Oud 06-05-2009, 16:57
Alyssia
Alyssia is offline
Hoi, hier even een gezamelijk topic voor Nederlands, Engels, Frans en Duits!
Zelf doe ik ze alle vier, en jij? Hoe bereid je voor?

Zelf heb ik het hele jaar in de lessen al moeten oefenen, dus al die teksten komen echt wel mn neus uit nu xD Ik ga nog wel wat samenvattingen voor Nederlands doen, want dat is soms nog wel moeilijk. Heeft iemand daar tips voor?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2009, 19:36
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Voor Nederlands: herhaal de vraag bij je antwoord (niet te letterlijk met een vraagteken erachter, maar verwerk dezelfde woorden in de zin).
Met citaat reageren
Oud 07-05-2009, 00:05
East
East is offline
Bij samenvattingen probeer ik altijd per punt in de opdracht de zinnen te onderstrepen die daarbij horen... en daar dan een logisch verhaaltje van te maken. Meestal komt 't dan wel goed.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2009, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Ik ga nog wel wat samenvattingen voor Nederlands doen, want dat is soms nog wel moeilijk. Heeft iemand daar tips voor?
Tips daarvoor kan ik ook nog wel gebruiken ja, ik heb het hele jaar nog geen een samenvatting geoefend...

Wel klote dat ze teveel woorden altijd heel erg streng corrigeren...je kan beter een (aantal) punt(en) weglaten dan teveel woorden gebruiken :/
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 12:25
Neko*
Avatar van Neko*
Neko* is offline
Ik vind de samenvatting ook altijd lastig, maar ik maak hem uiteindelijk altijd heel goed. Een paar tips; begin met de tekst te lezen en de punten te onderstrepen die erin moeten voorkomen. Dan dit even kort in eigen woorden op papier te zetten. Ga daarna bezig met de tekstverklaring en (her)schrijf je samenvatting pas helemaal aan het eind. Je hebt tijd genoeg en dit zorgt ervoor dat je eventuele onduidelijkheden en fouten wat beter ziet.
Verder is het belangrijk dat als er gevraagd wordt om bijvoorbeeld kritiekpunten, dat je in de samenvatting ook aangeeft dat je nu kritiekpunten gaat noemen (dus bijv. "de volgende kritiekpunten worden geleverd (...)"). Daarvoor alleen al krijg je een punt. Het vergeten is dus eigenlijk jammer van de zo makkelijk te halen punten.
__________________
Ik weet niet beter.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 19:41
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Mag je in je samenvatting nou eigenlijk zinnen uit de tekst letterlijk overnemen?
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 22:53
East
East is offline
Mijn leraar zegt altijd dat je ze misschien een klein beetje moet aanpassen, sommigen rekenen het wel goed, anderen niet...
Met citaat reageren
Oud 11-05-2009, 13:27
Verwijderd
Citaat:
Mag je in je samenvatting nou eigenlijk zinnen uit de tekst letterlijk overnemen?
Volgens mijn leraar niet. Je mag wel tekstelementen overnemen, maar dan alleen als je ze een beetje aanpast of in je eigen woorden herschrijft.

Of zoek even een correctievoorschrift op, ik denk dat dit daar bij de vakspecifieke regels wel vermeld staat.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2009, 19:27
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Zou wel kut zijn al mag dat niet. Ik ben vrij slecht in dingen in m'n eigen woorden zetten. Meestal doe ik zinnen onderstrepen waar het antwoord in zit en die achter elkaar zetten met wat woorden ertussen.

Correctievoorschrift, dat is wel een goed plan.

"2.2 Bij het toekennen van scorepunten aan de informatie-elementen dient gelet te worden op de inhoud, samenhang en formulering:
• Inhoud: de informatie-elementen dienen inhoudelijk correct te worden weergegeven.
• Samenhang: indien de kandidaat een aantoonbaar onjuist verband legt tussen twee informatie-elementen, dient aan één van beide, afhankelijk van de gemaakte fout, geen punten te worden toegekend.
• Formulering: de weergave van de informatie-elementen moet begrijpelijk zijn voor een lezer die de uitgangstekst niet kent."


Hmm
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 11-05-2009, 22:01
East
East is offline
Maar betekent dat nou of je mag overschrijven?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2009, 22:10
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Er staat niks over in, dus het lijkt me dat het mag. Anders zou er wel specifiek instaan dat het níet mag, toch?
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 11-05-2009, 22:13
East
East is offline
Ja da's waar. Misschien voor de zekerheid een of twee woordjes veranderen?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2009, 23:46
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Vaak kun je zinnen totaal ombouwen waardoor je minder woorden gebruikt.

VB van examen 2008 2e tijdvak:

De talloze adviseurs die staatshoofden in tijden van spanningen en conflicten terzijde staan, vallen grofweg in twee categorieën uiteen. Aan de ene kant staan de zogeheten ‘haviken’: zij geven de voorkeur aan krachtdadig optreden, zijn meer geneigd strijdkrachten in te zetten en zullen eerder betwijfelen of het een goed idee is om concessies te doen. Zij ontwaren vaak in het verre buitenland onwrikbaar vijandige regimes, die maar één taal verstaan: geweld. Aan de andere kant staan de ‘duiven’, sceptisch over het gebruik van geweld en eerder bereid om naar politieke oplossingen te zoeken. (93)

Er bestaan twee categorieën adviseurs die staatshoofden adviseren in conflicttijden: 'haviken', krachtdadige optreders die eerder geweld gebruiken dan concessies doen en vooral vijandigheid waarnemen bij hun tegenstanders, en 'duiven', sceptici wat betreft geweld en voorstanders van politieke oplossingen. (38)


Dit is een belangrijke stukje waar bijna alle informatie moet worden meegenomen volgens het antwoordmodel. Het idee is om zo veel mogelijk informatie in één zin te zetten, zonder dat deze onleesbaar wordt. Op die manier ben je minder woorden kwijt aan verplichte zinsdelen als onderwerpen en werkwoorden.
Gebruik zeer weinig bijvoegelijke naamwoorden, alleen als deze snel in één woord iets belangrijks meenemen, zoals 'krachtdadige'.

Ga voor welke informatie belangrijk is op je gevoel af. Ik twijfelde in dit geval of het stukje over het ontwaren van geweld bij buitenlandse regimes er wel in moest. Het levert dan ook maar 1 punt op (de meeste dingen 2), en het is niet erg als je er een paar misloopt.
Met deze zin scoor je naar mijn mening alle punten.


Over het (bijna) overnemen van zinnen: dit is vaak in je nadeel. Dit soort artikelen zijn vaak voor een breed publiek geschreven, dit kost meer woorden. Als je verschillende zinnen samenvoegt kun je meer informatie kwijt met minder woorden. Lees eerst een stukje vooruit, en kijk welke onderdelen je kunt combineren.
Bovendien hebben docenten het natuurlijk niet op copy pasten. Helemaal letterlijk overnemen zullen ze sowieso niet leuk vinden.
Als een leraar zegt dat hij of zij het goed vind dat je bijna letterlijk zinnen kopieert zit hij daar alleen voor zen brood en niet om leerlingen wat bij te brengen. Bovendien heeft hij dan blijkbaar een ander jaar een te laag slagingspercentage gescoord.
__________________
Who invented liquid soap, and why?

Laatst gewijzigd op 12-05-2009 om 00:02.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2009, 09:53
Verwijderd
Citaat:
Dit is een belangrijke stukje waar bijna alle informatie moet worden meegenomen volgens het antwoordmodel. Het idee is om zo veel mogelijk informatie in één zin te zetten, zonder dat deze onleesbaar wordt. Op die manier ben je minder woorden kwijt aan verplichte zinsdelen als onderwerpen en werkwoorden.
Hm dat is wel een goede. Samenvattingen zijn bij veel mensen erg snel te lang. Maar dat is ook niet zo vreemd, want ik had eens bij een examen alle woorden die in het correctievoorschrift (de samenvatting staat daar dus in telegramstijl in) staan bij elkaar opgeteld, en toen kwam ik op een totaal van 185 woorden. Voor de samenvatting mocht je maximaal 220 woorden gebruiken. Dan heb je er dus nog 35 over om overal complete zinnen van te maken. Amper te doen.

Mja dat het hebben van teveel woorden zo streng wordt beoordeeld vind ik ook vrij belachelijk, zoals ik eerder al zei kan je echt beter een aantal punten niet samenvatten dan de tekst in teveel woorden schrijven. Groot probleem als je van jezelf nogal breedvoerig bent...
Met citaat reageren
Oud 12-05-2009, 14:52
East
East is offline
Je mag er nog 10% boven zitten, toch?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2009, 15:24
Verwijderd
ja oke dat is waar, daar worden geen punten voor afgetrokken..
Met citaat reageren
Oud 13-05-2009, 17:09
bezoekster91
bezoekster91 is offline
ooh daar ben ik ook zo slecht in, samenvattingen.. Heb altijd een mega-teveel aan woorden
Weet iemand per hoeveel woorden teveel er een punt wordt afgetrokken?

En stel je even dit voor:
Je hebt 14 punten voor tekstverklaring, en 10 punten voor de samenvatting, máár je hebt daar veel te veel woorden. Dan worden er dus punten voor het teveel aan woorden afgetrokken. Maar stel nou dat je zó veel woorden teveel hebt, kun je dan voor je examens Nederlands op 0 punten totaal (dus tekstverklaring+samenvatting) eindigen?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2009, 22:04
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Uit het correctiemodel:

"De toepassing van de aftrekregeling kan overigens
nooit leiden tot een negatieve score bij deze samenvattingsopgave. De
minimumscore voor de opdracht is 0 punten."

Je kan dus nooit punten van het andere deel verliezen door de samenvatting.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-05-2009, 16:16
bezoekster91
bezoekster91 is offline
ooooh gelukkig maar Dankjewel!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 11:56
Verwijderd
Citaat:
ooh daar ben ik ook zo slecht in, samenvattingen.. Heb altijd een mega-teveel aan woorden
Weet iemand per hoeveel woorden teveel er een punt wordt afgetrokken?
2 punten aftrek per 5 woorden teveel
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 12:11
MerelFS
Avatar van MerelFS
MerelFS is offline
NEDERLANDS HULP STAAT NU ONDER ANDER TOPIC

http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1754494
xxx

Laatst gewijzigd op 15-05-2009 om 14:47.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 13:34
Calae
Calae is offline
Citaat:
2 punten aftrek per 5 woorden teveel
Ja, hier nog wat over. Ik zat me af te vragen hoe dat nou kon, omdat je dan net zo goed vier woorden over het maximum heen kan gaan. Maar toen heb ik het even nagekeken en het is ongeveer zo:

Maximum aantal: 180
180-198: 0 punten aftrek
199-204: 2 punten aftrek
205-210: 4 punten aftrek
enz.

Dus ook één woord teveel kost al twee punten (nu klinkt dat nogal logisch, maar ik snapte het eerst niet, dus ik zet het hier maar neer voor de mensen die hetzelfde denken als ik ).

Aan degene hierboven: thank you ^^! Ik ben echt bang dat ik veel te lang over tekst 1 ga doen .
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 13:40
MerelFS
Avatar van MerelFS
MerelFS is offline
Neee jo hoef je niet bang voor te zijn ! Ik had het tekstonderdeel binnen 40 minuten al af.. En over mij werd vanaf groep 3 basisschool al gezegd dat ik superslim was.. maar tekstverklaren was toch echt iets waar ik niks van bakte.. als je maar logisch na blijft denken, je blijft concentreren en alsmaar denkt: aah jo als ik hier dan maar een paar puntjes scoor.. dan doe ik mn samenvatting wel geweldig.. EN kauwgom kauwen - werkt echt supergoed.. als je dan even 5 minuutjes pauze neemt (dat deed ik op mn examens tussendoor gewoon - even aan andere dingen denken.. je hebt tijd genoeg) kun je lekker kauwen en daarna weer lekker aan de bak.
Succes he!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2009, 08:54
Rachel91
Rachel91 is offline
je hoeft toch geen titel aan je samenvatting te geven..
als je erboven schrijft Samenvatting van (titel tekst) door (schrijver tekst) dan is het toch goed?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2009, 11:16
Alyssia
Alyssia is offline
^Ja volgens mij moest dat ook.. Tenminste, ik kreeg er bij proefdingen punten aftrek van bij mijn lerares omdat ik geen titel + schrijver had. Dus gewoon de titel van de tekst en dan de auteur.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2009, 16:24
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Ik heb nooit iets gehoord over een titel verzinnen
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 11:44
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Citaat:
Ja, hier nog wat over. Ik zat me af te vragen hoe dat nou kon, omdat je dan net zo goed vier woorden over het maximum heen kan gaan. Maar toen heb ik het even nagekeken en het is ongeveer zo:

Maximum aantal: 180
180-198: 0 punten aftrek
199-204: 2 punten aftrek
205-210: 4 punten aftrek
enz.
Echt perfect, ik kwam eerst op 225 woorden en heb met veel schrappen ( ) er 197 woorden van gemaakt
Wel jammer, want nu zijn mijn zinnen af en toe minder mooi helaas.
De samenvatting was wel redelijk te doen, ik vond het wel een interessante tekst dus dat helpt wel, de tekst met de vragen was vet saai, over literatuur en post-modernisme en het gezeik over wat wel en wat niet een literair werk is
Ook waren daar maar 5 multiple-choice vragen, echt heel weinig vergeleken met oude examens waar meer dan de helft multiple-choice is :/.
AL met al heb er toch wel een goed gevoel over, ik was na 2 uur en een kwartier klaar.
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 12:58
Alyssia
Alyssia is offline
Ik vond het dus ZO'N moeilijk examen dat het niet grappig meer was. En ik heb NOOIT last van moeilijkheid van examens dus omg. Vooral de tekst die je moest samenvatten, die was echt raar, heel veel van die zinloze stukken waar je dus wel wat uit moest noemen. Volgens mij heb ik echt dik gefaald.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 13:29
bezoekster91
bezoekster91 is offline
Ik ga met je mee Alyssia, veel te moeilijk, allebei. Ik snapte er echt helemaal niets van. Heb net de antwoorden even bekeken en mijn aantal punten is beschamend :$
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 13:37
Verwijderd
hmja het was inderdaad niet zo makkelijk, dat ben ik met jullie eens. Ik heb een aantal examens van vorige jaren geoefend en ik heb het idee dat die allemaal veel makkelijker waren. Meer meerkeuzevragen inderdaad, ik vond dat hier vrij veel open vragen bij zaten....
Samenvatting vond ik ook nog best lastig, vond het moeilijk om te bepalen wat nou de ter zake doende informatie was. Er was een heel stuk over hoe het bestuur vroeger in Nederland ging, met veel voorbeelden, lastig om dat in enkele zinnen samen te vatten...

Maargoed aan de andere kant hoef ik me geen zorgen te maken, heb net even het correctiemodel bekeken en ik heb minimaal 20 punten, en heb maar een 3.5 nodig. ^^
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 13:57
Alyssia
Alyssia is offline
Dus dat wordt veel klachten indienen bij LAKS zodat we gunstige normering krijgen.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 13:59
bezoekster91
bezoekster91 is offline
ja inderdaad


Het is maar goed dat ik een 7 stond voor Nederlands
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 14:26
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Echt perfect, ik kwam eerst op 225 woorden en heb met veel schrappen ( ) er 197 woorden van gemaakt
Wel jammer, want nu zijn mijn zinnen af en toe minder mooi helaas.
De samenvatting was wel redelijk te doen, ik vond het wel een interessante tekst dus dat helpt wel, de tekst met de vragen was vet saai, over literatuur en post-modernisme en het gezeik over wat wel en wat niet een literair werk is
Ook waren daar maar 5 multiple-choice vragen, echt heel weinig vergeleken met oude examens waar meer dan de helft multiple-choice is :/.
AL met al heb er toch wel een goed gevoel over, ik was na 2 uur en een kwartier klaar.
Heuj, deze post heb ik ergens anders ook al gelezen.


Ik vond het goed te doen. Zo even nakijken, hopen dat ik dat daarna ook nog vind.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 14:27
jyt
jyt is offline
Echt niet te doen vond ik, het was echt zo moeilijk tov de vorige jaren en bij de samenvatting wist ik niet eens hoe ik eraan moest beginnen hoewel ik nooit problemen heb met samenvatten van teksten :/ zucht...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 14:47
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Citaat:
Heuj, deze post heb ik ergens anders ook al gelezen.


Ik vond het goed te doen. Zo even nakijken, hopen dat ik dat daarna ook nog vind.
Copy-paste naar alle sites waar ik op zit
Ik neem aan in fok.nl?
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 15:12
madame18
madame18 is offline
bel naar laks: 035-6719889het mailysteem ligt er namelijk uit..
bellen helpt! voor klachten over ned examen 2009
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-05-2009, 15:20
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Doe maar, dan gaat mijn cijfer omhoog
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 18:46
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Copy-paste naar alle sites waar ik op zit
Ik neem aan in fok.nl?
Ye



Over klachten gesproken:
AMSTERDAM - Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) ontving maandag, de eerste dag van het eindexamen, bijna vierduizend klachten. Het vwo-examen Nederlands zorgde voor de meeste problemen.

Zelf klagen doe ik niet overigens, maar ik vind het wel gaaf als er veel klachten komen.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 23:13
J2
Avatar van J2
J2 is offline
Citaat:
Ik vond het dus ZO'N moeilijk examen dat het niet grappig meer was. En ik heb NOOIT last van moeilijkheid van examens dus omg. Vooral de tekst die je moest samenvatten, die was echt raar, heel veel van die zinloze stukken waar je dus wel wat uit moest noemen. Volgens mij heb ik echt dik gefaald.
Zoals iedereen... De samenvatting was zwaar verneukt. En de vraagstelling ervan was nog onduidelijker. Hoop is er nog wel dat de leraar je belangen verdedigt. Opzich heb ik wel een mooi verhaaltje ervan gebrouwen, echter de stijl en de vorm waarin het moest wijkt wel een beetje af vvan het antwoordmodel ><
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 14:31
Sannah_x
Avatar van Sannah_x
Sannah_x is offline
Nederlands ging bij mij ook niet zo goed :') Ik was gewoon een alinea vergeten te tellen, waardoor ik teveel woorden had, en toen moest ik dus 20 woorden weghalen, waardoor mn zinnen niet mooi meer waren
Van dat tekstverklaren snapte ik ook vrij weinig.. en was ook nogal saai

Mja, nu Engels nog, wat ik te makkelijk vind en duits nog, wat vast ook geen problemen opleverd ^^
__________________
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Msn-taal, Slechte invloed op de Nederlandse taal?
xLesleyy.
34 23-10-2007 18:33
Algemene schoolzaken [Profielwerkstuk] Msn-taal
BartNL
29 06-10-2007 19:31
Levensbeschouwing & Filosofie Het nut van Esperanto als tweede taal binnen de EU
0fd1ba6bef258b3
57 24-08-2005 12:12
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Word je ook gek van die talen?
Mister Frodo
31 19-01-2004 20:50
ARTistiek verhaaltje; dankje wel in 7 talen
sunflouwer
0 04-06-2002 09:29
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Taal studeren?
morgantcm
18 31-03-2001 23:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:44.