Advertentie | |
|
07-05-2004, 09:17 | ||
Citaat:
|
07-05-2004, 21:47 | ||
Citaat:
07-05-2004, 22:28 | ||
Citaat:
De boodschap achter Tolkien en de LotR films blijf ik wel geweldig vinden. Maar al die fantasyboeken lijken op elkaar. Het gaat gewoon over de strijd tussen goed-kwaad. Meestal zit er dan ook nog maatschappijkritiek in (Tolkien: o.a. kritiek op industrialisatie, Rowling: bedekte kritiek op dictatuur), en natuurlijk wordt er altijd een blik wijze tovenaars, lelijke trollen & andere fantasiefiguren opengetrokken. Dat hoort nou eenmaal bij het genre.
08-05-2004, 13:39 | ||
Citaat:
|
08-05-2004, 14:01 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Lord of the rings is een trilogie. Een goedverkopende trilogie en goed geschreven. Verplichte kost voor iedereen is echter een al te hoge eer voor Tolkien - het is maar een boek. Drie, dan, vooruit, maar dan nog. Harry Potter vind jij een kinderachtig probeersel - ik kan wel merken dat je de boeken niet gelezen hebt. Net als Lord of the rings is het voor Joanne Rowling teveel eer om te zeggen dat het een standaardwerk is dat iedereen moet lezen, maar het zijn zeker heel goede boeken, er is goed over nagedacht, het zit goed in elkaar en het valt zeker onder de noemer literatuur. Net als Tolkien trouwens. Kenmerken van beide boeken is dat je in de wereld van het boek helemaal meegesleurd wordt. Ik had tenminste toen ik het vierde boek van Harry Potter uithad, nog een week of wat een soort van zweefgevoel... iets wat zo'n beetje het kenmerk van literatuur is - erover na blijven denken. Lord of the rings heb ik niet helemaal gelezen. Ik ben begonnen in 1, vond het te langdradig, ben begonnen en 2 en heb het toen maar opgegeven. Misschien komt dat later nog. Hoe dan ook - het is te kort door de bocht om te zeggen dat Harry Potter dom is en LOTR fantastisch. Naar mijn mening vallen ze beide onder de noemer literatuur. Overigens neem ik aan dat Joanne Rowling niet voor het geld die boeken heeft geschreven. Minder dan 1% van de manuscripten bij een uitgever wordt ook daadwerkelijk uitgegeven. Er zijn lucratievere manieren om geld te verdienen. De loterij winnen, bijvoorbeeld. |
08-05-2004, 16:28 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
10-05-2004, 23:25 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
16-05-2004, 12:07 | ||
Citaat:
straks ga je ook nog zeggen dat Yoda, Shrek en buzz lightyear op elkaar lijken alleen omdat ze alledrie geanimeerd zijn....
16-05-2004, 13:55 | ||
Citaat:
Ik ben nu bezig in in de ban van de ring en ik moet zeggen dat ik het echt een leuk boek vind. Ik ga het zeker verder lezen - ben namelijk nog niet zo ver - op basis van de film vind ik de karakters niet echt op elkaar lijken, maar misschien dat ze in het boek wat anders zijn, zegmaar
|
02-06-2004, 11:50 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
En fantasieloos, daar kan ik het toch echt niet mee eens zijn. Het is allemaal simpel en het zit makkelijk in elkaar. Er wordt inderdaad ook veel gebruik gemaakt van cliché's, maar dat is ook iets wat kinderen nu eenmaal vaak aanspreekt. Mij werd het boek 'De Gevleugelde Kat' van Isabel Hoving eens aangeraden. Ook een kinderboek maar met veel meer lagen en diepgang en ik vind het dan ook zeker beter, maar echt niet dat mijn broetje na het lezen van dat boek ineens na gaat denken over de maatschappij. Hij denkt ook alleen maar 'goh, leuk joh, al die speciale uitvindingen'. |
02-06-2004, 16:05 | ||
Citaat:
Ik begrijp nu ook direct waarom er steeds geklaagd wordt dat men te weinig leest. Het niveau van de boeken ligt gewoon te hoog. Daarbij lees ik nog altijd graag The never ending story, Dik Trom, Pietje Bel, Kruistocht in spijkerbroek en nog andere kinderboeken. Ik hoor daar toch ook niet tot de doelgroep.
02-06-2004, 16:16 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
En wat het niveau van boeken met mijn post te maken heeft begrijp ik niet. Ik lees met evenveel plezier een boek van Frederik van Eeden als dat ik een boek van J.K. Rowling lees. Het is alleen wel een andere vorm van ontspanning. Zo vind ik Dik Trom dan weer helemaal niets. Dat wil echter nog niet zeggen dat het slecht geschreven is, het spreekt mij persoonlijk gewoon niet aan. The Neverending Story daarentegen weer wel. |
02-06-2004, 18:56 | ||||
Citaat:
Ik vind zelf dat zeker als je verder in de serie komt je ziet dat het zo ontzettent goed in elkaar zit, er is over na gedacht. Het mooie vond ik van de zomer toen er dacht ik in vrij nederland (of iets in die richting) een recentie stond over deel 5. Dit was geschreven door iemand die voor deel 5 nog nooit een letter van Harry Potter had gelezen. Deze had gedacht dat het een heel rechtlijnig boek zou zijn waar alles duidelijk in is, maar die kwam erachter dat het heel wat ingewikkelder in elkaar zit. (Zeker vanaf deel 3 wordt het boeiender, de eerste 2 boeken zijn wat kinderlijker, maar ook niet erg) Citaat:
Dat vind ik helemaal onzin. Het gaat niet om het niveau, er zijn zat goede kinderboeken. Ik denk dat er teveel concurentie is van andere dingen. Pas als men iets ontdekt heeft dat echt boeient is gaat men een boek pakken. Lezen is veel vermoeiender dan voor de tv hangen en men is gewoon lui. De potterboeken hebben de mensen kunnen betoveren en daarom blijft men ze lezen. Die boeken waar jij het over hebt heb ik ook gelezen. Dik Trom was leuk tot de laatste delen, kruistocht in spijkerbroek vond ik persoonlijk echt helemaal niks aan. Ieder zijn soort boeken. Citaat:
Ik merkte dat toen ik me daar overheen zette (dus niet alles precies wilde weten) ik volledig door het verhaal ben meegesleept en het echt geweldig vond. Alle fantasy serie's hebben wel wat van elkaar weg, maar dat komt denk ik ook door de 'regels' die er zijn die iets tot fantasy maken. LotR blijft echt mijn favoriet. Zo een enorm verhaal met zoveel achtergrond. Verder heb ik ook Feist, Weiss & Dickman en Jordan gelezen en ik moet zeggen dat ik de boeken van Feist de meeste op die van Tolkien vond lijken qua wezens, verhalen ect. Potter juist ook weer niet zo.
03-06-2004, 14:42 | ||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 03-06-2004 om 19:58. |
07-06-2004, 10:27 | ||
Citaat:
07-06-2004, 10:59 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
07-06-2004, 15:22 | ||
Citaat:
, volgens mij tovert Rowling hem wel weer terug boven in een van de volgende boeken Ik vind de boeken van Rowling volwassen geschreven (denk maar aan de thema's: dood, zwarte magie, monsters...lijkt me nu niet echt voor kinderen) terwijl de films juist het toppunt van ergerlijke weglatingen ten voordele van de kinderboek-reputatie zijn. (ik had mij de personages helemaal anders voorgesteld en nu ik de film gezien heb weet ik niet meer hoe ik ze voorstelde in mijn gedachten ) Bij LOTR is het juist helemaal anders, de boeken zijn in enorm irritant oud-Nederlands geschreven (waardoor het leesritme vertraagt) terwijl de films een uitstekend evenwicht bieden tussen saaie en actiescènes...
14-06-2004, 11:48 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
ik begon met harry potter toen iemand naar achterwerk (achterkant vpro gids) had geschreven over het boek verder kwam ik niet door de boeken van tolkien blz 100 van het 1e deel dacht ik maar misschien tzt dat ik er wel doorheen kom ik vond het saai en langdradig, maar ik hoor van veel mensen dat je er doorheen moet harry potter lukte me wel ,waarschijnlijk omdat het zo vlot geschreven is, en ik vind het geniale boeken. waar ze al die fantasie vandaan haalt en hoe in elk deel heel subtiel alle verhaallijnen uit de vorige delen steeds dichterbij elkaar komen. echt heel goed gedaan |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Beste filmmuziek Judelientje | 109 | 12-08-2003 12:01 | |
Films, TV & Radio |
Je lievelingsfillum!!! Iotje | 88 | 09-06-2003 20:38 | |
Software & Hardware |
Kazaa, Morpheus etc via Kennisnet.. magic_nl | 9 | 01-03-2002 14:38 | |
Films, TV & Radio |