Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2004, 17:12
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Voor een EC12 PO heb ik o.a. 2 stellingen gekregen waarbij ik uit moet leggen waarom de beweringen juist of onjuist zijn.

stelling a. De progressie in de tarieven van de loon- en inkomstenbelasting wordt veroorzaakt door zowel de steeds hogere marginale tarieven als door de heffingskorting.

stelling b. Omdat voor de berekening van de verschuldigde inkomstenbelasting aftrekposten zijn toegestaan, vermindert de progressie in de loon- en inkomstenbelasting.

Volgens mij is de eerste stelling juist en de tweede onjuist, maar ik kan deze antwoorden niet goed uitleggen. Kan iemand me helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2004, 17:20
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Stelling a
Het leek mij logischer dat de progressie wordt veroorzaakt door de verschillende schijven in het belasting systeem. Als je meer verdient moet je ook procentueel meer belasting betalen..
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 17:27
Tha-Theo
Avatar van Tha-Theo
Tha-Theo is offline
Stelling b: Volgens mij is die wel waar, maar dat weet ik niet cker. Omdat mensen die meer verdienen dan gemiddeld meer moeten betalen... Iedereen heeft aftrekposten, maar mensen met een hoger salaris kunnen dan procentueel gezien minder aftrekken...
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 17:38
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Tha-Theo schreef op 16-12-2004 @ 18:27 :
Stelling b: Volgens mij is die wel waar, maar dat weet ik niet cker. Omdat mensen die meer verdienen dan gemiddeld meer moeten betalen... Iedereen heeft aftrekposten, maar mensen met een hoger salaris kunnen dan procentueel gezien minder aftrekken...
Volgens mij spreek je jezelf tegen op deze manier...

Als mensen met een hoger salaris procentueel minder kunnen aftrekken als mensen met een lager salaris, moeten de hogere inkomens meer betalen bij gebruik van aftrekposten. Dat zei je ook.
Dit zou echter leidden tot een vergroting van de progressie in de loon- en inkomstenbelasting. Of snap ik het verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 17:39
Tha-Theo
Avatar van Tha-Theo
Tha-Theo is offline
zou goed kunnen ik haal progressie en degressie altijd door elkaar, maar je snapt wat ik bedoel?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 17:41
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Tha-Theo schreef op 16-12-2004 @ 18:39 :
zou goed kunnen ik haal progressie en degressie altijd door elkaar, maar je snapt wat ik bedoel?
Ja en bedankt!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 17:46
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Miracle schreef op 16-12-2004 @ 18:20 :
Stelling a
Het leek mij logischer dat de progressie wordt veroorzaakt door de verschillende schijven in het belasting systeem. Als je meer verdient moet je ook procentueel meer belasting betalen..
Ja, dat snap ik. Dat klinkt veel simpeler.

Maar is 'de steeds hogere marginale tarieven' niet hetzelfde als 'de verschillende schijven' in ons belastingstelsel. Als dat zo is dan is de stelling juist.

En wat die heffingskortingen betreft, ik snap nu dat die leidden tot progressie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen debat kernenergie!!!
marcelkastelein
6 07-06-2011 14:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 00:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Beatrix looft Poetin voor schandalige overtredingen mensenrechten
Joostje
48 06-11-2005 18:59
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap stelling!!!!!Help me!
loeka
7 27-03-2003 21:49
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap LPF-minister Heinsbroek
NN
34 02-10-2002 17:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.