Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2004, 21:35
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
Een religie kan natuurlijk altijd bijdragen aan de escalatie van (niet al te) grote meningsverschillen, maar de oorspong zit volgens mij meer in de illusie van algehele controle die veel mensen zich voor de geest halen. Controle in religie is hierbij natuurlijk erg belangrijk, maar religie is slechts een middel dat de 'dwaze' mens gebruikt om eigen actie's te rechtvaardigen en andermans actie's te negeren, te flamberen of te onteren.
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2004, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Upke schreef op 27-06-2004 @ 21:38 :
En waar denk je dat die haat vandaan komt? Juist van religies. Waarom denk je dat zoveel mensen negatief op jou reageren?
Die haat komt niet van mij vandaan.

Mensen die religies niet begrijpen richten hun haat op de gelovigen. Ikzelf ben totaal niet aggresief, en dwing mijn mening niet op iemand anders.

Ik krijg meer het gevoel dat mensen zoals jij die haat brengen, waar jij het zo over hebt.

Eerst moet je religie afschaffen? En dan is er zeker geen oorlog meer? Zonder religie is er altijd nog de lust voor macht geld, en andere zaken.

Straks mag men ook niet meer afwijkende kleren omdat "mensen er negatief op reageren".
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 21:57
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 27-06-2004 @ 22:50 :
Die haat komt niet van mij vandaan.

Mensen die religies niet begrijpen richten hun haat op de gelovigen. Ikzelf ben totaal niet aggresief, en dwing mijn mening niet op iemand anders.
Het is bij mij persoonlijk niet het opdwingen van een mening van gelovige, iedereen staat vrij in het hebben en het geven van de mening. Echter het is vaak zo, en hiermee doel ik absoluut niet op jou, dat deze mening op een vrij arrogante manier gebracht wordt, natuurlijk is het ook zo dat als je deze mening hebt je ervan overtuigt bent dat je gelijk hebt en zogezegd God aan jou kant staat, ik vind vaak dat het iets vriendelijker en suggestiever gebracht mag worden.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 22:03
Verwijderd
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 27-06-2004 @ 22:57 :
Het is bij mij persoonlijk niet het opdwingen van een mening van gelovige, iedereen staat vrij in het hebben en het geven van de mening. Echter het is vaak zo, en hiermee doel ik absoluut niet op jou, dat deze mening op een vrij arrogante manier gebracht wordt, natuurlijk is het ook zo dat als je deze mening hebt je ervan overtuigt bent dat je gelijk hebt en zogezegd God aan jou kant staat, ik vind vaak dat het iets vriendelijker en suggestiever gebracht mag worden.
Klopt, maar ik gebruik mezelf altijd als voorbeeld.
Mensen hebben altijd zon klaar-gestoomd plaatje van een Christen.

God staat niet "aan iemands kant". En als je dat wel denkt, dan ben je fout bezig. Er zijn inderdaad nog Christenen van de ouwe garde die erg ouderwets nog zijn.

Maar eigenlijk ben ik niet een volwaardig Christen trouwens, want ik twijfel aan de interiteit van de bijbel, en aan Jezus.

Verder geloof ik wel in God.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 22:28
Verwijderd
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 27-06-2004 @ 23:03 :
Klopt, maar ik gebruik mezelf altijd als voorbeeld.
Mensen hebben altijd zon klaar-gestoomd plaatje van een Christen.

God staat niet "aan iemands kant". En als je dat wel denkt, dan ben je fout bezig. Er zijn inderdaad nog Christenen van de ouwe garde die erg ouderwets nog zijn.

Maar eigenlijk ben ik niet een volwaardig Christen trouwens, want ik twijfel aan de interiteit van de bijbel, en aan Jezus.

Verder geloof ik wel in God.
Jezelf niet onderwerpen aan de indoctrinatie van een geïnstitutionaliseerde religie is de eerste stap om een echte gelovige te worden.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 08:52
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-06-2004 @ 23:28 :
Jezelf niet onderwerpen aan de indoctrinatie van een geïnstitutionaliseerde religie is de eerste stap om een echte gelovige te worden.
\

Ik ben momenteel bezig met het lezen over andere geloven.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 15:57
Upke
Upke is offline
Ik denk dat als er een god bestaat. Dat hij er geen flikker om geeft wie er nou wel, of wie er nou niet in hem gelooft. Misschein ziet hij gelovige wel als slijmers, wie het hardste gelooft krijg een mooi plekje in de hemel. Pfffff...... Net als bij peuters, wie het liefste is krijg een snoepje. Maar jah, misschien is het ook wel anders wie weet.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 08:43
Verwijderd
Citaat:
Upke schreef op 28-06-2004 @ 16:57 :
Maar jah, misschien is het ook wel anders wie weet.
Klopt.

God kijkt niet wie het "best" geloofd. Maar kijkt naar de dingen die een mens heeft gedaan in zijn leven.

Echt goeie mensen gaan niet zomaar "naar de hel" omdat ze niet geloofden in hun leven.

God is rechtvaardig toch? Dit lijkt mij wel rechtvaardig.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 09:18
Verwijderd
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 29-06-2004 @ 09:43 :
God kijkt niet wie het "best" geloofd. Maar kijkt naar de dingen die een mens heeft gedaan in zijn leven.
Deze redenering stuit echter op tegenspraak; het is net zo logisch dat er een God zou zijn die gelovigen beloont als dat er een God zou zijn die gelovigen straft.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 10:03
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 10:18 :
Deze redenering stuit echter op tegenspraak; het is net zo logisch dat er een God zou zijn die gelovigen beloont als dat er een God zou zijn die gelovigen straft.
Ja en?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 10:41
Verwijderd
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 29-06-2004 @ 11:03 :
Ja en?
Dus het onzin om te zeggen dat je je leven op een bepaalde manier moet leven opdat je later wordt beloond; het kan net zo goed zijn dat verkrachters en moordenaars worden beloond.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 10:49
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 11:41 :
Dus het onzin om te zeggen dat je je leven op een bepaalde manier moet leven opdat je later wordt beloond; het kan net zo goed zijn dat verkrachters en moordenaars worden beloond.
Het is niet dat je moet leven voor een bepaalde regel setje, de kern is dat je goed moet zijn voor je medemens.

Een moordenaar kan de hemel in komen ja.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 12:37
Verwijderd
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 29-06-2004 @ 11:49 :
de kern is dat je goed moet zijn voor je medemens.
Dit is dus onzin, zie boven.

Tenminste, vanuit religieus oogpunt is het onzin. Vanuit ethisch oogpunt is het goed.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 14:20
Upke
Upke is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 29-06-2004 @ 09:43 :
Klopt.

God kijkt niet wie het "best" geloofd. Maar kijkt naar de dingen die een mens heeft gedaan in zijn leven.

Echt goeie mensen gaan niet zomaar "naar de hel" omdat ze niet geloofden in hun leven.

God is rechtvaardig toch? Dit lijkt mij wel rechtvaardig.
Kijk dit vind ik nou leuk om te horen. Als ik in god zou geloven, dan zou ik er ook zo in geloven hoe jij het nu zegt.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 14:36
Daevrem
Daevrem is offline
Dr Zoidberg, het lijkt me ook logisch, of zelfs de enige mogelijkheid, dat als er een god zou zijn het zo zal denken.

Maar volgens veel gelovigen is dat niet zo.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:20
Blues
Avatar van Blues
Blues is offline
Weer zo'n flauw gedoe, en komt 'r weer zo'n wetenschappelijke theorie dat god iets wel of niet zou kunnen.
Wetenschap en geloof gaat niet echt samen.
Ook dat voorbeeld dat god 'n voorwerp zou kunnen maken dat hij niet zou kunnen tillen, is echt zo'n uber menselijke gedachte.
Wat is de definitie van almachtig?
Misschien (als hij bestaat) kan hij het wel allebei.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 21:09
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-06-2004 @ 23:28 :
Jezelf niet onderwerpen aan de indoctrinatie van een geïnstitutionaliseerde religie is de eerste stap om een echte gelovige te worden.
Pleur toch op zeg. De notie van een "echte wereld" achter wat ineens tot 'schijnwereld' gedegradeerd wordt is het werkelijke probleem van het geloof. Het enige probleem van religie t.o.v. geloof is dat het van een persoonlijke dwaling verwordt tot een maatschappelijke dwaling.
__________________
Fuck yeah
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 22:58
Slobber
Slobber is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-06-2004 @ 20:13 :
Darwinisme is zeer logisch, het is alleen niet bewezen(...)
En dat gekneuter met die darwinvinken dan?


Citaat:
Isa schreef op 26-06-2004 @ 00:24 :
De een wat meer dan de ander. Als je geheel toegewijd bent aan Het dienen van god en ontwikkelen van alle goede eigenschappen in jezelf, dan krijg je dat vanzelf steeds meer. maar de vergeving en onbevreesd vertrouwen dat je moet hebben zullen de meesten inderdaad niet zomaar bereiken.

There is a reason for everything... do not judge, see thru the illusion all is beautyful So LOVE everything zegt:
Onder die vlag voeren die jongens van de inquisitie toch ook? En de indianenmoordende conquistadors? En de moordende kruistochtvaarders? En de Joden die op mohammed jaagden? en moslims met zelfmoordaanslagen? en boeddhisten die...nou die dan niet...maar in ieder geval, als mensen gaan geloven dat alleen ZIJ het bij het rechte eind hebben kunnen dit soort dingen gebeuren.
__________________
Shit happens = Poep gebeurt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.