Oud 12-07-2006, 11:13
Xavi Hernández
Avatar van Xavi Hernández
Xavi Hernández is offline
Ik vraag me wel eens af hoe je kan leven als je niet religieus bent en als je niet gelooft in een hiernamaals. Hoe kijk je dan tegen de dood aan bijvoorbeeld? En waarom leef je dan?
__________________
Xavi Hernández fútbol control
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2006, 11:21
Shadyboy-Ray
Avatar van Shadyboy-Ray
Shadyboy-Ray is offline
Dood is als je lichaam helemaal uitgeleefd is, of als je lichaam te veel voorduren gehad heeft om nog te kunnen voortbestaan. Vervolgens gaat de zooi rotten en komt je zootje weer in de aarde terecht.

Ik weet niets van voor mijn geboorte, dus waarom zou ik wel iets van erna (gaan)weten?

Ik leef omdat er genoeg dingen zijn in het leven om van te genieten, die ik voorlopig niet wil missen. Liefde, vriendschap, sport, adrenaline, kunst, landschappen, fotografie, geweldige momenten en nog veel meer. Tegen de tijd dat ik daar niet meer van kan genieten wordt het tijd om dood te gaan.
__________________
Never underestimate the power of denial...
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 11:23
Shadyboy-Ray
Avatar van Shadyboy-Ray
Shadyboy-Ray is offline
(Ik neem aan dat jij gelovig bent)
Waarom zou jij "voor iets anders leven" dan ik dan?
__________________
Never underestimate the power of denial...
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 11:29
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Even een kleine nuance: ik denk dat er geen mens is die niet religieus is. 'Religieus' en 'religie' zijn beide begrippen die nogal breed gedefinieerd dienen te worden en meer in de richting van 'levensbeschouwing' komen. Levensbeschouwing is zingeving; dus in principe geven mensen die in jouw optiek niet-religieus zijn, hun leven slechts op een andere manier zin dan jij.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 13:17
Verwijderd
Citaat:
Xavi Hernández schreef op 12-07-2006 @ 11:13 :
Hoe kijk je dan tegen de dood aan bijvoorbeeld?
Dood is dood.
Citaat:
En waarom leef je dan?
Omdat mijn ouders mij op de wereld hebben gezet. Ik heb het hier wel naar mijn zin, dus ik zie niet echt een goede reden er een punt achter te zetten.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 18:01
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Xavi Hernández schreef op 12-07-2006 @ 11:13 :
Ik vraag me wel eens af hoe je kan leven als je niet religieus bent en als je niet gelooft in een hiernamaals. Hoe kijk je dan tegen de dood aan bijvoorbeeld?
Dat is het einde, het moment waarop je ophoudt te bestaan. Simpel.

Citaat:
En waarom leef je dan?
Er is geen inherente zin aan het leven, die moet je er zelf aan geven.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 19:09
MickeyV
MickeyV is offline
Het blijft, voor het begrip en ook omdat het klopt, zinvol, de tijd na de dood gelijk te stellen aan die vóór de geboorte. Niemand heeft moeite te begrijpen dat hij er niet altijd is geweest. Welnu lieve gelovigen, hij zal er ook niet altijd zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 21:24
Xavi Hernández
Avatar van Xavi Hernández
Xavi Hernández is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-07-2006 @ 13:17 :
[B]Dood is dood.Omdat mijn ouders mij op de wereld hebben gezet. Ik heb het hier wel naar mijn zin, dus ik zie niet echt een goede reden er een punt achter te zetten.
zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel: wat is voor jou dan de zin van het leven. Welk doel heeft het leven voor jou?
__________________
Xavi Hernández fútbol control
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 21:34
Luminon
Avatar van Luminon
Luminon is offline
Citaat:
Xavi Hernández schreef op 12-07-2006 @ 21:24 :
zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel: wat is voor jou dan de zin van het leven. Welk doel heeft het leven voor jou?
Dat is voor mij wel een dilemma ja. Als je er van uit gaat dat alles ophoud met je dood (effectief dus niets meer voor je uit maakt) wat voor zin hebben je inspanningen dan op de lange termijn?
Ik zal proberen het wat duidelijker te maken met een metafoor: als het leven een droom is die je je niet meer herrinert na het wakker worden (sterven, niet letterlijk nemen) wat voor zin heeft het dan wat er binnen die droom gebeurd is?
Het is een vraag waar ik zelf nog geen bevredigend antwoord op heb kunnen vinden, en ik denk ook niet dat dat ooit zal gebeuren. Religie, opium van het volk? Misschien is het idee van een hiernamaals wel noodzakelijk om een mens door zijn bestaan gemotiveerd te houden, maarja de feiten ondersteunen dat concept toch echt niet.
__________________
A man said to the Universe: "Sir, I exist!" - "However," Replied the universe, "the fact has not created in me a sense of obligation."
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 21:51
kruizer
kruizer is offline
Citaat:
Xavi Hernández schreef op 12-07-2006 @ 21:24 :
zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel: wat is voor jou dan de zin van het leven. Welk doel heeft het leven voor jou?
Ik zie het leven als volkomen zin- en doelloos.
Omdat m'n ouders een kleine eenentwintig jaar terug een leuke nacht hebben gehad, ben ik er gekomen, en so far voor het hoe en waarom.

Nu ik er toch ben, kan ik er het beste maar wat van maken. Dat is voor mij de reden dat ik om ga met m'n vrienden, een opleiding doe waar ik lol in heb, en probeer een beetje plezier in alles te hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 22:51
thegoodlife
Avatar van thegoodlife
thegoodlife is offline
Nobody knows what will happen after we exit this life.

Die monniken wat de bijbel hebben geschreven niet, de paus niet, Ron L. Hubbard ook niet. Ik geniet van iedere dag en zie wel wat er komt en wat er na dit leven gaat gebeuren. Bovendien is het veel te ver weg om erover na te denken, maar dat vind ik al van morgenvroeg
__________________
Life's a party, live it 2 the max!
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 23:34
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-07-2006 @ 13:17 :
[B]Dood is dood.Omdat mijn ouders mij op de wereld hebben gezet. Ik heb het hier wel naar mijn zin, dus ik zie niet echt een goede reden er een punt achter te zetten.
Op het moment dat het minder gaat pleeg je zelfmoord?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 23:49
Verwijderd
Citaat:
Xavi Hernández schreef op 12-07-2006 @ 21:24 :
zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel: wat is voor jou dan de zin van het leven. Welk doel heeft het leven voor jou?
Moet het leven een doel hebben? Is het feit dat je leeft niet genoeg om door te blijven leven? Eigenlijk vind ik de vraag welk doel het leven heeft nogal zwak; impliceert dat je zonder doel niet kunt leven, iets dat natuurlijk kul is.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 23:52
Orpheus
Orpheus is offline
Ik leef zonder doel, geen fortuinen of dozen geluk voor mij.
We zien wel wat de nieuwe dageraad brengt en zolang mijn rekeningen lager zijn dan mijn salaris, vind ik alles best.

En mocht ik een levensdoel móeten hebben, dan is het mijn vriendin gelukkig te maken.
__________________
Naamloos kun je niet schuilen// Het pseudoniem is gelogen vandaag.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 00:51
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 12-07-2006 @ 18:01 :
Dat is het einde, het moment waarop je ophoudt te bestaan. Simpel.


Er is geen inherente zin aan het leven, die moet je er zelf aan geven.

Geniet ervan zolang je kan, niet te moeilijk doen over dingen die zo simpel kunnen zijn... zonde van de tijd die je hier hebt
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 02:22
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
thegoodlife schreef op 12-07-2006 @ 22:51 :
Nobody knows what will happen after we exit this life.

Die monniken wat de bijbel hebben geschreven niet, de paus niet, Ron L. Hubbard ook niet. Ik geniet van iedere dag en zie wel wat er komt en wat er na dit leven gaat gebeuren. Bovendien is het veel te ver weg om erover na te denken, maar dat vind ik al van morgenvroeg
De Bijbel is niet geschreven door monniken, maar dat even terzijde.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 10:28
Orpheus
Orpheus is offline
Citaat:
Il organista schreef op 13-07-2006 @ 02:22 :
De Bijbel is niet geschreven door monniken, maar dat even terzijde.
Hoogstens gekopieerd inderdaad.
__________________
Naamloos kun je niet schuilen// Het pseudoniem is gelogen vandaag.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 11:35
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
degenen die ons dit kunnen zeggen, zijn niet meer in staat dit te zeggen
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-07-2006, 12:34
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
De meesten zitten op een zodanige manier in elkaar dat ze voldoening halen uit leven op zich.

Net zoals seks bv. Dat wordt enkel "uitgeoefend" omdat die behoefte gewoon bij iedere mens aanwezig is.

Ik denk dus ook dat mensen geloven omdat het hun een zekere voldoening geeft. Anders zouden mensen waarschijnlijk niet geloven.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 13:32
MickeyV
MickeyV is offline
Wishful thinking, bedoel je? Glauben macht selig. Dubbelzinnig, niet?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 13:51
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Xavi Hernández schreef op 12-07-2006 @ 21:24 :
zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel: wat is voor jou dan de zin van het leven. Welk doel heeft het leven voor jou?
Hetzelfde als waarschijnlijk voor iedereen, gelovig of niet: gelukkig worden, zijn en blijven en eventueel anderen daarbij helpen.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 15:36
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-07-2006 @ 23:49 :
Moet het leven een doel hebben? Is het feit dat je leeft niet genoeg om door te blijven leven? Eigenlijk vind ik de vraag welk doel het leven heeft nogal zwak; impliceert dat je zonder doel niet kunt leven, iets dat natuurlijk kul is.
Mensen die geen levensdoel hebben, schakelen hun lange-termijn-denken uit, en denken alleen nog maar op de korte termijn. Zo kun je wel leven, heel gemakkelijk zelfs, maar je haalt niet alles dat je uit je leven kunt halen eruit, je benut je potentie niet.

Als we niet kijken naar welk doel het leven heeft, maar welk(e) doel(en) al onze handelingen hebben, zie je dat alles een doel heeft. Ga alle acties die je vandaag hebt uitgevoerd maar eens na. Soms is het doel helder, en loop je er met ferme stappen op af, soms is het doel in je onderbewustzijn weggegleden, en voer je je actie min of meer automatisch uit. Zonder doel heb je nog wel steeds de kracht om handelingen uit te voeren, maar wat zou je dan precies moeten doen? Zonder doel, geen handeling.

Terug naar de vraag der vragen, wat is het doel van leven. M.a.w. wat is het doel van alle 'kleine doelen' die ik heb. Voorbeeldje: Ik eet. Doel: in leven blijven, hongergevoel stillen. Maar wat is het doel van dit doel? Wat is het achterliggende hoofddoel?

Nu is het zo dat wanneer je als baby zijnde opgroeit, je door je eigen lichaam wordt geleerd om het kleine doel te volbrengen, namelijk in leven blijven (door middel van handelingen en nalatingen te belonen met fijne gevoelens of bestraffen met pijn), en daarnaast leren je ouders je ook om 'op eigen benen te staan'. Je wordt dus van begin af aan geleerd om achter het kleine doel aan te gaan, wat een automatisme wordt dat redelijk werkt. Wanneer je een beetje zelfstandig kunt denken, waarna de hoofdvraag in je opborrelt, en je er niet 1,2,3 een antwoord op hebt, kun je deze vraag negeren, de wil om haar te beantwoorden, je zelf te verantwooorden, onderdrukken, zonder dat je leven negatiever wordt. (dat is dus het antwoord op je vraag, het kan) Maar als je wel achter die ingewikkelde vraag aan zou gaan, en er een antwoord op zou vinden, zou je er beter van worden. Dan richt je je kleine doelen af op het hoofddoel én schiet je jezelf niet meer in het eigen been.

Overigens lijkt de zoektocht naar het hoofddoel wel iets 'universeels', ook wetenschappers proberen nog altijd één formule te vinden die alles beschrijft.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 16:26
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-07-2006 @ 15:36 :
Zonder doel, geen handeling.

Het leven is geen handeling, noch volgt uit de doelgerichtheid van gedragingen de doelgerichtheid van het leven.

Wees ook de volgende overwegingen van Rudolph Carnap indachtig:

"Metaphysische Sätze sind laut Carnap "Scheinsätze". Sie besitzen zwar die grammatikalische Form eines sinnvollen Satzes, bringen jedoch keinen (bestehenden oder nichtbestehenden) Sachverhalt zum Ausdruck. Scheinsätze entstehen auf zweierlei Arten: Zum einen dadurch, dass in einem Satz Wörter verwendet werden, die keine Bedeutung besitzen und die - Carnaps Lesart zufolge - empirisch nicht überprüfbar sind (s. Sinnkriterium, sinnlich-rationale Erkenntnis), beispielsweise das Wort "Gott" (im metaphysischen Sinn). Zum anderen entsteht ein Scheinsatz, wenn Wörter miteinander verknüpft werden, die fundamental unterschiedlichen semantischen Kategorien entstammen. So wird in dem Satz "Cäsar ist eine Primzahl" ein Wort, das nur auf Zahlen anwendbar ist ("Primzahl"), auf ein Wort bezogen, das keine Zahl bezeichnet ("Cäsar"). Der Satz ist somit weder wahr noch falsch, sondern einfach nur sinnlos. Außerdem liege die Sinnlosigkeit in der Natur metaphysischer Sätze überhaupt. Da sie keine analytische, sondern synthetische Erkenntnis erbringen wollen, diese Erkenntnis generell aber jeder Verifizierung von vornherein entzögen, seien sie automatisch sinnlos (diese Dichotomie analytisch-synthetisch hat Quine - ein Carnap-Schüler - heftig bestritten und Carnap Dogmatismus vorgeworfen). Die einzige Daseinsberechtigung der Metaphysik besteht laut Carnap letztlich darin, wie die Kunst ein Lebensgefühl zum Ausdruck zu bringen."

(alleen de Duitse wikipedia had een pagina over kritiek op de metafysica)

Kortom, de vraag naar bv. het bestaan van god of de zin van het leven zijn schijnvragen. Dat men ze kan stellen betekent in het geheel niet dat het ook zinvolle vragen zijn. Ze zijn semantisch leeg en bijgevolg niet controleerbaar.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 16:49
Luminon
Avatar van Luminon
Luminon is offline
Jaja, maak er lekker een discussie over semantiek van, daar kom je verder mee. Als je problemen hebt met het karakter van bepaalde denkbeelden in deze discussie (en dat is een serieus probleem, zelfs seculiere mensen gebruiken nog religieuze terminologie omdat die onderdeel van onze cultuur is uit gaan maken) vervang ze dan simpelweg door de meest concrete vraagstelling die je kan bedenken: probleem opgelost. Bijvoorbeeld: in plaats van te vragen "Wat is de zin van het leven?" zou men kunnen stellen "Wat is mijn intellectuele motivering voor het in leven blijven?" (dan kom je natuurlijk bij de paradox dat je leven beeindigen geen zin heeft omdat niet-leven geen geldige staat is, zolang je bewust bent bestaat die in feite niet, maarja) of "Wat is mijn motiveren om verder vooruit te plannen dan ik leef" want dingen die gebeuren als je niet meer bestaat zijn eigenlijk niet relevant voor je.

Sorry ik vind het moeilijk om bij dit soort problemen helder te formuleren, ik hoop dat het duidelijk is.
__________________
A man said to the Universe: "Sir, I exist!" - "However," Replied the universe, "the fact has not created in me a sense of obligation."
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 17:26
MickeyV
MickeyV is offline
Wat je zegt is duidelijk, maar gaat voorbij aan de tegenwerpingen van Carnap. Het punt is nu juist dat jouw "concretiseringen" van genoemde metafysische vragen geen concretiseringen zijn, maar geheel andere vragen. De vraag waarom jij of wie dan ook in leven wil blijven is wezenlijk verschillend van die naar de zin van het leven, de laatste vraag een objectieve geldigheid pretenderend. Dus het probleem is niet opgelost, maar ontweken. De oplossing daarentegen bestaat in het inzicht, dat de vraag naar de zin van het leven een onzinvraag is.

(die paradox van jij is mij overigens niet inzichtelijk )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-07-2006, 17:28
juno
Avatar van juno
juno is offline
Ik vind het wel lekker rustig om zonder godsbesef of godsangst te leven.

Voor mij bestaat het hier en nu, dat is voor mij voldoende. Ik ben niet bang voor wat er na mijn dood kan gaan gebeuren en ik verwacht ook geen beloning.

Als mijn lichaam ermee ophoudt, is er niets. Dat is helemaal niet erg, want dat weet ik dan toch niet.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 17:35
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Xavi Hernández schreef op 12-07-2006 @ 21:24 :
zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel: wat is voor jou dan de zin van het leven. Welk doel heeft het leven voor jou?
Mijn geluk bewaren. Daar heb ik geen god voor nodig.

Bovendien kan ik er ook niets aan doen dat God waarschijnlijk niet bestaat, dus is het mijn schuld niet dat ik niet in Hem geloof.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 17:56
MickeyV
MickeyV is offline
die paradox van jij? Hoe krijg ik dat nou weer voorelkaar.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 18:44
Verwijderd
Citaat:
Xavi Hernández schreef op 12-07-2006 @ 21:24 :
zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel: wat is voor jou dan de zin van het leven. Welk doel heeft het leven voor jou?
Leven heeft geen doel. Sowieso bestaat er niet zoiets als een intrinsiek doel of nut, voor leven of voor wat dan ook; die begrippen zijn alleen zinvol in een relatieve context. Ik stel voor mijzelf ook geen doelen in mijn leven, dat zie ik als beperkingen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 19:56
jolijn73
jolijn73 is offline
Maar je hebt toch meer zekerheid over wat je hier hebt dan wat je daar krijgt? Hoe kun je nou denken dat je hier pas een taak hebt als je later wordt afgerekend op wat je hier niet of wel doet. Je hebt toch ook gewoon verantwoordelijkheidsgevoel, je hebt hier toch sowieso taken en talenten die je wil benutten?

Ik maak me niet zo druk over het leven na de dood. Of ik er in geloof of niet weet ik niet zo, ik geloof het niet.

Maar dat ik hier wat te doen heb, en me zinnig voel, en wat toe wil voegen aan de wereld, en het leuk vindt hier, dat staat daar wat mij betreft volledig los van.

Ik snap je vraag dan ook niet zo goed. Weet je, ik heb het andersom gehad. TOEN ik geloofde, voelde ik me een soort van puppet on a string, met alle voorbestemde kanten eraan, en nu voel ik me juist vrij en mogelijk wat toe te voegen.
__________________
- http://www.emperium.nl -
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 22:18
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-07-2006 @ 13:17 :
Dood is dood
Hoe weet je dat?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 22:44
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 14-07-2006 @ 22:18 :
Hoe weet je dat?
Dat sowieso en daarnaast: is dat alles?
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 23:03
Jah Thunder
Avatar van Jah Thunder
Jah Thunder is offline
Dieren en planten zijn niet zoals mensen.

Het is niet wetenschappelijk aan te tonen, maar omdat wij zo hoog ontwikkelt zijn en zo goed kunnen denken ( en een besef van spiritualiteit hebben, welk dier denkt er nu aan religie?) zou je kunnen suggereren dat wij mensen een ziel of een geest of dergelijke hebben. Zo niet allebei (als je maar lol hebt)

Als je ervanuitgaat dat we een Geest\ziel hebben is het lang niet zo gek om over dit soort vragen na te denken; waar blijft je ziel als je dood bent? Is er leven na de dood?

Ik denk dat het hele vraagstuk te herleiden is tot de vraag:

Ben ik een Lichaam of Heb ik een Lichaam?

Ik denk persoonlijk dat we er een hebben
__________________
Jah is a Light and a Salvation
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 23:39
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Jah Thunder schreef op 14-07-2006 @ 23:03 :
Dieren en planten zijn niet zoals mensen.


Mwoah, ik beschouw mensen gewoon als dieren.

Citaat:
Het is niet wetenschappelijk aan te tonen, maar omdat wij zo hoog ontwikkelt zijn en zo goed kunnen denken ( en een besef van spiritualiteit hebben, welk dier denkt er nu aan religie?) zou je kunnen suggereren dat wij mensen een ziel of een geest of dergelijke hebben.
Dat zou je op zich ook bij andere dieren kunnen zeggen. Ze zijn weliswaar minder slim, maar waarom betekent dat dat ze geen ziel kunnen hebben? Je kunt bij sommige dieren ook haast spirituele trekjes vinden, zoals bij olifanten met hun kerkhoven en hun gerouw.

Citaat:
Ben ik een Lichaam of Heb ik een Lichaam?

Ik denk persoonlijk dat we er een hebben
Waarom?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-07-2006 @ 15:36 :
Mensen die geen levensdoel hebben, schakelen hun lange-termijn-denken uit, en denken alleen nog maar op de korte termijn. Zo kun je wel leven, heel gemakkelijk zelfs, maar je haalt niet alles dat je uit je leven kunt halen eruit, je benut je potentie niet.
Dat is gewoon pertinent onwaar. Mijn leven als handeling heeft geen doel, omdat ik niet geloof in een bestaan na de dood. De doelen die ik mijzelf stel zullen dus per definitie moeten vallen binnen het tijdsbestek van een leven, anders zijn het onhaalbare doelen. Van het nastreven van absoluut onbereikbare doelen word je niet gelukkig.

Het feit dat ik niet over de grens van het leven wil cq. kan kijken, wil niet zeggen dat ik niet op mijn lange termijn denk. Het is gewoon een logisch uitvloeisel van het feit dat ik niet in het hiernamaals geloof. Jij gelooft dat er een bestaan na de dood is en dat is jouw lange termijn, maar dat is onderhevig aan dezelfde beperkingen als geloven in god op zich. Waarom je niet zou kunnen cq. moeten handelen als je het nog wel kunt maar geen doel hebt, zie ik dan ook niet in. Het verrichten van handelingen kan genot, gevoelens van vervulling, geluk et cetera opleveren. Het doel van de handeling valt dan samen met het verrichten ervan. Jouw redenatie is voor jou heel begrijpelijk, maar gaat zoals ik zei uit van dezelfde relativering van het leven hier.

Wat ik me moet voorstellen bij 'niet alles uit jezelf halen' begrijp ik niet goed. Ik vind dat een rare opmerking, net zoals de opmerking dat je niet écht altruïstisch kunt zijn als je niet in god gelooft (is geloof ik ook eens geopperd op Religie).
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 12:10
Verwijderd
Citaat:
pc nerd schreef op 14-07-2006 @ 22:18 :
Hoe weet je dat?
Dat weet ik niet. Ik zie geen reden om aan te nemen dat er iets is na de dood. Het zou best kunnen, misschien veranderen we na onze dood wel in kikkers en komen we in Ropkolopkoland. Misschien ook niet, maar omdat je er toch niets zinnigs over kunt zeggen, is het speculeren over leven na de dood lachwekkend en je reinste tijdverspilling. Dat geldt overigens voor alle metafysische zaken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-07-2006, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Jah Thunder schreef op 14-07-2006 @ 23:03 :
Dieren en planten zijn niet zoals mensen.
Volgens de biologie zijn mensen toch echt dieren. Mensen hebben namelijk alle benodigde eigenschappen om tot die categorie te behoren, of je het nu leuk vindt of niet.
Citaat:
Het is niet wetenschappelijk aan te tonen, maar omdat wij zo hoog ontwikkelt zijn en zo goed kunnen denken
Als sommigen van ons de kofschip-regel niet beheersen, denk ik dat het wel meevalt met die o zo hoge ontwikkeling.
Citaat:
( en een besef van spiritualiteit hebben, welk dier denkt er nu aan religie?)
Hoe weet je dat? Er is niet genoeg bekend over de werking van de hersenen om daar een zinvolle uitspraak over te doen.
Citaat:
zou je kunnen suggereren dat wij mensen een ziel of een geest of dergelijke hebben. Zo niet allebei (als je maar lol hebt)
Ja, je zou op basis daarvan ook kunnen zeggen dat mensen een onzichtbare appelflap in hun aars hebben, maar het slaat beide nergens op. Wat is het logische verband tussen de door jouw gesuggereerde exclusieve spiritualiteit (waar je geen argumenten voor geeft) en het bestaan van een ziel? Om het voorbeeld van de appelflap weer aan te halen - zo'n appelflap kan niet louter bestaan omdat mensen denken dat-ie bestaat.
Citaat:
Als je ervanuitgaat dat we een Geest\ziel hebben is het lang niet zo gek om over dit soort vragen na te denken; waar blijft je ziel als je dood bent? Is er leven na de dood?
Waar blijft die appelflap na je dood?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 12:44
Verwijderd
Citaat:
Jah Thunder schreef op 14-07-2006 @ 23:03 :
Dieren en planten zijn niet zoals mensen.
Je hebt blijkbaar niet zoveel van biologie meegekregen: mensen zijn dieren. Dit is echter voor veel mensen maar moeilijk te verkroppen; die geven er dan ook de voorkeur aan mensen als een categorie an sich te zien. Zoals je zelf zegt, is dit wetenschappelijk absoluut niet aan te tonen. Integendeel, alle wetenschappelijke gegevens wijzen erop dat wij zeer nauw verwant zijn aan de mensapen en er geen enkele reden is om de mens tot een speciale categorie te verheffen.

Je zegt: mensen hebben een besef van spiritualiteit. Ik zeg: mensen hebben goed ontwikkelde hersenen, waardoor het vermogen om niet-werkelijke mogelijkheden in overweging te nemen is ontstaan. Dat wil zeggen, mensen hebben een grote fantasie.


Om de vragen van de TS te beantwoorden:
1. Als je dood bent, weet je niets meer, ben je niets meer. Het is net zoiets als slaap, alleen dan eeuwigdurend en zonder hersenactiviteit. Persoonlijk vind ik het altijd wel een geruststellend idee dat, wat er ook mag gebeuren, het uiteindelijk allemaal op zal houden. Ik ben niet bang voor de dood: ik zal het toch niet weten. Het sterven zelf, dat vind ik wel een onplezierig idee (tenzij ik in mijn slaap kom te overlijden, natuurlijk, dat lijkt me perfect), maar daar zal zowel gelovige als ongelovige aan moeten.
2. Ik leef omdat ik nu eenmaal leef. Waarom zou ik mijn dood versnellen? Dit ene leven is alles wat we hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 12:56
MickeyV
MickeyV is offline
17 en al zo wijs.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 14:40
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 15-07-2006 @ 12:56 :
17 en al zo wijs.
Het is gewoon ontroerend.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 14:48
MickeyV
MickeyV is offline
Ontroerend goed.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 20:29
Noortje88
Noortje88 is offline
Citaat:
Xavi Hernández schreef op 12-07-2006 @ 21:24 :
zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel: wat is voor jou dan de zin van het leven. Welk doel heeft het leven voor jou?
Xavi Hernandez,

Hoe denk je dat alles ontstaan is?
De mens maakt dingen kijk maar om je heen die ontstaan ook niet uit het niets.
Dat geldt voor de wereld met alles erin en eromheen.

Als alles vanzelf ging dan hadden wij er ook niet geweest.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 20:32
Noortje88
Noortje88 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-07-2006 @ 12:10 :
Dat weet ik niet. Ik zie geen reden om aan te nemen dat er iets is na de dood. Het zou best kunnen, misschien veranderen we na onze dood wel in kikkers en komen we in Ropkolopkoland. Misschien ook niet, maar omdat je er toch niets zinnigs over kunt zeggen, is het speculeren over leven na de dood lachwekkend en je reinste tijdverspilling. Dat geldt overigens voor alle metafysische zaken.

Er is wel wat na de dood. licht of duisternis. De mens heeft hier een vrije keus in.
Paradijs of de hell.

Wat is je ziel waard hoe heb je geleefd? Ben je het waard of ga je de hell in.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 20:34
Noortje88
Noortje88 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-07-2006 @ 12:16 :
[B]Volgens de biologie zijn mensen toch echt dieren. Mensen hebben namelijk alle benodigde eigenschappen om tot die categorie te behoren, of je het nu leuk vindt of niet.[b]Als sommigen van ons de kofschip-regel niet beheersen, denk ik dat het wel meevalt met die o zo hoge ontwikkeling.[b]Hoe weet je dat? Er is niet genoeg bekend over de werking van de hersenen om daar een zinvolle uitspraak over te doen.[b]Ja, je zou op basis daarvan ook kunnen zeggen dat mensen een onzichtbare appelflap in hun aars hebben, maar het slaat beide nergens op. Wat is het logische verband tussen de door jouw gesuggereerde exclusieve spiritualiteit (waar je geen argumenten voor geeft) en het bestaan van een ziel? Om het voorbeeld van de appelflap weer aan te halen - zo'n appelflap kan niet louter bestaan omdat mensen denken dat-ie bestaat.Waar blijft die appelflap na je dood?
Die appelflap kun je alleen krijgen als je je goed gedragen hebt. Je krijgt zelfs meer. Al je daden komen straks op een weegschaal en de uitkomst is je verblijf. Paradijs of de hell
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 20:39
Noortje88
Noortje88 is offline
Citaat:
Xavi Hernández schreef op 12-07-2006 @ 21:24 :
zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel: wat is voor jou dan de zin van het leven. Welk doel heeft het leven voor jou?
Ja je moeder is toch ook niet spontaan zwanger geworden of wel. God heeft de wereld geschapen en het hiermaals en alles er omheen en erin


Ok laten we zeggen je moeder is zwanger? Waar komt je ziel vandaan? zonder ziel leeft het lichaam toch niet. Anders was je eruit gekomen als klein lijkje levenloos-dood Want alleen een lichaam daar heb je niks aan. Je lichaam is je huis waar je ziel in woont.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 20:47
Noortje88
Noortje88 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-07-2006 @ 12:16 :
[B]Volgens de biologie zijn mensen toch echt dieren. Mensen hebben namelijk alle benodigde eigenschappen om tot die categorie te behoren, of je het nu leuk vindt of niet.[b]Als sommigen van ons de kofschip-regel niet beheersen, denk ik dat het wel meevalt met die o zo hoge ontwikkeling.[b]Hoe weet je dat? Er is niet genoeg bekend over de werking van de hersenen om daar een zinvolle uitspraak over te doen.[b]Ja, je zou op basis daarvan ook kunnen zeggen dat mensen een onzichtbare appelflap in hun aars hebben, maar het slaat beide nergens op. Wat is het logische verband tussen de door jouw gesuggereerde exclusieve spiritualiteit (waar je geen argumenten voor geeft) en het bestaan van een ziel? Om het voorbeeld van de appelflap weer aan te halen - zo'n appelflap kan niet louter bestaan omdat mensen denken dat-ie bestaat.Waar blijft die appelflap na je dood?
Hoe zit het dan met mensen die een doodervaring hebben gehad. Die weer hun lichaam in zijn gegaan. Die zijn toch ook van overtuigd dat er meer is. Ze hebben het notabene zelf gezien. Want wie jij bent dat is je ziel dat zit in je lichaam. Je lichaam stelt niks voor ja voor sommige mensen die uiterlijk belangrijk vinden. ja die mensen komen straks van een koude kermis thuis.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 21:05
Noortje88
Noortje88 is offline
Citaat:
Shadyboy-Ray schreef op 12-07-2006 @ 11:21 :
Dood is als je lichaam helemaal uitgeleefd is, of als je lichaam te veel voorduren gehad heeft om nog te kunnen voortbestaan. Vervolgens gaat de zooi rotten en komt je zootje weer in de aarde terecht.

Ik weet niets van voor mijn geboorte, dus waarom zou ik wel iets van erna (gaan)weten?

Ik leef omdat er genoeg dingen zijn in het leven om van te genieten, die ik voorlopig niet wil missen. Liefde, vriendschap, sport, adrenaline, kunst, landschappen, fotografie, geweldige momenten en nog veel meer. Tegen de tijd dat ik daar niet meer van kan genieten wordt het tijd om dood te gaan.
En waar komen al die dingen vandaan waar jij zo geniet? Zijn ze uit de lucht komen vallen? Jij bent toch ook niet uit de lucht komen vallen. Jij bent toch ook gemaakt, dat geldt ook voor de wereld en het hiermaals.
Je lichaam is dood ja, maar je ziel leeft verder. Zonder ziel kan je niet leven dan was je er als doodlijkje uit gekomen.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 21:19
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Noortje88 schreef op 15-07-2006 @ 20:34 :
Die appelflap kun je alleen krijgen als je je goed gedragen hebt. Je krijgt zelfs meer. Al je daden komen straks op een weegschaal en de uitkomst is je verblijf. Paradijs of de hell
Waar in de Bijbel staat precies dat je er appelflappen in je anus gestopt worden als je je goed gedraagt?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 21:21
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Noortje88 schreef op 15-07-2006 @ 20:47 :
Hoe zit het dan met mensen die een doodervaring hebben gehad. Die weer hun lichaam in zijn gegaan. Die zijn toch ook van overtuigd dat er meer is. Ze hebben het notabene zelf gezien.
Dat er mensen zijn die beweren toen ze bijna doodgingen een vage tunnel met licht aan het einde gezien te hebben bewijst absoluut niet dat er een god is die alles geschapen heeft en dat je ziel na afloop van je leven in de Hemel of in de Hel terecht komt.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 21:21
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
Noortje88 schreef op 15-07-2006 @ 21:05 :
En waar komen al die dingen vandaan waar jij zo geniet? Zijn ze uit de lucht komen vallen? Jij bent toch ook niet uit de lucht komen vallen. Jij bent toch ook gemaakt, dat geldt ook voor de wereld en het hiermaals.
Je lichaam is dood ja, maar je ziel leeft verder. Zonder ziel kan je niet leven dan was je er als doodlijkje uit gekomen.
Nou noortje, ik zie dat je er duidelyk alles van af weet. Dan kan je vast en zeker myn vraag beantwoorden :
Wanneer kruipt de ziel in het lichaam ? Is dat vanaf de versmelting van zaadcel en eicel ? Gebeurt dat dan ook by in-vitro-fertilisatie ?
Of vanaf het moment dat het hartje van het embryo begint te kloppen ? Of vanaf het moment dat de zaadcel gevormd wordt (1000 zielen per seconde stromen er dan naar de balzak)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom bestaat er geen god?
wolle19
500 23-03-2011 23:30
Levensbeschouwing & Filosofie Allah en God
MaxiDirk
3 23-01-2011 22:10
Levensbeschouwing & Filosofie Het bewijs (over het bestaan van god)
Lord Dolphin
144 09-12-2007 19:22
Levensbeschouwing & Filosofie Wat maakt de ene God waarschijnlijker dan de andere?
Rita Pavlovic
60 24-05-2006 16:51
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom zou god bestaan?
akumabito
1 28-08-2005 10:39
Levensbeschouwing & Filosofie de god module in de menselijke hersenen
Verwijderd
18 17-12-2003 17:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15.