Oud 06-04-2004, 11:13
Seven of Wands
Avatar van Seven of Wands
Seven of Wands is offline
Hey,

Ik heb vannochtend van mijn docent Klassieke Talen te horen gekregen dat ik weer is wat aan kcv moet gaan doen.

Nu, hij heeft mij gezegd: 'kies maar een onderwerp wat je interessert en maak daar maar een mooie scriptie of een leuke voordracht van.'

Op zich ben ik heel erg blij dat ik uit zoveel dingen mag kiezen om wat te doen, maar ik heb dus echt geen idee wat ik moet kiezen.

Misschien weet iemand hier een leuk onderwerp om in een scriptie te verwerken of om te presenteren aan de klas?

Bij voorbaat dank,

Seven

de onderwerpen die niet mogen, zijn: filosofie en klassieke architectuur
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2004, 11:20
Verwijderd
Cassandra van Troje - wat is er waar, wat is er niet waar? Vooral het boek 'stormen over troje' van Marion Bradley lezen in dat geval, en 'Trojaanse vrouwen' van Euripides, en Homeros. Daar komt ze voor, in volgorde van belangrijkheid.

(en als je me pm't wil ik je nog wel een klein stukje van mn werkstuk geven ook maar dat moet je zelf weten.)
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 12:56
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 06-04-2004 @ 12:20 :
Cassandra van Troje - wat is er waar, wat is er niet waar? Vooral het boek 'stormen over troje' van Marion Bradley lezen in dat geval, en 'Trojaanse vrouwen' van Euripides, en Homeros. Daar komt ze voor, in volgorde van belangrijkheid.

(en als je me pm't wil ik je nog wel een klein stukje van mn werkstuk geven ook maar dat moet je zelf weten.)
en het boek Cassandra van Troje zelf (of heette het nu weer gewoon Cassandra... is dan wel geschreven als roman, maar geeft ook een interessante versie).
schrijfster enzo staat thuis op mijn pc, ik zoek t strax wel even op.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 06-04-2004 @ 13:56 :
en het boek Cassandra van Troje zelf (of heette het nu weer gewoon Cassandra... is dan wel geschreven als roman, maar geeft ook een interessante versie).
schrijfster enzo staat thuis op mijn pc, ik zoek t strax wel even op.
Is dat niet stormen over troje? Want dat gaat namelijk over Cassandra van Troje.
Overigens had ik een 9,5 () voor mijn werkstuk, maar dat kwam eigenlijk door het verhaal wat ik geschreven had, over de moderne versie van Cassandra van Troje, die ik Alexandra had genoemd (de andere naam van Cassandra, zij en Alexandros (ook wel Paris ) zijn in sommige verhalen een tweeling)
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 21:25
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 06-04-2004 @ 14:24 :
Is dat niet stormen over troje? Want dat gaat namelijk over Cassandra van Troje.
Overigens had ik een 9,5 () voor mijn werkstuk, maar dat kwam eigenlijk door het verhaal wat ik geschreven had, over de moderne versie van Cassandra van Troje, die ik Alexandra had genoemd (de andere naam van Cassandra, zij en Alexandros (ook wel Paris ) zijn in sommige verhalen een tweeling)

ik copy paste even mijn boekbespreking van toen. Is maar ff van 6 jaar geleden . Maar iedereen was onder de indruk van het verhaal dus...

Boekbespreking: Nederlands
Bespreking onderdelen van de beoordelingsstaat.

Beste juffrouw en klasgenoten, mijn boekbespreking gaat over Stormen over Troje, een boek geschreven door Marion Bradley.

Wie dacht dat de Ilias en de Odysea het hele verhaal waren, heeft het mis: er is meer. Er is het verhaal van Troje: 'Stormen over Troje'.
Stormen over Troje, een verhaal over emancipatie aan het eind van de glorietijd van Troje, een verhaal van liefde en haat, van oorlog en vrede, van priesters en goden, van goede sterfelijken en slechte onsterfelijken, van doden en sterven en, slechts voor weinigen, een verhaal van leven. Wie de Ilias heeft gelezen, kent waarschijnlijk de grote helden: Achilles, Odysseus, Agamemnon, …, maar er wordt geen woord gerept over de vrouwen, misschien een kort woordje over wie ze zijn, maar geen woord over wat ze hebben gedaan. Dit verhaal draait rond deze vrouwelijke helden: de amazone Phentesileia bijvoorbeeld, of Hectors echtgenote Andromache, Priamus' echtgenote Hecuba en vooral Cassandra van Troje. Dit verhaal wordt verteld door de laatste, Cassandra van Troje, jongste dochter van Priamus en Hecuba, tweelingzuster van Paris of Alexandros. Ze sleept je mee in een wereld die we alleen kenden vanuit het standpunt van Homerus. Haar gevoelsindrukken zijn levensecht. Je huivert, vreest, huilt, kortom leeft, mee tot op de laatste bladzijde. Wat gebeurt er? De eens zo vereerde helden blijken niets anders dan bedriegers, moordenaars, schoften en zwakzinnigen te zijn. Vanuit het standpunt van Troje dan. Misschien niet zo'n eerlijke voorstelling van het gebeuren, maar op zijn minst heel aangrijpend. Maar ook de vijanden hebben hun goede kanten. Zo blijkt Achilles heel wat minder krankzinnig als hij z'n dode vriend Patroclus beweent. En Agamemnon, die er niet voor terugdeinst verschillende Trojaanse kinderen te vermoorden, speelt als een liefhebbende vader met zijn zoontje. Maar ook de omgekeerde wereld is waar: niet alleen de vijanden zijn slecht: Zo is Hector overdreven bazig, Paris vreselijk kleinzielig en hebberig, Chyres, een Trojaanse priester van Apollo, overdreven wellustig. Ieder heeft zijn eigen fouten. Cassandra is profetes en waarschuwt vele malen voor het lot van Troje, maar wordt ten gevolge van Apollos vloek door niemand geloofd. Tot het moment waarop Troje valt… Dan wordt het duidelijk hoezeer de wereld van toen lijkt op de wereld van vandaag. Ik wil een stukje voorlezen dat laat zien dat toen al ongeloof en godlastering bestonden. Evenals pedofilie.

p. 519

De Ilias verhaalt niets over het lot van Cassandra van Troje. In de Agamemnon wordt ze beschreven als een van de medeslachtoffers van Clytaemnestra. Euripides laat haar zien als een van de Trojaanse gevangenen. Alweer een andere dramatische opkomst laat Cassandra zien als degene die de vrouwen van Troje voorgaat in een heroïsche massazelfmoord. Maar op plaat nummer 803 in het Archeologisch Museum van Athene staat de volgende tekst:
ZEUS VAN DODONA, AANVAARD DIT GESCHENK
DAT IK JE ZEND VAN MIJ EN MIJN FAMILIE -
DE ZAKYNTISCHE FAMILIE
CONSULS VAN DE MOLOSSEN EN HUN BONDGENOTEN,
30 GENERATIES GELEDEN AFGESTAMD
VAN CASSANDRA VAN TROJE.

In dit verhaal overleeft Cassandra van Troje. Een verhaal waar ik persoonlijk ten zeerste van genoten heb. Een verhaal dat ik iedereen wil aanraden, vooral diegenen die dachten dat het eindigde bij de Ilias.

Ik dank jullie voor jullie aandacht.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 17:55
Rensketje
Rensketje is offline
je moet idd straks naar Troy gaan, dat is de film over troje (gohhhh) met brad pitt en die ene leuke uit Lord of the rings and pirates of the caribean, moet een soort gladiator film worden.

(anders kijk je: The gladiator??

succes

xxx rens
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 18:37
nienie
Avatar van nienie
nienie is offline
Vergelijk de film The gladiator met de werkelijkheid; er zijn heel veel dingen die niet kloppen...
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 19:58
Verwijderd
Eten in de oudheid, slavernij, de Homerische held, verschillen en overeenkomsten tussen de Orpheus van Vergillius en van Ovidius, het ontstaan van de mensen (de 'bolletjesmensen').
Verzin het maar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Wat te doen met mijn PWS?!
Fionneke
3 04-06-2009 17:01
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hoe zijn of waren jouw lerar(ess)en Grieks, Latijn en/of KCV?
Cherry Springs
5 18-09-2008 15:51
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Algemeen] Excursie of iets dergelijks
Henk Biertank
36 04-04-2006 11:12
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen hoe zit het met KT (en KCV) in 2e fase?
Nieni
8 01-03-2003 15:36
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Romeinse goden :-(
2 13-11-2001 18:04
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Testversie nieuwe ANNOUNCEMENT
Sikamikanico
8 13-07-2001 11:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.