Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2005, 10:08
gothicje
gothicje is offline
heej,
Ik heb voor mijn beschouwing van Nederlands voor het onderwerp euthanasie gekozen. Ik heb over dit onderwerp morgen ook een S.E beschouwing. Ik heb al een proefbeschouwing geschreven. Deze staat hieronder, ik hoop dat jullie hem zouden willen lezen en er over willen zeggen wat jullie er van vinden. ik zit vooral bij het slot te twijfelen omdat ik eigenlijk niet precies weet wat ik daar volgens de regels in zou moeten zetten.
alvast bedankt
groetjes lon


Wat als leven lijden wordt?

Jan (56) ligt nu ongeveer een jaar met verschrikkelijke pijn in bed. De dokters hebben gezegd dat hij nog ongeveer 2 maanden te leven heeft. In die 2 maanden zal Jan nog verschrikkelijke pijn krijgen. Jan zelf ziet het nut van het leven niet meer in; want hij weet dat hij dood gaat aan deze kanker.Jan heeft besloten om euthanasie(zelfdoding) te plegen. Zo zal hij korter hoeven lijden.

Sommige mensen hebben geen zin meer in het leven om verschillende redenen omdat zij bijvoorbeeld lijden aan pijn of omdat zij ernstige problemen hebben. Zij willen eerder dood en willen euthanasie plegen. Deze mensen moeten toestemming krijgen. Euthanasie is op dit moment legaal in Nederland, alleen op beperkte schaal. Wettelijk is geregeld in welke gevallen euthanasie wel is toegestaan en onder welke voorwaarden. Is deze wet wel verstandig en kan deze niet beter veranderd worden?

Om deze vraagstelling goed te kunnen beoordelen moeten we deze van meerdere kanten belichten.Tegenstanders van euthanasie zijn van mening dat euthanasie. Het doden van een onschuldig persoon is. Zij stellen dat als doden verkeerd is. Euthanasie dan ook ontoelaatbaar is. Tegenstanders van euthanasie zijn ook van mening dat euthanasie ervoor zorgt dat mensen de vechtlust verliezen, de wil om ook met ziekte en pijn verder te leven. Ook zeggen zij dat chronisch zieke patiënten sterk onder druk gezet worden om euthanasie aan te vragen. Dit omdat zij het niet kunnen maken om hun omgeving zo tot last te zijn. Tenslotte zo merken de tegenstanders van euthanasie op dat de overstap van vrijwillige naar niet-vrijwillige euthanasie klein is. Het respect voor het leven zou zo langzaam verloren gaan. Ook het doodgaan is een onderdeel van het leven en een natuurlijke dood moet gerespecteerd worden en dat gebeurt niet als euthanasie wordt toegestaan. Als mensen respect voor de dood krijgen en een goede begeleiding krijgen in hun laatste levensfase zal het effect kunnen zijn dat de vraag om euthanasie zal dalen en de wet om euthanasie overbodig wordt. Om dit waar te maken is bijvoorbeeld, het CDA er een groot voorstander van om de palliatieve zorg (zorg voor terminale patiënten) op te nemen in de basisopleidingen van artsen en verpleegkundigen.

Veel mensen vinden dat mensen vrij mogen zijn om hun sterfdatum te bepalen. Sommige mensen zijn voor euthanasie, omdat de maatschappij wordt opgezadeld met grote financiële kosten. Zij vinden het beter als het geld alleen wordt gebruikt voor mensen waarbij genezing mogelijk is. Tal van mensen vinden een menswaardig sterven humaner dan het doormaken van de volledige pijnlijke aftakeling. Ze moeten dan een betere optie hebben dan het plegen van zelfmoord. Toch zijn zij geen voorstanders van de wilsverklaring die mensen kunnen invullen en wanneer ze, willen dat er euthanasie wordt uitgevoerd. De voorstanders van euthanasie verwachten dat lijden een stuk draaglijker wordt als mensen weten dat er eventueel een manier is om hun leven vroegtijdig te beëindigen. Ook lijkt het sommigen beter om euthanasie altijd legaal te stellen, omdat voor de patiënt de grens veel eerder is bereikt dan de arts.

‘Ook al is een betere pijnbestrijding mogelijk of tijdelijke genezing; maar de patiënt wil gewoon niet meer is dan de enige oplossing zelfdoding?
Een pasklaar antwoord vinden is wellicht onmogelijk vanwege de verschillen in Ethische, levensbeschouwelijke en filosofische visies van mensen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2005, 19:42
ikke1990
ikke1990 is offline
Niks verkeerds aan hoor!!! Goed onderwerp en goed dat je meerdere meningen erin hebt staan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen beschouwing nederlands
hannehuisman
4 17-11-2016 14:52
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Beschouwing Nederlands
Tikazia
1 19-01-2010 09:56
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Beschouwing Nederlands
Bubbeldoosje
2 11-12-2008 11:54
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Beschouwing Nederlands
ruben3123
0 20-06-2007 19:31
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen tips beschouwing Nederlands
dark*dizzie*
4 30-03-2007 09:29
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen beschouwing satire: ideeen?
desiree1986
0 15-01-2004 12:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.