Oud 04-07-2003, 13:30
DKBD
DKBD is offline
ik wil graag weten hoe forummers denken over de jacht. ben je voor of tegen? en ik zou ook graag wilen weten waarom. (dus niet alleen: ik vind het zielig.)


dankjewel!
__________________
kmoe geen sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-07-2003, 13:42
Verwijderd
Ik ben vòòr jacht MITS het gaat om functioneel jagen, bijvoorbeeld de vossen-, kraaien- of zwijnenstand gezond te houden in een bos.

Plezierjacht ben ik tegen, dat is nergens voor nodig. Toegegeven; ik ben hier hypocriet in daar ik geniet van vissen. Of vissen nou gevoel hebben of niet (godcholera, wat zijn dààr een discussies over geweest en nog steeds aan de gang) het is en blijft plezierjacht.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 13:46
Verwijderd
Overigens heb ik er geen moeite mee als jagers plezier hebben in het bedrijven van functionele jacht.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 14:04
Somebody Special
Avatar van Somebody Special
Somebody Special is offline
Lijkt me leuk om eens aan een jacht mee te doen met onze Beagle!!
Maar dan meer voor de lol.
__________________
Beagles hebben oren maar kunnen niet horen
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 14:12
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 04-07-2003 @ 13:42:
Ik ben vòòr jacht MITS het gaat om functioneel jagen, bijvoorbeeld de vossen-, kraaien- of zwijnenstand gezond te houden in een bos.

Plezierjacht ben ik tegen, dat is nergens voor nodig. Toegegeven; ik ben hier hypocriet in daar ik geniet van vissen. Of vissen nou gevoel hebben of niet (godcholera, wat zijn dààr een discussies over geweest en nog steeds aan de gang) het is en blijft plezierjacht.
couldn't agree more
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 18:38
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 04-07-2003 @ 13:42:
Ik ben vòòr jacht MITS het gaat om functioneel jagen, bijvoorbeeld de vossen-, kraaien- of zwijnenstand gezond te houden in een bos.

Plezierjacht ben ik tegen, dat is nergens voor nodig. Toegegeven; ik ben hier hypocriet in daar ik geniet van vissen. Of vissen nou gevoel hebben of niet (godcholera, wat zijn dààr een discussies over geweest en nog steeds aan de gang) het is en blijft plezierjacht.
hier ben ik het mee eens, hoewel niet met het vis-gedeelte, want ik heb nog nooit een hengel van dichtbij gezien
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 08:25
XveganX
Avatar van XveganX
XveganX is offline
Ooit bij stil gestaan hoe het komt dat er functionele jacht nodig is?
Wij hebben de natuur uit evenwicht gebracht en dan vind ik niet dat we doodleuk ieder beest omver kunnen knallen terwijl het onze eigen schuld is, dan laat je andere opdraaien voor je fouten, beter zet je ze erges anders uit, natuurgebieden zat dus...
__________________
Of je worst lust?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 16:08
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
XveganX schreef op 05-07-2003 @ 08:25:
Ooit bij stil gestaan hoe het komt dat er functionele jacht nodig is?
Wij hebben de natuur uit evenwicht gebracht en dan vind ik niet dat we doodleuk ieder beest omver kunnen knallen terwijl het onze eigen schuld is, dan laat je andere opdraaien voor je fouten, beter zet je ze erges anders uit, natuurgebieden zat dus...
Weer een stedeling die er niks van snap, in Natuurgebieden leven ook wild, dus je vangt een vos uit een weiland en je laat hem los in een natuurgebied waar ook als een paar vossen zitten, zo komen er meer vossen in het natuurgebied die dus meer wildschade veroorzaken. Btw hoe wil jij die vossen in dat natuurgebied houden? gaas er omheen? Wij hebben het evenwicht verknalt, dus we moeten er ook voor zorgen dat er weer evenwicht komt en blijft.

Ik ben voor de jacht(en ik leer voor faunabeheerder), ik ga vaak mee te jagen. Zelfs heb ik het jachtakte nog niet, maar ben van plan om hem volgend jaar te halen.

Waarom ik voor de jacht ben, namelijk de jacht heeft er voor gezorgt dat we in nederland een evenwichtig en gezonde wildstand hebben, die ook nog eens veel soorten telt. Mensen zien jagers alleen maar als de man die alleen maar dieren afknalt. Dit is niet zo, jagen houdt namelijk veel meer in, namelijk het onderhoud aan het jachtveld(zoveel mogelijk natuur en schuilgelegenheid voor het wild maken), wildtellingen, veel jagers doen ook aan de nazorg voor weidevogels, voorkomen van wildschade en het stoppen van stroperij. Het woord plezier jacht is gewoon de grootste onzin die ik ooit heb gehoordt, Alle jacht in Nederland heeft nut hetzei de populatie in stand te houden of het voorkomen van wildschade aan gewassen/vee. Nu kan je wel zeggen bij wildeschade van die dieren hebben ook wel recht op eten, maar je bent bv een akkerbouwer met zoveel hectare wortels in de grond op een nacht komen er een paar hazen en die eten van die wortelen en ze schijnen die wortels lekker te vinden en ze komen elke nacht weer, dan loop deze schade oplaast in de duizenden euro's.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 20:10
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
kees17 schreef op 05-07-2003 @ 16:08:
Weer een stedeling die er niks van snap
Hou nou toch eens op met dat gezeur daarover, dat mensen een andere mening hebben dan jij wil nog niet zeggen dat ze uit de stad komen of er niets van af weten.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 21:11
XLerator
Avatar van XLerator
XLerator is offline
Precies, je kat iedereen af die een andere mening heeft.
Ik ben het wel (gedeeltelijk) eens met XveganX.

Ik ben zowizo enorm tegen plezierjacht (en ook tegen vissen!).
Jacht om te eten vind ik niets mis mee, mits het niet om massa werk gaat. Maar dit komt hier bijna niet (meer) voor denk ik?
En jacht om de populatie in toom te houden... het is toch echt erg dat het zover is gekomen? Het zal best dat dat nu wel nodig is hier, maar dát het moet, dat is toch niet normaal meer?
Maar aangezien het nu nodig is....
Maar ik ben er geen voorstander van.

edit. En natuurlijk! hebben vissen gevoel. Zowizo omdat het levende dieren zijn van vlees en bloed, en ik meende ook dat ze een zenuwstelsel hebben.
En bij tweifel is het toch absurt en hypocriet en misselijk om 'er dan maar vanuit te gaan' dat ze geen gevoel te hebben? Alleen omdat ze geen geluid maken?
__________________
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread

Laatst gewijzigd op 05-07-2003 om 21:14.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 10:43
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
autodropje schreef op 05-07-2003 @ 20:10:
Hou nou toch eens op met dat gezeur daarover, dat mensen een andere mening hebben dan jij wil nog niet zeggen dat ze uit de stad komen of er niets van af weten.
Waarom beginnen ze dan over gevangen dieren uitzetten in natuurgebieden? kunnen ze dan niet gewoon begrijpen dat je het probleem dan verplaats en hoe wil je die dieren dan in het natuur gebied houden? En waarom hebben ze het dan steeds over plezierjacht dat helemaal niet bestaat in Nederland. Ik heb op dit forum dissucies over de vossenjacht gevoert met mensen die nog nooit van hun leven een vos hebben gezien en dan zeggen ze van ik heb nog nooit een vos gezien, dus zal er ook geen vossenprobleem zijn.



XLerator schreef:

Ik ben zowizo enorm tegen plezierjacht (en ook tegen vissen!).

>Vertel me eens wat is plezierjacht?

Jacht om te eten vind ik niets mis mee, mits het niet om massa werk gaat. Maar dit komt hier bijna niet (meer) voor denk ik?

>Na een jachtpartij nemen wij het wild mee, we eten het zelfs op of het gaat naar de poelier

En jacht om de populatie in toom te houden... het is toch echt erg dat het zover is gekomen? Het zal best dat dat nu wel nodig is hier, maar dát het moet, dat is toch niet normaal meer?
Maar aangezien het nu nodig is....
Maar ik ben er geen voorstander van.

>We kunnen ook alle autowegen, steden en zeedijken afbreken en hopen dat de oernatuur weer terug komt.

edit. En natuurlijk! hebben vissen gevoel. Zowizo omdat het levende dieren zijn van vlees en bloed, en ik meende ook dat ze een zenuwstelsel hebben.
En bij tweifel is het toch absurt en hypocriet en misselijk om 'er dan maar vanuit te gaan' dat ze geen gevoel te hebben? Alleen omdat ze geen geluid maken?

>ja en? moeten we daarom het vissen maar afschaffen omdat jij het zielig vind?
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 14:42
XLerator
Avatar van XLerator
XLerator is offline
Plezierjacht is bijvoorbeeld gaan vissen, en dan kijken of de vis mooi of groot genoeg is. En zo nee, dan gooi je `m weer terug, zo ja, dan gooi je m (levend) in een zak en ga je er lekker mee lopen pochen bij de andere vissers.
Dat is nou echt erg en zielig gedrag.

En je laatste zin vind ik zo sneu dat ik er eigelijk niet op in wil gaan.
Je verdraait mijn woorden, en daar heb ik een bloedhekel aan
Ik zei dat als je niet kan bewijzen of zeker weet of vissen wel of niet gevoel hebben, is het absurt om er dan maar van uit te gaan dat ze geen gevoel hebben.
Hoe kom jij in g*dsnaam dan bij "omdat jij het zielig vind?"
En ik zei, plezierjacht ben ik op tegen. Als je die vissen opeet, vind ik er nix mis mee. Mits je ze niet levend in een zak gooit.
__________________
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 19:10
Verwijderd
Ik ben voor de jacht. veel mensen die ik ken, jagen, en ik ga ook wel eens mee. ik weet dat zij jagen om de boel op orde te houden. ze hebben plezier in het jagen, maar ze maken er geen misbruik van. ze schieten alleen als er te veel dieren zijn, of als er schade is. 'mijn' jagers letten erop dat er niet onnodig geschoten wordt, en dat er niet gestroopt wordt. *stropen = illegaal dieren afschieten.*

Als mensen zeggen dat jagen zielig is, probeer ik ze uit te leggen dat dat niet zo is. niet dat ik die mening niet respecteer, en dat ik ze om wil praten, maar waarom zou het in 1 keer doodschieten van een vogel erger zijn dan wanneer je een koe in een slachterij een pin in z'n kop schiet, die vervolgens nog een half uur stuiptrekt? als ik ze dat vertel, is het meestal wel even stil. zo hebben ze er nog nooit naar gekeken....
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 19:21
XLerator
Avatar van XLerator
XLerator is offline
Er zijn niet te veel dieren. Mensen vinden dat er teveel dieren zijn.
__________________
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 20:06
Verwijderd
Citaat:
XLerator schreef op 06-07-2003 @ 19:21:
Er zijn niet te veel dieren. Mensen vinden dat er teveel dieren zijn.
Is wat jij vindt. Ik vind dat er wel teveel dieren zijn. ze brengen schade aan de producten die de mens nodig heeft. t is niet zo dat ze neerschieten wat ze zien vliegen, nee, ze schieten alleen als er door boeren gebeld worden dat ze schade hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 11:26
Ireentje
Avatar van Ireentje
Ireentje is offline
Citaat:
WooF schreef op 06-07-2003 @ 20:06:
Is wat jij vindt. Ik vind dat er wel teveel dieren zijn. ze brengen schade aan de producten die de mens nodig heeft. t is niet zo dat ze neerschieten wat ze zien vliegen, nee, ze schieten alleen als er door boeren gebeld worden dat ze schade hebben.
Dus jij vind het natuurlijk dat er zo veel mensen zijn dan? 'Ze brengen schade aan de producten die de mens nodig heeft' laat me niet lachen zeg. Er zijn te weinig dieren bedoel je, steeds meer dieren worden met uitsterven bedreigt en dit dankzij de mens die alleen maar aan zichzelf denkt.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 11:26
Ireentje
Avatar van Ireentje
Ireentje is offline
Citaat:
XLerator schreef op 06-07-2003 @ 19:21:
Er zijn niet te veel dieren. Mensen vinden dat er teveel dieren zijn.
mee eens
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 11:31
MickeyV
MickeyV is offline
WooF, niet al te grote lichten met wie je omgaat, ofwel? Probeer eens pagina 5 van het Vegetarisme -->puberteit-topic hier te lezen. "oooh, zo had ze het nog nooit bekeken"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-07-2003, 11:33
MickeyV
MickeyV is offline
Met "hier" doel ik trouwens, voor de helderheid, op het Lifestyle forum.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 16:54
MUTS123
Avatar van MUTS123
MUTS123 is offline
Wat is "teveel dieren?"
Wie kan nou bepalen of er te veel dieren zijn....als er "teveel" mensen zijn worden die toch ook niet klakkeloos neergeschoten?

Ohnee...tis maar een dier he....
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 17:08
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik ben in principe tegen elke vorm van jacht, tenzij er met meerdere objectieve bronnen gestaafd kan worden dat het absoluut noodzakelijk is om bepaalde populaties te verkleinen. Sorry voor al de sizetags, maar ik wil voorkomen dat mensen die voor de jacht zijn mijn woorden gaan misbruiken en verdraaien.

Elke andere vorm van jacht vind ik ontoelaatbaar. Bijvoorbeeld de drijfjacht op 'wilde' zwijnen waar de koninklijke familie zich zo graag mee bezighoudt. Walgelijk vind ik dat. Maar ik ben daar niet echt consequent in: een drijfjacht op de koninklijke familie zelf, daar ben ik wel weer voorstander van.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 18:29
MickeyV
MickeyV is offline
Twee goede reacties vind ik bij terugkomst.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 20:26
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
WooF schreef op 06-07-2003 @ 20:06:
Is wat jij vindt. Ik vind dat er wel teveel dieren zijn. ze brengen schade aan de producten die de mens nodig heeft. t is niet zo dat ze neerschieten wat ze zien vliegen, nee, ze schieten alleen als er door boeren gebeld worden dat ze schade hebben.
Ik waag me er toch maar weer aan, met de mededeling dat ik nu niet meer hele lappen tekst ga typen, aangezien ik dat in voorgaande topics genoeg (en voor lul) heb gedaan..

Wat jij hier opschrijft is niets meer dan het volgende:
"Omdat 'wij' er last van hebben moeten ze dood."

Of er teveel zijn of niet is niet bekend, aangezien daar nu pas een lopend onderzoek naar is. "Ik zie dit en ik zie dat" zijn geen argumenten voor een overmaat aan dieren.

Tip aan topicstarter: lees de oude vossenjacht-topics ff door...daar zal je wijzer van worden...mits je daar voor open staat...
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 23:35
Billy_bob
Billy_bob is offline
Voor, lekker schieten op me zondag middag
__________________
vive le bob?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 12:46
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
kees17 schreef op 06-07-2003 @ 10:43:
Waarom beginnen ze dan over gevangen dieren uitzetten in natuurgebieden? kunnen ze dan niet gewoon begrijpen dat je het probleem dan verplaats en hoe wil je die dieren dan in het natuur gebied houden? En waarom hebben ze het dan steeds over plezierjacht dat helemaal niet bestaat in Nederland. Ik heb op dit forum dissucies over de vossenjacht gevoert met mensen die nog nooit van hun leven een vos hebben gezien en dan zeggen ze van ik heb nog nooit een vos gezien, dus zal er ook geen vossenprobleem zijn.
Omdat dieren in andere gebieden uitzetten ook kan werken...

En dat iemand van zn leven nog geen vos gezien heeft wil toch niet zeggen dat hij/zij niet een mening over de jacht erop kan hebben. Je hoeft zo'n beest niet gezien te hebben om een goede onderbouwde mening te formuleren (het ik heb nog nooit een vos gezien dus er zal wel geen vossenprobleem zijn-argument heb ik hier niet of nauwelijks gehoord dus waarom je dat erbij haalt )
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2003, 23:44
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
autodropje schreef op 08-07-2003 @ 12:46:
Omdat dieren in andere gebieden uitzetten ook kan werken...

En dat iemand van zn leven nog geen vos gezien heeft wil toch niet zeggen dat hij/zij niet een mening over de jacht erop kan hebben. Je hoeft zo'n beest niet gezien te hebben om een goede onderbouwde mening te formuleren (het ik heb nog nooit een vos gezien dus er zal wel geen vossenprobleem zijn-argument heb ik hier niet of nauwelijks gehoord dus waarom je dat erbij haalt )
Dat van die vossenprobleem argument is al een paar op een forum over de vossenjacht gezegt, gewoon beter opletten. Mensen die weinig over de jacht weten(soms totaal niks) denken dat een jager alleen maar jaagt om zoveel mogelijk dieren te doden, ze hebben nog nooit gehoort van faunabeheer en wildschade(nu vraag ik aan dierelievend nederland wat doen jullie als een haas al je wortelen opeet of dat een konijn bijna al je sla op eet en hier door tonnen schade door krijgt en dit weleens het einde van je bedrijf kan zijn? o ja voor de mensen die roepen van hekjes er om heen, z'n beest vind altijd een ingang.)Populatie afschot is gewoon noodzakelijk, of je moet het leuk vinden dat die dieren verrekken van de honger of dood ziek zijn.

Citaat:
Billy_bob schreef;
Voor, lekker schieten op me zondag middag
Op zondag mag er niet gejaagt worden.


Citaat:
XLerator schreef: Plezierjacht is bijvoorbeeld gaan vissen, en dan kijken of de vis mooi of groot genoeg is. En zo nee, dan gooi je `m weer terug, zo ja, dan gooi je m (levend) in een zak en ga je er lekker mee lopen pochen bij de andere vissers.
Dat is nou echt erg en zielig gedrag.
>En noem je eens wat anders dan vissen, want ik had het namelijk over gewoon wild.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 23:50
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
D@mien schreef op 07-07-2003 @ 20:26:
Ik waag me er toch maar weer aan, met de mededeling dat ik nu niet meer hele lappen tekst ga typen, aangezien ik dat in voorgaande topics genoeg (en voor lul) heb gedaan..

>Jammer

Wat jij hier opschrijft is niets meer dan het volgende:
"Omdat 'wij' er last van hebben moeten ze dood."

>of heb jij soms een paar miljoen thuis voor de akkerbouwers die jaarlijks last hebben van wildeschade, maar geen dieren mogen afknallen van een maar milieufreaks? Er zijn ong 600.000 hazen in Nederland waar van jaarlijks een derde wordt afgeschoten.

Of er teveel zijn of niet is niet bekend, aangezien daar nu pas een lopend onderzoek naar is. "Ik zie dit en ik zie dat" zijn geen argumenten voor een overmaat aan dieren.

>Over welk onder zoek heb jij het?

Tip aan topicstarter: lees de oude vossenjacht-topics ff door...daar zal je wijzer van worden...mits je daar voor open staat...
daar zijn ong 3 stuks van dus genoeg lees plezier
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 21:37
Verwijderd
Citaat:
MUTS123 schreef op 07-07-2003 @ 16:54:
Wat is "teveel dieren?"
Wie kan nou bepalen of er te veel dieren zijn....als er "teveel" mensen zijn worden die toch ook niet klakkeloos neergeschoten?

Ohnee...tis maar een dier he....
Ook jij hebt er niets van begrepen. Leer nou eens dat de natuur draait om eten, gegeten worden, en vooral wie het meeste eten kan eten en/of toeëigenen.

Leuk als er verhoudingsgewijs teveel kraaien zijn; je houdt geen fucking kutmus meer over. Nee, goed bezig hoor! De mens _moet_ de natuur wel begeleiden in populaties omdat de mens de natuur al làng verstoord _heeft_.

Trouwens, mensen hebben ook vaak een verkeerd beeld van vissers, valt mij op. De meeste vissers hebben respect voor de natuur. En dan bedoel ik respect; dat wil zeggen; voorzichtig je stek benaderen, geen takken onnodig breken, geen rommel laten liggen aan de waterkant (o.a. nylon snoer!) en de rust in de natuur houden (geen radio's, speedboats). Vissers -meestal- gaan heel bewust en voorzichtig met de natuur om, menig anti-visser zou daar van staan te kijken. Daar komt ook nog eens bij dat het vissen an sich netjes gebeurt; dat wil zeggen; wanneer je met een pier op baars gaat ben je fel en alert. Een visser wèèt namelijk dat een baars krankzinnig snel slikt. (Voor de leken; te diep slikken betekent voor mij een instant death, voor anderen nog pogingen om het dier te 'redden'). De meeste vissers zetten al hun gevangen vis netjes terug in het water. Mensen die er niet zoveel kaas van hebben gegeten denken dat de beschermende slijmlaag van de vis ernstig aangetast wordt wanneer men de vis lift. Ook dat is niet waar; praktisch iedere visser die ik ken zal de vis met natte handen pakken, waardoor de slijmlaag praktisch onaangetast blijft. De meeste vissers liften, onthaken en zetten het dier (eventueel nà foto) met de grootste voorzichtigheid terug. Niet-vissers of anti-vissers snappen vaak niet de liefde die vissers voor vissen hebben.

Mensen die kruisnetten e.d. gebruiken vallen bij mij in de categorie 'stropers', en mogen van mij keihard aangepakt worden. Ik probeer het vissen hier niet goed te praten, begrijp me goed, maar ik zou wel graag een beetje nuance zien t.a.v. de vissport. En een bezoekertje van 't Scholieren.com forum die staalhard beweert dat vissen wèl gevoel hebben lach ik hard uit daar wetenschappers (en niet de minste!) elkaar massaal tegenspreken.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 21:41
Verwijderd
Citaat:
autodropje schreef op 05-07-2003 @ 20:10:
Hou nou toch eens op met dat gezeur daarover, dat mensen een andere mening hebben dan jij wil nog niet zeggen dat ze uit de stad komen of er niets van af weten.
En toch heeft de beste man daar weldegelijk een punt. Men praat zo makkelijk over de natuur, niet jagen zus en zo, maar men vergeet een aantal niet geheel onbelangrijke dingen.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 23:15
XLerator
Avatar van XLerator
XLerator is offline
Citaat:
kees17 schreef op 08-07-2003 @ 23:44:
>En noem je eens wat anders dan vissen, want ik had het namelijk over gewoon wild.
Tjah lekker om dingen uit te sluiten he. Maar gevogelte ook.

Citaat:
Dobermann schreef op 10-07-2003 @ 21:37:
Ook jij hebt er niets van begrepen. Leer nou eens dat de natuur draait om eten, gegeten worden, en vooral wie het meeste eten kan eten en/of toeëigenen.

Leuk als er verhoudingsgewijs teveel kraaien zijn; je houdt geen fucking kutmus meer over. Nee, goed bezig hoor! De mens _moet_ de natuur wel begeleiden in populaties omdat de mens de natuur al làng verstoord _heeft_.
En wij moeten geloven dat jij om de natuur en al zijn elementen geeft? Met zulk taalgebruik?

Citaat:
Over vissen

1. De meeste vissers zetten al hun gevangen vis netjes terug in het water.

2. Niet-vissers of anti-vissers snappen vaak niet de liefde die vissers voor vissen hebben.
1. Dat is `m nou net het punt. Die vissen hebben net een haak door hun lichaam gejast gekregen. En dan zet je ze terug en dan verwacht je ook nog eens dat wij dat 'dier vriendelijk' vinden?? Wat denk je wel niet dat wij zijn? Domme onwetende sukkels ofzo? Sorry, maar ik vind dat zo enorm naïef.
Stel je voor dat je van de tandarts komt, waarbij er een kies getrokken is zonder verdoving. En dan stuurt ie je zo naar huis.
Alleen omdat hij je even van dichtbij wou bekijken.

2. Nee dat snap ik inderdaad niet. Je kan vissen ook bekijken en bewonderen zonder een haak erdoor heen te jassen. Als jij de vissen wil bewonderen ga je maar naar hun wereld toe. Snorkelen of duiken. Maar dit kan ik echt echt écht niet zien als 'liefde voor de vis'. Hou toch op man.

Citaat:
Dobermann schreef op 10-07-2003 @ 21:41:
En toch heeft de beste man daar weldegelijk een punt. Men praat zo makkelijk over de natuur, niet jagen zus en zo, maar men vergeet een aantal niet geheel onbelangrijke dingen.
Dit heeft een naam: vooroordelen.
Er zijn net zoveel dorpelingen of whatever die er niet alles van weten, als stedelingen die er alles van weten hoor.
__________________
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 08:20
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
@ Xlerolor, nu heb ik nog steeds geen goed antwoordt op de vraag wat is plezierjacht. Als je geen goed antwoordt weet geeft niks, want ik weet ook niet wat het woord plezierjacht in houdt, het is gewoon bedacht door de dierenbescherming.


Citaat:
Dit heeft een naam: vooroordelen.
Er zijn net zoveel dorpelingen of whatever die er niet alles van weten, als stedelingen die er alles van weten hoor.
Ik denk dat dorplingen net nog wat meer af weten van de natuur als stedelingen, helaas de jongere generatie niet meer(want deze zitten de hele dag achter de nintendo). Maar ik denk dat je mensen die tegen de jacht zijn een dag mee nam op jacht, dat ze wel meer begrip van de jacht krijgen, niet gelijk dat ze voor de jacht zijn, maar ok. Meeste mensen hebben een negatieve kijk op de jacht, veel denken dat het alleen maar zoveel mogelijk dieren dood knallen is. Maar je kan soms een middag op jacht gaan en dat je met een ploeg van 6 man maar twee hazen schiet en dat je dan ook een paar gespaart omdat ze nog te jong zijn. Jagers moeten ook veel weten over de natuur en het wild, dit zijn een paar punten die aanbod komen bij de jacht cursis: Waterwild
Haarwild en andere kleine zoogdieren
Veerwild en andere vogels
Grote hoefdieren
Dierziekten
Ecologie
Landbouw
Faunaschade
Jachtveldkennis en -beheer
Wildbeheereenheden
Wet- en regelgeving
Gedragsregels
Jachtmethoden en verzorging geschoten dieren
Wapens en munitie
Jachthonden
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 12:24
XLerator
Avatar van XLerator
XLerator is offline
Voor de 3e keer, vissen is puur plezierjacht. Waarom dat nou uitsluiten?? Dat is de grootste vorm van plezierjacht. Er is nu zelfs een evenement aan de gang, of die begint bijna, wat puur om het "wie de grootste vis vangt" gaat. De rest gooien ze terug.
Waarom dat dan uitsluiten?
Maar op een hele boel andere diersoorten wordt ook jacht gemaakt voor de lol. Het is maar wat je lol vind
http://www.thelight.demon.nl/dierenl...ezierjacht.htm
http://www.animalfreedom.org/paginas...zierjacht.html
http://www.sp.nl/milieualarm/jacht.stm
http://www.haagsedierenbescherming.n...zierjacht.html

Nog meer nodig?

En je kan het jagen wel blijven ophemelen, maar zolang je ons standpunt niet begrijpt, waarom zouden we dan wel het jagen moeten begrijpen? Ik ben tegen, punt uit. Ik ga niet nog een keer uitleggen waarom.

En, vooroordeel of niet, volgens mij beschrijf jij het jagen zoals het hoort, en niet zoals het (veelal) gebeurd.
__________________
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 04:48
Verwijderd
Citaat:
XLerator schreef op 10-07-2003 @ 23:15:
En wij moeten geloven dat jij om de natuur en al zijn elementen geeft? Met zulk taalgebruik?
HAHA! Die opmerking raakt echt kant noch wal. Vooral ook niet ingaan op hetgeen er staat, hoor Goed zo doorgaan, je voldoet uitstekend aan het stereotype "kantoorboomknuffelaars" die allemaal denken te weten wat goed voor de natuur is terwijl ze 9 van de 10 keer zelf nog nooit een boswandeling gemaakt hebben.

Je wilt geen nuances aangaan, je doet stukken post af met louter kritiek op taalgebruik en je hebt een beetje een plaat voor je hoofd als 't gaat om de materie.

En hierbij sluit ik meteen de discussie met jou. Dit heeft geen zin.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 10:36
XLerator
Avatar van XLerator
XLerator is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 13-07-2003 @ 04:48:
HAHA! Die opmerking raakt echt kant noch wal. Vooral ook niet ingaan op hetgeen er staat, hoor Goed zo doorgaan, je voldoet uitstekend aan het stereotype "kantoorboomknuffelaars" die allemaal denken te weten wat goed voor de natuur is terwijl ze 9 van de 10 keer zelf nog nooit een boswandeling gemaakt hebben.

Je wilt geen nuances aangaan, je doet stukken post af met louter kritiek op taalgebruik en je hebt een beetje een plaat voor je hoofd als 't gaat om de materie.

En hierbij sluit ik meteen de discussie met jou. Dit heeft geen zin.
???
Tjeetje...
Wat sneu nou dat je niet meer wilt discusieren.
Misschien moet jij eerst een leescursus volgen? Dan zie je dat ík wél op je hele posts replie (en niet alleen dat stukje wat jij quote).
Misschien zou jij eens wat inhoudelijker moeten reageren, en niet alleen op 1 stukje.
En vooral niet zo zielig moeten doen alsof jij degene bent die het allemaal zo goed doet en zo goed weet.
Voor de rest is het alleen maar heen en weer geblaat, dus daar stop ik ook mee.

@Kees17: XLerator is het
__________________
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread

Laatst gewijzigd op 13-07-2003 om 10:41.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 11:46
DKBD
DKBD is offline
weet niet of het handig is om mijn eigen mening hier ook neer te zetten, maar ik ben voor de jacht. jagen is in mijn ogen geen domme sport waarbij het doel is zoveel mogelijk dieren af te schieten. jagers weten wat ze doen, ze schieten alleen als er overschot, schade of ziekte is. doen ze dat niet, zijn ze het begrip 'jager' niet waard. *en dat geldt op alle gebieden van de jacht. dwz: groot wild, klein wild, gevogelte en vissen*
__________________
kmoe geen sig.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 14:40
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
XLerator schreef op 12-07-2003 @ 12:24:
Voor de 3e keer, vissen is puur plezierjacht. Waarom dat nou uitsluiten?? Dat is de grootste vorm van plezierjacht. Er is nu zelfs een evenement aan de gang, of die begint bijna, wat puur om het "wie de grootste vis vangt" gaat. De rest gooien ze terug.
Waarom dat dan uitsluiten?
Maar op een hele boel andere diersoorten wordt ook jacht gemaakt voor de lol. Het is maar wat je lol vind
http://www.thelight.demon.nl/dierenl...ezierjacht.htm
http://www.animalfreedom.org/paginas...zierjacht.html
http://www.sp.nl/milieualarm/jacht.stm
http://www.haagsedierenbescherming.n...zierjacht.html

Nog meer nodig?

>Dit zijn sites van dierenbeschermers, dat is heel wat anders dan natuurBEHEERDERS, z'n club als de Sp wil wel meer natuurgebieden aankopen, maar zij weten helaas niet hou je z'n ding onderhoud(Bij natuurbeheer komt ook altijd faunabeheer aanbod). Deze mensen vinden het zielig dat dieren worden dood gemaakt door de mens, meer niet, als een vos in een vogelbeschermingsgebied alle nesten plundert, zeggen ze het is de natuur, maar als een mens(hoort ook bij de natuur) die vos vervolgens afschiet, dan is het zielig. Deze mensen raad ik aan om eens meer tijd in natuurgebieden/weilanden rond te brengen. Want dan zie je pas echt wat een vos kan aanrichten. O, ja wel leuk dat alleen het woord plezierjacht op sites staat van dierenbeschermingsorganisaties, kun je zien dat dit woord door hun is bedacht.


En je kan het jagen wel blijven ophemelen, maar zolang je ons standpunt niet begrijpt, waarom zouden we dan wel het jagen moeten begrijpen? Ik ben tegen, punt uit. Ik ga niet nog een keer uitleggen waarom.

>Ik vind het best dat je tegen het jagen bent.

En, vooroordeel of niet, volgens mij beschrijf jij het jagen zoals het hoort, en niet zoals het (veelal) gebeurd.
>Ik beschrijf het hoe jagen is en ook gebeurt in NL, zoals ik al schreef ik ga veel mee te jagen en mijn opleiding is bos en natuurbeheer richting het faunabeheer. Wij hebben ook respect voor alle flora en fauna en jagers doen er alles aan om de natuur te behouden met actieve natuurbeheer(iets wat z'n club al de faunabescherming nooit zal doen, die zitten alleen maar te zeiken van dat is zielig en dit is zielig, maar ik zou ze nooit met een motorzaag het bos in zien gaan, om het bos op te schonen en vervolgens schuilplekken te maken voor de dieren).

@Kees17: XLerator is het

>Waarom neem je dan z'n moeilijke naam, om te onthouden.

Citaat:
Dobbermann schreef:

HAHA! Die opmerking raakt echt kant noch wal. Vooral ook niet ingaan op hetgeen er staat, hoor Goed zo doorgaan, je voldoet uitstekend aan het stereotype "kantoorboomknuffelaars" die allemaal denken te weten wat goed voor de natuur is terwijl ze 9 van de 10 keer zelf nog nooit een boswandeling gemaakt hebben.

Je wilt geen nuances aangaan, je doet stukken post af met louter kritiek op taalgebruik en je hebt een beetje een plaat voor je hoofd als 't gaat om de materie.
Eigelijk heeft Dobbermann wel gelijk. Even een vraag aan Xlerator wanneer ben je voor het laast in het buitengebied geweest en wat het je toen gedaan? Als wij aan het jagen zijn dicht in de buurt van een autoweg dan zitten er soms mensen te toeteren. Zie je wie er in die auto zitten zijn het allemaal kantoorslaven met nette pakken aan. Deze mensen reizen van stad naar stad en zondagmiddag gaan ze een wandeling maken door het bos en daar zien ze dan een fazant(eerste keer in hun leven en dan ben je gvd al 39 jaar)direct blij want dat zien ze bijna nooit en denken direct van ik heb een zeldzame diersoort gezien. Ze komen vervolgens thuis doen een de tv aan en ze zien een progamma(zendt tijd op gekocht door de dierenbescherming) waar jager een fazant dood schieten. Gelijk in rep en roer want een fazant is volgen hen een zeldzame vogel, waar van in NL wel hondert duizenden van zijn, maar goed. Wat we gewent zijn van de db is dat ze alleen maar het moment van het dood schieten laatten zien, niet wat er vooraf is gegaan en gooien ook nog met woorden als plezierjacht(maar je hoort ze nooit over faunabeheer) dus deze mensen krijgen dus een verkeerde beeld van de jacht.

Citaat:
DKBD shreef: weet niet of het handig is om mijn eigen mening hier ook neer te zetten, maar ik ben voor de jacht. jagen is in mijn ogen geen domme sport waarbij het doel is zoveel mogelijk dieren af te schieten. jagers weten wat ze doen, ze schieten alleen als er overschot, schade of ziekte is. doen ze dat niet, zijn ze het begrip 'jager' niet waard. *en dat geldt op alle gebieden van de jacht. dwz: groot wild, klein wild, gevogelte en vissen*
>Tuurlijk mag je hier neer zetten dat je voor de jacht bent, ik ga zelfs ook vaak mee te jagen en volgend jaar ga ik voor het jachtexamen.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-07-2003, 16:25
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
>Dit zijn sites van dierenbeschermers, dat is heel wat anders dan natuurBEHEERDERS, z'n club als de SP wil wel meer natuurgebieden aankopen, maar zij weten helaas niet hou je z'n ding onderhoudt(Bij natuurbeheer komt ook altijd faunabeheer aanbod). Deze mensen vinden het zielig dat dieren worden dood gemaakt door de mens, meer niet, als een vos in een vogelbeschermingsgebied alle nesten plundert, zeggen ze het is de natuur, maar als een mens(hoort ook bij de natuur) die vos vervolgens afschiet, dan is het zielig.
@kees17: ten eerste de SP is geen 'club', maar een volwaardige politieke partij. Ten tweede is de SP niet geheel tegen de jacht. Ik citeer uit het partijprogramma:

Stoppen met alle plezierjacht
Alle jacht op dieren hoort verboden te zijn, tenzij er sprake is van groot gevaar voor de volksgezondheid of onoverkomelijke schade aan bijvoorbeeld gewassen of dijken, en er geen alternatieven voorhanden zijn.
Indien afschot noodzakelijk is moet dit door professionals gebeuren. Plezierjacht, ook de koninklijke hofjacht, is onaanvaardbaar. De jachtverboden in de Flora- en Faunawet moeten gehandhaafd blijven en geëffectueerd worden door strenger toezicht en betere handhaving. Jachtvergunningen kunnen alleen worden verstrekt bij aantoonbare schade aan landbouwgewassen of gevaar voor de volksgezondheid en afwezigheid van andere mogelijkheden.


Voortaan dus eerst controleren of het wel klopt, voordat je wat gaat roepen.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 21:39
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Voor: Mensen die eten nodig hebben, eskimo's ofzo.
Als er teveel dieren zijn.

Tegen: plezierjacht, vissen is niet zo erg vind ik maar die flikkers met hun honden die op vossen jagen.
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 01:30
XLerator
Avatar van XLerator
XLerator is offline
Even een klein vraagje dan hoor, maar waarom vind je plezierjacht op vissen dan niet erg?
__________________
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 01:57
Verwijderd
Citaat:
XLerator schreef op 13-07-2003 @ 10:36:
Wat sneu nou dat je niet meer wilt discusieren.
Van een discussie met jou is nooit sprake geweest.

Citaat:
XLerator schreef op 13-07-2003 @ 10:36:
Misschien moet jij eerst een leescursus volgen? Dan zie je dat ík wél op je hele posts replie (en niet alleen dat stukje wat jij quote).
Misschien zou jij eens wat inhoudelijker moeten reageren, en niet alleen op 1 stukje.
De rest van je reply is volkomen irrelevant daar 't behoorlijk duidelijk wordt dat je totaal niet in wenst te zien dat vissers niet per definitie dierenbeulen zijn.

Citaat:
XLerator schreef op 13-07-2003 @ 10:36:
En vooral niet zo zielig moeten doen alsof jij degene bent die het allemaal zo goed doet en zo goed weet.
Zielig? Welnee. Ik ken mijn pappenheimers wel, vriend. Ga zo door!
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 02:01
XLerator
Avatar van XLerator
XLerator is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 14-07-2003 @ 01:57:
Van een discussie met jou is nooit sprake geweest.

Citaat:
Vandale:
dis·cus·sie (de ~ (v.), ~s)
1 bespreking waarbij de deelnemers trachten door argumenteren de oplossing van een probleem te vinden => gedachtewisseling, redekaveling
Lage reactie dus...

Citaat:
De rest van je reply is volkomen irrelevant daar 't behoorlijk duidelijk wordt dat je totaal niet in wenst te zien dat vissers niet per definitie dierenbeulen zijn.
Idd niet per definitie, dat heb ik ook nergens gezegd.
Plezierjacht daarintegen vind ik wél per defenitie fout.

Citaat:
Zielig? Welnee. Ik ken mijn pappenheimers wel, vriend. Ga zo door!
Keej doe ik.
__________________
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread

Laatst gewijzigd op 14-07-2003 om 12:08.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 20:36
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 13-07-2003 @ 16:25:
@kees17: ten eerste de SP is geen 'club', maar een volwaardige politieke partij. Ten tweede is de SP niet geheel tegen de jacht. Ik citeer uit het partijprogramma:

Stoppen met alle plezierjacht
Alle jacht op dieren hoort verboden te zijn, tenzij er sprake is van groot gevaar voor de volksgezondheid of onoverkomelijke schade aan bijvoorbeeld gewassen of dijken, en er geen alternatieven voorhanden zijn.
Indien afschot noodzakelijk is moet dit door professionals gebeuren. Plezierjacht, ook de koninklijke hofjacht, is onaanvaardbaar. De jachtverboden in de Flora- en Faunawet moeten gehandhaafd blijven en geëffectueerd worden door strenger toezicht en betere handhaving. Jachtvergunningen kunnen alleen worden verstrekt bij aantoonbare schade aan landbouwgewassen of gevaar voor de volksgezondheid en afwezigheid van andere mogelijkheden.


Voortaan dus eerst controleren of het wel klopt, voordat je wat gaat roepen.
>Ten eerste ben jij niet die gast die nog nooit van zijn leven een vos heeft gezien(ik zou me dood schamen). Ik ken me nog herrinneren dat je sp tegen de vossenjacht was, vogelwachten en wbe's(de mensen die echt met wild bezig is) konden aantonen dat de vos grote schade aanbracht onder de weidevogelpopulatie, maar ja de sp was tegen de vossenjacht en ze kwammen ook niet met een goede alternatief. En waarom hebben deze mensen het altijd over de drijfjacht van de koninklijke familie, kunnen ze geen andere vorm van de jacht bedenken die door ons faunabeheerders worden uitgeoefent? En wie zijn de professionals die volgen de sp de faunabeheer dan mogen uitoefenen? Boswachters? dit zijn eigelijk terreinbeheeders en zij laten het faunabeheer over aan jachtopzienders en ook jagers die het voor de hobby doen. Laat ik even duidelijk zijn jagers weten wat ze doen. Ze hebben een jachtcursis gehad en dat is meer dan alleen maar schieten(dit komt ook aanbod want je werkt met een dodelijke wapen) Maar ook veel ecologie, kennis van wildsoorten, faunabeheer, landbouw, wildschade, het onderhoud van een jachtveld en gedragregels, en hier houden de meeste jager zich ook netjes aan, Even een voorbeeld van z'n regel schiet nooit op een stil zitten dier(behalve dan met een kogelbuks, maar ik hoop dat dat wel duidelijk is). Want z'n dier mag ook de kans hebben om te vluchten. En zo zijn er nog veel meer van die regels. Je moet beslist deze cursis gehaalt te hebben om te mogen jagen. En jagers die zicht niet aan de wet houden raken hun jachtvergunning kwijt. Btw die andere sites zijn van dierenbeschermers en niet van natuurbeheerders.

Citaat:
The Crash Bash schreef:
Voor: Mensen die eten nodig hebben, eskimo's ofzo.
Als er teveel dieren zijn.

Tegen: plezierjacht, vissen is niet zo erg vind ik maar die flikkers met hun honden die op vossen jagen.
> Je bent verplicht om een jacht hond mee te nemen op jacht, om te voorkomen dat er aangeschoten wild achter blijft. En die honden gebruiken ze bij de vossenjacht om bepaalde redenen, een hond ruikt de vos en kan op plekken komen waar de mens niet kan komen, denk hierbij aan bramen. En zit zijn juist de plekken waar de vos zich dan verschuild. Een hond kan de vos ook uit een vossenbouw wegjagen. Wij hebben die honden dus alleen maar me te drijven, niet om de vos te vangen, dit doen de jager wel met een schothagel.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 21:36
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
kees17 schreef op 14-07-2003 @ 20:36:
>Ten eerste ben jij niet die gast die nog nooit van zijn leven een vos heeft gezien(ik zou me dood schamen).
Nee, dat ben ik niet, en dat heb ik ook nooit gezegd. Ik heb wel eens gezegd dat ik daar waar ik nu woon (Leiden) nog nooit een vos heb gezien. Ik heb inmiddels vernomen dat ze in de duinen bij Katwijk en Wassenaar (=vlak bij Leiden) ook voorkomen.
Citaat:
Ik ken me nog herrinneren dat je sp tegen de vossenjacht was, vogelwachten en wbe's(de mensen die echt met wild bezig is) konden aantonen dat de vos grote schade aanbracht onder de weidevogelpopulatie, maar ja de sp was tegen de vossenjacht en ze kwammen ook niet met een goede alternatief.
Bron? Wanneer was dit?
Citaat:
En waarom hebben deze mensen het altijd over de drijfjacht van de koninklijke familie,
Om dat dat dus typische plezierjacht is, en die moet worden verboden.
Citaat:
kunnen ze geen andere vorm van de jacht bedenken die door ons faunabeheerders worden uitgeoefent?
Ik neem aan dat echte faunabeheerders geen plezierjacht bedrijven.
Citaat:
En wie zijn de professionals die volgen de sp de faunabeheer dan mogen uitoefenen? Boswachters? dit zijn eigelijk terreinbeheeders en zij laten het faunabeheer over aan jachtopzienders en ook jagers die het voor de hobby doen.
Nee, professionals zijn jagers die een goede opleiding hebben gevolgd. Hiermee moet worden voorkomen dat elke boeren*** die een jachtgeweer kan vasthouden zomaar in het wilde weg gaat lopen schieten.
Citaat:
Laat ik even duidelijk zijn jagers weten wat ze doen. Ze hebben een jachtcursis gehad en dat is meer dan alleen maar schieten(dit komt ook aanbod want je werkt met een dodelijke wapen) Maar ook veel ecologie, kennis van wildsoorten, faunabeheer, landbouw, wildschade, het onderhoud van een jachtveld en gedragregels, en hier houden de meeste jager zich ook netjes aan,
Dat moet 'alle jagers' worden.
Citaat:
Btw die andere sites zijn van dierenbeschermers en niet van natuurbeheerders.
Dat zal best maar het ging mij even om de SP. Overigens zullen geen van beiden (dierenbeschermers en natuurbeheerders) echt 100% objectief zijn. De waarheid ligt vrijwel zeker ergens in het midden.
Citaat:
kees17 schreef op 14-07-2003 @ 20:36:
> Je bent verplicht om een jacht hond mee te nemen op jacht, om te voorkomen dat er aangeschoten wild achter blijft.
Misschien zouden ze af en toe wel een karkas moeten laten liggen. Volgens de Volkskrant gaat het niet zo best met de raaf, en die voedt zich onder andere met dood aas.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:

Laatst gewijzigd op 15-07-2003 om 13:42.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 20:10
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
Citaat:
naam onbekend schreef op 14-07-2003 @ 21:36:
Nee, dat ben ik niet, en dat heb ik ook nooit gezegd. Ik heb wel eens gezegd dat ik daar waar ik nu woon (Leiden) nog nooit een vos heb gezien. Ik heb inmiddels vernomen dat ze in de duinen bij Katwijk en Wassenaar (=vlak bij Leiden) ook voorkomen.


>Leiden is een stad daar tref je niet snel een vos aan, omdat deze dieren nog al schuw zijn. Bij ons stikte het van de vossen, maar daar zijn al wat van afgeschoten. Want je kon duidelijk zien dat ze grote schade aan richten in de weidevogelpopulatie. Alleen ten noorden van ons dorp zitten geen vossen, omdat hier niet zoveel schuilgelegenheid(geen bosjes) is.

Citaat:
En hier doen de weidevogels het goed.
Ik ken me nog herrinneren dat je sp tegen de vossenjacht was, vogelwachten en wbe's(de mensen die echt met wild bezig is) konden aantonen dat de vos grote schade aanbracht onder de weidevogelpopulatie, maar ja de sp was tegen de vossenjacht en ze kwammen ook niet met een goede alternatief.

Bron? Wanneer was dit?
Net toen de vossenjacht in Friesland weer werdt geopent.


Citaat:
Ik neem aan dat echte faunabeheerders geen plezierjacht bedrijven.

Nee, professionals zijn jagers die een goede opleiding hebben gevolgd. Hiermee moet worden voorkomen dat elke boeren*** die een jachtgeweer kan vasthouden zomaar in het wilde weg gaat lopen schieten. Btw alle faunabeheerders(jagers) doen niet aan plezierjacht. De jacht die zij beoefenen zijn om de volgenden redenen het voorkomen van wildschade aan gewassen en de populatie in stand te houden.
>Z'n boerenlul(ik denk dat jij dat wilde zeggen) moet ook de jachtcursis doen om te mogen jagen. Dus dat zijn dan ook professionals. Deze boeren jagen meestal op hun eigen weidelanden, zo houden ze het wild dat op hun land leeft mooi in evenwicht. Jagers zijn mensen uit alle lagen van de bevolking, boeren, mensen die in fabrieken werken, huisvrouwen, dokters, en ga zo maar door, ook veel boswachters zijn jager in hun vrije tijd.

Citaat:
Misschien zouden ze af en toe wel een karkas moeten laten liggen. Volgens de Volkskrant gaat het niet zo best met de raaf, en die voedt zich onder andere met dood aas.
Weet jij wat het is als een jager op een vos schiet de vos is best geraakt, maar het dier kan nog ontkomen. Dat dier streft vervolgens door bloedverlies of wat dan ook. De volgende dag loop er een dierenbeschermer door het bos en deze vind dan die dode aangeschoten vos, dan is deze gelijk in rep en roer, van kijk wat die hufters van jagers allemaal doen, met z'n zielige vos. Ook kan je geen dode vee dumpen in natuurgebieden, dit is verboden in nederland. Het is wel een goed idee, veel meer aaseters hebben er baat van. Maar voor onze gezondheid is het niet zo goed.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 20:38
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
>Z'n boerenlul(ik denk dat jij dat wilde zeggen) moet ook de jachtcursis doen om te mogen jagen. Dus dat zijn dan ook professionals. Deze boeren jagen meestal op hun eigen weidelanden, zo houden ze het wild dat op hun land leeft mooi in evenwicht. Jagers zijn mensen uit alle lagen van de bevolking, boeren, mensen die in fabrieken werken, huisvrouwen, dokters, en ga zo maar door, ook veel boswachters zijn jager in hun vrije tijd.
Toen ik zei 'boeren***'(inderdaad: boerenlul) had ik het niet specifiek over boeren, het is maar een zegswijze. Misschien had ik beter kunnen zeggen:
Citaat:
Hiermee moet worden voorkomen dat iedereen die een jachtgeweer kan vasthouden zomaar in het wilde weg gaat lopen schieten.
Snap je? Het gaat er niet om wat zo iemand verder doet als beroep, zolang hij maar weet waar hij mee bezig is tijdens de jacht.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 22:34
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
DKBD schreef op 04-07-2003 @ 13:30:
ik wil graag weten hoe forummers denken over de jacht. ben je voor of tegen? en ik zou ook graag wilen weten waarom. (dus niet alleen: ik vind het zielig.)
dankjewel!
Zwaar tegen,

Plezierjacht al helemaal. Dieren vermoorden voor plezier is niet de manier. Deze mensen hebben weinig respect voor de natuur en daarom ben ik tegen. Ook omdat plezierjacht ook betekent voor onnodig dierenleed.
Jacht voor voedsel kan ik soms begrijpen (sommige stammen die afgezonderd leven van de bewoonde wereld). Deze jagen om te overleven en zullen niet meer nemen dan nodig. En ze gebruiken vaak het hele dier en daarnaast respecteren ze wel de dieren. Dit betekent dus niet dat ik 'voedseljacht' in NL goedkeur. De manieren hier zijn niet goed en vaak worden dieren verwond en moeten onnodig lijden. Ook is hier geen sprake van overleving, omdat we genoeg voedsel hebben.


Jacht voor behoud van natuur ben ik ook tegen. Ze schieten hier en daar wat vossen en ganzen enzo omdat er teveel komen. Dat er teveel komen is de eigen schuld van de mensen en de mensen kunnen blijkbaar dat alleen oplossen met doden.

Voorbeeldje: in nederland worden vallen gezet voor muskusratten. Deze dieren zijn in NL gekomen doordat er een paar mensen graag wat bont wilde dragen. De dieren zijn vervolgens (niet door het ALF) ontsnapt. Daardoor zijn deze dieren nu bedreigend voor de dijken.
En zo zijn er nog zat voorbeelden te noemen van diverse dieren die hier per ongeluk of expres zijn gekomen door tedoen van de mens en die nu ook geen goede invloed zijn in gebieden in NL.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 21:22
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 16-07-2003 @ 20:38:
Toen ik zei 'boeren***'(inderdaad: boerenlul) had ik het niet specifiek over boeren, het is maar een zegswijze. Misschien had ik beter kunnen zeggen:

Snap je? Het gaat er niet om wat zo iemand verder doet als beroep, zolang hij maar weet waar hij mee bezig is tijdens de jacht.
>Iedereen weet wat hij doet als hij de jacht bedrijft. Als je in een groep gaat jagen is er altijd iemand bij die de leiding neemt, deze zegt op welke diersoorten er wordt gejaagt en welke technieken er worden gebruikt en welk gebied van de jachtveld wordt bejaagt en wat de gedragregels zijn.



Citaat:
Techxp schreef:

Zwaar tegen,
Dit moet iedereen voorzich zelfs weten.

Citaat:
Plezierjacht al helemaal. Dieren vermoorden voor plezier is niet de manier. Deze mensen hebben weinig respect voor de natuur en daarom ben ik tegen. Ook omdat plezierjacht ook betekent voor onnodig dierenleed.
Jacht voor voedsel kan ik soms begrijpen (sommige stammen die afgezonderd leven van de bewoonde wereld). Deze jagen om te overleven en zullen niet meer nemen dan nodig. En ze gebruiken vaak het hele dier en daarnaast respecteren ze wel de dieren. Dit betekent dus niet dat ik 'voedseljacht' in NL goedkeur. De manieren hier zijn niet goed en vaak worden dieren verwond en moeten onnodig lijden. Ook is hier geen sprake van overleving, omdat we genoeg voedsel hebben.
>Plezierjacht en voedseljacht hebben we niet in Nederland, het is allemaal beheersjacht en tegen gaan van wildeschade aan flora en fauna. De jagers gebruiken hagelgeweren en kogelgeweren(geen vol metallen). Ff een uitleg hoe hagel werkt want er zijn veel misverstanden hier over. Het dier sterft niet omdat de hagel in het beest zelf gaat(zowel dan heb je hem veelste dichtbij geschoten, maar dit proberen jagers te voorkomen). Het wild sterft aan de schock van de inslag van de hagel.(Dus al je een geschoten konijn slacht mag er niet veel hagel in het vlees zitten, wel net onder de huid). Het kogel werkt net het zelfde, deze moet bij de inslag vervormen en uit elkaar spatten om de inslag te vergroten, daarom geen vol metaal want die gaat dwars door het lichaam heen en het dier leeft de eerste tijd nog, maar gaat vervolgen dood aan bloedverlies). Als je een beest geschoten hebt kan het zijn dat hij de eerste tijd nog wat spartelt, het dier is dood, maar dat spartelen wordt veroorzaakt omdat er geen bloed meer in de spieren stroomt(het is niet zoals in de film van knal en hij ligt gelijk rustig op de grond.) Het kan voortkomen dat een dier wordt aan geschoten en dat hij dus nog leeft en daarom hebben we een hond bij ons, om het wild toch snel te bemachten en vervolgens te doden.


Citaat:
Jacht voor behoud van natuur ben ik ook tegen. Ze schieten hier en daar wat vossen en ganzen enzo omdat er teveel komen. Dat er teveel komen is de eigen schuld van de mensen en de mensen kunnen blijkbaar dat alleen oplossen met doden.
>De mens lost het niet allen op met doden, faunabeheer is meer dan dood schieten van dieren, ook er voor zorgen dat er van sommige dieren juist meer komen en het aaanleg en onderhoud van natuurgebieden en schuilplaatsen.

Citaat:
Voorbeeldje: in nederland worden vallen gezet voor muskusratten. Deze dieren zijn in NL gekomen doordat er een paar mensen graag wat bont wilde dragen. De dieren zijn vervolgens (niet door het ALF) ontsnapt. Daardoor zijn deze dieren nu bedreigend voor de dijken.
En zo zijn er nog zat voorbeelden te noemen van diverse dieren die hier per ongeluk of expres zijn gekomen door tedoen van de mens en die nu ook geen goede invloed zijn in gebieden in NL.
De ALF is z'n club van mensen zoals Volkert van de Graaf, die nertsen los laat zonder er bij te bedenken dat dit een ramp voor de inheemse fauna is?(wat weten onze dierenvrienden toch veel van de natuur af ) En dat dit ook nog een vandalisme en diefstal is. Ik heb geen respect voor dit soort mensen en vind dat zulken zwaar moeten worden bestraft.

Even over de muskusratten. Ze zijn idd daad in nederland uitgezet door een baron of een andere groot grond bezitter, deze heeft deze dieren uit Canada weg gehaalt. Want het was een mooi beest en heeft idd een mooie pels. Alleen deze man wist niet dat de dieren zich zo snel konden voortplanten en nu zitten ze in heel Nederland. Er is een alternatief tegen slootswal vernieling, namelijk sla allemaal damwand profiel tegen de slootskant. Dit mag niet meer van geimpregmeert hout zijn, vanmege het milieu, dus moet het maar van tropich hardhout. Want de andere houtsoorten rotten weg terwijl jij er nog bij staat. Slaat mooi netjes al die rechte slootkanten en de fauna die rond het water leven hebben niks meer aan deze sloten, dus die zullen dan wel verdwijnen. En dit allemaal omdat een paar mensen die het zielig vinden dat uitheemse dieren worden dood gemaakt terwijl het inheemse wild naar de kloten gaat(bv nijlgans). De mens heeft er voor gezorgt dat uitheemse dieren zoals de kat, nijlgans en muskusrat in onze natuur gekomen zijn, dus is het ook hun taak om ze weer te verwijderen.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 23:31
TechXP
TechXP is offline
Misschien dat ik er nog verder op in ga later. Nu alvast een ding.

Plezierjacht is er nog genoeg. Vissen vind ik persoonlijk er ook onder vallen (maar goed dat is mijn mening). De boeren en jagers die zo nu en dan onder de valse voorwenselen 'beheerjacht' wat dieren afknallen doen dat blijkbaar met groot plezier.

Het doden van dieren alleen maar om de fouten van de mens op te lossen daar ben ik zeer tegen. De mens moet gewoon afblijven van de natuur.

Citaat:
De ALF is z'n club van mensen zoals Volkert van de Graaf, die nertsen los laat zonder er bij te bedenken dat dit een ramp voor de inheemse fauna is?(wat weten onze dierenvrienden toch veel van de natuur af ) En dat dit ook nog een vandalisme en diefstal is. Ik heb geen respect voor dit soort mensen en vind dat zulken zwaar moeten worden bestraft.
ALF en Volkert zijn 2 totaal verschillende dingen kan ik je vertellen. Ik ben zelf veganist, maar maakt dat mij ook een volkertje? NEE

ALF heeft een soort 'code' waarin staat dat de acties niet betekent dat er doden moeten vallen. Dus het ALF/DBF zullen nooit aanslagen op mensenlevens plegen. In de geschiedenis daarvan zijn naar mijn weten nog nooit mensen dood gegaan.

Volkert was niet zoals een ALF'er. Volkert hield zich voor zover bekend bezig met juridische zaken.
De ALF heeft natuurlijk wel vaak verband met brandstichting enzo. Ik keur niet alles van hun goed (de zeer illegale dingen), maar sommige acties van hun kan ik wel begrip voor opbrengen, zoals hun verborgencamera acties (waarbij ze dus undercover film opnames maken).

Inderdaad het loslaten is niet altijd zo een goed plan, zeker omdat het ook gefokte dieren zijn. Ze kunnen beter die dieren stelen en onderbrengen bij een beter tehuis (wat ze overigens ook wel eens doen).

Citaat:
De mens heeft er voor gezorgt dat uitheemse dieren zoals de kat, nijlgans en muskusrat in onze natuur gekomen zijn, dus is het ook hun taak om ze weer te verwijderen.
Het verwijderen heeft al geen zin, omdat de lust van mensen naar dieren uit andere landen heel groot is. Ook reizen wij te veel, waardoor er verschillende insekten of ander soort dieren in het nederlands milieu terecht komen.
De mens moet de natuur met rust laten, zodat deze zich eens kan herstellen. De mens moet de natuur gebruiken en niet misbruiken, zoals ik het altijd zeg.

Citaat:
>Iedereen weet wat hij doet als hij de jacht bedrijft. Als je in een groep gaat jagen is er altijd iemand bij die de leiding neemt, deze zegt op welke diersoorten er wordt gejaagt en welke technieken er worden gebruikt en welk gebied van de jachtveld wordt bejaagt en wat de gedragregels zijn.
En jij jaagt voor je plezier? (tenminste in je profiel staat het onder hobby). En dat was er niet volgens jouw in NL?

Misschien dat er wel leiding is bij de jacht, maar helaas is er nog genoeg leed bij de jacht. Of er worden onnodig dieren afgeschoten.
Neem nou de vossen in NL. In sommige provincies mag je niet jagen en in de meeste wel. Omdat er volgens de o zo goede reden van de jagers de weidevogel wordt bedreigd door de vos, moeten er weer vossen afgemaakt worden. Nou vraag ik me toch af waar ze die vossen zien, want zie jij zoveel vossen? De statistieken over de vossen zijn al niet zo goed, dus denken ze dat er te veel zijn.
Trouwens de rechter heeft mooi een goede uitspraak gedaan tegen de leugens die ze verspreide over vossen. In bijna alle provincies zijn vossen beschermd momenteel. Zie:

http://home.planet.nl/~stich968/
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 19-07-2003, 15:43
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
Citaat:
TechXP schreef op 17-07-2003 @ 23:31:

Plezierjacht is er nog genoeg. Vissen vind ik persoonlijk er ook onder vallen (maar goed dat is mijn mening). De boeren en jagers die zo nu en dan onder de valse voorwenselen 'beheerjacht' wat dieren afknallen doen dat blijkbaar met groot plezier.


> , jullie dierenbeschermers zien jagers alleen maar als de man met het grote geweer, die alleen maar dieren afschiet voor het plezier. Even een klein vraagje ben jij ooit weleens mee geweest op jacht, dan zie pas dat het helemaal anders gaat dan de dierenbescherming beweert.

Citaat:
Het doden van dieren alleen maar om de fouten van de mens op te lossen daar ben ik zeer tegen. De mens moet gewoon afblijven van de natuur.

Het verwijderen heeft al geen zin, omdat de lust van mensen naar dieren uit andere landen heel groot is. Ook reizen wij te veel, waardoor er verschillende insekten of ander soort dieren in het nederlands milieu terecht komen.
De mens moet de natuur met rust laten, zodat deze zich eens kan herstellen. De mens moet de natuur gebruiken en niet misbruiken, zoals ik het altijd zeg.
>Omdat sommige mensen laten katten gewoon los,in natuurgebieden/weilanden omdat ze geen plek hebben voor dat beest inde vakantie. Z'n beest is een ramp voor de inheemse fauna, omdat het andere technieken gebruikt om te jagen en omdat z'n beest blijft door vreten. Dus omdat sommige katten liefhebbers die beesten dumpen, mogen faunabeheerders van jou alleen maar toe kijken hoe z'n beest alles vernieldt? Als je de natuur met rust laat loopt het alleen maar verkeert af. Al het natuur wordt in nederland beheert. Bossen worden uitgedunt, rietvelden moet om de zoveel jaar gemaait worden en ga zomaar door. Zo is het ook net zo met het wild, sommige dieren moeten worden beschermd en van sommige moet er een paar worden afgeschoten. Als je echt oernatuur wilt zoals een paar hondert jaar geleden, moet je de zee- en rivierdijken doorsteken en af en toe eem heideveld of bos gewoon laten afbranden. Anders hebben we over hondert jaar alleen maar bos in Nederland en andere natuurtypen zijn totaal verdwenen.



ALF en Volkert zijn 2 totaal verschillende dingen kan ik je vertellen. Ik ben zelf veganist, maar maakt dat mij ook een volkertje? NEE


Citaat:
Inderdaad het loslaten is niet altijd zo een goed plan, zeker omdat het ook gefokte dieren zijn. Ze kunnen beter die dieren stelen en onderbrengen bij een beter tehuis (wat ze overigens ook wel eens doen).
>Dit is gewoon diefstal dus. Ik vind laat z'n nerstenfokker gewoon met rust, z'n man verdient teminste zijn eigen centen.


Citaat:
En jij jaagt voor je plezier? (tenminste in je profiel staat het onder hobby). En dat was er niet volgens jouw in NL?
>Sommige mensen vinden het leuk om in vrije tijd bezig te zijn in de natuur, net zoals jagers. Zij vinden het mooi dat onze fauna in evenwicht en gezond is. Als je er geen plezier aan beleeft zou je het niet in je vrije tijd doen, ik vind het juist zo mooi dat ik er mijn werk van probeer te maken. Wat ik bedoel er is geen plezierjacht dat de dierenbescherming bedoelt in Nederland.

Citaat:
Misschien dat er wel leiding is bij de jacht, maar helaas is er nog genoeg leed bij de jacht. Of er worden onnodig dieren afgeschoten.
Neem nou de vossen in NL. In sommige provincies mag je niet jagen en in de meeste wel. Omdat er volgens de o zo goede reden van de jagers de weidevogel wordt bedreigd door de vos, moeten er weer vossen afgemaakt worden. Nou vraag ik me toch af waar ze die vossen zien, want zie jij zoveel vossen? De statistieken over de vossen zijn al niet zo goed, dus denken ze dat er te veel zijn.
Trouwens de rechter heeft mooi een goede uitspraak gedaan tegen de leugens die ze verspreide over vossen. In bijna alle provincies zijn vossen beschermd momenteel. Zie:

http://home.planet.nl/~stich968/
>je vroeg je af"Nou vraag ik me toch af waar ze die vossen zien, want zie jij zoveel vossen? De statistieken over de vossen zijn al niet zo goed, dus denken ze dat er te veel zijn." . Ten eerste de vos een nachtdier en heel schuw. Dus je komt ze nouwlijks overdag tegen, vooral niet met dit weer. Als je s'nacht op pad gaat en je neemt een lichtbak mee en je schijn hier mee over de weilanden kun je ze heel makkenlijk vinden want hun ogen weerkatsen in het licht, zo kan je vossen zien. Maar je kan ook sporenvan vossen vinden, stront en pootafdrukken en aangeverten prooien en natuurlijk de vossenbouw. Paar jaar geleden zaten er bij ons nouwlijks vossen, sinds een paar jaar worden ze steeds meer beschermt. En nu zitten er bij ons bijna overal vossen, ik kan je zo een paar vossenbouwen aanwijzen. Als er zoveel vossen zijn kun je het helaas ook merken aan de weidevogelspopulatie, want deze gaat drastische achteruit. Nazorgers beleven er geen plezier meer aan, want je hebt een paar nesten gevonden en een paar dagen later ga je er weer langs en dan is het grootste gedeelt al geplundert door de vos en kraai. In Drente is het verboden en ik heb een kranteartikel gevonden van een vogelliefhebber die het niet eens is met het verbod: http://www.tctubantia.nl/regioportal...-zoeken-Zoeken!!__1682307_,00.html?ArchiefID=1682307
Maar ja over een paar jaar hebben we faunabeheersplannen en die zijn 5 jaar geldig. En ik durf er gif op in te nemen dat de jacht op vossen in drente over een paar jaar weer beoefend mag worden. Want het probleem wordt toch steeds maar groter en er zal dus steeds meer klacht komen van boeren, vogelwachten, faunabeheerders en andere natuurliefhebbers.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 19-07-2003, 15:52
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
De snelkoppeling werkt niet, dus hier staat het krantebericht:

Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 09-07-2003
Weidevogels massaal slachtoffer van kraaien, vossen, marters en bunzingen
Zeg maar dag tegen de grutto

Door Henk Bouwhuis

Voorzitter Jan Koenderink van de Weidevogelgroep Hof van Twente voelt zich machteloos. Nesten met grutto’s, kieviten en wulpen worden op grote schaal uitgemoord. Kraaien, kauwen en roeken en ‘bodemrovers’ als bunzing, vos en marter zijn volgens Koenderink de boosdoeners. Volgens hem is er maar één oplossing: de jacht (her)openen.




De tranen springen vogelliefhebber Jan Koenderink af en toe in de ogen. Bij zijn dagelijkse wandelingen door het veld wordt hij telkens weer geconfronteerd met de wrede kant van de natuur. Nesten van weidevogels blijken door roofdieren leeggevreten. De bodembroeders zijn een makkelijke prooi. ‘De arme diertjes hebben geen verweer’, treurt Koenderink. Voor hem en zijn twaalf medevrijwilligers, die zich inspannen voor weidevogels, zijn de ‘slachtpartijen’ bijzonder frustrerend. ‘We staan machteloos. Het is dweilen met de kraan open.’

De voorzitter van de Weidevogelwerkgroep Hof van Twente, dit jaar onderscheiden door Landschap Overijssel, noemt een ‘triest’ voorbeeld. ‘In het Stokkumervlier hebben we zes nesten met wulpen en tien bebroede gruttonesten aangetroffen. Geen enkele jonge vogel is groot geworden.’ Bij de leeggeroofde nesten vond Koenderink sporen van vossen. ‘De vos eet namelijk niet de hele vogel op. Kop en vleugelpunten laat hij liggen.’ Als ‘bewijs’ heeft Koenderink de restanten van de weidevogels mee naar huis genomen.

Ook roeken en zwarte kraaien hebben het, volgens Koenderink, op jonge weidevogels voorzien. ‘In duikvluchten worden de jonge vogels gegrepen... Er blijven alleen wat donsveertjes achter.’

De Weidevogelwerkgroep, die rond verschillende kernen in de Hof een werkgebied van 1400 hectare heeft, telde vorig jaar 31 gruttoparen. Koenderink zegt dat het er dit jaar nog minder zijn. Populaties van andere weidevogels, zoals kieviten en wulpen, nemen volgens de Hengeveldenaar eveneens schrikbarend af. De tureluur is inmiddels nagenoeg verdwenen in de Hof. ‘Er moeten snel beschermende maatregelen worden genomen. Anders kunnen we hier ‘dag’ zeggen tegen de weidevogels.’

Alleen ‘bijstelling’ van de Flora- en Faunawet zet, volgens Koenderink, zoden aan de dijk. Hij pleit voor ‘vrije jacht’ op vossen, marters, bunzing en kraaiachtigen. Sinds enige tijd zijn deze dieren beschermd. Alleen in uitzonderlijke gevallen - wanneer een landbouwer duidelijk aantoonbare schade ondervindt- mogen de roofdieren afgeschoten worden. Koenderink wil de reguliere jacht heropenen. De vogelliefhebber benadrukt dat het niet zijn bedoeling is om alle vossen af te schieten. ‘Maar er zijn er nu veel te veel van. De roofdieren richten zoveel schade aan. Een beter beheer van de wildstand is hard nodig.’

De Weidevogelwerkgroep Hof van Twente heeft inmiddels bij de provincie aan de bel getrokken. ‘We hebben rapporten opgestuurd, waaruit blijkt dat het aantal weidevogels in de Hof steeds minder wordt. Om uitroeiing van de weidevogels te verkomen, hebben we tevens verzocht om de jacht op roofdieren te heropenen.’

Tot nu toe zonder resultaat. ‘De overheid trekt er zich geen bliksem van aan. Het lot van weidevolgels laat bestuurders koud’, hekelt Koenderink.

De werkgroep legt het hoofd niet in de schoot. Binnenkort, als de opnieuw tegenvallende tellingen op een rijtje zijn gezet, gaat er wederom een rapport met alarmerende brief naar de provincie. ‘Zo proberen we nogmaals de overheid wakker te schudden. We moeten wel. Het is vijf voor twaalf.’

Over de circa honderd boeren, waarmee de weidegroep in de Hof te maken heeft, niets dan lof. Koenderink: ‘Alle boeren werken honderd procent mee om de weidevogels te sparen.’ Vrijwilligers van de werkgroep stropen in het voorjaar akkers en weilanden af om nesten van weidevogels met takjes te markeren. ‘De boeren maaien of ploegen dan om de nesten heen’, zegt Koenderink.

Hij vraagt zich af hoelang de bodemnesten in de Hof nog worden gekoesterd. ‘Het is moeilijk om mensen te stimuleren om zich in te zetten voor weidevogels, terwijl de regering rovers alle vrijheid geeft.’
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna Sportvissen verboden?
Poeperd
44 03-05-2006 09:13
Flora & Fauna Vogelaars
Bludjinni
27 21-05-2003 11:54
Flora & Fauna 50 eenden, kippen ganzen en ander gevogelte gedood
Kupu
87 13-10-2002 09:48
Levensbeschouwing & Filosofie [filosofie] Afschaffen van goed en kwaad
Ander Daglicht
8 21-08-2002 19:21
Flora & Fauna Ik zag laatst toen ik op weg ging naar mijn tante..
*~*DutchGirl*~*
22 03-04-2002 10:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:17.