Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2005, 17:29
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Kapee schreef op 15-12-2005 @ 22:36 :
Gek genoeg vinden alleen natuurbeschermers dat de natuur zijn gang kan gaan in een bloempot als Nederland en dat jagers daar niet in staat zijn tot degelijk populatiebeheer. Veel objectieve wetenschappers, natuurliefhebbers en de regering staan wel achter jagers in dit geval...
oja en alles wat de regering zegt/doet is goed
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2005, 17:31
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Kapee schreef op 15-12-2005 @ 22:01 :
Het wordt steeds grappiger om te zien dat jij maar niet toe wil geven dat je me niet wilt of niet kunt snappen
Als je plezier in schieten hebt ga dan naar de kermis, daar hebben ze ijzeren konijntjes waar je op kan schieten, doe je niemand pijn mee.
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 19:41
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Kapee schreef op 15-12-2005 @ 23:39 :
Voordat je weer met ononderbouwde stukjes komt, lees dit eens aandachtig door:
Korte samenvatting FF-wet door ministerie van LNV

Verder, mocht je nog twijfelen aan de impact van vossen op de weidevogelstand:
De jacht op biodiversiteit vanaf pagina 44
Impact van vossen op hamsters Lees vanaf pagina 31

Uit Brandsma; 1997; Onderzoek weidevogelbeheer en bodemfauna in het reservaatsgebied Giethoorn-Wanneperveen VIII:


Zoek verder eens naar de publicatie "De betekenis van de vos in Noord-Brabant. Beheer noodzakelijk?" van Niewold en Muskens. [/B]
Je kan trouwens met zoveel bewijzen komen als je wilt het is en blijft een ethische kwestie en sommige mensen vinden gewoon dat het niet juist is om dieren te doden om deze redenen.
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 14:05
Verwijderd
Citaat:
Kapee schreef op 15-12-2005 @ 22:36 :
Gek genoeg vinden alleen natuurbeschermers dat de natuur zijn gang kan gaan in een bloempot als Nederland en dat jagers daar niet in staat zijn tot degelijk populatiebeheer. Veel objectieve wetenschappers, natuurliefhebbers en de regering staan wel achter jagers in dit geval...

(PS ik ben er net zo goed als jij van overtuigd dat de natuur zijn gang kan gaan... in natuurgebieden in het buitenland)
Ik denk dat je het standpunt van de tegenstanders in dit soort discussies wel een beetje mag nuanceren. Er zijn namelijk ook veel wetenschappers die kritiek hebben op 'plezierjacht', omdat zij van mening zijn dat de draagkracht van een ecosysteem van veel meer afhangt dan het aantal prooi- en roofdieren (waar niemand het mee oneens zal zijn) en dat andere factoren te vaak worden onderschat.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 10:42
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
wizkid schreef op 16-12-2005 @ 09:06 :
Verklaar u nader, waarom niet in Nederland maar wel in het buitenland? Omdat jij er jaagt of zijn er andere redenen?
vanwege de beperkte omvang van natuurgebieden in Nederland, en vanwege de nadrukkelijke aanwezigheid van de mens

(ik ben trouwens niet in staat om nog veel te reageren ivm vakantie en beperkte internettoegang, maar ik doe mijn best)
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 10:45
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 16-12-2005 @ 17:27 :
Iets voor de luie jagers .... wel lekker knallen maar er ff naartoe lopen is te veel moeite.
Honden hebben een betere neus en vinden wild sneller. Helemaal geen kwestie van luiheid.

Citaat:
Ja dat leer je op een curcus ja maar ik ben er zeker van dat 90% van de jagers knalt voor ze denken (als ze dat al kunnen )

Ga maar eens mee op jacht, dan kan je zien hoe het gaat

Citaat:
Zo snel als ze een konijne/haas of wat dan ook zien wordt er geschoten, in die 0,2 sec kunnen ze echt niet zien wat voor konijn het is.....
0,2 sec das sneller dan de gemiddelde reactietijd van een mens. Je hebt over het algemeen minstens 10 keer zoveel tijd en ziet dus heel goed wat je (niet) schiet.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 11:00
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
wizkid schreef op 17-12-2005 @ 19:41 :
Je kan trouwens met zoveel bewijzen komen als je wilt het is en blijft een ethische kwestie en sommige mensen vinden gewoon dat het niet juist is om dieren te doden om deze redenen.
Ik kom met onomstotelijke bewijzen dat bijv. vossen wel voor zeer hoge predatie verantwoordelijk kunnen zijn en er zijn adviesen van objectieve en onafhankelijke adviesorganen dat jacht wel een goede oplossing is voor de hoge predatie van weidevogels. Maar nu is het ineens een ethische kwestie? Dus als je er even niet meer uitkomt, gooien we het maar op ethiek. ..
Als het echt een ethische kwestie was, zou je je meer zorgen maken om de sterk afnemende weidevogelpopulatie in Nederland dan om vossen.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 11:17
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 16-12-2005 @ 17:31 :
Als je plezier in schieten hebt ga dan naar de kermis, daar hebben ze ijzeren konijntjes waar je op kan schieten, doe je niemand pijn mee.
Je kunt me dus niet snappen
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 11:19
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Kapee schreef op 19-12-2005 @ 10:45 :
[B]Honden hebben een betere neus en vinden wild sneller. Helemaal geen kwestie van luiheid.

Ga maar eens mee op jacht, dan kan je zien hoe het gaat


0,2 sec das sneller dan de gemiddelde reactietijd van een mens. Je hebt over het algemeen minstens 10 keer zoveel tijd en ziet dus heel goed wat je (niet) schiet.


Zoals ik al eerder zei, ik heb al vaker een jacht meegemaakt en heb daar gezien hoe het ging. Ik zeg niet zomaar iets hoor....


En die 0,2 dat is inderdaad erg snel maar daarmee wil ik benadrukken dat ik er meestal eerder wordt geschoten dan dat er wordt gedacht.
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 11:24
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Kapee schreef op 19-12-2005 @ 11:00 :
Ik kom met onomstotelijke bewijzen dat bijv. vossen wel voor zeer hoge predatie verantwoordelijk kunnen zijn en er zijn adviesen van objectieve en onafhankelijke adviesorganen dat jacht wel een goede oplossing is voor de hoge predatie van weidevogels. Maar nu is het ineens een ethische kwestie? Dus als je er even niet meer uitkomt, gooien we het maar op ethiek. ..
Als het echt een ethische kwestie was, zou je je meer zorgen maken om de sterk afnemende weidevogelpopulatie in Nederland dan om vossen.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens, je mag dan wel met bewijzen komen maar je weet gewoon dat bij een ethische kwestie bewijs niet altijd alles is. Misschien had je zelf wel al na 3 bladzijdes gemerkt dat we het gewoon niet juist vinden om te doen. Wij vinden dat je de natuur zijn gang moet laten gaan, in het binnen- én het buitenland en jij vindt dat blijkbaar niet. Wij vinden dat jagen geen oplossing en jij bent daar tegen en probeert met argumenten je gelijk te krijgen.
Het gaat er helemaal niet om dat ik geen objectieve en onafhankelijke argumenten heb, het gaat erom dat wij het gewoon niet goed vinden om te doen. Er zijn bewijzen dat het wel goed is maar zeg nou zelf, jij zou toch ook niet iets doen als er objectieve bewijzen zijn dat het goed is maar je een zeer slecht gevoel erbij hebt. En volgens mij is dat ethiek.
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 14:21
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
wizkid schreef op 19-12-2005 @ 11:24 :
Daar ben ik het helemaal niet mee eens, je mag dan wel met bewijzen komen maar je weet gewoon dat bij een ethische kwestie bewijs niet altijd alles is. Misschien had je zelf wel al na 3 bladzijdes gemerkt dat we het gewoon niet juist vinden om te doen. Wij vinden dat je de natuur zijn gang moet laten gaan, in het binnen- én het buitenland en jij vindt dat blijkbaar niet. Wij vinden dat jagen geen oplossing en jij bent daar tegen en probeert met argumenten je gelijk te krijgen.
Het gaat er helemaal niet om dat ik geen objectieve en onafhankelijke argumenten heb, het gaat erom dat wij het gewoon niet goed vinden om te doen. Er zijn bewijzen dat het wel goed is maar zeg nou zelf, jij zou toch ook niet iets doen als er objectieve bewijzen zijn dat het goed is maar je een zeer slecht gevoel erbij hebt. En volgens mij is dat ethiek.
Dus het is niet ethisch om vossen af te schieten, maar het is wel ethisch om nutteloos toe te kijken hoe honderden, zo niet duizenden, weidevogels per jaar de kop afgebeten worden door een vos, om ze vervolgens gewoon te laten liggen? Hypocriete ethiek hou jij erop na...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 15:32
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Kapee schreef op 19-12-2005 @ 14:21 :
Dus het is niet ethisch om vossen af te schieten, maar het is wel ethisch om nutteloos toe te kijken hoe honderden, zo niet duizenden, weidevogels per jaar de kop afgebeten worden door een vos, om ze vervolgens gewoon te laten liggen? Hypocriete ethiek hou jij erop na...
Dat is helemaal geen hypocriete ethiek zo gaat het nou eenmaal in de natuur en ik vind dat de mens zich daar niet mee mag bemoeien.
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 11:22
Verwijderd
Ik denk niet dat dit echt een discussie is waar we uit gaan komen (zoals normaal).
Ik kan het van beide kanten wel begrijpen.
Persoonlijk ben ik voor de jacht, maar wel op een beperkte manier.
Als Oofzoo negatieve ervaring heeft met jagers kan ik dat ook begrijpen, want er zijn er idd genoeg die het echt alleen om het schieten gaat. Dat weet ik zelf ook.
Het is alleen zo jammer dat het op die manier verpest wordt voor jagers die juist hun best doen om de wildstand goed te houden en heel veel gezonde dieren laten gaan en alleen mannetjes of oude dieren schieten.
Je hebt gewoon 2 hele verschillende typen jagers, je hebt degenen (vooral koude kak om het zo ff te noemen) die jagen als een sport zien voor rijkeren en verder niets om de beesten of natuur geven.
En je hebt ook degene die juist veel liefde heeft voor de natuur en probeert om de wildstand gezond te houden.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 21:44
HypocrieteTeef
HypocrieteTeef is offline
Citaat:
wizkid schreef op 19-12-2005 @ 15:32 :
Dat is helemaal geen hypocriete ethiek zo gaat het nou eenmaal in de natuur en ik vind dat de mens zich daar niet mee mag bemoeien.
Dit vind ik altijd zo'n raar argument. Waarom in hemelsnaam niet, wij zijn toch ook deel van de natuur? Waarom is het wel zielig als een mens een konijn doodschiet, maar niet als een vos hem doodbijt? Denk je dat het konijn het wat uitmaakt?
__________________
will spread for Karl Pilkington
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 21:47
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
De mens heeft wat mij betreft zelfs de ethische plicht zich met de natuur te bemoeien. Als je ziet hoe iemand door een mens in elkaar geslagen wordt, doe je daar wat aan. Als je ziet hoe bijvoorbeeld een kat een muis martelt, doe je daar ook wat aan. De gedachte 'dat is de natuur, en ik ben mens, ik hoor daar niet bij dus ik doe er niets aan' gaat er bij mij niet in.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 00:23
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
Kapee schreef op 19-12-2005 @ 14:21 :
Dus het is niet ethisch om vossen af te schieten, maar het is wel ethisch om nutteloos toe te kijken hoe honderden, zo niet duizenden, weidevogels per jaar de kop afgebeten worden door een vos, om ze vervolgens gewoon te laten liggen? Hypocriete ethiek hou jij erop na...
met dat argument komt de jagerslobby erg vaak.
het is alleen zo'n ontzettende onzin.

geen enkel roofdier is zo stom om roekeloos en redenloos maar om zich heen te moorden.
dan zou hij namelijk zijn eigen bestaan in gevaar brengen.
(en allang uitgestorven zijn)
alleen de westerse mens snapt het principe van "Never take more than you eat (need)" niet.

een gezonde wildstand zou vanzelf ontstaan als er in nederland evenwicht was tussen roofdieren en prooidieren.

maar wat is er gebeurt?
de roofdieren zijn voor het grootste deel afgeschoten of vergiftigd
want jagers dulden blijkbaar geen concurentie van andere "jagers"
en nu wordt er gezegt kijk, er moet gejaagd worden want anders komen er te veel
hoe krom kan je redeneren.


Ik ben niet principieel tegen de jacht maar wees wel sportief en gun je "mede jagers" ook hun buit.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 11:16
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
HypocrieteTeef schreef op 21-12-2005 @ 21:44 :
Dit vind ik altijd zo'n raar argument. Waarom in hemelsnaam niet, wij zijn toch ook deel van de natuur? Waarom is het wel zielig als een mens een konijn doodschiet, maar niet als een vos hem doodbijt? Denk je dat het konijn het wat uitmaakt?
Zoals de mens jaagt (met geweren) vind ik geen natuurlijk jagen. Het maakt het konijn misschien niets uit, maar ik vind gewoon dat een vos die een konijn doodbijt de natuur is maar een mens die hem doodschiet niet. Misschien komt dit vooral doordat wij ons als mens zo geweldig vinden en dat we denken dat we alles kunnen regelen, dat de wereld van ons is etc. Ik vind de mens wel onder de categorie 'dieren' vallen maar ik vind hun gedrag niet vergelijkbaar met dat van de andere dieren. Daarmee wil ik niet zeggen dat de mens beter is, integendeel.
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 17:32
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
wizkid schreef op 22-12-2005 @ 11:16 :
Zoals de mens jaagt (met geweren) vind ik geen natuurlijk jagen. Het maakt het konijn misschien niets uit, maar ik vind gewoon dat een vos die een konijn doodbijt de natuur is maar een mens die hem doodschiet niet.
Wat maakt natuurlijkheid uit voor ethische correctheid?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 19:06
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Juice schreef op 22-12-2005 @ 17:32 :
Wat maakt natuurlijkheid uit voor ethische correctheid?
Het heeft geen directe link met natuurlijk of onnatuurlijk jagen.
Het gaat erom hoe de mens tegenover dat konijn staat en de vos tegenover dat konijn. En ik begrijp ook wel dat een konijn ook niets tegen een vos kan beginnen. Ik vind dat een mens niet tussen het verhaal vos-konijn hoort doordat ze op zo'n onnatuurlijke manier jagen, het is gewoon iets waarmee wij ons niet mee moeten bemoeien. Waarom doen we het wel? Zoals Kapee zegt: omdat ze de soorten in stand willen houden. Maar zou dat allemaal voor die dieren zijn en voor de natuur of, indirect, toch voor de mens? Want als er heel veel dieren -zouden- uitsterven is er een kans dat het ook voorbij is met de mens. En dan komt het er in mijn ogen op neer dat we nog steeds alleen aan onszelf denken en dat vind ik ethisch oncorrect. Als je je er niet mee zou bemoeien en de natuur gewoon zijn gang laat gaan zijn de gevolgen ook gewoon door de natuur, en dan is het nog maar de vraag of de mens er negatieve gevolgen bij heeft.
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 21:22
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
wizkid schreef op 22-12-2005 @ 19:06 :
Het heeft geen directe link met natuurlijk of onnatuurlijk jagen.
Het gaat erom hoe de mens tegenover dat konijn staat en de vos tegenover dat konijn. En ik begrijp ook wel dat een konijn ook niets tegen een vos kan beginnen. Ik vind dat een mens niet tussen het verhaal vos-konijn hoort doordat ze op zo'n onnatuurlijke manier jagen, het is gewoon iets waarmee wij ons niet mee moeten bemoeien.
Nog steeds vraag ik me af: waarom dan?

Citaat:
Waarom doen we het wel? Zoals Kapee zegt: omdat ze de soorten in stand willen houden. Maar zou dat allemaal voor die dieren zijn en voor de natuur of, indirect, toch voor de mens? Want als er heel veel dieren -zouden- uitsterven is er een kans dat het ook voorbij is met de mens. En dan komt het er in mijn ogen op neer dat we nog steeds alleen aan onszelf denken en dat vind ik ethisch oncorrect.
De gevolgen zijn hetzelfde. De motieven interesseren de belanghebbenden (dieren) totaal niet.

Citaat:
Als je je er niet mee zou bemoeien en de natuur gewoon zijn gang laat gaan zijn de gevolgen ook gewoon door de natuur, en dan is het nog maar de vraag of de mens er negatieve gevolgen bij heeft.
Je doet alsof de mens volledig buiten de natuur staat, wat niet het geval is. Als we ons niet met de natuur zouden bemoeien, zouden we niet eens kunnen eten. Wat er in de natuur gebeurt heeft wel degelijk gevolgen voor ons.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 09:43
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
Raven schreef op 22-12-2005 @ 00:23 :
...
geen enkel roofdier is zo stom om roekeloos en redenloos maar om zich heen te moorden.
dan zou hij namelijk zijn eigen bestaan in gevaar brengen.
(en allang uitgestorven zijn)
alleen de westerse mens snapt het principe van "Never take more than you eat (need)" niet.

Sure, kan zo even geen voorbeeld vinden, maar maandelijks is er wel een bericht dat een vos in een kippenhok heeft huisgehouden. Dan vreet ie er 1 op en de rest laat ie onthoofd liggen... Zelfde geldt voor weidevogels. Die laten ze soms ook gewoon liggen.

Citaat:
een gezonde wildstand zou vanzelf ontstaan als er in nederland evenwicht was tussen roofdieren en prooidieren.
Zoals ik al eerder heb gezegd, vossen zijn cultuurvolgers en opportunisten. Als er in de natuur niets meer te halen is, trekken ze wel richting de mens. Op die manier krijg je dus geen evenwicht...

Citaat:
maar wat is er gebeurt?
de roofdieren zijn voor het grootste deel afgeschoten of vergiftigd want jagers dulden blijkbaar geen concurentie van andere "jagers" en nu wordt er gezegt kijk, er moet gejaagd worden want anders komen er te veel
hoe krom kan je redeneren.
Vossen zijn in principe beschermd, dus is het een hoop gedoe om een afschotvergunning te krijgen. Het is een moeilijke jacht, en vergiftigen is nooit een jachtvorm geweest in Nederland. Dat zijn vaak boze kippenhouders die dat doen... (en ik kan me dat levendig voorstellen)

Citaat:
Ik ben niet principieel tegen de jacht maar wees wel sportief en gun je "mede jagers" ook hun buit.
Doe ik ook, maar buit is iets anders dan een beetje erop losmoorden, wat vossen kunnen doen...
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 09:54
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
wizkid schreef op 22-12-2005 @ 19:06 :
Het heeft geen directe link met natuurlijk of onnatuurlijk jagen.
Het gaat erom hoe de mens tegenover dat konijn staat en de vos tegenover dat konijn. En ik begrijp ook wel dat een konijn ook niets tegen een vos kan beginnen. Ik vind dat een mens niet tussen het verhaal vos-konijn hoort doordat ze op zo'n onnatuurlijke manier jagen, het is gewoon iets waarmee wij ons niet mee moeten bemoeien. Waarom doen we het wel? Zoals Kapee zegt: omdat ze de soorten in stand willen houden. Maar zou dat allemaal voor die dieren zijn en voor de natuur of, indirect, toch voor de mens? Want als er heel veel dieren -zouden- uitsterven is er een kans dat het ook voorbij is met de mens. En dan komt het er in mijn ogen op neer dat we nog steeds alleen aan onszelf denken en dat vind ik ethisch oncorrect. Als je je er niet mee zou bemoeien en de natuur gewoon zijn gang laat gaan zijn de gevolgen ook gewoon door de natuur, en dan is het nog maar de vraag of de mens er negatieve gevolgen bij heeft.
Aangezien de aanwezigheid van de mens bepaalde soorten bevoordeelt, zijn wij betrokken bij de (on)natuurlijkheid van de natuur. De betrokkenheid van de mens bij de nederlandse natuur is zo groot dat wij de huidige natuur geschapen en in stand gehouden hebben. Dit brengt de ethische verplichting met zich mee om die natuur te handhaven en daarom hoort de mens met zijn 'onnatuurlijke manier van jagen' ook in dat evenwicht.

Dat ik als jager soorten in stand wil houden, komt voort uit een stukje natuurliefde. Ik hou net zo goed als jij van biodiversiteit. De hele tijd mussen, muizen, kraaien, koolmeesjes en vossen vind jij waarschijnlijk ook niets...
De mens heeft zoals ik zei de natuur (als je het nog natuur mag noemen) in Nederland geschapen. Daarbij heeft altijd jacht plaatsgevonden. Als die nu ineens verboden of sterk ingeperkt wordt, krijg je net zo goed verstoring van het 'natuurlijk' evenwicht als wanneer er teveel gejaagd wordt. Daarom moet er gejaagd blijven worden (afschot op basis van grootte populatie) en daarom hoort de mens thuis in de natuur in Nederland, tussen de konijnen en de vossen.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 13:17
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
Kapee schreef op 23-12-2005 @ 09:43 :

Sure, kan zo even geen voorbeeld vinden, maar maandelijks is er wel een bericht dat een vos in een kippenhok heeft huisgehouden. Dan vreet ie er 1 op en de rest laat ie onthoofd liggen... Zelfde geldt voor weidevogels. Die laten ze soms ook gewoon liggen.

[b]Zoals ik al eerder heb gezegd, vossen zijn cultuurvolgers en opportunisten. Als er in de natuur niets meer te halen is, trekken ze wel richting de mens. Op die manier krijg je dus geen evenwicht...

[b] Vossen zijn in principe beschermd, dus is het een hoop gedoe om een afschotvergunning te krijgen. Het is een moeilijke jacht, en vergiftigen is nooit een jachtvorm geweest in Nederland. Dat zijn vaak boze kippenhouders die dat doen... (en ik kan me dat levendig voorstellen)

Doe ik ook, maar buit is iets anders dan een beetje erop losmoorden, wat vossen kunnen doen...
ik weet niet of vossen normaalgesproken ook door roofdieren gepakt worden. ik dacht dat een steenarend ook wel eens vossen pakte.
het probleem is iig dat er geen echte voedselketen is.
in een geboed als de veluwe zouden bv ook wolven horen te lopen


en een wolf eet net zo min mensen als grootmoeders ( ja hij is leuk)


normaal zijn roofdieren zelf regulerend en houden ze de wildstand gezond. dat is hun taak in de natuur.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 17:21
Verwijderd
Een vos doet aan zgn 'surpluskilling'. Dat betekent dat hij in tijden van overvloed meer dieren dood dan hij op kan. Hij bijt dan idd alleen de kop eraf en laat de rest liggen. Dit gedrag komt waarschijnlijk voort uit het instinctmatig besef dat er geprofiteerd moet worden van de overvloed en dat het teveel voor later bewaard kan worden.

En een vos is verder een dier met een enorm aanpassingsvermogen. Dit zorgt ervoor dat een vos dus niet echt zelfregulerend is. Ok, in een tijd dat het goed gaat met het aantal vossen zal een vrouwtje maar 3-4 jongen werpen en als er veel te weinig zijn 10, maar dat betekent niet dat ze helemaal geen jongen krijgen. En als er al teveel zijn en ze krijgen er allemaal nog een paar dan schiet het alsnog lekker op met het aantal.
En verder over dat aanpassingsvermogen: Een voorbeeldje is Londen, doordat er te weinig voedsel was voor de vossen in het gebied om de stad zijn ze in de stad gaan leven van voedselresten. het aantal is dus niet minder geworden toen er minder 'natuurlijk' voedsel beschikbaar was.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 14:23
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Zaterdag heb ik het weer gezien, de meeste jagers zijn en blijven domme mensen....
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 00:25
Igorrrai
Avatar van Igorrrai
Igorrrai is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 26-12-2005 @ 14:23 :
Zaterdag heb ik het weer gezien, de meeste jagers zijn en blijven domme mensen....
Je hebt een paar jagers gezien en daaruit trek je de conclusie dat alle jagers zo zijn?
__________________
Ertur neger ik kom uit Geleen!
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 11:58
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Igorrrai schreef op 27-12-2005 @ 00:25 :
Je hebt een paar jagers gezien en daaruit trek je de conclusie dat alle jagers zo zijn?
Volgens mij hoef je daar niet 1 persoon op aan te spreken...
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 13:31
Igorrrai
Avatar van Igorrrai
Igorrrai is offline
Citaat:
wizkid schreef op 27-12-2005 @ 11:58 :
Volgens mij hoef je daar niet 1 persoon op aan te spreken...
Je hebt het over dat ik 0oFZo0 quote of over de jagers zelf?
__________________
Ertur neger ik kom uit Geleen!
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 14:00
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Igorrrai schreef op 27-12-2005 @ 00:25 :
Je hebt een paar jagers gezien en daaruit trek je de conclusie dat alle jagers zo zijn?
ik heb nog nooit een slimme en fatsoenlijke jager gezien.

(kapee heb ik nog nooit gezien maar daar kan je tenminste fatsoenlijk mee praten )
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 23:13
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 27-12-2005 @ 14:00 :
ik heb nog nooit een slimme en fatsoenlijke jager gezien.

(kapee heb ik nog nooit gezien maar daar kan je tenminste fatsoenlijk mee praten )
Mijn dag is weer helemaal goed

Oh ja en er zitten inderdaad jagers tussen die jaloers zijn op het IQ van de gemiddelde pas-bevruchte eicel...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna De jacht: Pro of contra?
Nielzzz_
11 21-12-2012 15:56
Flora & Fauna Poema weer gesignaleerd op de Veluwe
0oFZo0
62 14-07-2005 20:30
Flora & Fauna STOP de bio-industrie
Lottiej
499 22-06-2005 19:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap GroenLinks wil rechten van dieren in de Grondwet
Verwijderd
86 22-02-2005 18:10
Flora & Fauna voor of tegen jacht?
DKBD
75 24-07-2003 20:43
Flora & Fauna Ik zag laatst toen ik op weg ging naar mijn tante..
*~*DutchGirl*~*
22 03-04-2002 10:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:32.