Oud 09-07-2004, 23:44
Mimosa
Avatar van Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
Dame Blanche schreef op 09-07-2004 @ 22:30 :
Ik denk dat angst voor de dood één van de grootste redenen tot filosoferen is. Filosoferen zou in dit geval moeten leiden tot de conclusie dat er leven na de dood mogelijk is. Veel mensen zijn dankzij dit filosoferen bevrijd van hun angst voor de dood, of denken dat ze dat zijn.

In mijn leven is er nog nooit iets geweest wat mij van mijn angsten en twijfels bevrijd heeft. Filosoferen al helemaal niet. Door te filosoferen wordt mijn eigen bestaan altijd zo nietig en betekenisloos.

Maar ik denk dat de erkenning van je huidige situatie als nietig, je wel weer kan helpen op te klimmen naar een nieuw bewustzijnsniveau, waarbij je de relativiteit van dingen veel beter kunt zien. Ik denk dat je kunt opklimmen naar een soort van overgave aan een hogere macht. Maar de eerste stap is altijd het erkennen van je onwetendheid. En dat komt soms hard aan.
Het zou kunnen maar ik filosofeer behoorlijk wat af en ben nog altijd even bang voor de dood. Ik twijfel steeds meer aan het "leven na de dood" en dat zal niet snel veranderen. Mijn bestaan wordt juist niet nietig door te filosoferen. Ik wil me zelf niet onwetendheid en zelfs dom houden door maar niet na te denken over simpele dagelijkse dingen. Filosoferen sterkt mij in de gedachte dat mijn (en ook een) leven niet zinloos en overbodig is.

Overigens kan men er voor kiezen om onwetendheid te blijven en angsten te onderdrukken door geruststellende verhalen en het geloven in een God. Men kan het dan als een bevrijding of een eer zien als het leven voorbij is en zo kan en wil ik niet denken. Ik zie niet in waarom ik de dood zonder angst tegemoet dien te zien en waarom ik mezelf zou moeten misleiden door te geloven terwijl de dood waarschijnlijk gewoon een definitief einde betekent.
__________________
And touch we touched the soul, the very soul, the soul of what we were then
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2004, 23:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
als je iets niet weet is dat niet erg, niet kunnen accepteren dat je iets (nog) niet weet is veel erger.


het geloven in een leven na de dood (zeker als dat een paradijsimage is) is volgens mij een manier om mensen minder zorgen te geven over dat hun leven klote is ("het maakt niet uit als u nu lijdt, 'later' wordt alles beter").

(dit is trouwens ook goed te misbruiken om mensen te onderdrukken, doordat ze eerder hun omstandigheden accepteren, vanwege hun geloof in een 'beter leven')

geloven in een eindig leven, en de dood als einde van je bewustzijn kan iemand heel erg pragmatisch en energiek maken, ik begrijp dan ook niet waarom veel mensen hierop neer kijken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 00:00
Mimosa
Avatar van Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-07-2004 @ 23:57 :
als je iets niet weet is dat niet erg, niet kunnen accepteren dat je iets (nog) niet weet is veel erger.


het geloven in een leven na de dood (zeker als dat een paradijsimage is) is volgens mij een manier om mensen minder zorgen te geven over dat hun leven klote is ("het maakt niet uit als u nu lijdt, 'later' wordt alles beter").

(dit is trouwens ook goed te misbruiken om mensen te onderdrukken, doordat ze eerder hun omstandigheden accepteren, vanwege hun geloof in een 'beter leven')

geloven in een eindig leven, en de dood als einde van je bewustzijn kan iemand heel erg pragmatisch en energiek maken, ik begrijp dan ook niet waarom veel mensen hierop neer kijken.
Het zal je zeker energiek maken als je ervoor kiest om in dit relatief korte tijdsbestek voor jezelf het "maximale" eruit te halen. Maar dit betekent niet dat men de dood niet met angst tegemoet zal treden.
__________________
And touch we touched the soul, the very soul, the soul of what we were then
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:07.