Oud 18-05-2009, 14:05
lolsimon
lolsimon is offline
Hoi allemaal, hoe ging bij jullie het CE Nederlands?

Wat mij opviel was dat er veel minder multiple choice (en meer open vragen) in het examen zit dan voorgaande jaren. Was best wel te doen, maar niet makkelijk... ik vond hem moeilijker dan bijv. die van 2008. (dus hopelijk een hogere n-factor?)

Laatst gewijzigd op 18-05-2009 om 14:06. Reden: typo.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2009, 14:10
jyt
jyt is offline
Ik vond hem wel rot, en inderdaad veel minder multiple choice en de multiple choice vragen vond ik ook moeilijker dan de vorige jaren. Moeilijke tekst en wat lastige vragen.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Ik vond het dus ZO'N moeilijk examen dat het niet grappig meer was. En ik heb NOOIT last van moeilijkheid van examens dus omg. Vooral de tekst die je moest samenvatten, die was echt raar, heel veel van die zinloze stukken waar je dus wel wat uit moest noemen. Volgens mij heb ik echt dik gefaald.
Citaat:
Ik ga met je mee Alyssia, veel te moeilijk, allebei. Ik snapte er echt helemaal niets van. Heb net de antwoorden even bekeken en mijn aantal punten is beschamend :$
Citaat:
hmja het was inderdaad niet zo makkelijk, dat ben ik met jullie eens. Ik heb een aantal examens van vorige jaren geoefend en ik heb het idee dat die allemaal veel makkelijker waren. Meer meerkeuzevragen inderdaad, ik vond dat hier vrij veel open vragen bij zaten....
Samenvatting vond ik ook nog best lastig, vond het moeilijk om te bepalen wat nou de ter zake doende informatie was. Er was een heel stuk over hoe het bestuur vroeger in Nederland ging, met veel voorbeelden, lastig om dat in enkele zinnen samen te vatten...

Maargoed aan de andere kant hoef ik me geen zorgen te maken, heb net even het correctiemodel bekeken en ik heb minimaal 20 punten, en heb maar een 3.5 nodig. ^^
Citaat:
Dus dat wordt veel klachten indienen bij LAKS zodat we gunstige normering krijgen.
Citaat:
ja inderdaad


Het is maar goed dat ik een 7 stond voor Nederlands
uit ander topic...

Het was lastig inderdaad
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 14:43
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Ik vond 'm ook best pittig. Anders dan ik gewend ben uit de examenbundels (die gingen echt probleemloos).
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 14:48
East
East is offline
De moeilijkheidsgraad was absoluut niet te vergelijken met de examens uit de bundel.

1. 4 multiple choice vragen op de 22, normaal gesproken is die verhouding juist andersom
2. De samenvattingsopdracht was onduidelijk. Ik heb zelf dit ingedient als klacht (beetje onduidelijk omschreven maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel )
"Het tweede leidpunt van de samenvatting was niet duidelijk. Er werd gevraagd naar aan wie het argument werd ontleed en met welke historische gegevens het argument werd ondersteund. In het correctievoorschrift blijken die historische gegevens, de opvattingen van de aangehaalde Amerikanen te zijn. Dit was in de tekst heel onduidelijk, aangezien vier alinea's van de tekst duidelijk over historische gegevens gingen, die de stelling van de auteur ook ondersteunden en niets te maken hadden met die Amerikanen. Het tweede leidpunt in de samenvatting was dus veel te onduidelijk gesteld."

Ik heb rond de 30 punten... echt niet goed voor mijn doen, bij het oefenen met de bundel (zonder spieken of wat dan ook) had ik meestal meer dan 40
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 14:58
Verwijderd
hm, goed bedachte klacht, nu ik het zo terug zie is dat inderdaad best onduidelijk. Ik zal 'm in mijn eigen woorden ook indienen
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 15:09
East
East is offline
Nicee, het voelt echt goed om je frustratie er op zo'n klachtenlijn uit te gooien! En misschien helpt het ook nog eens..
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 15:10
madame18
madame18 is offline
dien aub een klacht in bij de laks. via het nummer: 035-6719889
het mailsysteem ligt eruit dus belle!! voor klagen ned examen 2009
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 15:18
East
East is offline
Citaat:
dien aub een klacht in bij de laks. via het nummer: 035-6719889
het mailsysteem ligt eruit dus belle!! voor klagen ned examen 2009
done
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 17:55
bezoekster91
bezoekster91 is offline
hahah 'het mailsysteem ligt er uit' xd Wat wil je, met zo`n moeilijk examen..
Ik vond het tweede leidpunt bij de samenvatting trouwens ook erg vaag. Toen ik ging nakijken schrok ik me echt helemaal rot

De onderwerpen van de teksten lagen mij trouwens ook niet zo, maar dat is natuurlijk persoonlijk ;-)
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 17:56
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Het mailsysteem lijkt het wel te doen trouwens. Maar wel traag.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 18:00
bezoekster91
bezoekster91 is offline
oh, bij mij niet ;-)
Nouja, zometeen nog maar een keertje proberen dan...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 18:59
Sannah_x
Avatar van Sannah_x
Sannah_x is offline
ik snapte er echt de ballen van =/ volgens die tabel heb ik waarschijnlijk tussen de 5,4 en de 7,9 (lekker breed genomen ook ) en ik moest een 3,8.. dus ik vind het wel best..

Ik vond alleen echt genaaid dat er fucking veel van die vragen waren waarbij je alinea's moest vergelijken met elkaar, die had ik bijna allemaal fout ook =/
__________________
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 20:51
Zwoek
Avatar van Zwoek
Zwoek is offline
Ik vond de samenvatting bijna onmogelijk, maar ik had er ook nog maar iets meer dan een uur voor dus zat helemaal in tijdnood
Tekstverklaring ging ook slecht, bij oefenexamens had ik altijd een voldoende voor een 6 gemiddeld. Ook een klacht ingediend, en terecht.
__________________
Geen juist moment
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 20:56
Verwijderd
Citaat:
De Eindexamenklachtenlijn van het LAKS heeft vandaag erg veel klachten binnen gekregen over het feit dat er teveel open vragen in het examen Nederlands voor VWO zaten. Dit ten opzichte van de voorgaande jaren, toen er veel meer meerkeuzevragen in het examen zaten. De klachten waren om half 5 's middags al voorbij de 3500 opgelopen voor alleen dit examen, wat vrij veel is.

Hiermee samenhangend vonden ook veel leerlingen dat het examen te lang was. Dit kwam vaak doordat ze teveel tijd kwijt waren met het invullen van de open vragen, waar ze minder op voorbereid waren. En deze vragen kostten meer tijd dan de meerkeuzevragen, waar er maar een paar van in het examen zaten.

Veel scholieren vonden ook dat het examen erg moeilijk was en dat de formulering van de vragen bij de samenvattingsopdracht erg vaag was.

Doordat er zoveel scholieren geklaagd hebben hierover, voelt het LAKS zich gesterkt bij de gesprekken met het CEVO (Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven). Deze klachten worden zeker duidelijk overgebracht en het LAKS gaat zich er hard voor maken. Wat er concreet mee gedaan wordt is nog niet duidelijk, maar het CEVO is het in ieder geval niet helemaal eens met het feit dat deze vragen meer tijd zouden kosten. De open vragen zouden niet zoveel tijd kosten aangezien ze vrij kort gesteld waren.

Dit vindt het LAKS niet terecht, wanneer een leerling zich voorbereid op meer gesloten meerkeuze vragen en dat niet zo blijkt te zijn is dat erg lastig. Bovendien kost het beantwoorden van een open vraag simpelweg meer tijd dan het invullen van A, B, C of D.

Het LAKS maakt zich hard!
http://www.eindexamens.nu/

Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 21:21
Neko*
Avatar van Neko*
Neko* is offline
Ik vond het op zich best te doen. De eerste tekst dan. Best leuk om te lezen en goed te volgen. Die tweede tekst vond ik echter verschrikkelijk rot en ik heb de tekst echt 4 keer moeten lezen voordat ik ook maar een idee had hoe ik die samenvatting moest gaan maken. Ik ga het niet nakijken, ik stress nu al genoeg, maar ik geloof dat ik heel blij ben dat ik een ruime 7 gemiddeld sta!
__________________
Ik weet niet beter.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 21:22
Kingofthemall
Avatar van Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Succes allemaal! Het klinkt erg vervelend
__________________
Kingofthe.mall | Samurai op het toilet: (>_<) (o_o) (O_O) (^_^)
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 23:09
J2
Avatar van J2
J2 is offline
Citaat:
Succes allemaal! Het klinkt erg vervelend
het is zegmaar, al geweest. vanochtend zegmaar.

On the other hand kan je het natuurlijk ook over de cijfers hebben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-05-2009, 16:45
Kujatochi
Avatar van Kujatochi
Kujatochi is offline
Citaat:
De moeilijkheidsgraad was absoluut niet te vergelijken met de examens uit de bundel.

1. 4 multiple choice vragen op de 22, normaal gesproken is die verhouding juist andersom
2. De samenvattingsopdracht was onduidelijk. Ik heb zelf dit ingedient als klacht (beetje onduidelijk omschreven maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel )
"Het tweede leidpunt van de samenvatting was niet duidelijk. Er werd gevraagd naar aan wie het argument werd ontleed en met welke historische gegevens het argument werd ondersteund. In het correctievoorschrift blijken die historische gegevens, de opvattingen van de aangehaalde Amerikanen te zijn. Dit was in de tekst heel onduidelijk, aangezien vier alinea's van de tekst duidelijk over historische gegevens gingen, die de stelling van de auteur ook ondersteunden en niets te maken hadden met die Amerikanen. Het tweede leidpunt in de samenvatting was dus veel te onduidelijk gesteld."

Ik heb rond de 30 punten... echt niet goed voor mijn doen, bij het oefenen met de bundel (zonder spieken of wat dan ook) had ik meestal meer dan 40
Ik ben het helemaal eens met het tweede punt van de samenvatting. Ik heb gewoon alles van de Gouden Eeuw opgeschreven, en niet van die Amerikanen... Dat was echt een schok toen ik dat in het correctiemodel zag..
Met citaat reageren
Oud 19-05-2009, 18:15
bezoekster91
bezoekster91 is offline
ha ja, je bent niet de enige Ik had preciés hetzelfde. Dat van die Amerikanen had ik er als eerste uitgestreept omdat ik echt dacht dat dát er niet in hoefde..

pff, ik word hier depressief van...
Met citaat reageren
Oud 19-05-2009, 19:55
Verwijderd
Ik vond het examen redelijk te doen. Ik heb geloof ik ook zo'n 40 punten dus ik hoef me geen zorgen te maken.
Het tweede punt van de samenvatting was misschien niet helemaal duidelijk idd.
Ik ben er wel uitgekomen doordat er werd gezocht naar een standpunt en een argument, deze werden niet echt in dat deel over de gouden eeuw gegeven vond ik.
Maargoed het lijkt erop dat de normering wel in ons voordeel gaat uitvallen.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2009, 20:15
J2
Avatar van J2
J2 is offline
Citaat:
Ik vond het examen redelijk te doen. Ik heb geloof ik ook zo'n 40 punten dus ik hoef me geen zorgen te maken.
Het tweede punt van de samenvatting was misschien niet helemaal duidelijk idd.
Ik ben er wel uitgekomen doordat er werd gezocht naar een standpunt en een argument, deze werden niet echt in dat deel over de gouden eeuw gegeven vond ik.
Maargoed het lijkt erop dat de normering wel in ons voordeel gaat uitvallen.
40 punten!?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2009, 21:21
Verwijderd
@J2, ja dat was idd boven verwachting. Ik vond bio stukken lastiger vandaag
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 14:22
Sannah_x
Avatar van Sannah_x
Sannah_x is offline
Citaat:
ha ja, je bent niet de enige Ik had preciés hetzelfde. Dat van die Amerikanen had ik er als eerste uitgestreept omdat ik echt dacht dat dát er niet in hoefde..

pff, ik word hier depressief van...
Jaa echt he Ik dacht dat ook, omdat ze vroegen over het heden, en dat hele stuk over die Amerikanen was een voorbeeld en het ging ook over een tijdje terug
__________________
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 15:08
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Dat met die Amerikanen had ik ook gedaan.
Edit: Ik heb trouwens wel iets gezegd over dat je in de Nederlandse geschiedenis niet van helden kunt spreken. Of zo. Zou dat ook onder de Amerikanen kunnen vallen of moet je echt hun namen genoemd hebben?
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2014 [VMBO] HELP NEDERLANDS EXAMEN !
larissaaa
4 13-05-2014 20:38
Eindexamens 2014 [ALG] Nederlands examen
miesxmoes
11 13-05-2014 10:04
Eindexamens 2014 [HAVO] Last minute Nederlands examen tips?
Misterman123
3 12-05-2014 21:03
Eindexamens 2012 nederlands examen
JustSax.
2 02-05-2012 13:45
Eindexamens 2010 Nederlands Examen
Janbos
1 17-05-2010 12:15
VWO HIER: hulp bij Nederlands examen!!
MerelFS
2 15-05-2009 14:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.