Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-08-2005, 11:20
mona toet
mona toet is offline
Haay allemaal,

Zoals de titel al aangeeft; ik wil heel graag eens n eigen nummer schrijven, maar ik weet echt niet waar ik moet beginnen.
Ik heb al wel ns iets geprobeerd, maar uiteindelijk komt het bijna nooit ergens op uit.
Dus aan de mensen die hier ervaring mee hebben; hoe beginnen jullie? Bedenken jullie eerst een onderwerp en daarna een tekst, of gaan jullie achter de piano/gitaar oid zitten en proberen jullie gewoon iets uit?
Ik hoop dat jullie me willen helpen, want ik weet er dus vrij weinig van ..

Liefs,
Mona Toet
__________________
u don't know how much u mean to me .. whenever u're down u know that u can lean on me
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-08-2005, 11:20
Verwijderd
geklooi in de garage
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 11:22
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
=> idd
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 11:23
mona toet
mona toet is offline
sorry, helemaal over heen gekeken!
__________________
u don't know how much u mean to me .. whenever u're down u know that u can lean on me
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 11:23
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
potje jammen met je band tot er een idee uit rolt wat relaxt klinkt en daar bouw je op verder (zo gaat het bij ons )
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 11:42
Troll
Troll is offline
Potje jammen, riffje onthouden, overige partijtjes erin proppen, een hels lyricje noteren, et voila.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 13:27
nevyn
Avatar van nevyn
nevyn is offline
beginnen met instrumenten en dan lyrics. andersom is moeilijker maar gaat wel
__________________
Outside of society,Waiting for me.Outside of society,Is where I wanna be
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 13:39
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
mij lijkt het logisch dat je dus met een thema (hoofdmelodie) komt, of je dat nu bedenkt met piano of gitaar is niet echt belangrijk. Als je dat eenmaal hebt dan kan je dat gaan uitbouwen.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 14:53
FaZ
Avatar van FaZ
FaZ is offline
net zoals ik , drummen / gitaar spelen / bassen en dan een zooi
arrangementen schrijven! wel onder invloed natuurlijk , dan komen
de mooiste dingen eruit!
__________________
We know that the world will hate this..
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 15:19
Verwijderd
Ik zou beginnen met de grote lijn (vormoverwegingen) de vorm daarna invullen. Je kan het beste een goed boek over compositie lezen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 15:21
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
idd; wat theorie kan nooit kwaad, wat standaardkennis over songstructuur en ph/fraseringen is altijd mooi meegenomen; er zijn nogal wat "ready to go" opzetjes en systeempjes waar je als je een paar leuke melodieën hebt relatief snel een nummer mee kan maken.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 15:40
FaZ
Avatar van FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Carn schreef op 27-08-2005 @ 16:21 :
idd; wat theorie kan nooit kwaad, wat standaardkennis over songstructuur en ph/fraseringen is altijd mooi meegenomen; er zijn nogal wat "ready to go" opzetjes en systeempjes waar je als je een paar leuke melodieën hebt relatief snel een nummer mee kan maken.
onzin , als je de natuurlijke aanleg heb (zoals ik) komt er geen boek
aan te pas om nrs te schrijven!
__________________
We know that the world will hate this..
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 15:49
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
FaZ schreef op 27-08-2005 @ 16:40 :
onzin , als je de natuurlijke aanleg heb (zoals ik) komt er geen boek
aan te pas om nrs te schrijven!
Vanzelfsprekend, wie kent het songwriting talent van FaZ niet? Behalve de jostiband natuurlijk.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 18:22
Verwijderd
FaZ hoeft maar een sitar vast te houden of hij improviseert een uur lang op de raga darbari.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 18:42
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Bij mij is het elke keer anders. Soms begin ik met een tekst, meestal met muziek. Soms schrijf ik losse zinnen die ik later combineer, soms schrijf ik in één keer een hele tekst. Soms heb ik een melodie in mijn hoofd die ik vervolgens op piano of gitaar naspeel. Soms zit ik wat op gitaar te klooien en komt er een melodietje, rifje of akoordenschemaatje uit dat me wel bevalt.
Een enkele keer loop ik over straat en heb ik spontaan een heel nieuw nummer in mijn hoofd, compleet met partijen voor alle instrumenten en delen van de tekst. Dan zing ik dat net zo lang tot ik thuis ben en uit kan vogelen hoe ik het moet spelen.
Als ik op de computer musiceer, begin ik meestal met de drums, soms ook met een op gitaar of piano bedachte of een gezongen melodie.

Er zijn geen regels als het op songschrijven aankomt
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 19:38
FaZ
Avatar van FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Carn schreef op 27-08-2005 @ 16:49 :
Vanzelfsprekend, wie kent het songwriting talent van FaZ niet? Behalve de jostiband natuurlijk.

Wat ik bedoel te zeggen is door te luisteren heb ik drummen geleerd
met enkele tabs (de beginjaren) gitaar en bass en echt compositie
boeken heb ik nooit nodig gehad om arrangementen te schrijven.
Dan gaat het wel om hardrock / heavy metal e.d
__________________
We know that the world will hate this..
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 19:39
FaZ
Avatar van FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Snees schreef op 27-08-2005 @ 19:22 :
FaZ hoeft maar een sitar vast te houden of hij improviseert een uur lang op de raga darbari.
ik bespeur vaak jaloezie op dit forum , overigens nog nooit van zelf-
spot gehoord?
__________________
We know that the world will hate this..
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 11:03
Verwijderd
Citaat:
FaZ schreef op 27-08-2005 @ 20:39 :
ik bespeur vaak jaloezie op dit forum , overigens nog nooit van zelf-
spot gehoord?
Het was niet jaloers bedoeld, ik vind het alleen zo dom om overal een :> bij te zetten.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-08-2005, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 27-08-2005 @ 16:19 :
Ik zou beginnen met de grote lijn (vormoverwegingen) de vorm daarna invullen. Je kan het beste een goed boek over compositie lezen.
Nee. nee... dit is echt een voorbeeld van iets waar je niet moet beginnen over ' vormoverwegingen ', of boeken over compositie. Er zijn een hoop dingen waar je rekening mee moet houden als je een goed nr wilt schrijven, maar in de praktijk zal het toch echt meestal beginnen met een vette riff, en goede melodie of ms zelfs een tekstregel. Dat soort dingen kunnen vaak het beste spontaan ontstaan. Er zullen echt weinig mensen zijn die eerst ff over 'de grote lijn' gaan denken.
Volgens mij is dit overigens het risico van te veel theorie en te veel willen 'weten' over de 'regels' van dit soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 11:35
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 28-08-2005 @ 12:24 :
Volgens mij is dit overigens het risico van te veel theorie en te veel willen 'weten' over de 'regels' van dit soort dingen.
er is een verschil tussen "weten" en toepassen. Tis niet dat je verplicht bent om datgene wat je weet toe te passen..het kan wel helpen als je dus absoluut niet vooruitkomt.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 12:14
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 28-08-2005 @ 12:24 :
Nee. nee... dit is echt een voorbeeld van iets waar je niet moet beginnen over ' vormoverwegingen ', of boeken over compositie. Er zijn een hoop dingen waar je rekening mee moet houden als je een goed nr wilt schrijven, maar in de praktijk zal het toch echt meestal beginnen met een vette riff, en goede melodie of ms zelfs een tekstregel. Dat soort dingen kunnen vaak het beste spontaan ontstaan. Er zullen echt weinig mensen zijn die eerst ff over 'de grote lijn' gaan denken.
Volgens mij is dit overigens het risico van te veel theorie en te veel willen 'weten' over de 'regels' van dit soort dingen.
Nou ja, zo werkt het bij mij het beste. Anders kom ik nergens uit. En het is ook niet zo dat ik meteen beslis waar ik een dominant-kwartsextakkoord of een Duits 6/5-akkoord plaats.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 12:17
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
eerst veel blowen en / of drinken

en dan net zolang op een kutgitaar spelen tot er iets uitkomt waarvan je denkt 'eeej ... best leuk'. nouja, dat 10x en dan zit er soms wel ns iets echt leuks bij
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 12:28
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
haha ja op die manier kom je idd soms ook nog wel tot leuke ideën, maar vaak blijken die dan toch niet zo tof te zijn als je weer nuchter bent
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 12:45
Nikneem
Nikneem is offline
Citaat:
Snees schreef op 28-08-2005 @ 13:14 :
Nou ja, zo werkt het bij mij het beste. Anders kom ik nergens uit. En het is ook niet zo dat ik meteen beslis waar ik een dominant-kwartsextakkoord of een Duits 6/5-akkoord plaats.
Wat voor akkoorden zijn dat precies?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 12:47
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Doavid schreef op 28-08-2005 @ 13:28 :
haha ja op die manier kom je idd soms ook nog wel tot leuke ideën, maar vaak blijken die dan toch niet zo tof te zijn als je weer nuchter bent
De oplossing voor dat probleem is natuurlijk uitermate simpel
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-08-2005, 13:21
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 28-08-2005 @ 13:47 :
De oplossing voor dat probleem is natuurlijk uitermate simpel
die staat ook al in mijn vorige post, gewoon heel vaak doen en soms is het nuchter toch wel leuk
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 13:31
Verwijderd
Citaat:
Nikneem schreef op 28-08-2005 @ 13:45 :
Wat voor akkoorden zijn dat precies?
Een dominant-6/4-akkoord is de tweede inversie van I die vlak voor V komt te liggen (in een cadens). De kwint van I zit dus in de bas, de priem en terts van I dalen stapsgewijs naar de terts en kwint van de dominant, terwijl ^5 blijft liggen in de bas.


Dat stelt dus voor: I - IV - D6/4 - V7 - I. Hier daalt de ^5 in de tenor bovendien naar ^4 voor een V7.

Dat overmatige kwartsextakkoord is iets moeilijker uit te leggen, maar staat hier goed uitgelegd.

Laatst gewijzigd op 28-08-2005 om 13:35.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 15:16
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline


ik hou het liever bij wat meer praktijkgerichte muziek geloof ik
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 18:24
Nikneem
Nikneem is offline
tsjah ik ook, na die uitleg snap ik er nog nix van. Iig bedankt.
Dat stukje van jou schrijf ik gewoon zo op:

C | F | G/C | G7 | C

sim-pel

Ik snap je uitleg echt voor geen meter Maar dat zal wel aan mij liggen, ik heb geen conversatorium gedaan, en als ik dit bekijk benkter ook nog blij om ook `t Lijkt wel copy/paste vanuit het wetboek der akkoorden ofzo zeg, jemig wat een overdreven moeilijke taal voor zoiets simpels
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 18:45
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
mjah, muziektheorie is lang niet zo complex als je denkt.. Ik zeg niet dat ik de post van Snees wel snap (ik ben immers drummer en heb verder niet veel te maken met melodie en akkoorden) maar dat soort "kennis" is altijd handig als je er de beschikking over hebt lijkt me.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 18:52
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
little nemo schreef op 28-08-2005 @ 14:21 :
die staat ook al in mijn vorige post, gewoon heel vaak doen en soms is het nuchter toch wel leuk
Ik doelde eigenlijk op een andere veel simpelere oplossing.

Citaat:
Carn schreef op 28-08-2005 @ 19:45 :
mjah, muziektheorie is lang niet zo complex als je denkt..
Je kan het jezelf namelijk zo moeilijk maken als je wilt. Sommige theorie is ingewikkelder dan je voor mogelijk zal houden. Gelukkig is het overgrote deel niet relevant als je je niet erin verdiept.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 18:55
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 28-08-2005 @ 19:52 :
Je kan het jezelf namelijk zo moeilijk maken als je wilt. Sommige theorie is ingewikkelder dan je voor mogelijk zal houden. Gelukkig is het overgrote deel niet relevant als je je niet erin verdiept.
nou ja..ik moet n beetje standaard harmonieleer kennen voor examens enzo; als bespeler van een niet-melodieus instrument kan ik het allemaal redelijk volgen (tot nu toe), maar ik denk dat ik meer met de "standaard" theorie bezig ben ipv specifiek en diepgaande dingen
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 19:02
Verwijderd
Ik onderken altijd de waarde van theorie, maar zoals Snees het presenteert kun je idd alle lol er wel uitzuigen zeg... Beleef gewoon eens plezier aan iets. Tja, of je moet natuurlijk geilen op de meest 'ingewikkelde' techniek. Maar tzit wel op het randje van (al dan niet bewuste) interessantdoenerij.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 21:02
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 28-08-2005 @ 20:02 :
Ik onderken altijd de waarde van theorie, maar zoals Snees het presenteert kun je idd alle lol er wel uitzuigen zeg... Beleef gewoon eens plezier aan iets. Tja, of je moet natuurlijk geilen op de meest 'ingewikkelde' techniek. Maar tzit wel op het randje van (al dan niet bewuste) interessantdoenerij.
Wie zegt dat je ergens geen lol aan kunt hebben, als je even je best moet doen om het te begrijpen? Mijn harmonieleer is ook niet alles , maar als je je er meer in verdiept, geeft het je een veel beter beeld van hoe muziek in elkaar zit. Als beginneling is het misschien niet nodig om dat allemaal te weten, maar als je verder bent maakt een degelijke kennis van harmonieleer de muziek alleen maar beter.
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 21:15
DeadNation
Avatar van DeadNation
DeadNation is offline
Een goede riff verzinnen. Daar bouw je dan een nummer omheen.
__________________
The death toll is rising
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 21:37
Hi, I'm Nora
Avatar van Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
. more cowbell plz~~
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-08-2005, 22:08
Nikneem
Nikneem is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 28-08-2005 @ 22:02 :
Wie zegt dat je ergens geen lol aan kunt hebben, als je even je best moet doen om het te begrijpen? Mijn harmonieleer is ook niet alles , maar als je je er meer in verdiept, geeft het je een veel beter beeld van hoe muziek in elkaar zit. Als beginneling is het misschien niet nodig om dat allemaal te weten, maar als je verder bent maakt een degelijke kennis van harmonieleer de muziek alleen maar beter.
Soortgelijk/aanvullend verhaal:
Als ik een nieuw pianostuk hoor dan vind ik m magisch mooi, maar zodra ik m ga oefenen zie ik pas echt hoe fantastisch een stuk in elkaar zit, dan vervalt het magische een beetje, en maakt plaats voor bewondering.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 22:48
matt trakker
Avatar van matt trakker
matt trakker is offline
Citaat:
Snees schreef op 27-08-2005 @ 16:19 :
Ik zou beginnen met de grote lijn (vormoverwegingen) de vorm daarna invullen. Je kan het beste een goed boek over compositie lezen.
lijkt me sterk dat ze daar naar op zoek is, en het lijkt me al helemaal sterk dat ze met sextakkoorden gaat strooien, duits of niet duits.

maargoed hoe moeilijk kan 't zijn, pak een instrument wat je kan bespelen, schrijf op wat je zelf bedenkt en probeer er daarna een samenhangend geheel van te maken.
__________________
kinderboerderij het dode hertje
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 11:15
Verwijderd
Citaat:
matt trakker schreef op 28-08-2005 @ 23:48 :
lijkt me sterk dat ze daar naar op zoek is, en het lijkt me al helemaal sterk dat ze met sextakkoorden gaat strooien, duits of niet duits.
Dat bedoel ik helemaal niet met compositie, dat is harmonieleer. Met 'een boek over compositie' bedoel ik iets als JAZZ COMPOSITION van Ted Pease: een stuk over melodie, een stuk over (jazz)harmonie, een stuk over vorm (aabb, abc etc.) en verder nog hoofdstukken over metrum, arrangeren (instrumentatie), motieven en uitgebreide composities. Daarmee krijg jezelf genoeg ideeën om iets te schrijven en weet je waar je op moet letten.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 23:08
Ce-El-Wan
Avatar van Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
een riff van iets van 4 a 5 accoorden/of noten schrijven en vervolgens die specifieke accoorden/noten weer door elkaar husselen voor een volgende riff in een nummer. Met octaven mag uiteraard geschoven worden... je kunt dan best veel kanten op, maar t nummer wordt tonaal en qua intervallen erg coherent.
Ik heb t zelf vroeger enkele keren toegepast, maar tegenwoordig ontstaat bijna alles uit een jam.
__________________
Richtiger Manner
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 09:19
Artus
Avatar van Artus
Artus is offline
snees doet gewoon een beetje wijs
__________________
Her name in blood and her eyes on me
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Pa is boos omdat ik hem versla met regelen
josselaar
2 11-09-2009 08:56
Werk, Geld & Recht de makkelijkste manier om snel geld te verdienen.
derbipower
4 02-09-2006 17:04
Verhalen & Gedichten Een nacht met Cleo
Verwijderd
1 28-12-2005 11:50
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 08:40
ARTistiek T begin hebbik hier wel es neergezet
Eend
48 18-05-2002 18:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.