Oud 26-06-2012, 16:35
Maylena
Avatar van Maylena
Maylena is offline
Hey mensen!

Ik hou er van om foto's te maken (gewoon mooie foto's van vrienden en mezelf).
Alleen mijn camera is niet zo heel goed en ik weet niet hoe ik precies een mooie foto moet maken.

Probleem 1 is hopelijk bijna opgelost.
Ik heb op bol.com een camera besteld en met een beetje geluk wordt die morgen bezorgd. Het is een Fuji Finepix s2980, voor de mensen die zich afvroegen wat voor camera.

Dan zit ik met probleem 2, hoe maak je een mooie foto?
Een mooie heldere foto van bijvoorbeeld een vriendin.
Sowieso leuke kleren ^^
Maar heeft er iemand tips?
Bijvoorbeeld over licht, hoe iemand moet staan als de zon van een bepaalde kant komt.
Waar de dingen in de foto's zouden kunnen staan.
Wat leuke poses zijn.
Hoe make-up leuk zit op een foto (ik draag nooit make-up, dus kan wel wat tips gebruiken ;p)
Gewoon allerhande tips, alles is welkom.
Als je twijfelt om iets te plaatsen... Plaats het gewoon!

Alvast bedankt lieve mensjes!
__________________
Doei!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-06-2012, 16:41
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Allereerst zou ik zeggen: veel uitproberen en kritisch naar je werk kijken! Ook naar werk van andere mensen kijken helpt trouwens.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 19:29
DiederikV
DiederikV is offline
Over Belichting

Als je buiten fotografeert is het licht al snel vrij goed ik zou je aanraden om op heldere dagen te fotograferen aangezien dat het makkelijkste en snelste resultaat geeft. Fotografeer alleen niet tegen de zon tenzij je een lens flare op je foto wil hebben.

Als je iets serieuzer wild belichten dan raad ik je 3 punts belichting aan.


Hierbij wordt lamp 1(Key light) gebruikt om het model/object vooral op te lichten.

lamp 2(Fill Light) wordt iets lager geplaats dan lamp 1 deze lamp is meestal wat minder sterk en wordt gebruikt om de schaduw van lamp 1 toch wat op te lichten (!! Oplichten is niet dat je geen schaduw meer ziet alleen zodat hij niet pik zwart is!!) meestal wordt deze lamp ook een andere kleur gemaakt dan lamp 1 zodat je een kleuren contrast krijgt waardoor de foto stukken interessanter wordt om naar te kijken. Stuf over kleur contrast

Lamp 3(Back Light) zorgt ervoor dat je een klein lijntje licht langs het model/object loopt zodat het contour duidelijker is en het meer van de achtergrond afkomt.



Verder is compositie ook SUPER BELANGRIJK maar aangezien ik dat niet allemaal uit me hoofd weet: http://vfxdude.blogspot.nl/2006/08/composition.html

En je kan het altijd nog bewerken met Photoshop

O en gooi er A.U.B. Geen lelijke foto filter over heen ala Instagram.
__________________
GL HF
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 22:07
Maylena
Avatar van Maylena
Maylena is offline
Bedankt voor de info!
Ik denk alleen niet dat ik daar goeie lampen voor heb, maar wel iets om rekening mee te houden
Ik heb trouwens vanmiddag mijn camera binnen gekregen, ik ben er echt heel erg blij mee, heb al een mooie foto van m'n kat die naar buiten kijkt.
Ik ben alleen niet zo goed in mijn handen stil houden, dus ik heb vaak wazige foto's.
Er zat volgens mij wel een bepaalde optie op de camera die er mee te maken had, maar ik heb nog niet het hele boekje gelezen
__________________
Doei!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 06:45
DiederikV
DiederikV is offline
Daar is een goedkope en makkelijke oplossing voor(weet niet of je zon schroefje hebt voor in je camera)
http://www.youtube.com/watch?v=LLlJl7TbXTA
__________________
GL HF
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 15:52
Maylena
Avatar van Maylena
Maylena is offline
Citaat:
Daar is een goedkope en makkelijke oplossing voor(weet niet of je zon schroefje hebt voor in je camera)
http://www.youtube.com/watch?v=LLlJl7TbXTA
Cool, moet ik zeker proberen als ik de juiste spullen + tijd heb
__________________
Doei!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 16:32
DiederikV
DiederikV is offline
Je zou ook 2 potloden aan een touwtje vast kunnen maken en eentje klemmen tussen je vingers
__________________
GL HF
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 18:59
Maylena
Avatar van Maylena
Maylena is offline
Citaat:
Je zou ook 2 potloden aan een touwtje vast kunnen maken en eentje klemmen tussen je vingers
Ja, maar wel iets onderhandiger ;p
Ik denk dat ik ook nog wel een statief ga kopen ooit.
Dat is denk ik het makkelijkste.
__________________
Doei!
Met citaat reageren
Oud 19-07-2012, 11:01
Verwijderd
Het is misschien een beetje laat, maar beter laat dan nooit. Het belangrijkste is volgens mij dat je niet jezelf moet vergelijken met top fotografen, zij weten exact wat ze doen hebben goede camera's en flitsers (loopt zo in de tienduizende euro's. Vervolgens wordt alles zorgvuldig gephotoshopped en bewerkt. Maar het is mogelijk om relatief goede foto's te maken met een goedkope camera. Hieronder wat tips:

Gebruik nooit de flitser in de camera. Ikzelf heb een prijzige camera (Canon 60D) en zelfs die flitser verpest alle foto's. Wat goed kan werken is om je licht op een muur te laten schijnen dit geeft mooier licht dat zich goed verspreidt.
Pak je handleiding en Google voor diafragma (aperture) en sluitertijd (shutterspeed) . Je sluitertijd was te groot las ik. Dit geeft die wazige foto's.
Gebruik een statief of vlakke ondergrond voor je camera. Als je camera niet beweegt krijg je geen bewogen foto's (of je onderwerp beweegt)
Gebruik de zelfontspanner. Als je het knopje zelf indrukt beweegt de camera en heb je sneller een bewogen foto.
Gebruik een fotobewerkprogramma. Photoshop elements is een relatief goed programma voor een aardige prijs. Gimp en paint zijn niet genoeg.
Denk goed na over je compositie het is eigenlijk nooit mooi als je recht van voren een foto maakt. Het werkt vaak goed als je licht gedraaid staat maar blijf wel in de camera kijken.
En als laatst koop een boek over portretfotografie deze boeken staan vol met zinnige informatie over fotografie.

Hoop dat het helpt
Succes
Met citaat reageren
Oud 19-07-2012, 11:40
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Bij mij in de klas was er afgelopen jaar veel interesse voor fotografie en toen hebben we met kunstvakken er wat meer mee gedaan, we kregen een blad met allemaal schaduwtypes en dat soort dingen waar we op een zo creatief mogelijke fotos mee moesten maken, als ik dat blad tegenkom zal ik het wel inscannen en hier posten want ik vermoed dat ik het nog wel heb en het is echt leuk om te doen.
Maar misschien kun jij dat ook eens doen, aan je docent van ckv/kunstvakken ofzo vragen of die iets van opdrachten heeft om gewoon te beginnen met fotografie en te oefenen.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 20-07-2012, 20:02
Verwijderd
Als je meer wilt met fotografie zou je misschien bij een vereniging kunnen gaan en eens met ze op pad kunnen om foto's te maken? Wellicht zie je exposities van mensen die je erg aanspreken? Mailen! Ik denk dat velen blij zullen zijn met je enthousiasme en je leert meteen van de pro.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 13:56
synthetisch
synthetisch is offline
je hebt toch ook van die fora voor mensen die fotograferen. je daar ook lid van kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2012, 08:50
Sri Agni
Avatar van Sri Agni
Sri Agni is offline
Fotografie is ook een ( nogal uit de hand gelopen) hobby van mij
er zijn diverse sites over fotografie. Als je echt wil gaan fotograferen is een spiegelreflexcamera zeker aan te bevelen.
Verder, kijk eens op http://www.photodrome.nl
zitten ook maandopdrachten e.d. bij
__________________
Ahimsa Akrûra
Met citaat reageren
Oud 10-08-2012, 09:09
Verwijderd
Met een camera.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2012, 09:33
Verwijderd
Citaat:
Met een camera.
Dat lijkt me niet genoeg.

Met citaat reageren
Oud 19-08-2012, 21:33
Zertab
Avatar van Zertab
Zertab is offline
Een tip heb ik voor je,zorg ervoor dat het gene dat je wilt fotograferen,niet in het midden staat.
__________________
~ If I could melt your heart,we´d never be apart. Give yourself to me,You hold the key...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2012, 17:07
Maylena
Avatar van Maylena
Maylena is offline
Citaat:
Bij mij in de klas was er afgelopen jaar veel interesse voor fotografie en toen hebben we met kunstvakken er wat meer mee gedaan, we kregen een blad met allemaal schaduwtypes en dat soort dingen waar we op een zo creatief mogelijke fotos mee moesten maken, als ik dat blad tegenkom zal ik het wel inscannen en hier posten want ik vermoed dat ik het nog wel heb en het is echt leuk om te doen.
Maar misschien kun jij dat ook eens doen, aan je docent van ckv/kunstvakken ofzo vragen of die iets van opdrachten heeft om gewoon te beginnen met fotografie en te oefenen.
Ik krijg aankomend jaar pas CKV. En ik heb ook een vak gekozen (KUBV) waarbij we ook aandacht gaan besteden aan photoshop en fotografie.
Maar als je dat blad tegenkomt zou ik hem wel graag willen zien
__________________
Doei!
Met citaat reageren
Oud 09-10-2012, 17:53
rrickk
rrickk is offline
Wat voor camera heb je?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-10-2012, 23:50
Maylena
Avatar van Maylena
Maylena is offline
Citaat:
Ik heb op bol.com een camera besteld en met een beetje geluk wordt die morgen bezorgd. Het is een Fuji Finepix s2980, voor de mensen die zich afvroegen wat voor camera.
Die heb ik nu.
@rrickk
__________________
Doei!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2012, 23:30
rrickk
rrickk is offline
Ik heb de finepix 2960 gehad, wel compact maar de beste foto's maak je
Toch met spiegelreflex camera door met je sluitertijden, diafragma, isowaarde
En wit balans te spelen, met compact raad ik een goede belichting
Mbv lampen en een statief en misschien kan je op je camera wel rommelen
Met helderheid, oh en als je een keer nog een goede camera wilt:
Neem de Nikon D 3100, niet te duur, goed voor beginnende fotografen
En veel functies!
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 09:58
Maylena
Avatar van Maylena
Maylena is offline
@rrickk
Ik zit nu op school en deze computers zijn niet erg snel, dus ik vraag het je nu maar even, anders zoek ik het thuis later wel op, maar hoe duur is niet te duur?
Want ik heb nu ongeveer 400 euro, dat is ook niet echt veel, dus ik wil eigenlijk een beetje sparen
__________________
Doei!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd - Ik mis je voor altijd
Verwijderd
0 08-03-2006 21:44
Software & Hardware [Digicam] Advies digitale camera
Verwijderd
29 08-07-2004 21:39
Seksualiteit gewaagde foto's
Poesket
2 21-12-2003 07:18
Software & Hardware [Digicam] Mening over HP 435 camera
very drunk driver
60 21-11-2003 15:12
ARTistiek Emotie in een foto
Evelientjuh
8 02-04-2003 16:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:11.