Oud 25-07-2007, 16:35
raad es
Avatar van raad es
raad es is offline
Hoi! ik ben op dit moment bezig met studie cultuurwetenschappen en dan het onderdeel inleiding in kunst. In een opgave aan het begin wordt mij het volgende gevraagd:

Geef uw definitie van het begrip "kunst". Welk onderscheid maakt u tussen de begrippen 'kunst', 'ambacht', 'kunstnijverheid', 'grafische vormgeving', en 'industriele vormgeving'?

Graag zou ik willen weten hoe jullie daarover denken. Remember er is geen fout antwoord!
__________________
Sick of you! I'm so sick of youhouhou!

Laatst gewijzigd op 25-07-2007 om 16:38.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-07-2007, 17:03
Boebsie
Boebsie is offline
Ik denk dat "kunst" een vage verzamelnaam is voor hetgeen waarbij voornamelijk creativiteit te pas komt en waar die creativiteit ook "echt" centraal staat. Het begrip "kunst" is vaak ook een soort compliment, het heeft een positieve lading. Men zegt vaak "wow dat is kunst".
Maar goed van mijn part wissen we het begrip, het brengt alleen maar verwarring! Waarvoor heb je het immers nodig? Het slaat nergens op om subjectiviteit als concreet te definieren.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2007, 17:59
<*)_><
Avatar van <*)_><
<*)_>< is offline
Ik denk dat ik je huiswerk niet ga doen
__________________
Ik ben Erik en als ik post dan signeer ik.
Sluit de mond meer en de ogen minder.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2007, 18:08
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
raad es schreef op 25-07-2007 @ 17:35 :
Remember er is geen fout antwoord!
Maar wat is dat nu voor onzin?

Als jij kunst definieert als "een A4-tje" dan is dat wel degelijk fout.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 07:31
raad es
Avatar van raad es
raad es is offline
Citaat:
<*)_>< schreef op 25-07-2007 @ 18:59 :
Ik denk dat ik je huiswerk niet ga doen
leuk bedachte antwoord, maar bij de universiteit heb je geen "huiswerk"!
Het is zelfwerkzaamheid. Ik was alleen benieuwd naar de kijk op de zaak van meerdere mensen zodat ikzelf het beter kan formuleren (dat is overigens zelfs een facultatieve opdracht: het aan mensen om mij heen vragen dus ik dacht ik vraag het hier omdat ik graag de mening van jongeren graag wil weten maar ja). ik zal je hier mijn antwoord geven, meneer/mevrouw de scepticus:
Kunst is volgens mij een vorm van expressie die het alledaagse overstijgt door haar vorm,boodschap of vaardigheid van de maker.

Ambacht: bewerking van een tastbaar goed die veel vaardigheid van de maker eist

Kunstnijverheid: het technische aspect van het vervaardigen van objecten behorend tot erkende kunstdisciplines.

Grafische vromgeving: De puur visuele vorming/indeling/ontwerp van een boek/tijdschrift/film/reclame/enz.

Industriele vormgeving: De puur visuele vorming/ ontwerp van een bruikbaar object.

Maw: Ambachten,kunstnijverheid, grafische vormgeving en industriele vormgeving kunnen allen kunst als eindproduct hebben hoewel het verschillende dingen betreft.
__________________
Sick of you! I'm so sick of youhouhou!

Laatst gewijzigd op 26-07-2007 om 07:37.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 07:33
raad es
Avatar van raad es
raad es is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 25-07-2007 @ 19:08 :
Maar wat is dat nu voor onzin?

Als jij kunst definieert als "een A4-tje" dan is dat wel degelijk fout.
Als je zou weten hoe papier gemaakt wordt dan zou je misschien wel zeggen dat dat kunst is!
Maw als jij dat kunst vindt dan is dat kunst voor jou!

Wel zou ik graag wat uitgebreidere antwoorden willen dan dat idd
__________________
Sick of you! I'm so sick of youhouhou!

Laatst gewijzigd op 26-07-2007 om 07:38.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 07:36
raad es
Avatar van raad es
raad es is offline
Iig nevermind, blijkbaar is het teveel gevraagd om op een scholierenforum een discussie te starten over iets abstracts.
Vroeger was dat wel anders. ik zat jaren geleden onder een andere nick hier op deze forum en men was toen toch wel wat meer tot zinnige antwoorden geneigd. (slaat niet op jouw Boebsie!)

PS voor Boebsie: Je hebt wat mij betreft gelijk over de algemeen geaccepteerde kunst met een grote K. Ik vind bv mijn huisgenoots schilderijen ook kunst terwijl menigeen het rotzooi zou vinden. Kunst is net als muziek een kwestie van smaak.
__________________
Sick of you! I'm so sick of youhouhou!

Laatst gewijzigd op 26-07-2007 om 07:39.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 10:29
Rooster
Avatar van Rooster
Rooster is offline
Raad es, of je het nou huiswerk noemt of niet, aardappel aardapel, toch zal je het hoofdzakelijk zelf moeten doen, wat vis zegt.

Zoals jij de redenering van Nun onderuit haalt, daaraan kun je zien dat je dus al een vaststelling hebtvan het begrip kunst,
Sterker nog, met de woorden "remember er is geen fout antwoord" laat je zien dat je denkt dat alles kunst kan zijn.



Een beetje goocheme forumer was iets verder teruggegaan in de topics en had dan genoeg topics gevonden waar je het dan al uit had kunnen halen.
Doe niet zo vervelend uit de hoogte " dat vroeger alles beter was" ,
en zeik niet zo omdat je binnen 1 dag (in de vakantietijd bovendien!) nog niet genoeg reacties hebt op je (ook nog onzinnige) vraag.
Er zitten meer mensen op het forum dan de 3 die gereageerd hebben dus ga niet meteen liggen huilen.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 12:58
raad es
Avatar van raad es
raad es is offline
Citaat:
Rooster schreef op 26-07-2007 @ 11:29 :
Raad es, of je het nou huiswerk noemt of niet, aardappel aardapel, toch zal je het hoofdzakelijk zelf moeten doen, wat vis zegt.


Ik doe het ook zelf. Het is een gedeelte van mijn opdracht om aan andere mensen te vragen wat hun mening is.

Citaat:
Zoals jij de redenering van Nun onderuit haalt, daaraan kun je zien dat je dus al een vaststelling hebtvan het begrip kunst,
Sterker nog, met de woorden "remember er is geen fout antwoord" laat je zien dat je denkt dat alles kunst kan zijn.
[afbeelding]
Idd dat klopt het ging er niet om dat ik een beeld zou vormen maar om te kijken wat de beeld van anderen is.

Citaat:
Een beetje goocheme forumer was iets verder teruggegaan in de topics en had dan genoeg topics gevonden waar je het dan al uit had kunnen halen.
Zit wat in! Dat ga ik zeker ff proberen. Thnx voor de tip .

Citaat:
Doe niet zo vervelend uit de hoogte " dat vroeger alles beter was" ,
Het was niet mijn bedoeling om uit de hoogte te doen, ik was alleen enigzins verbaasd over de reacties.

Citaat:
en zeik niet zo omdat je binnen 1 dag (in de vakantietijd bovendien!) nog niet genoeg reacties hebt op je (ook nog onzinnige) vraag.
Er zitten meer mensen op het forum dan de 3 die gereageerd hebben dus ga niet meteen liggen huilen.
Ik was niet zozeer aan het zeiken over het aantal reacties maar meer om de inhoud. Ik was enigzins teleurgesteld. Ik had namelijk gehoopt dat degenen die antwoord gaven een beetje serieus erop in gingen. en het is idd een beetje fout van mij geweest om de forumers over een kam te scheren.

Overigens was ik vergeten dat het vaklantie is. (oeps! ik heb namelijk geen vakantie )
__________________
Sick of you! I'm so sick of youhouhou!

Laatst gewijzigd op 26-07-2007 om 13:00.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 14:40
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Waarom zou het iets met smaak te maken hebben? Iets kan perfect onder de noemer kunst vallen zonder dat je het esthetisch vindt. "De allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie" wordt het wel eens genoemd. Maar tegenwoordig wordt zowat alle zelfexpressie zo wel vernoemd.

Kunst gaat in de eerste plaats volgens mij gewoon verder dan een weergave van de werkelijkheid, omdat de inbreng en de visie van de kunstenaar bepaalt of iets kunst is of niet. Als Andy Warhole zegt dat een blik soep kunst is, is dat kunst. Maar daarom is de Albert Heyn nog geen kunstgallerij. Hetzelfde geldt voor mosselpotten en kakmachines, denk ik.

Op een andere manier kan iets ook door esthetische waarden een labeltje kunst verdienen. Niet zozeer de lezer/luisteraar/kijker/... bepaalt dat, denk ik. Common sense.

En daarnaast is het vaak weer duidelijker wat kunst NIET is, dan wat kunst WEL is. En natuurlijk heb je nog een heel groot grijs gebied. natuurlijk was herman Brood een kunstenaar, en heeft hij heel wat kunstwerken gemaakt. Maar is zijn muziek daarom ook kunst? (Ik denk het niet.) En al zijn snelle schetsen om zijn verslavingen te kunnen onderhouden? (Ik denk het niet).

Citaat:
Een beetje goocheme forumer was iets verder teruggegaan in de topics en had dan genoeg topics gevonden waar je het dan al uit had kunnen halen. Doe niet zo vervelend uit de hoogte [...] en zeik niet zo [...]
De pot verwijt de ketel...

Als er op een forum als 'artistiek' al niet meer gevraagd mag worden wat anderen onder kunst verstaan kan je beter ineens het hele forum opdoeken.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 17:00
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
De kunst zit em in de definitie
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 19:22
raad es
Avatar van raad es
raad es is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 26-07-2007 @ 15:40 :
[B]Waarom zou het iets met smaak te maken hebben? Iets kan perfect onder de noemer kunst vallen zonder dat je het esthetisch vindt. "De allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie " wordt het wel eens genoemd. Maar tegenwoordig wordt zowat alle zelfexpressie zo wel vernoemd.
Is smaak/esthetiek dan ook hetzelfde als gevoel voor jou? Ik zie mijzelf soms voor het dilemma in een muzeum dat ik iets esthetisch mooi vind en dus eigenlijk kunst, maar dat het geen gevoel bij mij oproept, wat ik persoonlijk zeer belangrijk vind. Ik heb dan ook de neiging kunst met gevoel te associeren. Prachtige uitspraak trouwens!

Citaat:
Kunst gaat in de eerste plaats volgens mij gewoon verder dan een weergave van de werkelijkheid, omdat de inbreng en de visie van de kunstenaar bepaalt of iets kunst is of niet. Als Andy Warhole zegt dat een blik soep kunst is, is dat kunst. Maar daarom is de Albert Heyn nog geen kunstgallerij. Hetzelfde geldt voor mosselpotten en kakmachines, denk ik.

Op een andere manier kan iets ook door esthetische waarden een labeltje kunst verdienen. Niet zozeer de lezer/luisteraar/kijker/... bepaalt dat, denk ik. Common sense

En daarnaast is het vaak weer duidelijker wat kunst NIET is, dan wat kunst WEL is. En natuurlijk heb je nog een heel groot grijs gebied. natuurlijk was herman Brood een kunstenaar, en heeft hij heel wat kunstwerken gemaakt. Maar is zijn muziek daarom ook kunst? (Ik denk het niet.) En al zijn snelle schetsen om zijn verslavingen te kunnen onderhouden? (Ik denk het niet).
Hier blijkt dus weer dat kunst idd een "allerindividueel" variabel begrip is. Ik zou namelijk ivm Herman eerder geneigd zijn zijn muziek als kunst te zien dan zijn schilderijen.
__________________
Sick of you! I'm so sick of youhouhou!
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 19:53
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
raad es schreef op 26-07-2007 @ 20:22 :
Is smaak/esthetiek dan ook hetzelfde als gevoel voor jou? Ik zie mijzelf soms voor het dilemma in een muzeum dat ik iets esthetisch mooi vind en dus eigenlijk kunst, maar dat het geen gevoel bij mij oproept, wat ik persoonlijk zeer belangrijk vind. Ik heb dan ook de neiging kunst met gevoel te associeren. Prachtige uitspraak trouwens!
Moeilijke vraag, hoor. Architectuur zal ik in sommige gevallen zonder twijfel kunst noemen, maar het gebeurt me zelden dat ik euforisch wordt (of gevoelens krijg) van een gebouw. M.a.w. schoonheid van een gebouw kan een doel zijn, het gebouw kan een kunstwerk zijn, maar het doet me geen donder. Of in de moderne kunst. Herinner je je de getattoeëerde varkens van Wim Delvoye? Kunst, absoluut. Gevoelens roepen ze met hopen op (in mijn geval zoals bij de meeste van zijn installatie verafschuwing, maar soit, dat zijn ook gevoelens). Maar het esthetische aan getattoeëerde varkens, de cloaca of de hammenzuilen van Jan Fabre ontgaat me helemaal.

Nog een mooi voorbeeld, want definities neerschrijven gaat me toch niet goed af. Weeral Jan Fabre, die in Leuven een kever op een naald heeft geperst. 23 meter hoog. ,,Een totem als eerbetoon aan de schoonheid, de wetenschap, de kennis'' Veel mensen noemen het geen kunst, omdat ze het niet mooi vinden, omdat ze er absoluut geen positieve gevoelens bij krijgen. Volgens mij klopt die redenering niet, en maken die dingen het als kunstwerk nog waardevoller.

Dus alles bij elkaar denk ik wel degelijk dat die drie elementen aanwezig moeten zijn. Kunst zou gevoelens moeten opwekken, of toch minsten gevoelens moeten weergeven, maar dat kunnen denk ik eender welke gevoelens zijn. En nog iets: onverschilligheid, is dat een gevoel? (Ik weet het niet hoor).

Citaat:
raad es schreef op 26-07-2007 @ 20:22 :
Hier blijkt dus weer dat kunst idd een "allerindividueel" variabel begrip is. Ik zou namelijk ivm Herman eerder geneigd zijn zijn muziek als kunst te zien dan zijn schilderijen.
Laten we dan vooral niet proberen om het daar over eens te worden (c:
Misschien is het een heel andere discussie, maar muziek zie ik niet als een kunstvorm, maar als een uiting van cultuur. Muziek kan wat mij betreft hooguit kunstzinnig zijn, en misschien is kunstzinnigheid wel enorm verwant aan kunst. Maar dat is een beetje eenzelfde soort discussie als "is gebarentaal net zo'n taal als Nederlands, Frans of Duits?"

En dan heb je nog al die verschillen enzo tussen abstracte kunst, figuratieve kunst, functionele kunst, beeldende kunst en niet-beeldende kunst (hoe heet dat ook weer?).

Zoals in een nummer van Noordkaap. Wat is kunst? De blik in haar ogen, dat is kunst.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 20:21
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 26-07-2007 @ 21:17 :
En dat bedoel ik dus met het begrip "kunst", met alle respect "Al Murphey" en "raad es" ik wordt geen haar wijzer van jullie uitleg, sterker nog jullie bevestigen voor mij dat het begrip "kunst" echt op ballen slaat. Het komt over alsof iets meerwaarde krijgt als het kunst zou zijn, maar wat kunst dan weer is, is niet duidelijk.
Hou toch op met dat bijna filosofisch geouwehoer en geniet gewoon van al die dingen die mensen maken.
Het is niet omdat kunst niet in een formule van 25 griekse tekens kan gegoten worden, dat er niet over gepraat kan/mag worden. Kunst is geen exacte wetenschap, en ik denk dat ik zowel voor raad es als mezelf praat als ik zeg dat dat ook niet onze bedoeling is.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 20:23
Miss Rooster
Miss Rooster is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 26-07-2007 @ 15:40 :
De pot verwijt de ketel...

Als er op een forum als 'artistiek' al niet meer gevraagd mag worden wat anderen onder kunst verstaan kan je beter ineens het hele forum opdoeken.
Ik ben Rooster bij mijn vriendin:
tig keer dezelfde vraag, dat is toch gewoon nutteloos?
Een forum is idd voor vragen, maar niet voor herhaling.

Mijn post kun je gezeik vinden, het was toch echt nodig.
__________________
and you play it coy, but it's kinda cute. // <3 Rooster & Chocolate Fudge Brownie
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 20:33
Boebsie
Boebsie is offline
En dat bedoel ik dus met het begrip "kunst", met alle respect "Al Murphey" en "raad es" ik wordt geen haar wijzer van jullie uitleg. Sterker nog jullie bevestigen voor mij dat het begrip "kunst" echt op ballen slaat. Als jullie twee er al niet uitkomen wat wel of geen kunst zou zijn laatstaan de rest van de wereld, ze moeten het begrip gewoon schrappen.

Begrijp mij niet verkeerd ik doe absoluut niet luchtig over creativiteit. Creativiteit is voor mij heel belangrijk, omdat het bijna een personificatie is van de mensheid (capaciteit van ons hersenen). Juist het creatieve aspect onderscheid ons van andere organismen, dat is wat ons speciaal maakt. Dieren hebben het vermogen niet om iets te visualiseren dat niet meetbaar is.
Zoals je ziet neem ik het erg serieus en speelt creativiteit in mijn leven (vooral de laatste tijd) een belangrijke rol.
Maar het begrip kunst, echt ik kan er niks mee.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2007, 20:55
CatBeLong
Avatar van CatBeLong
CatBeLong is offline
Citaat:
raad es schreef op 25-07-2007 @ 17:35 :
Hoi! ik ben op dit moment bezig met studie cultuurwetenschappen en dan het onderdeel inleiding in kunst. In een opgave aan het begin wordt mij het volgende gevraagd:

Geef uw definitie van het begrip "kunst". Welk onderscheid maakt u tussen de begrippen 'kunst', 'ambacht', 'kunstnijverheid', 'grafische vormgeving', en 'industriele vormgeving'?

Graag zou ik willen weten hoe jullie daarover denken. Remember er is geen fout antwoord!
kunst is een creative productieve actie wat van uit het hart komt...
er is geen maatstaaf of boek voor nodig want ware kunst leer je jezelf want het komt uit het hart.
__________________
~~Call me CyberMaid~~
Met citaat reageren
Oud 27-07-2007, 07:49
raad es
Avatar van raad es
raad es is offline
Citaat:
CatBeLong schreef op 26-07-2007 @ 21:55 :
kunst is een creative productieve actie wat van uit het hart komt...
er is geen maatstaaf of boek voor nodig want ware kunst leer je jezelf want het komt uit het hart.
Je verwoordt gedeeltelijk wat ik voel/denk bij het woord kunst! Thnx!
__________________
Sick of you! I'm so sick of youhouhou!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-07-2007, 07:55
raad es
Avatar van raad es
raad es is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 26-07-2007 @ 21:33 :
En dat bedoel ik dus met het begrip "kunst", met alle respect "Al Murphey" en "raad es" ik wordt geen haar wijzer van jullie uitleg. Sterker nog jullie bevestigen voor mij dat het begrip "kunst" echt op ballen slaat. Als jullie twee er al niet uitkomen wat wel of geen kunst zou zijn laatstaan de rest van de wereld, ze moeten het begrip gewoon schrappen.

Begrijp mij niet verkeerd ik doe absoluut niet luchtig over creativiteit. Creativiteit is voor mij heel belangrijk, omdat het bijna een personificatie is van de mensheid (capaciteit van ons hersenen). Juist het creatieve aspect onderscheid ons van andere organismen, dat is wat ons speciaal maakt. Dieren hebben het vermogen niet om iets te visualiseren dat niet meetbaar is.
Zoals je ziet neem ik het erg serieus en speelt creativiteit in mijn leven (vooral de laatste tijd) een belangrijke rol.
Maar het begrip kunst, echt ik kan er niks mee.
Hier zit ik dus ook over in tweestrijd. De kunst met een grote K zoals dat algemeen geaccepteerd wordt en door "geleerden" en de media gebruikt wordt is voor mij ook onzinnig. Maar als je die kant van het begrip vergeet...kunst is m.i. idd een waardeoordeel, maar zeer persoonlijk..
Ik had als definitie gegeven: "Kunst is volgens mij een vorm van expressie die het alledaagse overstijgt door haar vorm,boodschap of vaardigheid van de maker."
Wanneer het het alledaagse overstijgt door bijvoorbeeld haar vorm of boodschap is voor iedereen anders. Maw kunst=persoonlijke waardeoordeel. Ik vind iets kunst terwijjl jij dat niet doet, en wat de hele muzeumkliek e.d. ervan vinden doet er niet toe. Kunst is net zoiets als muzieksmaak: de een vindt het herrie de ander vindt het mooi.

Ah crap : ik vind het zeer moeilijk voor mezelf te verwoorden wat ik bedoel.
__________________
Sick of you! I'm so sick of youhouhou!
Met citaat reageren
Oud 27-07-2007, 07:59
raad es
Avatar van raad es
raad es is offline
Citaat:
En nog iets: onverschilligheid, is dat een gevoel? (Ik weet het niet hoor).
Parchtige voorbeelden! en idd een stuk duidelijker dan definities!
Onevrschilligheid is m.i. geen gevoel nee. En ik bedoelde trouwens niet alleen gevoelens van euforie of blijdschap maar ook afschouw, haat, walging... ook allemaal gevoelens immers.

Citaat:
Laten we dan vooral niet proberen om het daar over eens te worden (c:
Misschien is het een heel andere discussie, maar muziek zie ik niet als een kunstvorm, maar als een uiting van cultuur. Muziek kan wat mij betreft hooguit kunstzinnig zijn, en misschien is kunstzinnigheid wel enorm verwant aan kunst. Maar dat is een beetje eenzelfde soort discussie als "is gebarentaal net zo'n taal als Nederlands, Frans of Duits?"
Ik denk dat we beter idd niet aan deze discussie kunnen beginnen. Daar komen we toch niet uit. dus idd kunst is persoonlijk term.
__________________
Sick of you! I'm so sick of youhouhou!
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 02:36
Verwijderd
Ambacht: alles wat met de hand (niet machinaal) vervaardigd is, en daarom in enige mate blijkt geeft van een uniek karakter.

Grafische vormgeving: Vormgeving op het gebied van huisstijlen, logo's, letters, cijfers, websites, plaatjes, etc.

Industriele vormgeving: Vormgeving van gebruiksvoorwerpen die machinaal vervaardigd worden.

Kunstnijverheid: ambachtelijke gebruiksvoorwerpen die tot kunst verheven worden (kunstnijverheid = toegepaste kunst) omdat ze naast hun gebruiksfunctie een bijzondere waarde vertegenwoordigen.

Kunst (=autonome kunst):
het eindproduct van een langdurig proces van gedachten of ideeen, die uitdrukking geven aan de visie van de kunstenaar op een bepaald iets en dat voor de maatschappij of de maker zelf een bijzondere waardige vertegenwoordigt.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 02:46
Verwijderd
Citaat:
leuk bedachte antwoord, maar bij de universiteit heb je geen "huiswerk"!
Kunst is volgens mij een vorm van expressie die het alledaagse overstijgt door haar vorm,boodschap of vaardigheid van de maker.

Ambacht: bewerking van een tastbaar goed die veel vaardigheid van de maker eist

Kunstnijverheid: het technische aspect van het vervaardigen van objecten behorend tot erkende kunstdisciplines.

Grafische vromgeving: De puur visuele vorming/indeling/ontwerp van een boek/tijdschrift/film/reclame/enz.

Industriele vormgeving: De puur visuele vorming/ ontwerp van een bruikbaar object.

Maw: Ambachten,kunstnijverheid, grafische vormgeving en industriele vormgeving kunnen allen kunst als eindproduct hebben hoewel het verschillende dingen betreft.
" puur visuele vorm[ge]ving", wat is dat? Volgens mij verzin je het ter plekke

" kunst is alles wat het alledaagse overstijgt." Heel veel kunstenaars hielden zich juist heel erg bezig met dat wat er zich (elke dag) in hun wereld afspeelde. Bovendien, iedereen kan toch wel iets in elkaar flanzen wat niet te maken heeft met dagelijkse rompslomt? De vraag is juist welk aspect het nu zo'n bijzondere status gaf. Naar mijn mening: omdat het de kunstwereld veranderde, een vernieuwde frisse blik op de wereld gaf, een expressievorm die interesse opwekt en die andere mensen tot nadenken aanzet, die in onderwerpskeuze of in de uitvoering ervan vernieuwend of verrassend.

Het probleem met kunst is naar mijn mening, dat het zo moeilijk is om te begrijpen, vooral in het moderne tijdperk. Het is niet meer vanzelfsprekend, je moet er tekst over lezen om de boodschap ervan te begrijpen (want bij moderne kunst zit haast altijd een onderliggende bedoeling of boodschap. Kunst is niet langer alleen maar bedoeld om " mooi te zijn).

En dan komen we bij mijn laatste punt: aan kunst is niet alleen persoonlijk waardeoordeel te koppelen (esthetische waarde). Er is wel degelijk iets als goede of slechte kunst: dit is de artistieke waarde van een kunstwerk. Maar zoals eerder door anderen gemeld, wordt dit bepaald in hoge mate bepaald door de critici maar ook door marktwaarde en trends.

Laatst gewijzigd op 27-09-2007 om 03:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek wat is de definitie van kunst(volgens jou)?
Verwijderd
64 05-06-2004 00:33
ARTistiek Wat is kunst?
Joël
32 08-04-2004 14:12
ARTistiek Wat is kunst?
Alexander
1 07-02-2003 19:33
Lifestyle [graffiti] Kunst of vandalisme?
michieldewit
64 04-10-2002 17:46
ARTistiek Wat is kunst?
Denise84
5 27-06-2002 22:25
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Wat is Kunst
FiXato
1 02-11-2001 16:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48.