Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Eenvoudigweg is de basisregel van het utilitarisme "handel altijd volgens het maxime die netto het meeste geluk oplevert" (beetje ongelukkig geformuleerd). De theorie lijkt triviaal, maar is heel erg radicaal. Ten eerste ten opzichte van bijv. Kant en Aristoteles, maar vooral als je bepaalde invullingen gaat geven. Bentham was bijvoorbeeld van mening dat dieren ook in de "geluksberekening" opgenomen moeten worden, maar er wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen klasse e.d. Gecombineerd met zijn betoog uit "on liberty" denk ik dat je een hele goede, pluriforme, staat kunt creeren. Een huidige filosoof die sterk beinvloed is door het het utilitarisme is bijvoorbeeld Peter Singer. (dat was ff een korte inleiding) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ja die keuzevakken zijn wel heel erg leuk Ik zou ook wel nog filosofie willen gaan studeren maar ik heb een beetje schrik dat ik later dan moeilijk aan de bak zou geraken... Wat ben jij er later mee van plan? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Moest voor maatschappijleer een bekend persoon zoeken met wiens maatschappelijke opvattingen ik het eens ben. Heb hem gevonden: Robert Nozick. Ik heb er geen complete studie van gemaakt, maar wat ik zo kort van hem heb gelezen ben ik heb helemaal met hem eens. Ik raad het alle anti-kapitalisten aan eens iets van hem te lezen. linkje:
http://www.libertarian.nl/artikelen/...0122_1402.html
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
de argumenten die hierboven worden aangedragen om voor de vvd te zijn kunnen net zo goed gelden voor alle andere partijen in het kabinet. maarja dit is het filosofieforum en niet A&N...
||
Citaat:
|
Ik zie niet in wat je punt is. We hebben het hier over de filosofie achter politieke opninies, en jij zegt dat wat hier gezegd wordt niet klopt, omdat jij geen nederlandse partij kunt vinden die er bij past...
||
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Israël zet 53 Palestijnen hun huis uit Verwijderd | 108 | 14-08-2009 21:03 | |
Verhalen & Gedichten |
Bosroes Verwijderd | 8 | 14-12-2007 17:13 | |
[STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen. Verwijderd | 110 | 21-09-2006 00:04 | |
Wouter is jaloers Insane Juggalo | 46 | 10-05-2003 10:27 | |
De Kantine |
De Hippiemeeting zaterdag 20 Juli Rotterdam Secreet | 304 | 18-08-2002 18:48 | |
ARTistiek |
het maisveldincident substantial | 4 | 28-02-2002 19:35 |