, dus in dit geval de spanningsbron en de laatste persoon.

- vond elektriciteit altijd het leukste onderwerp -
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 17:18
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
ja, idd, 1 Ampére is natuurlijk al weer dodelijk, is het niet?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 17:44
Verwijderd
Fijn om te lezen
Ik heb dat de laatste tijd ook echt áltijd met vanalles, met mensen, deurklinken etc etc etc.. vaak hoor je ook gewoon echt een tik, en altijd ben ik degene bij wie het echt pijn doet
Mja, kan er weinig aan veranderen... 't is wel oervervelend...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 17:54
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef:
ja, idd, 1 Ampére is natuurlijk al weer dodelijk, is het niet?
bij een tik van 10 ms met 500 mA krijg je al hartproblemen en stopt de ademhaling.
dit geldt ook voor een tik van 2000 ms bij 50 mA.

Ik heb wel eens gehoord dat bij droog en koud weer de kans op elektrische schokjes bij deuren enzo toeneemt. Maar ik weet daar verder niet zoveel van.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 18:37
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat bij droog en koud weer de kans op elektrische schokjes bij deuren enzo toeneemt. Maar ik weet daar verder niet zoveel van.
Koud weer houdt droge lucht in, en bij droge oppervlakten ontstaat sneller wrijving wat weer tot statische electriciteit kan leiden.

Bij mijn weten kan het regelmatig in contact komen met statische electriciteit leiden tot hartritmestoornissen. Er zijn dingen op de markt waarmee je de eletriciteit geleidelijk af kunt laden. Moet ik eens dringend uitzoeken
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 18:40
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Moet ik eens dringend uitzoeken
Ik ook, heb er net alweer drie gehad, echt hele harde
gelukkig heb ik straks anti-statische vloerbedekking, zal wel een hoop schelen...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 21:03
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef:
Ik ook, heb er net alweer drie gehad, echt hele harde
gelukkig heb ik straks anti-statische vloerbedekking, zal wel een hoop schelen...
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit last van zulke schokjes gehad, bij auto's niet, bij deuren niet, nergens.........
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 10:47
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef:
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit last van zulke schokjes gehad, bij auto's niet, bij deuren niet, nergens.........
Ow, apart... Ik had het vroeger vooral bij van die plastic tuinstoelen, daar moet ik gewoon echt niet op gaan zitten, word ik helemaal gek van de tikken Nu heb ik het bij vanalles... 't is niet super eng ofzo, maar toch wel vervelend.. vooral omdat je je te pletter schrikt wanneer je iets aanraakt en een tik hoort/krijgt.. mja, mijn moeder heeft het nog erger dus ik hou mijn mond wel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Computer geeft geen beeld meer
Verwijderd
17 17-06-2007 10:31
Software & Hardware [server] wat voor systeem ?
J-roenn
36 29-08-2005 10:04
Software & Hardware [Harddisk] Nieuwe SATA HDD geeft problemen
Verwijderd
53 22-05-2005 11:54
Software & Hardware [PC upgrade] Advies nodig
Distorted
49 11-12-2004 19:41
Lichaam & Gezondheid elektrische schokjes
Psychickje
18 11-04-2003 14:58
Seksualiteit statische electriciteit
spatje
10 28-03-2003 12:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.