Oud 04-09-2003, 21:55
chris9 tje
chris9 tje is offline
In plaats van reageren met " ik vind het zwak, je moet niet zo stom doen", kun je je ook afvragen WAAROM iemand er zoveel moeite voor wil doen om niet te hoeven gymmen. Daar is echt wel een goede reden voor.
En je kunt daar inderdaad niet van blijven weglopen, maar dan kun je als school zo iemand beter goede begeleiding geven en zorgen dat iemand misschien stap voor stap wel weer naar gym durft.

Ik had een enorme hekel aan softbal. Ik snapte er geen knal van en k heb redelijk last van faalangst, dus dat maakte alles er nog veel beter op. Na de zoveelste bal die die docent veeul te moeilijk aangooide voor mij ben ik gaan staken. K heb de rest van t schooljaar alleen maar gekeken naar wat mij klasgenoten deden met softbal. Daardoor ging ik het spel beter begrijpen, k moest er ook nog een werkstukje over maken en toen snapte ik beter wat ik moest doen.
Daarnaast was ik vet boos op die docent dus die heb ik ook meteen verteld dat ik het veel te moeiljk vond en dat ie meer rekening moest houden met mijn niveau. Nu was die man de beroerdste niet en hij heeft er ook echt rekening mee gehouden.
Het jaar erna ben ik steeds een beetje meer mee gaan doen met softbal. Uiteindelijk had ik er toch nog een V/G voor en ik was een stukje "angst" ofzo kwijt

M.a.w scholen/ docent moeten goede begeleiding geven bij dit soort leerlingen. Dan heeft zo iemand veel meer aan een gymles, dan wanneer je hem of haar alleen maar dwingt om mee te doen.

Gymlessen zijn te kort en niet inspannend genoeg om daadwerkelijk iets te kunnen betekenen i.v.m. overgewicht.
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2003, 22:15
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-09-2003 @ 19:19:
Dan zou ik een klacht indienen en/of wandelen ipv rennen en/of gewoon weg gaan. Ik vind zo iets echt onzin nl, even iemand naar de klote helpen alleen voor zo'n stomme gymles. Maar goed, bij mij hebben ze (gelukkig) nooit zo moeilijk gedaan. (Misschien ook omdat ze wisten dat ik het toch niet zou doen oid, weet ik niet.)
een vriendin van mij vond het ook achterlijk en is toen een les anw gaan spijbelen om voor mij klaar te staan met de fiets . eerst dus een stukje gewandeld. toen we uit het zicht waren achterop de fiets gaan zitten en het laatste stukje weer wandelen. probleem was wel dat ik toen binnen het maximale aantal minuten binnen was en de leraar dus zoiets had van 'zie je wel? je kan het wel!'. Maar goed, het is uiteindelijk allemaal goed gekomen de lessen erna heb ik nóg meer briefjes meegenomen en toen mocht ik uiteindelijk enkele oefeningen skippen en die later (in m'n vrije tijd ( ), toen de blessure voorbij was) inhalen. maar goed, dat vond ik op dat moment beter dan alles mee moeten doen en daarmee m'n knie nog verder slopen
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 22:44
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik wil ff het verschil tussen gym en alle andere vakken vaststellen: gym legt de nadruk op het lichamelijke en de rest van de vakken op het geestelijke. Op basis van dit verschil, vind ik dat je gym niet met een ander vak kan vergelijken. Het is geen kwestie van leren, maar van kunnen. Leren kan iedereen tot op een bepaalde hoogte, maar kunnen is wat anders. En ja, je kan bepaalde dingen leren bij gym en dan denk ik vooral aan balspelen. En dat deel van gym is ook goed, vind ik, maar toesteloefeningen, daar moet je gewoon goed in zijn of de durf hebben om ze te doen, als je dat niet kunt of durft, dan houdt het op. De een is leniger dan de ander. M.a.w. de een is lichamelijk 'beter' dan de ander. Zo ben je geboren, met een voortreffelijke lenigheid of met hoogtevrees. Daar verander je niks aan. Daarom vind ik ook dat mensen die bepaalde oefeneningen niet kunnen doen, die ook niet hoeven doen. Respect hebben voor iemands angsten heet dat. Oja ik zou m'n angsten kunnen overwinnen: als ik eenmaal (gedwongen) toch over die kast gesprongen ben, doe ik het de volgende keer echt niet meteen nog een keer. Zo makkelijk overwin je angsten als hoogtevrees niet.

Nog een verschil tussen gym en een ander vak, waar je slecht in bent: als je slecht bent in wiskunde sta je persoonlijk garant voor je resultaten, ook al is het een diepe onvoldoende. Als je slecht bent in gym, heeft de hele klas daar 'last' van. De hele rij achter je staat te wachten (omdat jij niet over die bok durft te springen), je verliest met voetbal (omdat jij steeds de bal mist). Bij wiskunde maakt het niet uit hoe slecht je er in bent, dat zal niemand iets kunnen schelen. Bij gym krijg je steeds opmerkingen (expliciet of impliciet) over wat je doet en hoe. Je krijgt dus meteen commentaar op het feit dat je niet goed bent in gym. Het is niet een kwestie van niet tegen kritiek kunnen. Jij wéét dat je het niet goed doet, maar je kan nou eenmaal niet beter. In zo'n geval komt het commentaar hard aan. Daar kun je erg onzeker van worden. Je doet even hard je best als voor je proefwerk wiskunde, maar daar lukt het wel en in de gymzaal niet. Zoals ik al zei, het is een kwestie van kunnen, niet van leren.

Miss Sunshine 1986 > ik heb je pm gelezen en ik snap je heel goed en ook de redenen enzo. Ik wou dat mijn ouders zo waren geweest!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 12:11
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 04-09-2003 @ 23:44:
Ik wil ff het verschil tussen gym en alle andere vakken vaststellen: gym legt de nadruk op het lichamelijke en de rest van de vakken op het geestelijke. Op basis van dit verschil, vind ik dat je gym niet met een ander vak kan vergelijken. Het is geen kwestie van leren, maar van kunnen. Leren kan iedereen tot op een bepaalde hoogte, maar kunnen is wat anders. En ja, je kan bepaalde dingen leren bij gym en dan denk ik vooral aan balspelen. En dat deel van gym is ook goed, vind ik, maar toesteloefeningen, daar moet je gewoon goed in zijn of de durf hebben om ze te doen, als je dat niet kunt of durft, dan houdt het op. De een is leniger dan de ander. M.a.w. de een is lichamelijk 'beter' dan de ander. Zo ben je geboren, met een voortreffelijke lenigheid of met hoogtevrees. Daar verander je niks aan. Daarom vind ik ook dat mensen die bepaalde oefeneningen niet kunnen doen, die ook niet hoeven doen. Respect hebben voor iemands angsten heet dat. Oja ik zou m'n angsten kunnen overwinnen: als ik eenmaal (gedwongen) toch over die kast gesprongen ben, doe ik het de volgende keer echt niet meteen nog een keer. Zo makkelijk overwin je angsten als hoogtevrees niet.
Ja dat is misschien wel zo maar er zijn ook zat oefeningen die voor iedereen even moeilijk zijn (ja tuurlijk is voetbal makkelijker voor iemand die het in zn vrije tijd ook doet)

Ik ben het ermee eens dat de toesteloefeningen iets heel anders zijn dan voetbal.. Maar bijv op de kleine trampoline springen moet in principe iedereen kunnen, ik kan me ook niet voorstellen dat dat voor iemand eng kan zijn.. Je komt niet hoog, en het enige wat je hoeft te doen is je armen omhoog te doen en oefenen met neerkomen (wat ook goed is voor andere situaties), het word pas vervelend als je bijv een salto moet maken in de lucht.. Ik vind niet dat school je mag dwingen toch dat door te zetten dan.. Maar meestal heb je alleen moeite met bepaalde delen van gym..

En bijvoorbeeld bij een rondje om een meer rennen vind ik dat je dan wel gewoon mee moet doen, want iedereen kan dat.. (afgezien van blessures enzo dan)

Citaat:
Missy1234567890 schreef op 04-09-2003 @ 23:44:

Nog een verschil tussen gym en een ander vak, waar je slecht in bent: als je slecht bent in wiskunde sta je persoonlijk garant voor je resultaten, ook al is het een diepe onvoldoende. Als je slecht bent in gym, heeft de hele klas daar 'last' van. De hele rij achter je staat te wachten (omdat jij niet over die bok durft te springen), je verliest met voetbal (omdat jij steeds de bal mist). Bij wiskunde maakt het niet uit hoe slecht je er in bent, dat zal niemand iets kunnen schelen. Bij gym krijg je steeds opmerkingen (expliciet of impliciet) over wat je doet en hoe. Je krijgt dus meteen commentaar op het feit dat je niet goed bent in gym. Het is niet een kwestie van niet tegen kritiek kunnen. Jij wéét dat je het niet goed doet, maar je kan nou eenmaal niet beter. In zo'n geval komt het commentaar hard aan. Daar kun je erg onzeker van worden. Je doet even hard je best als voor je proefwerk wiskunde, maar daar lukt het wel en in de gymzaal niet. Zoals ik al zei, het is een kwestie van kunnen, niet van leren.
Hier ben ik het niet mee eens.. Met wiskunde krijg je zeker ook opmerkingen als je het niet snapt en het steeds vraagt.
Ik ben dan 1 van de mensen die toevallig redelijk goed is in wiskunde en ik erger mij soms aan domheid van mensen, toch zal ik er nooit wat van zeggen tegen anderen en ze gewoon helpen door de sommen uit te leggen tot ze het wel snappen.

En als je bij wiskunde een 'te domme'vraag stelt krijg je sarcasme terug van de leraar, en opmerkingen waar je ook niet veel wijzer van word.

Laatst gewijzigd op 05-09-2003 om 12:20.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Debbyyy schreef op 04-09-2003 @ 22:38:

Nu zit ik de 3e klas en moet ik wel bij de les aanwezig zijn, en er een verslag van maken.
Verder hoef ik niet mee te doen.
Nou, ontzettend stoer hoor.

"Kijk, ik hoef niet mee te doen met gym, dat is toch ongelooflijk stoer? Jullie sloven je allemaal uit en ik ben te lui om wat te doen, haha!"

Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 14:47
Verwijderd
Citaat:
chris9 tje schreef op 04-09-2003 @ 22:55:
In plaats van reageren met " ik vind het zwak, je moet niet zo stom doen", kun je je ook afvragen WAAROM iemand er zoveel moeite voor wil doen om niet te hoeven gymmen. Daar is echt wel een goede reden voor.
En je kunt daar inderdaad niet van blijven weglopen, maar dan kun je als school zo iemand beter goede begeleiding geven en zorgen dat iemand misschien stap voor stap wel weer naar gym durft.

M.a.w scholen/ docent moeten goede begeleiding geven bij dit soort leerlingen. Dan heeft zo iemand veel meer aan een gymles, dan wanneer je hem of haar alleen maar dwingt om mee te doen.

Gymlessen zijn te kort en niet inspannend genoeg om daadwerkelijk iets te kunnen betekenen i.v.m. overgewicht.
Wie zegt er dat we ons dat niet afvragen? Soms zal er idd wel een goede reden voor zijn, maar negen van de tien keer niet. En als is die goede reden er: kom er dan voor uit. Als die reden nl zo goed is, dan zal het ook voor de school vaak wel een geldige reden zijn. De school wil vaak best leerlingen begeleiden, maar dan moeten die leerlingen wel hun mond open doen ipv alleen maar weg te lopen, te spijbelen, smoesjes te verzinnen, enz. 't is dan niet de fout van de school dat er niks gebeurd.

Elke beweging helpt, dus ook die anderhalf uur gym per week. 't is iig beter dan niks.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 15:01
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 05-09-2003 @ 15:47:
Wie zegt er dat we ons dat niet afvragen? Soms zal er idd wel een goede reden voor zijn, maar negen van de tien keer niet. En als is die goede reden er: kom er dan voor uit. Als die reden nl zo goed is, dan zal het ook voor de school vaak wel een geldige reden zijn. De school wil vaak best leerlingen begeleiden, maar dan moeten die leerlingen wel hun mond open doen ipv alleen maar weg te lopen, te spijbelen, smoesjes te verzinnen, enz. 't is dan niet de fout van de school dat er niks gebeurd.

Elke beweging helpt, dus ook die anderhalf uur gym per week. 't is iig beter dan niks.
goed verwoord.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 15:13
Debbyyy
Avatar van Debbyyy
Debbyyy is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 05-09-2003 @ 15:00:
Nou, ontzettend stoer hoor.

"Kijk, ik hoef niet mee te doen met gym, dat is toch ongelooflijk stoer? Jullie sloven je allemaal uit en ik ben te lui om wat te doen, haha!"

Neeej, ik hoef me niet meer druk te maken, daarom die * *
__________________
Dare to be different :)
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 15:36
Me_Myself_and_I
Me_Myself_and_I is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 05-09-2003 @ 15:00:
Nou, ontzettend stoer hoor.

"Kijk, ik hoef niet mee te doen met gym, dat is toch ongelooflijk stoer? Jullie sloven je allemaal uit en ik ben te lui om wat te doen, haha!"

Je moet oppassen met zulke opmerkingen als je niet weet wat de échte reden is.

Gym kan voor sommige onzekere mensen echt een traumatische ervaring zijn. Dan kun je wel aankomen met opmerkingen als "angsten overwinnen!", "maak je niet druk gewoon meedoen!" maar dat is allemaal véél makkelijker gezegd dan gedaan. Stel je eens iemand voor die zich dagen voor de gymles zit op te vreten van PURE ANGST om weer op de voorgrond te moeten treden in die les. Ookal kun je je dat misschien niet voorstellen, dit is iets wat relatief vaak voorkomt.

Het klinkt allemaal erg stoer wat jullie beweren over "zwakheid" en weet ik wat nog meer, maar voor sommige mensen kan een gymles zijn of haar grootste angst vormen. En iemands grootste angst doe je niet zomaar af als onzin of luiheid. Die neem je serieus. Tenminste, zo denk ik er over.

Daarnaast moet je ook even kijken naar de vergelijking die iemand anders hier al eerder maakte: Gym is lichamelijk, leervakken zijn "geestelijk". Bij die "geestelijke" vakken maken wij onderscheid in kunnen (en hoeven) door mensen in te delen in verschillende scholen met verschillende niveau's. Van iemand met een havoadvies verwacht je ook niet dat deze een vwowiskundeles bijwoond. We verwachten wel van mensen dat zij gymles op het zelfde niveau volgen als iedereen. Terwijl iedereen het met mij eens zal zijn dat er nu eenmaal mensen zijn die goed zijn in gym en mensen die daar gewoon niets van kunnen. Is het dan eerlijk dat iemand die bij lange na niet op het niveau van zijn klasgenoten zit toch dezelfde dingen moet doen? Vind ik niet, logisch dat je daar onzeker van wordt. Net zoals iemand met een mavoniveau onzeker wordt in een vwoklas met allemaal beter presterende mensen om zich heen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 16:14
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Me_Myself_and_I schreef op 05-09-2003 @ 16:36:
Je moet oppassen met zulke opmerkingen als je niet weet wat de échte reden is.

Gym kan voor sommige onzekere mensen echt een traumatische ervaring zijn. Dan kun je wel aankomen met opmerkingen als "angsten overwinnen!", "maak je niet druk gewoon meedoen!" maar dat is allemaal véél makkelijker gezegd dan gedaan. Stel je eens iemand voor die zich dagen voor de gymles zit op te vreten van PURE ANGST om weer op de voorgrond te moeten treden in die les. Ookal kun je je dat misschien niet voorstellen, dit is iets wat relatief vaak voorkomt.

Het klinkt allemaal erg stoer wat jullie beweren over "zwakheid" en weet ik wat nog meer, maar voor sommige mensen kan een gymles zijn of haar grootste angst vormen. En iemands grootste angst doe je niet zomaar af als onzin of luiheid. Die neem je serieus. Tenminste, zo denk ik er over.
Ja, die neem je serieus door die persoon door te verwijzen naar een psycholoog.. Pure angst hebben voor iets als gymles is NIET NORMAAL.. En je kan nu misschien wel gymles ontwijken, maar ik denk dat je er voor de rest van je leven wat aan hebt als je er hulp voor zoekt.-
Citaat:
Me_Myself_and_I schreef op 05-09-2003 @ 16:36:

Daarnaast moet je ook even kijken naar de vergelijking die iemand anders hier al eerder maakte: Gym is lichamelijk, leervakken zijn "geestelijk". Bij die "geestelijke" vakken maken wij onderscheid in kunnen (en hoeven) door mensen in te delen in verschillende scholen met verschillende niveau's. Van iemand met een havoadvies verwacht je ook niet dat deze een vwowiskundeles bijwoond. We verwachten wel van mensen dat zij gymles op het zelfde niveau volgen als iedereen. Terwijl iedereen het met mij eens zal zijn dat er nu eenmaal mensen zijn die goed zijn in gym en mensen die daar gewoon niets van kunnen. Is het dan eerlijk dat iemand die bij lange na niet op het niveau van zijn klasgenoten zit toch dezelfde dingen moet doen? Vind ik niet, logisch dat je daar onzeker van wordt. Net zoals iemand met een mavoniveau onzeker wordt in een vwoklas met allemaal beter presterende mensen om zich heen.
Het niveau bij gym is echt laag, in principe moet iedereen het kunnen.. Als je het om lichamelijke redenen niet kan word je zowieso wel ontzien. tuurlijk zijn er mensen leniger dan anderen maar de dingen die ze vragen zijn niet onmogelijk (ok, sommige toestellen zijn moeilijk voor sommigen maar voetbal is voor eidereen even moeilijk) En bovendien heeft gym heel veel verschillende delen, ik geloof niet dat iemand in alle delen uit zichzelf slecht is.. Ik denk dat er dan meer speelt.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 16:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Me_Myself_and_I schreef op 05-09-2003 @ 16:36:
Je moet oppassen met zulke opmerkingen als je niet weet wat de échte reden is.

Gym kan voor sommige onzekere mensen echt een traumatische ervaring zijn. Dan kun je wel aankomen met opmerkingen als "angsten overwinnen!", "maak je niet druk gewoon meedoen!" maar dat is allemaal véél makkelijker gezegd dan gedaan. Stel je eens iemand voor die zich dagen voor de gymles zit op te vreten van PURE ANGST om weer op de voorgrond te moeten treden in die les. Ookal kun je je dat misschien niet voorstellen, dit is iets wat relatief vaak voorkomt.

Het klinkt allemaal erg stoer wat jullie beweren over "zwakheid" en weet ik wat nog meer, maar voor sommige mensen kan een gymles zijn of haar grootste angst vormen. En iemands grootste angst doe je niet zomaar af als onzin of luiheid. Die neem je serieus. Tenminste, zo denk ik er over.
Voor sommige mensen is een wiskunde toets ook bijna net zo erg als doodgaan en voor bepaalde presentaties kunnen sommigen (waaronder ik) ook als de dood zijn. Het is dus niet puur gym waarbij dat is, ook bij andere vakken.

Citaat:
Daarnaast moet je ook even kijken naar de vergelijking]die iemand anders hier al eerder maakte: Gym is lichamelijk, leervakken zijn "geestelijk". Bij die "geestelijke" vakken maken wij onderscheid in kunnen (en hoeven) door mensen in te delen in verschillende scholen met verschillende niveau's. Van iemand met een havoadvies verwacht je ook niet dat deze een vwowiskundeles bijwoond. We verwachten wel van mensen dat zij gymles op het zelfde niveau volgen als iedereen. Terwijl iedereen het met mij eens zal zijn dat er nu eenmaal mensen zijn die goed zijn in gym en mensen die daar gewoon niets van kunnen. Is het dan eerlijk dat iemand die bij lange na niet op het niveau van zijn klasgenoten zit toch dezelfde dingen moet doen? Vind ik niet, logisch dat je daar onzeker van wordt. Net zoals iemand met een mavoniveau onzeker wordt in een vwoklas met allemaal beter presterende mensen om zich heen.
dat is de fout van de docent. die hoort te kijken op welk niveau iedereen is en diegene op dat niveau te helpen. Er moeten aparte groepen worden gemaakt, waarbij het doel dat moet worden bereikt wordt aangepast. En ook als slechts 1 iemand slecht is in gymmen, dan moet daar rekening worden gehouden. Diegene moet dan een 6 krijgen voor het geen waar een ander (die erg goed is d'r in) een 4 krijgt. Bovendien is bijna iedereen wel slecht in iets van gym. Een speltype kan bijvoorbeeld totaal niet turnen en een turnster is juist weer slecht in conditie of taktiek spellen.
En zoals al eerder werd gezegd: dingen als wiskunde enzo kan je ook niet simpel leren. Dat moet je ook kunnen en kan je dat niet, dan kan je leren tot je een ons weegt, je zult nooit hoger dan een 6 halen. Zo is het nou eenmaal, net als bij gym. Terwijl men bij gym vaak nog cijfers geeft voor je inzet en dat bij wiskunde totaal niks uitmaakt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Me_Myself_and_I schreef op 05-09-2003 @ 16:36:
Het klinkt allemaal erg stoer wat jullie beweren over "zwakheid" en weet ik wat nog meer, maar voor sommige mensen kan een gymles zijn of haar grootste angst vormen. En iemands grootste angst doe je niet zomaar af als onzin of luiheid. Die neem je serieus. Tenminste, zo denk ik er over.
Ik zeg het echt niet om het 'stoer doen'. Als iemand echt bang is voor gym of voor wat dan ook, dan moet hij of zij zijn mond open doen. En niet, zoals ik al zei, met allerlei smoesjes aankomen. Dat geldt voor andere vakken toch net zo goed? Ik doe niemands angst af als onzin of luiheid (volgens mij heb ik dat ook nergens gezegd, zowel: sorry). Wat ik wel 'onzin' vind, is dat mensen er dan over liegen.


Citaat:
We verwachten wel van mensen dat zij gymles op het zelfde niveau volgen als iedereen.
Een goede (gym)docent houdt daar wél rekening mee.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 17:18
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 05-09-2003 @ 17:50:

En zoals al eerder werd gezegd: dingen als wiskunde enzo kan je ook niet simpel leren. Dat moet je ook kunnen en kan je dat niet, dan kan je leren tot je een ons weegt, je zult nooit hoger dan een 6 halen. Zo is het nou eenmaal, net als bij gym. Terwijl men bij gym vaak nog cijfers geeft voor je inzet en dat bij wiskunde totaal niks uitmaakt.
Precies.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Ja, die neem je serieus door die persoon door te verwijzen naar een psycholoog.. Pure angst hebben voor iets als gymles is NIET NORMAAL.. En je kan nu misschien wel gymles ontwijken, maar ik denk dat je er voor de rest van je leven wat aan hebt als je er hulp voor zoekt.-
Jij snapt er geen fuck van, echt niet, jij hebt echt geen idee hoe het is om er elke keer met een mengsel van pure angst en haat heen te gaan, dus waag het niet erover te oordelen. Jij hebt absoluut geen idee ervan hoe het is om altijd de slechtste te zijn, er altijd voor te zorgen dat je team punten verliest en hoe je dan behandeld word door de rest van de klas. Dus flikker een eind op wil je, je hebt er absoluut geen idee van hoe erg het kan zijn, en hoe wreed mensen tegen je kunnen zijn alleen maar omdat ze een dom spelletje hebben verloren
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 05-09-2003 @ 20:21:
Jij snapt er geen fuck van, echt niet, jij hebt echt geen idee hoe het is om er elke keer met een mengsel van pure angst en haat heen te gaan, dus waag het niet erover te oordelen. Jij hebt absoluut geen idee ervan hoe het is om altijd de slechtste te zijn, er altijd voor te zorgen dat je team punten verliest en hoe je dan behandeld word door de rest van de klas. Dus flikker een eind op wil je, je hebt er absoluut geen idee van hoe erg het kan zijn, en hoe wreed mensen tegen je kunnen zijn alleen maar omdat ze een dom spelletje hebben verloren
En jij wilt beweren dat je wel weet waar je het over hebt?

(En dan bedoel ik niet het 'angst voor gym'-gedeelte.)

Als het zo erg is, dan zou juist die psycholoog ed een goed advies zijn btw. Ook omdat je dingen dan verwerkt en er niet mee rond blijft lopen. Zo'n dom advies vind ik het helemaal niet. Wat maakt dat jij het wel zo'n dom en slecht advies vind? 'k ben eerlijk gezegd wel benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 19:40
Verwijderd
Citaat:
En jij wilt beweren dat je wel weet waar je het over hebt?

(En dan bedoel ik niet het 'angst voor gym'-gedeelte.)

Als het zo erg is, dan zou juist die psycholoog ed een goed advies zijn btw. Ook omdat je dingen dan verwerkt en er niet mee rond blijft lopen. Zo'n dom advies vind ik het helemaal niet. Wat maakt dat jij het wel zo'n dom en slecht advies vind? 'k ben eerlijk gezegd wel benieuwd.
Een normaal mens rent niet meer naar een psycholoog en kan best wat angsten en negatiefe herrineringen wegstoppen. Ik heb zeer slechte ervaringen ermee gemaakt op de basisschool, en het heeft ervoor gezorgt dat ik de 6 jaar gym op het middelbare onderwijs waar niets aan de hand was altijd nog met pure angst en haat heb gevolgd. Ik vind het doorverwijzen naar een psycholoog een nogal cynische en een zeer onbegripvolle opmerking. Net of je niet helemaal normaal in je hoofd bent. Er zijn personen die er absoluut geen notitie van hebebn door wat voor een hel sommige mensen zijn gegaan bij gym.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Me_Myself_and_I schreef op 05-09-2003 @ 16:36:
Je moet oppassen met zulke opmerkingen als je niet weet wat de échte reden is.
I know, I know, ik heb het zelf ook vaak genoeg meegemaakt. Gym is ook niet altijd een pretje geweest voor mij.

Citaat:

We verwachten wel van mensen dat zij gymles op het zelfde niveau volgen als iedereen. Terwijl iedereen het met mij eens zal zijn dat er nu eenmaal mensen zijn die goed zijn in gym en mensen die daar gewoon niets van kunnen. Is het dan eerlijk dat iemand die bij lange na niet op het niveau van zijn klasgenoten zit toch dezelfde dingen moet doen?
Nee, natuurlijk niet, maar je hebt ook gelijk dat het een raar systeem is. Maar als je bang voor gymlessen bent moet je daar wat aan doen in plaats van het probleem ontlopen - je komt het dan later hoe dan ook tegen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 19:44
HoopStront
HoopStront is offline
Ik had ook altijd een hekel aan gym. Altijd maar die stomme spelletjes. Vooral aan voetbal had ik een hekel, iedereen verwacht maar dat je tenminste een beetje kan voetballen, nou ik absoluut niet!! Als je dan een keer iets verkeerd doe, krijg je gelijk heel je team over je heen, vooral die paar fanatiekelingen, ik begrijp echt niet dat ze zich zo druk kunnen maken over een spelletje....

Soms leverde ik ook weleens briefjes in met dat ik ziek was (liet ik door een ander klasgenoot schrijven). Of ik kwam gewoon niet... na schooltijd sporte ik weer wel (vrijwillig sporten is veel leuker dan verplicht....)

-------------------------------------------------------------------

Citaat:
Als het zo erg is, dan zou juist die psycholoog ed een goed advies zijn btw.
Wat zou die psycholoog er aan kunnen doen... een briefje schrijven dat hij niet mee hoef te gymmen??
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 05-09-2003 @ 20:21:
Jij snapt er geen fuck van, echt niet, jij hebt echt geen idee hoe het is om er elke keer met een mengsel van pure angst en haat heen te gaan, dus waag het niet erover te oordelen. Jij hebt absoluut geen idee ervan hoe het is om altijd de slechtste te zijn, er altijd voor te zorgen dat je team punten verliest en hoe je dan behandeld word door de rest van de klas. Dus flikker een eind op wil je, je hebt er absoluut geen idee van hoe erg het kan zijn, en hoe wreed mensen tegen je kunnen zijn alleen maar omdat ze een dom spelletje hebben verloren
Dat snappen we wel, en daar zijn psychologen ook voor... om je van je angsten en zelfcomplexen af te helpen.

Trouwens, als je even een iets minder vijandelijke houding aanneemt, zou dat heel wat makkelijker discussiëren. Want het is geen gevecht, het is een discussie.

Bovendien weet ik dondersgoed waarover ik praat, dus beschuldig mij niet van onwetendheid.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 20:00
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 05-09-2003 @ 20:40:
Een normaal mens rent niet meer naar een psycholoog en kan best wat angsten en negatiefe herrineringen wegstoppen. Ik heb zeer slechte ervaringen ermee gemaakt op de basisschool, en het heeft ervoor gezorgt dat ik de 6 jaar gym op het middelbare onderwijs waar niets aan de hand was altijd nog met pure angst en haat heb gevolgd. Ik vind het doorverwijzen naar een psycholoog een nogal cynische en een zeer onbegripvolle opmerking. Net of je niet helemaal normaal in je hoofd bent. Er zijn personen die er absoluut geen notitie van hebebn door wat voor een hel sommige mensen zijn gegaan bij gym.
'Een normaal mens rent niet meer naar een psycholoog' <- lekker beledigend, maar goed.

Als jij je zo laat leiden door je gevoel en angsten laat je volgens mij zien dat je er niet mee om kunt gaan.

Ik weet zeker dat dyfusica het goede meende en dat het zeker niet cynisch en onbegripvol was. Ik vind dat jouw vorige post meer cynisch en onbegripvol.

De rest van je post ('Net of je niet helemaal normaal in je hoofd bent. Er zijn personen die er absoluut geen notitie van hebebn door wat voor een hel sommige mensen zijn gegaan bij gym.') ga ik niet eens op in. Is niet van toepassing en nergens op gebaseerd.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 20:02
Verwijderd
Citaat:
HoopStront schreef op 05-09-2003 @ 20:44:
Wat zou die psycholoog er aan kunnen doen... een briefje schrijven dat hij niet mee hoef te gymmen??
Wat doet een psycholoog meestal? Waarom zou dat bij angst voor gymmen dan opeens anders zijn? Enz.?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 20:02
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 05-09-2003 @ 20:47:
Dat snappen we wel, en daar zijn psychologen ook voor... om je van je angsten en zelfcomplexen af te helpen.

Trouwens, als je even een iets minder vijandelijke houding aanneemt, zou dat heel wat makkelijker discussiëren. Want het is geen gevecht, het is een discussie.

Bovendien weet ik dondersgoed waarover ik praat, dus beschuldig mij niet van onwetendheid.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 20:09
Verwijderd
Citaat:
Dat snappen we wel, en daar zijn psychologen ook voor... om je van je angsten en zelfcomplexen af te helpen.
Het zou zeer makkelijk zijn om zulke angsten en zelfcomplexen te vermijden door zulke zaken als gym niet meer te doen. En om ergens gelijk voor naar een psycholoog te rennen vind ik persoonlijk onzin.

Citaat:
Trouwens, als je even een iets minder vijandelijke houding aanneemt, zou dat heel wat makkelijker discussiëren. Want het is geen gevecht, het is een discussie.
Mensen die het niet hebben meegemaakt hebben geen flauw idee waarover ze het hebben, over angsten valt in mijn ogen geen discussie te voeren.

Citaat:
'Een normaal mens rent niet meer naar een psycholoog' <- lekker beledigend, maar goed.

Als jij je zo laat leiden door je gevoel en angsten laat je volgens mij zien dat je er niet mee om kunt gaan.

Ik weet zeker dat dyfusica het goede meende en dat het zeker niet cynisch en onbegripvol was. Ik vind dat jouw vorige post meer cynisch en onbegripvol.

De rest van je post ('Net of je niet helemaal normaal in je hoofd bent. Er zijn personen die er absoluut geen notitie van hebebn door wat voor een hel sommige mensen zijn gegaan bij gym.') ga ik niet eens op in. Is niet van toepassing en nergens op gebaseerd.
Nee, ik kan er ook niet mee omgaan en dat mag je best weten, wat ik zeg ik wel ergens op gebaseerd, namelijk op zeer onaangename ervaringen die nu nog in mijn hoofd zitten verankerd.
Mensen die meteen roepen dat je naar een zieleknijper moet zijn volgens mij wel heel erg cynisch bezig en nemen niet de moeite ook maar iets van de misere te begrijpen waarin jeje bevind.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 20:20
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 05-09-2003 @ 21:09:
Het zou zeer makkelijk zijn om zulke angsten en zelfcomplexen te vermijden door zulke zaken als gym niet meer te doen. En om ergens gelijk voor naar een psycholoog te rennen vind ik persoonlijk onzin.
Waardoor je niks oplost, alleen nog maar meer angsten maakt. Volgens mij is dit niet iets van 'ergens gelijk' voor naar een psycholoog rennen. Je leven werd en wordt er kennelijk enorm door beinvloed, lijkt me dan toch geen onzin. Of vind jij je leven wel onzin?

Citaat:
Mensen die het niet hebben meegemaakt hebben geen flauw idee waarover ze het hebben, over angsten valt in mijn ogen geen discussie te voeren.
En hoe weet jij zo goed dat ze niet weten waar over ze praten?

Citaat:
Nee, ik kan er ook niet mee omgaan en dat mag je best weten, wat ik zeg ik wel ergens op gebaseerd, namelijk op zeer onaangename ervaringen die nu nog in mijn hoofd zitten verankerd.
Mensen die meteen roepen dat je naar een zieleknijper moet zijn volgens mij wel heel erg cynisch bezig en nemen niet de moeite ook maar iets van de misere te begrijpen waarin jeje bevind.
Leer er dan mee om gaan. Daar kan zo'n 'zieleknijper' je nl mee helpen. Zelf kun je het kennelijk niet. Dat jij zo over psychologen denkt, daar kan dyfusica niks aan doen. Zij zei het met goede bedoelingen om mensen te helpen. Dat heeft geen ene donder te maken met het niet begrijpen. Je eigen gevoelens en gedachten spelen daarbij een (veel) grotere rol en maken er een eigen 'waarheid' bij. Ook dat beinvloed je leven dus.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 20:37
Verwijderd


Mensen die niet met dit probleem in deze mate in aanraking zijn gekomen zullen het zeer moeilijk hebben om het te begrijpen. Een psycholoog vind ik een zeer vergaande maatregel, en niet zeer gepast, maar ik zoek sowieso niet graag hulp bij andere mensen.

WIe zegt trouwens dat deze schat het met goede bedoelingen zei, dat is jou interpretatie.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 05-09-2003 @ 21:37:


Mensen die niet met dit probleem in deze mate in aanraking zijn gekomen zullen het zeer moeilijk hebben om het te begrijpen. Een psycholoog vind ik een zeer vergaande maatregel, en niet zeer gepast, maar ik zoek sowieso niet graag hulp bij andere mensen.

WIe zegt trouwens dat deze schat het met goede bedoelingen zei, dat is jou interpretatie.
Ik 'ken' haar redelijk en denk te weten dat zij het met goede bedoelingen zei. En wie zegt dat ze het anders bedoelde? Probeer eens uit te gaan van het goede in de mens, zou een hoop ergernis schelen, denk ik.

Het is jouw leven, en kennelijk beinvloed het je leven nogal. Ik heb daar geen last van, anderen die hier posten ook niet. Jij bent de enige die er echt last van heeft. Wat je er mee doet moet je zelf weten, ik probeer enkel 'tips' te geven (net als veel anderen hier).
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 20:57
Verwijderd
Geweldig, ik vind naar een psychiater doorverwijzen een tip.
Ik heb geen vertrouwen in deze mensen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 05-09-2003 @ 21:57:
Geweldig, ik vind naar een psychiater doorverwijzen een tip.
Ik heb geen vertrouwen in deze mensen.
Het ging over een psycholoog, als ik me niet vergis. En nogmaals: dat jij zo over psychologen denkt, daar kan een ander niks aan doen. En hij/zij kan dat niet weten ook. 't is meer de 'waarheid' die jij maakt, dan de werkelijke, denk ik.

Das te merken. Komt dat alleen maar doordat iemand iets over een psycholoog zegt? Niet een beetje weinig om een persoon meteen maar op te veroordelen als onbetrouwbaar?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 21:02
chris9 tje
chris9 tje is offline
[QUOTE]Leonoor schreef op 05-09-2003 @ 18:17:
[B]Ik zeg het echt niet om het 'stoer doen'. Als iemand echt bang is voor gym of voor wat dan ook, dan moet hij of zij zijn mond open doen. En niet, zoals ik al zei, met allerlei smoesjes aankomen. Dat geldt voor andere vakken toch net zo goed? Ik doe niemands angst af als onzin of luiheid (volgens mij heb ik dat ook nergens gezegd, zowel: sorry). Wat ik wel 'onzin' vind, is dat mensen er dan over liegen.

QUOTE]

neej, dat is het hem nu juist.
De mensen die juist zo bang zijn voor gymlessen doen hun mond niet open. Meestal om de zelfde reden. Een gymdocent moet er juist op getraind zijn om dat soort gedrag te herkennen en daar oplossingen voor te zoeken.

Juist omdat het zoveel makkelijker is om weg te lopen voor dit probleem, moeten er andere mensen zijn dan jezelf die je ermee confronteren.

ik had het trouwens niet direct tegen jou, maar het viel me op in de stroom reacties dat er zo weinig begrip oid in voorkomt....

kijk, als je alleen niet mee wil doen omdat je te lui bent zeg maar, dan moet je wel gewoon gedwongen worden...., maar bij een lichamelijk vak als gym moet er ook goed gekeken worden naar angsten e.d.
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 21:06
Verwijderd
Citaat:
chris9 tje schreef op 05-09-2003 @ 22:02:
De mensen die juist zo bang zijn voor gymlessen doen hun mond niet open. Meestal om de zelfde reden. Een gymdocent moet er juist op getraind zijn om dat soort gedrag te herkennen en daar oplossingen voor te zoeken.
Maar wat ik me af blijf vragen: wat maakt gym anders dan andere vakken? En wat maakt dat er voor gym en gymdocenten ed andere regels zouden moeten gelden? Wat jij nu opschrijft geldt toch voor elk vak en voor elke docent?

Citaat:
Juist omdat het zoveel makkelijker is om weg te lopen voor dit probleem, moeten er andere mensen zijn dan jezelf die je ermee confronteren.
Ik vind dat je op een gegeven moment verantwoordelijk bent voor je eigen leven.

Citaat:
ik had het trouwens niet direct tegen jou, maar het viel me op in de stroom reacties dat er zo weinig begrip oid in voorkomt...
Er zijn ook reacties met teveel begrip. Of met in mijn (en misschien ook van andere) ogen 'verkeerd' begrip.

Citaat:
kijk, als je alleen niet mee wil doen omdat je te lui bent zeg maar, dan moet je wel gewoon gedwongen worden...., maar bij een lichamelijk vak als gym moet er ook goed gekeken worden naar angsten e.d.
Zie weer mijn reactie bij de eerste quote in deze post. Wat maakt gym anders dan andere vakken? Ook dit geldt toch voor ieder vak? Waarom zouden angsten bij gym erger of anders zijn dan angsten bij andere vakken? Ik vind daar dus niet echt verschil in zitten.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 21:49
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Het zou zeer makkelijk zijn om zulke angsten en zelfcomplexen te vermijden door zulke zaken als gym niet meer te doen. En om ergens gelijk voor naar een psycholoog te rennen vind ik persoonlijk onzin.

Nee,.. Jij noemt het vermijden, ik noem het uitstellen..
En zoals ik hierboven ookal ergens gezegd heb..Nu heb je kunnen stoppen met gym door toe te geven aan je angsten (want hoe moeilijk het ook voor jou was, die lessen, je heb toch toegegeven aan je angsten, hoe je het ook brengt) Wat ga je de volgende keer doen als je in het leven iets tegenkomt wat je eng vind, en waar je een hekel aan heb? Ga je dan ook toegeven aan je angsten?

Mensen die het niet hebben meegemaakt hebben geen flauw idee waarover ze het hebben, over angsten valt in mijn ogen geen discussie te voeren. Ow, dus wij moeten alles meegemaakt hebben om een mening te mogen hebben? Beetje onzin lijkt mij, en iedereen ervaart dingen anders.. Ik vind dat je best mag meediscussieren, ook als je het zelf niet hebt, zolang je openstaat voor andermans mening, die respecteert en met goede argumenten komt.

Nee, ik kan er ook niet mee omgaan en dat mag je best weten, wat ik zeg ik wel ergens op gebaseerd, namelijk op zeer onaangename ervaringen die nu nog in mijn hoofd zitten verankerd.
Mensen die meteen roepen dat je naar een zieleknijper moet zijn volgens mij wel heel erg cynisch bezig en nemen niet de moeite ook maar iets van de misere te begrijpen waarin jeje bevind.

Misschien scheelt het als je een wat minder negatief beeld krijgt over psychologen.. psychologen zijn er om je te helpen een leuker leven te hebben.. Ze zijn er niet alleen voor de mensen met een geestelijke ziekte, of mensen met een kutjeugd of wat dan ook..
Ik begrijp best dat het moeilijk is voor jou om naar gym te gaan.,. Ik heb het ook heel moeilijk gevonden, maar ik vind niet dat je dingen moet ontvluchten alleen omdat je het eng vind, en je er niet bij op je gemak voelt. Ik denk dat je beter de oorzaak kan aanpakken en zo weer wel erheen naar kunnen

Laatst gewijzigd op 05-09-2003 om 22:24.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 21:53
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 05-09-2003 @ 20:21:
Jij snapt er geen fuck van, echt niet, jij hebt echt geen idee hoe het is om er elke keer met een mengsel van pure angst en haat heen te gaan, dus waag het niet erover te oordelen. Jij hebt absoluut geen idee ervan hoe het is om altijd de slechtste te zijn, er altijd voor te zorgen dat je team punten verliest en hoe je dan behandeld word door de rest van de klas. Dus flikker een eind op wil je, je hebt er absoluut geen idee van hoe erg het kan zijn, en hoe wreed mensen tegen je kunnen zijn alleen maar omdat ze een dom spelletje hebben verloren
Ow.. en waarop baseer jij dat?

En hou je aub een beetje in..

Dacht je dat ik geen hekel aan gym heb gehad, en nogsteeds heb.. Ik heb het dan ,misschien neit voor het totaal vak, maar wel voor de bok..
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 21:57
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 05-09-2003 @ 20:40:
Een normaal mens rent niet meer naar een psycholoog en kan best wat angsten en negatiefe herrineringen wegstoppen. Ik heb zeer slechte ervaringen ermee gemaakt op de basisschool, en het heeft ervoor gezorgt dat ik de 6 jaar gym op het middelbare onderwijs waar niets aan de hand was altijd nog met pure angst en haat heb gevolgd. Ik vind het doorverwijzen naar een psycholoog een nogal cynische en een zeer onbegripvolle opmerking. Net of je niet helemaal normaal in je hoofd bent. Er zijn personen die er absoluut geen notitie van hebebn door wat voor een hel sommige mensen zijn gegaan bij gym.
Ow. en jij bepaald in je eentje even wat een normaal mens doet?

Alleen omdat jij ervoor kiest angsten en negatieve ervaringen weg te stoppen wil niet zeggen dat iedereen dat doet..

En bovendien, wegstoppen is nooit goed.. Verwerken is beter en kom je uiteindelijk verder mee

Ik vind het een doodnormale, zinnige opmerking. En aub, zoals ik al eerder gezegd heb, koppel psychologen aub niet aan gekken, mensen die ziek in hun hoofd zijn.. Want dat is echt in vrij weinig gevallen echt zo

Ja, en toevallig ben ik niet een van die personen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 21:58
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 05-09-2003 @ 20:21:
Jij snapt er geen fuck van, echt niet, jij hebt echt geen idee hoe het is om er elke keer met een mengsel van pure angst en haat heen te gaan, dus waag het niet erover te oordelen. Jij hebt absoluut geen idee ervan hoe het is om altijd de slechtste te zijn, er altijd voor te zorgen dat je team punten verliest en hoe je dan behandeld word door de rest van de klas. Dus flikker een eind op wil je, je hebt er absoluut geen idee van hoe erg het kan zijn, en hoe wreed mensen tegen je kunnen zijn alleen maar omdat ze een dom spelletje hebben verloren
*herkenning*

Ik heb ALTIJD smoesjes gezocht om niet naar gym te hoeven.
En het is me bijna altijd gelukt. En als ik wel mee moest doen, liet ik mezelf expres vallen zodat ik m'n knie bezeerde en aan de kant moest gaan zitten. Of ik simuleerde een flinke astma-aanval. Of ik ging alles zo verne*ken dat ik eruit werd gezet.

Ik haat gym, altijd al.
Ben er nu gelukkig vanaf.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 22:01
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 05-09-2003 @ 21:37:


Mensen die niet met dit probleem in deze mate in aanraking zijn gekomen zullen het zeer moeilijk hebben om het te begrijpen. Een psycholoog vind ik een zeer vergaande maatregel, en niet zeer gepast, maar ik zoek sowieso niet graag hulp bij andere mensen.

WIe zegt trouwens dat deze schat het met goede bedoelingen zei, dat is jou interpretatie.
Je praat nu net alsof je problemen niet te overwinnen zijn.. (ik heb het nu alleen even over de 'gym-angsten'

IK zeg dat
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 22:34
Verwijderd
Ik heb alleen de eerste tien reakties gelezen (mn oogjes zijn n btje moe) en wilde dit graag even neerzetten, ook al weet ik niet of het nog een toegevoegde waarde heeft aan het topic.

Sinds ik op de middelbare school kwam begon ik steeds meer op tezien tegen gym, er was weinig waar ik goed in was, ging vaak door mn enkel, bleef wanneer er teams gekozen werden eigenlijk altijd als laatste over, met een veldloop kwam ik als laatste over de finisch. Ook al vond ik dit niet leuk heb ik mn best er voor gedaan en ben geen smoesjes gaan bedenken om niet mee te hoeven gymen, en uiteindleijk kreeg ik het toch nog naar mn zin, ik vond een paar dingetjes waar ik goed in was en kreeg ook waardering (ook van klasgenoten) dat ik ontzettend hard mn best deed om de dingen die ik niet goed kon wel mee te doen.

Het is natuurlijk verschrikkelijk als je altijd als laatste gekozen wordt, of dat je ergens niet goed in bent en andere kunnen dat accepteren. De enige geldige reden om niet mee te doen aan gym vind ik een lichamelijke beperking in de zin van bijvoorbeeld ernstige ziekte en dergelijke. (ongesteldheid vind ik geen reden om niet mee te doen aangezien lichaamsbeweging juist verlichting geeft van de menstruatiepijn)

Het kan je misschien dwarszitten dat je geen perfect figuur hebt, en dat je je daarom niet op je plaats voelt bij gym omdat je je aangestaard voelt. Ik kan degenen zeggen die om die beweegredenen niet willen meedoen, dat dat onzin is. Kheb zelf ook absoluut geen perfect figuur (verre daarvan zelfs) maar heb me wel altijd voor 100% ingezet, hoe erg ik het ook vond.

Ik hoop dat de mensen die dit lezen hier wat aan hebben en vooral laat de moed niet zakken, over een paar jaar hebje geen gym en ga je het misschien zelfs missen

liefs, hanne
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 23:33
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Debbyyy schreef op 04-09-2003 @ 22:38:
*Ik zal je mijn verhaal vertellen*
Gym heb ik nooit leuk gevonden, bij de kleuters nog wel maar dat was meer spelletjes doen..
Zoals tikkertje en rondjes rennen ofzo.
Toen ik in groep 7 van de basisschool zat begon ik het echt vervelend te vinden, als we een balspel speelden kozen ze mij nooit en kreeg ik nooit de bal..
Ze sloten me echt buiten op gym, omdat ik er gewoon geen held in was..
Ik werd toen ook veel gepest in die klas, en mijn ouders bespraken met de school dat ik niet meer mee hoefde te doen.
Toen ik naar de brugklas ging deed ik weer wel mee, misschien zouden deze kinderen anders tegen me doen.
Ook niet dus, ze zagen dat ik niet gemotiveerd was en sloten me weer buiten tijdens gym.
Ik besloot toen dat ik nooit meer een gymles wilde volgen..
Na dit jaar ging ik naar een andere school.Hier besprak de school het *probleem* weer met mijn ouders, ik hoefde nooit meer mee te doen..
Nu zit ik de 3e klas en moet ik wel bij de les aanwezig zijn, en er een verslag van maken.
Verder hoef ik niet mee te doen.
JIJ BOFKONT!!!

*is stikjaloers*

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 00:47
Verwijderd
Citaat:
Zie weer mijn reactie bij de eerste quote in deze post. Wat maakt gym anders dan andere vakken? Ook dit geldt toch voor ieder vak? Waarom zouden angsten bij gym erger of anders zijn dan angsten bij andere vakken? Ik vind daar dus niet echt verschil in zitten.
Andere vakken kun je leren, en gym is zeer afhankelijk van je fysieke prestaties, die je niet kunt leren. Verder is niet iedereen dol op contact sport waarbij je de hele tijd in aanraking komt met mensen.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 07:08
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 06-09-2003 @ 01:47:
Andere vakken kun je leren, en gym is zeer afhankelijk van je fysieke prestaties, die je niet kunt leren. Verder is niet iedereen dol op contact sport waarbij je de hele tijd in aanraking komt met mensen.
Gym kun je voor een groot deel ook leren. Door niet mee te doen zul je het iig niet leren. Andere vakken kun je ook lang niet altijd leren. Ik ben dyslectisch, met name buitenlandse talen zal ik nooit voor 100% leren. Reden om geen buitenlandse talen in mijn examenpakket te hebben of om maar weg te blijven van bv. Engels? Dacht het niet, ze hadden me aan zien komen. Dit zelfde geldt voor aardrijkskunde, ook ik moest gewoon topografietoetsen maken (daar zijn mensen met dyslexie vaak slecht in). En zo zijn er ook mensen met dyscalculie of mensen die gewoon enorm slecht zijn in een bepaald vak. Gym heeft geen uitzonderingspositie, voor mij iig niet, hoe je het ook wendt of keert.

Verder is gym lang niet altijd contact sport. Als het alleen aan het contact ligt, dan kun je dat ook zeggen tegen de docent en met de andere onderdelen ook mee doen.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 08:23
Overjoyed
Avatar van Overjoyed
Overjoyed is offline
Citaat:
Debbyyy schreef op 04-09-2003 @ 22:38:
*Ik zal je mijn verhaal vertellen*
Bekijk het van de andere kant, als je zelf altijd fanatiek bezig bent, voetballen, basketballen, volleyballen, en je werkt je het zweet in de naad en je verliest telkens omdat er iemand achterin staat te lummellen en te zeuren dat hij/zij een hekel heeft aan gym.
Dan zou je zelf ook die persoon niet kiezen in je team? als jij altijd je best doet maar het lukt niet altijd even goed maar op wilskracht kan je nog best iets presteren... dan word je al veel eerder gekozen?
Hún sluiten je niet buiten, je sluit jezélf buiten!
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 08:30
Verwijderd
Citaat:
Overjoyed schreef op 06-09-2003 @ 09:23:
Bekijk het van de andere kant, als je zelf altijd fanatiek bezig bent, voetballen, basketballen, volleyballen, en je werkt je het zweet in de naad en je verliest telkens omdat er iemand achterin staat te lummellen en te zeuren dat hij/zij een hekel heeft aan gym.
Dan zou je zelf ook die persoon niet kiezen in je team? als jij altijd je best doet maar het lukt niet altijd even goed maar op wilskracht kan je nog best iets presteren... dan word je al veel eerder gekozen?
Hún sluiten je niet buiten, je sluit jezélf buiten!
Wat ik zelf frustrerender vond was dat de jongens er negen van de tien keer vanuit gaan/gingen dat de meisjes 'toch wel niks zouden kunnen en/of wilden' ed, dat de meisjes vrijwel altijd afgedaan werden als 'zeikerds' en niet gekozen werden enz. Terwijl een aantal meisjes net zo fanatiek en/of goed is als de jongens en er ook jongens zijn die gym haten en/of er niet goed in zijn.

Jongens die ballen voor je gaan spelen, je oa daardoor omver lopen en dan tegen je gaan mekkeren dat je wél wat moet doen. Gatver.

Vraag je eens af waarom iemand staat te zeuren, misschien wel omdat hij/zij zich schaamt ofzo? Ipv iemand zich dan nog meer te laten schamen kun je hem ook helpen het te leren, zodat het schamen en dus zeuren misschien niet meer nodig is. Als je fanatiek wilt sporten met mensen die allemaal ongeveer van een gelijk niveau zijn, dan moet je naar een sportvereniging gaan. Op school is dit nou eenmaal niet het geval.

Het is echt niet altijd een kwestie dat 'hun' je buiten sluiten. En ergens houdt wilskracht op. Plus dat als je echt slecht bent in gym, je met wilskracht misschien tot voor in jouw ogen zeer matig niveau komt, maar verder ook niet.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 08:42
Overjoyed
Avatar van Overjoyed
Overjoyed is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-09-2003 @ 09:30:
Wat ik zelf frustrerender vond was dat de jongens er negen van de tien keer vanuit gaan/gingen dat de meisjes 'toch wel niks zouden kunnen en/of wilden' ed, dat de meisjes vrijwel altijd afgedaan werden als 'zeikerds' en niet gekozen werden enz. Terwijl een aantal meisjes net zo fanatiek en/of goed is als de jongens en er ook jongens zijn die gym haten en/of er niet goed in zijn.

Jongens die ballen voor je gaan spelen, je oa daardoor omver lopen en dan tegen je gaan mekkeren dat je wél wat moet doen. Gatver.

Vraag je eens af waarom iemand staat te zeuren, misschien wel omdat hij/zij zich schaamt ofzo? Ipv iemand zich dan nog meer te laten schamen kun je hem ook helpen het te leren, zodat het schamen en dus zeuren misschien niet meer nodig is. Als je fanatiek wilt sporten met mensen die allemaal ongeveer van een gelijk niveau zijn, dan moet je naar een sportvereniging gaan. Op school is dit nou eenmaal niet het geval.

Het is echt niet altijd een kwestie dat 'hun' je buiten sluiten. En ergens houdt wilskracht op. Plus dat als je echt slecht bent in gym, je met wilskracht misschien tot voor in jouw ogen zeer matig niveau komt, maar verder ook niet.
Als je tot een matig niveau komt dan word je altijd eerder gekozen dan de mensen die helemaal wortel staan te schieten.
Ik was vroeger zelf óók slecht in gym, iedereen zat op voetbal, en ik was altijd bezig met vechtsport, judo, karate, aikido.
Waar ik dus weinig aan had tijdens de gym les, maar ik zette me altijd in en zat niet bij de pakken neer, en uiteindelijk werd ik als 1e of 2e gekozen.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 09:02
Debbyyy
Avatar van Debbyyy
Debbyyy is offline
Citaat:
Overjoyed schreef op 06-09-2003 @ 09:23:
Bekijk het van de andere kant, als je zelf altijd fanatiek bezig bent, voetballen, basketballen, volleyballen, en je werkt je het zweet in de naad en je verliest telkens omdat er iemand achterin staat te lummellen en te zeuren dat hij/zij een hekel heeft aan gym.
Dan zou je zelf ook die persoon niet kiezen in je team? als jij altijd je best doet maar het lukt niet altijd even goed maar op wilskracht kan je nog best iets presteren... dan word je al veel eerder gekozen?
Hún sluiten je niet buiten, je sluit jezélf buiten!
Misschien..
__________________
Dare to be different :)
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 09:03
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 06-09-2003 @ 01:47:
Andere vakken kun je leren, en gym is zeer afhankelijk van je fysieke prestaties, die je niet kunt leren. Verder is niet iedereen dol op contact sport waarbij je de hele tijd in aanraking komt met mensen.


fysieke prestaties kun je niet leren? Dat is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Als je ergens niet goed in bent voor wat voor reden dan ook dan ga je naar bijles voor dat vak.. Voor gym hebben ze dat bij ons ook, en dan leer je weer dingen zodat je wel goed mee kan doen met de les. Als ze geen bijles hebben, ga je naar je leraar toe, en vraag je of hij je wat dingen wilt leren in zn vrije tijd.. Iedereen kan in principe de basisdingen leren, en meer vragen ze meestal ook niet bij gym

En andere vakken zijn voor andere mensen ook heel moeilijk hoor.. Voorbeeld dat Leonoor net al noemde, aardrijkskunde, en dan met name de topografie.. Echt, ik heb 20 uur aan alle landen van de wereld gezeten waarbij je alleen de hoofdsteden en de landen moest weten en toen het eenmaal op het proefwerk terugkwam kon ik me nauwelijks wat herinneren.. Voor talen precies hetzelfde.. Maar toch ga ik gewoon door.. Mijn leraar gaat mij niet ontzien met aardrijkskunde, of frans of wat dan ook alleen omdat het voor mij zo moeilijk is. Alleen ik blijf ht proberen, en ik blijf woordjes stampen, net zo lang tot ik ze wel weet (wat vaak pas na het proefwerk is maargoed).. En bij Aardrijkskunde is het verschil ook nog eens dat jouw cijfer afhangt van jouw prestaties.. En echt, ze houden geen rekening met je capaciteiten, iedereen moet op een bepaald niveau prestreren om over te gaan. Bij gym word je cijfer grotendeels bepaald door je inzet..

Dan vraag je ontziening aan voor die delen, want er zijn ook zat delen van gym die je dan wel gewoon mee kan doen
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 09:06
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 04-09-2003 @ 22:11:
Gym is onzin, het voegt niets toe aan je algemene ontwikkeling.
Als ik dit topic lees twijfel ik toch echt wel aan je opmerking.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 09:09
Overjoyed
Avatar van Overjoyed
Overjoyed is offline
Citaat:
dyfusica schreef op 06-09-2003 @ 10:03:
Dan vraag je ontziening aan voor die delen, want er zijn ook zat delen van gym die je dan wel gewoon mee kan doen
Inderdaad!
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 10:38
HoopStront
HoopStront is offline
Citaat:
fysieke prestaties kun je niet leren? Dat is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Als je ergens niet goed in bent voor wat voor reden dan ook dan ga je naar bijles voor dat vak.. Voor gym hebben ze dat bij ons ook, en dan leer je weer dingen zodat je wel goed mee kan doen met de les. Als ze geen bijles hebben, ga je naar je leraar toe, en vraag je of hij je wat dingen wilt leren in zn vrije tijd.. Iedereen kan in principe de basisdingen leren, en meer vragen ze meestal ook niet bij gym
In je vrijetijd op school gaan gymmen zeker...
Wat voor nut heeft het om goed te zijn in gym? Je hebt het later toch niet nodig, bijles voor Nederlands of Wiskunde kan ik nog wel begrijpen. Maar gym....

Als je er genoeg tijd aan besteed zou je best beter kunnen worden in gym, maar zou je echt zin hebben om je vrijetijd te besteden aan iets waar je een hekel aan hebt...
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 10:44
HoopStront
HoopStront is offline
Citaat:
Gym kun je voor een groot deel ook leren. Door niet mee te doen zul je het iig niet leren. Andere vakken kun je ook lang niet altijd leren. Ik ben dyslectisch, met name buitenlandse talen zal ik nooit voor 100% leren. Reden om geen buitenlandse talen in mijn examenpakket te hebben of om maar weg te blijven van bv. Engels? Dacht het niet, ze hadden me aan zien komen. Dit zelfde geldt voor aardrijkskunde, ook ik moest gewoon topografietoetsen maken (daar zijn mensen met dyslexie vaak slecht in). En zo zijn er ook mensen met dyscalculie of mensen die gewoon enorm slecht zijn in een bepaald vak. Gym heeft geen uitzonderingspositie, voor mij iig niet, hoe je het ook wendt of keert.
Bij gym krijg je gelijk heel je team over je heen als je een keer iets fout doet. Bij Aardrijkskunde alleen je leraar (en dat niet eens altijd) en dan ben je er vanaf. Je staat niet voor lul, en je hoeft je er niet voor te schamen...
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 12:24
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
HoopStront schreef op 06-09-2003 @ 11:38:
In je vrijetijd op school gaan gymmen zeker...
Wat voor nut heeft het om goed te zijn in gym? Je hebt het later toch niet nodig, bijles voor Nederlands of Wiskunde kan ik nog wel begrijpen. Maar gym....

Als je er genoeg tijd aan besteed zou je best beter kunnen worden in gym, maar zou je echt zin hebben om je vrijetijd te besteden aan iets waar je een hekel aan hebt...
wiskunde heb ik voor mijn vervolg opleiding ook niet nodig.
hetzelfde geldt voor duits, frans, engels, economie en aardrijkskunde. Zullen we dat dan allemaal maar beperkt geven? alleen voor de mensen die een opleiding gaan volgen waarvoor dat belangrijk is?

en over dat gym leren: weet je hoeveel mensen er moeite hebben met wiskunde? dat is dus NIET te leren. Je kan hooguit vaak oefenen waarmee je je cijfer nog een beetje omhoog schroeft, maar hoge cijfers zul je nooit halen. Hetzelfde geldt voor mensen die het inzicht missen bij aardrijkskunde en geschiedenis. Bij die laatste mensen behoor ik. Ik heb nog nooit een voldoende gehaald voor aardrijkskunde en slechts enkele voldoendes voor geschiedenis. Gewoon omdat ik al die verbanden niet zie en bronnen niet snap enz. Maar ik moet die vakken gewoon volgen, wordt niet ontzien met bepaalde vragen. Ook moet ik elke keer weer aanhoren hoe verschrikkelijk stom het is dat ik vraag # niet snapte, hoe ik zo dom had kunnen zijn om niet te begrijpen dat dat met de Russische revolutie te maken had oid. Zowel medeleerlingen als docenten snappen het niet. Weiten het aan een gebrek aan inzet oid, want elk lerend kind had dat toch geweten? Nou, IK NIET. Dus ook de angst en de schaamte is bij die vakken aanwezig, wanneer d'r wordt gelachen om een antwoord dat ik gaf, wanneer er wordt gezegd dat ik dan maar dom ben of wanneer ik word verweten dat ik niet normaal nadenk. Die schaamte en angst is er echt niet alleen bij gym hoor!
Maar nogmaals: bij gym krijg je tenminste nog waardering voor je inzet!! Dat is bij die andere vakken echt niet het geval hoor. Mijn buurman die het hoofdstuk een uur van te voren inkijkt haalt gerust een 8,8, terwijl ik met mijn 4 dagen van te voren beginnen met leren, nog niet eens aan een 5 kom. Maar om nou te zeggen dat ze het vak dan maar moeten afschaffen voor mensen die het niet kunnen of om m'n moeder een briefje te laten schrijven...
wat een onzin.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Bij gym word je cijfer grotendeels bepaald door je inzet..
Sorry, maar ik lach je nu flink uit, omdat dit niet op de waarheid baseert

Citaat:
Bij gym krijg je gelijk heel je team over je heen als je een keer iets fout doet. Bij Aardrijkskunde alleen je leraar (en dat niet eens altijd) en dan ben je er vanaf. Je staat niet voor lul, en je hoeft je er niet voor te schamen...
Dat is inderdaad een zeer belangrijk verschil
Mensen zijn bij gym wel afhankelijk van jou, maar bij andere vakken ben jij het alleen.

Citaat:
fysieke prestaties kun je niet leren? Dat is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Als je ergens niet goed in bent voor wat voor reden dan ook dan ga je naar bijles voor dat vak.. Voor gym hebben ze dat bij ons ook, en dan leer je weer dingen zodat je wel goed mee kan doen met de les. Als ze geen bijles hebben, ga je naar je leraar toe, en vraag je of hij je wat dingen wilt leren in zn vrije tijd.. Iedereen kan in principe de basisdingen leren, en meer vragen ze meestal ook niet bij gym
jij snapt het niet, het gaat niet over het wel of niet kunnen. Als je gewoon niet goed bent krijg je mensen over je heen dat is het groote dillema.


Citaat:
Dan vraag je ontziening aan voor die delen, want er zijn ook zat delen van gym die je dan wel gewoon mee kan doen
Dat kan niet, je krijgt voor andere vakken immers ook geen ontziening

Citaat:
weet je hoeveel mensen er moeite hebben met wiskunde? dat is dus NIET te leren.
Praat me er niet van, ik kon het ook niet. Maar als je het verprutst is er niemand die komt klagen of je de pan inhakt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het is alsof ik niet leef!
Dreamer1234
21 15-11-2016 08:32
Algemene schoolzaken Gymmen. Schoenen of blote voeten?
annaromijn
67 08-08-2011 17:45
De Kantine Jouw dag #4
TopDrop
500 20-11-2007 17:41
Lichaam & Gezondheid vraag
DeNiSeTjUh
14 09-07-2003 11:39
Lifestyle Gymmen en bewegen op blote voeten
Dreamwave
81 18-05-2003 19:40
Psychologie Hoe gaan jullie met je littekens om???
** Lieve2002 **
118 10-12-2002 13:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:31.