Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2005, 15:08
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 10-03-2005 @ 15:18 :
Werkstukken leren je anders (als het goed is) wel veel: onderzoek doen, vragen formuleren, spelling toepassen, etc. Als je het goed doet tenminste.
daar hoef je geen tig werkstukken voor te maken. daarnaast zou het ook leuk zijn als er in de tweede fase ook daadwerkelijk sprake zou zijn van onderwijs in de vakken zelf en niet alleen in het maken van werkstukken, waar nu >50% van je tijd in gaat zitten.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Advertentie
Oud 10-03-2005, 15:13
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 10-03-2005 @ 16:08 :
daar hoef je geen tig werkstukken voor te maken. daarnaast zou het ook leuk zijn als er in de tweede fase ook daadwerkelijk sprake zou zijn van onderwijs in de vakken zelf en niet alleen in het maken van werkstukken, waar nu >50% van je tijd in gaat zitten.
Bij ons momenteel zo'n 95%, we lopen dan ook een achterstand op met de eigenlijke vakken...
Oud 10-03-2005, 15:13
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 15:58 :
In de vierde krijg je sowieso samen wiskundeAB, dus de basis leren ze nu toch wel.
Daarom.

@MightyMarcel: Mn boek kon ik ook wel zelf doorwerken. Ik was juist blij met die werkstukken ed. Maar dat er veel tijd in ging zitten geef ik toe. Ik maakte ook uit protest mn huiswerk niet meer (behalve voor wiskunde en economie). Ja, moesten ze maar niet zoveel extra opdrachten geven (voornamelijk voor Engels en GLO).
Oud 10-03-2005, 15:32
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 15:58 :
In de vierde krijg je sowieso samen wiskundeAB, dus de basis leren ze nu toch wel.
Bij ons is dat niet zo. Weliswaar gebruikten we hetzelfde boek, maar wiskunde A mocht een hoop overslaan (goniometrie etc.) en had minder contacturen.

Maar ik vind niet dat Wiskunde B verplicht moet worden. Ik vind dat het wat dat betreft wel goed zit met de wiskunde nu, alleen moet het minder formules invullen en GRM worden en meer over de achtergronden van al die formules. Volgens mij blijft het dan beter erin zitten, van formules leren word je ook niet vrolijk. En wiskunde B moet zeker uitgebreid worden.
__________________
Het leven is geen vakantie.

Laatst gewijzigd op 10-03-2005 om 15:34.
Oud 10-03-2005, 15:56
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 10-03-2005 @ 15:18 :
Werkstukken leren je anders (als het goed is) wel veel: onderzoek doen, vragen formuleren, spelling toepassen, etc. Als je het goed doet tenminste.
Een onderzoek doen kan je ook wel leren bij 3 PO's, daar heb je er niet per definitie 13 voor nodig. Vragen formuleren is hetzelfde verhaal. Spelling toepassen hoor je gewoon op je toetsen te doen en zelfs nu nog, met al die praktische opdrachten, zijn er mensen in 6vwo niet in staat om een werkwoord redelijk te vervoegen.
Oud 10-03-2005, 16:00
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 10-03-2005 @ 16:56 :
Een onderzoek doen kan je ook wel leren bij 3 PO's, daar heb je er niet per definitie 13 voor nodig. Vragen formuleren is hetzelfde verhaal. Spelling toepassen hoor je gewoon op je toetsen te doen en zelfs nu nog, met al die praktische opdrachten, zijn er mensen in 6vwo niet in staat om een werkwoord redelijk te vervoegen.
Ja maar dat is gewoon stom als je dat dan nog niet kunt. Ik ben het trouwens niet eens met die 3 PO's. Of ze zouden het formaat moeten hebben van een profielwerkstuk. Ik had het ook meer over de betogen, engelse opdrachtjes ed. Ik heb ze altijd best wel nuttig gevonden en ik had ze vaak binnen een half uurtje af. Zo erg was dat niet.
Oud 10-03-2005, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 10-03-2005 @ 17:00 :
Ja maar dat is gewoon stom als je dat dan nog niet kunt. Ik ben het trouwens niet eens met die 3 PO's. Of ze zouden het formaat moeten hebben van een profielwerkstuk. Ik had het ook meer over de betogen, engelse opdrachtjes ed. Ik heb ze altijd best wel nuttig gevonden en ik had ze vaak binnen een half uurtje af. Zo erg was dat niet.
Een heleboel leerlingen op zowel de Havo als op het Vwo zijn ook erg stom. Laatst vroeg een meisje doodserieus in de klas wat het parlement was.

Laat het 5 PO's zijn, maar het feit is gewoon dat het een belasting vormt op de leerlingen waardoor normaal huiswerk verwaarloosd wordt. Er is niets mis met een onderzoek doen, maar wat we nu doen is te gek voor woorden. Ik heb docenten die ronduit in de klas zeggen: "Ik vind het onzin dat jullie voor mijn vak zo'n ding moeten maken. Je hebt al genoeg te doen. Maar het moet volgens de wet dus het moet maar." Als een systeem niet eens meer de goedkeuring draagt van docenten, waarom zouden we daar dan krampachtig aan vast kunnen houden. Die opdrachten die jij noemt lijden juist onder wat ik die overbelasting van PO's vind.
Oud 10-03-2005, 16:32
Essie_88
Avatar van Essie_88
Essie_88 is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 09-03-2005 @ 19:56 :
Daarnaast denk ik dat de tweede fase opzich wel een goed idee is, alleen dat ze er teveel in proppen waardoor het niet te doen is als je niet gedisciplineerd werkt.
idd
Oud 10-03-2005, 16:52
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 10-03-2005 @ 17:06 :
Een heleboel leerlingen op zowel de Havo als op het Vwo zijn ook erg stom. Laatst vroeg een meisje doodserieus in de klas wat het parlement was.

Laat het 5 PO's zijn, maar het feit is gewoon dat het een belasting vormt op de leerlingen waardoor normaal huiswerk verwaarloosd wordt. Er is niets mis met een onderzoek doen, maar wat we nu doen is te gek voor woorden. Ik heb docenten die ronduit in de klas zeggen: "Ik vind het onzin dat jullie voor mijn vak zo'n ding moeten maken. Je hebt al genoeg te doen. Maar het moet volgens de wet dus het moet maar." Als een systeem niet eens meer de goedkeuring draagt van docenten, waarom zouden we daar dan krampachtig aan vast kunnen houden. Die opdrachten die jij noemt lijden juist onder wat ik die overbelasting van PO's vind.
Nou ja, ik moest voor wiskunde 1 PO maken, voor Nederlands geen 1 (enkel en alleen een paar kleine opdrachtjes), voor economie ook alleen maar een paar kleintjes, etc. Kijk, als je N&G hebt of N&T is die belasting al een stuk zwaarder. Voor bio heb ik wel een aantal PO's moeten maken. Maar dat je met die vakken moet onderzoeken is ook logisch vind ik.
Dat wat jij zei over dat het te veel was heb ik met 2 vakken gehad: engels en GLO. Met Engels moesten we iedere week wel minstens 1 extra opdracht inleveren en voor GLO moesten we van iedere week 3 opdrachten uitwerken én een extra opdracht maken. En dat moest allemaal in je dossier. Naja, je ging dus ipv 10 opdrachten maken er 3 uitkiezen en alleen die maken. Logisch, want het werd gewoon te gek. Maar dat hebben onze leraren ook toegegeven.

Voor de rest heb ik er weinig last van gehad. Maar hier en daar had het wel wat minder gemogen ja.
Oud 10-03-2005, 17:21
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 15:58 :
In de vierde krijg je sowieso samen wiskundeAB, dus de basis leren ze nu toch wel.
Nee, dat is niet waar. Zelf heb ik wiskunde B1,2 gehad en dat was bij lange na niet voldoende om de overgang te maken van VWO naar WO. Ik heb dan ook veel moeten inhalen en alle dingen moeten leren die ik eigenlijk op het VWO had moeten leren, zoals trigoniometrie en algebra.
Oud 10-03-2005, 17:23
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 10-03-2005 @ 15:17 :
Waarom wiskunde B1 verplicht? Wat is er mis met wiskunde A12? We hoeven toch niet allemaal alles te weten van wiskunde? Hoeveel mensen zijn er wel niet die straks bijna niks meer met wiskunde doen? En het belangrijkste gedeelte krijg je (In ieder geval op het vwo) wel met wiskunde A12.
Daar heb ik twee redenen voor:

- Meer mensen komen in aanspraak voor een 'harde' wetenschappelijke studie.
- Het is moeilijker. CM en EM zijn simpelweg te makkelijk om de titel 'voorbereidend wetenschappelijk onderwijs' te verdienen.
Oud 10-03-2005, 18:11
Verwijderd
EM en CM zijn voorbereidingen op studies aan het wetenschappelijk onderwijs.
Oud 10-03-2005, 19:33
Codaz
Codaz is offline
Citaat:
Sylph schreef op 10-03-2005 @ 19:11 :
EM en CM zijn voorbereidingen op studies aan het wetenschappelijk onderwijs.
Snap ik niet echt. Ik vind dat N&T en N&G net zo goed voor wetenschappelijk onderwijs voorbereiden.

Verder is de 2e fase gewoon klote. Zittingen van 2 uur komen mijn neus uit. Ik heb liever gewoon af en toe examens/proefwerken. We hebben 4 schoolexamen weken waarvan je de 4e niet mag herkansen want die zit te dicht op het CSE. Verkeerd gepland dus.

Ook leraren die het vertikken om nog maar wat uit te voeren want we moeten "zelfvoorzienend, zelfreddend en zelfwerkend"
(de 3 z's ) zijn stellen geen fuck voor.

Bij de 2e fase hoort het Studiehuis, wat ook niet werkt. Zelf werken aan projecten waar 99% van de mensen veel te laat aan begint. Werken in stilte gaat niet en zal niet gaan. Ik kan me echt niet concentreren in zoiets als een mediatheek. Er is verder veel te veel verschil tussen de klassen kwa vorderingen en inleverdata en er is niets aan te doen.

Afschaffen en terug naar het oude systeem.
Oud 10-03-2005, 20:24
Verwijderd
Het was een reactie op Mephostophilis' post.
Oud 10-03-2005, 21:05
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 10-03-2005 @ 17:06 :
Een heleboel leerlingen op zowel de Havo als op het Vwo zijn ook erg stom. Laatst vroeg een meisje doodserieus in de klas wat het parlement was.

Laat het 5 PO's zijn, maar het feit is gewoon dat het een belasting vormt op de leerlingen waardoor normaal huiswerk verwaarloosd wordt. Er is niets mis met een onderzoek doen, maar wat we nu doen is te gek voor woorden. Ik heb docenten die ronduit in de klas zeggen: "Ik vind het onzin dat jullie voor mijn vak zo'n ding moeten maken. Je hebt al genoeg te doen. Maar het moet volgens de wet dus het moet maar." Als een systeem niet eens meer de goedkeuring draagt van docenten, waarom zouden we daar dan krampachtig aan vast kunnen houden. Die opdrachten die jij noemt lijden juist onder wat ik die overbelasting van PO's vind.
Inderdaad, je ziet niemand bij ons nog huiswerk doen omdat het project af MOET en je daarnaast echt geen tijd hebt voor al dat huiswerk.
Oud 10-03-2005, 21:07
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2005 @ 18:21 :
Nee, dat is niet waar. Zelf heb ik wiskunde B1,2 gehad en dat was bij lange na niet voldoende om de overgang te maken van VWO naar WO. Ik heb dan ook veel moeten inhalen en alle dingen moeten leren die ik eigenlijk op het VWO had moeten leren, zoals trigoniometrie en algebra.
Oh... maar algebra leren we toch al. En wat is trigoniometrie dan
Oud 10-03-2005, 21:08
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2005 @ 18:23 :
Daar heb ik twee redenen voor:

- Meer mensen komen in aanspraak voor een 'harde' wetenschappelijke studie.
- Het is moeilijker. CM en EM zijn simpelweg te makkelijk om de titel 'voorbereidend wetenschappelijk onderwijs' te verdienen.
Maar denk je niet dat die mensen om een reden een alfa-profiel nemen? Als je ze wb1 gaat verplichten blijft de halve klas zitten... En daarnaast nog wa1,2? Dan hebben ze meer wiskunde dan ons...
Oud 10-03-2005, 21:11
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Codaz schreef op 10-03-2005 @ 20:33 :

Afschaffen en terug naar het oude systeem.
Nee dat was ook niet ideaal. Ik vind gewoon dat er vakken uit het gemeenschappelijk deel moeten (zoals ckv1 etc. etc.) je meer vrijheid moet hebben (geen verplichte studiehuisuurtjes) en minder projecten.

Het is ook echt debiel bij ons op school weet je. Die leraren hebben allemaal lopen discussieren of het echt wel te doen viel voor ons, dah kutproject. En wij zeggen dus dat het veel te veel werk is maar nee hoor hun hebben besloten dat het goed voor ons is. PFfffffffffffffffff echt debiel. Ik heb nu nog niks uit mijn boeken gemaakt van de vakken die aan het project meedoen... maar ja, dat zie ik dan wel in de proefwerkweek
Oud 10-03-2005, 21:15
Verwijderd
Citaat:
Codaz schreef op 10-03-2005 @ 20:33 :

Bij de 2e fase hoort het Studiehuis, wat ook niet werkt. Zelf werken aan projecten waar 99% van de mensen veel te laat aan begint. Werken in stilte gaat niet en zal niet gaan. Ik kan me echt niet concentreren in zoiets als een mediatheek. Er is verder veel te veel verschil tussen de klassen kwa vorderingen en inleverdata en er is niets aan te doen.
Het studiehuis werkt wel, mits de school het goed uitvoert. Op onze school bestaat het studiehuis uit een grote ruimte met daarin plaats voor zo'n 200 leerlingen en er staan ongeveer 100 laptops. En het is er zeker stil. Er is wel een overleggebied binnen het studiehuis, maar daar wordt alleen gefluisterd.
En het werkt. Veel mensen beginnen wel te laat aan opdrachten, maar op de uni zal ook niemand controleren of je al bent begonnen aan wat je moet doen. Enige verantwoordelijkheid bijbrengen op de middelbare school is wel nodig.

Teveel praktische opdrachten: nee, naar mijn mening niet. Ik zit momenteel in 6vwo, kcv erbij en bio1 (+ nog 1 jaar bio2). Veel praktische opdrachten heb ik niet gehad, natuurkunde 3 per jaar, scheikunde 1, wiskunde 1, bio 1. Nederlands, Duits, Frans en Engels 3 boeken per jaar (nouja, boeken, eerder een paar blaadjes, stelde niks voor). Stel niet alles uit tot het laatst en je hebt er geen problemen mee.

En moeilijk is vwo al helemaal niet (meer). Ik heb 21 lessen per week, buiten dat maak ik nauwelijks huiswerk: nu met profielwerkstuk en boeken voor nederlands lezen ongeveer 5 uur per week, rest van het jaar niets, behalve in de SE-weken maximaal 2 uur per dag.
Natuurlijk heeft niet iedereen het zo makkelijk en zullen er genoeg mensen zijn die wel hard moeten werken en het dan net of net niet halen, maar het onderwijs in Nederland kent niet voor niks verschillende niveaus. Als er zo door wordt gegaan met het lichter maken van het vwo, kan over 10 jaar iedereen vwo doen (nu zou bijna iedereen dat al kunnen, met goed opletten in de klas en een paar uur hw maken per dag).
Oud 10-03-2005, 21:27
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Shadow Of Death schreef op 10-03-2005 @ 22:15 :

Teveel praktische opdrachten: nee, naar mijn mening niet. Ik zit momenteel in 6vwo, kcv erbij en bio1 (+ nog 1 jaar bio2). Veel praktische opdrachten heb ik niet gehad, natuurkunde 3 per jaar, scheikunde 1, wiskunde 1, bio 1. Nederlands, Duits, Frans en Engels 3 boeken per jaar (nouja, boeken, eerder een paar blaadjes, stelde niks voor). Stel niet alles uit tot het laatst en je hebt er geen problemen mee.
Nou, spreek voor jezelf. Wij hebben momenteel een project wat zo'n 8 vakken moet vervangen. haha, en niets ervan komt uit het boek hoor. En daarnaast krijgen we nog proefwerken over leerstof uit het boek? Wtf...
En het studiehuis, je kunt er echt niet werken. Dat kan gewoon niet.
Citaat:

Als er zo door wordt gegaan met het lichter maken van het vwo, kan over 10 jaar iedereen vwo doen (nu zou bijna iedereen dat al kunnen, met goed opletten in de klas en een paar uur hw maken per dag).
Hoezo lichter maken? Gewoon efficienter... Ik zie niet in waarom je die domme projecten zou moeten doen... je leert er niks van, ik niet iig. Tijdverspilling^2.
Oud 10-03-2005, 21:57
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 22:07 :
Oh... maar algebra leren we toch al. En wat is trigoniometrie dan
Algebraïsche vaardigheden worden nauwelijks nog geleerd. Trigoniometrie is sin, cos en die shit. Dat krijg je allemaal wel, maar je doet alles met de GR en uiteindelijk leer je niets. Daar werd ik direct mee geconfronteerd op de TU.
Oud 10-03-2005, 21:59
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 22:08 :
Maar denk je niet dat die mensen om een reden een alfa-profiel nemen? Als je ze wb1 gaat verplichten blijft de halve klas zitten... En daarnaast nog wa1,2? Dan hebben ze meer wiskunde dan ons...
Wiskunde A1,2 stelt geen klap voor. Zelf heb ik alle wiskunde A1,2 stof die ik op VWO 5 en 6 niet gehad heb, in zo'n twee weken ingehaald op de TU.
Oud 10-03-2005, 22:01
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Maar uiteindelijk is het je toch gelukt? Zonder vertraging op te lopen ofzo? Dus zo'n probleem zal het niet zijn...
Oud 10-03-2005, 22:02
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 23:01 :
Maar uiteindelijk is het je toch gelukt? Zonder vertraging op te lopen ofzo? Dus zo'n probleem zal het niet zijn...
Ja, maar veel mensen zijn daar wel over 'gestruikeld'. Ik sta nu nominaal min één vak, als het goed is.
Oud 10-03-2005, 22:03
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2005 @ 18:21 :
Nee, dat is niet waar. Zelf heb ik wiskunde B1,2 gehad en dat was bij lange na niet voldoende om de overgang te maken van VWO naar WO. Ik heb dan ook veel moeten inhalen en alle dingen moeten leren die ik eigenlijk op het VWO had moeten leren, zoals trigoniometrie en algebra.
geldt niet voor iedereen overigens

kijk waar wil je de grens leggen
je kunt wel steeds meer stof gaan toevoegen
maar lang niet iedereen heeft die nodig
die verkrijg je dan toch lekker op de tu?

beetje onzin dat je alles wat niet technich is afdoet als niet wetenschappelijk
__________________
I love dr Phil :D
Oud 10-03-2005, 22:05
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 10-03-2005 @ 23:03 :
geldt niet voor iedereen overigens

kijk waar wil je de grens leggen
je kunt wel steeds meer stof gaan toevoegen
maar lang niet iedereen heeft die nodig
die verkrijg je dan toch lekker op de tu?

beetje onzin dat je alles wat niet technich is afdoet als niet wetenschappelijk
Misschien kun je dat oplossen, door wb1 te laten zoals het nu is, maar wb2 uit te breiden?
Oud 10-03-2005, 22:08
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 23:05 :
Misschien kun je dat oplossen, door wb1 te laten zoals het nu is, maar wb2 uit te breiden?
maar kijk je kunt alles wel uitbreiden
net alsof er bij economie en m&o wel voldoende behandeld wordt om het eerste jaar van de uni door te komen
en das ook helemaal de bedoeling niet
__________________
I love dr Phil :D
Oud 10-03-2005, 22:09
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 10-03-2005 @ 17:52 :
Nou ja, ik moest voor wiskunde 1 PO maken, voor Nederlands geen 1 (enkel en alleen een paar kleine opdrachtjes), voor economie ook alleen maar een paar kleintjes, etc. Kijk, als je N&G hebt of N&T is die belasting al een stuk zwaarder. Voor bio heb ik wel een aantal PO's moeten maken. Maar dat je met die vakken moet onderzoeken is ook logisch vind ik.
Dat wat jij zei over dat het te veel was heb ik met 2 vakken gehad: engels en GLO. Met Engels moesten we iedere week wel minstens 1 extra opdracht inleveren en voor GLO moesten we van iedere week 3 opdrachten uitwerken én een extra opdracht maken. En dat moest allemaal in je dossier. Naja, je ging dus ipv 10 opdrachten maken er 3 uitkiezen en alleen die maken. Logisch, want het werd gewoon te gek. Maar dat hebben onze leraren ook toegegeven.

Voor de rest heb ik er weinig last van gehad. Maar hier en daar had het wel wat minder gemogen ja.
Nouja goed, dat is dan een verschil tussen jouw en mijn school, want ik verdrink werkelijk in de PO's en handelingsdelen. Dat heeft enerzijds te maken met het feit dat mijn school naar mijn mening niet voldoende in staat is dat redelijk te spreiden, maar anderzijds dat het er gewoon te veel zijn.

Persoonlijk vind ik dat men zich te veel richt op het doen van onderzoeken en te weinig op diepgang van de stof, want wat ik nu krijg voor natuurkunde 1 in 6vwo is werkelijk om te huilen.
Oud 10-03-2005, 22:10
Verwijderd
Citaat:
Freestyler* schreef op 10-03-2005 @ 23:08 :
maar kijk je kunt alles wel uitbreiden
net alsof er bij economie en m&o wel voldoende behandeld wordt om het eerste jaar van de uni door te komen
en das ook helemaal de bedoeling niet
Nee, daarom moet er ook flink wat diepgang komen in de vakken in de tweede fase, want het niveau ligt gewoon te laag voor een aantal vakken. En daarbij moeten oppervlakkige vakken zoals ANW ed worden afgeschaft.
Oud 10-03-2005, 22:12
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 10-03-2005 @ 23:09 :
Nouja goed, dat is dan een verschil tussen jouw en mijn school, want ik verdrink werkelijk in de PO's en handelingsdelen.
Ik ook man.
Oud 10-03-2005, 22:13
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 10-03-2005 @ 23:10 :
Nee, daarom moet er ook flink wat diepgang komen in de vakken in de tweede fase, want het niveau ligt gewoon te laag voor een aantal vakken. En daarbij moeten oppervlakkige vakken zoals ANW ed worden afgeschaft.
Uhuh, al vind ik ANW niet echt tijdconsumerend... En het is makkelijk er een goed cijfer voor te halen... dus staat alleen maar mooi. Maar ckv1 bijv, is echt zoo time consuming door al die lessen en al die culturele activiteiten, verslagen... jeeeeeeezus wat een gedoe allemaal. Over kunst...
Oud 10-03-2005, 22:13
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 10-03-2005 @ 23:10 :
Nee, daarom moet er ook flink wat diepgang komen in de vakken in de tweede fase, want het niveau ligt gewoon te laag voor een aantal vakken. En daarbij moeten oppervlakkige vakken zoals ANW ed worden afgeschaft.
waarom?
is de schifting die door het VWO plaats vindt niet goed genoeg?
Er zijn kennelijk geneog mensen die het niet aankunnen.

ANW is een vak dat een algemene basis legt. Juist voor mensen met CM en EM wel handig. Er is ook wel eens voor gepleit ANW weg te halen bij de profielen NT en NG.
Welke vakken vind je dan nog meer oppervlakkig?
__________________
I love dr Phil :D
Oud 10-03-2005, 22:17
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 23:13 :
Uhuh, al vind ik ANW niet echt tijdconsumerend... En het is makkelijk er een goed cijfer voor te halen... dus staat alleen maar mooi. Maar ckv1 bijv, is echt zoo time consuming door al die lessen en al die culturele activiteiten, verslagen... jeeeeeeezus wat een gedoe allemaal. Over kunst...
Dat zeker, ik sta ook een 9 op mijn eindlijst ervoor, maar dat neemt niet weg dat het volkomen zinloos is. CKV kan ik niet beoordelen, dat heb ik nooit gehad. KCV is in feite net zo zinloos als ANW maar levert ook hoge cijfers op.
Oud 10-03-2005, 22:22
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 10-03-2005 @ 23:17 :
Dat zeker, ik sta ook een 9 op mijn eindlijst ervoor, maar dat neemt niet weg dat het volkomen zinloos is. CKV kan ik niet beoordelen, dat heb ik nooit gehad. KCV is in feite net zo zinloos als ANW maar levert ook hoge cijfers op.
Ach ja, ik vind het geen probleem. We krijgen een periode om ons voor een mondeling voor te bereiden. Maar we hebben maar zo'n ochtendje voor de mondeling nodig om een 9 te halen ofzo. ANW kan wel nuttig zijn voor je gemiddelde van alle vakken ofzo?? Om te slagen? Weet ik veel haha.. Naja. Het is mooi meegenomen toch? Ckv1 levert lage cijfers op en kost veel tijd. Momenteel sta ik waarschijnlijk een 5 ofzo...bah. Die leraar mag mij niet.
Oud 10-03-2005, 22:25
Verwijderd
Citaat:
Freestyler* schreef op 10-03-2005 @ 23:13 :
waarom?
is de schifting die door het VWO plaats vindt niet goed genoeg?
Er zijn kennelijk geneog mensen die het niet aankunnen.

ANW is een vak dat een algemene basis legt. Juist voor mensen met CM en EM wel handig. Er is ook wel eens voor gepleit ANW weg te halen bij de profielen NT en NG.
Welke vakken vind je dan nog meer oppervlakkig?
Ach, een deel van mijn mede-leerlingen is gewoon oerstom, en dan wil ik niet arrogant doen. Maar als jij in 6vwo niet weet wat het parlement is, dan hoor jij daar niet thuis, dat is heel simpel. Of mensen die het raar vinden dat ervan je wordt gevraagd dat je wel eens een krant leest in de 6e. Of mensen die niet in staat zijn een werkwoord fatsoenlijk te vervoegen. Vallen deze mensen af, dan blijven er nog genoeg over.

Wat er bij ANW wordt gegeven is, althans bij mij op school, een manier van zogenaamd "natuuronderwijs" dat die naam niet eens verdient. Afgezien van de werking van het DNA heb ik geen enkel moment iets gezien dat ik terugvind in mijn profielvakken. Schaf het maar af, want nu is het er, bij mij op school, erop gericht om wat algemene feiten bij te brengen die in de verste verte niets met natuurvakken te maken hebben.

-Engels
-Natuurkunde 1
-Scheikunde 1
-Nederlands kan echt wel wat beter gegeven worden, bijvoorbeeld spelling ed.
-Maatschappijleer 1
Oud 10-03-2005, 22:31
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 10-03-2005 @ 23:25 :
Ach, een deel van mijn mede-leerlingen is gewoon oerstom, en dan wil ik niet arrogant doen. Maar als jij in 6vwo niet weet wat het parlement is, dan hoor jij daar niet thuis, dat is heel simpel. Of mensen die het raar vinden dat ervan je wordt gevraagd dat je wel eens een krant leest in de 6e. Of mensen die niet in staat zijn een werkwoord fatsoenlijk te vervoegen. Vallen deze mensen af, dan blijven er nog genoeg over.

Wat er bij ANW wordt gegeven is, althans bij mij op school, een manier van zogenaamd "natuuronderwijs" dat die naam niet eens verdient. Afgezien van de werking van het DNA heb ik geen enkel moment iets gezien dat ik terugvind in mijn profielvakken. Schaf het maar af, want nu is het er, bij mij op school, erop gericht om wat algemene feiten bij te brengen die in de verste verte niets met natuurvakken te maken hebben.

-Engels
-Natuurkunde 1
-Scheikunde 1
-Nederlands kan echt wel wat beter gegeven worden, bijvoorbeeld spelling ed.
-Maatschappijleer 1
vallen die mensen af
dan blijft er een kleine 20% van de VWO leerlingen over denk ik!

maar dat jij het niveau te laag vindt
betekent niet dat het niveau te laag is. Dat kan in feite niemand echt bepalen. Je kunt alle vakken wel beter gaan geven, zoals jij het noemt.
__________________
I love dr Phil :D
Oud 10-03-2005, 22:31
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 10-03-2005 @ 23:25 :
Ach, een deel van mijn mede-leerlingen is gewoon oerstom, en dan wil ik niet arrogant doen. Maar als jij in 6vwo niet weet wat het parlement is, dan hoor jij daar niet thuis, dat is heel simpel.
Maatschappijleer1, niet verplicht? Oh jah, ik heb weer een oppervlakkig vak gevonden wat er ook uit mag.
Citaat:
-Engels
-Natuurkunde 1
-Scheikunde 1
-Nederlands kan echt wel wat beter gegeven worden, bijvoorbeeld spelling ed.
-Maatschappijleer 1
Spelling leer je toch al in de onderbouw. Ik zou het raar vinden als je dat nu nog zou moeten leren. Maar ja... ik vind Nederlands echt een kutvak. Vooral het literatuur-gedeelte is dom.
Oud 10-03-2005, 22:33
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 10-03-2005 @ 23:31 :
vallen die mensen af
dan blijft er een kleine 20% van de VWO leerlingen over denk ik!
80% kan niet spellen of leest geen krant? Wat heeft de krant lezen ermee te maken eigenlijk? Ik lees die ook nooit, ik vind het hartstikke onhandig, irritant en onoverzichtelijk. Alleen op het internet af en toe, meestal in het engels.
Oud 10-03-2005, 22:35
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 23:31 :
[B]Maatschappijleer1, niet verplicht? Oh jah, ik heb weer een oppervlakkig vak gevonden wat er ook uit mag. Spelling leer je toch al in de onderbouw. Ik zou het raar vinden als je dat nu nog zou moeten leren. Maar ja... ik vind Nederlands echt een kutvak. Vooral het literatuur-gedeelte is dom.
waarom is dat nou weer dom
en een basisvorming mbt het politieke systeem vind ik juist zeer nuttig
__________________
I love dr Phil :D
Oud 10-03-2005, 22:37
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 23:33 :
80% kan niet spellen of leest geen krant? Wat heeft de krant lezen ermee te maken eigenlijk? Ik lees die ook nooit, ik vind het hartstikke onhandig, irritant en onoverzichtelijk. Alleen op het internet af en toe, meestal in het engels.
kijk 80% is ook maar een gok
Maar er zijn zo weinig mensen die de Nederlandse taal goed beheersen. Ik zag bij jou ergens ook al een afschuwelijke taalfout, maar dat terzijde.
Jongeren die de krant lezen ben ik ook nog niet veel tegengekomen.
__________________
I love dr Phil :D
Oud 10-03-2005, 22:38
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-03-2005 @ 20:26 :
De tweede fase moet niet stoppen, het moet alleen met minder verplichte opdrachten en zwaardere stof. Minder proefwerken, maar wel langer en moeilijkere stof.
Ik ben het met je eens dat het niveau omhoog moet, maar ik ben wel voor meer praktische opdrachten.
Als ik ergens nog wat van geleerd heb en nuttige ervaring mee heb opgedaan, is het dat wel.

Citaat:
pyres schreef op 09-03-2005 @ 22:33 :
oh wacht jij hebt nog zeker geen pws gemaakt
Hehe, een pws stelt echt niets voor. Als je weet waar je mee bezig bent en je je aan het niveau van de lessen houd is het echt een weggevertje.

Laatst gewijzigd op 10-03-2005 om 22:45.
Oud 10-03-2005, 22:48
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 10-03-2005 @ 23:35 :
waarom is dat nou weer dom
en een basisvorming mbt het politieke systeem vind ik juist zeer nuttig
Ja op zich wel. Maar alleen dat onderdeel. Massamedia, dat soort dingen, best onzinnig toch? Ik vind dan dat maatschappijleer1 zich niet tot nederland moet beperken maar wat universeler moet zijn voor ons.
Oud 10-03-2005, 22:50
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 10-03-2005 @ 23:37 :
kijk 80% is ook maar een gok
Maar er zijn zo weinig mensen die de Nederlandse taal goed beheersen. Ik zag bij jou ergens ook al een afschuwelijke taalfout, maar dat terzijde.
Jongeren die de krant lezen ben ik ook nog niet veel tegengekomen.
Ach, taalfoutjes zijn niet spelfouten... Bij ons lezen er best veel de krant trouwens.
Oud 10-03-2005, 22:50
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 23:48 :
Ja op zich wel. Maar alleen dat onderdeel. Massamedia, dat soort dingen, best onzinnig toch? Ik vind dan dat maatschappijleer1 zich niet tot nederland moet beperken maar wat universeler moet zijn voor ons.
Wat mij betreft wordt dat vak uitgebreider behandeld en wordt met name veel dieper ingegaan op de politieke programma's en ideologieën van de Nederlandse politieke partijen. Als ik zie hoe veel studenten er nog VVD en CDA stemmen krijg ik de koude rillingen over mijn rug en dat is nergens voor nodig.
Oud 10-03-2005, 22:51
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Olafant schreef op 10-03-2005 @ 23:38 :
Ik ben het met je eens dat het niveau omhoog moet, maar ik ben wel voor meer praktische opdrachten.
Als ik ergens nog wat van geleerd heb en nuttige ervaring mee heb opgedaan, is het dat wel.
Hmm ik vind eigenlijk dat dat je eigen keuze moet zijn. Of uit het boek leren, of PO's ofzo? Dan doen de mensen zoals jij, die het leuk vinden, maar extra PO's.
Oud 10-03-2005, 22:52
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2005 @ 23:50 :
Wat mij betreft wordt dat vak uitgebreider behandeld en wordt met name veel dieper ingegaan op de politieke programma's en ideologieën van de Nederlandse politieke partijen. Als ik zie hoe veel studenten er nog VVD en CDA stemmen krijg ik de koude rillingen over mijn rug en dat is nergens voor nodig.
Maar waarom alleen Nederlandse politieke partijen? De wereld is toch veel groter dan dat...
Oud 10-03-2005, 22:56
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 23:52 :
Maar waarom alleen Nederlandse politieke partijen? De wereld is toch veel groter dan dat...
Ja, maar dat hoort meer bij geschiedenis thuis en is ook minder van belang voor het uitbrengen van je stem.
Oud 10-03-2005, 22:58
onderkoffer
onderkoffer is offline
de nadruk ligt zo op toepassen dat ze het atheneum degraderen tot een soort havo +
Oud 10-03-2005, 23:00
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2005 @ 23:56 :
Ja, maar dat hoort meer bij geschiedenis thuis en is ook minder van belang voor het uitbrengen van je stem.
Maar vind je de rest van maatschappijleer ook onzin? Massamedian en zoo? Okay, dus misschien is de basis van het vak wel okay. Maar ik vind echt dat we enorm veel onzin leren. Ongeveer 95% van wat we leren weten we al en/of is onzin
Oud 10-03-2005, 23:05
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 11-03-2005 @ 00:00 :
Maar vind je de rest van maatschappijleer ook onzin? Massamedian en zoo? Okay, dus misschien is de basis van het vak wel okay. Maar ik vind echt dat we enorm veel onzin leren. Ongeveer 95% van wat we leren weten we al en/of is onzin
Daarom moet er ook veel dieper op de stof worden ingegaan. Het VWO hoort een opleiding te zijn voor intelligente en/of gemotiveerde mensen, en niet voor mensen die maar een beetje aanmodderen en op de HAVO thuishoren.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Informatica
Elselien
1 13-05-2004 01:01
Lichaam & Gezondheid Vraagje aan iedereen met de pil
Janicha
19 17-04-2002 16:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:03.