Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2004, 14:14
simoontje88
Avatar van simoontje88
simoontje88 is offline
Ik moet deze vragen beantwoorden over het laagveenlandschap.
Een paar vragen heb ik al geprobeerd te beantwoorden maar ik kom er niet helemaal uit.
heeft eimand nog bruikbare bronnen voor mij of weet iemand het zelf?

thnx

Waar vinden we de 6 belangrijkste landschappen en hoe heten ze?

Één van de 6 belangrijkste landschappen is het laagveen.
De meeste hoogveenlandschappen vind je in Zuid-Holland en Noord-Holland,
maar je kunt ze ook in gedeeltes van Friesland, Groningen en Drente vinden

Hoe is het laagveenlandschap ontstaan?
In het Holoceen begon de temperatuur te stijgen waardoor het ijs smolt. Hierdoor steeg de zeespiegel waardoor het gebied achter de strandwallen, het waddengebied, door zee en rivieren steeds werd opgevuld met wissellende combinaties van zand en klei, de zeeklei.
Voor het ontstaan van veen zijn twee dingen noodzakelijk. In de eerste plaats een flinke plantengroei die jaarlijks veel dood plantenmateriaal levert en ten tweede moet het een vochtig gebied zijn met weinig zuurstof. Het dode plantenmateriaal komt onder water te liggen waar het niet vergaat. Het blijkt een goede voedingsbodem te zijn voor nog veel meer planten. Zo ontstaat er een moerassig gebied. De dode planten worden op elkaar gedrukt en samengeperst. Dit samengeperste, dode plantenmateriaal noemen we laagveen. We noemen dit laagveen omdat het beneden de zeespiegel is ontstaan



Zijn er afzettingen gewonnen of gedolven en wat zijn de gevolgen hiervan?


Hoe ziet de bodem van het landschap eruit, en hoe komt dat?
- De structuur van de bodem
- De vruchtbaarheid van de bodem
- De waterhuishouding



Wat voor een bodemgebruik zien we terug in het zeekleilandschap?
Vroeger werd laagveen uitgegraven en tot turf verwerkt. Turf was toen de enige brandstof die men toen had.
Na de turf werd steenkool gebruikt als brandstof en was het veen niet meer nodig.
Door al het veen wat afgegraven werd kwamen sloten en plassen (de Nieuwkoopse plassen).
Nu wordt veen alleen nog maar gebruikt in de winter voor bescherming van planten tegen de vorst.
De veenweide gebieden, waaronder het laagveen zit, zijn nu vaak natuurgebieden.

Hoe is de bebouwing gesitueerd?

Welke vorm hebben de akkers en waarom juist deze vorm?

Hoe belangrijk is het om dit landschap op deze manier te behouden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2004, 19:38
Bravo
Bravo is offline
Pff, ik heb dit ook allemaal gehad. Ik heb helaas de samenvatting weggegooid. Kan je bij google zoeken?
__________________
There are nine million bicycles in Beijing
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 19:07
simoontje88
Avatar van simoontje88
simoontje88 is offline
bij google kom ik op nix bruikbaars
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 19:12
hi
hi is offline
Citaat:
simoontje88 schreef op 16-05-2004 @ 15:14 :
Ik moet deze vragen beantwoorden over het laagveenlandschap.
Een paar vragen heb ik al geprobeerd te beantwoorden maar ik kom er niet helemaal uit.
heeft eimand nog bruikbare bronnen voor mij of weet iemand het zelf?

thnx

Waar vinden we de 6 belangrijkste landschappen en hoe heten ze?

Één van de 6 belangrijkste landschappen is het laagveen.
De meeste hoogveenlandschappen vind je in Zuid-Holland en Noord-Holland,
maar je kunt ze ook in gedeeltes van Friesland, Groningen en Drente vinden
rivierklei, jonge en oude zeeklei,löss,zand

Hoe is het laagveenlandschap ontstaan?
In het Holoceen begon de temperatuur te stijgen waardoor het ijs smolt. Hierdoor steeg de zeespiegel waardoor het gebied achter de strandwallen, het waddengebied, door zee en rivieren steeds werd opgevuld met wissellende combinaties van zand en klei, de zeeklei.
Voor het ontstaan van veen zijn twee dingen noodzakelijk. In de eerste plaats een flinke plantengroei die jaarlijks veel dood plantenmateriaal levert en ten tweede moet het een vochtig gebied zijn met weinig zuurstof. Het dode plantenmateriaal komt onder water te liggen waar het niet vergaat. Het blijkt een goede voedingsbodem te zijn voor nog veel meer planten. Zo ontstaat er een moerassig gebied. De dode planten worden op elkaar gedrukt en samengeperst. Dit samengeperste, dode plantenmateriaal noemen we laagveen. We noemen dit laagveen omdat het beneden de zeespiegel is ontstaan



Zijn er afzettingen gewonnen of gedolven en wat zijn de gevolgen hiervan?
denk aan turf steken, gebruikte men als brandstof! Ik zit even te twijfelen want volgens mij kwam gas ook uit veen maar dan moesten de lagen nog verder op elkaar zijn geperst!


Hoe ziet de bodem van het landschap eruit, en hoe komt dat?
- De structuur van de bodem
- De vruchtbaarheid van de bodem
- De waterhuishouding



Wat voor een bodemgebruik zien we terug in het zeekleilandschap?
Vroeger werd laagveen uitgegraven en tot turf verwerkt. Turf was toen de enige brandstof die men toen had.
Na de turf werd steenkool gebruikt als brandstof en was het veen niet meer nodig.
Door al het veen wat afgegraven werd kwamen sloten en plassen (de Nieuwkoopse plassen).
Nu wordt veen alleen nog maar gebruikt in de winter voor bescherming van planten tegen de vorst.
De veenweide gebieden, waaronder het laagveen zit, zijn nu vaak natuurgebieden.

Hoe is de bebouwing gesitueerd?
in een zeekleilandschap

Welke vorm hebben de akkers en waarom juist deze vorm?
Bij laagveen lag het in een rondje om het dorp men noemde dit ook es, dit was handig volgens mij omdat men dan dicht bij elkaar woonde! Men kon of handelen met elkaar of juist leven van de gezamelijke productie.

Hoe belangrijk is het om dit landschap op deze manier te behouden?
Welk landschap of het landschapo in het algemeen

Laatst gewijzigd op 17-05-2004 om 19:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.