Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2006 / HAVO
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2006, 12:58
miss keys
miss keys is offline
weet iemand toevallig wat er word verstaan onder bankwezen? je hoeft dit onderwerp niet te leren voor het examen. ik heb het boek percent. ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Advertentie
Oud 27-05-2006, 14:20
victormor
victormor is offline
ja ik heb het zelfde probleem wij gebruiken het boek economie voor jou
Oud 27-05-2006, 16:21
Mmmmm
Avatar van Mmmmm
Mmmmm is offline
Ja heb dat ook, weet iemand het?
__________________
I'm a loser baby so why don't you kill me? -BECK-
Oud 27-05-2006, 16:41
C-TaL
C-TaL is offline
Hey ik heb ook percent maar onderdeel 3 heet bij bij Geld- en bankwezen dus ik neem aan dat je dat dan niet hoeft te leren
Oud 29-05-2006, 14:22
miss-bi
miss-bi is offline
bij www.watmoetikleren.nl staat dat je dat wel moet kennen...
Oud 29-05-2006, 15:14
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
Citaat:
miss-bi schreef op 29-05-2006 @ 15:22 :
bij www.watmoetikleren.nl staat dat je dat wel moet kennen...
Ja, daar staat dat je alle domeinen moet kennen, maar dat is gewoon niet goed aangegeven.
Oud 29-05-2006, 15:28
bindmiddel
Avatar van bindmiddel
bindmiddel is offline
Hier staat het beter.
__________________
wooptiediddleyf*ckingdoo
Oud 29-05-2006, 17:06
Roodkopje
Avatar van Roodkopje
Roodkopje is offline
Maar daar staat ook iets over de betalingsbalans.. die is dit jaar toch niet inbegrepen?
__________________
Hard to say what caught my attention..
Oud 29-05-2006, 17:39
bindmiddel
Avatar van bindmiddel
bindmiddel is offline
Citaat:
Roodkopje schreef op 29-05-2006 @ 18:06 :
Maar daar staat ook iets over de betalingsbalans.. die is dit jaar toch niet inbegrepen?

Citaat:
Domein D: Nederlandse betalingsbalans

De kandidaat kan
14 verklaren waarom Nederland als open economie afhankelijk is van de ontwikkelingen in het buitenland.
15 de samenstelling van de Nederlandse betalingsbalans (de deelrekeningen) beschrijven.
16 het indicatieve karakter van de betalingsbalans voor de economische kracht/zwakte van een land verklaren.
17 het betalingsbalansbeleid van de overheid verklaren.

Domein D: Nederlandse betalingsbalans

eindterm 14
• Een open economie als een economie met relatief hoge export- en importquotes.
• De relatie tussen de groei van de wereldhandel en de omvang van de Nederlandse export.
• Karakteristieken van multinationale ondernemingen (multinationals): risicospreiding, schaalvergroting, machtspositie.

eindterm 15 (*)
• De goederenrekening: aard en voorbeelden van de transacties die op de goederenrekening worden geboekt zoals grondstoffen, energie, consumptiegoederen, kapitaalgoederen; het belang van de EU-landen (m.n. Duitsland) als handelspartners.
• De dienstenrekening: aard en voorbeelden van de transacties die op de dienstenrekening worden geboekt zoals toerisme, bank- en verzekeringsactiviteiten, transport; het belang van de EU-landen (m.n. Duitsland) als handelspartners.
• De inkomensrekening: aard en voorbeelden van de transacties die op de inkomensrekening worden geboekt zoals primaire inkomens in de vorm van interest, winst/dividend, huur, loon alsmede overdrachtsinkomens in de vorm van ontwikkelingshulp, EU-bijdragen, overboekingen van buitenlandse werknemers naar het moederland.
• De kapitaalrekening: aard en voorbeelden van de transacties die op de kapitaalrekening worden geboekt zoals effectentransacties, leningen, beleggingen, directe investeringen.
• De salderingsrekening: de mutatie van de officiële reserves van De Nederlandsche Bank (DNB).
Opmerking: het onderscheid tussen kas- en transactiebasis wordt niet gevraagd.

eindterm 16
• Het saldo op de lopende rekening: de samenhang tussen binnenlandse/buitenlandse bestedingen en het saldo op de lopende rekening.
• Het saldo op de kapitaalrekening.
• Het totale tekort/overschot op de betalingsbalans: de samenhang tussen de lopende rekening, de kapitaalrekening en de mutatie van de officiële reserves; formeel en materieel evenwicht.

eindterm 17
• De verbetering van de infrastructuur zodat Nederland een aantrekkelijke vestigingsplaats blijft.
• Het aanpassen van de productiestructuur zodat het exportpakket concurrerend blijft: innovatie, kennisintensieve producten.
• De handelspolitiek gericht op het verkrijgen van toegang tot markten.

Met een * is alleen voor Economie 1,2
Dus wel.
__________________
wooptiediddleyf*ckingdoo
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Schoolboeken Economie 1,2
Matsh
5 18-06-2008 13:50
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie 1,2 zelftest markten 1
economie89
3 08-03-2007 23:52
Eindexamens 2004 Economie 1 Havo!! Paniek!!!!!
anjali
2 20-04-2004 20:26
Algemene schoolzaken [VWO] Economie-1 is toch verplicht in profiel C&M?
Verwijderd
8 23-05-2003 18:23
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie economie 1 en 2
Mik-mother
5 16-11-2001 15:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.