Oud 29-03-2019, 13:52
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Ik dacht altijd dat je als volwassene geen alcohol mocht verstrekken aan kinderen onder de 18 vanwege drank- en horecawet. Dus belandde in een discussie met mensen die op een feestje waren waar de kinderen ook alcohol dronken. Ik stelde dat de verstrekkers strafbaar waren. Maar misschien heb ik ongelijk.

Er staat in de wet:

Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.


Het gaat mij om dat "anders dan om niet". Je zou kunnen zeggen dat op een feestje de alcohol "om niet" wordt verstrekt. Dan zou je nog kunnen zeggen dat het kindermishandeling is, maar dat lijkt me een veel ingewikkeldere rechtzaak worden.



Iemand die hier verstand van heeft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2019, 13:54
Verwijderd
Het is voor een minderjarige verboden om alcohol te consumeren met ingang van de nieuwe drankwet, waarmee er een minimumconsumptieleeftijd werd ingevoerd.
In de oude situatie (pre-2013?) was er alleen sprake van een minimumverkoopleeftijd en mochten kinderen ook als ze 12 waren alcoholische dranken nuttigen als hun ouders daar mee akkoord gingen. Vanaf 16 mochten ze het zelf aanschaffen (alles wat in de supermarkt te koop is) en vanaf 18 mochten ze de hele slijterij aanschaffen. Dat is dus niet meer zo.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2019, 14:03
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Dankje! Dan is hier de jongere zelf strafbaar, maar niet de verstrekker omdat die om niet verstrekt. Heb je een linkje naar de wettekst over consumptie?
Ik kon het niet vinden op https://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/2017-12-31
Met citaat reageren
Oud 29-03-2019, 14:09
Verwijderd
Minderjarigen onder invloed of in bezit van, krijgen een halt-straf: https://www.politie.nl/themas/jonger...-over-jongeren
Daar leid ik uit af dat het illegaal is. Welke wettekst er verder bijhoort interesseert me niet zoveel.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2019, 14:13
Verwijderd
Hier staat dat het thuis mag: https://www.vraaghetdepolitie.nl/dra...en-18-ben.html
Maar zodra je op straat bent: https://www.alcoholinfo.nl/publiek/v...d/?vraag=30146
Met citaat reageren
Oud 29-03-2019, 14:17
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Helder. "Thuis bepalen je ouders of verzorgers de regels, maar drinken onder de 18 jaar blijft onverstandig." Ik had geen gelijk. Het feestje was bij mensen thuis, de ouders waren erbij.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2019, 14:26
Verwijderd
Even anders geformuleerd: Helaas heb je ongelijk, ik zou heel graag de oude regeling terug willen, dit werd ingevoerd vanwege domme paniekvoetbal tijdens bakellende 4 en Rutte 1, er was van jaar X op Y een toename van 11% van het aantal gevallen van comazuipen, waarbij volgens mij nog geen 10% in het openbaar was, maar praktisch alles in keten en op privéfeestjes.
Dat probleem was en is hiermee niet opgelost.

Oh en het aantal gevallen ging van 600 nogiets naar 700 nogiets. Echt totaal lachwekkend.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2019, 14:51
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Precies! Dat mag dus gewoon nog. Schuurtje timmeren in je achtertuin, dertig kratten bier buiten zetten en gaan zuipen met wie er maar komt opdagen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2019, 14:53
Verwijderd
Zijn er niet al enkelen gesloten als illegale kroeg? Want ergens in die horecawet staat toch ook dat er in lokalen geen alcohol voor het grijpen mag liggen bijvoorbeeld?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2019, 14:54
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Nu kan ik ook meezuipen!
Met citaat reageren
Oud 31-03-2019, 21:53
Verwijderd
!Waarschuwing! Het aankomende bericht is 99.666% gezeik

Why de fuck zullen mensen onder de 18 dat dat willen? Oh wacht NIX18 is natuurlijk voor Jan lul gemaakt door een vorige generatie met alleen maar idioten die zeker niet hebben
gezien wat voor ongijn alcohol als je hersens nog niet klaar zijn met ontwikkelen uithaalt. Neenee wij weten alles beter dan de oudere mensen die een stuk dommer zijn en daarom een wet(NIX18) hebben opgesteld om de jeugd eens grondig te naaien en ze van alcoholische dranken te weerhouden.
Niet specifiek jij maar ik ben van mening dat als je voor je 18de(oke nou niet heeelemaaalll zooo streng maaarrr) al producten met alcohol wil drinken. Dat je brein al voldanig beschadigt is dat dat het je 2 hersencellen niet zoveel meer aantast.


HAHAH mijn vader die alcoholist is en mij niet meer mag zien bood me op m'n 9de eens bier aan en toen belde ik m'n maaamaaaaa en toen mocht ik 'm niemeer zien.
just , ik zelf zou geeneens dat ene biertje drinken want zelfs dat kan kwaad doen.
(zie mij maar even aan als arrogante bitch die overdrijft en niet kan spellen svp)
Met citaat reageren
Oud 31-03-2019, 22:56
Verwijderd
Citaat:
!Waarschuwing! Het aankomende bericht is 99.666% gezeik

Why de fuck zullen mensen onder de 18 dat dat willen? Oh wacht NIX18 is natuurlijk voor Jan lul gemaakt door een vorige generatie met alleen maar idioten die zeker niet hebben
gezien wat voor ongijn alcohol als je hersens nog niet klaar zijn met ontwikkelen uithaalt. Neenee wij weten alles beter dan de oudere mensen die een stuk dommer zijn en daarom een wet(NIX18) hebben opgesteld om de jeugd eens grondig te naaien en ze van alcoholische dranken te weerhouden.
Niet specifiek jij maar ik ben van mening dat als je voor je 18de(oke nou niet heeelemaaalll zooo streng maaarrr) al producten met alcohol wil drinken. Dat je brein al voldanig beschadigt is dat dat het je 2 hersencellen niet zoveel meer aantast.


HAHAH mijn vader die alcoholist is en mij niet meer mag zien bood me op m'n 9de eens bier aan en toen belde ik m'n maaamaaaaa en toen mocht ik 'm niemeer zien.
just , ik zelf zou geeneens dat ene biertje drinken want zelfs dat kan kwaad doen.
(zie mij maar even aan als arrogante bitch die overdrijft en niet kan spellen svp)
Jongen, denk aan je hart. Denk je trouwens dat je de enige bent met ouders met een alcoholprobleem ofzo? Ik heb volledige zeggenschap over mijn moeder omdat ze zichzelf kapotgezopen heeft, ik weet niet waarom je denkt dat je in een unieke situatie zit

En je mening klopt niet, alcohol kan schadelijk zijn voor je hersenen maar hersencellen gaan niet dood: https://science.howstuffworks.com/li...ain-myths9.htm
Tevens kan beperkt alcohol als je minderjarig bent niet echt kwaad. Net als dat af en toe te zout eten niet zoveel kwaad kan. Of een keer een sigaret roken ook niet echt een probleem is als je het bij die ene houdt (nadeel is dat nicotine ontzettend verslavend is, alcohol veel minder). Een negenjarige alcohol geven is ook heel iets anders dan een 16-jarige. Ze zijn beiden kinderen, maar iemand van 9 laat je niet 15km alleen naar school fietsen en iemand van 16 natuurlijk wel. Verantwoordelijkheid komt met de jaren en als jij denkt dat je OPEENS volwassen bent en dat je OPEENS klaar bent met groeien op het moment dat de klok middernacht slaat en je 18 bent, dan heb je echt iets niet begrepen.

En doe iets aan die spelling want het is een onleesbare woordenbrij bijna, met woorden die niet bestaan.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2019, 09:52
Verwijderd
Over dat NIX18-gebeuren; ironie wil dat de tabakslobby aan heeft gestuurd op de NIX18. En wel om de volgende reden; het is 't minst kwalijke (if at all: er valt een goede zaak te maken voor juist aanzuigende werking door koppeling aan "volwassenheid" ) voor de tabaksindustrie as opposed to packaging restrictions, accijnsverhoging, of beperking van verkooppunten (waarbij een van de core argumenten is dat 't smokkel (c.q. inkomstenderving overheid) in de hand werkt -- vaak worden onderzoeken door KPMG aangehaald, die door Philip Morris aangekocht zijn.. Tsja.)
Met citaat reageren
Oud 01-04-2019, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Doe maar 'ns wat aan je attitude naar anderen en naar je eigenwaarde als je serieus genomen wenst te worden. Daar heb je later ook profijt van.
Nee, klagen over DAT je geen vrienden hebt enzo, dát is belangrijk. WAAROM je geen vrienden hebt is natuurlijk omdat het aan anderen ligt.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2019, 18:09
Verwijderd
ok
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol Drank Bestellen internet
Robin.Schaken
3 17-08-2017 08:43
Drugs & Alcohol Hoe kom ik aan drank onder de 18?
xoIris
4 17-01-2015 09:58
Verhalen & Gedichten Johannes de Doper [Komedie]
Green Day
11 15-08-2005 17:35
Verhalen & Gedichten Humor: Johannes de Doper
Green Day
9 09-08-2005 22:35
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 09:40
Drugs & Alcohol De serie Drugs en Drank in De gelderlander
Isa
3 20-03-2003 22:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:44.