Advertentie | |
|
05-10-2004, 01:49 | |||||
Citaat:
zie het meer als pragmatisme, op zich geen slechte instelling. Citaat:
ok, dat was niet serieus, maar ja, dit is iets dat elke generatie wel gezegd wordt, en na duizenden jaren bestaan we nog steeds. Ook dit heeft nog wel eens een tegenbeweging, en overlevenden daarvan zullen er ook nog wel genoeg zijn. Citaat:
Citaat:
dit is juist iets goeds, hoe meer hoe beter.
05-10-2004, 01:49 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Kerst is inderdaad van origine niet christelijk, maar er is geen enkele religie origineel. Maar ook de nederlandse gebruiken zijn niet origineel. Nog geen duizend jaar geleden was nederland slechts moeras en woonde er haast niemand. Wie had kunnen voorspellen dat een zuiplap die 70 bier op een dag naar binnen werkte massaal zou worden gehuldigd door 50000 man en nog eens miljoenen voor de buis? Er is een verschil tussen intellect vergaren als doel zien of dat je het in de maatschappij goed vind dat er mensen zijn die wat leren. Het wordt haast ontmoedigd om je in zaken te verdiepen. Terwijl het feit dat 'we het zo goed hebben' toch vooral komt door de inzet van de harde werkers van weleer. Ik heb niet de 'vroeger was alles beter-mentaliteit'. Maar het klopt niet dat je zegt dat we het nu beter hebben dan ooit te voren. Hoe kom je daarbij? Omdat we langer leven? Omdat er minder armoede is (is trouwens niet zo). Waarom denk je dat we het nu zoveel beter hebben dan eerst? |
05-10-2004, 01:53 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
05-10-2004, 09:14 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Toegegeven: deze kritiek is veelgehoord. Maar het is tegelijk ook van alle tijden. Wie is er niet opgegroeid, heeft teruggekeken en geconcludeerd dat het allemaal anders is geworden? Maar het zou flauw zijn om mijn kritiek hierbij te laten. Want er is wel degelijk iets te zeggen over veranderingen op sociaal vlak (hier het onderwerp van bespreking). De kritiek die jij uit, kun je zien als symptomen als gevolg van een belangrijke sociaal-economische veranderingen: informalisering en informatisering, met als gevolg vluchtiger contacten (informalisering van sociale contacten) en minder diepgaande kennis (informatisering: weinig weten van veel, i.p.v. veel weten van weinig). Kortom: onze samenleving wordt vluchtiger en daardoor ook onze sociale contacten en de manier waarop we die onderhouden en waarderen. En jouw valt dat toevallig op. Laatst gewijzigd op 05-10-2004 om 09:16. |
05-10-2004, 10:24 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
05-10-2004, 12:11 | ||
Citaat:
dat je beweert dat er nu meer armoede is dan 50 jaar geleden ben ik het trouwens niet mee eens.
05-10-2004, 12:12 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
05-10-2004, 17:37 | ||
Citaat:
|
06-10-2004, 01:01 | |
Verwijderd
|
De armoede loopt al 200 jaar op en daar komt voorlopig ook geen verandering in. Het aantal mensen dat onder de armoedegrens ligt is gigantisch. Het verschil tussen het rijkste en het armste land is in 50 jaar van 1:30 naar 1:264 gegaan en ook wanneer je de continenten naast elkaar ligt, of nationaal kijkt is de armoede juist alleen maar gestegen. De inkomensverdeling is almaar schever. Natuurlijk was het in de tijd voor de Franse revolutie nog veel erger, maar de armoede is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Er is echter wel een relatief grote groep middenklassers waar de meesten onder ons zich tot mogen rekenen. Maar een recordaantal mensen heeft het heel heel erg slecht.
|
06-10-2004, 01:10 | ||
Citaat:
|
06-10-2004, 01:24 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Een algemener punt kan ik laten zien aan de hand van Bakker en Scholten (2003). Uit officieel wetenschappelijk onderzoek van het SCP (Sociaal Cultureel Planbureau) is gebleken dat het aantal minuten besteed aan boeken (in minuten per week) de afgelopen jaren drastisch is gedaald. Je mag aannemen dat het lezen van een boek eigenlijk nooit kwaad kan en het je levensvisie een bepaalde diepte kan geven op een manier die vier extra FEBO-burgers je minder snel geven. Sinds 1990 is het aantal minuten dat vrouwen leest per week gedaald van 114 naar 72 in 2000. Mannen gingen van 66 naar 42 minuten, ofwel 6 per dag. Voor jongeren van 12-19 is het nog veel erger. Sinds 1990 is het aantal minuten gedaald van 96 tot 36! in 2000. En zegt het niet genoeg dat de 5 bestverkochte boeken van 2001 allemaal kinderboeken waren, op het dagboek van Bridget Jones na en dat al deze boeken ook nog verfilmd waren (de andere 4 waren allemaal Harry Potter). Ook de bibliotheken gaan achteruit. Het aantal vestigingen wordt kleiner, het aantal ingeschreven gebruikers loopt teryg, de collectie ook en het aantal uitleningen is in 9 jaar 20% gedaald. Het is algemeen bekend dat mensen in plaats van het lezen van boeken ook steeds meer tijd besteden aan het kijken van televisie, tot inmiddels gemiddeld meer dan 3 uur per dag per persoon. Het is moeilijk te weerleggen dat dit de mens ook platter en volgzamer maakt. Het is veel makkelijker om te volgen als je maar een beperkte visie hebt. En als je je wereldbeeld van de tv moet halen heb je ook maar een beperkte visie. Waar moet je nog meer kennis vandaan halen? Met vrienden praat je immers ook nog veel over wat je op tv hebt gezien. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat neemt niet weg dat het gros van de mensen er heel erg aan toe is. Het historisch besef is ook weg. Je kan je afvragen of dat erg is. Er is wat voor te zeggen dat je niets aan historie hebt, maar is het niet zorgelijk dat meer dan de helft van de 16-jarigen niet weet wanneer de tweede wereldoorlog was? Als extra aanvoering tegen een eventueel argument dat er wel degelijk leerzame dingen op tv zijn, vooral op de publieke zenders, is het marktaandeel van de publieke zenders sinds 1990 gedaald van 81% tot onder de 40%. En het moge duidelijk zijn dat het grootste deel van die 40% vol zit met voetbal en - dat wel - het journaal. Reacties graag... |
06-10-2004, 09:21 | |
Harry Potter boeken zijn best leuk, ja?
Dat terzijde gelaten, wat zou het als er minder boeken gelezen worden? De meeste websites zijn informatiever dan de gemiddelde bouqetroman. Het gegeven dat zgn. 'tokkies' ook eens een keer op tv komen, en natuurlijk de controverse daarover, zegt eigenlijk net zoveel over diegenen die zich daarover druk maken dan over de 'tokkies' zelf. Wat je benadrukt zegt ook het tegendeel! De midden- en bovenklasse van de maatschappij is zwaar oververtegenwoordigd in de media. Omdat mensen zich druk erom maken als zgn 'lage maatschappijklasses' in het wild op tv komen zegt eigenlijk meer over diegen die zich druk maken. Rijkdom en intelligentie worden zwaar overgewaardeerd. Reminder: Tokkies zijn ook mensen. |
06-10-2004, 09:45 | |||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Ten tweede is je laatste aanname juist makkelijk te weerleggen. Er is op geen enkele mogelijke manier vastgesteld dat mensen door televisiegebruik platter en volgzamer worden. Sterker nog: over de invloed van televisie op menselijk gedrag en opinie heerst absoluut geen consensus! Niemand heeft kunnen vaststellen wat de invloed van media (en meer precies tv) exact behelst. Vast staat wel dat die invloed in alle gevallen overschat is, wat nog steeds een erfenis is van "War of the worlds"-uitzending in de VS - een situatie die veel complexer in elkaar steekt, dan een lineair verband tussen mediainvloed en menselijk gedrag. Citaat:
Een pikant detail: de snelste manier van nieuws- en meningverspreiding is nog steeds mond-op-mond verspreiding. Zo blijkt dat bij groot nieuws tussen 80 en 90% van de bevolking zijn nieuws niet via de media, maar van andere mensen te horen krijgt! Hieruit blijkt weer, dat je het sociale aspect van communicatie verschrikkelijk onderschat. Citaat:
Nog een laatste punt: je vergeet bij dit soort uitspraken dat het onmogelijk is om de intelligentie van een volledige bevolkingsgroep uit het verleden vast te stellen - laat staan dat je causale verbanden kunt leggen tussen jouw aannames (nl dat mensen platter en volgzamer, et.cet. zijn) en media-invloed. Ik denk dat jouw constatering eerder te maken heeft met een verbreding van je eigen horizon, dan een versmalling van de gehele rest van de bevolking. |
06-10-2004, 11:44 | ||
Citaat:
ik denk het niet, ik woon in Nederland, maar ik heb werkelijk nog niets gezien van alle 'zorgelijke ontwikkelingen'die jij noemt. omdat het standaard jaren 50 beeld van de samenleving weg is betekent niet bepaalt dat het eind van de wereld nabij is, en ik krijg wel het idee dat dat is wat je probeert te promoten.
06-10-2004, 18:10 | |
Verwijderd
|
Ik stel niet dat dit het einde van de wereld is. Ik constateer een neerwaartse trend. Misschien is het wel altijd zo geweest en ligt het meer aan mijn ontwikkeling dat ik het nu pas merk. De vraag blijft dan nog steeds:
Moeten wij hier iets aan doen? En hoe zou dat kunnen? En daar wil ik graag antwoord op. |
06-10-2004, 20:17 | |||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
07-10-2004, 14:08 | |
Het probleem is dat mensen altijd verschillend zullen blijven. Men kan dus eigenlijk nooit "vrijwillig" de neus dezelfde kant oprichten.
Omdat ieder zijn eigen mening en beeld van de wereld heeft. Gelijkheid van mens in handeling en gedachte , is alleen maar mogelijk binnen een doctrine of politiestaat , waarbij de nieuw geborenen volgens dat systeem geprogrammeert worden. Anders geld de regel: "Anders is ook gewoon"
Laatst gewijzigd op 07-10-2004 om 21:58. |
Advertentie |
|
01-11-2004, 02:36 | |
Verwijderd
|
excuus voor deze up, maar na het lezen van Cicero ben ik tot de conclusie gekomen dat de wereld inderdaad de afgelopen 2500 jaar niet veranderd is. Deze neerwaartse trend is blijkbaar iets van alle tijden. Toch vind ik dat er iets aan gedaan moet kunnen worden.
Zou het helpen als de politici in Den Haag een beter voorbeeld zouden geven? |
01-11-2004, 08:58 | |
De wereld verandert continue , alleen de heersende machten komen telkens uit hetzelfde circuit. Als je daadwerkelijk iets wil veranderen , 25cm , dan zul je iets aan de heersende machten moeten veranderen. Kortom je moet binnendringen in hun vieze achterbakse politieke wereldje en met flink wat potten vaseline jezelf omhoogwerken , zodat je wellicht een gedeelte van de macht zou kunnen beheersen.
Om eerlijk te zijn heb ik ook liever een leider met 25 cm , dan zoiets als Jan Peter Potter.
|
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|