Oud 24-02-2007, 09:08
Zizou06
Zizou06 is offline
Gisteren heb ik bij de training een bal heel hard recht op mijn vinger gekregen (de vinger naast mijn pink).
In het begin deed het niet veel zeer en heb de training uitgedaan (was nog 5 min). Erna coldspray opgespoten en dan 10 minuten de vinger onder koud water gehouden.
Na een kwartier was die vinger helemaal dik en kon ik die amper buigen.
Op je vinger heb je toch zo 2 buigstukjes he, waardoor je je vinger kan buigen, en die tweede (het dichts tegen de hand), was helemaal opgzwollen. Er zat zo'n boebel op en die zag heel donker blauw/bruin/grijs.
Toen ik dan thuis was heb ik er dan direct ijs op gelegd. Daardoor kermde ik het uit van de pij, amai .
Erna felxium zalf opgedaan en dan een windel er rond (heb die rond de middelvinger ook gedaan zodat die ene vinger wat 'gespalkt' werd).
Voor het slapengaan nog een dafalgan genomen voor de pijn en ben dan na 1 uur wakker liggen in slaap gevallen.

Vanmorgen met evenveel pijn opgestaan, ziet nog even dik en heeft nog dezelfde kleur (blauw, bruin en grijsachtig) en op mijn hand heb ik nu een blauwe plek zo bij die vinger.

Net zoals gisteren gaat het bewegen amper. Strekken gaat amper, naar links of rechts bewegen doet verschrikkelijk veel pijn, idem voor het buigen.
Ik heb er daarnet al opnieuw ijs opgedaan en nu ga ik er terug zalf op doen (4 keer per dag).

Iets in mij zegt dat er iets mis is (ik denk niet gebroken, misschien iets met het gewricht of pezen?) en dat ik best eens langs de dokter of spoed kan gaan.
Nu dat is allemaal geen probleem, maar zijn er nog mensen die dit hebben gehad of die me advies kunnen geven?
Oud 24-02-2007, 09:55
Dott
Avatar van Dott
Dott is offline
Ik heb dat een tijd terug met mijn teen gehad.. bij mij was ie dan wel gebroken, dus ik zou gewoon ff naar een arts gaan, die kan je zeggen wat ermee is
__________________
Ik heb liever een kat in m'n huis, dan een jaguar in de garage
Oud 24-02-2007, 10:55
Verwijderd
Ik zou even langs de dokter gaan, ik heb anderhalf jaar geleden met volleybal een bal op mijn pink gehad, eerst dacht ik dat het wel ging, maar daarna bleek hij toch gebroken te zijn.
Als je er langer mee doorloopt kan het alleen maar erger worden, dus ik zou gewoon voor de zekerheid even naar de dokter gaan.
Oud 24-02-2007, 10:56
Ndimension
Ndimension is offline
Zou een flinke kneuzing kunnen zijn of een haarscheurtje. Als ie echt flink gebroken was, had je het volgens mij wel gemerkt. Sowieso even langs de dokter voor de zekerheid.
__________________
© Ndimension
Oud 24-02-2007, 11:17
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Op zo'n manier heb ik ooit eens mijn vinger gebroken, "dat je het wel gevoeld had" als het gebroken was vind ik een beetje onzin, bij mij deed het ook niet zoveel pijn. Ik zou even langs de dokter gaan.
Oud 24-02-2007, 11:34
Zizou06
Zizou06 is offline
Nu doet het echt wel veel zeer dus als mijn ouders straks thuis zijn, zal ik ofwel naar de dokter gaan, of anders naa de spoed.
Wat zou het beste zijn? Diretc naar het ziekenhuis voor plaatjes?
Oud 24-02-2007, 12:17
Verwijderd
Citaat:
Zizou06 schreef op 24-02-2007 @ 11:34 :
Nu doet het echt wel veel zeer dus als mijn ouders straks thuis zijn, zal ik ofwel naar de dokter gaan, of anders naa de spoed.
Wat zou het beste zijn? Diretc naar het ziekenhuis voor plaatjes?
Ik zou eerst langs de dienstdoende huisarts/huisartsenpost gaan. SEH kun je vrijwel alleen terecht als het echt net gebeurd is, anders heb je een verwijzing nodig voor foto's ed (iig in Nederland - ik krijg alleen de indruk dat je daar niet vandaan komt? ).

Kneuzing of gebroken kan btw allebei...gekneusd heb ik mijn vingers zo vaak (ook met sport), gebroken volgens mij niet (of misschien ook wel, maar dat het weer gewoon hersteld is). Kneuzingen gaan met rust vanzelf weer over, als het gebroken is kan het zijn dat het bv. getapt of gegipst moet worden of wat dan ook. Als je twijfelt kan even langs de dokter gaan geen kwaad.
Oud 24-02-2007, 12:44
Zizou06
Zizou06 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-02-2007 @ 12:17 :
Ik zou eerst langs de dienstdoende huisarts/huisartsenpost gaan. SEH kun je vrijwel alleen terecht als het echt net gebeurd is, anders heb je een verwijzing nodig voor foto's ed (iig in Nederland - ik krijg alleen de indruk dat je daar niet vandaan komt? ).

Kneuzing of gebroken kan btw allebei...gekneusd heb ik mijn vingers zo vaak (ook met sport), gebroken volgens mij niet (of misschien ook wel, maar dat het weer gewoon hersteld is). Kneuzingen gaan met rust vanzelf weer over, als het gebroken is kan het zijn dat het bv. getapt of gegipst moet worden of wat dan ook. Als je twijfelt kan even langs de dokter gaan geen kwaad.
Oké.
Ben van België dus . Ik zou eventueel langs het ziekenhuis (spoed) kunnen gaan, maar dan loop je kans dat ze je extra aanrekenen omdat het nu toch niet zo dringend/ernstig is.
Oud 24-02-2007, 12:46
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Ik heb zo 2x m'n beide pinken gebroken... ze staan nu scheef, omdat ik zelf vond dat ze niet gebroken waren ... Achteraf toen het pijn bleef doen met spelen, zei de dokter dat ze ik beter rust kon houden, omdat het 2 maanden kon duren voordat het weer aan elkaar gegroeid was...

(heb ik overgens niet gedaan, half jaar last van gehad )
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 24-02-2007, 14:51
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
bij een kneuzing kun je beter gelijk koelen dan "even de training afmaken oid";}
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Oud 24-02-2007, 16:46
Gerard316
Gerard316 is offline
Wat je nu heb is niet zo erg.

Met basketbal heb ik het zelfde probleem gehad.
iemand gooide heel hard een bal naar me..ik wou hem vangen en klets pink dubbel. Rechter en m'n linker.

Koelen heeft eigenlijk geen zin vind ik...Het word toch wel dik...
Dus even langs de dokter gaan is niet echt nodig...kijk het nog 2 weken aan.
Oud 24-02-2007, 17:06
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Wat een totaal onzinnig advies, 'kijk het nog even 2 weken aan'. Mijn vinger was gebroken, nét niet op het gewricht maar als dat wel was geweest was dat nog iets gecomlpliceerder geweest dan zomaar een breukje. Als je daar mee door blijft lopen maak je alleen maar meer kapot.
Oud 24-02-2007, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Gerard316 schreef op 24-02-2007 @ 16:46 :

Koelen heeft eigenlijk geen zin vind ik...Het word toch wel dik...
Zonder koelen wordt het over het algemeen nog veel dikker...
Oud 25-02-2007, 02:14
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Gerard316 schreef op 24-02-2007 @ 16:46 :

Koelen heeft eigenlijk geen zin vind ik...Het word toch wel dik...
dat is niet zo

als je niet gelijk koelt, dan wordt het nog veel dikker of je herstelperiode duurt langer dan normaal

edit: leonoor heeft gelijk
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Oud 26-02-2007, 15:37
Zizou06
Zizou06 is offline
Heb uiteindelijk 'maar' een bartsje in de vinger.
Nu is het gespalkt en woensdag moet ik opnieuw naar het ziekenhuis.
De dokter zei dat het minstens 3 weken gaat duren en alles hangt van de sport af wanneer je terug kan beginnen.
Iemand die hier ook ervaring mee heeft?
Oud 26-02-2007, 17:47
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Zizou06 schreef op 26-02-2007 @ 15:37 :
Heb uiteindelijk 'maar' een bartsje in de vinger.
Nu is het gespalkt en woensdag moet ik opnieuw naar het ziekenhuis.
De dokter zei dat het minstens 3 weken gaat duren en alles hangt van de sport af wanneer je terug kan beginnen.
Iemand die hier ook ervaring mee heeft?
Ik heb dat met een teen gehad. Waarschijnlijk m'n voet gestoten en in eerste instantie deed het niet echt zeer, want ik kan het me niet eens herinneren. Maar ineens begon m'n teen erg veel pijn te doen. Precies hetzelfde als bij jouw vinger: hij werd dik, werd ineens erg pijnlijk, kon hem niet echt meer buigen. Nadeel van een teen is: je kan ook amper meer lopen.
Ik ben toen dus ook naar de dokter geweest en het was een scheurtje in het botje. Ik moest gewoon rust houden en mocht dingen gaan doen als ik dacht dat het wel weer lukte. Uiteindelijk ben ik daar ook wel een aantal weken mee zoet geweest (waarbij ook gezegd moet worden dat rust houden bij een teen niet echt gaat, omdat je er voortdurend op blijft lopen).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 27-02-2007, 15:44
Verwijderd
koelen. meteen koelen! het scheelt in dikte, maar ik vind t altijd te lang duren

wat ook kan helpen is om het te tapen. heeftie steun aan.

je kan naar de dokter gaan, maar ik denk niet dat het echt nodig is :$
Oud 27-02-2007, 15:53
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Als je nou even had gelezen had je gezien dat ze al geweest is en een scheurtje in het bot had.
Oud 27-02-2007, 18:15
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-02-2007 @ 20:46 :
Zonder koelen wordt het over het algemeen nog veel dikker...
Ach ja ik heb er ervaring mee...
twee keer m'n pink + 5x door me enkel en 3 keer door m'n knieeen(zonder VKB)

Water of zonder water koelen...blijft gewoon even dik...
Oud 02-03-2007, 12:36
Verwijderd
Citaat:
Ndimension schreef op 24-02-2007 @ 10:56 :
Zou een flinke kneuzing kunnen zijn of een haarscheurtje. Als ie echt flink gebroken was, had je het volgens mij wel gemerkt. Sowieso even langs de dokter voor de zekerheid.
Zeer waarschijnlijk, vingers breken niet echt gauw, dus een combinatie van twijgbreuk/verrekt gewricht is het meest voor de hand liggend denk ik.

Even mee naar de doc gaabn, die kan er waarschijnlijk geen reet aan doen, als het gebroken is spalken ze hem voor je zodat hij enigszins recht teruggroeit
Oud 02-03-2007, 14:03
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Bloem schreef op 27-02-2007 @ 15:53 :
Als je nou even had gelezen had je gezien dat ze al geweest is en een scheurtje in het bot had.
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie derde oog
Verwijderd
54 08-12-2007 16:57
De Kantine Wat is het pijnlijkste wat je ooit hebt gevoeld?
Eresh'kigål
282 26-10-2004 17:46
Psychologie Het grote lucht-je-hart topic! #3
Gothic
500 07-05-2004 13:27
Verhalen & Gedichten Experimenteel.
Orchid
17 11-12-2003 13:04
De Kantine [gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ???
damaetas
582 27-01-2003 19:11
Verhalen & Gedichten op zoek naar onderwerpen!
Snippie
14 08-01-2003 18:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18.