Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2004, 15:06
Gus
Avatar van Gus
Gus is offline
Hulp gezocht! Harde schijf (Windows 2000 NTFS) gecrashed
Heb alleen een Win XP bootcd, maar ik kan mn schijf niet formatteren (zegt: "disk error") oid.
Ik heb een Knoppix Boot-cd gedownload, en die ziet m'n (gecrashde) harde schijf gewoon en ik heb zelfs succesvol een backup kunnen maken ermee (alles uploaden naar mn ftp-server).

Het rare is dus: in Knoppix lijkt er niks mis met mn schijf, maar Win XP houdt vol dat de schijf waardeloos afval is.

Is er een manier om in Knoppix/Linux een soort "scandisk" te kunnen uitvoeren? Kan die eventuele problemen ook fixen? (Zoals scandisk/checkdisk).

Cheers
gus
__________________
kom dans de hoela met mij
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2004, 15:31
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Als je eens in safe mode van windows xp het volgende doet:
  • start -> uitvoeren -> chkdsk c: /f

Offtopic: Ik vind het knap dat je met knoppix je ntfs mount zonder problemen met dat ding te krijgen.
Het was algemeen bekend dat je dan soms problemen ermee kan krijgen. Toch? (of is het toch stiekem een fat32?)
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 29-12-2004 om 15:54.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 15:48
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Scan eerst eens ff met een tooltje van de fabrikant van je harde schijf (kun je op hun website vinden). Als die ook weet te vertellen dat er niks mis is met je schijf, dan praten we verder
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 16:07
Gus
Avatar van Gus
Gus is offline
Ja zeg, was het maar zo'n feest: ik kom echt niet meer bij checkdisk of een windows-tooltje van m'n harde schijf fabrikant (Maxtor).

Als ik nu boot zonder bootcd komt windows met een errormelding. Windows geeft als tip "start opnieuw op!"
Dat werkt natuurlijk niet.

Is er een scandisk tool voor Linux/Knoppix dat fouten niet alleen kan analyseren maar ook "fixen" (zodat ik tijdelijk windows xp kan installeren om mn verslag voor school te schrijven).

Cheers
gus
__________________
kom dans de hoela met mij
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 17:21
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
Gus schreef op 29-12-2004 @ 17:07 :
Ja zeg, was het maar zo'n feest: ik kom echt niet meer bij checkdisk of een windows-tooltje van m'n harde schijf fabrikant (Maxtor).
Kom je ook écht niet in de safemode?
(tijdens het opstarten van windows een paar keer op F8 drukken)

Citaat:
Gus schreef op 29-12-2004 @ 17:07 :
Is er een scandisk tool voor Linux/Knoppix dat fouten niet alleen kan analyseren maar ook "fixen" (zodat ik tijdelijk windows xp kan installeren om mn verslag voor school te schrijven).
Ik raad je toch eerder aan om je harde schijf te controleren en te fixen.
Hiervoor kan je bijvoorbeeld Ultimate boot cd gaan gebruiken.
En dan windows installeren.
Want op een "slecht werkende" partitie/of hd werkt windows bar slecht.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 29-12-2004 om 19:39.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 17:51
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Het moet ook niet via Windows freyk postte al een link naar de Ultimate Boot CD, als je je computer opstart van die CD dan kun je zo je harde schifj testen met het tooltje van Maxtor dat erop staat
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.