Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2004, 20:57
Upke
Upke is offline
Iets wat heel groot is moeten we klein bekijken, zoals Nederpoort.

Stel dat er een planeet is en die heet BAF, en bestaat slechts uit 2 landen. Het ene land heet A, en het tweede land heet B.
In land A wonen de rijke en welvarende mensen. Hun land is dichtbevolkt. Ze wonen in een land met genoeg grondstoffen en vruchtbare grond.
Maar in land B wonen de arme en zieke mensen. Ze kunnen maar weinig voedsel verbouwen op hun onvruchtbare grond. Verder heerst er ziekte en sterven veel mensen aan hongersnood. Er wonen dus maar weinig mensen.

Nu vraag ik jullie om hier ideetjes neer te zetten. Hoe gaat land A die arme mensen helpen? Verder wil ik erbij zeggen dat op planeet BAF alle mensen gelijk zijn, er word niet gediscrimineerd. Ook bestaan er geen godsdiensten.

Laatst gewijzigd op 28-06-2004 om 15:34.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2004, 21:00
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Heb je er wel criminelen?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 21:04
Upke
Upke is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 27-06-2004 @ 22:00 :
Heb je er wel criminelen?
Als je leest heb ik het over de problemen armoede en hongersnood. Criminaliteit is weer een ander probleem dat moeten we maar op een ander topic bespreken. Maar goed, er is geen criminaliteit. Iedereen is lief voor elkaar Er zijn natuurlijk onderling wel wat ruzie's, maar die zijn dan ook zo weer voorbij.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 21:21
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Upke schreef op 27-06-2004 @ 22:04 :
Als je leest heb ik het over de problemen armoede en hongersnood. Criminaliteit is weer een ander probleem dat moeten we maar op een ander topic bespreken. Maar goed, er is geen criminaliteit. Iedereen is lief voor elkaar Er zijn natuurlijk onderling wel wat ruzie's, maar die zijn dan ook zo weer voorbij.
Ok, dan valt mijn plannetje in duigen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 22:05
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
Als ze zo lief voor elkaar zijn, waarom laten ze elkaar dan verhongeren?
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 22:32
Verwijderd
Of de grond al dan niet vruchtbaar is zegt niets over de welvaart van de mensen die erin wonen (Las Vegas).
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 00:41
Asklepios
Avatar van Asklepios
Asklepios is offline
kijken hoeveel mensen land A kan onderhouden en als het er teveel worden gaan ze wel dood in land B. Niets aan te doen...moeten ze maar nie meer zoveel neuken. Het voedsel dat over is gaat naar land B en als er niet meer voedsel naar B kan worden gestuurd heerst er vanzelf hongersnood en gaan er weer mensen dood en dan kan de rest weer normaal eten totdat er weer te veel kinderen zijn bijgedopt.
__________________
If you haven't got anything nice to say about anybody, come sit next to me.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 07:24
Uziel
Avatar van Uziel
Uziel is offline
De landen hebben verder geen relatie met elkaar kwa inkomens enzo neem ik aan. dus een BU (BAFse Unie) bestaat niet ofzo..

Kortom je zou dan niet kunnen zeggen dat ze op een fatsoenlijke manier het arme land kunnen helpen via normale politiek..

Dan alleen via giften van het rijke land en ontwikkelingswerk e.d. Maar dat is ook niet geheel efficient en eerlijk. Daar moet het hele rijke volk achter staan...

----

een tweede situatie waarin de landen wel samen werken en dus dezelfde politiek ondervinden...

Je zegt dat iedereen gelijk word behandeld.. Dan zit je met de volgende problematiek.. Gelijk behandeld worden is subjectief...

Gelijk behandeld worden in rechtse politiek betekent niemand
meer uitkering geven omdat hij armer is, en dat soort dingen..

Gelijk behandeld worden in linkse politiek is juist de armen veel meer poen geven zodat ze net zo veel geld hebben als de rijken...

Dus op welke manier bedoel je 'mensen gelijk behandelen'
__________________
Sterk als een boom... Verlies nooit je gevoel van eigenwaarde...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 08:36
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Grens openzetten en diffunderen die hap.
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 08:53
Verwijderd
Grappig dat er geen religie in dat wereldje voorkomt EN geen oorlog.

Als er niet gediscrimineerd word, waarom zijn er dan mensen die sterven van de honger?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 10:35
Uziel
Avatar van Uziel
Uziel is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 28-06-2004 @ 09:53 :
Grappig dat er geen religie in dat wereldje voorkomt EN geen oorlog.

Als er niet gediscrimineerd word, waarom zijn er dan mensen die sterven van de honger?
Omdat het 2 verschillende landen zijn die los van elkaar regeren enzo
__________________
Sterk als een boom... Verlies nooit je gevoel van eigenwaarde...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 11:05
Verwijderd
Citaat:
Uziel schreef op 28-06-2004 @ 11:35 :
Omdat het 2 verschillende landen zijn die los van elkaar regeren enzo
Waarom steunt die rijke regering de arme niet?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 13:34
DZHAW
DZHAW is offline
Waarom zou je helpen? Omdat dat goed en lief is? Nou, dan moet je maar gewoon geld en voedsel geven. Maar of dit nou eerlijk is betwijfel ik. Het rijke land hoeft zich toch niet verantwoordelijk te voelen voor het andere, als het niets verkeerds gedaan heeft (ik ga dr maar ff van uit dat het niet zon verhaaltje is dan bij ons met Afrika). Wat zou kunnen, is dat ze mensen uit het arme land in dienst nemen, voor de kutwerkjes, zoals vuilnisman enzo. Lijkt me realistischer, maar of dat kan hangt natuurlijk af hoeveel werk in het rijke land is.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 13:36
Upke
Upke is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 27-06-2004 @ 23:05 :
Als ze zo lief voor elkaar zijn, waarom laten ze elkaar dan verhongeren?
Jij bent ook niet de slimste of wel? Als je goed kan lezen, dan zie je dat ze juist van plan zijn om het andere land te helpen. Maar hoe?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Upke schreef op 28-06-2004 @ 14:36 :
Jij bent ook niet de slimste of wel? Als je goed kan lezen, dan zie je dat ze juist van plan zijn om het andere land te helpen. Maar hoe?
zorg voor (goed) onderwijs

Dan komt alles vanzelf. Maar dan moet het degelijk onderwijs zijn natuurlijk. Men moet wel gedult hebben, want er gaan wel 50 of meer jaren overheen voordat er echt een goed opgeleide populatie komt.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 15:29
Upke
Upke is offline
Even nog voor de duidelijkheid. Land A gaat land B helpen daar is geen twijfel over mogelijk. Maar ik heb nog niks gehoord over enige mogelijkheden om land B ook welvarend te maken des ondanks hun gebrekken. Het is ook heel moeilijk om hier een oplossing voor te vinden lijkt me.

Ow jah, land A is niks voor niks dichtbevolkt, het land is dus niet van plan om mensen van Land B te laten komen in hun land. Het probleem moet dus echt in land B zelf worden opgelost.

Laatst gewijzigd op 28-06-2004 om 15:32.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 16:40
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Wat een bekrompen gedoe, in dit gedachtenexperiment kun je toch gewoon alles mixen, de helft van de inwoners van land A gaat naar B om daar te helpen, de helft van B naar A om te leren.
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 16:43
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Precies, onderwijs is de basis, dus begin daar mee.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-06-2004, 16:51
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Als er op de hele planeet niet genoeg vruchtbare grond is om alle mensen van voldoende voeding te voorzien is het maar op 2 manieren op te lossen.

Bevolking uitdunnen? Hongersnood accepteren?

Je kan wel een soort regeling instellen dat iedereen om de maand verhuist van het ene naar het andere land zodat de armoede en hongersnood gelijk worden verdeeld.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 17:48
Upke
Upke is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 28-06-2004 @ 17:43 :
Precies, onderwijs is de basis, dus begin daar mee.
Ja dat lijkt me wel slim. Ontwikkelingshelpers die de mensen les gaan geven, omdat Land A rijk is kunnen ze geld sturen om vervolgens daar scholen te bouwen. Maar goed, als die mensen hebben geleerd voor een beroep, hoe moeten ze die gaan beoefenen. En welk beroep zou dat dan worden? Denk erom ze mogen niet gaan werken in Land A, ze moeten werk zien te vinden in Land B. Ja ik weet het ik maak het moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 20:24
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Inderdaad onderwijs. Ik denk dat kennis toch de beste manier is. (Je kan een vis geven, maar je kan ze ook leren vissen (hengel geven))

Op die manier kunnen misschien mogelijkheiden worden gemaakt om het land toch een beetje vruchtbaar te maken, zodat er toch nog wat op gaat groeien. En natuurlijk een beetje geld voor bepaalde dingen. Medicijnen zijn ook wel handig.
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Voer gouden aandeel weer in
Supreme Dutch
63 26-07-2007 18:22
Psychologie Als je je leven een cijfer moet geven, wat geef je het dan?
Curtis Jackson
211 15-03-2005 20:39
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe zal de mensheid aan zijn einde komen. Door natuur, of eigen hand?
Optima
67 18-01-2005 20:30
Liefde & Relatie Relatie tussen 2 rassen/levensstijlen/culturen
Teerbal
44 12-04-2004 12:59
Eindexamens 2003 Samenvattingen
SeXyCHiCK
15 09-05-2003 08:26
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Duizend doden bij bloedbad in Congo
Gatara
67 23-04-2003 09:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.