Oud 24-05-2005, 10:30
ExVaal
Avatar van ExVaal
ExVaal is offline
Ik zit niet in mijn examens, dat is alweer 3 jaar geleden, maar dit valt me de laatste tijd erg op:

De examens worden zo gehype't, dat het bijna extreem is, iedereen praat over examenstress en blackouts.

Als je er zo mee bezig bent, KRIJG je ze toch juist? Je kan beter relaxed je gewone ritme volgen, en rustig je examens maken, in plaats van ineens extreem sporten en goed eten etc om maar van die 'examenstress' af te komen.

Imho is de term 'examenstress' gecreeerd door mensen die zichzelf stangen door te bedenken dat de examens ineens extreem moeilijk zijn ofzo.

Ik vond mijn examens niet noemenswaardig veel moeilijker dan een grote repetitie of een schoolonderzoek. Ik ben dan ook gewoon rustig mijn examenperiode in gegaan, zonder extra sporten of 'kalmeringsmiddelen' enzo. Ik heb het gewoon gered met goede cijfers, terwijl een meisje uit mijn klas, die WEL aan de kalmerende dingen zat, en zich enorm druk maakte, erg slechte cijfers haalde.

VOlgens mij dus gewoon veel te veel ophef over iets relatief kleins

Jullie meningen?
Advertentie
Oud 24-05-2005, 10:32
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Kalmerende middelen, das ook wel weer meteen het extreemste wat je kan noemen, nog nooit gehoort dat iemand die nam. Of men doet het zonder er over te praten.

Je moet het ook zien als een test van presteren onder druk, en hoe goed je er mee om kan gaan.
Oud 24-05-2005, 10:39
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik ben het helemaal met je eens. Als iedereen er nou niet zo moeilijk over zou doen, dan was je ook veel minder zenuwachtig.

De examens die ik tot nu toe heb gehad, stelden écht niks voor.
__________________
Oud 24-05-2005, 10:40
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
De examens zijn zeker weten gehypet. Ik heb een vriend die gewoon twee weken eerder dan normaal is begonnen met leren, en er constant mee bezig is geweest. Zijn scheikunde ging gister niet bijster goed. Een paar andere vrienden die juist op het laatste moment zijn gaan leren, zoals normaal, en heel relaxed zijn gebleven, hebben het juist erg goed gedaan.

Je creeert je eigen stress door er constant mee bezig te zijn. En proberen iets te doen zodat die stress weggaat helpt ook niet, want dan ben je juist ermee bezig.

Daarbij vond ik het examen een stuk makkelijker dan de SE's, en waren de zenuwen gisterochtend totaal onnodig.
Oud 24-05-2005, 11:00
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik ben het met de openingspost eens. Ik deed vorig jaar vwo examen. Nu moet ik zeggen dat ik wel erg vroeg ben begonnen, maar dat had redenen die wat verder gingen dan doodnormale examenstress. Maar ik zag het wel vooral als een wat uitgebreidere toets dan normaal en niet meer dan dat
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 24-05-2005, 11:03
Kurogane
Avatar van Kurogane
Kurogane is offline
eerst examen vond ik kut gaan dus ik zit nu wel enigszins te tobben wat eigenlijk geen zin heeft, maar het werkt wel erg op mijn zenuwen.
Oud 24-05-2005, 11:21
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik ben het niet met je eens. Het lijkt me vrij normaal dat veel mensen gestresst zijn voor het eindexamen, ookal vind ik het wel meevallen op mijn school, en ik denk niet dat dat nu meer zo is dan vroeger. De examens zijn altijd al groter gemaakt dan ze zijn en er zijn altijd mensen die zich daar teveel van aantrekken, maar de mensen met kalmeringsmiddelen behoren toch echt nog altijd tot de minderheid.
Oud 24-05-2005, 11:28
Kurogane
Avatar van Kurogane
Kurogane is offline
Er staat 1 jaar van je leven op het spel, ik heb geen zin om weer door die hel te gaan. Weet je wat voor andere leuke dingen in dat jaar kan doen. Wel iets om enigszins over te stressen..
Oud 24-05-2005, 11:53
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik ben het helemaal met de TS eens, je merkt het ook heel erg op dit forum. Hoewel ik het erg leuk vind om met lotgenoten te praten, word ik wel wat zenuwachtiger erdoor. Ik heb niet écht examenstress, alleen beetje gezonde spanningen, maar daar had ik vanmorgen op m'n 1e examen geen last van.
Ik las ook in de krant dat iedereen maar bètablokkers slikt en dat vet veel mensen allerlei (al dan niet homeopatische) middeltjes gebruiken. Imo is dat een slechte zaak en totaal niet nodig! 'Vroeger' deed men het toch ook zonder!
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 24-05-2005, 11:54
Dave Rhubarb
Avatar van Dave Rhubarb
Dave Rhubarb is offline
Ik vind het volstrekt logisch dat dat gebeurd, en dat het gebeurd is ook zeker iets wat moet. Maar in plaats van examenstress om te zetten in zenuwachtig geblaat en sporten ( heb ik overigens nog nooit van gehoord maargoed), kun je beter opzetten in concentratie of motivatie. Stress is niet meteen iets negatiefs of positief, ik zie stress meer als een voorfase van de echte fase. En als dit allemaal bullshit is voor anderen, who cares. Stress is een natuurlijke reactie op een landelijk examen, want hoe je het went of keert het tekent inderdaad een weg voor de rest van je leven. Stress is goed voor degene die een examen moeten maken, maar weet het om te zetten.
Zoals ik het zie word de stress zowieso eigenlijk al niet gehyped, er word al jaren gezegd waar het op staat. Dat dit verkeerd word geintrepeteerd is aan ons. Er word helemaal niet moeilijk over gedaan, het is moeilijk en zo word over gesproken zoals het hoort. Ik beweer eerder het tegenovergestelde, het IS groot en word door velen niet begrepen. Ik ga me niet druk maken over examens maar weet wel waar ik het voor doe, en wat de waarde is.
__________________
Everybody should be nice, and illuminate the planet.
Oud 24-05-2005, 13:33
Verwijderd
Ik vind sommige zaken ook compleet overdreven. Je moet je gewoon 3 uur kunnen concentreren - vaak korter. Daarvoor moet je niet speciaal dingen gaan slikken etc, gewoon normaal eten.
Ook de dingen waar mensen over klagen, pff... Fluitende vogeltjes, blaffende honden. Dat hoort er gewoon bij, als dat je al afleidt, doe je écht iets fout.
Oud 24-05-2005, 14:11
Stijn1234
Stijn1234 is offline
In Nederland zijn die eindexamen blijkbaar wel gehyped, is hier in België niet het geval eigenlijk.

Denk wel dat het net stress en ellende veroorzaakt als iedereen erover zit te zaniken

EDIt: ik voel me hier steenoud als ik die leeftijden allemaal bekijk
Oud 24-05-2005, 14:15
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Vaal schreef op 24-05-2005 @ 11:30 :
Ik vond mijn examens niet noemenswaardig veel moeilijker dan een grote repetitie of een schoolonderzoek. Ik ben dan ook gewoon rustig mijn examenperiode in gegaan, zonder extra sporten of 'kalmeringsmiddelen' enzo. Ik heb het gewoon gered met goede cijfers, terwijl een meisje uit mijn klas, die WEL aan de kalmerende dingen zat, en zich enorm druk maakte, erg slechte cijfers haalde.
volgens mij probeer je daar wel een verkeerde conclusie te trekken. Dat meisje is waarschijnlijk kalmeringsmiddelen gaan slikken omdat ze al van zichzelf weet dat ze zo slecht reageert op stress. Maar die kalmeringsmiddelen kunnen niet alles redden en dus haalde dat meisje alsnog slechte cijfers. En aangezien jij geen probleem hebt met stress ben je geen kalmeringsmiddelen gaan slikken en had je ook geen last van stress met je examens.
Het is dus niet zo dat zij slechte cijfers haalde, dóórdat ze kalmeringsmiddelen ging slikken (dat die haar stress verhoogten ofzo).

Ontopic: het is de stok achter de deur van elke docent. 5 of 6 jaar lang wordt je bang gemaakt met de mededeling dat je je examens niet gaat halen als je niet goed oplet en goede cijfers haalt. Logisch dat sommige mensen dan tegen zoiets op gaan zien. Maar achteraf valt het inderdaad reuze mee. Ik vond mijn examentijd een van m'n leukste tijden, achteraf gezien.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 24-05-2005, 14:16
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Stijn1234 schreef op 24-05-2005 @ 15:11 :
In Nederland zijn die eindexamen blijkbaar wel gehyped, is hier in België niet het geval eigenlijk.
maar dat is enorm anders.
in België heb je elk jaar examens, naar wat ik begrepen heb.
Hier in Nederland heb je één keer examens: aan het eind van je schoolcarrière. DAT is het moment dat je moet scoren, en dat maakt veel mensen bang. Daarnaast is het hier ook heel officieel. Er kleven veel regels vast aan de examens, omdat ze landelijk geregeld zijn en overal dus op exact hetzelfde moment moeten worden afgenomen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 24-05-2005, 14:19
MB
Avatar van MB
MB is offline
Ik heb er dus echt niks over gehoord en ik ken toch aardig wat mensen die examen doen...
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Oud 24-05-2005, 14:24
Stijn1234
Stijn1234 is offline
Das waar Balance maar voor bepaalde studierichtingen na je middelbaar hebben we hier wel toelatingsexamens, das ook erop of eronder.

Wat gebeurt er als je niet slaagt op zo'n eindexamen? Herkansing?

Je moet toch niet helemaal 6 jaar opnieuw doen vermoed ik
Oud 24-05-2005, 14:25
qghp
qghp is offline
Ach let's face it, 80% van de examens is makkelijker dan een gemiddelde toets die je eerder dat jaar hebt moeten maken.
mensen moeten zich niet zo druk maken en zich niet gek late maken
Oud 24-05-2005, 14:26
Larsman
Larsman is offline
Citaat:
mat-ice schreef op 24-05-2005 @ 15:25 :
Ach let's face it, 80% van de examens is makkelijker dan een gemiddelde toets die je eerder dat jaar hebt moeten maken.
mensen moeten zich niet zo druk maken en zich niet gek late maken
juist
__________________
Ik praat graag alleen, dat scheelt tijd en argumenten.
Ads door Google
Oud 24-05-2005, 14:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Stijn1234 schreef op 24-05-2005 @ 15:24 :
Das waar Balance maar voor bepaalde studierichtingen na je middelbaar hebben we hier wel toelatingsexamens, das ook erop of eronder.

Wat gebeurt er als je niet slaagt op zo'n eindexamen? Herkansing?

Je moet toch niet helemaal 6 jaar opnieuw doen vermoed ik
je kan op 2 manieren zakken:
- met herkansingsmogelijkheid. Dan mag je één vak herkansen om er voor te zorgen dat je alsnog slaagt.
- zonder herkansingsmogelijkheid. Dan krijg je geen diploma en kan je het jaar erop in mei opnieuw examen gaan doen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 24-05-2005, 14:30
ExVaal
Avatar van ExVaal
ExVaal is offline
Misschien handig om erbij te vermelden, ik kan NIET goed tegen stress en presteren onder druk.
Oud 24-05-2005, 17:33
marleentje86
marleentje86 is offline
Dus helemaal niemand van jullie slikt pillen?
Nemen jullie wel energierepen en drankjes mee dan?

Ben toevallig net bezig met een artikel over examenstress. Als iemand wil meewerken, moet je het even zeggen okay?
__________________
If your willing to change the world, let love be your energy
Oud 24-05-2005, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 24-05-2005 @ 15:27 :
je kan op 2 manieren zakken:
- met herkansingsmogelijkheid. Dan mag je één vak herkansen om er voor te zorgen dat je alsnog slaagt.
- zonder herkansingsmogelijkheid. Dan krijg je geen diploma en kan je het jaar erop in mei opnieuw examen gaan doen.
als je wel een her doet, maar alsnog niet slaagt, mag je dan dat jaar erna weer meedoen aan de examens?
(eventueel na het doen van een LOI-cursus in dat vak ofzo)
Oud 24-05-2005, 17:40
Luna
Avatar van Luna
Luna is offline
niks gemerkt van een hype, iedereen hier heeft t juist over een eitje en dat t geen big deal is. dus ik maak me ook niet meer druk.
__________________
liep een man in de woestijn en vond een kameel, de kameel vond van niet.
Oud 24-05-2005, 18:05
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
stress... mwa nou niet echt heel erg. Zenuwen ja dat wel, en stress komt bij mij zodra het slecht gaat (achteraf)... nu dus maar neit omdat we elkaar nou zo op zitten te naaien enzo
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 24-05-2005, 18:13
Verwijderd
ik was eigenlijk niet zo gestressd, pas toen ik echt begon aan me eerste examen, en toen die lekker ging, en vandaag ook, ben ik helemaal niet meer gestressd
Advertentie
Oud 24-05-2005, 18:35
Gadje
Avatar van Gadje
Gadje is offline
ja daar had ik wel last van vorige week, het is zo opgeblazen maar nu de examens zijn begonnen heb ik er helemaal geen last meer van, zoveel stelt t nou ook weer niet voor.
Oud 24-05-2005, 23:41
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Hoezenpoes schreef op 24-05-2005 @ 18:39 :
als je wel een her doet, maar alsnog niet slaagt, mag je dan dat jaar erna weer meedoen aan de examens?
(eventueel na het doen van een LOI-cursus in dat vak ofzo)
tuurlijk
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 25-05-2005, 05:50
Spoonie
Avatar van Spoonie
Spoonie is offline
je moet die zooi gewoon zien als nog een proefwerkweek
__________________
Het leven van een student bestaat uit vaak en vakkunding weekend vieren met soms een college tussendoor.......één twee, klik klik, go go ...ACTIE!!!!
Oud 25-05-2005, 07:11
Smobbo
Avatar van Smobbo
Smobbo is offline
Ik maak me wel meer zorgen over het eindexamen dan een gewone toets, maar dat lijkt me niet meer dan logisch hij telt 50% van je eindcijfer...
Normaal gesproken begon ik altijd de dag van te voren te leren, maar nu wou ik geen risico lopen en ben dus de week voor het examen al begonnen met doorlezen/leren, daar heb ik nu dus ook profijt van...
Er is dus een verschil tussen je té zenuwachtig/gestresst maken, of gewoon eindelijk een x serieus met een toetsweek omgaan (met de daarbij horende zenuwen).
__________________
WOEi !
Oud 25-05-2005, 07:51
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik denk het wel ja. Van te voren lijkt het allemaal zo super groot etc, maar als je eenmaal bezig bent valt het echt heel erg mee, ik vond het zelfs leuk (behalve wiskunde dan, maar dat was in mijn jaar ook een moeilijk examen en het lukte me totaal niet)
Mensen maken zich er echt te druk om, willen in korte tijd nog zo veel mogelijk leren, krijgen te horen dat je voor de kerst al begonnen moet zijn met leren etc. Maar je hebt het de afgelopen jaren moeten leren. Je hebt je SE wel goed staan etc, dan hoef je je helemaal niet zo druk te maken. Gewoon relext zijn en vooral ook tussen de examens (deze week) niet al teveel meer leren, zo nuttig is dat toch niet. Ontspanning is imo veel beter.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 25-05-2005, 07:59
Ninpo Otaku
Avatar van Ninpo Otaku
Ninpo Otaku is offline
Tsjah zit gewoon in het maatschappelijke systeem..
Menesen hypen elkaar op..
Maar dat gaat zover, dat ze eigenlijk vergeten wat ze moeten doen..
Examens stellen geen ene zak voor, maar ik voel me toch echt niet gemakkelijk alsik een examen maakt, kanker stilte, ik fucking hype en "officiel" gedoe, bah ik ben blij als het voorbij is..
__________________
bla
Oud 27-05-2005, 01:58
TechnoZeeuw
TechnoZeeuw is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 24-05-2005 @ 11:32 :
Kalmerende middelen, das ook wel weer meteen het extreemste wat je kan noemen, nog nooit gehoort dat iemand die nam. Of men doet het zonder er over te praten.
Ik weet wel degelijk gevallen, 2 jaar geleden was er zelfs iemand bij ons op school die had teveel gepakt. Die viel bijna in slaap, dat zijn echt geen grappen meer
__________________
Sterf met het gevoel dat je geleefd hebt
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.