Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2002, 20:19
Markieparkie
Markieparkie is offline
Sommige mensen kunnen echt slecht de Nederlandse taal spellen. Dit ondanks dat men spellen al op de basisschool leert, dus iedereen in Nederland heeft het op school geleerd. Vergeten die mensen dat dan weer?
Sommigen spellen ook expres fout, valt me op. Wat is daar zo leuk aan? Is het stoer? Het is toch niet meer stoer als iedereen het doet?
__________________
Ik hoef nergens bij te horen. Mijn religie is: mezelf!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2002, 20:53
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
de meeste fouten worden expres gemaakt idd..
omdat het korter is meestal
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 15:11
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
't is maar internet hoor! niemand die checkt of je het daar wel goed doet en bovendien zijn er al genoeg plaatsen waar je wél correct nederlands hoort te spreken en schrijven....
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 19:26
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
Ik typ zelf ook altijd heel krom, duz met z-en ipv s-en enzo maar daz meer uit gewoonte dan om stoer over te willen komen ofzow Maar als je bedoelt dat mensen d en t allemaal fout doen: dat vind ik ook wel irritant ja, als je je eigen taal niet eens fatsoenlijk kan schrijven.. maja..
__________________
what a lovely day to shape your dreams
Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 20:31
Q
Avatar van Q
Q is offline
K vind liev veeeeel leuker klinke dan lief en dan zeg ik klinke zonder n omdat dat sneller is. Ook K zonder i gaat allemaal sneller...

Oja en Nederlands is gewoon moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 22:13
Verwijderd
Ik tiep op internet vaak anders.. gewoon omdat het makkelijker is om te tiepen en omdat ik het op mn eigen manier leuker vind klinken
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 18:17
xxDomingoxx
Avatar van xxDomingoxx
xxDomingoxx is offline
Citaat:
Markieparkie schreef:
Sommige mensen kunnen echt slecht de Nederlandse taal spellen. Dit ondanks dat men spellen al op de basisschool leert, dus iedereen in Nederland heeft het op school geleerd. Vergeten die mensen dat dan weer?
Sommigen spellen ook expres fout, valt me op. Wat is daar zo leuk aan? Is het stoer? Het is toch niet meer stoer als iedereen het doet?
Ja men leert op de basisschool al spellen. Dit wil niet zeggen dat men dit ook daadwerkelijk kan. Zelfs nu nog op de middelbare school worden er spelfouten (volgens mij vooral dt-fouten)gemaakt en niet alleen door de leerlingen, maar ook door de leraren.

Ik erger me (oh boy, het is zich ergeren aan en iemand irriteren right? ) er vaak aan dat men op internet geen leestekens gebruikt, waardoor je een stuk tekst meerdere malen moet gaan lezen.

Ja, sommigen spellen expres fout, maar ik zie dat als iets heel anders. Er is (naar mijn mening) een verschil tussen "hij is groter als hem" typen en "hijs groter dahn hij". Het eerste is getypt door iemand die het Nederlands niet goed beheerst en het tweede door iemand die expres het "internetjargon" gebruikt. Dit eerste vind ik negatiever dan het tweede, omdat degene die het eerste heeft getypt, de Nederlandse taal gewoon niet goed beheerst.


Groetjes,
Domingo
__________________
una duos (...) nox perdet amantes... lumina maestis stant inmota genis...
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 19:38
Markieparkie
Markieparkie is offline
Men gebruikt spelfouten voor verschillende doeleinden.

Soms gebruikt men inderdaad 'spelfouten' om af te korten, zoals 'ff' in plaats van 'even'. Dat is best wel handig.

Soms dan gebruikt men 'spelfouten' om iets gewoon grappiger (of stoerder) te laten klinken. Bijvoorbeeld woorden die eindigen op uh. Plat Haags vind ik ook best wel grappig. Maar soms dan kom ik dingen zo vaak tegen dat ze gewoon niet meer grappig, of stoer zijn. Zo kom ik vaak het woord 'ofzow' tegen. Niet dat ik me eraan erger ofzow , maar ik ben gewoon nieuwsgierig waarom men dat woord zo spelt.

En dan zijn er inderdaad ook nog de spelfouten die wel echt als fouten te beschouwen zijn, zoals eerder genoemd 'd-, t- en dt-fouten'.
__________________
Ik hoef nergens bij te horen. Mijn religie is: mezelf!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2002, 14:42
Verwijderd
Ik doe het alleen om dingen af te korten en dan nog zo min mogelijk. Soms wel eens 'k of alleen k ipv ik. Afkortingen als ivm, ipv, ed, enz gebruik ik ook, ze zijn er, waarom zou ik het dan volledig schrijven. idd en iig vind ik ook handige afkortingen, die woorden zijn irritant om volledig te schrijven. Verder, tja, soms een typfout. Ik probeer zoveel mogelijk ABN (wat niet meer bestaat, maar oké, voor het idee ) te schrijven, omdat ik merk dat ik ook in schoolwerk vaak iig en idd ed gebruik en dat is niet echt handig, omdat die mensen niet weten wat dat betekend.

-d en -t fouten glippen er gewoon wel eens doorheen...
Met citaat reageren
Oud 26-06-2002, 14:56
Verwijderd
Ik probeer zo netjes mogelijk te typen, zo min mogelijk schrijffouten, maar soms springt er gewoon een foutje tussen, dan voel ik er weinig voor het nog te gaan verbeteren. Wel gebruik ik veel afkortingen als 'idd', 'igg' of 'nml', typt gewoon sneller...

Ik erger me overigens ook altijd aan mensen die idiote schrijffouten maken (bv een ei ipv een ie of een ij) en ook uitdrukkingsfouten ('dat kost duur' ipv 'dat kost veel' of 'dat is duur')... maar ja, sommige mensen denken niet echt na onder het typen

Iedereen mag van mij typen zoals ze willen, maar als het echt geblaat is (iritant bv) met al dat je -uh en geen duidelijke leestekens of zoiets, dan haak ik af
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 14:14
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Andijvie schreef:

Ik erger me overigens ook altijd aan mensen die idiote schrijffouten maken (bv een ei ipv een ie)
die fout maak ik echt vaak!! maar das gewoon omdat ik te snel tik. en op de manier als dat ik hier type, type ik meestal.
geen hoofdletters, maar wel leestekens, als soms een komma of een punt om het nog een beetje overzichtelijk te houden.

en van wat Leonoor schrijft: die fout van 'iig' of 'idd' in schoolwerk gebruiken, die maak ik ook heel vaak! das wel irritant!!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 16:34
Q
Avatar van Q
Q is offline
Citaat:
Markieparkie schreef:
Sommige mensen kunnen echt slecht de Nederlandse taal spellen. Dit ondanks dat men spellen al op de basisschool leert, dus iedereen in Nederland heeft het op school geleerd. Vergeten die mensen dat dan weer?
Sommigen spellen ook expres fout, valt me op. Wat is daar zo leuk aan? Is het stoer? Het is toch niet meer stoer als iedereen het doet?
Voorbeeld:

Ondanks uwe zeer duidelijke vraagstelling is het mij opgevallen dat een ieder fouten maakt om een vraag en of antwoordt korter te maken.

of zo:

t is nie stoer alleen handig
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 22:04
brent
brent is offline
Leonoor,

Forumbaas en wel zeer ingenomen: betekendddddddddddddddd

SCHANDE!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 09:16
Verwijderd
Laten we ons nu niet gaan ergeren aan het taalgebruik op i-net. Vaak is het gewoon te begrijpen. Wat ik echt irritant vind dat zijn mensen die geen leestekens gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 09:43
Verwijderd
Ik schrijf gewoon, zoals ik dat ook zou doen voor mijn studie of werk. Oftewel: ik gebruik leestekens en begrijpbare taal

Zelf relateer ik het veelvuldig voorkomen van schrijffouten bij iemand weleens met een gebrek aan intelligentie en vaak heb ik gelijk
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 10:38
Verwijderd
ik probeer meestal wel zo duidelijk mogelijk te schrijven, maar k gebruik wel gewoon afkortingen als idd en iig, en k ipv ik
Nouja, en verder leestekens vergeet ik wel es, en mijn toetsenbord is ook niet meer zo geweldig, die slaat nog wel es letters over, en soms typ ik wa te snel, en typ ik extra letters...

Maar sommige stukjes zijn echt onleesbaar, als echt alles op -uh eindigt enzo, dan heb ik soms al geen zin meer om dat te lezen, maarja ach...
Verder, het is maar internet hoor, niet iets officieels ofzo
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 17:38
Verwijderd
Citaat:
brent schreef:
Leonoor,

Forumbaas en wel zeer ingenomen: betekendddddddddddddddd

SCHANDE!!!!!!!
Wat ik al zei:
Citaat:
Leonoor schreef:
-d en -t fouten glippen er gewoon wel eens doorheen...
En misschien nuttig weetje: ook op inet lopen mensen rond die dyslectisch zijn en daardoor dus wel eens spelfouten maken.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 20:26
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
-d en -t fouten glippen er gewoon wel eens doorheen... [/B]
ja, idd, die ook, ik ben ook niet echt goed met -d's en -t's Ben ik ook nooit geweest...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-07-2002, 20:40
Verwijderd
ag jah, spelfoutuh roeleren nu eemnaal

Nee, soms kan het behoorlijk irritant zijn om overduidelijke spelfouten te zien...
Met citaat reageren
Oud 25-07-2002, 12:48
spocky
spocky is offline
Citaat:
Markieparkie schreef:
Sommige mensen kunnen echt slecht de Nederlandse taal spellen. Dit ondanks dat men spellen al op de basisschool leert, dus iedereen in Nederland heeft het op school geleerd. Vergeten die mensen dat dan weer?
Sommigen spellen ook expres fout, valt me op. Wat is daar zo leuk aan? Is het stoer? Het is toch niet meer stoer als iedereen het doet?
Mensen, sommigen althans slecht kunnen nederlanse taal. Spellen want en dan, geleerd op de basisschool, iedereen en wel. Die mensen vergeten dat en weer? Express spellen fout ook, zo valt op. Wat zijn leuk daarbij? En ook, stoer? Het toch niet stoer, als dan, iedereen?
Tepperdon kalden brug vla!

Sommigen spellen, dan ook! Veel geleerd hebben van Wim Thee Schippers!
__________________
WILLST DU GLUECKLICH SEIN IM LEBEN, SCHENK DEN ANDERN MENSCHEN GLUECK!
Met citaat reageren
Oud 25-07-2002, 13:16
spocky
spocky is offline
Geplaatst in thematisch verband want indien bevestigend beantwoord en wie niet kunst in tijd deelnemen. Wel is er omtrent deze materie boeken of liever schriften verschenen, die u als u lid bent van Openbaar Kunstbezit allang in uw bezit heeft. Vandaar ook dat Openbaar Kunstbezit, mede gezien uw tijd ('t is nu zaterdagochtend) zeker niet alleen deze tijd maar zeker ook het tijdsgewricht, ik zou zelfs zo ver willen gaan en het willen uitbreiden tot het hele verschijnsel tijd. Als verschijnsel. En dat gaat u allemaal fluit noch reet aan!

Tepperdon kalden vug braf goben av gandobed ponten brignen, prog dazen pal balluf kag, gad barksog pane ain ijr dupret; gondobar pazet, gondobar kanaldo pog pon derks? Av plu. Sit brussei elden, korbe tet, fize bedurenent golap pane dra pon drag grazzen nibertogteu!
__________________
WILLST DU GLUECKLICH SEIN IM LEBEN, SCHENK DEN ANDERN MENSCHEN GLUECK!
Met citaat reageren
Oud 30-07-2002, 17:23
Verwijderd
Citaat:
xxDomingoxx schreef:


Ja men leert op de basisschool al spellen. Dit wil niet zeggen dat men dit ook daadwerkelijk kan. Zelfs nu nog op de middelbare school worden er spelfouten (volgens mij vooral dt-fouten)gemaakt en niet alleen door de leerlingen, maar ook door de leraren.

Ik erger me (oh boy, het is zich ergeren aan en iemand irriteren right? ) er vaak aan dat men op internet geen leestekens gebruikt, waardoor je een stuk tekst meerdere malen moet gaan lezen.

Ja, sommigen spellen expres fout, maar ik zie dat als iets heel anders. Er is (naar mijn mening) een verschil tussen "hij is groter als hem" typen en "hijs groter dahn hij". Het eerste is getypt door iemand die het Nederlands niet goed beheerst en het tweede door iemand die expres het "internetjargon" gebruikt. Dit eerste vind ik negatiever dan het tweede, omdat degene die het eerste heeft getypt, de Nederlandse taal gewoon niet goed beheerst.


Groetjes,
Domingo
*steekt tong uit* Ik zeg altijd 'hij is groter als mij' (eigenlijk as mij ), maar ik ben geografisch belast Woon in Twente, wij zeggen ook 'de deur is los' en 'ik ben een gum nodig'.
Wat spelling betreft.... Ik typ redelijk normaal, als ik foute spelling heb komt dat meestal omdat ik geen zin heb in moeite doen...

En hier op het forum zijn het natuurlijk allemaal geen officiele teksten, daar hoef je ook niet zo op te letten.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2002, 17:26
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:


die fout maak ik echt vaak!! maar das gewoon omdat ik te snel tik. en op de manier als dat ik hier type, type ik meestal.
geen hoofdletters, maar wel leestekens, als soms een komma of een punt om het nog een beetje overzichtelijk te houden.

en van wat Leonoor schrijft: die fout van 'iig' of 'idd' in schoolwerk gebruiken, die maak ik ook heel vaak! das wel irritant!!
...

*leest het nog eens*

Jij schrijft gewoon heel vaag. Op de manier als dat ik hier type... tis trouwens niet 'ik type', volgens mij, dat lees je namelijk als tiepuh, een persoon...
Met citaat reageren
Oud 30-07-2002, 21:58
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef:


...

*leest het nog eens*

Jij schrijft gewoon heel vaag. Op de manier als dat ik hier type... tis trouwens niet 'ik type', volgens mij, dat lees je namelijk als tiepuh, een persoon...
maar wa zou het dan moeten zijn?
typen
ik typ
jij typt
enz.
hele werkwoord min -en is de stam, dus dan moet het denk ik idd ik typ zijn
ik dacht ook altijd dat het ik type moest zijn...
Met citaat reageren
Oud 31-07-2002, 01:41
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef:


...

*leest het nog eens*

Jij schrijft gewoon heel vaag. Op de manier als dat ik hier type... tis trouwens niet 'ik type', volgens mij, dat lees je namelijk als tiepuh, een persoon...
Heel misschien is het een stomme e...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-07-2002, 23:42
Verwijderd
Citaat:
stefano schreef:


Heel misschien is het een stomme e...
Heel misschien komt dat niet voor... *zoekt het even op*


Morfologie



tegenwoordige tijd

[ik] typ
[jij] typt
[hij] typt
[wij] typen
[jullie] typen
[zij] typen

verleden tijd

[ik] typte
[jij] typte
[hij] typte
[wij] typten
[jullie] typten
[zij] typten

deelwoorden

typend
getypt

gebiedende wijs

typ
typt

t.t. in de bijzin

[dat ik] typ
[dat jij] typt
[dat hij] typt
[dat wij] typen
[dat jullie] typen
[dat zij] typen

v.t. in de bijzin

[dat ik] typte
[dat jij] typte
[dat hij] typte
[dat wij] typten
[dat jullie] typten
[dat zij] typten


Nope, geen stomme e
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit sexverslaafd
frysk
259 05-07-2015 19:01
De Kantine Mijn versaai #1372
Verwijderd
500 08-05-2011 17:35
Seksualiteit Een vraag over seks
johnnyruk
72 09-03-2010 07:17
Verhalen & Gedichten Jouw stijl van schrijven
Kitten
70 21-02-2010 22:11
De Kantine Vooronderzoek voor een nieuw bedrijf - respondenten gezocht
Verwijderd
34 09-02-2010 16:49
Beleidszaken Spellingsfouten?
Sweetsurrender
162 20-04-2005 18:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:26.